26.
Na temelju članka 11. Zakona o prostornom uređenju (»Narodne novine« broj
30/94, 68/98, 61/00, 32/02 i 100/ 04) i članka 12. Privremenog statuta Općine
Lopar (»Službene novine« Primorsko-goranske županije broj 53/06),
Općinsko vijeće Općine Lopar, na 11. sjednici održanoj dana
28. rujna 2007. donosi
PROGRAM MJERA ZA UNAPREĐENJE
STANJA U PROSTORU OPĆINE LOPAR
za razdoblje od 2007. do 2011. godine
I. UVOD
II. PROCJENA POTREBE IZRADE DOKUMENATA PROSTORNOG UREĐENJA ZA PODRUČJE
OPĆINE LOPAR
II.1. Razvoj gospodarstva i turizma
II.2. Značaj poljoprivrednih površina
II.3. Izrada detaljnijih dokumenata prostornog uređenja
III.3.1. Izrada Prostornog plana uređenja Općine Lopar
III.3.2. Izrada detaljnijih dokumenata prostornog uređenja
II.4. Arhitektonsko-urbanistički natječaji
II.5. Studije i pribavljanje katastaskih podloga
II.6. Način financiranja izrade prostorno planske dokumentacije
III. MJERE ZA PROVOĐENJE POLITIKE UREĐENJA PROSTORA I DOKUMENATA PROSTORNOG
UREĐENJA
III.1. Mjere zaštite okoliša, prirodne i kulturne baštine
III.2. Mjere zemljišne politike i osiguravanje sredstava za provođenje ovog
programa mjera
III.3. Mjere za sanaciju bespravne izgradnje
III.4. Razvoj infrastrukturnih sustava
III.4.1. Cestovni promet
III.4.2. Pomorski promet
III.4.3. Odvodnja otpadnih voda
III.4.4. Izgradnja vodoopskrbnog sustava
III.4.5. Izgradnja elektroopskrbnog sustava i plinifikacija
III.4.6. Izgradnja telekomunikacijskog sustava
III.5. Izgradnja građevina javne namjene i uređenje javnih prostora
I. UVOD
Zakonom o prostornom uređenju (»Narodne novine« broj 30/94, 68/98, 61/00,
32/02 i 100/04) propisana je obveza predstavničkim tijelima jedinica lokalne
samouprave i uprave da gospodarenjem, zaštitom i upravljenjem prostorom
ostvaruju uvjete za društveni i gospodarski razvoj, zaštitu okoliša te racionalno
korištenje prirodnih i povijesnih dobara na načelima integralnog pristupa u
planiranju prostora.
Odredbama članaka 10. i 11. Zakona o prostornom uređenju (»Narodne novine«
broj 30/94, 68/98, 61/00, 32/02 i 100/04) propisana je obveza da općine i
gradovi izrađuju i donose slijedeće dokumente praćenja stanja u prostoru:
- Izvješće o stanju u prostoru,
- Program mjera za unapređenje stanja u prostoru.
Na temelju četverogodišnjeg Izvješća o stanju u prostoru općine donose
četverogodišnji Program mjera za unapređenje stanja u prostoru.
Općina Lopar je osnovana 28. srpnja 2006. na temelju Zakona o područjima
županija, gradova i općina u Republici Hrvatskoj (»Narodne novine« broj 86/06).
Program mjera je izrađen na temelju Izvješća kojim je dana analiza
provođenja postojeće dokumentacije prostornog uređenja, ocjena provedenih mjera
i njihove učinkovitosti na svrhovito gospodarenje prostorom, zaštitu vrijednih
prostora i okoliša te druge elemente od važnosti za prostor.
Programom mjera za unapređenje stanja u prostoru utvrđuju se mjere koje je
potrebno provesti u narednom četverogodišnjem razdoblju. Te mjere obuhvaćaju
procjenu, pripremu, izradu i donošenje novih prostornih planova ili izmjene
postojećih, kao i druge aktivnosti kojima se osigurava zaštita vrijednosti i
obilježja prostora, uključujući i sanaciju, a sve u cilju unapređenja kvalitete
življenja. Programom mjera utvrđuje se potreba uređenja zemljišta, razina
uređenja zemljišta, izvori za financiranje njegovog uređenja te rok u kojem je
potrebno određeno zemljište urediti za planiranu namjenu.
Izrada i donošenje dokumenata praćenja stanja u prostoru je i preduvjet za
zakonitu izradu svih dokumenta prostornog uređenja za prostor Općine Lopar.
II. PROCJENA POTREBE IZRADE DOKUMENTA PROSTORNOG UREĐENJA ZA PODRUČJE OPĆINE
LOPAR
Proteklo razdoblje obilježeno je bitnim aktivnostima i promjenama u domeni
prostornog uređenja, koje su značajno utjecale na gospodarenje prostorom i na
primjenjivost i provođenje postojećih planskih mjera odnosno prostornih
planova, kao i na realizaciju pa čak i svrhovitost pojedinih mjera utvrđenih
važećom prostorno planskom dokumentacijom.
Za općine i gradove unutar zaštićenog obalnog pojasa koji predstavlja 1000
metara od obalne linije u kopno, odnosno 300 metara od obalne linije u more, te
cjeloviti prostor otoka važna promjena Zakona je bila 2004. godine (»Narodne
novine« broj 100/04) kada se utvrdilo navedeno zaštićeno obalno područje, a
glede njegovog svrhovitog, održivog i gospodarski učinkovitog korištenja, te je
slijedom predmetne izmjene Zakona donešena Uredba o uređenju i zaštiti
zaštićenog obalnog područja mora (»Narodne novine« broj 128/04).
Za prostor Općine Lopar je prihvaćeno, doneseno i u primjeni Usklađenje
Prostornog plana uređenja Grada Raba (»Službene novine« broj 34/07), po
prethodno pribavljenoj suglasnosti Ministarstva zaštite okoliša, prostornog
uređenja i graditeljstva temeljem odredbe članka 45a. Zakona o prostornom
uređenju (»Narodne novine« broj 30/94, 68/98, 61/00, 32/02 i 100/04) o
usklađenosti istog sa odredbama Uredbe o uređenju i zaštiti obalnog područja
mora (»Narodne novine« broj 128/04).
Osnovne postavke utvrđene Prostornim planom uređenja Grada Raba koje je
potrebno uvažavati kod daljnje realizacije važne za razvoj Općine Lopar,
imajući na umu otok kao cjeloviti sustav, ali i činjenicu da je Općina Lopar
samostalna jedinica lokalne samouprave su:
- stvoriti jedinstvenu upravnu i »urbanu« cjelinu, unutar koje se ujednačuju
uvjeti razvitka i urbanog opremanja. Unutar tog sustava a na području općine
potrebno je osiguravati dnevne migracije ljudi i dobara, dnevnu opskrbu i
zaštitu ljudi s gledišta ljudskih potreba,
- osigurati preduvjete za uravnoteženje demografske strukture na području
općine,
- podizati standard usluga za korisnike prostora, uz vrednovanje prostornih
i drugih resursa,
- mjerama ekonomske politike i aktivnostima općine stvarati pogodnosti za
razvoj navedenih djelatnosti i stvarati preduvjete za veći angažman radno
sposobnog stanovništva,
- uređenje prostora naselja treba planirati i provoditi na temelju utvrđenih
prostornih mogućnosti i optimalnog iskorištenja prostora uz osiguranje prostora
javnog interesa i opremanja infrastrukturom (javne površine i komunikacije,
javne funkcije, prometna i komunalna infrastruktura),
- zaštititi obalno područje mora provođenjem odredbi Uredbe o uređenju i
zaštiti zaštićenog obalnog područja mora,
- prostore za izgradnju određivati na način da se ne smanjuju šumske i
kvalitetne poljoprivredne površine, da se omogući uređenje, korištenje i
zaštita voda (podzemnih i nadzemnih) te da se tako poveća zaštita osobitih
vrijednosti prostora i gospodarenje resursima na održiv - štedljiv način,
- razvijati prateće uslužne djelatnosti na prostoru naselja,
- zaštititi poljoprivredno tlo, a tlo I. kategorije (IV.-V. bonitetne klase)
obavezno namjeniti primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji, naročito Loparsko
polje. Poljoprivredno tlo izrazit je element krajolika i daje obilježje
prostoru, a time podiže i kvalitetu življenja na promatranom području,
- razvijati poljoprivredu u granicama raspoloživih poljoprivrednih površina
i implementirati poljoprivredne proizvode u turistički proizvod,
- poticanje obiteljskog gospodarstva,
- održati postojeće šume putem očuvanja i pravilnog gospodarenja, te održati
i povećati pošumljena područja,
- osigurati zaštitu vrijednih dijelova okoliša: prirodnu i
kulturno-povijesnu baštinu, kao jednu od osnovnih sastavnica identiteta kraja,
- redefiniranje strategije turističkog razvoja i shodno tome
restrukturiranje turističkih kapaciteta,
- razvijati turističke sadržaje na prostoru Općine u naselju i u zonama za
izdvojene namjene, naročito na otocima Sveti Grgur i Goli,
- modernizacija postojeće i izgradnja prometne i komunalne infrastrukture kao
jednog od nosioca gospodarskog razvoja i kvalitete života,
- razvoj prometnog sustava na način koji osigurava funkcioniranje naselja u
uvjetima učetvorostručenja populacije prisutne na području u vrijeme turističke
sezone,
- podizanje kvalitete komunalnog sustava, te potpuno uklanjanje ugroženosti
mora od otpadnih voda izgradnjom cjelovitog sustava odvodnje,
- otvarati mogućnosti za uporabu nekonvencionalnih obnovljivih izvora
energije, te racionalzirati uporabu energije,
- kontuirano surađivati sa Gradom Rabom po svim pitanjima važnim za ukupni
boljitak stanovnika općine.
Općina Lopar ima površinu 26,43 km2 ili 2643 ha, odnosno
teritorijalna površina općine tvori cca 25,70 % površine otoka Raba, čija je
ukupna površina 102, 80 km2. Prostor općine čini jedno naselje i to
naselje Lopar.
Prema popisu stanovništva iz 2001. godine na prostoru Općine Lopar živi
ukupno 1.183 stanovnika. Opća gustoća naseljenosti iznosi 39,95 stanovnika na
km2, što je manja gustoća naseljenosti od prosječne gustoće
naseljenosti Hrvatske (84 stanovnika na km2) kao i od Primorsko-
goranske županije (87 stanovnika/km2).
Prema popisu iz 1991. na prostoru Lopara evidentirano je 707 stanova, od
toga je 111 za odmor i rekreaciju (povremeno ili vikend stanovanje).
Promatrajući odnos od 1971. - 1991. godine primjetno je značajno povećanje kuća
- stanova za odmor (166%).
U ostvarivanju zadaće gospodarenja prostorom, unapređenje stanja u prostoru
određuju se osnovne težnje i ciljevi ovim Programom mjera i to naročito kao:
- uravnotežiti razvoj naselja s ciljevima zadovoljavanja raznolikih potreba
stanovništva i poboljšanja svakodnevne kvalitete življenja,
- obzirom da osobitosti obalnog pojasa neposredno ovise o međuodnosu
prirodne strukture, dinamike ekosustava i ljudskih aktivnosti, potrebno je
imati naročitu osjetljivost prema obali i izgradnji na obali,
- neobnovljivi prirodni resursi - more, poljoprivredne, pašnjačke i šumske
površine moraju se strogo štititi i čuvati, a taj imperativ potrebno je
uskladiti s potrebnim razvojem naselja,
- smjernice za uređenje naselja trebaju se prvenstveno oslanjati na očuvanju
identiteta i granica naselja, a interpolacije unutar već izgrađenog dijela
naselja potrebno je uvjetovati poštivanjem tradicionalnih građevinskih
elemenata,
- održavati čistoću obalnog mora namijenjenog kupanju i rekreaciji kao jedan
je od bitnih činilaca kvalitete života ljudi, te opstanka i razvoja turizma kao
jedne od prevladavajućih gospodarskih grana Općine Lopar,
- na području Općine Lopar površine izgrađenih struktura izvan naselja
planirane su za: gospodarsku namjenu - poslovnu, ugostiteljsko-turističku
namjenu: hoteli s pratećim sadržajima i turistička naselja,
športsko-rekreacijsku namjenu: športski centri te rekreacijska područja i
groblja,
- razvijati turizam na otocima Sv. Grgur i Goli,
- kapaciteti i veličine sustava javnih funkcija nisu dostatni budući da je
riječ o općini koja postoji od srpnja 2006., stoga treba razvijati sustav
javnih funkcija i djelatnosti,
- u svrhu još boljeg povezivanja sa svijetom, treba pojačati telekomunikacijsku
mrežu prema zapadnoj Europi,
- razvijati mrežu opskrbe električnom i drugom energijom (plin) koja će se
uklopiti u cjeloviti energetski sustav šireg područja,
- intervencije na postojećim energetskim prijenosnim postrojenjima treba
provoditi tako da se zadrže postojeće građevine i sustavi u već izgrađenim
koridorima, a kod izvođenja rekonstrukcija ili zamjena postrojenja zahvate
izvoditi po najvišim tehnološkim, ekonomskim i ekološkim kriterijima (npr.
zamjena vodiča boljih svojstava kako se ne bi trebao proširivati koridor i
sl.),
- opskrba vodom treba zadovoljiti planske potrebe svih korisnika
(stanovnika, turista i drugih),
- kod rješavanja odvodnje treba voditi računa o zaštiti okoliša, izgraditi
odgovarajuće uređaje za pročišćavanje otpadnih voda (sustavi za sakupljanje,
pročišćavanje, odgovarajuća dispozicija u recipijent),
- racionalno koristiti poljoprivredna tla da se ista ne iscrpljuju, već da
se obogaćuju. Potrebno je spriječiti nekontroliranu uporabu zaštitnih sredstava
u poljoprivrednoj proizvodnji i pridavati veći značaj tzv. organskoj
poljoprivredi koja poštuje prirodu biljaka, životinja i krajobraza u cjelini,
- sprječavanje usitnjavanja poljoprivrednog zemljišta i smanjenja biološke
raznolikosti uništenjem niže šumske vegetacije (šumarci, šibljaci, živice) na
rubnim i manjim površinama unutar korištene zemljišne plohe,
- osnovni cilj politike u poljodjelstvu je razvijanje suvremenog,
djelotvornog, konkurentnog i ekološki čistog poljodjelstva, te ostvarivanje
poljodjelskih proizvoda na način da se u najvećoj mjeri zaštite prirodni
potencijali zemlje,
- uključivati poljoprivrednu proizvodnju u budući razvoj turističkog
gospodarstva u neposrednoj blizini kroz koji bi trebalo osigurati plasman
poljoprivrednih proizvoda proizvedenih na ovom području,
- spriječiti odlaganje otpada na najosjetljivija područja: šume, ponikve,
lokve, morsku obalu, čime se neposredno negativno utječe na promjenu ekosustava
i promjenu stanja okoliša,
- šumarstvo ima prvenstvenu funkciju čišćenja, njege i uzgoja, dok je sječa
manje-više sanitarna i za vlastite potrebe u privatnim šumama,
- brinuti se za zaštitu kulturne i prirodne baštine, okoliša i krajolika na
cijelom području Općine Lopar,
- cilj zaštite prirodne baštine je uspostaviti cjelovitu zaštitu prirodnih
vrijednosti kroz istraživanje i sustavno vrednovanje. Dosljedno provoditi mjere
na zaštiti već evidentiranih objekata prirode, te provesti proceduru zaštite
planiranih objekata prirode,
- uspostava i provedba jedinstvenog sustavne inventarizacije i valorizacije
graditeljske baštine,
- sustavna provedba načela aktivne zaštite graditeljskog nasljeđa kroz
izradu dokumenata prostornog uređenja, u smislu definiranja adekvatne namjene
prostora, odnosno građevina. Adekvatnost namjene mora biti usaglašena s
stručnim valorizacijskim aspektom te prostorno-planskom politikom razvoja
neposrednog i šireg okruženja.
II.1. Razvoj gospodarstva i turizma
Gospodarstvo otoka Raba kroz dugi niz godina bilo je koncentrirano na
stočartstvo, maslinarstvo, ratarstvo, vinogradarstvo i ribarstvo. U drugoj
polovini prošlog stoljeća započela je velika ekspanzija turizma. Danas je
turizam osnovna gospodarska djelatnost, kako otoka Raba, tako i Općine Lopar.
Osim turizma od gospodarstva se može još govoriti o trgovini koja je
prvenstveno usmjerena na zadovoljenje potreba stanovništva, turista i
gospodarstva. Glavni ciljevi razvoja trgovine su povećanje prometa,
modernizacija i poboljšanje tehničke opremljenosti radi podizanja kvalitete
ponude. Značajna gospodarska grana djelatnosti je i građevinarstvo.
U ovom času je zadatak pokretanje novog razvojnog ciklusa turističkog
proizvoda Lopara. Pri tome se prvenstveno misli na donošenje odgovarajućih
planskih dokumenata koji usmjeravaju taj razvoj na ostvarenje potrebnih zahvata
na infrastrukturnim objektima, ali i na čitav niz raznih poticajnih mjera
prvenstveno za malo i srednje gospodarstvo.
Strateški resurs turizma je visoko vrijedan prostor, čija će vrijednost dugoročno
rasti. Potrebno je stvoriti turistički identitet ovog prostora, s osnovnim
ciljevima:
- produljiti turističku sezonu povećanjem trajanja boravka gostiju,
- poboljšati kvalitetu turističkog proizvoda,
- racionalnije koristiti obalni prostor u korist kvalitetnog turizma, dajući
prednost gradnji hotelskih i drugih objekata više kategorije,
- uspješnije usklađivati interese između organiziranih i neorganiziranih
oblika turističke ponude, između hotelskih društava i privatnih iznajmljivača,
između registriranih i neregistriranih davatelja turističkih usluga te uvoditi
zdravo konkurentno natjecanje nositelja turističke ponude u što kvalitetnijem
zadovoljavanju potreba i zahtjeva turista,
- sprečavati nepovoljne utjecaje turizma na okoliš boljom regulacijom prometa,
zaštitom prirodnih i kulturno-povijesne vrijednosti.
II.2. Značaj poljoprivrednih površina
Podaci kojima se raspolaže odnose se na cijeli prostor otoka Raba. Vrijedno
tlo na području otoka pokriva površinu od cca 660 ha, dok je površina ukupnih
obradivih tla cca 966 ha ili 9,3%. Pašnjačke površine su znatno veće i iznose
oko 43% ukupne površine otoka. Danas se otok Rab svega trećinom poljoprivrednih
proizvoda opskrbljuje iz vlastite proizvodnje.
Obzirom na povoljne klimatske preduvjete poljoprivredu je potrebno
razvijati, a poljoprivredne površine, neovisno o njihovoj veličini, treba
staviti u funkciju poljoprivredne proizvodnje. Pri tome je potrebno, u okviru
postojećih zakona, stimulirati okrupnjavanje poljoprivrednih parcela.
U narednom razdoblju voditi će se računa o specijalizaciji povrtlarske i
voćarske proizvodnje, o stočarskoj proizvodnji (mlijeko i/ili meso), kao i o
vinogradarstvu i proizvodnji vina, sukladno zahtjevima suvremene poljoprivredne
proizvodnje i tržišta. Što je moguće više potrebno se orijentirati i na
proizvodnju zdrave hrane, što će direktne, pozitivne utjecaje imati na daljnji
razvitak turizma.
Na području otoka Raba pod šumama je oko 3.500 ha, od toga su šume
gospodarske namjene oko 2750 ha, zaštitne šume oko 140 ha, te šume posebne
namjene oko 270 ha.
II.3. Izrada dokumenata prostornog uređenja
Osnovne postavke uređenje i razvoja Općine Lopar utvrđene su Prostornim
planom uređenja Grada Raba (»Službene novine« broj 15/04 i 34/07). U trenutku
njegove izrade nije postojala Općina Lopar, već je naselje Lopar bilo u sastavu
Grada Raba. Navedenim dokumentom prostornog uređenja određeni su uvjeti za
uređenje gradskog/ općinskog područja, određeni su svrhovito korištenje,
namjena, oblikovanje, obnova i sanacija građevinskog i drugog zemljišta,
zaštita okoliša te zaštita spomenika kulture i osobito vrijednih dijelova
prirode u općini. Navedeni dokument prostornog uređenja ima snagu i pravnu
prirodu podzakonskog propisa.
Cilj izrade detaljne planske dokumentacije je priprema dokumenta prostornog
uređenja kojima će se odrediti detaljna namjena površina i uvjeti gradnje na
slobodnim površinama, režimi uređenja prostora, te način opremanja zemljišta
komunalnom infrastrukturom kao i uvjeti za izgradnju građevina i uređaja iste.
Obveza izrade urbanističkog plana uređenja sa obuhvatom istog propisuje se
prostornim planom šireg obuhvata - Prostornim planom uređenja općine/grada
(PPUO). Nadalje, temeljem odredbi Zakona o prostornom uređenju kojima je
propisano da dokumenti prostornog uređenja užeg područja moraju biti usaglašeni
s dokumentima prostornog uređenja šireg područja, te da se obveza izrade
detaljnog plana uređenja s granicama obuhvata utvrđuje prostornim planom šireg
područja, obaveza izrade detaljnog plana uređenja može se propisati i
urbanističkim planom uređenja.
II.3.1. Izrada Prostornog plana uređenja Općine Lopar
Za prostor Općine Lopar je prihvaćeno, doneseno i u primjeni Usklađenje
Prostornog plana uređenja Grada Raba (»Službene novine« broj 34/07). U narednom
razdoblju predviđa se izrada i donošenje Prostornog plana uređenja Općine
Lopar. Naime, Općina Lopar je svojim osnivanjem preuzela i sve dokumente
prostornog uređenja koji se primjenjuju na njenom području, ali posve je
sigurno da postoji potreba sagledavanja prostora s osnove novog teritorijalnog
ustroja.
Prostornim planom uređenja Općine Lopar potrebno je:
- utvrditi uvjete za uređenje općinskog područja,
- odrediti uvjete za svrhovito korištenje, namjenu, oblikovanje, obnovu i
sanaciju građevinskog i drugog zemljišta,
- jasno definirati građevinska područja sa jasno utvrđenim kriterijima i
uvjetima razvoja istih,
- definirati zaštitu okoliša te zaštitu spomenika kulture i osobito
vrijednih dijelova prirode u općini,
- utvrditi povijesne jezgre naselja na području Općine, te odrediti uvjete
za njihovu valorizaciju i očuvanje,
- razmotriti mogućnost formiranja »Eko parka« od uvale Crnika do uvale Sića,
- u odnosu na detaljnije planove potrebno je redefinirati obvezu donošenja
istih, kroz grafičke dijelove utvrditi točan obuhvat istih (UPU-a), a kroz
Odredbe za provođenje odrediti jasne ciljeve izrade detaljnijih planova.
Također, odredbama Prostornog plana uređenja Općine Lopar potrebno je
spriječiti daljnju izgradnju apartmana, te prostorno - planskim i ostalim
mjerama stimulirati izgradnju obiteljskih pansiona, hotela i eko pansiona.
Postojećim objektima te namjene potrebno je omogućiti dogradnju i opremanje dodatnim
sadržajima (dječja igrališta, bazeni, saune i sl.), radi povećavanja
kategorije.
Razmotriti mogućnost povećanja minimalne površine građevne čestice na 600 do
700 m2, kao i koeficijente izgrađenosti i korištenosti.
Točno i detaljno propisati boju fasada (isključivo bijela ili eventualno
svjetlo žuta) s crvenim krovovima.
II.3.2. Izrada detaljnijih dokumenata prostornog uređenja
U narednom četvregodišnjem razdoblju predviđa se izrada i donošenje
sljedećih planova:
Urbanistički plan uređenja
Izradu planova užih područja treba temeljiti na:
- optimalizaciji gustoća naseljenosti,
- osiguranju prostora javnih sadržaja,
- prije izgradnje neizgrađenih dijelova građevinskih područja dokumentima
prostornog uređenja osigurati i izdvojiti prostor javnog interesa
(komunikacije, javne površine, parkovne i rekreativne površine, zone središnjih
funkcija),
- prije izgradnje neizgrađenih dijelova građevinskih područja dokumentima
prostornog uređenja osigurati preduvjete za opremanje zemljišta komunalnom
infrastrukturom,
- lociranje građevina i trasa infrastrukture treba osigurati u suradnji sa
javnim poduzećima koja su nositelji djelatnosti i gospodare infrastrukturnim
sustavima.
Građevinska područja naselja:
1. Urbanistički plan uređenja Lopar (NA 51 NA 53) +
SRC Melak u Loparu (R64) - UPU 10,
2. Urbanistički plan uređenja Lopar (NA 52) - UPU 11,
3. Urbanistički plan uređenja Lopar (NA 55) - UPU 12,
4. Urbanistički plan uređenja Lopar (NA 57) - UPU 13.
Urbanističkim planom uređenja treba minimalno definirati namjene površine za
građenje, građevne čestice prometnica, građevina infrastrukture, javnih
građevina, javnih i zelenih površina te utvrditi urbanističke i programske
elemente izgradnje za pojedine namjene u naselju. Pored navedenog, treba
riješiti prometnu i komunalnu infrastrukturu sa priključcima, dati osnovne
smjernice za izgradnju pojedinih građevina (poslovna namjena, gabariti
izgradnje, građevne linije i sl.), propisati osnovne mjere zaštite okoliša i
odredbe za provođenje plana.
Točni urbanistički parametri kojih se potrebno pridržavati pri izradi i
donošenju predmetnih urbanističkih planova uređenja određeni su Provedbenim
odredbama Prostornog plana uređenja Grada Raba (»Službene novine« broj 15/04 i
34/07)
Zone ugostiteljsko-turističke namjene:
5. Urbanistički plan uređenja Livačina (Lopar) (T17) - UPU 29:
- Livačina (Lopar) - namjena: T1, površine 10,9 ha, max. kapacitet 600
postelja, minimalna kategorizacija 4 zvjezdice,
- uređenje uređene morske plaže (to su plaže koje su nadzirane i pristupačne
svima pod jednakim uvjetima s kopnene i morske strane uključivo i osobama s
poteškoćama u kretanju, većim dijelom uređenog i izmijenjenog prirodnog
obilježja, te infrastrukturno i sadržajno (tuševi, kabine i sanitarni uređaji)
uređen kopneni prostor neposredno povezan s morem, označen i zaštićen s morske
strane) - R28 San Marino. Priprema na način da se osigura dobijanje Plave
zastave,
- urbanističko-tehnički parametri određeni su provedbenim odredbama
Prostornog plana uređenja Grada Raba.
6. Urbanistički plan uređenja Uvala Crikvena Dražica - rt Zidine (T18)
- UPU 30:
- Uvala Crikvena Dražica - rt Zidine - namjena: T1, površine 15,6 ha, max.
kapacitet 1000 postelja, minimalna kategorizacija 4 zvjezdice,
- sanacija postojećih građevina unutar pomorskog dobra,
- urbanističko-tehnički parametri određeni su provedbenim odredbama
Prostornog plana uređenja Grada Raba.
7. Urbanistički plan uređenja Goli otok I (Lopar) (T22) - UPU 31:
- Goli otok I - namjena: T2, površine 19,0 ha, max. kapacitet 800 postelja,
minimalna kategorizacija 3 zvjezdice,
- u sklopu zone realizirati privez Tetin od max 30 vezova i privez Melna od
max 120 vezova,
- urbanističko-tehnički parametri određeni su provedbenim odredbama Prostornog
plana uređenja Grada Raba.
8. Urbanistički plan uređenja Goli otok II (Lopar) (T23) - UPU
32:
- Goli otok II - namjena: T2, površine 28,5 ha, max. kapacitet 1200
postelja, minimalna kategorizacija 3 zvjezdice,
- u sklopu zone realizirati privez Vela Draga od max 150 vezova,
- urbanističko-tehnički paramteri određeni su provedbenim odredbama
Prostornog plana uređenja Grada Raba.
9. Urbanistički plan uređenja Otok Sv. Grgur (Lopar) (T24) - UPU
33:
- Otok Sveti Grgur - namjena: T2, površine 15,0 ha, max. kapacitet 700
postelja, minimalna kategorizacija 3 zvjezdice,
- u sklopu zone realizirati privez od 100 vezova,
- urbanističko-tehnički paramtri određeni su provedbenim odredbama
Prostornog plana uređenja Grada Raba.
10. Urbanistički plan uređenja Rajska plaža (Lopar) (T32) - UPU
35:
- Rajska plaža - namjena: T3 - autokamp postojeći, površine 14,6 ha, max.
kapacitet 1200 postelja,
- uređenje uređene morske plaže (plaže koje su nadzirane i pristupačne svima
pod jednakim uvjetima s kopnene i morske strane uključivo i osobama s
poteškoćama u kre
tanju, većim dijelom uređenog i izmijenjenog prirodnog
obilježja, te infrastrukturno i sadržajno (tuševi, kabine i sanitarni uređaji)
uređen kopneni prostor neposredno povezan s morem, označen i zaštićen s morske
strane) - R29 Rajska plaža,
- u kampovima (autokampovima) smještene jedinice ne mogu se planirati u
pojasu najmanje 25 m od obalne crte,
- smještajne jedinice ne mogu se povezivati s tlom na čvrsti način,
- prateći sanitarni i drugi sadržaji moraju biti izgrađeni najmanje 70 m od
obalne crte,
- urbanističko-tehnički parametri određeni su provedbenim odredbama
Prostornog plana uređenja Grada Raba.
Zona sportsko-rekreacione namjene:
11. Urbanistički plan uređenja tenis centar u Loparu (R4) - UPU 37:
- tenis centar površine 2,6 ha,
- uređenje uređene morske plaže (plaže koje su nadzirane i pristupačne svima
pod jednakim uvjetima s kopnene i morske strane uključivo i osobama s
poteškoćama u kretanju, većim dijelom uređenog i izmijenjenog prirodnog
obilježja, te infrastrukturno i sadržajno (tuševi, kabine i sanitarni uređaji)
uređen kopneni prostor neposredno povezan s morem, označen i zaštićen s morske
strane) - R29 Rajska plaža,
- urbanističko-tehnički parametri određeni su provedbenim odredbama
Prostornog plana uređenja Grada Raba.
Zona gospodarske namjene
12. Urbanistički plan uređenja Poslovna zona Sorinj (K2) - UPU 44:
- površina poslovne zone 7,6 ha,
- urbanističko-tehnički parametri određeni su provedbenim odredbama
Prostornog plana uređenja Grada Raba.
Zona infrastrukturne namjene:
13. Urbanistički plan uređenja trajektna luka Supetarska Draga (IS1)-
UPU 45:
- površina trajektne luke IS1 je 3,0 ha,
- unutar infrastrukturne površine IS1 je luka lokalnog značaja,
- u sklopu luke dopušten je ukrcaj i iskrcaj putnika i vozila (trajektna
luka),
- urbanističko-tehnički parametri određeni su provedbenim odredbama
Prostornog plana uređenja Grada Raba.
14. Urbanistički plan uređenja luka San Marino (IS3)- UPU 47:
- površina luke IS3 je 0,8 ha - postojeće,
- unutar infrastrukturne površine je luka lokalnog značaja,
- u sklopu luke dopušten je ukrcaj i iskrcaj putnika i vozila, te privez i
odvez brodica domaćeg stanovništva i nautičara, kao i privez i odvez sportskih
brodica,
- urbanističko-tehnički parametri određeni su provedbenim odredbama
Prostornog plana uređenja Grada Raba.
Kako je već rečeno, obveza izrade urbanističkog plana uređenja sa obuhvatom
istog propisana je Usklađenjem Prostornog plana uređenja Grada Raba (»Službene
novine« broj 34/07).
Tekstualni dio plana treba sadržati obrazloženje svih polazišta za izradu
plana, odnosno što je bio osnov za izradu istog, ciljeve koji se trebaju
postići u smislu prostornog razvoja te odredbe za provođenje plana. Grafički
dio treba sadržati kartografske prikaze i grafičke priloge na kojima se
prikazuje stanje i planirani zahvati u prostoru.
Urbanistički plan uređenja izrađivati će se na katastarskom planu u mj.
1:1000 ili 1:2000. Ovisno o obuhvatu plana će ovisiti i odabrano mjerilo.
Urbanistički plan uređenja treba određivati načine i oblike korištenja i
uređenja javnih i drugih prostora. Pri tome valja voditi računa da treba
razgraničiti javno od privatnog. Potrebno je označiti područja posebnih
ograničenja u načinu korištenja, npr. sačuvanje oblikovnih vrijednosti područja
naselja, zaštićena područja ili posebno vrijedne ili osjetljive naseljene
sredine.
Detaljni plan uređenja
Detaljni plan uređenja groblje Lopar - D6
- površina obuhvata 0,6 ha,
- na prostorima groblja mogu se graditi građevine namijenjene osnovnoj
funkciji groblja (kapele, mrtvačnice i sl.) te komunalna infrastruktura sukladno
urbanističko-tehničkim parametrima određenim provedbenim odredbama Prostornog
plana uređenja Grada Raba,
- postojeće zelenilo na površinama predviđenim za razvoj groblja treba
sačuvati u najvećoj mogućoj mjeri, a sa novim zelenilom treba tvoriti organsku
cjelinu.
II.4. Arhitektonsko-urbanistički natječaji
Arhitektonsko-urbanistički natječaji se u pravilu provode za veće prostorne
obuhvate, ali i za pojedinačne zahvate u prostoru. Obveza raspisivanja
arhitektonsko - urbanističkog natječaja ima za cilj dobivanje što kvalitetnijeg
arhitektonsko - urbanističkog rješenja. Natječaji se provode kao javni i
pozivni, sukladno Pravilniku o provedbi natječaja Društva arhitekata
Primorsko-goranske županije.
Kada je riječ o pozivnom arhitektonsko-urbanističkom natječaju tada:
- u natječaju trebaju sudjelovati najmanje tri autora,
- ocijenjivački sud se treba sastojati minimalno od pet članova od kojih
trojica moraju biti arhitekti,
- rezultati natječaja, sa svim podacima pozvanih autora, članovima
ocijenjivačkog suda po završenom natječaju trebaju biti objavljeni u javnom
tisku,
- nakon provedenog natječaja i odabira prvonagrađenog rada, najmanje tjedan
dana svi radovi trebaju biti izloženi na način da su dostupni javnosti.
II.5. Studije i pribavljanje katastarskih podloga
Polazeći od opredjeljenja Općine Lopar da svoj daljnji razvoj usmjeri na:
- turizam,
- razvoj poljoprivrede,
u narednom četverogodišnjem razdoblju trebati će izradi studije, odnosno
analize, kao podlogu za donošenje bitnih odluka o gospodarskom i prostornom
razvoju Općine Lopar.
Za donošenje daljnjih odluka, ali i kao podloga za izradu razvojnih
dokumenata prostornog uređenja za prostor Općine Lopar, kao i za izradu
detaljnijih dokumenata prostornog uređenja potrebno je izraditi studiju:
- razvojna studija turizma, koju će izraditi pojedini stručnjaci, a donijet
će je Općinsko vijeće Općine Lopar.
Potrebno je, što hitnije, u suradnji sa Državnim geodetskim zavodom dovršiti
realizaciju izrade reambulirane i digitalizirane katastarske podloge u MJ
1:1000 što je osnovni preduvjet za uvođenje Geografsko Informatičkog Sustava u
Općini Lopar i kvalitetne inventarizacije svih vrsta podataka.
II.6. Način financiranja izrade prostorno planske dokumentacije
Način financiranja izrade prostornih planova definiran je Zakonom na
sljedeći način:
- obaveza jedinice lokalne samouprave i uprave je financirati izradu Zakonom
propisanih dokumenata prostornog uređenja - Prostornog plana uređenja Općine
Lopar (PPUO),
- ostali prostorni planovi - urbanistički planovi uređenja i detaljni
planovi uređenja mogu se djelomično ili potpuno financirati iz drugih izvora.
Financiranje Prostornog plana uređenja općine
Potrebna financijska sredstva za izradu Prostornog plana uređenja općine
određuju se temeljem Pravilnika o cijenama usluga (»Narodne novine« broj 85/99)
i osiguravaju se u proračunu Općine Lopar.
Način financiranja ostalih prostornih planova
Zakonom je dana mogućnost financiranja prostornih planova i iz drugih izvora,
što znači da zainteresirani pojedinci mogu financijski sudjelovati u izradi
predviđenih planova kao i planova koji nisu naznačeni kao prioritetni.
Tako se iz drugih izvora potpuno ili djelomično financiraju svi detaljniji
dokumenti prostornog uređenja.
Pojedini investitori mogu financirati izradu plana na način da Općinsko
poglavarstvo odobri programske smjernice za izradu istog, kao i odabranog
izrađivača po investitoru.
Za napomenuti je da se postupak prema ovom modelu realizira preko
investitora koji nije obavezan provoditi postupak javnog nadmetanja prije
zaključivanja ugovora o izradi plana sa izrađivačem plana, pa je rok za
donošenje plana znatno kraći.
Obuhavat plana (UPU-a) je određen Prostornim planom uređenja Grada Raba, a
Uredbom o javnoj raspravi u postupku donošenja prostornih planova (»Narodne
novine« br. 101/98) je propisan način i postupak javne rasprave, te način na
koji tijela i pravne osobe sudjeluju u javnoj raspravi.
III. MJERE ZA PROVOĐENJE POLITIKE UREĐENJA PROSTORA I DOKUMENATA PROSTORNOG
UREĐENJA
Ovim Programom do sada je obuhvaćen onaj dio mjera u okviru priprema za
uređenje građevinskog zemljišta za izgradnju koji se odnosi na pripremu i
izradu prostornih planova. Zakon o prostornom uređenju daje mogućnost ovom
Programu i utvrđivanje ostalih mjera i aktivnosti kojima se utvrđuje potreba
uređenja zemljišta, razina uređenja, izvor financiranja te rok u kojem je
određeno zemljište potrebno urediti za planiranu namjenu (uređivanje
imovinsko-pravnih odnosa, komunalno opremanje i dr.)
III.1. Mjere zaštite okoliša, prirodne i kulturne baštine
Suvremena zamisao očuvanja prirodnih, krajobraznih i kulturno - povijesnih
(graditeljskih) vrijednosti polazi od pretpostavke sveobuhvatne (cjelovite,
integralne) zaštite pri čemu je nemoguće utvrditi njihovu međusobnu granicu.
Prirodne, krajobrazne i graditeljske vrijednosti međusobno se isprepleću, često
i međusobno uvjetuju. Iako se zaštita provodi po posebnim (različitim)
zakonima, prostorni plan je prilika za sveobuhvatno sagledavanje i cjelovitu
zaštitu.
Potrebno je stalnim praćenjem i znanstvenim istraživanjem odgovarajućih
pojava i procesa u prostoru pridonijeti uspostavi uravnoteženog odnosa osnovnih
funkcija izvornih povijesnih oblika graditeljske baštine i suvremenih pojava,
osobito na području povijesnih urbanih i ruralnih cjelina, radi njihovog
korištenja za stambenu i turističko- rekreacijsku, znanstveno-istraživačku,
kulturnu i odgojno- obrazovnu djelatnost. Očuvati mediteransku fizionomiju
starih naselja, kako pažljivim smještanjem novih objekata, tako i poštivanjem
lokalne tradicijske arhitekture.
Zaštita šuma i šumskih površina odrediti će se sljedećim mjerama:
- pravilnim održavanjem i gospodarenjem održavati postojeće šumske površine,
a sve zahvate izvoditi u korist autohtonih vrsta drveća,
- očuvati šume od bespravne i nekontrolirane sječe,
- povećati zaštitu šuma od nametnika i bolesti, a naročitu pažnju posvetiti
zaštiti od požara,
- u zaštitnim šumama i šumama posebne namjene vršiti samo sanitarnu sječu,
- kod eventualnog pošumljavanja voditi računa o održavanju stabilnosti
šumskog ekosustava, a prednost dati prirodnom pomlađivanju u cilju postizanja
stabilnih šuma.
Zaštita poljoprivrednih površina odredit će se sljedećim mjerama:
- zabranjuje se korištenje poljoprivrednog tla u nepoljoprivredne svrhe,
- fiskalnim i drugim mjerama na području općine poticati proizvodnju
tradicionalnih poljoprivrednih kultura na ekološki zadovoljavajući način, te
zaštititi tla namijenjena za poljoprivredu od zapuštanja i ošumljavanja.
Mjere zaštite kvalitete zraka su:
- ograničavati emisije i propisivati tehničke standarde u skladu sa stanjem
tehnike (BAT), te prema Uredbi o graničnim vrijednostima emisije onečišćujućih
tvari u zrak iz stacionarnih izvora (»Narodne novine« broj 140/97),
- zahvatom se ne smije izazvati »značajno« povećanje opterećenja, gdje se
razina »značajnog« određuje temeljem procjene utjecaja na okoliš, a povećanjem
opterećenja emisija iz novog izvora ne smije doći do prelaska kakvoće zraka u
nižu kategoriju u bilo kojoj točki okoline izvora,
- najveći dopušteni porast imisijskih koncentracija zbog novog izvora
onečišćenja o ovisnosti o kategoriji zraka određen je Uredbom o preporučenim i
graničnim vrijednostima kakvoće zraka (»Narodne novine« broj 101/96).
Zaštita podzemnih i površinskih voda određuje se:
- mjerama za sprečavanje i smanjivanje onečišćenja od kojih je najvažnija
izgradnja sustava za odvodnju i uređaja za pročišćavanje otpadnih voda,
- prioritetnim saniranjem divljih odlagališta na području II. zone sanitarne
zaštite,
- obzirom da na području Općine ima preko 30-tak izvora pitke vode, njih je
potrbno štititi, a izvori koji imaju prioritet u sanaciji i stavljanju u
funkciju su Jerkovica, Gabar, Pešće i Civ.
- zabraniti pranje automobila, te drugih vozila i strojeva, te odlijevanje
vode onečišćene deterdžentima, te odlaganjem tehnološkog i drugog otpada na
zelene površine duž prometnica,
- korisnik građevne čestice mora brinuti o zaštiti i održavanju vodovodne
mreže, hidranata i drugih vodovodnih uređaja, unutar i ispred čestice, te
štititi pitku i sanitarnu vodu od zagađivanja,
- opasne i druge tvari koje se ispuštaju u sustav javne odvodnje otpadnih
voda ili u drugi prijemnik, te vode koje se nakon pročišćavanja ispuštaju iz
sustava javne odvodnje otpadnih voda u prirodni prijemnik moraju biti u
okvirima graničnih vrijednosti pokazatelja i dopuštene koncentracije prema
Pravilniku o graničnim vrijednostima pokazatelja, otpadnih i drugih tvari i
otpadnim vodama (»Narodne novine« broj 40/99).
Mjere za zaštitu mora temelje se na:
- cijela obala Grada Raba određuje se kao osobito vrijedno područje pod
zaštitom. Vrijedno područje obalnog pojasa čuva se u svrhu zaštite, uređenja i
valoriziranja,
- u svim građevinskim područjima u pojasu širine 15 m od morske obale treba
osigurati prolaz uz obalu i zabraniti novu izgradnju. Samo građevine koje po
prirodi svoje funkcije moraju biti na samoj obali ili one koje pripadaju krugu
većeg interesa (luke i lučke zgrade, gradska središta i sl.) mogu se
smještavati na obali mora,
- obvezi izgradnje javnog sustava za odvodnju otpadnih voda, čime će se
spriječiti izravno ispuštanje sanitarno - potrošnih i tehnoloških otpadnih voda
u more,
- kompletiranje mehaničkog (primarnog) stupnja pročišćavanja uključuje i
izvedbu odgovarajućih objekata za taloženje (s aeracijom) prije podmorske
dispozicije,
- izradi katastra zagađivača mora,
- unapređivanju službe zaštite i čišćenja mora i plaža,
- nastavku ispitivanja kakvoća mora na morskim plažama radi preventive i
eventualne zaštite,
- u lukama osigurati prihvat zauljenih voda i istrošenog ulja,
- odrediti način servisiranja brodova na moru i kopnu.
Mjere za zbrinjavanje otpada
Evidentirane divlje deponije potrebno je sanirati, a postavljanjem zaštitnih
ograda uz prometnice u blizini divljih deponija spriječiti daljnje
nekontrolirano odlaganje otpada.
Za prostor postojećeg odlagališta izrađeno je rješenje sanacije i prihvaćena
»Studija o utjecaju na okoliš sanacije odlagališta komunalnog otpada »Sorinj«
na otoku Rabu«. Nakon zatvaranja odlagališta ostaje u funkciji prostor
reciklažnog dvorišta i transfer stanice s pratećim objektima, ukupne površine
cca 3500 m2.
Pri postupanju s otpadom potrebno je težiti:
- primarnom smanjenju količine otpada, ostvarivanjem manje količine otpada u
tehnološkom procesu proizvodnje potrošnih dobara i višekratnim korištenjem
ambalaže,
- reciklaži odnosno odvojenom skupljanju i preradi otpada, što podrazumijeva
odvajanje otpada na mjestu nastanka, skupljanje i preradu pojedinih vrsta
otpada,
- zbrinjavanju ostatka otpada - podrazumijeva da se preostali otpad tretira
odgovarajućim fizičkim, kemijskim, biološkim i termičkim postupcima,
- tehnološki otpad (od boja i rđe), talog acetilenske stanice, ulja
automehaničarskih radiona, gume, konfiskat- otpad iz mesnica, ulja iz
ugostiteljskih objekata zbrinjavati u skladu s odredbama Zakona o otpadu.
III.2. Mjere zemljišne politike i osiguravanje sredstava za provođenje ovog
programa mjera
Svaka eventualna promjena namjene površina (pa čak i režima korištenja) mora
se provoditi planski, a nakon detaljnog ispitivanja utjecaja na ukupno stanje u
prostoru.
Potrebno je utvrditi realne troškove uređivanja građevinskog zemljišta,
osobito u naselju, i ostvarivati objektivnu ekonomsku naknadu za uređeno
zemljište i položajnu rentu. Intenzivirati sređivanje i ažuriranje evidencija o
zemljištu, osobito u građevinskim područjima, s ciljem omogućavanja izrade
detaljnijih dokumenata prostornog uređenja. Mjere fiskalne politike za građenje
građevina koje se grade temeljem detaljnih planova uređenja na osnovu procjene
stvarnih troškova uređenja zemljišta i ocjene atraktivnosti područja temeljene
su na ponderiranju područja koje mora biti sadržano u izdvojenoj Odluci
općinskog vijeća kojim se uređuju fiskalne obaveze komunalnog doprinosa i
komunalne naknade.
Za realizaciju Programa mjera sredstva se osiguravaju iz proračuna Općine
Lopar temeljem kredita, te realizacijom investicija stranih i domaćih
investitora i drugih izvora.
III.3. Mjere za sanaciju bespravne izgradnje
Problem bespravne gradnje potrebno je nastavno otklanjati postupanjem po
njezinim osnovnim segmentima prema:
- sanaciji postojeće bespravne gradnje,
- suzbijanju i sprečavanju nove bespravne gradnje.
Kroz naredno razdoblje potrebno je planirati otkup i uređenje zemljišta za
gradnju, čime će se otkloniti jedan od najvažnijih razloga nastajanja bespravne
gradnje u interesu zaštite okoliša i prirodnih vrijednosti, što će uz
jednostavnija i učinkovita urbanistička rješenja u takvim područjima omogućiti
racionalnu individualnu stambenu izgradnju, te na taj način otkloniti veći dio
opasnost daljnje devastacije prostora bespravnom gradnjom.
Kroz izradu Prostornog plana uređenja Općine Lopar analizirati postojeće
građevine koje se nalaze na manjoj udaljenosti od 3m od međe, te eventualno
omogućiti u kraćem periodu (do 2 godine) legalizaciju takvih građevina.
III.4. Razvoj infrastrukturnih sustava
Potrebno je planiranje infrastrukturnih koridora uz prethodno ispitivanje
kapaciteta i funkcionalnosti postojećih, s ciljem da se oni maksimalno
iskoriste i poboljšaju. U slučaju odabira novih prostornih rješenja potrebno je
izbjegavati zauzimanje površina vrjednijih resursa.
III.4.1. Cestovni promet
U narednom razdoblju biti će potrebno modernizirati i korigirati loše
tehničke elemente na postojećim cestama, te intenzivirati ulaganja u održavanje
cestovne infrastrukture.
Potrebno je:
- povećati sigurnost na svim cestama, a naročito na onim s većim
intenzitetom prometa, treba ih opremiti pločnicima, autobusnim stajalištima i
kvalitetnom signalizacijom,
- poboljšati kvalitetu (nosivost, sigurnost, brzina) lokalnih i
nerazvrstanih cesta za odvijanje autobusnog i drugog cestovnog prometa, vodeći
brigu o pješacima u prolasku kroz naselje,
- sustavno rješavati nedostatak javnih parkirališnih površina.
III.4.2. Pomorski promet
Na prostoru Općine Lopar nalazi se postojeća trajektna luka (do realizacije
trajektne luke u uvali Vardaškolj). U sklopu luke osigurava se ukrcaj i iskrcaj
putnika i vozila, te privez i odvez brodica domaćeg stanovništva i nautičara.
Pored postojeće trajektne luke na prostoru postoje još dvije luke otvorene
za javni promet lokalnog značaja i to luka Melak i luka San Marino. U sklopu
luke Melak dopušta se privez i odvez brodica domaćeg stanovništva i nautičara,
dok se u sklopu luke San Marino osigurava ukrcaj i
iskrcaj putnika i vozila, te privez i odvez brodica domaćeg
stanovništva i nautičara, kao i privez i odvez sportskih brodica.
Osim luka postoje i privezi na otocima Sveti Grugur i Goli i to privez Sveti
Grugur na istoimenom otoku i privezi Melina, Tetina i Vela Draga na Golom
otoku.
Uređenje luka i priveza provoditi će se sukladno urbanističkim planovima
uređenja.
III.4.3. Odvodnja otpadnih voda
Prostornim planom određuju se zaseban sustav javne odvodnje otpadnih voda za
Lopar.
Sve aktivnosti na izgradnji sustava odvodnje vršiti će se u skladu s
odredbama Zakona o vodama, Državnog plana za zaštitu voda i drugih odluka.
Za ostale uređaje za pročišćavanje otpadnih voda primjenjuje se istovjetan
kriterij, sukladno odredbama zaštite i korištenja prostora. Komunalni mulj kao
ostatak nakon primarnog pročišćavanja vode na uređajima za pročišćavanje odvoziti
će se na odlagalište otpada gdje će se konačno obraditi i cijediti, te
koristiti za pokrivanje standardnog komunalnog otpada. Ocjedna otpadna voda bi
se konačno pročišćavala na deponijskom uređaju za pročišćavanje otpadnih voda.
III.4.4. Izgradnja vodoopskrbnog sustava
Općina Lopar opskrbljuje se vodom preko postojećeg podmorskog transportnog
cjevovoda kojim je osigurana opskrba vodom s kopna za cijeli otok Rab. Jednako
tako postoji postojeća vodosprema »Lopar. Kvalitetniju vodoopskrbu naselja
Lopar potrebno je osigurati gradnjom nove vodospreme »Lopar« neposredno uz već
postojeću, te osigurati njihovo povezivanje cjevovodima u zajednički sustav.
Opskrbu vodom nove vodospreme »Lopar« osigurati od prekidne komore »Fruga«
spojnim cjevovodom PK »Fruga« - VS »Lopar«.
Izgradnja i proširenje vodoopskrbnog sustava na području otoka Raba treba
biti u skladu s Vodoopskrbnim planom županije.
Od važnosti je i smanjenje značajnih gubitaka u cijevnoj mreži
rekonstrukcijom dijela najstarijih opskrbnih i magistralnih vodova. U
rekonstrukcijama i novoj izgradnji osigurati kvalitetnu protupožarnu zaštitu
ugradnjom dovoljnih profila cjevovoda i hidranata.
III.4.5. Izgradnja elektroopskrbnog sustava i plinifikacija
Općina Lopar je povezana sa sustavom elektroopskrbe otoka Raba. Preko
područja Općine Lopar prolazi 110 kV dalekovod Rab - Krk.
Niskonaponska mreža će se, kao i do sada, razvijati kao nadzemna, sa
samonosivim kabelskim sklopom razvijenim na betonskim stupovima ili podzemnim
kabelima.
Javna rasvjeta će se dograđivati u sklopu postojeće i buduće nadzemne
niskonaponske mreže ili kao samostalna izvedena na zasebnim stupovima.
Obzirom da se u budućnosti prognozira daljnji porast potrebe za električnom
energije, biti će potrebno i nadalje ulagati u dogradnju i izgradnju temeljne
energetske infrastrukture. Unutar ovog sustava kao okosnice nužno je
detaljnijim planovima planirati daljnje razvijanje mreža sustava niskog i
visokog napona sa pripadajućim trafostanicama koji osigurava opskrbu električne
energije konačnim korisnicima u naselju i drugim zonama.
Postojeće energetske i prijenosne sustave treba osuvremeniti i proširiti.
Obzirom na udaljenost budućih magistralnih plinovoda od otoka Raba, cilj je
korištenje ukapljenog naftnog plina (UNP). UNP se skladišti u bocama ili
spremnicima, a može se koristiti i kao umreženi energent za opskrbu određenog
broja potrošača.
Drugi alternativni izvori energije:
Drugi konvencionalni energetski resursi na području Općine Lopar se ne
koriste sustavno. Potrebno je stimulirati korištenje alternativnih izvora
energije, posebno solarne enargije.
III.4.6. Izgradnja telekomunikacijskog sustava
U svrhu još boljeg povezivanja sa svijetom treba pojačati telekomunikacijsku
mrežu prema zapadnoj Europi. Osigurati kapacitete veza i uređaja u skladu sa
predvidivim višegodišnjim potrebama. Osigurati sigurnost uspostave, trajanja i
privatnosti na telekomunikacijskim vezama. Modernizirati sustav uvođenjem novih
tehnologija i time biti osnovna infrastrukturna podrška razvoju gospodarstva,
uprave, obrazovanja, kulture, zdravstva i turizma.
Razvoj tehnologija prijenosa uvjetuje stvaranje mogućnosti za postavu novih
baznih stanica. Nove bazne stanice se mogu postavljati u zonama koje nisu
označene kao:
- područja zaštićenog krajolika,
- građevine i područja zaštićena kao graditeljska baština.
III.5. Izgradnja građevina javne namjene i uređenje javnih prostora
U narednom četverogodišnjem razdoblju predviđa se izgradnja i uređenje:
Predškolski odgoj
- nove zgrade dječjeg vrtića (uključujući i jaslice)
Školski odgoj
- knjižnica, čitaonica, računalna radionica
Športski objekti
- izgradnja otvorenih površina za sport i rekreaciju kao pratećih sadržaja
- izgradnja sportske dvorane s fitness salom
Građevine javne i društvene namjene:
- izgradnja doma kulturnog centra
- izgradnja prostora za državni arhiv
- izgradnja prostorija za potrebe udruga na području Općine Lopar
- izgradnja doma umirovljenika za stalni i povremeni (dnevni boravak)
- izgradnja spomen područja spomen kuće Sv. Marinu
- izgradnja spomen područja Goli otok
Građevine i prostori radne i ugostiteljsko - turističke namjene:
- izgradnja trgovačkog centra u sklopu radne zone (distributivni i
prehrambeni centar)
- utvrđivanje i izgradnja zone noćnog života,
Uređenje javnih prostora
- izgradnja zatvorene kupališne rivijere za cca 400 kupača s popratnim
sadržajima wellness i sl.
- tematiziranje plažnih površina i njihovo komunalno i infrastrukturno
opremanje
- izgradnja dječjeg oigrališta
- izgradnja parkovnih i zelenih površina
Izgradnja građevina komunalne i infrastrukturne namjene:
- izgradnja mrtvačnice
- izgradnja benzinske postaje na kopnu i moru
- izgradnja letališta/aerodroma (pista 700 do 1300 m),
Klasa: 011-03/07-01/01
Ur. broj: 2169/02-01-07-14
Lopar, 28. rujna 2007.
OPĆINSKO VIJEĆE OPĆINE LOPAR
Predsjednik
Damir Paparić, prof., v. r.