27.
Na temelju članka 48. stavka 1. točke 3. Zakona o lokalnoj i područnoj
(regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« broj 33/01, 60/01 i 129/05), u vezi
s točkom III.1.13. Zaključka o smjernicama donošenja i provedbe mjera
unapređenja rada Gradske uprave (klasa: 023-01/05-01/19, ur. broj:
2156/0102/05-1 od 27. prosinca 2005. godine), Gradsko poglavarstvo Grada
Opatije, nakon savjetovanja sa zaposlenicima i sindikatom, na sjednici održanoj
27. ožujka 2007. godine, donosi
ETIČKI KODEKS
GRADSKE UPRAVE GRADA OPATIJE
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Etičkim načelima i standardima sadržanima u ovome Etičkom kodeksu uređuju se
pravila dobrog ponašanja zaposlenika Gradske uprave Grada Opatije, utemeljena
na propisima, gradskim javnim politikama, pravilima struke i široko prihvaćenim
dobrim običajima, kako u odnosu s korisnicima usluga, tako i u međusobnim
odnosima zaposlenika te u osiguranju poštovanja zajamčenih prava zaposlenika.
Ovim Etičkim kodeksom korisnike usluga upoznaje se s ponašanjem koje imaju
pravo očekivati od zaposlenika Gradske uprave Grada Opatije.
Članak 2.
U ovome Etičkom kodeksu pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
- diskriminacija je svako postupanje kojim se neka osoba, izravno ili
neizravno, stavlja ili bi mogla biti stavljena u nepovoljniji položaj od druge
osobe u usporedivoj situaciji, na temelju rase, nacionalnoga ili socijalnog
podrijetla, spola, spolnog opredjeljenja, dobi, jezika, vjere, političkoga ili
drugog opredjeljenja, bračnog stanja, obiteljskih obveza, imovnog stanja,
rođenja, društvenog položaja, članstva ili nečlanstva u političkoj stranci ili
sindikatu, tjelesnih ili društvenih poteškoća, kao i na temelju privatnih odnosa
sa zaposlenikom ili dužnosnikom Grada Opatije;
- Kodeks je Etički kodeks Gradske uprave Grada Opatije;
- korisnici usluga su građani Grada Opatije te sve fizičke i pravne
osobe koje dolaze u kontakt s Gradskom upravom Grada Opatije;
- spolno uznemiravanje je svako uznemiravanje spolne naravi te drugo
nedopustivo ponašanje spolne naravi koje karakterizira izostanak pristanka ili
odbijanje druge strane;
- sukob interesa je situacija u kojoj su privatni interesi
zaposlenika u suprotnosti s javnim interesom ili kad privatni interes utječe
ili može utjecati na nepristranost zaposlenika u obavljanju njegove dužnosti;
- uznemiravanje je svako neprimjereno ponašanje prema drugoj osobi
koja ima za cilj ili koja stvarno predstavlja povredu osobnog dostojanstva,
ometa obavljanje poslova, kao i svaki čin - pojedinačan ili ponavljan,
verbalni, neverbalni ili tjelesni te stvaranje ili pridonošenje stvaranju
neugodnih ili neprijateljskih radnih ili drugih okolnosti koje drugu osobu
zastrašuju, vrijeđaju ili ponižavaju, kao i pritisak na osobu koja je odbila
uznemiravanje ili spolno uznemiravanje ili ga je prijavila;
- zaposlenici su službenici, namještenici i druge osobe u radnom
odnosu u Gradu Opatiji.
Članak 3.
Polazište Kodeksa je poimanje Gradske uprave Grada Opatije kao organizacije
u službi korisnika usluga, uključujući njihove legitimne političke
predstavnike. Zaposlenici svoj posao ne obavljaju tek dolaženjem na radno
mjesto, već pravilnim i uspješnim obavljanjem svojih poslova, nikad ne
ispuštajući iz vida servisnu narav svoje funkcije u odnosu na korisnike usluga
te dužnost trajne izgradnje i razvitka povjerenja korisnika usluga u Gradsku
upravu.
Cilj Kodeksa je stvaranje ozračja u kojem je, uz zaštitu javnog interesa,
svim korisnicima usluga zajamčeno učinkovito ostvarivanje njihovih prava i
legitimnih interesa, a zaposlenicima dostojanstvo rada i mogućnost
profesionalnog samoostvarenja.
Članak 4.
U obavljanju svojih poslova zaposlenici se pridržavaju odredbi Kodeksa.
Eventualna odstupanja drugih od Kodeksa ne opravdavaju njegovo kršenje.
II. TEMELJNA NAČELA
Članak 5.
Zaposlenici se u obavljanju svojih poslova te u odnosima s korisnicima
usluga, kao i u međusobnim odnosima, uključujući odnose poslodavca i zaposlenika,
pridržavaju naročito sljedećih temeljnih načela:
- zakonitosti i pravne sigurnosti te zaštite javnog interesa;
- poštovanja integriteta i dostojanstva osobe;
- zabrane diskriminacije i povlašćivanja te zabrane uznemiravanja,
uključujući zabranu spolnog uznemiravanja;
- zabrane zlouporabe ovlasti, zabrane korištenja autoriteta radnog mjesta u
obavljanju privatnih poslova te zabrane davanja obećanja izvan redovitog
postupanja i propisanih ovlasti;
- profesionalnog postupanja, čestitosti, objektivnosti i nepristranosti te
izuzetosti iz situacije u kojoj postoji mogućnost sukoba interesa;
- zabrane traženja ili primanja darova ili usluga radi povoljnog rješavanja
pojedine stvari;
- razmjernosti postupanja prilikom svakog ograničenja sloboda i prava;
- izvjesnosti postupanja;
- dužnosti pružanja informacija potrebnih za upućeno odlučivanje druge
strane, u skladu s propisima;
- službene povjerljivosti i zaštite privatnosti, u skladu s propisima;
- primjerenog komuniciranja;
- posebne pozornosti prema potrebama pojedinih kategorija osoba (npr. osoba
s invaliditetom i dr);
- pravodobnoga i učinkovitog obavljanja poslova;
- poštovanja radnih obveza, savjesnog rada, odgovornosti za svoje postupke i
rezultate rada;
- dužne pažnje prema povjerenoj gradskoj imovini;
- primjerenosti osobnog izgleda i radnog prostora;
- uključivanja svih relevantnih subjekata u odlučivanje o pojedinom pitanju;
- otvorenosti prema novostima kojima se unapređuju metode rada;
- neprihvaćanja predrasuda o više ili manje važnim resorima i(li) poslovima;
- poticanja izvrsnosti u radu;
- hijerarhijske subordiniranosti;
- kolegijalnosti i pomoći u radu, uključujući međuresornu suradnju.
Članak 6.
Čelnici upravnih tijela i drugi zaposlenici s rukovoditeljskom funkcijom angažirani
su na osiguranju provedbe Kodeksa u dodatnoj mjeri, u skladu s upravljačkom
odgovornošću koju imaju.
III. POSEBNO O PROFESIONALIZMU
Članak 7.
Profesionalizam zaposlenika jedno je od glavnih jamstava ostvarivanja javne
funkcije Gradske uprave.
Zaposlenici razumijevaju profesionalizam kako u njegovoj stručnoj, tako i u
vrijednosnoj komponenti.
Na stručnoj razini, profesionalizam zaposlenika očituje se njihovom
osposobljenošću za povjerene poslove i za predlaganje unapređenja rada, kao i
težnjom i spremnošću na trajno stručno usavršavanje.
Na vrijednosnoj razini, profesionalci su zaposlenici koje odlikuje osobno
poštenje, koji - k tome - svoj osobni status temelje na uspješnom obavljanju
zadaća, zadovoljstvu korisnika usluga i pripadnosti uspješnoj organizaciji (a
ne na društvenoj moći i drugim devijantnim motivima), postupajući pritom
proaktivno, disciplinirano i lojalno poslodavcu, prihvaćajući da njihov
profesionalni status prvenstveno ovisi o pristupu poslu i rezultatima rada.
IV. POSEBNO O KOMUNICIRANJU S KORISNICIMA USLUGA TE UNUTAR GRADSKE UPRAVE
Članak 8.
Pri komuniciranju s korisnicima usluga, kao i s kolegama unutar Gradske
uprave, uključujući zaposlenike različitoga hijerarhijskog položaja,
zaposlenici postupaju profesionalno, pristojno, razumljivo, strpljivo,
omogućujući drugoj strani da izrazi svoje mišljenje i izražavajući
razumijevanje za njen položaj, razvijajući pritom suradnički odnos.
Zaposlenici neće dopustiti da njihovo eventualno nezadovoljstvo, bez obzira
potječe li iz poslovne ili privatne sfere, utječe na komunikaciju s korisnicima
usluga i kolegama.
Formalna organizacija rada i neformalni kolegijalni dogovori osiguravaju da
korisnik usluga neće biti odbijen zbog odsutnosti zaposlenika koji je redovito
zadužen za odnosnu materiju.
Korisnike usluga ne izvrgava se nepotrebnom čekanju prilikom uspostavljanja
i nastavka komunikacije, niti na pribavljanje isprava koje je dužna pribaviti
Gradska uprava. Na podneske korisnika usluga zaposlenici odgovaraju što je
moguće prije, a svakako u propisanim rokovima.
Osobito kada komunikacija sadrži negativan odgovor na traženje korisnika
usluge, taj odgovor mora biti dovoljno obrazložen, a kada je moguće sadržavat
će i savjet o eventualnome drugom dopuštenom načinu ostvarivanja interesa
korisnika usluga.
Pismena komunikacija s korisnicima usluga sadrži općeprihvaćene standarde
učtivosti poslovnog komuniciranja.
U svim oblicima javnog nastupa i djelovanja u kojima predstavlja Gradsku
upravu zaposlenik iznosi službene sta
vove, u skladu s ovlastima koje ima. U javnim nastupima u
kojima zaposlenik ne predstavlja Gradsku upravu, a koji su tematski povezani s
radom Gradske uprave, zaposlenik ističe da iznosi osobne stavove.
Pri iznošenju službenih i osobnih stavova zaposlenik pazi na osobni ugled i
na ugled službe.
Zaposlenici poštuju posebnu javnu ulogu koju mediji imaju u demokratskom
društvu te aktivno i nediskriminirajuće surađuju s medijima koji prate rad
Gradske uprave, u okviru propisa koji uređuju medijsko djelovanje te internih
procedura komuniciranja s medijima.
V. NADZOR POŠTOVANJA ETIČKOG KODEKSA
Članak 9.
Poštovanje Kodeksa nadzire Etičko povjerenstvo.
Etičko povjerenstvo čine predsjednik i dva člana, koje imenuje i razrješuje Gradsko
poglavarstvo.
Predsjednik Etičkog povjerenstva imenuje se iz reda osoba nedvojbenoga
javnog ugleda u lokalnoj zajednici. Predsjednik Etičkog povjerenstva ne može
biti zaposlenik.
Članovi Etičkog povjerenstva imenuju se iz reda zaposlenika. Jedan od
članova Etičkog povjerenstva imenuje se na prijedlog sindikata.
Administrativnu potporu radu Etičkog povjerenstva pruža upravno tijelo
Gradske uprave nadležno za upravljanje ljudskim potencijalima.
Članak 10.
Etičko povjerenstvo izdaje mišljenja, preporuke i upozorenja, povodom
pritužbe ili na zahtjev korisnika usluga ili zaposlenika, na zahtjev Gradskog
poglavarstva, gradonačelnika ili čelnika upravnog tijela, kao i na vlastitu
inicijativu.
O pritužbi na ponašanje koje podnositelj smatra protivnim Kodeksu Etičko
povjerenstvo obavješćuje čelnika upravnog tijela u kojem je raspoređen
zaposlenik na kojeg se pritužba odnosi, odnosno gradonačelnika, ako se pritužba
odnosi na čelnika upravnog tijela. Čelnik tijela omogućuje zaposleniku na kojeg
se pritužba odnosi da se o pritužbi očituje u roku od osam dana.
Gradska upravna i druga tijela te zaposlenici dužni su surađivati s Etičkim
povjerenstvom u prikupljanju informacija potrebnih za njegovo odlučivanje.
Etičko povjerenstvo odlučuje većinom glasova, u roku od 30 dana od
zaprimanja pritužbe ili zahtjeva. Mišljenja, preporuke i upozorenja Etičkog
povjerenstva dostavljaju se Gradskom poglavarstvu, podnositelju pritužbe ili
zahtjeva, nadležnom čelniku upravnog tijela i zaposleniku na kojeg se pritužba
odnosi te se objavljuju na oglasnoj ploči Grada Opatije.
Kada je potrebno odlučiti o postupanju člana Etičkog povjerenstva, taj član
ne sudjeluje u odlučivanju.
Članak 11.
Etičko povjerenstvo podnosi Gradskom poglavarstvu godišnje izvješće o svom
radu, najkasnije do kraja veljače za prethodnu godinu. Prihvaćeno godišnje
izvješće objavljuje se na web stranici Grada i u listu »Opatija«.
Gradsko poglavarstvo uvijek može zatražiti izvanredno izvješće o radu
Etičkog povjerenstva.
Članak 12.
Postupanje Etičkog povjerenstva ne priječi provedbu mjera iz nadležnosti
čelnika upravnog tijela i drugih ovlaštenih osoba u vezi s odgovornošću
zaposlenika za povrede službene dužnosti, kao ni drugih propisanih oblika
odgovornosti zaposlenika te u vezi s unutarnjim nadzorom, kada su pojedinim
ponašanjem ispunjene pretpostavke za provedbu tih mjera.
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 13.
Poslodavac stvara uvjete i donosi mjere koje omogućuju i olakšavaju
ostvarivanje standarda postavljenih Kodeksom, uključujući mjere nepristranoga,
pravičnog i učinkovitog stimuliranja, odnosno sankcioniranja zaposlenika te
omogućavanja njihova profesionalnog razvitka.
U pripremi i provedbi mjera iz stavka 1. ovoga članka poslodavac u obzir
uzima i mišljenje zaposlenika, kao i korisnika usluga.
Članak 14.
Čelnik upravnog tijela dužan je s Kodeksom upoznati zaposlenika koji se
prima u službu, odnosno u radni odnos u Grad Opatiju.
Članak 15.
Kodeks stupa na snagu osmog dana nakon objave u »Službenim novinama«
Primorsko-goranske županije.
Kodeks se objavljuje i na web stranici Grada Opatije.
Klasa: 004-01/06-01/04
Ur. broj: 2156/01-03-07-6
Opatija, 27. ožujka 2007.
Predsjednik
Gradskog poglavarstva
dr. sc. Amir Muzur, v.r.