27.
PROGRAM
UKUPNOG RAZVOJA
- STRATEGIJA RAZVOJA
SADRŽAJ
1. POVEZNICE S REGIONALNIM OPERATIVNIM
PROGRAMOM PRIMORSKO-GORANSKE ŽUPANIJE
2. SUDIONICI IZRADE STRATEGIJE RAZVOJA
3. UTVRĐIVANJE CILJEVA
3.1. STRATEŠKI CILJ 1 - RAZVOJ CJELOGODIŠNJEG
TURIZMA
3.1.1. Izgradnja infrastrukture
3.1.2. Zaštita i očuvanje kulturne i prirodne
baštine
3.2. STRATEŠKI CILJ 2 - FINALIZACIJA DRVNIH I
POLJOPRIVREDNIH PROIZVODA
3.2.1. Razvoj poljoprivrede
3.2.2. Razvoj drvne industrije i šumarstva
3.3. STRATEŠKI CILJ 3 - STVARANJE DRUŠTVENE
INFRASTRUKTURE
3.3.1. Obrazovna i športsko-rekreacijska
infrastruktura
3.3.2. Razvoj socijalne i zdravstvene infrastrukture
4. STRATEGIJA RAZVOJA OPĆINE MRKOPALJ
5. MJERE I PROJEKTI
5.1. RAZVOJNE SMJERNICE
6. PROVEDBENE ODREDBE
6.1. OPERATIVNI PLAN ZA RAZDOBLJE OD 2008. DO
2013. G.
6.1.1. Uvod
6.1.2. Operativni plan
7. POSTUPAK PRAĆENJA PROVEDBE I REZULTATA
PLANA RAZVOJA
8. ZAKLJUČAK
9. POPIS TABLICA, GRAFOVA I SLIKA
1. POVEZNICE S REGIONALNIM OPERATIVNIM
PROGRAMOM PRIMORSKO-GORANSKE ŽUPANIJE
Članovi radne skupine Općine Mrkopalj su se
pri izradi Programa ukupnog razvoja svoje Općine vodili ROP-om
Primorsko-goranske županije, te su izrađeni temelji PUR- a na spomenutom
dokumentu višeg reda. Vizija razvoja Primorsko-goranske županije nastala je na
temelju SWOT analize županije u kojoj su jasno vidljivi potencijali i jakosti
županije koje treba u potpunosti iskoristiti. SWOT analiza prikazala je i
slabosti županije, koje predstavljaju izazov s kojim će se u narednom periodu
suočiti. Županijska radna skupina i Partnerski odbor dogovorno su formulirali
viziju koja bi se trebala kretati u smjeru razvoja gospodarskog sektora,
uključujući turizam i poljoprivredu, putem uklanjanja prepreka za njihov razvoj
i iskorištavajući potencijale, ali pazeći pri tom na moguće učinke na okoliš.
Također, da bi se omogućio razvoj koji je prilagođen specifičnostima
Primorsko-goranske županije, treba se usredotočiti na razvoj zajedničkog duha i
poticanje međusektorske suradnje, odnosno na proces prepoznavanja ključnih
pitanja regionalnog razvoja od samih članova zajednice. Takav vid direktnog
sudjelovanja zajednice osigurat će unapređenje socijalnih i društvenih uvjeta,
što zajedno vodi ka porastu kvalitete života. Ciljevi koji se žele u narednom
razdoblju ostvariti imaju jednaku važnost i definirani su na način da se
uspostavi ravnoteža između svih sektora. Kroz definirane ciljeve nastoji se
slabosti preslikati u jakosti i potencijale. ROP Primorsko-goranske županije
ima četiri glavna strateška razvojna cilja:
1. CILJ 1: Razvoj konkurentnog gospodarstva
Ovaj je cilj usmjeren je na osiguranje uvjeta
u kojima će gospodarstvo, kao jedan od temelja razvoja Županije, povećati
produktivnost i osigurati više radnih mjesta. Problem konkurentnosti se u
osnovi svodi na problem veličine i kvalitete ulaganja u fizički i ljudski
kapital. Samo dovoljna i kvalitetna ulaganja u fizički i ljudski kapital dovode
do povećanja konkurentnosti putem rasta produktivnosti. Radnici u
Primorsko-goranskoj županiji moraju svojim proizvodima dodati više vrijednosti
nego prije. Za to su potrebne nove tehnologije, nova znanja, nove ideje, novi
procesi, ukratko - nova kvaliteta.
2. CILJ 2: Kreiranje uvjeta za uravnotežen
razvoj
Ovaj je cilj usmjeren na stvaranje uvjeta
koji će omogućiti daljnji održivi i uravnotežen razvoj na području
Primorsko-goranske Županije, kroz razvoj energetskog sustava, prometne i
informacijske infrastrukture. Istodobno se kroz unapređenje upravljanja
regionalnim razvojem teži daljnjem razvoju sustava upravljanja okolišem i
uravnoteženom razvoju Županije.
3. CILJ 3: Razvoj ljudskih resursa
Realizacija ovog strateškog cilja kao
rezultat treba imati povećanje stupnja obrazovanja, unapređenje zdravstvenog
statusa i unapređenje socijalne sigurnosti i socijalne uključenosti
stanovništva Primorsko-goranske županije. Povećanje uključenosti u obrazovni
sustav, održavanje i poboljšavanje zdravlja i socijalne sigurnost stanovništva
Primorsko- goranske županije ključna su pitanja održivog razvoja Županije.
4. CILJ 4: Unapređenje kvalitete života
Realizacija ovog strateškog cilja kao
rezultat će imati povećanje kvalitete života stanovništva Primorsko-goranske
županije, a kroz realizaciju niza projekata vezanih uz komunalnu i društvenu
infrastrukturu.
Nakon definiranja vizije i razvojnih ciljeva
Županijska radna skupina i Regionalni partnerski odbor su zajednički radili na
izradi općeg okvira ROP-a koji se sastoji od: Strategije, ključnih prioriteta i
mjera, kriterija za odabir projekata i razvojnih projekata.
Strategija ROP-a u javnom sektoru implicira
uspostavu okruženja koje će kroz ključne infrastrukturne projekte omogućiti i
poticati razvoj privatnog sektora koji ostvaruje prihode i promicati rast
dinamičnog i demokratskog civilnog društva. Javni će se sektor i sam mijenjati
pri izgradnji ovakvog okruženja. Doći će do institucionalnog jačanja koje će
omogućiti županiji i JLS da u budućnosti efektivno i učinkovito upravljaju
razvojem i s vremenom unapređuju ROP.
Program ukupnog razvoja Općine Mrkopalj
uvelike se oslanja na smjernice iz ROP-a. Jedino se usklađenošću planiranja na
višim i nižim razinama (ROP i PUR) mogu postići sinergijski efekti koji će
potom polučiti priželjkivane rezultate i ostvariti kvalitetan razvoj općine.
Stoga ciljevi Općine Mrkopalj su:
1. Razvoj cjelogodišnjeg turizma
2. Finalizacija drvnih i poljoprivrednih
proizvoda
3. Stvaranje društvene infrastrukture
Ako govorimo o ukupnom razvoju jedne regije
(županije) potrebno je naglasiti nužnost koordinacije svih odluka, bez obzira
na kojoj se razini donosile. U prošlosti se često događala slaba koordinacija
između političkih i administrativnih institucija različitih razina odlučivanja,
što je u konačnici rezultiralo, blago rečeno, zastojem u razvoju. Da bi se
takve situacije izbjegavale, a potaknuo razvoj, potrebna je organiziranost i profesionalnost
javne uprave bez obzira na razinu odlučivanja. Jedino tako je moguće ostvariti
zacrtane ciljeve. Time bi Program ukupnog razvoja postao poveznica političkog
programa, proračunskog plana kao i prostornih planova u jedinstvenom razvojnom
smislu.
2. SUDIONICI IZRADE STRATEGIJE RAZVOJA
Kako bi se postigli najbolji rezultati pri
izradi Programa ukupnog razvoja Općine Mrkopalj korištena je iskušana metoda po
kojoj surađuju radna skupina JLS-a i tim djelatnika zaduženih za izradu PUR-a
iz konzultantske kuće MICRO projekt d.o.o. koja je bila angažirana na istom od
strane Općine Mrkopalj.
Radnu skupinu su sačinjavali lokalni
stručnjaci (27 članova) pod stručnim vodstvom Ivane Bujas Rupić u kojoj su bili
zastupljeni svi subjekti koji su relevantni za postavljanje i određivanje
strateškog plana1;
. Tomislav Baričevac, obrt »Elica«
. Hrvoje Blašković, Piljenje i prerada drva
. Vitomir Brekalo, ugostiteljstvo
. Ivan Butković, Općina Mrkopalj
. Dragutin Crnić, OŠ Mrkopalj
. Tomislav Cuculić, Općinsko vijeće
. Željko Cuculić, TZO Mrkopalj
. Milivoj Diklić, H.Š.-U.Š.P. Delnice
. Željko Golik, Šumarije Mrkopalj
. Boško Grgurić, Građevinski obrt
. Snježana Grgurić Toplak, Općina Mrkopalj
. Predrag Janeš, Hrv. Zavod za poljoprivredu
- Savjetodavna služba
. Jadranka K.P., Ordinacija medicine
. Miljenko Kauzlarić, Poljoprivredno -
trgovački obrt
. Svjetlana Kasunić, Obrt Perjasica, Pod.
obrt. zadruga »Gorski kotar«
. Božidar Križ, TZO Mrkopalj
. Anton Kružić, Poljoprivredni obrt »Kružić«
. Radmila Kus, Udruga Vunarice
. Ivana Majdenić, Hrvatski stočarski centar -
Zagreb
. Zvonko Matković, Mrkopaljac d.o.o.
. Marijan Petrović, Sportsko društvo
Bjelolasica
. Ivan Starčević, Komunalno poduzeće Mrzle
drage d.o.o.
. Robert Starčević, Bistro »Stari Baća«
. Ankica Štimac, Obrt Štimac
. Dalibor Šoštarić, Centar za
brdsko-planinsku poljoprivredu
. Zlatica Tadijević, obrt Tilia
Strategija razvoja je proizašla iz brojnih
prijedloga i rasprava radne skupine koje su u konačnici urodile ovim
dokumentom. Ovom prilikom zahvaljujemo svima koji su doprinijeli stvaranju ovog
važnog dokumenta za Općinu Mrkopalj.
3. UTVRĐIVANJE CILJEVA
Radionice koje su održane u prosincu
2007.godine u Općini Mrkopalj bile su posvećene upravo problemima i ciljevima
koji su se iz njih mogli izvesti. Sudionici, predstavnici različitih interesnih
skupina u Općini Mrkopalj raspravljali su o snagama Općine koje treba pojačati
i iskoristiti, slabostima koje treba prevladati, prilikama koje treba
iskoristiti te prijetnje koje treba izbjeći. Slijedeći viziju razvoja Općine
Mrkopalj na tim radionicama zacrtana su tri strateška cilja, svaki s dva
prioriteta. Mjere vezane za svaki cilj prikazane su u poglavlju Strategija
razvoja Općine Mrkopalj, a detaljna analiza mjera prikazana je u Prilogu 2 -
Mjere razvoja.
1 Članovi Radne skupine poredani
su abecednim redom (prema prezimenu)
3.1. Strateški Cilj 1 - Razvoj cjelogodišnjeg
turizma
Za svoj prvi strateški cilj Općina Mrkopalj
izabrala je Razvoj cjelogodišnjeg turizma. Ta činjenica i ne treba čuditi ako
se zna da je Mrkopalj jedna od najznačajnijih turističkih destinacija na
području Primorsko - goranske županije. Kvalitetna prometna povezanost i
prepoznatljivost općine od strane glavnih hrvatskih emitivnih središta samo
doprinose razvoju turizma. Kako bi se turizam nastavio razvijati u željenom
smjeru te kako bi se olakšalo upravljanje kulturnom i prirodnom baštinom te
turističkom infrastrukturom ovaj cilj je podijeljen na dva prioriteta.
3.1.1. Izgradnja infrastrukture
Infrastruktura je temelj za funkcioniranje
urbanog naselja. U nju se ubrajaju ceste, javne površine, cestovna rasvjeta,
vodovod i kanalizacija, telekomunikacija, energetska i druga infrastruktura
koja služi svim građanima i poduzetnicima općine koji se njome svakodnevno
služe. Ona je temelj za kvalitetno funkcioniranje općine prema gospodarskim,
ekološkim i socijalnim kriterijima. Neizostavni je dio svake strategije
razvoja. S obzirom na turističku opredijeljenost Općine Mrkopalj, opterećenje
infrastrukture je u mjesecima vrhunca sezone mnogo veće nego ostatkom godine.
Razlog tome je priliv posjetitelja i zadovoljavanje njihovih potreba. Stoga,
svaka izgradnja, rekonstrukcija, obnavljanje i adaptacija na infrastrukturi
može se smatrati izravnim poboljšanjem turističke ponude. Kao svako ostvarenje
zacrtanih ciljeva i ovo započinje na postojećim prednostima koje su utvrđene
prethodnom analizom situacije.
Upravljanje raspoloživim prostorom možda je i
najvažniji element u razvoju određene JLS. Donošenjem Prostornog plana uređenja
Općina Mrkopalj učinila je veliki korak prema planiranom razvoju svojeg
prostora. Time će se moći ravnomjerno uskladiti svi elementi koji se mogu
pronaći na određenom prostoru kao što su stanovnici, poljoprivreda, industrija,
turizam i dr. Tako se raspodjelom prostora unaprijed definira razvoj određene
sredine. Tim se planom također definira i daljnji razvoj cjelokupne
infrastrukture na ukupnom području općine. Iako je prometni položaj općine
istaknut kao prednost, nedovoljno kvalitetna infrastruktura uvelike narušava
ovu tvrdnju. Veliki broj neasfaltiranih cesta te raznih uskih grla otežava
gospodarsko funkcioniranje općine, ali i realizaciju pojedinih projekata. Iako
Općina Mrkopalj do sada nije sudjelovala u aplikaciji sredstava iz
pretpristupnih fondova realizacija postojećih pristupnih putova, asfaltiranje
makadama te proširenje cesta na potezu: Bukovac - Brestova draga; Matić poljana
- Begovo razdolje; Matić poljana - Bijele samarske stijene mogle bi se financirati
iz gore navedenih fondova. Vodoopskrba na području općine ne smatra se
zadovoljavajućom prvenstveno zbog gubitka u transportu prema potrošačima.
Neracionalno upravljanje vodom, osim što napreže vodoopskrbni sustav,
nepotrebno poskupljuje uslugu transporta vode, a ujedno predstavlja i gubitak
resursa u fizičkom smislu. Saniranje ovog sustava također se može financirati
iz pretpristupnih fondova. Također, jednim od problema na području općine
smatra se i nedostatna pokrivenost mobilnom telefonskom mrežom. Naime, oko 15 %
općine nije pokriveno signalom. S obzirom da su koncesionari mobilnih mreža
privatne tvrtke ovaj problem će se morati riješiti suradnjom JLS i koncesionara
mobilnih mreža, ovisno o potrebama lokalnog stanovništva, ali i posjetitelja (prvenstveno
turista) Općine Mrkopalj. Opskrba električnom energijom smatra se
zadovoljavajućom na području općine. S obzirom na svjetsku energetsku situaciju
i njenu dinamiku nepostojanje plana plinofikacije općine iz prijetnje vrlo lako
može prerasti u slabost. Ovaj plan bi se trebao voditi prema načelima koji su u
praksi i teoriji poznati kao principi 4E. To su:
. Ekološki
. Energetski
. Ekonomski
. Edukacijski.
Ova strategija bi se temeljila na Strategiji
energetskog razvitka Republike Hrvatske (N.N, br. 68/01), ali i Ugovoru o
Energetskoj zajednici (potpisan 22.10.2005. godine). koja navodi da će se u
narednom razdoblju podržavati plinofikacija Hrvatske. Uloga JLS u cjelokupnoj
strategiji je stvaranje mreže koja će dovesti plin do krajnjih potrošača. Ciljevi
te reforme su ostvarenje sigurnosti isporuke energije, ostvarenje cijena
prihvatljivih za potrošače, opskrbljivače i proizvođače te cjelokupno
gospodarstvo, postizanje umjerenog rasta cijena energije uz istodoban razvoj
sustava socijalne zaštite potrošača s niskim primanjima.
Svaki gospodarski razvoj je popraćen razvojem
infrastrukture i obrnuto. Idealna slika bi bila kada bi se razvoj
infrastrukture podudarao s gospodarskim. Međutim, praksa je pokazala da se taj
omjer uglavnom ne podudara te se odvija s viškom ili manjkom kapaciteta
infrastrukture. Višak infrastrukture olakšava gospodarski i društveni razvoj,
ali je ujedno takav razvoj vrlo skup, jer ¹zarobljava'' sredstva koja bi
mogla biti iskorištena na druge potrebitije projekte. Manjak infrastrukture
otežava gospodarski razvoj te stvara pritiske na postojeću infrastrukturu u
materijalnom i financijskom obliku. Iako se idealna slika može samo pukom
srećom ostvariti, bitno je smanjiti oscilacije između viškova i manjkova
infrastrukture. Za takvo stanje je potrebno pomno isplanirati potrebe općine u
budućnosti koje opet ovise o mnogim, ali prvenstveno o gospodarskom i
populacijskom rastu i razvoju.
3.1.2. Zaštita i očuvanje kulturne i prirodne
baštine
Kulturna baština ogledava se u arhitekturi,
sakralnim objektima i kulturnim spomenicima. Ona je konstantno prisutna na ovim
područjima još od davnina. Kulturno spomenička baština općine ogleda se kako u
materijalnim tako i u nematerijalnim dobrima koja se iskazuje kroz narodne
rukotvorine, izložbe te tradicionalne narodne pjesme i plesove. Očuvanje
kulturne baštine značajno je za preživljavanje raznih tradicija. Te tradicije
obilježene su različitim vjerskim običajima, kulturnim manifestacijama i dr.
Očuvanje kulturne baštine potrebno je njegovati, jer samo tako će mlađe
generacije osjetiti važnost i privlačnost prema mjestu u kojem žive. Njegovanje
tradicije prenijeti će duh davnina i omogućiti identifikaciju s vrijednostima
koje su nekad bile vrlo značajne. Bliska povezanost kulturne baštine s
prirodnom baštinom može se vrlo lako iskoristiti za poboljšanje turističke
ponude koja bi bila obogaćena bogatstvom i ljepotom kulture te krajolika.
Kulturna dobra su jedna od rijetkih dobara koja u vrijeme globalizacije nisu
uvozno zavisna, a njeni direktni i indirektni učinci najviše donose ploda
upravo u mjestima u kojima se nalaze. U dosadašnjem periodu kroničan nedostatak
financijskih sredstava javljao se kao jedan od glavnih problema u svim kulturno
- umjetničkim sferama. Također, nedostatak adekvatnih prostorija još je jedan
od problema s kojima se kulturno - umjetnička društva susreću. Do sada je
kulturna baština uglavnom bila teret s kojom se nije znalo adekvatno
upravljati, koja je bila trošak i koja je bila prepuštena pojedincima
entuzijastima. Vizija razvoja Općine Mrkopalj nameće kao nužnost izradu Plana
upravljanja kulturnim dobrima, osnivanje zavičajne zbirke i drugih popratnih
sadržaja što će rezultirati lakšim upravljanjem kulturnih dobara, a ona bi osim
rashodovne strane u budućnosti predstavljala zanimljiv izvor turističkih
prihoda.
Opći trend u svijetu, pa i u Hrvatskoj je
zašita okoliša. Taj trend dolazi kako posljedica nepažnje prema čovjekovoj
okolini kroz niz od pedesetak godina pojačane industrijalizacije. Spoznajom o
ograničenosti kapaciteta prirode čovjek se doveo u nezavidnu poziciju da mora
nauštrb prirode ograničavati svoj ekonomski rast. O ovoj problematici napisano
je niz radova, održano veliki broj foruma, sjednica, predavanja, doneseno
nebrojeno zakonskih akata i strategija, što je u ko
načnici rezultiralo gubitkom
iz vida svrhe svega toga, a to je kvaliteta života pojedinca, ali i cjelokupnog
društva. U ovom kontekstu svrha zaštite okoliša usmjerena je prema poboljšanju
turističke ponude i razvoj cjelogodišnjeg turizma. Ta se ponuda temelji na
nepostojanju većih industrijskih zagađivača u samoj općini, što za posljedicu
ima visoku kvalitetu zraka, ali i postojanje izvorišta pitke vode. Da bi se
takvo stanje zadržalo potrebno je spriječiti povećanje broja divljih
odlagališta koji ugrožavaju kvalitetu navedenih prirodnih resursa. To povećanje
posljedica je nepostojanja projekata, ali i samih inicijativa kojima bi se
sanirala postojeća divlja odlagališta te spriječio nastanak novih. Može se reći
da je veliki dio problematike vezane uz otpad povezan s nepostojanjem Plana
gospodarenja otpadom općine. Izgradnjom regionalnog odlagališta otpada otvara
se odlična prilika za dugoročno rješenje navedenog problema. Planom
gospodarenja otpadom trebalo bi se riješiti i pitanje potrebe subjekata koji se
time bave, jer na području Općine Mrkopalj takvi ne postoje, sve je prepušteno
komunalnom poduzeću iz Delnica. Nabavka sustava za reciklažu stvorio bi
lokalnoj industriji novi izvor sirovina, a ujedno povećao učinkovitost sustava
zaštite okoliša. Izgradnja kanalizacijske mreže s potrebnim pročišćivačima ima
pozitivan učinak na očuvanje resursa vode i tla te je tako nedvojbeno poveznica
između zaštite okoliša i infrastrukturnog razvoja. Sredstva za financiranje
ovih projekata mogu se povlačiti iz različitih fondova za regionalni razvoj te
predpristupnih fondova EU. Ipak, da bi se očuvanje okoliša provelo u djelo
potrebo je obratiti pozornost na ljudski faktor. U ovom slučaju, edukacijom o
važnosti zaštite okoliša stimuliralo bi se lokalno stanovništvo na
sudjelovanje, ali i na kreiranje politike zaštite okoliša.
3.2. Strateški Cilj 2 - Finalizacija drvnih i
poljoprivrednih proizvoda
Praksa je pokazala da se razvoj određenog
područja ne može temeljiti na samo jednoj gospodarskoj grani, koja je u slučaju
Općine Mrkopalj turizam. Oživljavanjem jedne ili više gospodarskih grana
postižu se pozitivni učinci koji se ogledaju u (ne)zaposlenosti, općinskom
proračunu, odnosno financijskoj sigurnosti pojedinaca, ali i društva kao
cjeline. S druge strane smanjuju se različiti pritisci na ostale gospodarske
grane, ali i na resurse i logistiku kojima se one koriste. Kao što je za
određena poduzeća bitna diversifikacija poslovanja, tako je za pojedine JLS bitna
diversifikacija gospodarskih grana na svom području. Neizostavno pitanje koje
se nadovezuje je pitanje ¹oslobađanja kapitala''. Razvojem različitih
gospodarskih grana ¹oslobađa'' se kapital koji bi u suprotnom ostao
neiskorišten.
3.2.1. Razvoj poljoprivrede
Razvoj poljoprivrede uvelike je povezan s
razvojem turizma. Trendovima potrošnje u turizmu prilagođavaju se i
poljoprivredna gospodarstva, pogotovo unutar značajnih turističkih regija.
Turizam i poljoprivreda imaju mnoge dodirne točke. Opskrba dovoljnim količinama
poljoprivrednih proizvoda neophodnih za zadovoljenje potreba turista, najčešće
zahtjevnijih od domicilnog stanovništva, može se osigurati na nekoliko načina:
povećanjem i strukturnom prilagodbom domaće poljoprivredne proizvodnje ili iz
uvoza. Upravo zbog prethodno navedene mogućnosti zadovoljavanja potreba iz
uvoza, nužno je poticati razvoj poljoprivrede. A to je najjednostavniji mogući
način izvoza domaćih proizvoda. U dosadašnjem razvoju općine poljoprivreda nije
bila jedan od nositelja. Promjenom trendova u svijetu, kao i i tržišnih
zahtjeva, poljoprivreda postaje važan element razvoja, a Općina Mrkopalj je
svoju razvojnu politiku tome i prilagodila. Ipak, mala količina obradivog tla i
nedovoljna kvaliteta istog onemogućuju razvoj intenzivne poljoprivrede.
Najznačajnije tlo na području Općine Mrkopalj je Sungersko polje, uključujući
Sungerski Bukovac. Oštri klimatski uvjeti dodatno ograničavaju razvoj
poljoprivredne proizvodnje na nekoliko kultura. Stoga se vrlo mali broj
poljoprivrednih kućanstava bavi poljoprivredom radi ostvarivanja izravne
ekonomske koristi. Međutim, na području općine postoji vrlo razvijena
govedarska proizvodnja. Ova vrsta stočarske proizvodnje ima izrazito jak
potencijal koji je posljedica nezagađenog okoliša i povoljne strukture tla za
tu poljoprivrednu djelatnost. Povoljna struktura tla označava jaku kiselost
koja pruža izvrsnu mogućnost proizvodnji stočne krme te dobru propusnost i
vodozračni režim. Intenziviranje poljoprivredne proizvodnje može se postići
udruženjem više proizvođača. Trenutno na području općine postoji jedna
poljoprivredna zadruga koja udružuje 28 zadrugara. Blizina velikog središta kao
što je Rijeka i njenih distributivnih centara uvelike može pridonijeti razvoju
poljoprivredne proizvodnje u Općini Mrkopalj.
3.2.2. Razvoj drvne industrije i šumarstva
Jednu od okosnica razvoja Općine Mrkopalj
predstavlja drvna industrija. Pogodni klimatski uvjeti, kontrolirana sječa i
pošumljavanje omogućili su razvoj drvne industrije od najstarijih vremena.
Stoga se drvna industrija može smatrati tradicionalnom prerađivačkom
industrijom. Da bi se izbjegao nizak stupanj finalizacije drvnih proizvoda, a
time i gubitak dodatne vrijednosti potrebno je sustavno raditi na unaprjeđenju
ove grane gospodarstva. Kao i većina prostora na području Gorskog kotara i
Općina Mrkopalj je pokrivena velikom šumskom površinom koja stvara uvjete za
dobar razvoj šumarstva. Osim velikih površina, šume se na mrkopaljskom području
ističu i svojom kvalitetom kao i održavanjem istih. Međutim, najveći problem
predstavlja nizak stupanj finalizacije drvnih proizvoda koji stvara niži BDP
Općine Mrkopalj te propuštena prilika za povećanjem istog, a ujedno omogućuje
relativno jeftin izvoz sirovina, koje se u pravilu vraćaju u obliku gotovih
proizvoda. Izravni uzrok ovakvog stanja je nedostatak visoko obrazovanih osoba
na području općine. Nepostojanje srednjoškolskog obrazovanja i potrebnih
zanimanja doprinosi razvoju takve situacije. Oštra planinska klima s velikim
brojem kišnih i vjetrovitih dana nadopunjava se s navedenim poteškoćama te
stvara nepovoljne uvjete za brojne gospodarske aktivnosti. Elementarne nepogode
kao što su požari ili bolesti šuma su problemi na koje treba obratiti pozornost
te konstantno unaprjeđivati sustav zaštite kako bi se održala kvaliteta i
količina šuma te na koncu kvaliteta drvnih proizvoda. Stvaranje preduvjeta za
funkcioniranje postojećih gospodarsko uslužno - trgovačkih zona Poljica 1 i
Poljica 2 predstavljaju komparativnu prednost općine za ubrzani gospodarski
rast. Kada je riječ o gospodarskim zonama potrebno je naglasiti nužnost
suradnje više JLS kako ne bi došlo do nepotrebnog konkuriranja. Potrebno je
odrediti koje sve industrije mogu biti locirane u tim zonama, kakva je prometna
povezanost s tržištem, blizina resursa, potreban prostor za proizvodnju i sl.
Jedino širim pogledom te uključivanjem i ostalih dijelova društva, prvenstveno
obrazovanja može se doći do željenog stanja i razvoja općine u budućnosti.
Za razvoj gospodarstva neophodno je potrebno
funkcioniranje institucija na području JLS. Govoreći o razvoju institucija
prvenstveno se misli na razvoj prisutnih institucija, ali i onih koji svojim
djelovanjem mogu doprinijeti razvoju Općine Mrkopalj. Uspostavljene institucije
također se susreću s određenim problemima koji su u prvom redu nedostatan
prostor i oprema te neadekvatna ekipiranost. Općina Mrkopalj nema vlastiti
Općinski sud, ali ni institu
cionalne ispostave FINA-e,
Hrvatskog zavoda za socijalno osiguranje (HZSO), Hrvatskog zavoda za mirovinsko
osiguranje (HZMO), Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje (HZZO). Može se
ustvrditi da institucionalna pokrivenost općine nije dovoljna. Treba naglasiti
da je uspostavljenje i funkcioniranje institucija dugoročan proces koji
zahtjeva razumijevanje te horizontalnu i vertikalnu komunikaciju svih
institucija na području općine i županije, ali i između Općine i njenih
građana. Posebno se ističu svi oblici komunikacije, jer jedino tako može doći
do uočavanja problema i sinergijsko rješavanje istih na obostrano zadovoljstvo
uz minimalne utroške resursa, ali i vremena, jer bi u suprotnome parcijalne
inicijative često značile paralelne i dvostruke napore oko provedbe zacrtanih
ciljeva.
3.3. Strateški Cilj 3 - Stvaranje društvene
infrastrukture
Strateškim ciljem 3 nastojalo bi se
unaprijediti kvalitetu života te unaprijediti društvenu infrastrukturu i
razviti institucije. Kvaliteta života za svakoga pojedinca ima različito
značenje pa se može smatrati relativnim pojmom. Međutim, klasično poimanje
kvalitete života može se svesti na razvoj obrazovanja, sporta, rekreacije,
zdravstvenih i socijalnih programa te drugih aktivnosti koje poboljšavaju život
određene sredine. Ovaj cilj se sastoji od dva prioriteta.
3.3.1. Obrazovna i športsko-rekreacijska
infrastruktura
Obrazovanje stanovništva je proces koji se ne
događa spontano. U njega je potrebno ulagati, a pri tome rezultate očekivati u
nekom doglednom razdoblju. Obrazovanje se odnosi na osnovno, srednje i visoko
školstvo. Osnovno i srednje školstvo je u domeni JLS te županije, dok visoko
školstvo uglavnom nije. Problem koji se javlja u većini JLS jest ostanak visoko
obrazovanog kadra u mjestu studiranja. Cilj je spriječiti takav trend te
povratak u mjestu stanovanja učiniti atraktivnim. Na polju edukacije u Općini
Mrkopalj ističe se dobar i organiziran sustav predškolskog odgoja i
osnovnoškolskog obrazovanja. Međutim, nepostojanje sustava srednjoškolskog
obrazovanja na području općine pokazuje se kao jedna od najvećih prijetnji koja
može ugroziti gospodarski, a zatim i društveni opstanak općine. U ovom slučaju
trebala bi se iskoristiti reforma i unaprjeđenje obrazovnog sustava u kojemu
srednjoškolsko obrazovanje postaje obvezno te na taj način otkloniti nedostatak
srednjoškolskog obrazovanja i djelomično visokoškolskog obrazovanja. Od
tehničkih problema koji se javljaju u sustavu obrazovanja najistaknutiji su
zastarjelost objekata koji zahtijevaju obnovu te zastarjelost namještaja i
opreme. Uspostavom adekvatnog sustava obrazovanja na području Općine Mrkopalj
ublažila bi se strukturna neusklađenost gospodarstva i obrazovne strukture
stanovnika. Također, problem prekvalifikacija radnika je problem nepostojanja
kontinuiranog cjeloživotnog obrazovanja na području općine. Rješenjem ovog
problema uvelike bi se uskladila obrazovna struktura stanovništva s potrebama
gospodarstva. Loše stanje u obrazovnom sustavu reflektira se na gospodarstvo i
njegovu učinkovitost, a ono se pak reflektira na stanje u populaciji jednog
mjesta. Tako se povećanje udjela starijeg stanovništva u ukupnom udjelu može
smatrati izrazito nepovoljnim ako se nastavi daljnje iseljavanje mlađeg
stanovništva. Može se zaključiti da je za opstanak mlađe populacije potrebno
konkurentno gospodarstvo u kojemu se pronalazi zaposlenje, a za takvo je
gospodarstvo opet potrebna mlađa obrazovana populacija. Odnosno, obrazovanje se
javlja kao središnja točka oko koje se postavljaju uvjeti funkcioniranja gospodarstva
i populacije, ali i drugih društvenih sustava kao što su kultura, šport i dr.
koji se neizravno vezuju za sustav obrazovanja.
Šport je značajan za rekreaciju i odmor
stanovništva od svakodnevnice. U Općini Mrkopalj postoji kvalitetan športski
potencijal, a da bi taj potencijal bio kvalitetno iskorišten potrebno je
ciljano podizati broj kvalitetno uređenih športskih terena, otvorenog i
zatvorenog tipa. Kada je riječ o športskom potencijalu prvo na što se pomišlja
su skijaški športovi. Da bi se taj potencijal i dalje razvijao potrebno je
razvijati promociju Općine Mrkopalj kao jednog od skijaških centara u
Hrvatskoj. Ta vrsta promocije ne samo da bi koristila športu, nego bi
doprinijela razvoju turizma na području općine, dok bi športske aktivnosti uvelike
nadopunile turističku ponudu. Kao prilika za takvu promociju može se
iskoristiti gradnja nekoliko skijališta u Gorskom kotaru. Još jedna prilika za
uspostavu turističkog identiteta je mogućnost priprema športaša u prirodnom
okruženju. Nedostatak športskih objekata za dvoranske športove nastojao bi se
nadoknaditi izgradnjom zatvorenih športskih građevina s dodatnim sadržajima
koji bi definitivno obogatili turističku ponudu ove općine čime bi se dobila
izvrsna podloga za razvoj športskog turizma.
3.3.2. Razvoj socijalne i zdravstvene
infrastrukture
Socijalna skrb predstavlja jedan od temelja
civilizacijskih tekovina te se uspostava socijalnog društva smatra jednim od
prioritetnih ciljeva ove strategije razvoja. Upravo je ovo društveno područje u
prošlom razdoblju bilo zapušteno na području Općine Mrkopalj. Nepostojanje
institucije u funkciji socijalne skrbi samo potvrđuju ovakvu tezu. Ipak,
izgradnja doma za starije i nemoćne, koja je u planu, usmjerava Općinu Mrkopalj
prema socijalno osjetljivom društvu. Takvi pothvati su također u skladu sa
strukturom populacije s obzirom na sve veći udio starijeg stanovništva, a takva
slika se uklapa u prosječnu sliku Republike Hrvatske, što u konačnici nikako ne
može biti smatrano pozitivnim. Da se ne bi izgubila kontrola nad zbrinjavanjem
bolesnih i onih kojima je potrebna socijalna skrb nužno je uspostaviti
adekvatnu organizaciju sustava na općinskoj razini. Rješenje ovih problema može
se uspostaviti optimiziranjem institucionalnih i izvaninstitucionalnih programa
kao i programima temeljenim na javno - privatnom partnerstvu (JPP).
Kao i na području cjelokupne Republike
Hrvatske zdravstvo predstavlja jedno od značajnih problema. Razlozi su brojni,
jer zdravstvena djelatnost je neprofitna djelatnost i skoro cijela je ovisna o
sredstvima iz proračuna. Zdravstvena zaštita mora biti dostupna svakom
pojedinom građaninu. Na koji način, to ovisi o financijskoj moći, ali i
spremnosti i razumijevanju lokalne politike za potrebe i probleme zdravstvene
zaštite. Cilj je osigurati financijska sredstva ili prostor za rad ordinacija,
školovanje zdravstvenog kadra te uvjete življenja liječnika na području Općine
Mrkopalj. Dosadašnja praksa pokazala je zadovoljavajuće stanje kada je riječ o
kapacitetima koji uglavnom zadovoljavaju potrebe stanovništva na području
Općine. Međutim, kao jedan od glavnih nedostataka zdravstvene zaštite ističe se
nedostatak specijalističkih ordinacija, ali i velika ovisnost o ambulanti opće
medicine koja je u privatnoj praksi. Da bi se povećao standard zdravstvene
zaštite potrebno je postojeće zdravstvene ustanove bolje opremiti. S obzirom na
ograničenost resursa biti će potrebno optimizirati raspoložene resurse i
potrebe stanovništva. To optimiziranje može biti provedeno samostalno, ali i u
suradnji sa susjednim jedinicama lokalne samouprave (JLS)
CILJ 1: Razvoj cjelogodišnjeg turizma
PRIORITET 1: Izgradnja infrastrukture
MJERA 1: Izgradnja kanalizacije
MJERA 2: Izgradnja nerazvrstanih cesta i
sanacija postojećih
MJERA 3: Izgradnja županijskih cesta i
sanacija postojećih
MJERA 4: Izgradnja državnih cesta i sanacija
postojećih
MJERA 5: Izgradnja državne ceste
Lučice-Mrkopalj
MJERA 6: Stvaranje preduvjeta za izgradnju
Benzinske crpke
MJERA 7: Stvaranje preduvjeta za turističko -
rekreacijsko naselje Prenka
MJERA 8: Izgradnja i obnova vodovodne mreže
MJERA 9: Uređenje i opremanje prostora
Općinske uprave
MJERA 10: Program plinofikacije općine
Mrkopalj
MJERA 11: Obnova planinarskih staza i
planinarskih skloništa
MJERA 12: Izgradnja lovačkog doma
MJERA 13: Izgradnja streljane za lovačke
potrebe
PRIORITET 2: Zaštita i očuvanje kulturne i
prirodne baštine
MJERA 14: Formiranje male obrtničke radionice
za proizvodnju autentičnih suvenira i suvenirnice
MJERA 15: Program revitalizacije autohtone
gradnje
MJERA 16: Osnivanje izložbeno prodajnog
prostora udruge
MJERA 17: Projekt zaštite Sungerskog luga
MJERA 18: Program očuvanja zavičajne zbirke
MJERA 19: Obnova Doma kulture - Stalna
postava povijesti skijanja
MJERA 20: Marketing plan razvoja turizma -
privlačenje privatnih i institucionalnih investitora, Promocija kulturne
i prirodne baštine,
MJERA 21: Izgradnja reciklažnog dvorišta
MJERA 22: Aktivacija turističke agencije
preko komunalnog poduzeća ili zadruge
MJERA 23: Obnova sakralnih objekata
CILJ 2: Finalizacija drvnih i poljoprivrednih
proizvoda
PRIORITET 3: Razvoj poljoprivrede
MJERA 24: Program razvoja poljoprivrede i
plasmana poljoprivrednih proizvoda kroz turizam
MJERA 25: Projekt navodnjavanja mrkopaljskog
i sungerskog polja
MJERA 26: Program uzgoja konja, goveda i
ovaca
MJERA 27: Izgradnja hladnjače i dodatnih
preradbenih kapaciteta
MJERA 28: Okrupnjavanje poljoprivrednog
zemljišta
PRIORITET 4: Razvoj drvne industrije i
šumarstva
MJERA 29: Izgradnja kogeneracijske
bioenergane - stvaranje toplovodne mreže
MJERA 30: Program poticanja izrade finalnih
proizvoda od drva
MJERA 31: Program poslovne zone Mrkopalj 1 i
2
MJERA 32: Uređenje i opremanje prostora
zadruge za male obrtnike i poduzetnike
MJERA 33: Informatizacija zadruge za male
obrtnike i poduzetnike i edukacija njenih članova
CILJ 3: Stvaranje društvene infrastrukture
PRIORITET 5: Obrazovna i
športsko-rekreacijska infrastruktura
MJERA 34: Izgradnja sportsko-rekreativnog
centra Općine Mrkopalj
MJERA 35: Program opremanja knjižnice i
čitaonice
MJERA 36: Izgradnja vrtića i jaslica
MJERA 37: Informatičko obrazovanje i
radionice stranih jezika za djecu i mještane
MJERA 38: Multikulturalni i edukativni centar
djece i mladeži sa smještajem
PRIORITET 6: Razvoj socijalne i zdravstvene
infrastrukture
MJERA 39: Izgradnja doma za stare i nemoćne
MJERA 40: Poticajna stanogradnja (izgradnja
dvije stambene zgrade)
MJERA 41: Informatizacija Općinske uprave i
edukacija zaposlenika
5. MJERE I PROJEKTI
5.1. Razvojne smjernice
Da bi se ostvario gospodarski napredak Općine
Mrkopalj potrebno je uskladiti nekoliko bitnih elemenata. Od tih elementa
najbitniji su financijski, ljudski, prostorni resursi i resurs vremena, odnosno
potrebno je uskladiti:
n sva
dostupna financijska sredstva iz raspoloživih izvora,
n
postojeću strukturu ljudskih potencijala s naglaskom na privlačenje i povratak
obrazovanog kadra,
n
očuvani prostor u svrhu ostvarenja zacrtanih ciljeva razvoja,
n i na
kraju ograničeni resurs vremena odnosno njegova iskorištenja.
Sinergijsko djelovanje ovih elemenata
polučiti će veće efekte u konačnici od zbroja efekata svakog pojedinačnog
elementa. Takav razvoj Općine Mrkopalj omogućiti će minimalne utroške svih
vrsta resursa, a optimalnu alokaciju i učinkovitost istih.
Općina Mrkopalj svojim izborom vizije i
ciljeva jasno naglašava strategiju koja će biti bazirana na temeljima održivog
razvoja s unaprjeđenjem institucija koje će moći biti nositelji upravo tog
razvoja. Održivi razvoj ne predstavlja nešto novo na ovim područjima, već
predstavlja realnost u kojoj je teorija pronašla svoje praktično utočište.
Općenito, Općina Mrkopalj može dokazati kako sintagma održivi razvoj nije samo
utopijska ideja, nego načelo kojega se treba pridržavati kako bi se očuvala sva
prirodna bogatstva i čitav okoliš u sklopu cjelokupnog životnog prostora.
Razvoj gospodarske cjeline mora biti usmjerena prema zaštiti životne sredine.
Ta zaštita ne smije biti usamljeni cilj nego se ona temelji na neraskidivoj
povezanosti s ekonomskim i socijalnim razvojem. To znači da održivi razvoj
osigurava:
n
Socijalne zahtjeve
n
Gospodarske zahtjeve
n
Ekološke zahtjeve
Sintagma održivi razvoj sve se češće može
susresti kako u stručnim krugovima tako i u svakodnevnom životu. Održivi razvoj
je složen pojam koji sadrži komponentu zaštite okoliša, socijalnu komponentu
kao i ekonomsku komponentu. Da bi se takav plan proveo u djelo potrebno je
imati viziju i jasno definirane ciljeve. Općina Mrkopalj je svoju viziju i
ciljeve u potpunosti uskladio s navedenim načelima.
U svrhu ostvarenja vizije i zadanih ciljeva
Općina Mrkopalj slijediti će ove smjernice:
. Općina Mrkopalj treba ulagače koji će se
usmjeriti na:
oTurističke kapacitete visoke kategorije koji
će razvijati tradicionalne, ali i alternativne oblike turizma
oOčuvanje i unaprjeđenje okoliša
oZapošljavanje domaćeg kadra
oDoprinos kulturnom i društvenom razvitku
općine
. Provest će se aktivna marketinška kampanja
privlačenja kako domaćih tako i stranih investitora
. Nastojat će se maksimalno iskoristiti
sredstva iz fondova EU u svrhu željenog razvitka gospodarstva te podizanja
životnog standarda njegovih stanovnika; u tu svrhu pravovremeno će se
pripremati projekti i razvijati nove projektne ideje
. Usmjerit će se veliki napori u zaštitu i
očuvanje okoliša kroz projekte izgradnje i sanacije različite vrste
infrastrukture, organizaciju edukacije stanovništva i poticanjem razvoja udruga
za zaštitu okoliša
. Očuvanje kulturne baštine nastojat će se
organizirati kroz razne kulturne manifestacije radi prijenosa tradicije i
očuvanja identiteta
. Nadalje, kulturno spomenička baština
nastojati će se povezivati s turizmom zbog stvaranja kvalitetnije turističke
ponude
. Poljoprivreda će se poticati mjerama
korištenja državnih i općinskih obradivih površina te uz stručnu pomoć
edukacijom i savjetovanjem poljoprivrednika o pripremi proizvoda za plasman u
turizam
. Općina Mrkopalj će i dalje raditi na
unaprjeđenju svih uvjeta za razvitak turizma pod uvjetom očuvanja tradicije i
kulturne baštine respektirajući i čuvajući prirodni okoliš
. Infrastruktura će se izgraditi u suradnji s
ostalim institucijama kao što su Hrvatske Vode, Fond za regionalni razvoj RH,
Primorsko goranska županija i ostali
. Sredstva koja će nedostajati za dovršetak
infrastrukture očekuje se ishodovati kroz potpore ministarstava i donatorskih
fondova. U tom cilju nastavit će se pravovremeno pripremati projekte i
projektnu dokumentaciju kako bi bili spremni za aplikaciju sredstava
. Općina Mrkopalj će ustrajati u nastojanju
poboljšanja uvjeta života i rada u općini podizanjem razine zdravstvene zaštite
i socijalne skrbi te stvarajući uvjete školovanja djece i odraslih
. Općinsko vijeće će uložiti značajne napore
na kreiranje kanala komunikacije sa svojim građanima i poduzetnicima
Ovako određena razvojna politika
konkretizirat će se mjerama koje treba poduzeti u razdoblju od 2008. do 2013
godine.
6. PROVEDBENE ODREDBE
6.1. Operativni plan za razdoblje od 2008. -
2013.
6.1.1. Uvod
Operativni plan sadržava:
Mjeru ili projekt
Ciljevi koji su zadani bit će postignuti
uspješnom provedbom mjera. Planiranje počinje od vizije kao apstraktne želje
budućeg stanja te se preko razvojnih ciljeva spušta na mjere nužne za
postizanje razvojnih ciljeva što nas opet približava viziji.
Odgovornu instituciju
Identifikacija odgovorne institucije nužna je
zbog dodjeljivanja područja odgovornosti te predanosti provedbi programa. Ona
detaljno planira mjere, oblikuje koncepcije financiranja, provodi natječaje,
nadzire i ocjenjuje provedbu mjera.
Razdoblje provedbe
Određivanje razdoblja provedbe nužno je zbog
financijskih resursa, međuovisnosti mjera te apsorpcijskih kapaciteta
provedbenih institucija.
Očekivane rashode tijekom razdoblja provedbe
Predviđanje očekivanih rashoda omogućit će
povezivanje s aktualnim proračunom općine i služiti kao podloga za buduće
proračune i pronalaženje sredstava.
Bilješke
Posljednji stupac namijenjen je značajnim
bilješkama koje pridonose boljem razumijevanju pojedinosti određene mjere.
Napomene stoga uvijek pomažu u pojašnjavanju specifičnih pitanja vezanih uz
pojedinu mjeru.
6.1.2. Operativni plan
Struktura odgovorna za izradu i provedbu
plana ukupnog razvoja počinje od Načelnika općine u planskom i operativnom
dijelu.
Program se izrađivao uz sudjelovanje radne
skupine stručne podloge lokalnih stručnjaka i uz metodološku pomoć
konzultantske kuće.
Za provedbu mjera predviđenih u programu
potrebno je oformiti jedinicu za upravljanje projektima. Jedinica može biti
sastavljena od stručnog kadra unutar samog općinskog vijeća i vanjskih
stručnjaka ovisno o zahtjevu samog projekta.
Jedinica za upravljanje projektima ima
zadatak postavljanja projektnog zadatka i akcijskog plana za svaki pojedini
projekt, postavljanja preduvjeta kod podugovaranja projekata, praćenje i nadzor
tijeka projekta, praćenje roka i proračuna projekta.
7. POSTUPAK PRAĆENJA PROVEDBE I REZULTATA
PLANA RAZVOJA
Upravljanje projektom primjenjuje određene
postupke na pokretanje, planiranje, upravljanje, implementaciju i završavanje
pojedinog projekta pokrenutog za postizanje određenih ciljeva. Upravljanje
projektom uključuje tri elementa:
. Upravljanje zadacima
. Upravljanje resursima
. Upravljanje vremenom
Strukture i sredstva upravljanja projektima
iznimno su različite. Njihov izbor ovisi o području, vrsti, veličini i
kompleksnosti projekta. Projekt može obuhvaćati jednu ili nekoliko tisuća
osoba. Iz toga proizlazi da struktura upravljanja projektima može odgovarati
jednostavnoj listi zadataka, ali i kompleksnoj organizaciji institucije čija je
svrha izvođenje projekta uz podršku projektnog programa. Područje upravljanja
projektima, iako se razvilo iz tehničkih disciplina, s vremenom je pod
utjecajem drugih područja sve više postalo multidisciplinarno. Upravljanje
projektima omogućiti će usklađivanje i optimiziranje: organizacije, procesa,
ciljeva, vremena, novca, prostora i ljudi. U osnovi, što više znamo o projektu,
možemo njime bolje upravljati. U tu je svrhu utvrđeno:
. Odgovornost za upravljanje
Opća i viša odgovornost provedbe ovog
programa pripada upravi Općine Mrkopalj i Načelniku općine.
. Postupci upravljanja
Institucionalne strukture za upravljanje i
provedbu programa su Općina Mrkopalj za upravljanje i provedbu pojedinih
projekata unutar programa Jedinica za upravljanje projektima, upravni odjeli
općine, komunalno poduzeće, Županijska uprava za ceste, Hrvatske ceste i sve
ostale institucije koje će imenovati Općina Mrkopalj po pojedinim projektima.
. Praćenje i ocjenjivanje
Ovaj program podložan je praćenju i nadopuni
od strane Općinskog vijeća i Radne skupine koja je formirana u procesu
stvaranja plana. Popis članova radne skupine nalazi se u Poglavlju 2 ovog
dokumenta i sastoji se od 27 predstavnika lokalnih sudionika. Radna skupina će
se sastajati svakih 6 (šest) mjeseci u svrhu evaluacije i monitoringa programa.
Prvi sastanak bit će održan šest mjeseci od dana prihvaćanja ovog plana od
strane Općinskog vijeća.
Na prvom sastanku Općina Mrkopalj će predložiti
radnoj skupini formiranje manjih timova po strukovnoj pripadnosti (zdravstvo,
školstvo, gospodarstvo...) koji bi osmišljavali načine unaprjeđenja pojedinih
projekata i tako pridonijeli svojom stručnošću razvoju općine.
Općinsko Vijeće će dinamikom ovdje
predviđenom osigurati prostor i obavijestiti članove Radne skupine najmanje 15
dana unaprijed o održavanju sastanka. Predstavnici Općinskog vijeća će
prezentirati radnoj skupini rezultate postignute u proteklom periodu, a timovi
radne skupine iznijeti svoje prijedloge unaprjeđenja strategije. Radna skupina
će ocijeniti provedbu plana te uz nadzor stručne osobe sastaviti zapisnik.
Zapisnici su javni dokument jednako kao i sam Program.
Zaključci, primjedbe i ocijene Radne skupine
služit će za nadopunu i prilagodbu ovog programa, kao i za nadzor provođenja
programa.
. Organizacija i jamčenje tijeka informacija
i razmjene informacija
Općina Mrkopalj jamči razmjenu informacija o
provedbi ovog plana i to prema Radnoj skupini putem dogovorenih sastanaka, a
prema javnosti putem medija, web stranica i pojedinačnih sastanaka. Općina će
putem web stranice objaviti cjeloviti dokument Programa ukupnog razvoja, te će
objavljivati zapisnike sa sastanaka radne skupine periodično po nastajanju.
Također će zbog veće transparentnosti odlučivanja izvještaje sa sjednica
Općinskog vijeća ažurno objavljivati na web stranicama. Općina će nastaviti s
praksom otvorenih vrata za građane kad će se oni moći najaviti i direktno
načelniku općine uputiti pitanja i primjedbe. Općina Mrkopalj će kreirati i
nove prikladne kanale komunikacije sa svojim građanima i poduzetnicima.
8. ZAKLJUČAK
Općina Mrkopalj je u proteklih nekoliko
mjeseci uz stručnu pomoć savjetnika MICRO projekta te suradnju lokalnih
stručnjaka i radne skupine izradila petogodišnju strategiju ukupnog razvoja.
Strategija razvoja pokazuje težnje Općine
Mrkopalj i načine kako unaprijediti kvalitetu života, razviti poduzetništvo,
poljoprivredu te preduvjete koje će osigurati temelje napretka. Zadani smjer
razvoja služi Općinskom vijeću za planiranje svojih budućih koraka i proračuna,
stanovnicima Općine Mrkopalj kako bi mogli aktivno sudjelovati u razvoju,
investitorima kako bi detektirali područja u koja žele uložiti. Strategija
govori gdje se vidi Općinu Mrkopalj za pet godina i kako misli tamo doći.
Općina Mrkopalj je odabrala smjer razvoja
svih potpornih stupova gospodarstva kako bi ono bilo razvijeno na dobrim
temeljima. Edukacija temeljena na gospodarskim potrebama, infrastruktura
potrebna za razvoj poduzetništva, poljoprivreda koja će plasirati svoj proizvod
u turizam, razvoj proizvodnih djelatnosti koje će zaposliti ljude neovisno o
sezoni, školstvo i zdravstvo prilagođeno potrebama stanovnika, socijalna skrb i
briga o starima i nemoćnima, sport, kultura, sve su to povezani pravci koji će
doprinijeti ostvarenju vizije građana Općine Mrkopalj
Ono što nam strategija ne govori je kako ćemo
od ideja razviti projekte, koji su sastavni elementi tih projekata, kako
izraditi akcijske planove projekata, kako pronaći novac koji nedostaje.
Implementacija zacrtane strategije zahtjevan
je posao koji će angažirati sve raspoložive ljudske resurse kako unutar Općine
Mrkopalj tako i vanjske stručnjake.
Svaki projekt koji proizađe iz navedene
strategije mora imati definiran svoj početak i kraj, proračun, odgovorne osobe
i način provedbe i praćenja. Kako bi zaživio i proveo se, plan je potrebno
redovno pratiti i ocjenjivati, razvijati i unaprjeđivati, u konačnici i
mijenjati. Evaluacija i monitoring, opisani u prethodnom poglavlju, jednako su
važni kao i sama izrada strategije te trebaju biti metodološki doku
mentirani. Svaka promjena u
mjerama mora imati svoju poveznicu na plan i obrazloženje. Za praćenje i
evaluaciju plana poželjno bi bilo angažirati vanjske stručnjake.
Projekte treba početi razvijati odmah na
način da se prikupi sva potrebna dokumentacija, izrade planovi, projekcije
poslovanja i tek s tako pripremljenim projektima može se računati na pomoć
fondova, donatora i investitora.
Kako se poslovno okruženje svakodnevno
mijenja tržište nameće potrebu za novim vještinama i znanjima, edukaciju treba
kontinuirano razvijati i prilagođavati kako bi omogućili stjecanje prednosti
domaćim poduzetnicima.
Prvi korak koji treba učiniti nakon
izglasavanja strategije je izraditi akcijske planove za projekte iz operativnog
plana koje je radna skupina označila kao prioritetne. Odrediti odgovorne osobe
iz općinske uprave ili općinskih poduzeća za provedbu svakog pojedinog
projekta.
Za kompleksne projekte koje zahtijevaju više
razine stručnosti treba angažirati vanjske suradnike, kako bi projekti
zaživjeli u predviđenom roku i unutar predviđenog proračuna.
Pri odabiru vanjskih suradnika treba
insistirati na multidisciplinarnim timovima s referencom u pojedinom polju
stručnosti.
Odgovornost za implementaciju strategije
najvećim dijelom leži upravo na instituciji Općine, ali ne isključivo na njemu.
Bez podrške javnosti, poduzetnika, poljoprivrednika, hotelijera, obrtnika,
prosvjetnih i zdravstvenih djelatnika i ostalih interesnih skupina, teško će
biti razviti i provesti zacrtane ideje. Sinergijsko djelovanje je najbitnije u
provedbi strateškog plana razvoja.
Komparativna prednost općine Mrkopalj koja će
omogućiti ostvarenje zadane strategije su ljudi, građani općine Mrkopalj koji
su i do sada dokazali predanost i sklonost inovativnim idejama iako nisu imali
zadani napisani smjer.
Uz stručnu pomoć i usmjereni razvoj Općina
Mrkopalj će postati oaza mira u goranskim šumama jele i smreke,kolijevka
skijanja, gdje je ljeti cvijet, a zimi snijeg. Općina u kojoj ljudi svoju
marljivost, ljubav i odgovornost pokazuju očuvanjem prirodnih resursa i
njihovim korištenjem u skladu s održivim razvojem. Preporod drvne industrije,
poljoprivrede i turizma dovest će do demografske revitalizacije uz povećano
zapošljavanje mladih stručnjaka.
Izvadak
iz Vizije Općine Mrkopalj
9. POPIS TABLICA, GRAFOVA I SLIKA
Tablica 1: Operativni plan aktivnosti
Slika 1. Strategija razvoja Općina Mrkopalj
Slika 2. Cilj 1 - Razvoj cjelogodišnjeg
turizma
Slika 3. Cilj 2 - Finalizacija drvnih i
poljoprivrednih proizvoda
Slika 4. Cilj 3 - Stvaranje društvene
infrastrukture
Slika 1. Struktura odgovornosti za izradu i
provedbu Programa ukupnog razvoja Općine Mrkopalj