118.
Na temelju članka 6., stavak 1. Zakona o
proračunu (»Narodne novine« broj 96/03) i članka 28. točka 3. Statuta
Primorsko-goranske županije (»Službene novine PGŽ« broj 22/01, 10/06, 16/06
pročišćeni tekst, 35/07, 43/07 i 27/ 08), Županijska skupština donijela je na
sjednici od 4. prosinca 2008. godine
ODLUKU
o izvršavanju proračuna Primorsko-goranske županije
za 2009. godinu
I. Opće odredbe
Članak
1.
Ovom Odlukom uređuje se struktura Proračuna
Primorsko-goranske županije za 2009. godinu (u daljnjem tekstu: Proračun),
njegovo izvršavanje, upravljanje financijskom i nefinancijskom imovinom
Primorsko-goranske županije (u daljnjem tekstu: Županija), opseg zaduživanja i
jamstva, korištenje namjenskih prihoda, prava i obveze korisnika proračunskih
sredstava, ovlasti Županijskog poglavarstva (u daljnjem tekstu: Poglavarstvo) i
predsjednika Županijskog poglavarstva (u daljnjem tekstu: predsjednik
Poglavarstva) u izvršavanju Proračuna te druga pitanja u svezi s izvršavanjem
Proračuna.
Članak
2.
Korisnici Proračuna u smislu ove Odluke jesu:
1. proračunski korisnici:
n
županijska tijela
n
ustanove kojima je Županija osnivač i koje su uvrštene u Registar korisnika
proračuna (Narodne novine broj 120/ 08)
2. izvanproračunski korisnici
n
ustanova kojoj je Županija osnivač i koja ostvaruje vlastite zakonom propisane
prihode, te koja je navedena u Registru korisnika proračuna (Županijska uprava
za ceste)
n
ustanove kojima je Županija osnivač i koje ostvaruju vlastite zakonom propisane
prihode, a nisu navedene u Registru korisnika proračuna (Županijske lučke
uprave)
n
trgovačka društva i druge pravne osobe u kojima je Županija većinski vlasnik
ili ima odlučujući utjecaj na upravljanje
3. ostali korisnici Proračuna su pravne i
fizičke osobe kojima se osiguravaju proračunska sredstva za realizaciju
pojedinog projekta (jedinice lokalne samouprave, ustanove, udruge građana i
fizičke osobe)
Proračunski i izvanproračunski korisnici
obvezatno primjenjuju odredbe Zakona o proračunu i ove Odluke koje se odnose na
izradu financijskih planova, upravljanje novčanim sredstvima, zaduživanje i
davanje jamstva, izvještavanje, te nadzor nad poslovanjem i korištenjem
proračunskih sredstava, a ustanove - proračunski i izvanproračunski korisnici
dodatno i zakonske odredbe o proračunskom računovodstvu.
Izvod iz Registra korisnika proračuna za
Primorsko- goransku županiju sastavni je dio ove Odluke i ne objavljuje se u
»Službenim novinama« Primorsko-goranske županije.
II. Struktura Proračuna
Članak
3.
Proračun se sastoji od Općeg i Posebnog
dijela, te Plana razvojnih programa.
Opći dio Proračuna čini Račun prihoda i
rashoda te Račun financiranja.
U Računu prihoda i rashoda iskazani su
prihodi po vrstama i izvorima, a rashodi po ekonomskoj klasifikaciji, odnosno
namjeni u skladu s Računskim planom proračuna.
U Računu financiranja iskazani su primici od
financijske imovine (povrat glavnice danih zajmova i primici od prodaje
dionica) te izdaci za financijsku imovinu (dionice) i otplatu zajmova.
Posebni dio Proračuna sastoji se od plana
rashoda i izdataka proračunskih korisnika iskazanih po vrstama, raspoređenih u
programe koji se sastoje od aktivnosti i projekata.
Plan razvojnih programa u tri godine čine
planovi razvojnih programa proračunskih korisnika utvrđeni dokumentima o srednjoročnim
odnosno dugoročnim planovima razvitka Županije, posebnim zakonima, drugim
propisima ili općim aktima.
III. Planiranje
Članak
4.
Sredstva za financiranje javnih rashoda
Županije u 2009. godini raspoređena su prema organizacijskoj klasifikaciji (razdjeli),
pri čemu su upravna tijela određena za nositelje sredstava za svoje programe,
te za programe proračunskih korisnika za koje su proračunski nadležni.
Članak
5.
Upravni odjel za proračun i financije obvezan
je u roku od osam dana od dana stupanja na snagu Proračuna, izvijestiti sva
upravna tijela o odobrenim sredstvima u Proračunu za 2009. godinu, a upravna
tijela obvezna su u daljnjem roku od osam dana izvijestiti o istome korisnike
proračunskih sredstava za koje su određeni kao nositelji sredstava u Posebnom
dijelu Proračuna.
Članak
6.
Proračunski i izvanproračunski korisnici iz
članka 2. ove Odluke dužni su do 15. siječnja 2009. godine donijeti svoje
financijske planove i planove nabave usklađene s odobrenim sredstvima u
Proračunu te ih do konca siječnja dostaviti proračunski nadležnom upravnom
tijelu.
Proračunski korisnik mora godišnji
financijski plan razraditi po tromjesečjima u skladu s planiranim dospijećem
obveza.
Korisnicima iz stavka 1. ovog članka koji ne
dostave navedene planove proračunski nadležnim upravnim tijelima neće se
odobriti korištenje proračunskih sredstava.
IV. Izvršavanje Proračuna
Članak
7.
Za izvršavanje Proračuna odgovorno je
Poglavarstvo.
Korisnici Proračuna smiju koristiti
proračunska sredstva samo za namjene koje su iskazane u Proračunu i to do
visine utvrđene u njegovom Posebnom dijelu.
Preuzimanje obveza na teret Proračuna tekuće
godine odobrava Poglavarstvo, a preuzimanje obveza na teret Proračuna za
naredne godine odobrava Županijska skupština (u daljnjem tekstu: Skupština).
Članak
8.
Rukovoditelj proračunskog korisnika odgovoran
je za planiranje i izvršavanje svog dijela Proračuna.
Odgovornost za izvršavanje Proračuna znači
odgovornost za preuzimanje i potvrđivanje obveza, izdavanje naloga za plaćanje
na teret proračunskih sredstava, te utvrđivanje prava naplate i izdavanje
naloga za naplatu u korist proračunskih sredstava.
Rukovoditelj proračunskog korisnika odgovoran
je za zakonitost, svrhovitost i za ekonomično raspolaganje proračunskim
sredstvima.
Rukovoditelj upravnog tijela ima pravo i
obvezu nadzirati poslovanje i namjensko korištenje proračunskih sredstava kod
proračunskog korisnika za kojeg je proračunski nadležan.
Članak
9.
Prihode koje ostvaruju ustanove - proračunski
korisnici obavljanjem vlastite i ostalih djelatnosti, ustupaju se tim
ustanovama.
Ustanove iz stavka 1. ovog članka obvezne su
o ostvarenju vlastitih prihoda mjesečno izvještavati proračunski nadležna
upravna tijela.
Iznimno, Poglavarstvo može posebnom odlukom
obvezati ustanove da dio vlastitih prihoda uplaćuju u Proračun i utvrditi
namjenu korištenja tih prihoda.
O korištenju ostvarenog viška prihoda ustanove
čiji je osnivač Županija (neutrošeni vlastiti prihodi), odlučuje upravno vijeće
ustanove uz prethodnu suglasnost Poglavarstva.
Članak
10.
Pogrešno ili više uplaćeni prihodi u
Proračun, vratit će se uplatiteljima na teret tih prihoda, na temelju dokumentiranog
zahtjeva.
Nalog za povrat prihoda iz stavka 1. ovoga
članka daje pročelnik Upravnog odjela za proračun i financije.
Članak
11.
Rashodi i izdaci Proračuna koji se
financiraju iz namjenskih prihoda i primitaka (prihodi s protuobvezom),
izvršavat će se do iznosa naplaćenih prihoda i primitaka za te namjene.
Iznimno od stavka 1. ovog članka,
Poglavarstvo može odlučiti da se pojedini rashodi i izdaci pokrivaju i na teret
ostalih proračunskih prihoda, a najviše do visine planiranih iznosa.
Uplaćeni, a manje planirani ili neplanirani
namjenski prihodi mogu se izvršavati po aktivnostima i /ili projektima za koje
su namijenjeni, do visine naplaćenih sredstava.
Namjenski prihodi i primici koji se ne
iskoriste u tekućoj godini, prenose se u sljedeću proračunsku godinu.
Članak
12.
Predsjednik Poglavarstva, uz suglasnost
Poglavarstva, može u cijelosti ili djelomično otpisati dug, ukoliko bi troškovi
postupka naplate potraživanja bili u nesrazmjeru s visinom potraživanja,
odnosno zbog drugog opravdanog razloga.
Članak
13.
Stvarna naplata prihoda nije ograničena
visinom prihoda planiranih u Proračunu.
Iznosi rashoda i izdataka utvrđeni u Posebnom
dijelu Proračuna smatraju se najvišim iznosima, pa stvarni rashodi i izdaci za
pojedinu proračunsku stavku ne smiju biti veći od odobrenih iznosa, osim u
slučaju utvrđenog u članku 11., stavku 3. ove Odluke.
Članak
14.
Sredstva za rashode poslovanja proračunskih
korisnika, te sredstva za aktivnosti i projekte koja se izvršavaju kao
subvencije, pomoći i donacije (transferi ostalim korisnicima), raspoređuju se
zaključkom Poglavarstva ukoliko krajnji korisnik nije utvrđen samim Proračunom,
odnosno odlukom Skupštine.
Iznimno od stavka 1. ovog članka,
rukovoditelj upravnog tijela ovlašten je rasporediti sredstava do 20.000,00
kuna po pojedinom korisniku godišnje.
Rukovoditelji upravnih tijela obvezni su,
putem Upravnog odjela za proračun i financije, izvijestiti Predsjednika
Poglavarstva do 15. dana u tekućem mjesecu o izvršenim rasporedima iz stavka 2.
ovog članka, u prethodnom mjesecu.
Članak
15.
Sredstva za pokroviteljstva raspoređuju
Skupština i Poglavarstvo.
Iznimno od stavka 1. ovog članka, raspored
sredstava po pojedinom pokroviteljstvu u iznosu do 20.000,00 kuna može odobriti
Predsjednik Poglavarstva, ili osoba koju on ovlasti.
Članak
16.
Sredstva za rad političkim strankama
raspoređuju se temeljem Odluke o financiranju političkih stranaka i nezavisnih
članova u Županijskoj skupštini Primorsko-goranske županije (»Službene novine«,
broj 20/07), srazmjerno broju članova zastupljenih u Skupštini.
Članak
17.
Proračunska zaliha osigurava se u iznosu od
1.600.000,00 kuna, a koristit će se za zakonski utvrđene namjene.
O korištenju proračunske zalihe odlučuje
Poglavarstvo.
Iznimno od stavka 2. ovog članka Predsjednik
Poglavarstva može odlučivati o korištenju proračunske zalihe za pojedinačne
namjene do 100.000,00 kuna.
Predsjednik Poglavarstva je obvezan svaki
mjesec izvijestiti Poglavarstvo o korištenju proračunske zalihe.
Članak
18.
Upravna tijela Županije obvezna su sklapati
ugovore o javnoj nabavi sukladno zakonskim propisima koji uređuju ovo područje,
Uputstvu o postupanju u nabavi roba, usluga i ustupanja radova, te Planu nabave
Županije za 2009. godinu.
Odluku o početku postupka javne nabave, čija
je procijenjena vrijednost bez PDV-a jednaka ili veća od 70.000,00 kuna donosi
župan sukladno Planu nabave Županije za 2009. godinu.
Odluku o odabiru ili poništenju nabave čija
je procijenjena vrijednost bez PDV-a jednaka ili veća od 70.000,00 kuna donosi
Poglavarstvo.
Ako se za nabavu čija je procijenjena
vrijednost bez PDV-a do 70.000,00 kuna planira provesti postupak javne nabave,
odluku o početku postupka javne nabave i odluku o odabiru ili poništenju donosi
rukovoditelj upravnog tijela nadležnog za provođenje postupka javne nabave
temeljem Plana nabave.
Plaćanje predujma moguće je samo iznimno i na
temelju prethodne suglasnosti Poglavarstva, te uz ishođenje odgovarajućeg
jamstva za povrat sredstava u slučaju neizvršenja posla.
Članak
19.
Ustanove i trgovačka društva iz članka 2. ove
Odluke provode postupak nabave sukladno zakonskim propisima i svojem godišnjem
planu.
U postupak javne nabave koja se financira
proračunskim sredstvima djelomično ili u cijelosti, ustanova odnosno trgovačko
društvo dužno je uključiti i predstavnika Županije.
Iznimno, Poglavarstvo može odlučiti da će u
cilju racionalnog korištenja proračunskih sredstava i postizanja povoljnih
uvjeta Županija provesti zajednički postupak nabave u ime i za račun ustanove
ili trgovačkog društva.
Članak
20.
Rukovoditelj pojedinog upravnog tijela jest
naredbodavatelj za sve isplate na teret proračunskih sredstava za koje je to
upravno tijelo određeno nositeljem sredstava.
Izuzetno od odredbe stavka 1. ovog članka:
. naredbodavatelj za korištenje sredstava
raspoređenih u Razdjelu 1. Glava 3. Kabinet župana jest voditelj Kabineta,
. naredbodavatelj za korištenje sredstava
raspoređenih u Razdjelu 1. Glava 4. Ured unutarnje revizije jest predstojnik
Ureda unutarnje revizije,
. naredbodavatelj za korištenje sredstava
raspoređenih u Razdjelu 5. Glava 3. pozicija 53.07.01 »Hitne intervencije
održavanja objekata i opreme osnovnog i srednjeg školstva« jest pročelnik
Upravnog odjela za upravljanje imovinom i opće poslove.
Svi nalozi za plaćanje, odnosno doznaku
sredstava moraju biti u pisanom obliku, ovjereni pečatom i potpisom
naredbodavatelja s naznakom pozicije Proračuna na teret koje se vrši plaćanje,
sukladno Naputku o evidenciji ulaznih računa.
Članak
21.
Zaključivanje pisanog ugovora obvezno je u
sljedećim slučajevima:
. za sredstva Proračuna koja se izvršavaju
kao subvencije, donacije i pomoći, osim za sredstva dodijeljena kao nagrade,
. za sve nabave roba, usluga i izvođenje
radova, čija vrijednost bez PDV-a prelazi iznos od 20.000,00 kuna,
. za projekte i aktivnosti koje izvršavaju
ustanove-proračunski korisnici iznad zakonskog standarda.
Ugovor o kapitalnoj pomoći/donaciji mora
sadržavati odredbu prema kojoj će se odobrena sredstva doznačiti korisniku tek
po predočenim dokazima o njihovom namjenskom korištenju (ugovor s
izvođačem/dobavljačem, račun, situacija).
Ugovor o tekućoj pomoći, donaciji, subvenciji
može se izvršavati bez prethodnih uvjeta, ali je korisnik dužan dostaviti
izvještaj o utrošenim sredstvima po dovršetku projekta, odnosno najkasnije do
konca proračunske godine.
Ugovore iz stavka 1. točka 1. (transfer) i
točke 3. (ustanove) potpisuju:
. vrijednosti do 20.000,00 kuna rukovoditelj
upravnog tijela,
. vrijednosti od 20.000,00 kuna i veće,
Predsjednik Poglavarstva ili osoba koju on ovlasti.
Ugovore iz stavka 1. točke 2. (nabava)
potpisuju:
. vrijednosti manje od 70.000,00 kuna (bez
PDV-a) rukovoditelj upravnog tijela,
. vrijednosti u iznosu od 70.000,00 kuna (bez
PDV-a) i veće, Predsjednik Poglavarstva ili osoba koju on ovlasti.
Jedan primjerak ugovora obvezno se dostavlja
Upravnom odjelu za proračun i financije u roku osam dana od potpisa ugovora.
V. Upravljanje financijskom i nefinancijskom
imovinom
Članak
22.
Raspoloživim novčanim sredstvima na računu
Proračuna upravlja Poglavarstvo.
Slobodna novčana sredstva Proračuna mogu se
oročavati kod poslovnih banaka ili plasirati drugim pravnim osobama putem
kratkoročnih pozajmica poštujući načela sigurnosti i likvidnosti.
Odluku o oročavanju sredstava ili davanju
kratkoročnih pozajmica donosi Poglavarstvo ili Predsjednik Poglavarstva po
ovlaštenju Poglavarstva.
Tražitelj kratkoročne pozajmice obvezan je uz
obrazloženi zahtjev za odobrenjem pozajmice, priložiti financijski izvještaj za
obračunsko razdoblje koje prethodi razdoblju u kojem se traži pozajmica.
Visina kratkoročne pozajmice po pojedinom
korisniku ne može iznositi više od 300.000,00 kuna, a rok na koji se daje
pozajmica ne može biti duži od šest mjeseci.
Sredstva dana kao kratkoročna pozajmica
moraju se vratiti u Proračun do 31. prosinca 2009. godine.
Članak
23.
U slučaju da prestane javni interes za
vlasništvo dionica ili udjela u kapitalu pravnih osoba, Skupština može odlučiti
da se dionice odnosno udjeli u kapitalu prodaju, ukoliko to nije u suprotnosti
s posebnim zakonom.
Sredstva ostvarena prodajom dionica ili
udjela u kapitalu, mogu se koristiti samo za otplatu duga ili za nabavu imovine
Županije.
Odluku o kupnji dionica ili udjela u
trgovačkom društvu, ako su za kupnju osigurana sredstva u Proračunu i ako se
time štiti javni interes, odnosno interes Županije, donosi Poglavarstvo.
VI. Zaduživanje i davanje jamstva
Članak
24.
Županija se može zaduživati za investicije,
davati suglasnost za zaduživanje, odnosno jamstvo u skladu sa Zakonom o
proračunu.
Odluku o zaduživanju Županije, o davanju
suglasnosti za zaduživanje te davanju jamstva donosi Skupština.
Članak
25.
Ustanova i trgovačko društvo čiji je osnivač
i većinski vlasnik Županija može se dugoročno zadužiti samo za investiciju te
uz suglasnost Skupštine.
Dana suglasnost za zaduživanje ustanove
uključuje se u opseg mogućeg zaduženja Županije.
Županija može ustanovi i trgovačkom društvu
čiji je osnivač i većinski vlasnik dati jamstvo za ispunjenje obveza.
Dano jamstvo uključuje se u opseg mogućeg
zaduženja Županije, a prije davanja jamstva potrebno je ishoditi suglasnost
ministra financija.
Zahtjev za odobravanje suglasnosti za
zaduženje i/ili davanje jamstva podnosi odgovorna osoba trgovačkog društva ili
ustanove putem nadležnog upravnog tijela uz suglasnost Upravnog odjela za
proračun i financije.
Zahtjevu se prilažu obrazloženje kapitalnog
projekta, usvojen financijski plan, ovjerena financijska izvješća za prethodnu
godinu i prethodno obračunsko razdoblje, dokaz o završenom postupku odabira
najpovoljnije ponude
za nabavu financijskih
sredstava, nacrt ugovora ili pismo namjere banke s uvjetima kreditiranja, te
plan otplate sa svim navedenim troškovima (naknade i kamate), izjavu odgovorne
osobe podnositelja zahtjeva da pod materijalnom i krivičnom odgovornošću jamči
za ispravnost dokumentacije.
VII. Uravnoteženje Proračuna
Članak
26.
Ako tijekom godine dođe do neusklađenosti
planiranih prihoda/primitaka i rashoda/izdataka Proračuna, izvršit će se
njihovo ponovno uravnoteženje, putem Izmjena i dopuna Proračuna.
Predsjednik Poglavarstva može na zahtjev
rukovoditelja upravnog tijela odobriti preraspodjelu sredstava unutar pojedinog
razdjela ili između pojedinih razdjela, s time da umanjenje pojedine stavke ne
može biti veće od 5%.
Izuzetno, Poglavarstvo može Odlukom o
rasporedu sredstava za decentralizirane funkcije odobriti predložene
prenamjene, u cilju učinkovitijeg korištenja decentraliziranih sredstava, te će
o istome izvijestiti Skupštinu na prvoj slijedećoj sjednici.
Sukladno izmjenama i dopunama Proračuna,
proračunski i izvanproračunski korisnici obvezni su izmijeniti i dopuniti svoje
financijske planove i planove nabave u roku 15 dana od stupanja na snagu
izmjena i dopuna Proračuna i o istome izvijestiti proračunski nadležno upravno
tijelo.
Ukupna obveza Županije za 2009. godinu po
osnovi vlastitog zaduženja, izdanih suglasnosti za zaduženje ustanova čiji je
osnivač Županija, te danih jamstava ne može iznositi više od 38.500.000,00
kuna.
VIII. Izvještavanje
Članak
27.
Upravni odjel za proračun i financije podnosi
Poglavarstvu tromjesečne izvještaje o izvršenju Proračuna.
Polugodišnji i godišnji izvještaj o
poslovanju Županije (izvještaj o izvršenju Proračuna i izvještaj o radu)
dostavlja se i Skupštini u rokovima propisanim Zakonom o proračunu.
Članak
28.
Ustanova čiji je osnivač Županija
(proračunski i izvanproračunski korisnik) dužna je dostaviti Poglavarstvu,
putem proračunski nadležnog upravnog tijela, godišnji izvještaj o poslovanju
najkasnije mjesec dana od isteka roka utvrđenog Pravilnikom o financijskom
izvještavanju u proračunskom računovodstvu (»Narodne novine«, broj 27/05).
Trgovačko društvo u kojem Županija ima
najmanje 25% udjela u kapitalu dužno je najkasnije u roku od 9 mjeseci nakon
isteka poslovne godine, ali najmanje 30 dana prije objave poziva za sjednicu
skupštine trgovačkog društva, dostaviti Poglavarstvu, putem proračunski
nadležnog upravnog tijela, dnevni red sjednice skupštine trgovačkog društva te
podnijeti sve revizijske izvještaje i izvještaje nadzornih tijela za proteklu
poslovnu godinu.
Izvještaj o poslovanju (ostvarenje
financijskog plana i izvještaj o radu) mora sadržavati prijedlog korištenja
neutrošenih sredstava, odnosno prijedlog pokrića gubitka poslovanja.
Članak
29.
Proračunski i izvanproračunski korisnici
uvršteni u Registar, te centri za socijalnu skrb dužni su dostaviti i polugodišnje
izvještaje o izvršenju svog financijskog plana proračunski nadležnom upravnom
tijelu.
Proračunski nadležno upravno tijelo
konsolidira izvještaj za pojedine korisnike i dostavlja ga Upravnom odjelu za
proračun i financije.
Upravni odjel za proračun i financije
izrađuje konsolidirani izvještaj za Proračun i proračunske korisnike i
dostavlja ga Ministarstvu financija u propisanim rokovima.
Članak
30.
Polugodišnji izvještaj o izvršenju Proračuna
za prvo polugodište 2009. godine Upravni odjel za proračun i financije
dostavlja Poglavarstvu najkasnije do 5. rujna 2009. godine, a Poglavarstvo ga
dostavlja Skupštini na donošenje najkasnije do 15. rujna 2009. godine.
Godišnji izvještaj o izvršenju Proračuna za
2009. godinu Upravni odjel za proračun i financije dostavlja Poglavarstvu
najkasnije do 1. svibnja 2010. godine, Poglavarstvo ga dostavlja Skupštini na
donošenje najkasnije do 1. lipnja 2010. godine.
IX. Završne i prijelazne odredbe
Članak
31.
Danom stupanja na snagu Zakona o izmjenama i
dopunama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne
novine« broj 109/07) u cijelom tekstu ove Odluke riječ: »Poglavarstvo« i
riječi: »Predsjednik Poglavarstva« u odgovarajućem padežu zamjenjuju se riječju
»župan« u odgovarajućem padežu.
Članak
32.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana
objave u »Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Klasa: 021-04/08-02/86
Ur. broj: 2170/1-05-01/5-8-3
Rijeka, 4. prosinca 2008.
PRIMORSKO-GORANSKA
ŽUPANIJA
ŽUPANIJSKA SKUPŠTINA
Predsjednik
Marinko Dumanić, v.r.