4.
Na osnovi odredbe članka 28. stavak 1. Zakona
o zaštiti i spašavanju (»Narodne novine« broj 174/04 i 79/07) i članka 25.
Statuta Grada Crikvenice (»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj
26/01 i 8/06), Gradsko vijeće Grada Crikvenice, na 39. sjednici održanoj dana
26. veljače 2009. godine donijelo je
ANALIZU
STANJA
Sustava zaštite i spašavanja na području
Grada Crikvenice u 2008. godini
UVOD
Sustav zaštite i spašavanja je oblik
pripremanja i sudjelovanja sudionika zaštite i spašavanja u reagiranju na
katastrofe i velike nesreće, te ustrojavanja, pripremanja i sudjelovanja
operativnih snaga zaštite i spašavanja u prevenciji, reagiranju na katastrofe i
otklanjanju mogućih uzroka i posljedica katastrofa.
Jedinice lokalne i područne (regionalne)
samouprave, u okviru svojih prava i obveza utvrđenih Ustavom i zakonima,
ureduju, planiraju, organiziraju, financiraju i provode zaštitu i spašavanje.
Člankom 28. Zakona o zaštiti i spašavanju
(»Narodne novine« broj 174/04 i 79/07) definirano je da predstavnička tijela
jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave najmanje jednom godišnje
(npr. pri donošenju proračuna) razmatraju i analiziraju stanje sustava zaštite
i spašavanja, donose smjernice za organizaciju i razvoj istog na svom području,
utvrđuju izvore i načine financiranja, te obavljaju i druge poslove zaštite i
spašavanja utvrđene zakonom.
Procjenjivanje ugroženosti ljudi i materijalnih
dobara od opasnosti i posljedica ratnih razaranja, prirodnih, tehničko-
tehnoloških i ekoloških nesreća, kontinuirano je vršeno neposredno prije,
tijekom i poslije Domovinskog rata, a u skladu sa stečenim iskustvima.
Posljednja usvojena Procjena ugroženosti područja Grada Crikvenice datira iz
2003. godine prema tada važećoj metodologiji izrade.
Kroz taj period preustroj civilne zaštite
kretao se je na tragu jednog od težišnih pravaca daljnjeg razvoja civilne
zaštite zacrtanih temeljem iskustava iz Domovinskog rata, a to je pretvaranje
bivše masovne organizacije CZ u manji, kvalitetniji, mobilniji i bolje
opremljeni stručno-operativni sustav zaštite i spašavanja s modernim zahtjevima
i redefiniranoj ulozi redovnih organiziranih snaga zaštite i spašavanja.
Zapovjedna tijela tadašnjeg sustava civilne
zaštite (zaštite i spašavanja) i postrojbe civilne zaštite (bivše općine
Crikvenica i kasnije Grada Crikvenice), osim u Domovinskom ratu u sklopu OA
»POVRATAK«-1995. godine, dijelom su učestvovale u gašenju većih šumskih požara
na vinodolskom području.
STANJE SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA
Dosadašnje stanje organiziranosti sustava
zaštite i spašavanja na području grada Crikvenice karakterizira činjenica da je
isti do donošenja Zakona o zaštiti i spašavanju, bio organiziran i proveden
sukladno odredbama Zakona o unutarnjim poslovima, koje su se odnosile na
civilnu zaštitu, te Zakona o zaštiti od požara, Zakona o vatrogastvu, Zakona o
zaštiti od elementarnih nepogoda i podzakonskim propisima donesenim temeljem
navedenih zakona.
Program rada na izradi nove Procjene
ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i imenovanje osoba
zaduženih za suradnju na izradi Procjene ugroženosti stanovništva, materijalnih
i kulturnih dobara i Plana zaštite i spašavanja iz 2006. godine, temelji se na
sada nevažećoj metodologiji izrade iz 2005. godine.
Novi Pravilnik o metodologiji za izradu
procjena ugroženosti i planova zaštite i spašavanja (»Narodne novine« broj
38/08), izradu nove Procjene ugroženosti i planova zaštite i spašavanja
sukladno navedenom Pravilniku, stavlja u obvezu JL(R)S i moći će se definirati
u konačnom obliku i usvojiti tek nakon suglasnosti i usklađenja sa procjenama
ugroženosti viših razina.
Izrađena je Procjena ugroženosti od požara i
tehnoloških eksplozija za područje grada Crikvenice, koju je prethodno
razmatralo Poglavarstvo Grada Crikvenice, a Gradsko vijeće je ovu Procjenu
usvojilo 2003. godine uz obvezno godišnje ažuriranje sukladno propisima i
zahtjevima Plana aktivnosti u zaštiti od požara Vlade RH.
Plan zaštite od požara za Grad Crikvenice
Gradsko vijeće Grada Crikvenice, donijelo je srpnja 2005. godine.
Operativne planove zaštite od požara vezane
za pripremu i provedbu protupožarne sezone donosi Gradsko poglavarstvo svake
tekuće godine temeljem godišnjeg Programa Vlade Republike Hrvatske.
U periodu od stupanja na snagu Zakona o
zaštiti i spašavanju, ustrojavanjem i organizacijom rada Državne uprave za
zaštitu i spašavanje, te donošenja novih podzakonskih propisa na temelju Zakona
o zaštiti i spašavanju, Grad Crikvenice je izradio i donio sljedeće akte:
Odluku o imenovanju Zapovjedništva zaštite i
spašavanja Grada Crikvenice koju je donio gradonačelnik 2006. godine, a koja se
radi usklađivanja s novim propisa stavlja izvan snage, kao i dokumenti:
Plan pozivanja članova Zapovjedništva zaštite
i spašavanja Grada Crikvenice iz 2006. godine, Poslovnik o radu Zapovjedništva
zaštite i spašavanja Grada Crikvenice iz 2006. godine, Plan rada Zapovjedništva
zaštite i spašavanja iz 2006. godine.
U tijeku 2008. godine izrađeni su sljedeći
dokumenti:
Sukladno odredbi članka 6. Zakona o izmjenama
i dopunama Zakona o zaštiti i spašavanju (»Narodne novine« broj 79/07)
Zapovjedništvo ZiS-a je preimenovano u Stožer za zaštitu i spašavanje, a ostali
dokumenti: Plan pozivanja Stožera, Poslovnik o radu Stožera i Program rada
Stožera su u pripremi;
› Plan operativne provedbe programa
aktivnosti zaštite od požara za područje Grada Crikvenice;
› Financijski plan za provođenje zadaća iz
područja zaštite od požara (sadržan u Proračunu Grada Crikvenice);
› Plan aktivnog uključenja svih subjekata
zaštite od požara (s ažuriranim popisom) na području Grada.
Po usvajanju Procjene ugroženosti
stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara Grada Crikvenice (u periodu
2009./2010. godinu), potrebno je izraditi i donijeti sljedeće dokumente:
1) Plan zaštite i spašavanja grada
Crikvenice, (sastoji se od planova djelovanja po mjerama zaštite i spašavanja)
- u periodu 2010/2011. godine,
2) Plan civilne zaštite koji se sastoji od:
a) mjera sklanjanja, b) mjera evakuacije i c) mjera zbrinjavanja,
3) Izraditi izvode za sve učesnike u akcijama
zaštite i spašavanja, (utvrditi potrebne elemente za izradu operativnih planova
zaštite i spašavanja za pravne osobe čija je djelatnost vezana uz opskrbu
energijom ili vodom i druge pravne osobe kojima su planom utvrđene zadaće u
zaštiti i spašavanju),
4) Odluku o (eventualnom) ustrojavanju
postrojbi (timova),
5) Odluku o imenovanju povjerenika civilne
zaštite za mjesne odbore i naselja.
STANJE PO SASTAVNICAMA SUSTAVA ZAŠTITE I
SPAŠAVANJA
1. CIVILNA ZAŠTITA
1.1. STOŽER ZAŠTITE I SPAŠAVANJA
Odlukom o imenovanju Stožera zaštite i
spašavanja Grada Crikvenice, temeljem Zakonao zaštiti i spašavanju i Pravilnika
o pozivanju, mobilizaciji i aktiviranju operativnih snaga za zaštitu i
spašavanje, u Stožer zaštite i spašavanja imenovano je 8 osoba.
Stožer zaštite i spašavanja osniva se za
upravljanje i usklađivanje aktivnosti operativnih snaga i ukupnih ljudskih i
materijalnih resursa u slučaju neposredne prijetnje, katastrofe i velike
nesreće s ciljem sprječavanja, ublažavanja i otklanjanja posljedica katastrofe
i velike nesreće.
Stožer zaštite i spašavanja Grada Crikvenice
na sljedećoj sjednici razmatrat ce i usvojiti sljedeće dokumenti: Poslovnik o
radu Stožera, Plan rada Stožera i Plan pozivanja članova Stožera.
1.2. ZAPOVJEDNIŠTVO CIVILNE ZAŠTITE
Temeljem Zakona o zaštiti i spašavanju i
Pravilnika o pozivanju, mobilizaciji i aktiviranju operativnih snaga za zaštitu
i spašavanje, bit ce potrebno osnovati Zapovjedništvo civilne zaštite i odlukom
imenovati članove Zapovjedništva civilne zaštite Grada Crikvenice.
Temeljem dosadašnjih iskustava u primjeni
načela jedinstvenosti područja ugroženosti, planiranja i organiziranja ljudskih
i materijalnih resursa civilne zaštite tog područja i vođenja tako
organiziranih snaga civilne zaštite, realno je zaključiti da je teritorij
gradova Crikvenice i Novog Vinodolskog, te Općine vinodolske, ujedno područje
sličnih ugrožavanja, za koje se ustrojavaju slične postrojbe od Ljudi s istog
područja, organiziraju iste redovne organizirane snage zaštite i spašavanja i drugi
javni resursi koji djeluju prema jedinstvenim operativnim planovima po kojima
može postupati i jedno zajedničko zapovjedništvo civilne zaštite. Grad
Crikvenica mogao bi biti inicijator osnivanja i imenovanja takvog
zapovjedništva (u 2009. godini) temeljem Pravilnika o mobilizaciji i djelovanju
operativnih snaga zaštite i spašavanja (»Narodne novine« broj 40/08 i 44/08).
Zapovjedništvo civilne zaštite poziva se i
aktivira u slučaju neposredne prijetnje, katastrofe i velike nesreće na
području odgovornosti, za zapovijedanje aktivnostima, snagama i sredstvima
civilne zaštite.
1.3. POSTROJBE CIVILNE ZAŠTITE i POVJERENICI
CIVILNE ZAŠTITE
Vrste, ustroj i broj pripadnika postrojbi
civilne zaštite (timova) za područje grada Crikvenice potrebno je odrediti
temeljem nove Procjene ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih
dobara. Nakon sto ista bude potvrđena od strane Državne uprave za zaštitu i
spašavanje bit ce vjerojatno potrebno osnovati određene vrste postrojbi, ali je
vjerojatnija mogućnost da konačni zaključci procjene ugroženosti ukazu na
određenu tvrtku, postojeću operativnu snagu ili udrugu u sastavu tehničke
kulture kojoj je zaštita i spašavanje djelomično ili u cijelosti redovna
djelatnost, a koja bi mogla pod određenim uvjetima predstavljati postrojbu
civilne zaštite (specijalistički tim adekvatne namjene) u skladu s Pravilnikom
o ustroju, popuni i opremanju postrojbi civilne zaštite i postrojbi za
uzbunjivanje (»Narodne novine« broj 111/07).
Takve mogućnosti, stoga ovdje nećemo sire
obuhvatiti po mjerama zaštite i spašavanja, ali je, sukladno propisanoj
strukturi, moguće za period iza 2010. godine predložiti neke:
- za spašavanje na moru formirati u okviru
Javne vatrogasne postrojbe Grada Crikvenice specijalistički tim za spašavanje
na moru, uz angažiranje vlastitih ronilaca i pridodanih članova ronilačkih
klubova s adekvatnim brodicama s crikveničko - novo vinodolskog priobalja,
- za provođenje mjera RKB zaštite predložiti
osnivanje specijalističkog tima na razini Primorsko-goranske županije,
- za mjere zbrinjavanja ugroženih i
nastradalih građana, te osiguranja prehrane istih, ugovorom obvezati Gradsko
društvo Crvenog kriza Crikvenice, uz formiranje skupina za pripravu hrane i
distribuciju pitke vode,
Neke je potrebe moguće i prije realizirati:
za promidžbene aktivnosti animiranja novih darivatelja krvi (posebno u vrijeme
turističke-ljetne sezone), kao i učešće u opremanju Regionalnog centra za
intervencije u katastrofama - preko Gradskog društva Crvenog kriza Crikvenice.
U dosadašnjim postrojbama civilne zaštite
opće namjene došlo je do prestarjelosti i veće fluktuacije raspoređenih
pripadnika, kao i do zastarjelosti i otpisa opreme i sredstava CZ, pa postrojbe
nisu upotrebljive.
Nakon usvajanja nove Procjene ugroženosti
stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i Plana zaštite i spašavanja
grada, potrebno je rasporediti veći broj volontera - povjerenika civilne
zaštite za vođenje zaštitom i spašavanjem po mjestu stanovanja u
povjereništvima CZ(ZS) po mjesnim odborima i dijelovima naselja.
1.4. PREVENTIVA I PLANOVI CZ
Do donošenja nove Procjene ugroženosti
stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i Planova zaštite i spašavanja za
područje grada Crikvenice, mogu se primjenjivati dosadašnji dokumenti, te
Procjena ugroženosti od požara i eksplozija i Plan zaštite od požara i
tehnoloških eksplozija za područje grada Crikvenice, te drugi doneseni
dokumenti.
U sklopu programa edukacije stanovništva o
sustavu zaštite i spašavanja i podizanju razine opće kulture ljudi
o zaštiti i spašavanju na
području Grada, Poglavarstvo Grada, odnosno stručne službe Grada i sve žurne
službe koje djeluju na području Grada Crikvenice, trebale bi provoditi
informiranje, edukaciju i upoznavanje građana, mladeži i djece s izvanrednim
situacijama i postupcima osobne i uzajamne pomoći te pridržavanju naređenih
mjera i postupaka operativnih snaga zaštite i spašavanju, ukoliko do takvih
potreba dođe.
Građane je također potrebno upoznati o
uvođenju i značaju jedinstvenog broja za hitne pozive 112 i o drugim važećim
pozivnim brojevima za interventne službe, a vlasnici i korisnici objekata u
kojima se okuplja veći broj ljudi upoznati su s obvezom postavljanja na
vidljivom mjestu novih znakova za uzbunjivanje.
U preventivnim aktivnostima zaštite i
spašavanja i zaštite od požara vrlo zapaženu ulogu moralo bi biti inzistiranje
na ugrađivanju i integriranju posebnih stručnih zahtjeva zaštite i spašavanja i
zaštite od požara u prostornom planiranju, uređenju, organizaciji, razvoju i
izgradnji prostora (u skladu s utvrđenim takvim zahtjevima u Prostornom planu
PGZ i Grada Crikvenice), kao i učešće grada Crikvenice u eventualnom
financiranju panoramskog požarnog monitoringa ugroženih suma i drugog otvorenog
prostora i projektiranju sustava za uzbunjivanje građana u slučaju pojave
poplavnog vala s jezera Tribalj.
1.5. SKLONIŠTA
U cilju stvaranja uvjeta za sklanjanje ljudi
i materijalnih dobara, neophodno je novom Procjenom ugroženosti stanovništva,
materijalnih i kulturnih dobara utvrditi da (bez obzira sto ni do sada nije
bilo izgradnje novih skloništa osnovne zaštite s otpornošću na moderna napadna
sredstva na području grada Crikvenice) je umjesto izgradnje novih skloništa
potrebno procjenjivati potrebe za sklanjanjem ljudi u pogodnim dijelovima
stambenih i drugih građevina, te za planskim privremenim izmještanjem ljudi.
2. VATROGASTVO
Javna vatrogasna postrojba Grada Crikvenice i
Dobrovoljno vatrogasno društvo »Crikvenica« djeluju na području grada
Crikvenice i području bivše općine Crikvenica, a po zahtjevu i dalje.
Gradsko vijeće Grada Crikvenice je svojim
Proračunom za 2008. godinu osiguralo sredstva za rad vatrogastva, a osigurana
su i sredstva za provedbu Plana motrenja čuvanja i ophodnje građevina i
površina otvorenog prostora za koje prijeti povećana opasnost od nastajanja i
sirenja požara na području grada putem Sezonske vatrogasne službe.
Također se može istaknuti da su vatrogasne
postrojbe (profesionalna i dobrovoljna) efikasno obavile sve zadaće u tekućoj
godini, sto je rezultiralo uspješnim stanjem protupožarne zaštite na području
grada Crikvenice.
Vatrogastvo grada Crikvenice je po
stručnosti, opremljenosti, osposobljenosti i spremnosti, najkvalitetnija
postojeća operativna i organizirana snaga zaštite i spašavanja i njen glavni
nositelj na ovom području, pa je kroz posebne proračunske stavke potrebno
predvidjeti financijska sredstva za vatrogastvo za 2009. i 2010. godinu uz neophodna
procijenjena uvećanja sukladno propisima, strukovnim zahtjevima i funkcionalnim
potrebama.
3. UDRUGE GRAĐANA OD ZNAČAJA ZA ZAŠTITU I
SPAŠAVANJE
U 2008. godini Stožer zaštite i spašavanja
Grada Crikvenice je u izravnim kontaktima s udrugama građana od značaja za
zaštitu i spašavanje (HGSS - Stanica Rijeka, Gradsko društvo Crvenog kriza
Crikvenice, Klub podvodnih aktivnosti i dr.), te je sukladno podnesenim i
prihvaćenim razvojnim projektima i podacima koje se odnose na daljnje
materijalno tehničko i kadrovsko jačanje udruge u dijelu od značaja za sustav
zaštite i spašavanja, utvrdilo aktivnosti koje se financiraju iz Proračuna
Grada Crikvenice u 2008. godini, kao i u periodu 2009/2010. godinu.
SLUŽBE I PRAVNE OSOBE KOJE SE ZAŠTITOM I
SPAŠAVANJEM BAVE U OKVIRU REDOVNE DJELATNOSTI
Službe i pravne osobe koje se zaštitom i
spašavanjem bave u okviru redovne djelatnosti predstavljaju okosnicu sustava
zaštite i spašavanja na području Grada Crikvenice.
Službe i pravne osobe koje imaju zadaće u
sustavu zaštite i spašavanja, a osobito one u vlasništvu i suvlasništvu Grada
Crikvenice imaju obvezu uključivanja u sustav zaštite i spašavanja kroz redovnu
djelatnost, posebno u slučajevima angažiranja prema Planu djelovanja civilne
zaštite.
Preostaje procjenom ugroženosti i planovima
zaštite i spašavanja (civilne zaštite) utvrditi načine dogradnje i jačanja
dijela njihovih sposobnosti koji su posebno značajni za sustav zaštite i
spašavanja.
Mora se posebno naglasiti uloga i aktivnosti
prilikom angažiranja na poslovima zaštite i spašavanja: Doma zdravlja
Crikvenice i Turističke ambulante, Ustanove hitne medicinske pomoći, Gradskog
društva Crvenog kriza Crikvenice i dr.
Sve na višim razinama utvrđene obveze
nositelja zadaća u zaštiti i spašavanju javnih društava državne i županijske
razine (ovdje nisu spomenute), na snazi su do donošenja nove Procjene
ugroženosti ljudi, materijalnih i kulturnih dobara i Planova zaštite i
spašavanja za područje nadležnosti Grada.
ZAKLJUČAK
Temeljem ove analize stanja sustava zaštite i
spašavanja na području grada Crikvenice moglo bi se zaključiti:
- za Grad Crikvenicu postoji Procjena
ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara iz 2003. godine.
Predmetna Procjena mora biti izrađena sukladno novom Pravilniku o metodologiji
za izradu procjena ugroženosti i planova zaštite i spašavanja (»Narodne novine«
broj 38/ 08) najkasnije u 2010. godini, a Planovi zaštite i spašavanja i
civilne zaštite - do kraja 2011. godine;
- na osnovi iznesenog može se konstatirati da
Javna vatrogasna postrojba Grada Crikvenice i Dobrovoljno vatrogasno društvo
Crikvenica zadovoljavaju sve kriterije koji su propisani Zakonom i podzakonskim
propisima i zasigurno u ovom trenutku predstavljaju najbolje organizirane snage
u sustavu zaštite i spašavanja i nositelja cijelog sustava;
- okosnicu svih organiziranih snaga za
zaštitu spašavanje čini vatrogastvo Grada Crikvenice. Stanje zaštite i
spašavanja u gradu Crikvenici je na razini koja osigurava uspješno funkcioniranje
sustava zaštite i spašavanja kada se radi o redovnim prilikama;
- u situacijama koje bi se mogle smatrati
velikim nesrećama i katastrofama, Grad Crikvenica mogao bi se osloniti i na
dodatnim operativnim snagama zaštite i spašavanja kao što su Dom zdravlja
Crikvenica, UHMP, ekipe HEP- a i dr. javnih-državnih društava, te udruga
građana HGSS i drugih, Gradsko društvo Crvenog križa Crikvenice, te zdravstva i
socijalnih ustanova, kao i interventnih snaga šireg okruženja i razina.
Klasa: 351-01/08-01/18
Ur. broj: 2107/01-01-09-5
Crikvenica, 26. veljače 2009.
GRADSKO
VIJEĆE GRADA CRIKVENICE
Predsjednik
Gradskog vijeća Grada Crikvenice
Eduard Rippl, dipl. ing., v.r.