30.
Na temelju članka 23. Zakona o proračunu (»Narodne novine broj« 96/03)
Ministarstvo financija dostavilo je gradovima Upute za izradu proračuna
jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave za razdoblje 2004. - 2006.
godine koje sadrže:
1. Elemente iz Smjernica makroekonomske i fiskalne politike za 2004. godinu
i Upute za izradu Državnog proračuna Republike Hrvatske za razdoblje 2004. -
2006. godine,
2. Metodologiju za izradu proračuna za razdoblje 2004. - 2006. godine.
Temeljem gore navedenih dokumenata a shodno članku 25. Zakona o proračunu
(»Narodne novine« broj 96/03) Gradsko vijeće Grada Kastva, na svojoj 10.
sjednici održanoj 30. listopada 2003. godine donijelo je
UPUTE
za izradu Proračuna Grada Kastva
za 2004. - 2006. godinu
1. ELEMENTI IZ SMJERNICA MAKROEKONOMSKE I FISKALNE POLITIKE ZA 2004. godinu
Na području makroekonomske politike poduzimat će se mjere u skladu s
dugoročnim ciljevima utvrđenim u dugoročnoj strategiji gospodarskog razvitka
»Hrvatska u 21. stoljeću« i zadacima razvojne etape u 2004. godini.
Glavni makroekonomski i fiskalni ciljevi Vlade Republike Hrvatske jesu:
- smanjenje nezaposlenosti
- porast životnog standarda, za što je potreban brži rast privrede uz
očuvanje stabilnosti cijena i tečaja.
Radi poboljšanja konkurentnosti i rasta izvoza potrebno je intenzivirati
modernizaciju i razvojne investicije. Prioritet moraju biti investicije u
znanje i tehnologiju, ali i razvoj manjih i srednjih poduzeća.
Što se pak tiče zadaće fiskalne politike, ona mora biti prvenstveno
usmjerena na smanjenje javnog duga što se postiže smanjenjem udjela državnih
rashoda u BDP-u i rezultirajućim smanjenjem proračunskog deficita.
Osnovna je zadaća monetarne politike očuvati stabilnost cijena i tečaja što
se za sve tri proračunske godine planira na nivou 1,5 0odišnje.
Mjere za postizanje ciljeva proračunske politike u području javnih rashoda
su:
- utvrđivanje prioritetnih programa,
- racionalno trošenje javnih prihoda uz osiguranje boljeg korištenja
ljudskih resursa uz ograničenje politike zapošljavanja ali uz stimulativno
nagrađivanje,
- jače uključivanje institucionalnih investitora u financiranje objekata na
osnovi koncesijskih dozvola,
- lokalne jedinice propisuju mjere kojima se ograničava povećanje stopa
vlastitih poreza, osim iznimno u slučajevima nedostatka prihoda.
Osnovni elementi makroekonomske politike su:
u mil. kuna
Elementi/godina 2004. 2005. 2006.
Nominalni BDP
(procjena MF) 202.394 215.702 229.884
% rast BDP 5,0 5,0 5,0
% rast inflacije 1,5 1,5 1,5
% rast zaposlenosti 1,5 ... ...
2.1. Procjena kretanja javnih prihoda
Ostvarenje poreza na dohodak za 2004. godinu procjenjuje se na razini 2003.
godine radi predviđenih olakšica i oslobođenja temeljem Zakona o porezu na
dohodak.
Rast gospodarstva pozitivno će utjecati na rast prihoda od poreza na dobit,
čiji se porast planira za 6še u odnosu na 2003. godinu.
U ukupnoj ekonomiji planira se rast plaća za 50 odnosu na 2003. godinu, a
istim postotkom će rasti i doprinosi socijalnog osiguranja.
2.2. Procjena kretanja javnih rashoda
Rashodi za plaće i naknade za korisnike proračuna planiraju se na razini iz
2003. godine, makar će mjesečne prosječne plaće rasti zbog poreznih olakšica.
Materijalni rashodi, subvencije, naknade stanovništvu, rashodi za
nefinancijsku imovinu, kapitalne pomoći i donacije se također planiraju na
razini iz 2003. godine.
3. METODOLOGIJA ZA IZRADU PRORAČUNA ZA RAZDOBLJE 2004. - 2006. GODINE
Ova je metodologija propisana Zakonom o proračunu (»Narodne novine« broj
96/03) i obavezna je za sve korisnike proračunskih sredstava (vrtić, škola,
knjižnica i sl.) kao i upravni odjel jedinice lokalne samouprave, koji je dužan
iznimno za ovu 2004. godinu izraditi prijedlog financijskog plana svog upravnog
odjela te zajednički prijedlog financijskog plana svih korisnika po vrstama
djelatnosti, kao i druge prijedloge zajedničkih planova (razvojnog programa,
radnih mjesta, nabave dugotrajne imovine).
3.1. Novine u pripremi i izradi proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne)
samouprave
NOVINA Zakona o proračunu su upravo PROGRAMI koji moraju sadržavati: naziv
programa, opis programa, zakonsku osnovu za uvođenje programa, potrebna
sredstva i broj djelatnika za provođenje programa i procjenu rezultata.
Korisnici proračuna, u skladu sa Zakonom o proračunu, mogu biti:
- proračunski korisnici (tijela jedinica lokalne samouprave, ustanove,
vijeća mjesne samouprave, proračunski fondovi),
- izvanproračunski korisnici (trgovačka društva, izvanproračunski fondovi,
kao i druge pravne osobe u kojima jedinica lokalne samouprave ima odlučujući
utjecaj).
Korisnici proračuna bit će utvrđeni pravilnikom o registru korisnika
proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, koji još nije
donesen.
Korisnik proračuna (upravni odjel) treba izraditi sažetak djelokruga rada i
organizacijsku strukturu, kao i planove:
- razvojnih programa
- radnih mjesta
- nabave dugotrajne imovine.
Poglavarstvo jedinice lokalne samouprave utvrđuje tijelo koje donosi
zajednički plan nabave dugotrajne imovine za sve svoje proračunske korisnike.
4. UPUTE ZA IZRADU PRORAČUNA GRADA KASTVA ZA 2004. - 2006. GODINU
4.1. Prihodi proračuna Grada Kastva
Porez na dohodak planirati uvećan za 2,9% radi dobivanja osnivačkih prava
nad Osnovnom školom »Milan Brozović« Kastav, te za 5% radi povećanja
zaposlenosti na području Grada Kastva.
Porez na dobit planirati uvećan za 10% radi povećanja dobiti poduzeća koja
djeluju na području Grada Kastva, a također istim postotkom planirati porez na
dohodak od dividendi.
Pomoći iz državnog i županijskog proračuna planirati na razini 2003. godine.
Prihode od imovine planirati uvećane za 100 odnosu na 2003. godinu.
Zbog velike stambene i poslovne izgradnje na području Grada planirati masu
sredstava od komunalnog doprinosa uvećanu za 10%, a masu sredstava od komunalne
naknade istim postotkom zbog povećanog broja korisnika.
Od prodaje građevinskog zemljišta planirati prihode kao na razini 2003.
godine (Grad Kastav ima sve manje zemljišta u svom vlasništvu, ali se predviđa
prodaja cca 5.000 m2 na području iznad »Vrata Jadrana« te u naselju
Rešetari radi formiranja građevina).
Prihode od grobnih niša planirati na razini prodaje još neprodanih niša,
uvećane za obroke koji pristižu na naplatu u 2004. godini.
Primitke od zajmova danih građanima planirati prema otplatnom planu (za
obroke koji pristižu u 2004. godini).
Sve STOPE prihoda od poreza koje utvrđuje lokalna zajednica ostaju JEDNAKI
kao i u 2003. godini, a isto tako se NE POVEĆAVAJU JEDINIČNE CIJENE komunalnih
doprinosa, naknada, taksi, cijene niša i naknada za grobna mjesta, cijene najma
poslovnih prostora (osim ukoliko ne istječe rok najma prostora, pa se prostor
daje na licitaciju).
Prihodi i primici za 2004. godinu planiraju se na 4. razini računskog plana
(razina odjeljka), a za 2005. i 2006. godinu na 2. razini Računskog plana
(razina skupine).
4.2. Rashodi i izdaci proračuna Grada Kastva za 2004. godinu
Plan rashoda i izdataka izrađuje Jedinstveni upravni odjel prema Računskom
planu za proračunsko računovodstvo (»Narodne novine« broj 119/01) i Izmjenama
računskog plana (»Narodne novine« broj 74/02) i to:
31 - rashodi za zaposlene
32 - materijalni rashodi
34 - financijski rashodi
35 - subvencije
36 - pomoći
37 - naknade građanima
38 - ostali rashodi
Rashodi Proračuna planiraju se prema programima.
4.2.1. Rashodi za zaposlene
Broj zaposlenih u Jedinstvenom upravnom odjelu ostat će na razini broja
izvršitelja kao i u 2003. godini (popuniti treba mjesto pročelnika Jedinstvenog
upravnog odjela).
Masu sredstava za plaće povećati za 5% radi približavanja plaća djelatnika u
upravi Grada Kastva s djelatnicima u ostalim lokalnim zajednicama.
Ostale rashode za zaposlene (nagrade, darovi, otpremnine, naknade za bolest)
planirati prema Pravilniku o plaćama.
Isto tako povećati naknade za rad prema ugovoru o djelu (za 5%).
Izraditi i ispuniti Obrazac za izračun sredstava za plaće zaposlenih.
4.2.2. Financijski rashodi
Planirati sredstva troškova za podizanje kredita za izgradnju ceste 233, a
financijske rashode planirati prema preuzetim obvezama (1 EUR = 7,70 kuna).
4.2.3. Materijalni rashodi, subvencije, pomoći i ostali rashodi
Ostali materijalni rashodi planiraju se na razini procjene izvršenja istih
za 2003. godinu, osim dnevnica za službena putovanja u zemlji, naknada troškova
odobrenog korištenja automobila u službene svrhe koji se mogu planirati do
neoporezivih iznosa naknada navedenih člankom 12. i 14. Pravilnika o porezu na
dohodak. Naime, u pripremi je izmjena Odluke o visini dnevnica za službena
putovanja i visini naknada za korisnike (do sada dnevnica iznosi 123,00 kune, a
prijedlog je 170,00 kuna).
Naknade članovima Gradskog poglavarstva i vijećnicima povećati za 5%, kao i
naknade za rad političkih stranaka.
Nabaviti neophodnu informatičku opremu za djelatnike u upravi Grada,
konferencijski stol u uredu gradonačelnice,
televizor i videorekorder za potrebe predavanja, urediti
grijanje u upravi Grada kao i u Društvenom domu Rubeši i Brnčići.
Kako se uskoro očekuje dobivanje suglasnosti za grb i zastavu Grada Kastva
(U STUDENOM 2003.) potrebno je osigurati sredstva za nabavu grbova i zastava
kao i tabli dobrodošlice na ulazu u Grad Kastav (10 tabli sa grbom), kao i
nabava tabli za ulice koje će se imenovati u 2004. godini.
Početi uređivati gradsku vijećnicu u suterenu upravne zgrade, urediti
sanitarne čvorove u upravnoj zgradi te ih spojiti na kolektor (Crekvina).
Osigurati sredstva za nagrade Grada, pokroviteljstva nad manifestacijama,
nagradu najboljem kanturu na Mantinjadi domaćemu glasu, izdavanje XII. knjige
Zbornika Kastavštine, izdavanje četiri broja Glasa kastavskog, nagradu
najboljem učeniku generacije u Osnovnoj školi »Milan Brozović« Kastav,
izdavanje Primorskog Novog lista, snimanje emisija na lokalnim televizijama i
radijima o Kastvu.
Za Dječji vrtić »Vladimir Nazor« Kastav osigurati sredstva za sufinanciranje
odlaska djece u vrtiš, osigurati sredstva za potrebnu opremu kao i sredstva za početak
uređenja objekta Kastav 178, za novi vrtić.
Ostalim privatnim vrtićima kao i vrtićima na području drugih lokalnih
zajednica osigurati sredstva za sufinanciranje odlaska djece sa područja Grada
Kastva.
Za Osnovnu školu »Milan Brozović« Kastav osigurati financiranje materijalnih
troškova iz decentraliziranih sredstava za osnovno školstvo (2,90oreza na
dohodak), plaćati školski autobus te autobusne karte svim učenicima škole,
financirati programe izvandržavnog pedagoškog standarda, nabavu opreme i osiguranje
sredstava za kapitalne pomoći Osnovnoj školi »Milan Brozović« Kastav.
Dovršiti izvedbeni projekat za polivalentnu sportsku dvoranu, te započeti 1.
fazu gradnje.
Sufinancirati udruge i udruženja građana koja djeluju na području Grada
Kastva, prema kriteriju uspješnosti a za sportska društva posebno preferirajući
okupljanje mladih do 18 godina starosti.
Sufinancirati manifestacije Kastafsko kulturno leto sa Festivalom gitare,
Međunarodni festival puhačkih orkestara i Kastafske sportske igre, Miću i velu
slikarsku radionicu.
Nastaviti stipendiranje učenika i studenata najmanje kao i do sada (16
stipendista).
Financirati rad Knjižnice i čitaonice Kastav te sufinancirati kustosa na
pola radnog vremena za Muzejsku zbirku Kastavštine (sa izradom nove postave
izložaka).
Na području gospodarstva nastaviti dodjeljivati kredite gospodarstvenicima,
zajedno sa Ministarstvom za obrt, malo i srednje poduzetništvo dodjeljivati
kredite ženama i mladima, te nastaviti dodjeljivati kredite za uređenje fasada
građanima stare jezgre Kastva.
Iznaći lokaciju za meteorološku stanicu.
Udruženju obrtnika Kastva, Viškova, Klane i Jelenja osigurati sredstva za
mnogobrojne aktivnosti, osigurati sredstva za 6. izložbu vina za Belu nedeju,
osigurati sredstva za nabavu sadnica, sredstva za nastavak izgradnje ceste za
Radnu zonu Žegoti-Kastav.
Sredstva za socijalni program planirati za sve aktivnosti koje su i do sada
bile obuhvaćene u Odluci o socijalnoj skrbi Grada Kastva, a dodatno osigurati
sredstva za osobe s poteškoćama u kretanju, autobusne karte za slijepe osobe
koje su mlađe od 65 godina života te sufinanciranje marendi za osobe s
mentalnom retardacijom.
U komunalnom sustavu osigurati sredstva za održavanje komunalnog sustava
cesta, javne rasvjete, groblja, održavanja čistoće, odvodnje, poslovnog
prostora, komunalne opreme.
Osigurati sredstva prema Zakonu o vatrogastvu za dobrovoljne i profesionalne
postrojbe.
Osigurati sredstva za nedostajući prihod KD »Autotrolej« za održavanje
javnog gradskog prijevoza.
Osigurati sredstva za nastavak izgradnje i završetak: ceste kroz Ćikovići,
raskršća Belići, dječjeg igrališta u Rešetarima, četverostaznog boćališta u
Kastvu (I. faza).
Osigurati sredstva za proširenje javne rasvjete, te za asfaltiranje
makadamskih cesta na području Grada Kastva.
Osigurati sredstva za sufinanciranje izgradnje vodovoda Škrlji, djelomičnu
rekonstrukciju ceste Spinčići-Trinajstići, započeti uređenje Fortice, urediti
prostore ispod KPD »Istarske vile« u Kastvu, zajedno sa Primorsko-goranskom
županijom izvršiti unutrašnje preuređenje Zdravstvene stanice Kastav,
sufinancirati radove u crkvici Sv. Trojice u Kastvu te Sv. Mihovila u Rubešima.
Osigurati sredstva za otkup zemljišta ceste 233, zemljišta za parkiralište u
Kastvu i zemljište potrebno za širenje ceste Spinčići-Trinajstići (na pojedinim
dionicama).
Osigurati sredstva za izradu urbanističkih planova uređenja prema usvojenom
prostornom planu Grada Kastva, za projekte uređenja Crekvine, uređenja crkvice
Sv. Trojice i Sv. Mihovila u Rubešima (okoliš).
Započeti i dovršiti izgradnju ceste 233 te financirati radove iz kredita.
Odrediti poslove koje će obavljati KD »Bršjanovac« Kastav.
Prema gornjim uputama izraditi:
1. Plan razvojnih programa - investicije prema obrascu 1.
2. Plan razvojnih programa - kapitalne pomoći i donacije prema obrascu 2.
3. Plan nabave dugotrajne imovine - prema obrascu NAB-DI.
Klasa: 021-05/03-01/10
Ur.broj: 2170-05-01-1-03-4
Kastav, 30. listopada 2003.
GRADSKO VIJEĆE
Predsjednik
Gradskog vijeća
Ivo Mladenić, v. r.