5.
Na temelju članka 63. Pomorskog zakonika
(»Narodne novine« broj 181/04, 76/07 i 146/08), članka 47. Statuta Općine
Dobrinj (»Službene novine PGŽ« broj 3/06) i članka 26. Poslovnika Općinskog
poglavarstva Općine Dobrinj (»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj
18/06), Općinsko poglavarstvo Općine Dobrinj, na 36. sjednici održanoj dana 25.
veljače 2009. godine, donijelo je sljedeći
PLAN
intervencija kod iznenadnog onečišćenja mora
za Općinu Dobrinj
1. UVOD
1.1. Uvodno obrazloženje
Plan intervencija kod iznenadnog onečišćenja
mora za Općinu Dobrinj, izrađen je temeljem PLANA INTERVENCIJA KOD IZNENADNOG ONEČIŠĆENJA
MORA U REPUBLICI HRVATSKOJ (»Narodne novine« broj 8/97), Zakona o vodama
(»Narodne novine« broj 10/90, 53/90 i 107/95), Državnog plana za zaštitu voda
(»Narodne novine« broj 8/99), Plana intervencija kod iznenadnog onečišćenja
mora u Primorsko-goranskoj županiji (»Službene novine PGŽ« broj 16/99, 13/02,
16/ 04, 30/05 i 35/07), te Zakona o zaštiti okoliša (»Narodne novine« broj
110/07).
Plan intervencija kod iznenadnog onečišćenja
mora se temelji na načelima preventivnosti, cjelovitosti, plaćanju troškova
onečišćivača, tj pravne ili fizičke osobe koja je prouzročila svojim
djelovanjem onečišćenja, poštivanju prava, javnosti i sudjelovanja.
Ovim Planom intervencija kod iznenadnog
onečišćenja mora se utvrđuju mjere smanjenja šteta u okolišu kod iznenadnog
onečišćenja mora, subjekti koji su dužni provoditi mjere i njihova ovlaštenja,
te način provođenja mjera.
1.2. Primjena Plana intervencija kod
iznenadnog onečišćenja mora
Ovaj Plan intervencija sadrži procjenu rizika
za ljudsko zdravlje i okoliš unutar pomorskih granica Općine Dobrinj, i kao
takav primjenjuje se na područje cjelokupnog akvatorija Općine Dobrinj te
neposredni okoliš koji okružuje akvatorij, a koji uslijed potencijalnog akcidenta
može biti zahvaćen. Ovim Planom nisu zahvaćene luke ili pak područja pod
nadzorom privrednih subjekata koji obavljaju svoju djelatnost i to na način da
neposredno koriste morske resurse, ali uzima se u obzir njihovo potencijalno
negativno djelovanje po okoliš.
1.3 Ključni pojmovi i kratice
POJEDINI IZRAZI KOJI SE KORISTE U OVOM PLANU
INTERVENCIJA
IMAJU SLJEDEĆE ZNAČENJE:
. Analiza rizika je sustavno utvrđivanje i
procjena rizičnih objekata i opasnosti.
. Ekološka nesreća je izvanredni događaj ili
vrsta događaja prouzročena djelovanjem ili utjecajima koji nisu pod nadzorom i
imaju za posljedicu ugrožavanje života i zdravlja ljudi i u većem obimu nanose
štetu okolišu.
. Disperzanti su kemijska sredstva za
raspršivanje i/ili uklanjanje uljnih onečišćenja s površine mora, a imaju
valjanu dozvolu za uporabu.
. Izvanredni događaj, vidi Ekološka nesreća.
. Iznenadno onečišćenje je izlijevanje ulja,
smjese ulja, ispuštanje šetnih i opasnih tvari
. Okoliš je prirodno okruženje: zrak, tlo,
voda i more, klima, biljni i životinjski svijet u ukupnosti uzajamnog
djelovanja i kulturna baština kao dio okruženja, kojeg je stvorio čovjek.
. Onečišćivač je svaka pravna ili fizička
osoba čije djelovanje posredno ili neposredno uzrokuje onečišćavanje okoliša.
. Onečišćavanje okoliša je promjena stanja
okoliša koja je posljedica štetnog djelovanja ili izostanka potrebnog
djelovanja, ispuštanja, unošenja ili odlaganja štetnih tvari, ispuštanja
energije i utjecaja drugih zahvata i pojava nepovoljnih za okoliš.
. Opasna tvar je tvar koja je zakonom, drugim
propisima i međunarodnim ugovorima, koji obvezuju Republiku Hrvatsku određena
kao opasna tvar, a u ovom Planu se odnosi na opasne tvari iz Priloga 2. Plana
intervencija u
zaštiti okoliša (NN 82/99,
86/99 i 12/01): Granične količine opasnih tvari za potrebe plana.
. Plan intervencija, odnosi se na Plan
intervencija u zaštiti okoliša (NN 82/99, 86/99 i 12/01).
. Pomorski objekt: objekt namijenjen za
plovidbu morem (plovni objekt) ili objekt stalno privezan ili usidren na moru
(plutajući objekt), odnosno objekt u potpunosti ili djelomično ukopan u morsko
dno ili položen na morsko dno (nepomični priobalni objekt).
. Rizik po okoliš je vjerojatnost da će neki
zahvat posredno ili neposredno prouzročiti štetu okolišu ili ugroziti život i
zdravlje ljudi.
. Rizični objekt - industrijski objekt,
skladište, ranžirni kolodvor, itd., u okviru kojih se nalazi izvor opasnosti
ili rizika. Unutar jednog rizičnog objekta može postojati više različitih
izvora rizika.
. Rizična zona je područje koje okružuje
rizični objekt, a koje bi moglo biti pogođeno izvanrednim događajem.
. Sigurnosna zona je procijenjena udaljenost
potrebna između rizičnog objekta i obližnjih ugroženih objekata.
. Štetna tvar je tvar čija su svojstva opasna
za ljudsko zdravlje i okoliš s dokazanim akutnim i kroničnim toksičnim
učincima, vrlo nadražujuća, kancerogena, mutagena, nagrizajuća, zapaljiva i
eksplozivna tvar ili tvar koja u određenoj količini i/ili koncentraciji ima
takva svojstva.
. Ulja su sva postojana ugljikova mineralna
ulja, kao što su sirova nafta i njeni derivati, te talozi i otpadna ulja.
. Upravljanje rizikom - obuhvaća cjelokupan
rad vezan uz rizik, tj. administraciju, osiguranje, propise, ocjenjivanje
situacije, inspekciju itd.
. Vjerojatnost pojave izvanrednog događaja je
vjerojatnost nastanka izvanrednog događaja prilikom obavljanja istovrsnih
aktivnosti s nekom od opasnih tvari.
2. OPĆI PODACI O OPĆINI DOBRINJ
Općina Dobrinj obuhvaća Općina Dobrinj nalazi
se u središnjem dijelu otoka Krka tako da sa sjeverne strane graniči s Općinom
Omišalj, sa zapadne s Općinom Malinska-Dubašnica, s juga s Gradom Krkom, a s
jugoistoka s Općinom Vrbnik. Istočna granica Općine Dobrinj, od uvale Petrina
do uvale Slivonska ima direktan izlaz na more.
Reljefno, to se područje može podijelit u
nisku zonu (oko uvale Soline) i visoku zonu (Dobrinj, Kras, Gabonjin).
Geološki, tim krajem prevladavaju vapnenačke i dolomitne stijene. Zbog brže
erozije dolomitnih podloga, kroz milijune godina, stvorio se sloj rastresitog
tla koji je omogućio razvoj bujne vegetacije. Jedino se isključivo vapnenački
krajnji sjeveroistočni dio općine (oko naselja Rudine) razlikuje; gotovo bez
značajnije vegetacije zasluženo se i naziva Košćera. Osim vapnenaca i dolomita,
javljaju se i flišne zone koje su za razliku od poroznog vapnenca,
vodonepropusne pa se na jednom od tih flišnih zona razvio i riječni tok naziva
Veli Potok.
Na površini od 55 km2 smještene su tri katastarske općine: Dobrinj, Soline
i Sužan, s oko 20 naselja u kojima obitava 1970 stanovnika. Naselja u sastavu
općine su: Čižići, Dobrinj, Dolovo, Gabonjin, Gostinjac, Hlapa, Klanice,
Klimno, Kras, Polje, Rasopasno, Rudine, Soline, Sužan, Sveti Ivan Dobrinjski,
Sveti Vid Dobrinjski, Šilo, Tribulje, Žestilac, Županje.
Dobrinjska Općina u svom sastavu ima najviše
sela i zaselaka (cca. dvadesetak) na otoku Krku (29,4% svih naselja otoka
Krka). U Općini Dobrinj prevladava disperzna šablona naseljenost s prevlašću
malih naselja prosječne veličine od 98,5 stanovnika 2001. godine. Osim toga,
većina naselja općine Dobrinj nalazi se u unutrašnjosti otoka (16), dok su samo
4 naselja (Šilo, Klimno, Čižići, Soline) smještena uz more. Od srednjeg vijeka
do 1850 godine, te danas, naselje Dobrinj središte je dobrinjske općine,
odnosno kulturnog kruga koji se očituje u materijalnoj, duhovnoj i socijalnoj
kulturi. Općinsko središte Dobrinj, prema tipu, može se svrstati u okupljeno
naselje akropolskoga tipa, pa ga se često naziva »gradićem«, iako više iz
fizionomskih nego iz funkcionalnih razloga. Ostala su naselja disperznoga tipa,
što upućuje na seoski karakter.
Gospodarska slika Dobrinjštine oslikava
pasivno, privredno nevalorizirano i neiskorišteno područje. Međutim, pozitivna
strana te pasivnosti je ekološki čisto područje koje se uz veliko bogatstvo
kulturno povijesnog nasljeđa kvalitetnom valorizacijom može iskoristiti i
staviti u funkciju prije svega turizma, čime bi se znatno pospješila
gospodarska obnova.
Područje Dobrinjštine oduvijek je bilo
orijentirano na dvije primarne djelatnosti; naselja uz more egzistenciju su
osiguravala kroz bavljenje ribarstvom, pomorstvom ali i brodogradnjom. Naselja
u zaobalju pretežnu su bila orijentirana na ratarstvo ali i obrtništvo.
Slijedom društvenih promjena 90-ih godina 20. stoljeća, Dobrinjština također
postaje stjecište privatnih poduzetnika i obrtnika, kojih danas ima tridesetak.
Na slici je dat prikaz Općine Dobrinj sa
naznačenim kopnenim teritorijem te granicom akvatorija. Slika je snimljena s
visine od 15 km.
Slika
1: Općina Dobrinj:
Na slici 2 je dan prikaz akvatorijanlog
dijela Općine Dobrinj.
Slika
2: Općina Dobrinj:
3. PODRUČJE DJELOVANJA PO PLANU INTERVENCIJA
U SLUČAJU IZNENADNOG ONEČIŠĆENJA MORA
Plan intervencija kod iznenadnog onečišćenja
mora primjenjuje se na morske prostore, dno i podmorje Općine Dobrinj, a nije
pod ingerencijom Županijske Lučke Uprave Krk. Jurisdikcija ŽLU Krk odnosi se na
dvije luke lokalnog značenja: Klimno i Šilo.
Na slici je dat prikaz akvatorija unutar
Općine Dobrinj koji je pod ingerencijom ŽLU Krk.
Slika
3: Luke Klimno i Šilo:
Tablica
4: Zemljopisne koordinate luka:
4. VRSTE RIZIKA I PRIJETNJI OD ONEČIŠĆENJA
MORA
Prilikom procjene posljedica od izvanrednog
događaja nastoji se dati odgovore na sljedeća pitanja:
. Koje vrste rizika
. Mogući uzroci rizika
. Vjerojatnost pojave izvanrednog događaja
. Procjena posljedica (po ljude i okoliš)
. Rangiranje rizičnih objekata (određivanje
prioriteta)
4.1. Vrste rizika
Pod vrstama rizika i prijetnji od onečišćenja
mora podrazumijevaju se mogući događaji ili situacije koje mogu uzrokovati
štetu u morskom okolišu.
. nezgode na moru koje uključuju sudar
brodova, nasukavanje, požar, eksploziju, kvar na konstrukciji, nezgodu
pri upravljanju brodom ili
drugi događaj na brodu ili izvan njega te nezgode na pomorskim objektima,
. nezgode na podmorskim cjevovodima,
. potonuli brodovi i zrakoplovi,
. izvanredni prirodni događaj u moru,
. nezgode na obalnim instalacijama i
terminalima.
S obzirom na položaj akvatorijalnog dijela
Općine Dobrinj, te djelatnosti koje se obavljaju u akvatorijima susjednih
općina, moguće je očekivati dvije vrste onečišćenja, ovisno o smjeru negativnog
djelovanja.
4.1.1. Onečišćenja izazvana negativnim djelovanjem
na području Općine Dobrinj:
. Onečišćenje otpadnim uljem, emulzijom ili
uljnim talogom uslijed ispuštanja sa bilo kojeg plovnog objekta unutar samog
akvatorija Općine Dobrinj
. Onečišćenje uslijed nepažnje prilikom
održavanja plovnih objekata u samim lučicama na obali Općine Dobrinj
. Onečišćenje uslijed ispuštanja organskih i
anorganskih onečišćenja različitog sadržaja sa plovnih objekata u samom
akvatoriju Općine Dobrinj
. Onečišćenje uslijed naplavina, odnosno
nanosa onečišćenja oborinskom ili sanitarno fekalnom kanalizacijom
. Onečišćenje obalnog ruba, a posljedično i
akvatorija uslijed havarije na vozilima koja su parkirana uz morski rub u
lučicama
4.1.2. Onečišćenja izazvana negativnim
djelovanjem na području susjednih jedinica lokalne samouprave:
. Onečišćenje otpadnim uljem, emulzijom ili
uljnim talogom, koje bi predvidivo strujama i valovima bilo naneseno u područje
akvatorija Općine Dobrinj
. Nanos otpada raznog sadržaja, a porijeklom
iz privrednih subjekata koji svoju djelatnost obavljaju u susjednim
akvatorijima
. Nanos otpada raznog sadržaja, a porijeklom
iz privrednih subjekata koji svoju djelatnost ne obavljaju u akvatoriju Općine
Dobrinj, već morskim strujama može biti naneseno u akvatorij Općine Dobrinj
4.2. Moguću uzroci opasnosti
Uzrokom opasnosti smatra se događaj, smetnja
u funkciji, ili pak ljudska greška, a uslijed kojih se može osloboditi opasna
tvar iz izvora opasnosti, te može doći do povezivanja u uzročno - posljedični
lanac događaja koji, iako svaki sam za sebe možda ne predstavljaju dovoljan
uzrok ugrožavanja, uslijed pretpostavljenog povezivanja događaja predstavljaju
realnu opasnost.
Tablica
2: Mogući uzroci izvanrednog događaja:
4.3. Posljedice pretpostavljenog izvanrednog
događaja po okoliš
Posljedice po okoliš bile bi sljedeće:
. Onečišćenje mora i obalnog tla, i
pripadajuće flore i faune
. Onečišćenje zraka parama ulja i ostalih
prisutnih naftnih derivata
4.4. Rangiranje rizičnih zona (određivanje
prioriteta)
Rizične zone prvenstveno su rezultat
antropogenog djelovanja na obali i obalnom moru. Intenzitet djelovanja
najistaknutiji je uz područje luka u Općini Dobrinj.
U tu svrhu, predlaže se Općini Dobrinj da
pozicionira 2 eko seta u svakoj od luka (Klimno i Šilo) bez obzira što
pripadaju pod upravu Županijske lučke uprave Krk, a sa ciljem primarne sanacije
uslijed eventualnog akcidenta. Eko setovi moraju sadržavati hidrofobne brane,
upijače, hidrofobne jastuke, absorbense i disperzante. Preporuka je da eko
setovi, tj. njihov sadržaj bude odobren od nadležnih tijela, i u skladu sa
pozitivnim pomorskim propisima.
Do onečišćenja mora ili morskog ruba, ili pak
bilo kojeg drugog dijela akvatorija Općine Dobrinj može doći i od poznatog, i
od nepoznatog počinitelja.
U slučaju bilo kakvih promjena kadrovske,
tehničke ili pak bilo koje prirode, ovaj Plan je potrebno revidirati.
Kako je predmet ovog dokumenta Plan
intervencija u slučaju onečišćenja mora u akvatoriju Općine Dobrinj i voda na
području Općine Dobrinj, u oba slučaja potrebno je poduzeti aktivnosti i mjere
koje će uključivati i vanjske institucije Republike Hrvatske, a sa ciljem
poštivanja načela: »onečišćivač plaća« sukladno Zakonu o zaštiti okoliša
(»Narodne novine« broj 110/07).
5. POSTUPCI I MJERE ZA PREDVIĐANJE,
SPRJEČAVANJE I OGRANIČAVANJE ONEČIŠĆENJA MORA I PODMORJA
Preventivne mjere za sprječavanje akcidenata
podrazumijevaju akcije čijim se učincima uklanja ili umanjuje pojava izvora
opasnosti, smanjuje intenzitet izvora opasnosti, ili pak sprečava njegovo
aktiviranje, čime se smanjuje vjerojatnost njegova aktiviranja, a samim time i
pojava akcidenta.
5.1. Opće preventivne mjere za sprječavanje
akcidentnih situacija
I. PRIMJENA POZITIVNIH HRVATSKIH PROPISA
. Praćenje i primjena propisa vezanih uz
aspekte okoliša
. Usklađivanje i donošenje pravilnika,
planova i drugih zakonom propisanih mjera kojima se povećava sigurnost i
pripravnost za slučaj izbijanja akcidentne situacije
II. KONTINUIRANA EDUKACIJA I OSPOSOBLJAVANJE,
TE PROVJERA ZNANJA RADNIKA
. Edukacija i osposobljavanje svih
relevantnih aktera za provedbu preventivnih mjera za zaštitu mora od iznenadnog
onečišćenja
. Osposobljavanje svih relevantnih čimbenika
za rad na siguran način
. Redovna provjera znanja i provođenje vježbi
prema Zakonu o zaštiti od požara (»Narodne novine« broj 58/93 i 33/05), Zakonu
o zaštiti na radu (»Narodne novine« broj 59/96, 94/96 i 114/03) i Planu
intervencija kod iznenadnog onečišćenja mora.
III. PRIMJENA SIGURNIH RADNIH POSTUPAKA
. Pohranjivati i upotrebljavati štetne i/ili
zapaljivije materijale u za to predviđenim prostorijama u propisanoj količini i
ambalaži
. Redovno kontrolirati stanja ambalaže i
količina opasnih tvari
. Ne ispuštati štetne i/ili zapaljive
tekućine u more ili kanalizacijsku mrežu
. Vozila kojima se opasna tvar dostavlja na
lokaciju upućivati na određeno i osigurano mjesto opremljeno potrebnim
protupožarnim sredstvima
. Strogo poštivati interne akte
IV. KONTROLA I ODRŽAVANJE UREĐAJA I OPREME
. Redoviti pregledi, revizije, te
servisiranje opreme radi osiguravanja kontinuirane ispravnosti u radu
. Redovno i kontinuirano provjeravanje i
održavanje opreme za zaštitu ljudi i imovine prema Zakonu o zaštiti na radu
(»Narodne novine« broj 59/96, 94/96 i 114/03)
. Redovno i kontinuirano ispitivanje i
održavanje objekata, strojeva i uređaja prema Zakonu o zaštiti na radu
(»Narodne novine« broj 59/96, 94/96 i 114/03), Zakonu o zaštiti od požara
(»Narodne novine« broj 58/93 i 33/05), Zakonu o zapaljivim tekućinama i
plinovima (»Narodne novine« broj 108/95), te Pravilniku o zapaljivim tekućinama
(»Narodne novine« broj 54/99)
. Na vidljiva mjesta istaknuti znakove
opasnosti i općih obavijesti, kao i upute za siguran rad sa strojevima i
uređajima.
6. NAČIN PROVEDBE PRIPRAVNOSTI I NAČIN AKTIVIRANJA
OPERATIVNIH SNAGA
6.1 Način djelovanja operativnih snaga i
drugih sudionika
Kako se radi o akvatoriju Općine, informaciju
o eventualnom onečišćenju mora može dojaviti bilo tko od očevidaca (što je i
zakonski propisano, odnosno zakonski kažnjivo ukoliko se ne postupi na navedeni
način).
Zbog pravilnog vođenja postupka sanacije
onečišćenja mora, bez obzira da li je informacija prvobitno proslijeđena Centru
112 Rijeka, ili nadležnoj Policijskoj postaji, informacija o onečišćenju mora,
mora biti u najkraćem mogućem roku proslijeđena do odgovorne osobe u Lučkoj
kapetaniji Rijeka, Ispostava Šilo.
Pri funkcioniranju unutarnje komunikacije
učestvuju:
- svaki građanin koji je primijetio
onečišćenje, ugovorni djelatnik, ili pak radnik koncesionara, druga osoba koja
je uočila izvanredni događaj,
- ovlaštena osoba Općine Dobrinj i sl.
ODGOVORNA OSOBA
Ime i prezime:. Neven Komadina
Položaj: Načelnik Općine Dobrinj
Broj mobilnog telefona: 091 1848141
Napomena:
Osnovno je da procjenu rizika nastalih u
izvanrednoj situaciji kao i potrebu obavještavanja drugih odgovornih osoba u
komunikaciji ide od nižeg prema višem nivou.
Za poduzimanje općih mjera na sprečavanju
nastanka (preventiva) i organizaciji sanacije izvanrednog onečišćenja mora
(uključivanje djelatnika nadležnih službi i stručnih službi drugih,
specijaliziranih tvrtki i ustanova, upotrebi i osiguranju vlastitih i tuđih
sredstava) odgovoran je Načelnik Općine Dobrinj ili druga stručna osoba
imenovana od strane Načelnika.
Obavještavanje i provođenje mjera na sanaciji
izvanrednog zagađenja, odgovoran je prvenstveno Načelnik Općine Dobrinj.
Načelnik Općine Dobrinj (druga stručna osoba
imenovana od strane Načelnika), te DUZS - Državna uprava za zaštitu i
spašavanje, Centar Rijeka (112), ili Operativno dežurstvo u policijskoj upravi
(92), koji obavijest prosljeđuju nadležnoj policijskoj postaji koja obavlja
prvu provjeru obavijesti očevidom na mjestu izvanrednog događaja. Ukoliko se
utvrdi točnost obavijesti, policijska postaja podatke prenosi operativnom
dežurstvu policijske uprave, koje izvješćuje DUZS Centar Rijeka (112).
O daljnjem tijeku intervencija, ukoliko se
pokaže potreba, obavještava se Stožer operativnog centra PGŽ-a, ovisno o
količini izlivenog ulja i/ili smjese ulja, te Nacionalnu središnjicu za
usklađivanje traganja i spašavanja
OBAVIJEST
O IZVANREDNOM DOGAĐAJU PO MOGUĆNOSTI TREBA SADRŽAVATI SLJEDEĆE PODATKE:
. ime/naziv fizičke ili pravne osobe koja je
dostavila obavijest,
. datum i vrijeme kada je primijećeno
onečišćavanje ili događaj koji može prouzročiti onečišćavanje,
. jačinu i opseg onečišćavanja,
. opis onečišćavanja,
. podatke o izvoru ili mogućem izvoru
onečišćavanja.
6.2. Subjekti koji su dužni provoditi mjere
Tablicom su dani kontakti i adrese
komunikacijskih jedinica i ostalih nadležnih ustanova uključenih u sustav
komunikacije.
Tablica
1: Telefonski brojevi i adrese komunikacijskih jedinica i nadležnih ustanova
7. INTERVENTNE MJERE U SLUČAJU IZVANREDNOG
DOGAĐAJA
7.1 Opće mjere za slučaj incidentne situacije
Tablica
2: Opće mjere i odgovorne osobe u slučaju
izvanrednog događaja
7.2 Rukovođenje početnim interventnim mjerama
Rukovođenje početnim interventnim mjerama,
opisanim u prethodnoj točki, podrazumijeva:
1. Hitnu procjenu ugroženosti ljudi i
okoliša, te planiranje početnih akcija
2. Prema procjeni stanja obavještavanje DUZS
Rijeka ili nadležne policijske uprave
3. Obavještavanje i izdavanje zadataka aktera
koji sudjeluju u intervenciji
4. Koordiniranje rada aktera tijekom
intervencije
5. Određivanje zadataka ostalim
neprofesionalnim osobama koje sudjeluju u intervenciji
6. Osiguranje ugroženog područja
8. NAČIN ODRŽAVANJA REDA I SIGURNOSTI PRI
INTERVENCIJAMA U SLUČAJU ZAGAĐENJA MORA ULJIMA I DRUGIM NAFTNIM DERIVATIMA
8.1 Opće mjere
Predložene mjere je potrebno provoditi ne
dovodeći u opasnost prisutne:
. Ukloniti sve potencijalne izvore paljenja
. Ne dodirivati ili hodati kroz izliveni
medij
. Postaviti se suprotno smjeru puhanja vjetra
. Ne koristiti alat koji iskri ili stvara
statički elektricitet
Osobna zaštitna sredstva:
. Zaštitne rukavice
. Zaštitne naočale
. Zaštitna odjeća (čizme, gumena pregača,
kemijsko odijelo)
. Zaštitna maska sa filtrom, izolacijski
aparat sa komprimiranim zrakom
8.2 Interventne mjere za slučaj ispuštanja
medija (bez pojave požara)
1) Spriječiti prilaz mjestu nezgode.
Sigurnosna zona jest na udaljenosti 25 do 50 m.
2) Sve izvore i mogućnosti zapaljenja isključiti.
3) Udaljiti sve osobe koje nisu izravno
uključene u intervenciju.
4) Osigurati dovoljnu količinu sredstava za
gašenje.
5) Osigurati dovoljnu količinu apsorbensa i
disperzanata.
U SLUČAJU OPASNOSTI OD POŽARA UČINITI
SLIJEDEĆE:
. Zapaljiva sredstva udaljiti od mjesta
mogućeg požara
. Po mogućnosti locirat i onemogućiti izvor
istjecanja medija
UPOZORENJE:
Pare goriva su zapaljive i mogu sa zrakom
stvoriti zapaljivu smjesu, koja se može zapaliti otvornim plamenom, iskrom, ili
u dodiru sa vrućom površinom.
8.3 Interventne mjere za slučaj ispuštanja
medija uz pojavu požara
. Spriječiti prilaz mjestu incidenta svim
neovlaštenim osobama.
. Sve izvore mogućeg zapaljenja isključiti.
. Stati na suprotnu stranu od strane zračenja
topline.
. U zoni opasnosti gasitelji moraju biti
opremljeni odjelima za zaštitu od topline i izolacijskim aparatima.
. Ukoliko požar nije moguće zaustaviti, izvor
ostaviti da izgori uz kontrolu izgaranja, te spriječiti širenje požara.
ZAŠTITNA SREDSTVA:
Za zaštitu tijela koristiti zaštitno odijelo
otporno na toplinu, čizme, štitnik za lice ili naočale, gumene rukavice. Za
kratkotrajnu zaštitu (do 30 minuta) može se koristiti zaštitna maska sa filtrom
»A« za organske spojeve, a za dulju zaštitu nužna je upotreba izolacijskog
aparata koji ima neovisan dovod zraka ili kisika. U zatvorenom prostoru ne
smije se koristiti komprimirani kisik.
PRVA POMOĆ:
GUTANJE:
. U slučaju gutanja, ne izazivati povraćanje,
odmah potražiti stručnu liječničku pomoć.
UDISANJE:
. Odmah iznijeti unesrećenu osobu na svježi
zrak. Ukoliko je osoba prestala disati, započeti sa umjetnim disanjem.
Unesrećenu osobu utopliti i omogućiti joj mirovanje. Odmah potražiti stručnu
liječničku pomoć.
DODIR S KOŽOM:
. Odmah isprati kožu sa razblaženom vodenom
otopinom sapuna. Ukoliko je odjeća natopljena gorivom, potrebno je ukloniti
odjeću i isprati kožu sa razblaženom vodenom otopinom sapuna. Ukoliko je
primjetna iritacija kože, odmah potražiti stručnu liječničku pomoć.
DODIR S OČIMA:
. U slučaju dodira s očima, odmah isprati sa
većom količinom vode najmanje 15 minuta uz povremeno podizanje i spuštanje
gornjih i donjih kapaka. Ukoliko je došlo do iritacije očiju, odmah potražiti
stručnu liječničku pomoć.
PRVA POMOĆ KOD POJAVE OPEKLINA:
SIMPTOMI:
. Zategnutost kože, crvenilo, plikovi i jaka
bol. Opekline mogu biti površinske i dubinske.
. Ako je obuhvaćeno više od 1/3 tjelesne
površine opeklinama, unesrećeni je u životnoj opasnosti.
. Udisanjem vrućeg zraka izazivaju se
opekline dišnih putova koje su opasne po život pošto mogu dovesti do gušenja.
MJERE PRUŽANJA PRVE POMOĆI:
. Skinuti obuću i odjeću s dijela tijela
zahvaćenog opeklinama, osim u slučaju da je odjeća prilijepljena za opeklinu.
. Staviti ozlijeđeni dio tijela pod mlaz
čiste hladne vode, ili uroniti u čistu hladnu vodu do prestanka boli.
. Pokriti oštećeni dio tijela sterilnim
zavojem.
. Ako je ozljeda na ruci ili nozi,
imobilizirati na propisan način.
. Zagrijati ozlijeđenog toplim pokrivačem.
9. PROGRAM OSPOSOBLJAVANJA ZA PRIMJENU PLANA
INTERVENCIJA I ODRŽAVANJA VJEŽBI
9.1 Osposobljavanje za primjenu Plana
intervencija
Svi relevantni čimbenici moraju biti
osposobljeni za rad na siguran način i postupanje u slučaju izvanrednog
događaja. U program osposobljavanja trebaju biti uključene specifične opasnosti
za zdravlje i sigurnost, postupci u slučaju opasnosti, kao i sigurnost na radu
s obzirom na radne zadatke sudionika.
Osposobljavanje se može provesti zajedno sa
ostalim osposobljavanjima relevantnih aktera, a odgovorna osoba dužna je voditi
evidenciju o osposobljavanju. Evidencija o osposobljavanju mora sadržati ime
relevantnih aktera, datum provođenja obuke, te metode provjere znanja.
SVRHA OSPOSOBLJAVANJA ZA PRIMJENU PLANA
INTERVENCIJA JEST:
. Upoznavanje relevantnih aktera sa
značajkama opasnih tvari sa kojima dolaze u kontakt prilikom rada, posebno sa
aspekta njihove otrovnosti, zapaljivost i eksplozivnosti
. Upoznavanje relevantnih aktera sa rizičnim
zonama i količinama opasnih tvari u zoni
. Upoznavanje zaposlenika sa izvanrednim
događajima i ekološkim nesrećama koje se na lokaciji Općine mogu dogoditi, te
njihovim mogućim širim posljedicama
. Upoznavanje relevantne aktere sa
preventivnim mjerama zaštite koje se provode u cilju smanjenja rizika od pojave
izvanrednog događaja
. Upoznavanje relevantnih aktera sa načinom
korištenja opreme namijenjene za preventivnu zaštitu i interventne aktivnosti
tijekom izvanrednog događaja
. Upoznavanje relevantnih aktera sa
procedurama izvješćivanja prilikom izbijanja akcidentne situacije i nači
nom djelovanja interventnih
jedinica tijekom provođenja interventnih mjera
. Upoznavanje relevantnih aktera sa sistemom
i organizacijom moguće evakuacije
. Upoznavanje relevantnih aktera sa
postupcima pružanja prve pomoći
. Upoznavanje relevantnih aktera sa analizom
uzroka i posljedica mogućih izvanrednih događaja te mjerama koje je nužno
provesti nakon izvanrednih događaja
9.2 Program održavanja vježbi
Sve osobe koje prema ovom planu sudjeluju u
intervenciji kod izvanrednog događaja moraju biti stručno osposobljeni,
izvježbani i opremljeni za poslove provedbe Plana intervencija, bilo kroz
obavljanje redovnih poslova i zadataka ili putem posebnih tečajeva i vježbi.
Odgovorna osoba, dužna je jednom godišnje
organizirati vježbe, prema niže navedenom programu, te o njima voditi
očevidnike. Vježba se može provoditi istovremeno sa drugim propisanim vježbama,
a u nju se mogu uključiti i vanjske institucije koje su uključene u
intervenciju prema ovom Planu. Svake godine treba izraditi poseban scenarij
kako bi se što bolje provjerila spremnost sudionika, te uočili i otklonili
nedostatci. Svaka vježba se naknadno ocjenjuje po pitanju uspješnosti
provođenja, te se razmatraju moguće mjere za povećanje spremnosti na izvanredan
događaj.
Scenarij vježbe sa uočenim nedostatcima i
zaključkom potrebno je čuvati u slučaju provjere nadležnih državnih organa.
O provedbi vježbe vodi se zapisnik i
evidencija prisutnih zaposlenika koji su svojim potpisom dužni potvrditi
sudjelovanje u vježbi. Zapisnik vježbe prilaže se planu. Predložak zapisnika
dat je u prilogu.
10. INFORMIRANJE JAVNOSTI
Plan intervencija kod iznenadnog onečišćenja
mora (»Narodne novine« broj 92/08), čl. 113.
Zapovjednik Stožera ili zapovjednik ŽOC-a
odnosno osoba koju zapovjednik zaduži informira javnost o pojavi onečišćenja
mora, kao i o poduzetim radnjama čišćenja i sprječavanja daljnjeg onečišćenja
mora. Informiranje javnosti o onečišćenju obavlja se dnevno na osnovi tiskovnih
konferencija i izjava za medije putem javnih glasila i ostalih medija.
11. IZVORI FINANCIRANJA ZA PROVEDBU POJEDINIH
MJERA I PROCJENU POTREBNIH SREDSTAVA
Provedba Plana intervencija kod iznenadnog
onečišćenja mora u Općini Dobrinj te potrebna sredstva za provedbu Plana
financiraju se putem proračuna Općine Dobrinj.
Postavljanje preporučenih Eko-setova u dvije
luke na području Općine Dobrinj (Klimno i Šilo) financira se iz proračuna
Općine Dobrinj.
Klasa: 022-05/09-32/36
Ur. broj: 2142-04-02-09-4
Dobrinj, 25. veljače 2009.
OPĆINSKO
POGLAVARSTVO OPĆINE DOBRINJ
Predsjednik
Općinskog poglavarstva
Neven Komadina, v.r.