52.
Temeljem članka 28. stavka 1. alineja 1. Zakona o zaštiti i spašavanju
(»Narodne novine« broj 174/04 i 79/07) i članka 26. Statuta Općine Klana
(»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 03/06 i 07/06), Općinsko
vijeće, na sjednici održanoj 15. prosinca 2008. donijelo je sljedeće
SMJERNICE
za organizaciju i razvoj sustava zaštite i spašavanja na području Općine Klana
za 2009. godinu
I. Definiranje sudionika zaštite i spašavanja na području Općine Klana i
organiziranje sustava zaštite i spašavanja
Cilj: definiranje i usklađivanje snaga i materijalno tehničkih sredstava
kojima Općina Klana raspolaže u slučaju pojave ugroze i uspostava sustava
jasnih ovlasti i nadležnosti odnosno, jedinstvene koordinacije i djelovanja
sustava.
Prema Zakonu o zaštiti i spašavanju sudionici zaštite i spašavanja su:
- fizičke i pravne osobe,
- izvršna i predstavnička tijela jedinica lokalne i područne (regionalne)
samouprave,
- središnja tijela državne uprave
- operativne snage zaštite i spašavanja.
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, u okviru svojih prava i
obveza utvrđenih Ustavom i zakonom: uređuju, planiraju, organiziraju,
financiraju i provode zaštitu i spašavanje. U cilju učinkovitog i racionalnog
izvršavanja tih zadaća potrebno je:
- definirati resurse
- izvršitelje,
- te kontinuirano provoditi usklađivanje djelovanja svih snaga.
II. Opremanje, osposobljavanje i usavršavanje operativnih snaga zaštite i
spašavanja.
Cilj: povećanje i unapređenje osposobljenosti i razvoj operativnih snaga za
reagiranje u nesrećama.
Operativne snage zaštite i spašavanja sastoje se od:
- stožera zaštite i spašavanja na lokalnoj, regionalnoj i državnoj razini
- službi i postrojbi središnjih tijela državne uprave koje se zaštitom i
spašavanjem bave u svojoj redovitoj djelatnosti,
- zapovjedništva i postrojbi vatrogastva,
- službi i postrojbi pravnih osoba koje se zaštitom i spašavanjem bave u svojoj
redovitoj djelatnosti.
Zadaća je službi i postrojbi pravnih osoba i središnjih tijela državne
uprave koje se zaštitom i spašavanjem bave u svojoj redovitoj djelatnosti:
- definirati snage, raspoloživa materijalno tehnička sredstva i potrebe (za
dodatnom opremom, usavršavanjem, obukom, vježbama i slično), te iste uključiti
u smjernice za daljnji razvoj.
Zadaća Vatrogasnih zapovjedništava i postrojbi je:
- izvršiti opremanje, osposobljavanje i usavršavanje prema planovima zaštite
od požara
Stožer zaštite i spašavanja:
Stožer zaštite i spašavanja je stručna potpora županu, gradonačelnicima i
načelnicima kod rukovođenja operativnim snagama te je za njegovu ulogu
praćenja, planiranja i usklađivanja aktivnosti sustava zaštite i spašavanja
potrebno osigurati konstantno usavršavanje i:
- obuku članova Stožera i spašavanja u skladu sa planom i programom obuke
Stožera zaštite i spašavanja,
- opremanje članova Stožera zaštite i spašavanja osobnom i skupnom opremom.
III. Izvršenje zadaća u skladu sa Programom aktivnosti u provedbi posebnih
mjera zaštite od požara od interesa za Republiku Hrvatsku u 2009. godini
Cilj: stalno unapređenje protupožarne zaštite šuma i otvorenih prostora.
Programom aktivnosti utvrđuju se konkretni zadaci na kojima su se
predstavnička tijela županija, gradova, općina, pojedina ministarstva, državne
uprave organizacije, javna poduzeća i ustanove dužna posebno angažirati tijekom
godine u cilju preventivne aktivnosti i uspostavljanja učinkovite organizacije
u sustavu zaštite od požara, osobito zaštite od šumskih i drugih požara od
interesa za Republiku Hrvatsku u 2009. godini.
IV. Izrada i usvajanje procjene ugroženosti i planova zaštite i spašavanja
Cilj: donošenje temeljnih dokumenata kojima se razrađuje aktiviranje,
djelovanje sustava zaštite i spašavanja, zadaće i nadležnosti, ljudske snage i
materijalno-tehnička sredstva kao i mjere te postupci za provedbu zaštite i
spašavanja.
Sukladno odredbi članka 10. stavak 1. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o
zaštiti i spašavanju, predstavnička tijela jedinica lokalne i područne
(regionalne) samouprave u ostvarivanju prava i obveza u području zaštite i
spašavanja, dužna su najmanje jednom godišnje, ili pri donošenju proračuna, u
cjelini razmatrati stanje sustava zaštite i spašavanja, a posebno svih
operativnih snaga zaštite i spašavanja iz članka 7. citiranog Zakona te
donijeti smjernice za organizaciju i razvoj sustava zaštite od spašavanja na
svom području. Predstavnička tijela nadalje u proračunu osiguravaju sredstva
namijenjena za financiranje sustava u narednoj godini, donose procjenu
ugroženosti i plan zaštite i spašavanja, donose opće akte kojima propisuju
mjere, aktivnosti i poslove u provođenju zaštite i spašavanja te obavljaju i druge
poslove zaštite i spašavanja utvrđene Zakonom.
Člankom 11. citiranog Zakona propisana je obveza Poglavarstva jedinica
lokalne i područne (regionalne) samouprave da, u ostvarivanju prava i obveza u
području zaštite i spašavanja, za svoje područje: predstavničkim tijelima
izrađuju i predlažu nacrte procjene ugroženosti, uz prethodno pribavljenu
suglasnost Uprave, izrađuju i predlažu predstavničkim tijelima nacrte planova
zaštite i spašavanja, predlažu financiranje sustava zaštite i spašavanja na
svom području, pripremaju prijedloge općih akata kojima se propisuju mjere,
aktivnosti i poslovi u provođenju zaštite i spašavanja, određuju operativne
snage zaštite i spašavanja i pravne osobe od interesa za zaštitu i spašavanje
sukladno procjeni ugroženosti, osiguravaju uvjete za premještanje, zbrinjavanje
i druge aktivnosti i mjere u zaštiti i spašavanju ljudi, imovine i okoliša
sukladno planovima zaštite i spašavanja te osiguravaju uvjete za poduzimanje i
drugih mjera važnih za otklanjanje posljedica katastrofa i velikih nesreća te
obavljaju i druge poslove zaštite i spašavanja utvrđene Zakonom.
Slijedom navedenog neophodno je tijekom 2009. godine započeti rad na
prikupljanju podataka potrebnih za izradu navedenih dokumenata.
V. Financiranje sustava zaštite i spašavanja
Cilj: racionalno, funkcionalno i učinkovito djelovanje sustava zaštite i
spašavanja.
Sukladno odredbi članka 11. stavak 1. alineja 3. Zakona o izmjenama i
dopunama Zakona o zaštiti i spašavanju potrebno je utvrditi izvore i način
financiranja sustava zaštite i spašavanja na području Općine Klana:
1. Sredstva za vatrogastvo
2. Sredstva za redovne službe i djelatnosti sudionika u sustavu zaštite i
spašavanja (zimska služba, komunalna društva i slično),
3. Sredstva za udruge koje se bave zaštitom i spašavanjem temeljem posebnih
propisa odnosno čije su djelatnosti povezane sa problematikom zaštite i
spašavanja (Općinsko društvo Crvenog križa, Planinarsko društvo »Pliš« i
slično),
4. Sredstva za programe odnosno aktivnosti koje su povezane sa problematikom
zaštite i spašavanja
VI. Sustav uzbunjivanja građana
Cilj: uspostava sustava uzbunjivanja
U organizaciji zaštite i spašavanja u gradu, pored ostalih subjekata,
telekomunikacijska podrška, odnosno sustav veza u kriznim situacijama, pokazao
se vrlo bitnim činiteljem kvalitetnog sustava zaštite i spašavanja, te je stoga
potrebno:
a) nastaviti rad na unapređenju sustava veza svih sudionika zaštite i
spašavanja u skladu s normama Europske Unije,
b) nastaviti rad na unapređenju sustava uzbunjivanja stanovništva u slučaju
nesreća u suradnji sa Državnom upravom za zaštitu i spašavanje
VII. Edukacija stanovništva na području zaštite i spašavanja
Cilj: podizanje razine svijesti građana kao sudionika sustava zaštite i spašavanja
Katastrofe, kao specifična krizna stanja, javljaju se kada nesreće ili krize
uzrokovane prirodnim silama ili ljudskom aktivnošću (utjecajem na okoliš,
tehnologijom) djeluju na ljude u tolikoj mjeri da ugroženo stanovništvo nije u
mogućnosti kontrolirati tijek događaja i uspješno se nositi sa nanesenim
udarima, gubicima i štetama.
Učestalost i ozbiljnost katastrofa u mnogome se može smanjiti ili ublažiti
njena posljedica ako se posveti veća pozornost predviđanjima, promatranjima,
planiranju načina pomoći kao općoj pripravnosti za adekvatni odgovor na krizu,
odnosno katastrofu ukoliko se ona dogodi.
Iz tog razloga potrebno je:
- provođenje informiranja građana putem sredstava javnog informiranja,
- edukacija stanovništva, a posebno djece i učenika o problematici kriznih
situacija,
- jačanje svijesti u zajednici i javna edukacija,
- obilježavanje svih datuma od značaja za zaštitu i spašavanje
- prezentiranje rada redovnih snaga zaštite i spašavanja na razini županije,
gradova i općina.
VIII. Zaštita okoliša
Cilj: unapređenje stanja okoliša i osiguranje zdravog okoliša
Zaštita okoliša temelji se na uvažavanju općeprihvaćenih načela zaštite
okoliša, poštivanju načela međunarodnog prava zaštite okoliša, uvažavanju
znanstvenih spoznaja. Rezultati aktivne zaštite imaju za cilj, pored navedenog,
održivo korištenje prirodnih dobara bez većeg oštećivanja i ugrožavanja
okoliša, sprečavanje i smanjenje onečišćenja okoliša, poboljšanje narušene
prirodne ravnoteže i ponovno uspostavljanje njezinih regeneracijskih
sposobnosti.
Stoga je potrebno:
- sustavno vršiti analize podataka o praćenju stanja okoliša,
- kontinuirana provedba akcija smanjenja šteta u okolišu izazvanih raznim
onečišćenjima,
- razrada i daljnje unapređenje sustava zaštite i spašavanja.
IX. Suradnja na polju zaštite i spašavanja
Cilj: razmjenom iskustava, podataka, znanja i vještina sa odgovarajućim
institucijama zaštite i spašavanja iste razine postići podizanje razine
sigurnosti civilnog stanovništva, imovine te eko-sustava na području Općine
Klana
- u okviru suradnje sa susjednim gradovima i općinama, Primorsko-goranskom
županijom te gradovima i općinama iz drugih županija nastaviti i unaprijediti
suradnju na polju zaštite i spašavanja sa odgovarajućim institucijama iste
razine,
- u okviru Primorsko-goranske županije kontinuirano razrađivati i
usklađivati sustave zaštite i spašavanja, dogovarati zajedničko djelovanje i
pružanje međusobne pomoći u skladu sa pozitivnim propisima.
Ove Smjernice stupaju na snagu danom objave u »Službenim novinama
Primorsko-goranske županije«.
Klasa: 021-01/08-01/43
Ur. broj: 2170-06-08-01-01
Klana, 15. prosinca 2008.
OPĆINSKO VIJEĆE OPĆINE KLANA
Predsjednik
Slavko Gauš, v.r.