27.
Temeljem članka 8., 35. stavak 1. točka 1. i 36. stavak 2. Zakona o lokalnoj
i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« broj 33/01, 60/01 i
129/05), Općinsko vijeće Općine Lopar, na 13. sjednici održanoj 3. prosinca
2007. godine, donijelo je
STATUT
OPĆINE LOPAR
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim Statutom Općine Lopar (u nastavku: Statut), u skladu sa zakonom,
podrobnije se uređuje, naročito:
- status, područje, obilježja, javna priznanja, suradnja s drugim jedinicama
lokalne i područne (regionalne) samouprave te s drugim teritorijalnim upravnim
jedinicama;
- samoupravni djelokrug;
- tijela Općine (Općinsko vijeće, Općinsko poglavarstvo, općinski načelnik,
upravna tijela Općine);
- mjesna samouprava;
- neposredno sudjelovanje građana u odlučivanju (referendum, mjesni zbor
građana, te prijedlozi, predstavke i pritužbe);
- imovina i financiranje Općine;
- akti Općine (opći i pojedinačni), te
- druga pitanja od važnosti za ostvarivanje prava i ispunjavanje obveza
Općine Lopar.
Članak 2.
Općina Lopar jedinica je lokalne samouprave na području utvrđenom Zakonom o
područjima županija, gradova i općina u Republici Hrvatskoj.
Područje Općine Lopar obuhvaća sjevero-zapadni dio otoka Raba, od granice
naselja Lopar sa susjednim naseljem Supetarska Draga na području Grada Raba, te
otoke Goli i Grgur.
Područje i granice Općine Lopar prikazani su na kartama u digitalnom obliku
u shapefile formatu od 15. siječnja 2007. i na preglednoj karti ovjerovljenoj
12. 2. 2007., koje je Općini Lopar izdao Središnji ured Državne geodetske
uprave i nalaze se uz izvorni tekst ovog Statuta.
Granice Općine Lopar mogu se mijenjati na način i po postupku koji su
propisani zakonom.
Članak 3.
Općina Lopar pravna je osoba.
Sjedište Općine Lopar je u mjestu Lopar.
Općinu kao pravnu osobu predstavlja i zastupa općinski načelnik.
Općina kao nositelj prava vlasništva, u raspolaganju, upravljanju i
korištenju stvarima, ima položaj pravne osobe javnog prava.
Članak 4.
Tijela Općine Lopar imaju pečate u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Način uporabe i čuvanja pečata utvrđuje se posebnom odlukom u skladu s
propisima.
Članak 5.
Općina Lopar ima svoja obilježja.
Obilježja Općina su grb i zastava.
Oblik i izgled grba i zastave utvrđuju se posebnom odlukom uz prethodno
odobrenje središnjeg tijela državne uprave nadležnog za lokalnu i područnu
(regionalnu) samoupravu.
Grb i zastava Općine Lopar koriste se u slučajevima i na način utvrđen
posebnom odlukom.
Članak 6.
Dan Općine Lopar je 8. rujan (Blagdan Male Gospe Loparske) kao povijesni dan
mjesne samouprave i završetka glavne turističke sezone na području Općine
Lopar.
Dan Općine Lopar svečano se obilježava.
Na dan Općine Lopar dodjeljuju se nagrade i javna priznanja Općine Lopar.
Članak 7.
Općinsko vijeće posebnom odlukom uređuje dodjelu nagrada i javnih priznanja.
Nagrade i javna priznanja mogu se dodjeljivati građanima Općine Lopar i
drugim osobama, njihovim udrugama, drugim lokalnim jedinicama i zajednicama te
ustanovama, poduzećima i drugim pravnim osobama za uspjehe u radu kojima se
pridonosi razvoju Općine Lopar ili pojedinim njezinim djelatnostima.
Nagrade i javna priznanja mogu se dodjeljivati i državljanima drugih država,
prijateljskim gradovima, međunarodnim organizacijama i drugim subjektima i
njihovim tijelima.
Za posebne zasluge za Općinu Lopar pojedine se osobe mogu proglasiti
počasnim građanima Općine Lopar, što je poseban oblik javnog priznanja.
Članak 8.
Općina Lopar, na temelju odluke Općinskog vijeća, može uspostavljati
suradnju i prijateljstvo s općinama i gradovima u Republici Hrvatskoj.
Općina Lopar poglavito surađuje s općinama i gradovima na području
Primorsko-goranske županije i tijelima Primorsko-goranske županije radi
ostvarivanja zajedničkih interesa na unapređenju gospodarskog i društvenog
razvitka.
Općina Lopar, radi promicanja zajedničkih interesa i unapređenja suradnje
među općinama u Republici Hrvatskoj, može osnivati s drugim općinama
odgovarajuće udruge.
Članak 9.
U ostvarivanju zajedničkih interesa u unapređivanju gospodarskog, društvenog
i kulturnog razvitka, Općina uspostavlja, surađuje i održava suradnju s
jedinicama lokalne i regionalne samouprave drugih država.
Odluku o uspostavljanju međusobne suradnje odnosno sklapanju sporazuma o
suradnji Općine s lokalnim jedinicama drugih država, sadržaju i oblicima te
suradnje donosi
odluku Općinsko vijeće u skladu sa zakonom i općim aktima.
Članak 10.
Općina Lopar, u postupku pripremanja i donošenja općih akata na razini
Primorsko-goranske županije te zakona i drugih propisa na razini Republike
Hrvatske, a koji se neposredno tiču Općine Lopar, daje inicijative, mišljenja i
prijedloge nadležnom tijelu.
Inicijative, mišljenja i prijedloge iz prethodnog stavka u ime Općine Lopar
može podnijeti Općinsko vijeće, predsjednik Općinskog vijeća, Općinsko
poglavarstvo i općinski načelnik neposredno nadležnom tijelu i posredno putem
članova Županijske skupštine Primorsko-goranske županije i zastupnika u
Hrvatskom saboru.
II. SAMOUPRAVNI DJELOKRUG OPĆINE
Članak 11.
Općina Lopar samostalna je u odlučivanju i donošenju akta u poslovima iz
svog samoupravnog djelokruga, u skladu s Ustavom Republike Hrvatske, zakonom i
ovim Statutom.
Nadzor nad zakonitošću općih akata koje donosi Općinsko vijeće obavlja Ured
državne uprave u Primorsko- goranskoj županiji i nadležna središnja tijela
državne uprave, svako u svojem djelokrugu, sukladno posebnom zakonu.
Članak 12.
Općina u okviru svog samoupravnog djelokruga obavlja poslove lokalnog
značaja kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana, a koji nisu Ustavom ili
zakonom dodijeljeni državnim tijelima, i to osobito poslove koji se odnose na:
- uređenje naselja i stanovanje
- prostorno i urbanističko planiranje
- komunalno gospodarstvo
- brigu o djeci
- socijalnu skrb
- primarnu zdravstvenu zaštitu
- odgoj i osnovno obrazovanje
- kulturu, tjelesnu kulturu i šport
- zaštitu potrošača
- zaštitu i unapređenje prirodnog okoliša
- protupožarnu i civilnu zaštitu
- promet na svom području
- ostale poslove sukladno posebnim propisima.
Općina je dužna organizirati obavljanje poslova iz prethodnog stavka kad je
to određeno posebnim zakonima kojima su uređene pojedine djelatnosti, te može
obavljati pojedine poslove kad je to zakonom određeno, ako je osigurala uvjete
za njihovo obavljanje.
Poslovi čije je obavljanje Općina dužna organizirati, odnosno koje može
obavljati, i uvjeti za njihovo obavljanje uređuju se općim aktom Općine.
Članak 13.
Odlukom Općinskog vijeća, u skladu sa zakonom, Statutom Primorsko-goranske
županije i ovim Statutom, mogu se pojedini poslovi iz samoupravnog djelokruga
općine prenijeti na Primorsko-goransku županiju odnosno na tijela mjesne
samouprave.
Članak 14.
U Općini Lopar mogu se obavljati određeni poslovi državne uprave, u skladu
sa zakonom kojim se uređuje državna uprava.
Troškovi obavljanja poslova iz stavka 1. ovog članka osiguravaju se u
državnom proračunu, sukladno zakonu.
Članak 15.
Upravna tijela Primorsko-goranske županije u obavljanju poslova iz svog
samoupravnog djelokruga, mogu koristiti upravna tijela Općine Lopar, u sporazumu
s Općinskim načelnikom.
Troškovi obavljanja poslova iz stavka 1. ovog članka osiguravaju se u
proračunu Primorsko-goranske županije.
III. TIJELA OPĆINE LOPAR
Članak 16.
Tijela Općine Lopar su Općinsko vijeće, Općinsko poglavarstvo, općinski
načelnik i upravna tijela Općine.
1. Općinsko vijeće
Članak 17.
Općinsko vijeće predstavničko je tijelo građana i tijelo lokalne samouprave
koje donosi akte u okviru prava i obveza jedinice lokalne samouprave i obavlja
druge poslove u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Članak 18.
Općinsko vijeće:
1. donosi Statut i statutarne odluku Općine
2. donosi Poslovnik općinskog Vijeća
3. donosi odluke i druge opće akte kojima uređuje pitanja iz samoupravnog
djelokruga Općine
4. donosi odluke o uvjetima, načinu i postupku gospodarenja imovinom općine
5. donosi Proračun i godišnji obračun Proračuna, kao i odluku o izvršenju
Proračuna te odluku o privremenom financiranju
6. donosi akte o uspostavljanju suradnje s pojedinim jedinicama lokalne
samouprave, kao i odluke o pristupanju međunarodnim udruženjima jedinica
lokalne samouprave, sukladno zakonu i drugim pozitivnim propisima
7. raspisuje referendum
8. nadzire rad Poglavarstva, a najmanje jednom godišnje razmatra izvješće o
radu Poglavarstva
9. obavlja izbor, imenovanje i razrješenje:
- predsjednika i potpredsjednika Vijeća
- načelnika i njegovih zamjenika te članova Poglavarstva
- predsjednika, potpredsjednika i članova radnih tijela Vijeća
- drugih predstavnika, nositelja, odnosno osoba određenih Statutom ili
drugim propisima
12. iskazuje povjerenje načelniku i članovima Poglavarstva
13. odlučuje o nepovjerenju načelniku, njegovim zamjenicima, pojedinim
članovima Poglavarstva ili Poglavarstvu u cjelini
14. odlučuje o pokroviteljstvu koje preuzima Vijeće
15. donosi odluku o dodjeli javnih priznanja i o proglašenju počasnog
građanina
16. donosi odluku o izgledu, uporabi i čuvanju grba i zastave Općine
17. uređuje ustrojstvo i djelokrug upravnih tijela Općine
18. osniva javne ustanove i druge pravne osobe za obavljanje komunalnih,
gospodarskih i društvenih djelatnosti od interesa za Općinu
19. obavlja i druge poslove koji su mu stavljeni u djelokrug zakonom,
Statutom i Poslovnikom.
Članak 19.
Općinsko vijeće čini 11 vijećnika izabranih na izborima provedenim u skladu
sa odredbama zakona.
Vijećnici se biraju na vrijeme od četiri godine koliko im traje mandat.
Općinsko vijeće ima predsjednika i dva potpredsjednika koji se biraju iz
redova vijećnika.
Predsjednik i potpredsjednici Općinskog vijeća biraju se javnim glasovanjem
na prijedlog najmanje 1/3 vijećnika (4 vijećnika).
Prijedlog iz prethodnog stavka mora biti podnesen u pisanom obliku i
potvrđen imenima i prezimenima te potpisima vijećnika.
Članak 20.
Predsjednik i potpredsjednici Općinskog vijeća biraju se javnim glasovanjem
pojedinačno.
Za predsjednika i potpredsjednika Općinskog vijeća izabran je kandidat za
kojeg je glasovala većina od ukupnog broja vijećnika.
Kada je predloženo više kandidata za predsjednika i potpredsjednike
Općinskog vijeća, a niti jedan od kandidata ne dobije većinu glasova od ukupnog
broja vijećnika ili više kandidata dobije isti najveći broj glasova, glasovanje
se ponavlja na način da se glasuje o dva kandidata koji su dobili najveći broj
glasova.
Ako u ponovljenom glasovanju kandidat ne dobije većinu glasova svih
vijećnika, ponavlja se kandidacijski postupak.
Članak 21.
Detaljnije odredbe o sazivanju i načinu konstituiranja Općinskog vijeća, o
njegovom radu, pravima i obvezama članova, o tijeku sjednice, o glasovanju,
vođenju zapisnika te održavanju reda na sjednici utvrđuju se Poslovnikom o radu
Općinskog vijeća.
Članak 22.
Dužnost vijećnika je počasna.
Vijećnik nema obvezujući mandat i nije opoziv.
Vijećnik ima pravo na naknadu troškova u skladu s posebnom odlukom Vijeća.
Vijećniku, u slučaju podnošenja ostavke, može prestati mandat prije isteka
redovitoga četverogodišnjeg mandata ako je ostavka podnesena na način propisan
člankom 7. Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i
područne (regionalne) samouprave - »Narodne novine«, broj 44/05. - pročišćeni
tekst i 109/07.
Članak 23.
Pravo predlaganja akata koje donosi Općinsko vijeće imaju vijećnici,
Općinsko poglavarstvo, tijela mjesne samouprave, radna tijela Vijeća i građani.
Građani imaju pravo predlagati Općinskom vijeću donošenje određenog akta ili
rješavanje određenog pitanja iz njegovog djelokruga.
O prijedlogu iz stavka 2. ovog članka Vijeće mora raspravljati ako ga
potpisom podrži najmanje 10% birača upisanih u popis birača Općine, te dati
odgovor podnositeljima najkasnije u roku od tri (3) mjeseca od prijema
prijedloga.
Članak 24.
Općinsko vijeće radi na sjednici ako je istoj nazočna većina svih vijećnika.
Vijeće, u pravilu, donosi odluke većinom glasova nazočnih vijećnika osim u
slučajevima kad je propisana druga većina.
Većinom glasova svih vijećnika odlučuje se o:
- Statutu i Poslovniku o radu Vijeća, odnosno statutarnim odlukama;
- Proračunu ili odluci o privremenom financiranju i Godišnjem obračunu
Proračuna
- Izboru predsjednika i oba potpredsjednika Vijeća
- Izboru načelnika, njegovih zamjenika i članova Poglavarstva
- drugim pitanjima, kada je to sukladno odredbama zakona, Statuta odnosno
statutarne odluke ili Poslovnika o radu Općinskog vijeća
Članak 25.
Predsjednik Općinskog vijeća saziva sjednice Vijeća, predsjeda sjednicama i
predstavlja Vijeće.
U slučaju spriječenosti predsjednika Vijeća sjednicu saziva i njome
predsjeda jedan od potpredsjednika Vijeća kojeg predsjednik ovlasti, odnosno
osoba koja je bila ovlaštena sazvati sjednicu.
Predsjednik Vijeća saziva sjednice po potrebi, a najmanje jednom u tri
mjeseca.
Predsjednik Vijeća je dužan sazvati sjednicu Vijeća na obrazloženi zahtjev
najmanje 1/3 vijećnika odnosno 4 vijećnika, u roku od 15 dana od dana primitka
zahtjeva.
Ukoliko predsjednik Vijeća ne sazove sjednicu u propisanom roku, sjednicu će
sazvati Općinski načelnik, u daljnjem roku od 15 dana.
Nakon proteka rokova iz stavka 4. i 5. ovoga članka sjednicu može sazvati na
zahtjev 1/3 članova predstavničkog tijela odnosno 4 vijećnika, čelnik
središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove lokalne i područne
(regionalne) samouprave.
Članak 26.
Glasovanje na sjednicama vijeća u pravilu je javno.
Glasovanje na sjednici vijeća je tajno kada je to utvrđeno ovim Statutom ili
Poslovnikom o radu Općinskog vijeća te kad Vijeće odluči da se o pojedinom
pitanju glasuje tajno.
Članak 27.
Općinsko vijeće može osnovati stalna i povremena radna tijela Vijeća.
Sastav, broj članova i djelokrug i način rada radnih tijela iz stavka 1.
ovog Članka uređuju se posebnom odlukom Općinskog vijeća.
2. Općinsko poglavarstvo
Članak 28.
Općinsko poglavarstvo Općine Lopar je izvršno tijelo jedinice lokalne
samouprave.
Općinsko poglavarstvo obavlja izvršne poslove iz samoupravnog djelokruga
Općine u skladu sa posebnim zakonom, drugim propisima i ovim Statutom.
Općinsko poglavarstvo ima 5 članova od kojih su Općinski načelnik i njegovi
zamjenici po položaju članovi Poglavarstva.
Članove Općinskog poglavarstva i zamjenike Općinskog načelnika bira Općinsko
vijeće, većinom glasova svih vijećnika na prijedlog Općinskog načelnika -
predsjednika Poglavarstva.
Ustrojstvo, način rada i odlučivanja Općinskog poglavarstva uređuje se
Poslovnikom o radu Općinskog poglavarstva, a do njegovog donošenja na
odgovarajući se način primjenjuju odredbe zakona, Statuta i Poslovnika o radu
Općinskog vijeća.
Članak 29.
Općinsko poglavarstvo:
1. priprema prijedloge općih akata, prijedlog proračuna, godišnjeg obračuna
proračuna ili odluke o privremenom financiranju
2. izvršava ili osigurava izvršavanje općih akata Općinskog vijeća
3. usmjerava djelovanje upravnih tijela Općine u obavljanju poslova iz
samoupravnog djelokruga, kao i prenijetih poslova državne uprave, te nadzire
njihov rad
4. upravlja i raspolaže nekretninama i pokretninama u vlasništvu Općine te
njezinim prihodima i rashodima, u skladu sa zakonom i Statutom
5. daje mišljenje o prijedlozima akata koja Općinskom vijeću podnose drugi
ovlašteni predlagatelji
6. objavljuje javni natječaj za imenovanje pročelnika upravnog tijela Općine
te obavlja izbor i imenovanje pročelnika
7. obavlja izbor, imenovanje i razrješenje drugih osoba određenih zakonom
ili općim aktima Općine
8. obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i ovim Statutom.
Članovi poglavarstva nemaju pravo odlučivanja o pitanjima iz stavka 1. točke
4. ovoga članka kad su osobno ili preko članova uže obitelji zainteresirana
strana.
Članak 30.
Članovi Poglavarstva mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja
iz samoupravnog djelokruga Općine kao jedinice lokalne samouprave.
Odluku o zaduženju iz stavka 1. ovog Članka za pojedinog člana Općinskog
poglavarstva donosi Općinsko vijeće na prijedlog Predsjednika Općinskog
poglavarstva.
Članak 31.
Općinsko poglavarstvo je, za svoj rad i odluke koje donosi, odgovorno
Općinskom vijeću.
Članak 32.
Na prijedlog najmanje 1/3 članova Općinskog vijeća odnosno 4 vijećnika može
se pokrenuti pitanje povjerenja Općinskom načelniku - predsjedniku
poglavarstva, njegovim zamjenicima - članovima poglavarstva ili poglavarstvu u
cjelini.
O prijedlogu za iskazivanje nepovjerenja ne može se raspravljati i glasovati
prije nego što protekne sedan dana od dana njegova podnošenja.
Rasprava i glasovanje o prijedlogu za iskazivanje nepovjerenja mora se
provesti najkasnije u roku od 30 dana od dana dostave prijedloga predsjedniku
Općinskog vijeća.
Odluka o nepovjerenju je prihvaćena ako je za nju glasovala većina svih
članova Općinskog vijeća. Glasovanje o povjerenju Poglavarstvu može zahtijevati
i predsjednik Poglavarstva.
Ako Općinsko vijeće povodom prijedloga Općinskog načelnika ne donese odluku
kojom potvrđuje povjerenje Poglavarstvu, time se ne smatra da je Poglavarstvu
iskazano nepovjerenje.
3. Općinski načelnik
Članak 33.
Općinski načelnik Općine Lopar je izvršno tijelo jedinice lokalne samouprave
koji može dužnost obavljati profesionalno.
Općinski načelnik zastupa Općinu Lopar.
Općinski načelnik je ujedno predsjednik Općinskog poglavarstva.
Općinski načelnik ima do dva zamjenika koji su po položaju članovi Općinskog
poglavarstva, i mogu dužnost obavljati profesionalno.
Općinskog načelnika u slučaju duže odsutnosti ili drugih razloga
spriječenosti u obavljanju svoje dužnosti, zamjenjuje jedan od zamjenika kojeg
on odredi.
Općinski načelnik može obavljanje određenih poslova iz svog djelokruga
povjeriti jednom od svojih zamjenika.
Ovlaštenje iz stavka 5 . i 6. ovog članka mora biti u pisanom obliku.
Pri obavljanju povjerenih poslova zamjenik je dužan pridržavati se uputa
Općinskog načelnika.
Članak 34.
Općinskog načelnika bira Općinsko vijeće iz reda svojih članova u pravilu
između nositelja lista stranaka i nezavisnih lista koje su osvojile mandate u
Općinskom vijeću.
Općinski načelnik bira se većinom glasova svih članova vijeća.
Prijedlog za izbor i imenovanje Općinskog načelnika provodi se na način kako
je to propisano za predsjednika i potpredsjednike Općinskog vijeća, u skladu sa
odredbama ovog Statuta i Poslovnika o radu Općinskog vijeća.
Članak 35.
Za obavljanje poslova državne uprave prenijetih u djelokrug tijela općine,
općinski načelnik odgovoran je središnjim tijelima državne uprave.
Članak 36.
Općinski načelnik osigurava izvršavanje općih akata Općinskog vijeća te
obavlja nadzor nad zakonitošću rada upravnih tijela koje obavlja poslove iz
samoupravnog djelokruga Općine, u skladu sa odredbama zakona i ovog Statuta.
Članak 37.
U obavljanju poslova iz samoupravnog djelokruga općine, općinski načelnik
ima pravo obustaviti od primjene opći akt Općinskog vijeća, ako ocijeni da je
tim aktom povrijeđen zakon ili drugi propis te zatražiti od Općinskog vijeća da
u roku od 15 dana otkloni uočene nedostatke.
Ako Općinsko vijeće to ne učini, Općinski načelnik je dužan u roku od 8 dana
o tome obavijestiti predstojnika ureda državne uprave u županiji te čelnika
središnje tijela državne uprave ovlaštenog za nadzor nad zakonitošću rada
tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Članak 38.
Općinski načelnik dužan je primiti na razgovor svakog građanina s
prebivalištem na području Općine Lopar u roku od 30 dana od dana prijave te u
istom roku dati odgovor u pisanom obliku na podnesene predstavke ili pritužbe.
Članak 39.
Općinskom načelniku prestaje dužnost prije isteka mandata, danom kada ga
Općinsko vijeće razriješi dužnosti povodom podnijete ostavke ili povodom
iskazanog nepovjerenja odnosno danom imenovanja povjerenika Vlade Republike
Hrvatske, kada su nastupile zakonom propisane okolnosti za imenovanje
povjerenika.
4. Upravna tijela Općine
Članak 40.
Za obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga općine, kao i prenijetih
poslova državne uprave, Općina osniva Jedinstveni upravni odjel.
Osnove za organiziranje i ustroj Jedinstvenog upravnog odjela, način rada i
postupanja utvrđuje Općinsko vijeće posebnom odlukom o ustroju i djelokrugu
rada upravnog odjela.
Članak 41.
Jedinstvenim upravnim odjelom Općine upravlja pročelnik kojeg na temelju
javnog natječaja imenuje Općinsko poglavarstvo.
Članak 42.
Pojedine poslove iz svog samoupravnog djelokruga Općina može organizirati
zajednički sa jednom ili više drugih jedinica lokalne samouprave na jedan od
slijedećih načina:
- osnivanjem zajedničkog tijela
- osnivanjem zajedničkog upravnog odjela ili službe
- osnivanjem zajedničkog trgovačkog društva
- zajedničko organiziranje poslova u skladu sa posebnim zakonima
Međusobni odnosi jedinica lokalne samouprave u zajedničkom organiziranju
obavljanja poslova iz svog samoupravnog djelokruga uređuju se posebnim
sporazumom.
Sporazum iz stavka 2. ovog članka sklapa Općinski načelnik po ovlaštenju
Poglavarstva, a uz prethodnu suglasnost Općinskog vijeća.
Članak 43.
Jedinstveni upravni odjel izvršava zakone i druge propise te opće akte
Općinskog vijeća i Općinskog poglavarstva i odgovoran je za stanje u oblasti za
koje je osnovan.
Upravno tijelo dužno su svojim radom omogućiti ostvarivanje prava i potreba
građana i drugih pravnih subjekata.
Članak 44.
Jedinstveni upravni odjel samostalan je u okviru svog djelokruga.
Upravno tijelo odgovorno je Općinskom poglavarstvu za zakonito i
pravovremeno obavljanje poslova iz svoje nadležnosti.
Članak 45.
Sredstva za obavljanje poslova i djelatnosti iz djelokruga upravnih tijela
osiguravaju se u proračunu Općine Lopar te iz drugih izvora utvrđenih zakonom i
ovim Statutom.
Troškovi obavljanja poslova državne uprave prenijetih na upravna tijela
Općine podmiruju se iz državnog proračuna.
IV. MJESNA SAMOUPRAVA
Članak 46.
Radi ostvarivanja prava na neposredno sudjelovanje građana u odlučivanju o
lokalnim poslovima od neposrednog i svakodnevnog utjecaja na život i rad
građana, u Općini se mogu osnivati mjesni odbori, u skladu sa zakonom i ovim
Statutom.
Mjesni odbor može se osnovati za jedno naselje, više međusobno povezanih
manjih naselja ili za dio većeg naselja koji u odnosu na ostale dijelove čini
zasebnu razgraničenu cjelinu.
Članak 47.
Inicijativa za osnivanje mjesnog odbora podnosi se Općinskom poglavarstvu, a
može je podnijeti:
- najmanje 10 punoljetnih i poslovno sposobnih građana sa prebivalištem na
području za koje se traži osnivanje mjesnog odbora
- udruge i druge organizacije građana, sa sjedištem na području općine Lopar
Prijedlog za osnivanje mjesnog obora podnosi se Općinskom vijeću, a može ga
podnijeti:
- najmanje 1/3 članova Općinskog vijeća (4 vijećnika)
- Općinsko poglavarstvo
- najmanje 10% građana upisanih u popis birača općine Lopar
Članak 48.
Tijela mjesnog odbora su:
- Vijeće mjesnog odbora
- Predsjednik Vijeća mjesnog odbora.
Članak 49.
Članove Vijeća mjesnog odbora biraju građani s područja mjesnog odbora koji
imaju biračko pravo, neposredno tajnim glasovanjem, a na način i postupak
izbora odgovarajuće se primjenjuju odredbama zakona kojim se uređuje izbor
članova predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave.
Vijeće mjesnog odbora ima do 7 članova s tim da njihov broj mora biti
neparan.
Mandat članova Vijeća mjesnog odbora traje 4 godine.
Članak 50.
Predsjednika Vijeća mjesnog odbora bira Vijeće mjesnog odbora iz redova
svojih članova, tajnim glasovanjem, većinom glasova nazočnih članova Vijeća,
ako je sjednici Vijeća nazočna većina članova Vijeća.
Predsjednik Vijeća mjesnog odbora predstavlja Mjesni odbor i za svoj rad
odgovara Vijeću mjesnog odbora.
Za obavljanje povjerenih poslova iz samoupravnog djelokruga Općine koje
obavlja mjesni odbor, predsjednik Vijeća mjesnog odbora odgovara Općinskom
načelniku.
Članak 51.
Vijeće mjesnog odbora donosi program rada, pravila mjesnog odbora, poslovnik
o svom radu, financijski plan i godišnji obračun te obavlja druge poslove u
skladu sa zakonom i Statutom.
Članak 52.
Općinsko vijeće utvrdit će posebnom statutarnom odlukom osnove pravila
mjesnog odbora, osnove programa rada mjesnog odbora, način financiranja njihove
djelatnosti, obavljanje administrativnih i drugih poslova za njihove potrebe
kao i druga pitanja od važnosti za ostvarivanje njihovih prava i obveza.
Članak 53.
Nadzor nad zakonitošću rada tijela mjesnog odbora obavlja općinsko
poglavarstvo koje može raspustiti vijeće mjesnog odbora ako učestalo krši
Statut i druge opće akte ili ne izvršava povjerene mu poslove.
V. NEPOSREDNO SUDJELOVANJE GRAĐANA U ODLUČIVANJU
Članak 54.
Građani mogu neposredno sudjelovati u odlučivanju o lokalnim poslovima putem
referenduma i mjesnog zbora građana.
1. Referendum
Članak 55.
Referendum se može raspisati radi odlučivanja o prijedlogu o promjeni
Statuta Općine, o prijedlogu općeg akta ili drugog pitanja iz djelokruga
Općinskog vijeća.
Članak 56.
Prijedlog za raspisivanje referenduma mogu podnijeti:
- jedna trećina članova Općinskog vijeća odnosno 4 vijećnika
- Općinsko poglavarstvo
- polovina mjesnih odbora osnovanih na području Općine
- 20% birača upisanih u birački popis Općine
Općinsko vijeće dužno je raspravljati o svakom prijedlogu za raspisivanje
referenduma, a ako prijedlog ne prihvati, dužno je o razlozima odbijanja
prijedloga obavijestiti predlagatelja.
Članak 57.
Odlukom o raspisivanju referenduma određuju se pitanja o kojima građani
odlučuju referendumom, datum glasovanja te područje za koje se referendum
provodi.
Pravo glasovanja na referendumu imaju građani koji imaju prebivalište na
području Općine Lopar i koji su upisani u popis birača.
Odluka donesena na referendumu obvezatna je za Općinsko vijeće Općine Lopar.
2. Mjesni zbor građana
Članak 58.
Općinsko vijeće može tražiti mišljenje od mjesnih zborova građana o
prijedlogu općeg akta ili drugog pitanja iz djelokruga Općine.
Prijedlog za traženje mišljenja može podnijeti:
- jedna trećina članova Općinskog vijeća odnosno 4 vijećnika
- Općinsko poglavarstvo
Općinsko vijeće dužno je raspravljati o svakom prijedlogu za traženje
mišljenja, a ako prijedlog ne prihvati, dužno je o razlozima odbijanja
prijedloga obavijestiti predlagatelja.
Zahtjevom iz stavka 1. ovog članka određuje se pitanje o kojem se traži
mišljenje od mjesnih zborova građana odnosno područja mjesnih odbora od kojih
će se tražiti mišljenje.
3. Prijedlozi, predstavke i pritužbe građana
Članak 59.
Građani imaju pravo Općinskom vijeću predlagati donošenje određenog akta ili
rješavanje određenog pitanja iz njegovog djelokruga.
Općinsko vijeće mora raspravljati o prijedlogu iz stavka 1. ovog članka ako
ga potpisom podrži najmanje 10% birača upisanih u birački popis Općine Lopar.
Općinsko vijeće dužno je dati odgovor podnositeljima prijedloga najkasnije u
roku od 3 mjeseca od prijema prijedloga.
Članak 60.
Svaki građanin i pravna osoba ima pravo podnositi predstavke i pritužbe
Općinskom vijeću i Općinskom poglavarstvu koje se odnose na njihov rad kao i na
rad i odnos zaposlenih kojima se obraćaju u postupcima ostvarivanja svojih
prava i interesa ili izvršavanja građanskih dužnosti.
Predstavke ili pritužbe podnose se pisanim podneskom, putem knjige za
pritužbe ili usmeno na zapisnik.
Na podnijete predstavke i pritužbe predsjednik Općinskog vijeća, načelnik
ili pročelnik dužni su dati odgovor u roku od 30 dana od dana podnošenja
predstavke ili pritužbe.
VI. IMOVINA I FINANCIRANJE OPĆINE
1. Imovina
Članak 61.
Sve nekretnine i pokretne stvari te imovinska prava koja pripadaju općini
čine imovinu Općine Lopar.
Imovinom u vlasništvu općine Lopar mora se upravljati, koristiti se i
raspolagati poštujući načelo pažnje dobrog domaćina.
Imovinom iz stavka 1. ovog članka upravlja i raspolaže Općinsko poglavarstvo
u skladu sa posebnom odlukom Općinskog vijeća kojom se uređuju uvjeti, način i
postupak gospodarenja imovinom u vlasništvu Općine.
Članak 62.
Pojedinačni akt (ugovor) o kupnji, prodaji odnosno prometu nekretnina, o
davanju u zakup ili dr. pravnom poslu nekretnina i pokretnina, priprema
nadležno upravno tijelo općine, a sklapa Općinsko poglavarstvo, u skladu sa
zakonom i općim aktima Općine.
Pojedinačni akt (odluka, sporazum, ugovor i dr.) o osnivanju, prestanku i
statusnim promjenama trgovačkog društva ili javne ustanove u vlasništvu Općine
donosi Općinsko vijeće.
2. Financiranje
Članak 63.
Općina Lopar ima svoje prihode kojima u okviru svog samoupravnog djelokruga
samostalno raspolaže.
Prihodi općine su:
1. općinski porezi, prirez, naknade, doprinosi i pristojbe
2. prihodi od stvari u njezinom vlasništvu i imovinskih prava
3. prihodi od trgovačkih društava i drugih pravnih osoba u njezinom
vlasništvu odnosno u kojima ima udio ili dionice
4. prihodi od naknada za koncesiju koje daje Općinsko vijeće
5. globe za prekršaje koje općina sama propiše u skladu sa zakonom
6. udio u zajedničkim porezima s Republikom Hrvatskom
7. sredstva pomoći i dotacije Republike Hrvatske predviđena u državnom
proračunu
8. drugi prihodi određeni zakonom
Članak 64.
Općinsko vijeće na prijedlog Općinskog poglavarstva donosi proračun Općine
za narednu proračunsku godinu do 31. prosinca tekuće godine.
Ukoliko se godišnji proračun ne donese u roku iz stavka 1. ovog članka vodi
se privremeno financiranje i to najduže za razdoblje od 3 mjeseca.
Odluku o privremenom financiranju donosi Općinsko vijeće, u skladu sa
zakonom.
Članak 65.
Nakon isteka proračunske godine Općinsko vijeće donosi godišnji obračun
proračuna, u rokovima i na način propisan posebnim zakonom, drugim propisima i
općim aktima Općine.
Članak 66.
Ukupno materijalno i financijsko poslovanje Općine nadzire Općinsko vijeće.
Zakonitost materijalnog i financijskog poslovanja Općine nadzire
Ministarstvo financija odnosno drugo zakonom ovlašteno tijelo.
VII. AKTI OPĆINE LOPAR
1. Opći akti
Članak 67.
Općinsko vijeće, na temelju prava i ovlaštenja utvrđenih zakonom, u svom
samoupravnom djelokrugu, donosi Statut, odluke i druge opće akte u skladu sa
svojim Statutom (poslovnik, proračun, godišnji obračun proračuna, odluka o
privremenom financiranju, odluke, zaključke, rješenja, preporuke, naputke,
deklaracije, rezolucije, povelje, zahvalnice) te daje autentična tumačenja
Statuta i akata iz svog djelokruga.
Radna tijela Općinskog vijeća donose zaključke i preporuke.
Članak 68.
Općinsko poglavarstvo donosi poslovnik o svome radu, odluke, zaključke,
rješenja, pravilnike, preporuke, naputke, povelje, zahvalnice i druge akte.
Radna tijela Općinskog poglavarstva donose zaključke i preporuke.
Članak 69.
Akte koje donosi Općinsko vijeće potpisuje predsjednik ili potpredsjednik
Općinskog vijeća odnosno osoba koja je, u skladu s odredbama Statuta,
predsjedavala sjednici Općinskog vijeća.
Akte koje donosi Općinsko poglavarstvo potpisuje Općinski načelnik u
svojstvu predsjednika Općinskog poglavarstva odnosno osoba koja je, u skladu s
odredbama Statuta, predsjedavala sjednici Općinskog poglavarstva.
Članak 70.
Akti Općinskog vijeća objavljuju se u službenom glasilu Primorsko-goranske
županije.
Članak 71.
Opći akt stupa na snagu najranije osmi dan od dana njegove objave u
službenom glasilu.
Iznimno, općim aktom može se iz osobito opravdanih razloga odrediti da stupa
na snagu danom objave.
Opći akt ne može imati povratno djelovanje.
Članak 72.
Općinski načelnik osigurava izvršavanje općih akata Općinskog vijeća na
način i u postupku propisanom Statutom te obavlja nadzor nad zakonitošću rada
upravnih tijela koje obavljaju poslove iz samoupravnog djelokruga Općine.
Članak 73.
Jedinstveni upravni odjel Općine osnovan je za obavljanje poslova iz njezinog
samoupravnog djelokruga neposredno izvršava i nadzire provođenje općih akta
Općinskog vijeća.
U provođenju nadzora iz stavka 1. ovog članka upravno tijelo može u slučaju
neprovođenja općeg akta poduzimati mjere propisane tim aktom i zakonom.
2. Pojedinačni akti
Članak 74.
Jedinstveni upravni odjel Općine, u izvršavanju općih akta iz članka 67. i
68. ovog Statuta, donosi pojedinačne akte kojima rješava o pravima, obvezama i
pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba.
Na donošenje akta iz stavka 1. ovog članka primjenjuju se odredbe Zakona o
općem upravnom postupku.
Članak 75.
Protiv pojedinačnih akta iz članka 74. ovog Statuta može se izjaviti žalba
nadležnom drugostupanjskom upravnom tijelu županije, a protiv konačnih
pojedinačnih akata iz članka 74. ovog Statuta može se pokrenuti upravni spor.
Protiv pojedinačnih akata Općinskog vijeća i Poglavarstva kojima se rješava
o pravima, obvezama i pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba, ako posebnim
zakonom nije drukčije propisano, ne može se izjaviti žalba, već se može
pokrenuti upravni spor.
Članak 76.
Podrobnije odredbe o aktima Općine, o načinu i postupku donošenja te
autentičnom tumačenju tih akata utvrđuju se poslovnicima o radu Općinskog
vijeća i Općinskog poglavarstva.
VIII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 77.
Do donošenja općih akata kojima se uređuju poslovi iz samoupravnog
djelokruga Općine Lopar sukladno posebnim zakonima i odredbama ovog Statuta,
primjenjivat će se akti Općine Lopar u onim odredbama koje nisu u suprotnosti
sa zakonom i ovim Statutom.
U slučaju suprotnosti odredbi općeg akta iz stavka 1. ovog članka
primjenjuju se neposredno odredbe zakona i ovog Statuta.
Članak 78.
Općina Lopar donijet će opće akte kojima se uređuju poslovi iz samoupravnog
djelokruga Općine Lopar u rokovima određenim posebnim zakonima, a najkasnije u
roku 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovog Statuta.
Članak 79.
Postupak za promjenu Statuta pokreće se prijedlogom za promjenu Statuta.
Promjenu Statuta može predložiti radno tijelo Općinskog vijeća, predsjednik
Općinskog vijeća, 1/3 članova Općinskog vijeća i općinski načelnik.
Općinsko vijeće odlučuje hoće li prihvatiti prijedlog za promjenu Statuta.
Ako Općinsko vijeće ne prihvati prijedlog za promjenu Statuta, isti se
prijedlog ne može staviti ponovo na dnevni red prije isteka 6 mjeseci od dana
donošenja zaključka o neprihvaćanju prijedloga za predloženu promjenu.
Promjena Statuta usvojena je ako je za nju glasovala većina svih članova
Općinskog vijeća.
Članak 80.
Zaključak o pokretanju postupka o promjeni Statuta obvezno se donosi, bez
javne rasprave, kad se radi o usklađivanju Statuta s Ustavom Republike Hrvatske
ili sa zakonom.
Članak 81.
U svrhu usklađivanja odredaba ovog Statuta sa zakonskim promjenama, koje
stupanju na snagu i primjenjuju se nakon donošenja ovog Statuta, Općinsko
vijeće donosi zaključak o pokretanju postupka u kojem će se izvršiti pripreme
za usklađivanje ovog Statuta sa:
- Zakonom o izborima općinskih načelnika, gradonačelnika, župana i
gradonačelnika Grada Zagreba (»Narodne novine«, broj 109/07), koji stupa na
snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«, a primjenjuje se od
dana stupanja na snagu odluke o raspisivanju prvih, slijedećih, redovitih
izbora općinskih načelnika, gradonačelnika, župana i gradonačelnika Grada
Zagreb;
- Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj)
samoupravi (»Narodne novine«, broj 109/07), koji stupa na snagu 17. svibnja
2009.
Članak 82.
Danom stupanja na snagu ovog Statuta prestaje važiti Privremenom statut
Općine Lopar (»Službene novine« Primorsko-goranske županije, broj 53/06) i
Odluka o Danu Općine Lopar (»Službene novine« Primorsko-goranske županije, broj
34/07).
Članak 83.
Ovaj Statut stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Službenim novinama«
Primorsko-goranske županije.
Klasa: 011-03/07-01/01
Ur. broj: 2169/02-01-07-18
Lopar, 3. prosinca 2007.
OPĆINSKO VIJEĆE OPĆINE LOPAR
Predsjednik
Damir Paparić, prof. v.r.