48.
Na temelju članka 26. stavak 1. Zakona o sustavu unutarnjih financijskih
kontrola u javnom sektoru (»Narodne novine« broj 141/06), gradonačelnik Grada
Crikvenice, u svojstvu čelnika korisnika proračuna i unutarnjeg revizora Grada
Crikvenice, uz prethodnu suglasnost Središnje harmonizacijske jedinice, donose
POVELJU UNUTARNJIH REVIZORA
1. UVOD
Poveljom unutarnjih revizora uređuje se obveze unutarnjih revizora u odnosu
na revidiranu jedinicu, odnosno svrha i cilj, neovisnost, ovlasti i uloga
unutarnje revizije, odgovornost voditelja jedinice za unutarnju reviziju,
obveza izvješćivanja te postupci u slučaju nepravilnosti i prijevara.
Povelju odobrava čelnik proračunskog korisnika.
Poveljom se određuje uloga i značenje jedinice za unutarnju reviziju
proračunskog korisnika, te se unutarnjoj reviziji daje ovlast za pristup
dokumentaciji, osoblju i materijalnoj imovini tijekom provođenja revizije.
Unutarnja revizija obavlja se u skladu s međunarodno priznatim standardima
za unutarnju reviziju i najboljom praksom zemalja članica Europske unije.
2. SVRHA I CILJ
Svrha unutarnje revizije jest pružanje neovisnog i objektivnog stručnog
mišljenja te davanje preporuka čelnicima proračunskih korisnika o upravljanju
rizicima i o unutarnjim kontrolama na način da mjeri i procjenjuje
djelotvornost postizanja ciljeva određenih zakonima i drugim propisima, odnosno
utvrđenim politikama i procedurama.
Cilj je unutarnje revizije unaprijediti i poboljšati cjelokupno poslovanje;
stoga Povelja određuje okvir unutar kojega unutarnji revizori obavljaju svoju
zadaću kako bi pridodali vrijednost i učinili uspješnijim poslovanje
proračunskih korisnika.
3. NEOVISNOST
Unutarnji revizori neovisni su u svom radu i neposredno su odgovorni
isključivo čelniku proračunskog korisnika. Nemaju izravne odgovornosti za
aktivnosti koje revidiraju. Unutarnji revizori ne razvijaju i ne uvode
procedure, ne pripremaju podatke i ne uključuju se u aktivnosti koje
revidiraju.
Unutarnji revizori uključuju se u razvoj ili provedbu politika, sustava i
procedura proračunskog korisnika isključivo savjetodavno, u skladu sa svim
prijašnjim i/ili trenutačnim preporukama koje je dala jedinica za unutarnju
reviziju.
Unutarnji revizori, s obzirom na neovisnost u njihovu radu, ne mogu biti
otpušteni ili premješteni na drugo radno mjesto zbog davanja određenih
preporuka. Prije premještanja ili otpuštanja unutarnjeg revizora čelnik
proračunskog korisnika zatražit će mišljenje Središnje harmonizacijske
jedinice.
4. OVLASTI
Ovlasti unutarnjih revizora proizlaze iz zakonskih i drugih propisa kojima
je uređeno obavljanje unutarnje revizije.
Unutarnji revizori ovlašteni su obavljati reviziju zakonitosti, reviziju
sustava, reviziju procesa izrade financijskih izvještaja, IT reviziju,
upravljačku reviziju, te reviziju ekonomičnosti, učinkovitosti i djelotvornosti
poslovanja proračunskih korisnika.
Unutarnji revizor pri obavljanju unutarnje revizije ima potpuno, slobodno i
neograničeno pravo pristupa cjelokupnoj dokumentaciji, podacima i informacijama
na svim nositeljima podataka, osoblju i materijalnoj imovini koja je predmet
unutarnje revizije.
Unutarnji revizori dužni su čuvati tajnost podataka i informacija koji su im
stavljeni na raspolaganje tijekom obavljanja unutarnje revizije.
Čelnik proračunskog korisnika i odgovorne osobe revidirane jedinice surađuju
s voditeljem jedinice za unutarnju reviziju i njegovim osobljem radi potrebe
davanja informacija i/ili objašnjenja u cilju djelotvornog i učinkovitog
obavljanja revizije.
Unutarnji revizori nadležni su isključivo za obavljanje poslova revizije i
ne smiju ih prenositi na druge osobe ili ustrojstvene jedinice. Mogu angažirati
stručnjake sa specijalističkim znanjima za pomoć u obavljanju unutarnjih
revizija specifičnih područja.
5. ULOGA UNUTARNJE REVIZIJE
Uloga je unutarnje revizije:
a) utvrđivanje razine usuglašenosti sa zakonima i provedbenim propisima te s
aktima organizacije,
b) procjena pouzdanosti financijskih transakcija i financijskog
izvješćivanja,
c) procjena financijskih i operativnih procedura te pružanje stručnog
mišljenja i preporuka o provedbi i poboljšanju kontrolnog okruženja,
d) utvrđivanje učinkovitosti i djelotvornosti organizacije u postizanju
ciljeva iz njezina djelokruga te utvrđivanje operativnih mogućnosti s ciljem
smanjenja rashoda i povećanja prihoda,
e) provjera ekonomičnog i učinkovitog korištenja imovine, odgovarajuće
evidentiranje i utvrđivanje jesu li poduzete mjere protiv mogućih gubitaka,
f) procjena prikladnosti, učinkovitosti i djelotvornosti informatičkog
sustava proračunskog korisnika,
g) utvrđivanje potencijalnih rizika u aktivnostima proračunskog korisnika te
procjena prikladnosti i djelotvornosti sustava unutarnjih kontrola u svrhu
kontroliranja rizika,
h) prijava uočenih nepravilnosti i prijevara.
6. ODGOVORNOST VODITELJA JEDINICE ZA UNUTARNJU REVIZIJU
Jedinicom za unutarnju reviziju upravlja voditelj.
Voditelja jedinice za unutarnju reviziju proračunskog korisnika imenuje
čelnik, kojemu je voditelj i odgovoran.
Voditelj jedinice za unutarnju reviziju odgovoran je za:
- upravljanje jedinicom za unutarnju reviziju,
- provođenje unutarnje revizije u skladu s međunarodno priznatim standardima
unutarnje revizije i Poveljom unutarnjih revizora i to pri obavljanju svake
pojedinačne revizije,
- osiguravanje uvjeta za učinkovito obavljanje svih revizija u skladu s
planom unutarnje revizije,
- korištenje metoda i smjernica izdanih od Središnje harmonizacijske jedinice,
- izobrazbu i unapređenje rada unutarnjih revizora,
- sastavljanje strateškog i godišnjeg plana jedinice za unutarnju reviziju u
suradnji sa čelnicima i na temelju procjene rizika,
- provođenje i praćenje izvršenja godišnjeg plana,
- sastavljanje godišnjih i periodičnih izvješća o radu i obavljenim
unutarnjim revizijama, te povremenih izvješća na zahtjev čelnika,
- ispunjenje obveza prema Središnjoj harmonizacijskoj jedinici,
- odnose s državnom revizijom i drugim zainteresiranim subjektima,
- usvajanje i podnošenje konačnih izvješća.
7. OBVEZA IZVJEŠĆIVANJA
Unutarnja revizija obavlja se na temelju strateškog i godišnjeg plana
unutarnje revizije prihvaćenih od čelnika, te u određenim slučajevima po nalogu
čelnika.
Za svaku obavljenu reviziju izrađuje se revizijsko izvješće koje sadrži
upravljački sažetak, ciljeve i opseg revizije, nalaze, zaključke i preporuke,
kao i očitovanje ovlaštene osobe revidirane jedinice.
Nakon obavljene revizije unutarnji revizor sastavlja konačno revizijsko
izvješće koje odobrava voditelj jedinice za unutarnju reviziju i dostavlja ga
čelniku korisnika proračuna koji odlučuje o prihvaćanju preporuka u roku ne
dužem od 30 dana.
Izvješće potpisuje voditelj revizijskog tima, a dopis uz izvješće potpisuje
načelnik Samostalnog odjela za unutarnju reviziju.
Ako čelnik korisnika proračuna ne prihvati ili djelomično prihvati
preporuke, neprihvaćanje preporuke i razlozi neprihvaćanja navode se u
očitovanju revidirane jedinice u pisanom obliku i zapisniku sa završnog
sastanka. U slučaju da se preporuka unutarnjeg revizora odnosi na visokorizično
područje, čelnik korisnika proračuna treba bez odgode poduzeti odgovarajuće
mjere.
Čelnik korisnika proračuna odlučuje i sastavlja plan djelovanja koji
uključuje prihvaćene preporuke i radnje koje je potrebno poduzeti, uključujući
i sredstva za organizaciju i detaljno praćenje provedbe.
Čelnik korisnika proračuna dostavlja prihvaćeni plan djelovanja voditelju
jedinice za unutarnju reviziju. Unutarnja revizija nije uključena u izradu i
provedbu plana djelovanja. Čelnik korisnika proračuna odlučuje o početku,
odgodi, otkazivanju i završetku provedbe pojedinih preporuka iz plana
djelovanja, što se navodi u očitovanju revidirane jedinice.
Unutarnja revizija prati provode li se preporuke pravilno, djelotvorno i
pravodobno. Aktivnosti praćenja provedbe preporuka danih u revizijskom izvješću
uključuju se u godišnji plan unutarnje revizije za iduće razdoblje.
Unutarnja revizija u obvezi je sastaviti izvješće o svome radu i obavljenim
revizijama, o čemu će u propisanim rokovima obavijestiti ministra i Središnju
harmonizacijsku jedinicu.
Sadržaj godišnjeg izvješća o radu propisan je odredbama Pravilnika o
unutarnjoj reviziji proračunskih korisnika i uputama Središnje harmonizacijske
jedinice.
8. NEPRAVILNOSTI I PRIJEVARE
Ako unutarnji revizori uoče nepravilnosti i prijevare, izvijestit će čelnika
proračunskog korisnika ili dužnosnika za nepravilnosti.
Sprečavanje nepravilnosti i prijevara te njihovo otkrivanje i rješavanje u
nadležnosti je čelnika proračunskog korisnika.
Unutarnji revizori odgovorni su da se u planove i metodologiju unutarnje
revizije uključi i rizik prijevare.
Klasa: 400-01/07-01/83
Ur. broj: 2107/01-03-07-1
Crikvenica, 18. srpnja 2007.
Unutarnji revizor Gradonačelnik
Zrinka Kuharić, dipl. oec., Božidar Tomašek, oec.,
v. r. v. r.