3.
Temeljem članka 11 Zakona o prostornom uređenju (»Narodne novine« broj
30/94, 68/98, 61/00 i 32/02) i članka 20. Statuta Općine Punat (»Službene
novine« Primorsko-goranske županije broj 24/01 i 28/01), Općinsko vijeće Općine
Punat, na sjednici održanoj 22. siječnja 2004. godine donosi:
IZVJEŠĆE
o stanju u prostoru Općine Punat
I. UVOD
Obzirom na istek vremenskog perioda za koji je Program mjera za unapređenje
stanja u prostoru Općine Punat rađen potrebno je izraditi novi dokument
Izvješća o stanju u prostoru. Ovo izvješće donosi se za period od 1999.-2003.
god. kako bi se utvrdile potrebe za uređivanjem prostora i definirao način
njegovog planskog korištenja kroz naredni dvogodišnji program mjera za
unapređenje stanja u prostoru.
Izvješće o stanju u prostoru Općine Punat sadrži:
. analizu važećeg programa mjera za unapređenje stanja u prostoru Općine
Punat
. pokrivenost područja Općine Punat prostornim planovima
. prostorni planovi stavljeni izvan snage
. neprihvaćeni prostorni planovi
. studije i dokumenti prostornog uređenja u izradi
. popis studija i ostalih istraživanja rađenih za područje Općine Punat
. ocjena stanja u prostoru, razvojna ograničenja i potrebe Općine Punat
. opća ocjena prostorno-planske dokumentacije Općine Punat i njene
učinkovitosti na svrhovito gospodarenje prostorom, zaštitu vrijednosti prostora
i okoliša
. staje uređenosti i procesi na obalnom području i uvali
. primjena postojećih i potrebne nove mjere za oživljavanje slabo razvijenih
i depopulacijskih područja
. kartografske podloge
. druge mjere važne za prostor
II. ANALIZA VAŽEĆEG PROGRAMA MJERA ZA UNAPRJEĐENJE STANJA U PROSTORU OPĆINE
PUNAT
Općinsko vijeće Općine Punat donijelo je prethodno Izvješće o stanju u
prostoru Općine Punat te Program mjera za unapređenje stanja u prostoru Općine
Punat na sjednici održanoj 14. prosinca 1998. Oba dokumenta praćenja stanja u
prostoru objavljena su u Službenim novinama Primorsko- goranske županije br. 6,
dana 26. ožujka 1999.
Program mjera mijenjan je i dopunjavan četiri puta. Općinsko vijeće
prihvatilo je izmjene 23. studenoga 2000.; 3. listopada 2001.; 14. siječnja
2002. te 17. studenoga 2003.
U proteklom razdoblju nisu donijeti ili se nije pristupilo izradi slijedećim
prostornim planovima i studijama:
1. UPU naselja Stara Baška
2. Regulacijski plan uređenja zone Spod križa
3. Detaljni plan uređenja obalnog pojasa (fazna izrada)
4. DPU centra naselja Punat
5. DPU za infrastrukturne sustave i uređenje javnih površina u novim i
postojećim zonama iz UPU naselja Punat i Stare Baške
6. DPU zone z.č. 3313 k.o. Punat
7. DPU zone z.č. 7682, 7624/1 i 7526 sve k.o. Punat
8. DPU zone z.č. 2558/2, 2259/2, 6139/18/19, 3249/1/6 k.o. Punat
9. DPU zone 7877/1, 7877/10, 777/1/2/3 k.o. Stara Baška
10. Studija razvoja turizma općine Punat
Vezano za prikupljanje podataka i stručnih podloga za izradu planova nije se
izvršilo:
1. Skeniranje i digitalizacija geodetskih i katastarskih podloga
U proteklom četverogodišnjem razdoblju donijeti su ili se pristupilo izradi
slijedećim prostornim planovima i studijama:
1. Donijet je Urbanistički plan uređenje naselja Punat
2. Započeta izrada Dugoročne studije razvoja turizma u Općini Punat
3. Pristupilo se izradi Prostornog plana uređenja Općine Punat
4. DPU uređenja kupališno-rekreacijske zone »Punta de Bij« - do nivoa
idejnog rješenja
5. DPU za pojedinačne građevine čija je obveza izrade uvjetovana UPU-om
naselja Punat:
a. DPU turističke građevine »Ploner« na Buki (S.N. 21/ 00)
b. DPU zone za dogradnju stambene građevine na gr.č. 8850/2 8850/3 u Puntu
(S.N. 9/01)
c. DPU zone za građenje stambene građevine na lokaciji Pasjak 9 u Puntu
(S.N. 9/01)
d. DPU zone za građenje stambene građevine na gr.č. 4700/14902/2 na Buki
(S.N. 9/01)
e. DPU rekonstrukcije građevine na k.č. 8451/13,4 i 8452/ 1 (S.N. 9/01)
f. DPU areala »Marković« - k.č. 4823/16 u Zoni 15, u Krčkoj ulici 43. u Puntu
(S.N. 17/02 i 22/02)
g. DPU »Božac« u Zoni 12, uz ulicu I.G.Kovačića, u naselju Punat (S.N. 6/03)
h. DPU građevine mješovite namjene na gr.č 8439/1 i 8439/2 o. Punat (S.N.
18/02))
III. POKRIVENOST PODRUČJA OPĆINE PUNAT PROSTORNIM PLANOVIMA
Popis postojećih i važećih planova za područje Općine Punat u razdoblju od
donošenja Programa mjera za unapređenje stanja u prostoru, do izrade ovog
izvješća:
STRATEŠKO - RAZVOJNI DOKUMENTI
1. PROGRAM PROSTORNOG UREĐENJA REPUBLIKE HRVATSKE (N.N. 50/99)
2. STRATEGIJA PROMETNOG RAZVITKA REPUBLIKE HRVATSKE (N.N. 139/99)
3. PROSTORNI PLAN PRIMORSKO - GORANSKE ŽUPANIJE (»Službene novine« PGŽ br.
14/00)
PROSTORNI PLANOVI - RAZVOJNI PLANOVI
1. Prostorni plan bivše Općine Krk (»Službene novine« PGŽ br. 31/78,
6/83,19/84, 35/85 42/85 i 62/86, 16/88, 4/93, 12/97)
URBANISTIČKI PLANOVI UREĐENJA NASELJA
1. Urbanistički plan uređenja naselja Punat (Sl. novine PGŽ 27/99)
DETALJNI PLANOVI UREĐENJA
1. DPU turističke građevine »Ploner« na Buki (S.N. 21/ 00)
2. DPU zone za dogradnju stambene građevine na gr.č. 8850/2 8850/3 u Puntu
(S.N. 9/01)
3. DPU zone za građenje stambene građevine na lokaciji Pasjak 9 u Puntu
(S.N. 9/01)
4. DPU zone za građenje stambene građevine na gr.č. 4700/14902/2 na Buki
(S.N. 9/01)
5. DPU rekonstrukcije građevine na k.č. 8451/13,4 i 8452/ 1 (S.N. 9/01)
6. DPU areala »Marković« - k.č. 4823/16 u Zoni 15, u Krčkoj ulici 43. u
Puntu (S.N. 17/02 i 22/02)
7. DPU »Božac« u Zoni 12, uz ulicu I.G.Kovačića, u naselju Punat (S.N. 6/03)
8. DPU građevine mješovite namjene na gr.č 8439/1 i 8439/2 o. Punat (S.N.
18/02))
IV. PROSTORNI PLANOVI STAVLJENI IZVAN SNAGE
1. Generalni urbanistički plan naselja Stara Baška (»Sl. novine« 62/87)
2. Provedbeni urbanistički plan zona A1-A3 u Puntu (»Sl. novine« 34/83)
3. Provedbeni urbanistički plan autokampa »Škrila« u Staroj Baški (»Sl.
novine« 12/85)
4. Urbanistički projekt Stambene zone B2-C1-C2 u Puntu (»Sl. novine« 48/80)
5. Urbanističko arhitektonsko rješenja turističke zone »Trokut« u marini u
Puntu.
6. Regulacijski plan uređenja zone Spod Križa
7. PUP »Brodogradilišta« - Punat (S.N. PGŽ 24/94)
8. PUP autokampa Konobe (S.N. 36/80)
9. Urbanistički projekt obalnog pojasa u Puntu (S.N. Z.O. Rijeka 47 /88)
V. NEPRIHVAĆENI PROSTORNI PLANOVI
1. DETALJNI PLAN UREĐENJA DIJELA CENTRA I DIJELA OBALNOG POJASA PODRUČJA U
PUNTU: ZONE 3 I DIO ZONE 5.
Obuhvat plana: parcele južno od Osnovne škole, ispod HT odmarališta
»Bjelovar« te prostor ispod završnog dijela ulice I.G.Kovačića, novog ulaza u
kamp Pila, pristupni put do obalnog šetališta, rubni dijelovi obalnog
šetališta, uključivo područje »Marijinog dvorca«, te južna granica depandanse
Kvarner u pravcu ulice I.G. Kovačića.
Plan nije prihvaćen od strane Općinskog vijeća, a kao razlog navodi se
bojazan od izgradnje apartmana za tržište koji će stvarati dodatno opterećenje
prostora i gužvu u ljetnim mjesecima, dok bi u ostalom dijelu godine ova
atraktivna zona biti »mrtva«. Kroz plan nije razrađena društvena i gospodarska
komponenta potreba Općine, a za koju se smatralo da je nužna u ovom prostoru.
VI. STUDIJE I DOKUMENTI PROSTORNOG UREĐENJA U IZRADI
1. PROSTORNI PLAN UREĐENJA OPĆINE PUNAT
U proteklom dvogodišnjem razdoblju započeo je proces izrade Prostornog plana
uređenja Općine Punat.
Javna rasprava o planu je završena u rujnu 2002. godine. Evidentirano je 76
zahtjeva koji su kao primjedbe i sugestije upisane u knjigu primjedbi, te 40
kroz javne izlaganja. Na adresu Općine stigle su i dvije peticije jedna sa 478
potpisnika protiv formiranja ugostiteljsko-turističke zone T3a - Mala Krasa i
195 potpisnika za formiranje ugostiteljsko-turističke zone T3a - Mala Krasa.
Tako da je ukupni broj sudionika uključivši i potpisnike peticije 779
stanovnika.
PPU Općine Punat je razvojni plan (ne provedbeni), pa mu je prethodila izrada
Koncepcije razvoja Općine Punat koju je u tijeku 2001. god. izradio dr.sc. Miro
Šverko, te pokušaj izrade Dugoročne strategije razvoja turizma - izrađivao ju
je Institut za turizam RH Zagreb. (Programom mjera iz 1988. god. bilo je
naglašeno da će se Studija razvoja turizma Općine Punat biti dovršena do
početka izrade PP uređenja Općine) U tijeku izrade i na samoj javnoj raspravi
uočila se nedovoljno jasno postavljena dugoročna strategija razvoja i
korištenje prostora, a samim tim i nedovoljno precizno utvrđeni programski
zadatak te nedostatak dodatnih stručnih studija poput nedovršene Studije
dugoročnog razvoja turizma u Općini Punat koja je trebala dati odgovore na
pitanja o jasnijoj viziji razvoja turizma, održivom razvoju, potencijalnim
ulaganjima, ekonomskim učincima, kao i o prosperitetu i porastu kvalitete
života građana Općine Punat. Koncepcija razvoja Općine Punat autora dr. sc.
Šverko poslužila je kao ekonomska podloga za izradu Prijedloga prostornog plana
Općine, a vrlo je dobar temelj za izradu dugoročnih programa razvoja pojedinih
djelatnosti, većih trgovačkih društava i sposobnih privatnih poduzetnika u
tržišnim uvjetima gospodarenja iz razloga što dio studije obrađuje koncepciju
razvoja djelatnosti Općine Punat, a rađen je temeljem stručnih istraživanja u
samoj Općini temeljem analiza i razgovora sa svim važnim gospodarskim i drugim
čimbenicima Općine.
Prijedlog plana je sada u procesu obrade svih prispjelih primjedbi te dviju
peticija koje se odnose na turističku zonu Male krase. Nakon toga predstoji
ishođenje suglasnosti i usklađenja sa Prostornim planom Primorsko - goranske
županije nakon čega će biti usvojen od strane Općinskog Vijeća. Preliminarne
stavove Županijskog zavoda za održivi razvoj i prostorno planiranje već smo
dobili u pisanom obliku.
2. IZMJENA I DOPUNA UPU NASELJA PUNAT
Urbanistički plan uređenja naselja Punat je usvojen 1999. god. U samom
početku primjene uočeni su nedostaci te potreba dodatnog reguliranja i izmjena
odrednica koje ometaju njegovu provedbu.
Na sjednici Općinskog vijeća održanoj 11. rujna 2003. god. donosi se odluka
kojom se prihvaćaju Smjernice za izradu Izmjena i dopuna UPU-a. Prihvaćene
smjernice za izradu Izmjena i dopuna UPU naselja Punat odnose se na: izmjene i
dopune zona gradnje, izmjene i dopune kartografskih prikaza, drugačije
restriktivnije uvjete gradnje naročito u stambenim i stambeno poslovnim
(mješovitim) zonama. Kroz gradnju u posrednoj provedbi putem DPU neće se
omogućiti izgradnja objekata u većim gabaritima od navedenih za neposrednu
provedbu UPU-a, niti s više stambenih i poslovnih prostora od navedenih. DPU će
se prvenstveno izrađivati zbog potrebe definiranja komunalne infrastrukture, s
time da se može izrađivati za više zona istovremeno, a obvezno za jednu cijelu
zonu. Precizirat će se uvjete gradnje u pojedinim zonama gdje je obvezna izrada
DPU-a za turističke i druge namjene. Određene zahvate na pomorskom dobru
omogućit će se neposrednom provedbom kroz UPU, a neposredno će se omogućiti i
izgradnja određenih infrastrukturnih elemenata (npr. trafostanice). Izmijenit
će se i određene odrednice za provođenje na način da se usklade s generalno
prihvaćenim smjernicama.
3. IZRADA STUDIJE GOSPODARENJA I ZAŠTITE PUNTARSKE DRAGE
Općina je zaključila ugovor sa izabranim izrađivačem Studije.
Svrha navedene Studije je određivanje smjernica za gospodarenje i zaštitu
Puntarske drage, a za potrebe izrade prostornog plana područja posebnih
obilježja.
VII. POPIS STUDIJA I OSTALIH ISTRAŽIVANJA RAĐENIH ZA PODRUČJE OPĆINE PUNAT
1. Studija utjecaja na okolinu zone autokampa «Škrila». Izrađivač:
Urbanistički institut Rijeka -1985. god.
2. Prethodna studija utjecaja na okolinu turističkog naselja »Mala krasa«
kraj Punta. Izrađivač studije: Urbanistički institut Rijeka. Nije usvojena.
3. Studija utjecaja na okolinu nautičko-turističkog centra Punat (1987.)
Izrađivač: Institut «Ruđer Bošković» -nije usvojena.
4. Prostorne smjernice širenja Marine u turističko - nautički centar.
Izrađivač: Urbanistički institut Rijeka -1986. god.
5. Programska studija gospodarskog i prostornog razvitka ex. Općine Krk
(1993.)
6. Biološko-ekološke značajke otoka Krka (idejni nacrt prostornog aspekta
zaštite i korištenja okoliša)
7. Analiza prometnog sustava ex. Općine Krk (1992.)
8. Studija izbora lokacija za sanitarnu deponiju za ex. Općinu Krk (1990)
9. Studija opravdanosti za izgradnju magistralne ceste M 2,
Omišalj-Dobrinj-Punat-Stara Baška (1991.). Izrađivač :
Rijekaprojekt-niskogradnja.
10. Ekološke značajke obalnog pojasa i akvatorija Puntarske drage (1991.)
11. Prometna studija Punta; Rijekaprojekt-niskogradnja (1995.)
12. Koncepcija razvoja Općine Punat-dr.sc. Miro Šverko, dipl.oecc. (2001.)
13. Ekološka studija Puntarske drage, Izrađivač: Institut »Ruđer Bošković« -
1987.
14. Ekološke značajke obalnog pojasa i akvatorija Puntarske drage, Nosilac
elaborata: PMF -Zagreb, 1991.
15. Puntarska draga-Procjena stanja okoliša - I i II dio, Izrađivač: AiCT
-Zagreb 2000.
16. Marina Punat-Studija utjecaja na okoliš I,II,III, Izrađivač: AiCT-2001.
i 2002.
VIII. OCJENA STANJA U PROSTORU, RAZVOJNA OGRANIČENJA I POTREBE OPĆINE PUNAT
Općina Punat zauzima izrazito atraktivan prostor te stoga ne čudi da je
glavnina izgradnje usmjerena na turističke kapacitete. Glavnu atrakciju ovog
prostora predstavlja Puntarska draga, ali i mnoge prirodne plaže sa prelijepim
krajolicima na području od Punta de Bija do krajnjih granica Općine sa
susjednom Baškom.
Sve prirodne datosti prostora nisu do sada bile ravnomjerno iskorištene.
Obala i more predstavljali su, uz kulturno nasljeđe, glavni oslonac turističke
ponude, dok su poljoprivreda i ostakle djelatnosti bile na određeni način
zapostavljeni. U zadnje vrijeme razvijaju se određene grane poljoprivrede
(maslinarstvo, stočarstvo, ribarstvo) pa se odnos polako popravlja.
Karakteristika prostora Općine Punat je monocentrizam iz razloga što je
Punat u odnosu na Staru Bašku i po količini i značaju razvoja i izgradnje
daleko jači. Stoga se i problemi u komunalnoj i društvenoj infrastrukturi
različito koncentriraju na ovom prostoru.
Uzimajući u obzir da prostor Općine Punat ima prosječno najvišu gustoću
naseljenosti na otoku potrebno je posebno pažljivo odnositi se prema odlukama o
daljnjoj gradnji.
1. Urbano značenje
Povećanje površina naselja Punta i Stare Baške pokazuje konstantni trend neovisno
o kretanju broja stanovništva i razvoj gospodarstva. Tako se može utvrditi da
je Općina Punat pred 40 godina imala gotovo isti broj stanovnika, dok su se
izgrađena područja naselja udvostručila. U tome prevladava zemljište za
izgradnju objekata za odmor odnosno povremeni boravak. Tako imamo danas u
Općini 2186 stanova od čega 1307 predstavljaju vikendice što danas čini 60%
ukupnog stambenog fonda. Promatramo li stanje po naseljima nepovoljniju
situaciju bilježimo u Staroj Baški u kojoj od ukupno 236 stanova čak 176 čine
objekti za povremeno stanovanje i odmor ili u postocima izraženo 75%.
Tablica: Kretanje broja stanovnika Općine Punat
|
1857
|
1869
|
1880
|
1890
|
1900
|
1910
|
1921
|
1931
|
1948
|
1953
|
1961
|
1971
|
1991
|
2001
|
Punat
|
1241
|
1363
|
1667
|
2120
|
2369
|
2443
|
2626
|
2320
|
1958
|
1917
|
1635
|
1390
|
1696
|
1758
|
St. Baška
|
295
|
324
|
354
|
389
|
432
|
411
|
369
|
377
|
347
|
311
|
247
|
161
|
112
|
95
|
Ukupno
|
1536
|
1687
|
2021
|
2509
|
2799
|
2858
|
2995
|
2697
|
2305
|
2228
|
1882
|
1551
|
1808
|
1853
|
*Izvor: PPU Općine Punat
Težina i značenje određenih problema u prostoru vezana je prvenstveno uz
koncentraciju korisnika (stanovnika, zaposlenih, posjetitelja i dr.) koju prati
i sustav urbanih funkcija, te gospodarske aktivnosti. Pri tome potreban značaj
kod pretežito turističkih područja ima i godišnji raspored korisnika prostora
kako onog stalnog tako i povremenog koje tijekom turističke sezone dodatno
opterećuje prostor te raspoloživu društvenu i komunalnu infrastrukturu.
Raspodjelu i koncentraciju stanovništva tijekom izvansezonskog perioda na
prostoru Općine Punat kao orijentacijski pokazatelj ilustriraju sljedeće
tabele:
Tabela: gustoća naseljenosti u izvansezonskom razdoblju
Red.
br.
|
NASELJE
|
|
|
|
|
Gustoća korisnika kor/km2
|
1.
|
Punat
|
1782
|
95%
|
21,24
|
60%
|
84 kor/km2
|
2.
|
Stara Baška
|
97
|
5%
|
14,39
|
40%
|
7 kor/km2
|
|
UKUPNO
|
1879
|
100%
|
35,63 km2
|
100 %
|
53 kor/km2*
|
*prosjek Primorsko-goranske županije je 90 kor/km2
** U posljednjih 30 godina stanovništvo Općine je raslo s prosječnom
godišnjom stopom od 0,6%
Tabela: gustoća naseljenosti u špici sezone
R. b.
|
Naselje
|
Stanovnici
|
Povremeni
stanovnici*
|
Turisti
|
Ukupno
|
%
|
Povr.
naselja
|
Gustoća
kor/km2
|
1.
|
Punat
|
1782
|
1131x3= 3393; 800x3= 2400
U=5793
|
8.000
|
15.525
|
90,5
|
21,24
|
731 kor/km2
|
2.
|
Stara
Baška
|
97
|
176x3=528
U=528
|
1.000
|
1.625
|
9,5
|
14,39
|
113 kor/km2
|
|
UKUPNO
|
1879
|
6.321
|
9.000
|
17.150
|
100
|
35,63 km2
|
481 kor/km2
|
* Prema podacima o broju kuća i stanova za odmor sa 3 stanovnika u objektu
(uključeni i posjetitelji stalnog priveza u Marini)
Pokazatelji sezonske koncentracije korisnika prostora vrlo značajno ukazuju
na veliko »opterećenje« društvene i komunalne infrastrukture koja proizlazi iz
gotovo deveterostrukog povećanja broja korisnika prostora kroz tri sezonska
Stanovništvo 2001.
Površina naselja
mjeseca. Isto ukazuje na potrebu osiguranja adekvatnog
urbanog područja na kojem će boraviti tako povećani broj korisnika prostora.
Tabela: Izgrađene površine naselja i površine građevinskog
područja-postojeće stanje
Naselje
|
Br. stanovnika/01
|
Građ.područje
naselja/ha
|
Izgrađenost
naselja/ha
(%)
|
Građ. područ.
ugost.-turisti.
namjene/ha
|
Izgrađ. građ. podr. ugost.-turisti.
namjene/ha
|
Punat
|
1782
|
127,67
|
90,49
(70,88%)
|
74,11
|
7,45
(10,06%)
|
Stara Baška
|
97
|
46,67
|
9,34
(20,01%)
|
17,22
|
0,13
(0,75%)
|
UKUPNO
|
1879
|
165,86
|
99,83
(60,19%)
|
91,46
|
7,58
(8,29%)
|
* Izvor: Statistika PGŽ
2. Društvena i komunalna infrastruktura
2.1. Društvena infrastruktura
Školstvo
Odvija se kroz područnu Osnovu školu u Puntu. Objekt je sagrađen prije više
od pedeset godina i u relativno lošem stanju. Početkom rujna 2003. kompletno je
izmijenjeno krovište. Školi ne dostaju određene opremljene prostorije: za
nastavu kemije, fizike, likovne kulture, stranih jezika, športska dvorana.
Na području Punta djeluje i privatna škola stranih jezika te informatike.
Socijalna skrb
U naselju Punat djeluje područni dječji vrtić i jaslice. Starački dom za ženske
osobe prestao je s radom u 2003. god. Dječji vrtić je u neadekvatnim
prostorijama unutar školske zgrade i postoji potreba izgradnje zasebne zgrade.
Dom za starije osobe može se ostvariti i kao privatna investicija na
lokacijama koje omogućavaju takvu namjenu i raženu veličinu objekta.
Kultura
Kultura je prirodni pratilac turizma i sastavni dio turističke ponude, pa u
tom smislu treba osmisliti i adekvatnu kulturnu politiku.
Postojeći prostori u kojima se bilježe kulturna zbivanja su galerija »Toš«,
crkva Sv. Trojice, crkva Svi sveti u Staroj Baški te Narodni dom kao
višenamjenski prostor. Dio kulturnih sadržaja, muzej, galerija, zbirke,
znanstvena biblioteka i sl. nalazi se na obližnjem Košljunu.
Toš na Staroj placi također predstavlja prostor kojeg je nužno restaurirati
i otvoriti javnosti kao dio našeg kulturnog i etno miljea.
Knjižnica djeluje u podrumskom prostoru Narodnog doma i trebalo bi je
preseliti u primjereniji prostor.
Kulturno-povijesna baština (arheološki lokaliteti)
Arheolog Ranko Starac evidentirao je na području Općine 27 arheoloških zona
i lokaliteta te pojedinačnih građevina i kompleksa koji nisu na adekvatni način
obrađeni i zaštićeni. Stoga bi Općina trebala uspostaviti suradnju s Državnom
upravom za zaštitu kulturne i prirodne baštine - Konzervatorski odjel u Rijeci
u cilju utvrđivanja uvjeta zaštite nepokretnih spomenika kulture na području
Općine.
Sustavna istraživanja kao i konzervatorsko-rekonstrukcijski zahvati u tijeku
su na lokalitetu Sv. Juraj u Maloj Krasi, ranokršćanskom kompleksu «Na kraj
Mir» iznad uvale Petehova u Staroj Baški te na položaju ranokršćanske i
srednjovjekovne crkve Sv. Petra u Kanajtu.
Na području Općine u tijeku su istražni radovi na nekoliko arheoloških
lokaliteta (crkvica sv. Petra-Kanajt, sv. Jurja-Mala Krasa, crkvica sv.
Jeronima i arheološki lokalitet »Kraj Mira«-Stara Baška)
Hidroarheološka baština
Od 1975. god. zaštićen je lokalitet otok Galun - Stara Baška
Prirodna baština
Prostornim planom PGŽ kao prirodna baština - kategorija zaštićenog krajolika
istaknuto je područje od rta Negrit (Tranjevo) do Stare Baške
Ministarstvo zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva dao je
preliminarnu suglasnost da se čempresi na groblju proglase spomenikom parkovne
arhitekture. (Konačnu odluku donosi Skupština PGŽ.)
Šport i rekreacija
Usmjerenje Općine Punat prema turizmu reflektira i na segment športa i
rekreacije koji se dodatno treba još razvijati.
U okviru turističke sezone već djeluje određeni broj sadržaja športa i
rekreacije: sportovi na vodi, ronjenje, odbojka na pijesku , mini-golf, stolni
tenis, tenis, rukomet, odbojka, košarka, mali nogomet, boćanje, streljaštvo,
borilački sportovi, planinarske šetnice, vođena gimnastika, fitness. Obzirom na
broj korisnika treba stimulirati daljnje proširenje ovih sadržaja. Time će se
pokriti potrebe turista, ali i stanovnika naselja.
Nedostaju sportska dvorana, nogometno igralište, biciklistička i trim staza,
dodatni tenis tereni, bazeni otvoreni i zatvoreni, škole: jedrenja, surfanja,
plivanja, jahanja,
Većina sportova koncentrirana je u Puntu. Obzirom na gospodarsku
orijentaciju prema turizmu trebalo bi i u Staroj Baški planirati i realizirati
određene površine za sport i rekreaciju.
Zdravstvo
Stanovništvo je u pogledu osnovnih sadržaja i usluga u sektoru zdravstva u
potpunosti orijentirano na naselje Punat u kojem djeluju dvije ambulante, opća
i stomatološka, te na Dom zdravlja Krk.
U sklopu hotela Park - »beauty centra« djeluje i ambulanta.
Turistička ambulanta u Puntu već više godina ne djeluje.
Realne su mogućnosti izgradnje određene zdravstvene infrastrukture uz
funkciju turizma koja bi koristila kvalitetne klimatske uvjete i visoku razinu
kvalitete okoliša. U tom cilju treba u budućnosti realizirati dodane
zdravstvene sadržaje koji upotpunjuju gospodarske aktivnosti drugih
djelatnosti, te povećavaju privlačnost turističke ponude Općine Punat.
Dio zdravstvene infrastrukture čini i ljekarna u Puntu. Veterinarska služba
locirana je u Krku.
Sakralni objekti i groblja
Sadašnja groblja u Puntu i Staroj Baški ne zadovoljavaju potrebe
stanovništva. Oba se moraju proširiti uz postojeće površine groblja i dodatno
opremiti.
Sakralni objekti (crkve i kapele) realizirani su u oba naselja. Mogu biti
također u funkciji turista.
Ustanove i službe uprave
Središte JLS, upravni odjel i Općinsko vijeće je u Puntu. Županijske i
državne ustanove su u Krku.
Pošta i banke su u Puntu. Turističke agencije koje su ujedno i mjenjačnice
nalaze se u Puntu i Staroj Baki i sve su uglavnom u središtu naselja (agencija
«Marina tours» ima dislociran šalter na ulazu).
Osjeća se dislokacija pojedinih inspekcijskih službi (naročito građevinske,
nedostatna »turistička inspekcija«), nedostatak policijske postaje rješava se
sezonskim upošljavanjem policajaca.
2.2. KOMUNALNA INFRASTRUKTURA
Prometna infrastruktura
U okvirima prometne infrastrukture nameće se potreba realizacije poboljšanja
tehničkih uvjeta na prometnicama županijske razine (zaobilaznica Punta-II dio, cesta
do Dunata - proširenje cestovnog pojasa, parkiralište iznad uvale Oprna,
prometnica kroz naselje Stara Baška, proširenje i izrada potpornih zidova. Kako
istaknuti problem javlja se već više godina povezanost Buke sa centralnim
djelom naselja, naročito od kada je postojeća Frankopanska ulica koja je
povezivala Buku sa centrom Punta pregrađena.
Drugu razinu poboljšanja prometne infrastrukture predstavlja uređenje ili
izgradnja novih poteza mjesne mreže odnosno prometnica unutar neizrađenih ali
urbaniziranih zona naselja (sanacija križanja ). Zbog potrebe definiranja
preciznih položaja i gabarita mjesnih ulica iste će se planirati putem
detaljnih planova uređenja (ili UPU-a) koje će se izrađivati minimalno za jednu
zonu. U tom cilju treba u narednom dvogodišnjem ali i dužem periodu predvidjeti
uređenje novih prometnih površina u neizgrađenim dijelovima urbaniziranih zona
naselja. Potrebno je sanirati i križanja koja su ocijenjena kao opasna zbog
nedovoljne preglednosti ili nedovoljne širine kao što su Vrh Prgona i
Zaobilaznice, Puta za groblje i Starobašćanske i sl.
Osim uređenja prometne infrastrukture neophodno je poboljšati postojeću
situaciju vezanu uz promet u mirovanju realizacijom i uređenjem novih
parkirališta.
Uz zaobilaznicu na potezu od Galije do Vele Drage predvidjeti ugibalište za
redovne autobusne linije.
Vodoopskrba i kanalizacija
Uočen je popriličan nesrazmjer vodovodnog sustava naselja i kanalizacijskog.
Stoga u cilju izjednačavanja izgrađenosti sustava vodoopskrbe i odvodnje,
odnosno zaštite okoliša treba intenzivirati izgradnju sustava odvodnje.
Vodoopskrba
Vodovodnim sustavom pokriveno je samo naselje Punat i FKK Konobe. U
sadašnjem stupnju razvoja količine vode su zadovoljavajuće za Punat. U Saroj
Baški izvode se hidrogeološki istražni radovi kako bi se ispitala mogućnost
vodoopskrbe i tog naselja Općine. Na jednoj od tri istražne bušotine utvrđen je
protok vode od 10 l/sek (864 m3/dan) što je dostatno za
eksploatiranje, odnosno za vodoopskrbu naselja. Istražni radovi kao i izrada
bunara, vodospreme i vodovoda-cjevovoda do potrošača sa izradom potrebite
dokumentacije dio su prihvaćene Koncepcije razvoja vodoopskrbe na otoku Krku od
2001-2005. Za Staru Bašku su prema rečenoj koncepciji u I. i II. fazi
predviđena sredstva u iznosu od 6 milijuna kuna.
Budući da voda kao resurs ima izuzetno značenje nužno je dodatno posvetiti
više pažnje njenoj kvaliteti.
Kanalizacija
Postojeća kanalizacija obuhvaća urbano područje Punta. Čitav sustav se putem
gravitacijskih i tlačnih vodova usmjerava prema novoizgrađenom uređaju za
pročišćavanje otpadnih voda lociran na području iznad Punta de Bija.
Sekundarna mreža kanalizacije kontinuirano je u izgradnji u Puntu.
(dogradnja kanalizacijske mreže). Treba sustavno proraditi na povećanom broju
priključenja korisnika uz izvedeni kolektor. Radi očuvanja kvalitete okoliša
kao glavnog preduvjeta daljeg razvitka turističkog gospodarstva, nužno je u
potpunosti isključiti izgradnju propusnih septičkih jama.
Elektroopskrba
Ne zadovoljava na području Stare Baške. Naselje se napaja električnom
energijom iz jedne trafostanice 10(29)0,4 kV, maksimalnog kapaciteta 250 kVA,
dok jedna trafostanica 10(20)0,4 kV, 250 kVA napaja autokamp «Škrilu».
Niskonaponska mreža najvećim djelom izvedena je zračno na drvenim stupovima.
Sadašnji elektroenergetski objekti ne zadovoljavaju narasle potrebe postojećih
potrošača (osim potrošača spomenutog autokampa). Zbog preopterećenja, u ljetnim
mjesecima, češći su prekidi u napajanju električnom energijom, a pad napona
veći je od propisanog.
Priključak novih objekata na električnu mrežu, HEP Distribucija uvjetuje
izgradnjom novih trafostanica. Energetskom razradom potrošača Stare Baške
proizlazi potreba izgradnje jedne nove trafostanice 10(20)0,4 kv, 630 kVa
locirane oko bivše trgovine u Portiću, te zamjena postojeće trafostanice novom
većeg kapaciteta. DP Elektroprimorje Rijeka, Pogon Krk u dogovoru je s Općinom
Punat odredila mikrolokaciju buduće trafostanice. Ishođena je investicijsko-
tehnička dokumentacija, imovinski se raščišćava parcela nakon čega slijedi
ishođenje lokacijske dozvole.
Kroz prostorno plansku dokumentaciju planirati i alternativne sustave, poput
vjetroelektrana i solarnih elektrana.
Telekomunikacije
Čitavo područje Općine dobro je pokriveno lokalnim vezama sa
zadovoljavajućim kapacitetom? Lokalne centrale povezane su svjetlovodnim
kabelom čime je ostvaren suvremen prijenos svih glasovnih i drugih informacija.
Za potrebe poštanskog prometa bilo bi dobro predvidjeti izdvojeni šalter u
ljetnim mjesecima u Staroj Baški?
Televizijski i radijski prijem u Saroj Baški?
Komunalni objekti i deponiraje otpada
Kućni-komunalni otpad odvozi se na obližnju deponiju Treskavac (izvan naše
Općine ali obzirom na slivno područje treba ispitati utjecaj deponije Treskavc na
zagađenje Puntarske uvale). Saniranje deponije je u tijeku a planira se
izgradnja sabirnog reciklažnog dvorišta. Program zbrinjavanja komunalnog otpada
prihvatilo je Općinsko vijeće.
Problem građevinskog otpada kao i otpada materijala od iskopa treba riješiti
posebnom komunalnom deponijom. Današnja lokacija kod Lovačkog doma je
neadekvatna i nalazi se na slivnom području. JUO ima neke prijedloge koje su
uputili građani.
Nije utvrđeno mjesto za deponiranje zelenog otpada- kompostište, iako
postoje realne potrebe za istim i šteta je opterećivati tim otpadom deponiju
građevnog materijala.
Zaštita okoliša
U okvirima zašite okoliša mogu se spoznati potrebe zaštite odnosno očuvanja
nekoliko glavnih segmenata karakteri
stika otočnog okoliša kao što su: izvorni puntarski i
starobašćaski krajobraz, akvatorij puntarske uvale, karakteristične
gromače(suhozidi) i vegetacija (pašnjačke površine, plansko pošumljavanje,
maslinici, smokve i sl)
Ugroženost okoliša potencijalno se javlja u Puntarskoj dragi. Osjetljivost
ovog prostora proizlazi iz činjenice da se radi o relativnom zatvorenom
akvatoriju za koji je izražen interes velikog broja različitih korisnika
prostora akvatorija i obale kroz djelatnosti koje utječu na ekološku stabilnost
Puntarske drage i njenog okruženja. Ugroženo je naročito:
. dno drage nataloženo raznim onečišćenjima,
. sama masa mora izložena je onečišćenju od kanalizacijskih ispusta bez
njihovog adekvatnog pročišćavanja, rada i djelovanja brodogradilišta i marine,
onečišćenja od oborinskih voda, odbačenog krutog i tekućeg otpada direktno u
more, prevelikog broja plovila, deponije Treskavac-što za sada nije i dokazano
već se samo pretpostavlja?
. površina mora - preopterećenost plovnog puta Drage (više od tisuću ulaska
i izlaska dnevno u tijeku ljetnih mjeseci)
Iz svega navedenog nužno je utvrditi stupanj eutrofikacije dna Drage te
izraditi studiju zaštite, gospodarenja i uravnoteženog razvoja vrijednog
prostora Puntarske drage.
Na području Punta 5o m istočno od zaobilaznice sagrađena je peredarska farma.
Nedostatak DDD mjera uzrokuje povećan broj insekta, naročito muha što ometa
stanovanje i boravak u dijelovima Punta.
Buka
Općina Punat nema za svoj teritorij izrađenu kartu buke i akcijske planove
koji bi činile sastavni dio informacijskog sustava zaštite okoliša i
predstavljala stručnu podlogu za izradu prostornih planova.
Postojeći izvori buke na području Općine Punat:
. djelatnosti proizvodnih pogona
. streljana zbog neadekvatne lokacije i širenja zvuka duž cijelog naselja
. ugostiteljski objekti s nedopušteno glasnom glazbom - naročito u noćnim
satima
. građevinski radovi u tijeku turističke sezone
. promet lokalnog karaktera, autobusno stajalište, autobusi i teretna
vozila, vozila za snabdijevanje i odvoz otpada
Bespravna izgradnja
Sama bespravna izgradnja nije posebno kvantificirana jer ne postoje izvješća
koja bi govorila o njezinom broju i prostornoj lokaciji.
Temeljem javnog poziva Općinskog vijeća objavljenog u rujnu 2002. god.
javilo se 27 mještana koji su prijavili gradnju bez potrebite dokumentacije. Od
ukupno prijavljene bespravne gradnje 19 se prijava odnosi na Punat, a 8 na
Staru Bašku. Prijavljivala se uglavnom dogradnja i nadogradnja postojećih
objekata te izgradnja pomoćnih građevina. Građevna inspekcija djeluje po
sistemu poziva od strane pravnih i fizičkih osoba. Uočene bespravne gradnje
prijavljuju se i od strane JUO. Građevinska inspekcija djelje u okviru
nadležnog ministarstva. Uprava za inspekcijske poslove ima sjedište u Rijeci, a
trenutno za područje otoka Krka djeluje samo jedan građevinski inspektor.
Prijavljena bespravna izgradnja predlagala se uvrstiti kroz izmjene i dopune
UPU-a. Kao razlozi za bili su navedeni pomoć ljudima koji su smogli hrabrosti
prijaviti nelegalnu izgradnju, PP ex. Općine daje tu mogućnost, predstavnici Županijskog
zavoda i konzervatori podržavali su napore oko rješavanja bespravne gradnje.
Uočeni su i razlozi protiv a to su: «putokaz» budućim bespravnim graditeljima,
tumačenja predstavnika Državnog ureda-ispostave Krk, očekivanje donošenje
zakona na nivou Države koji će precizirati kriterije, postupak, uvjete i
naknadu za uklapanje bespravne gradnje. Općinsko vijeće nije prihvatilo
uvrštavanje prijavljene bespravne gradnje u Izmjene i dopune UPU-a.
Prijedlog mjera za legalizaciju objekata bespravne izgradnje nije donijet od
strane Sabora, a Općina Punat kao ni ostale JLS nemaju obvezu (niti zakonom
utvrđene kriterije za ocjenjivanje narušenih vrijednosti i potencijala
prostora) da ovu problematiku samostalno reguliraju. Posljednji važeći propis
koji je regulirao postupak s objektima građenim protivno prostornim planovima i
bez odobrenja građenja stavljen je van snage 1995. godine. Iste godine prestala
je važiti i Uredba o načinu utvrđivanja visine naknade za narušavanje
vrijednosti i potencijal prostora
Potrebe Općine Punat koja će zahtijevati planiranje i drugačije
osmišljavanje prostora
Nova upravna zgrada JUO i Općinskog vijeća - sjedišta Općine, prostorija MO
u Staroj Baški, prodavaonica u Staroj Baški, veći poslovni centar umjesto
dosadašnjih kioska, polivalentna sportska dvorana, zatvorena tržnica, nogometno
igralište i ostali sportski tereni itd.
3. GOSPODARSTVO
Za područje Primorsko-goranske županije izrađena je studija »Osnove dugoročnog
razvoja Županije od 1995. do 2015«. Studija sadrži sve mjerodavne pokazatelje
mogućeg gospodarskog razvitka ograđene odgovarajućom ekonometrijskom metodom.
Za potrebe izrade Prostornog plana Općine, u 2001. god. izrađen je elaborat
»Koncepcija razvoja Općine Punat, autora dr. sc. Mira Šverka. Obuhvaća globalnu
koncepciju i razvoj po djelatnostima. Izrađena je prognoza glavnih ekonomskih
veličina Općine i to: stanovništva, brutto domaćeg proizvoda, broja zaposlenih
i potrebitih investicija do 2015. god.
Turizam
U koncepciji i strategiji dosadašnjeg razvoja Općine Punat turizam je bio
vodeća djelatnost koja je bitno određivala razvoj ostalih. Njome se bave Hoteli
Punat, Marina Punat i još 3 manje tvrtke, 26 obrta i 7 sezonskih obrta.
Prijavljeno je 7 pansiona, 150 apartmana i 30 iznajmljivača soba. U cjelini
gledano još uvijek djelatnost sezonskog karaktera.
Iako ključna djelatnost naše Općine( i Regije) za područje Općine nije
dovršena studija dugoročnog razvoja turizma koja je trebala dati odgovore na
pitanja o jasnijoj viziji razvoja turizma naše općine, održivom razvoju,
potencijalnim ulaganjima, ekonomskim učincima, kao i o prosperitetu i porastu
kvalitete života građana Općine Punat.
Strategija hrvatskog turizma ide u pravcu podizanja kvalitete, a ne
kvantitete ukupnog turističkog proizvoda. Prema istoj strategiji teži se
hotelima sa 3 i više zvjezdica te Camping plus proizvodu na nivou 4 i više
zvjezdica. Prema Glavnom planu razvoja turizma PGŽ definirane su smjernice za
plan koje proizlaze od održivog razvoja, zešite prostora, zaštite biljnih i
životinjskih vrsta, kvalitete ponude i autohtonih vrijednosti. Glavni planovi
razvoja turizma nekog područja trebaju biti osnova za izradu prostornih
planova. Bez definicije kakav turizam želimo i kakvo turističko mjesto želimo
nije moguće planirati zahvate u prostoru. Ukoliko toga nema, potrebno je barem
provesti čim širu raspravu na tu temu. Mišljenja stručnjaka za razvoj turizma u
svezi Hrvatske su takva da će Hrvatska imati uspjeha u turizmu ukoliko sačuva
ljepotu svog bogomdanog prostora. Koncepciju razvoja turizma bazirati na
racionalnom korištenju resursa: zemljišta, šuma, voda i prostora.
Prema evidenciji Općine Punat, područje Općine obuhvaća oko 360.000 m2
zatvorenog prostora, oko 3.000 m2 terasa i oko 85.000 m2
zemljišta.
Tabela: prikaz najvećih korisnika prostora
Naziv korisnika
|
zatvoreni prostor
|
terase
|
zemljište
|
broj zaposlenika*
|
Hoteli Punat
|
328.626
|
1.252
|
-
|
50+120
|
Brodogradilište
|
4.708
|
|
16.571
|
62
|
Kvarner
|
873
|
|
|
50 (uključeni i sezonci)
|
Tvornica vijaka
|
2.329
|
|
|
-
|
Marina**
|
2.819
|
|
36.793
|
33+2
|
Brodica
|
|
|
15.106
|
2+1
|
Storage
|
2.585
|
|
|
4+1
|
Švarča
|
2.585
|
|
|
6+19
|
Škrila
|
|
|
16.541
|
8+16
|
Ostalo
|
15.450
|
1.698
|
|
|
UKUPNO
|
359.975
|
2.950
|
85.011
|
|
* podaci prikupljeni telefonom; sezonski broj radnika vezan je za špicu
sezone
** odnosi se samo na »Marinu Punat« d.d., iako je poznato da unutar »Marine Punat«,
d.d. djeluje više zasebnih tvrtki-povezanih društava. Ista nisu uzeta u obzir
jer za njihovu djelatnost nije evidentirana potreba velikog korištenja
prostora.
Hoteli Punat imaju 91,3% zatvorenih površina i 42% terasa Općine Punat, a
«holding» Marina ima 3,7 zatvorenih prostora i 80% zemljišta. Osim njih nešto
veće površine posjeduju imaju ugostiteljsko-turistički kompleks »Švarča« i
autokamp »Škrila« i to 0,7% zatvorenih i 80% zemljišta.
Sve ostale tvrtke imaju zatvoreni prostor veličine ispod 100 m2,
a vrlo mali broj iznad toga.
Poljoprivreda
Pedološka karta (karta osobina tla) sačinjena je na nivou Primorsko-goranske
županije od strane Agronomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu 1995. god.
Poljoprivreda u cjelini gledano dosta zapuštena. Neorganizirana proizvodnja
i plasman. U strukturi poljoprivredne proizvodnje dominiraju ovčarstvo i
maslinarstvo. Prisutna proizvodnja meda, voća i povrća ali u malim količinama.
Zainteresiranost za maslinarstvo je prisutno i u porastu je. Potrebno je
osigurati zaštitu maslina i raditi na daljnjem probijanju ranijih uskih prolaza
do maslinika. Iako planiran u razdoblju tretiranog dvogodišnjeg izvješća nije
realizirana izgradnja rasadnika za proizvodnju sadnica maslina i ukrasnog
mediteranskog bilja. Maslinarstvo je uključeno i u turističke svrhe pa jer na
neki način maslina postala i prepoznatljivost Punta. Treba i dalje nastaviti
graditi image Općine na maslini.
Ribarstvo je djelatnost koja je prisutna na području Općine kroz 11
registriranih obrta. Javlja se potreba izgradnje ribarskog gata sa pripadajućim
manipulativnim prostorom. Prodaja ribe u ribarnici nedovoljno osmišljena.
Na području Općine Punat nalazi se Državno lovište br. VIII/17 »Punat«.
Lovištem upravlja Lovačko društvo »Orebica«-Krk, odnosno lovna jedinica
»Jastreb« - Punat. U okviru plana lova dio lova nudi se i strancima. Postoje
inicijative uključenja Lovačkog doma iznad Punta u turističko- ugostiteljske
svrhe.
Šumarstvo nema nekog značajnijeg upliva u gospodarstvu. Hrvatske šume
upravljaju s prostorom od 1.648 ha površine od kojih je 266 ha obraslo nekom
vrstom šumske vegetacije. Posjeduju i pašnjačke površine koje daju u zakup
ovdašnjim pastirima. Pašnjački fond se ne obnavlja i smanjuje se samoniklom
makijom, širenjem smreke i korova, neredovite sječe šuma. Probijen je jedan
protupožarni put. Programom gospodarenja treba predvidjeti sječu šuma u cilju
prorjeđivanja i čišćenja šuma te na njezinoj protupožarnoj zaštiti.
Na području Punta 50 m istočno od zaobilaznice sagrađena je peradarska
farma. Nedostatak DDD mjera uzrokuje povećan broj insekta, naročito muha što
ometa stanovanje i boravak u dijelovima Punta.
Građevinarstvo je neznatno. Registrirano je 8 obrtnika koji se osim
građevinarstva bave i prijevozom.
Prijevozom se bave 3 manje tvrtke, 4 autoprijevoznika i 7 sezonskih
prijevoznika brodom.
Trgovina je značajna djelatnost Općine. U njoj su registrirane 3 tvrtke
srednje veličine, 10 manjih i 19 obrta. Tom broju treba dodati 7 trgovačkih
obrta koji posluju tijekom ljetne sezone.
Financijsko poslovanje obavljaju 2 poslovnice banaka.
U prerađivačkoj industriji, osim brodogradilišta, djeluju 3 manje
tvrtke koje se bave preradom metala, električnom i optičkom opremom te 16
obrtnika.
Ostale djelatnosti obuhvaćaju uklanjanje otpadnih voda, odvoz smeća i
ostale uslužne djelatnosti. U toj djelatnosti djeluju 3 tvrtke srednje
veličine, jedna manja i 14 obrtnika.
3. Konceptualna obilježja prostornog razvitka Općine Punat na temelju
postojećih prostornih planova
Prema citiranim postojećim planovima konceptualna obilježja prostornog
razvitka usmjerena su na:
- razvoj turizma
- podizanje razine kvalitete stanovanja kroz prostorne i socijalne standarde
- očuvanje zaštite prostora kroz zaštitu slobodnih zelenih površina i obale
- podizanje razine komunalne opremljenosti prostora Općine
Osnovno konceptualno obilježje prostornog i gospodarskog razvitka prostora
današnje općine Punat karakterizirala je turističku orijentaciju usmjerenu na
četiri osnovna pravca:
- hotelski i apartmanski smještaj
- nautičarska ponuda
- kampovi
- privatni smještaj
Definiranjem Općine Punat kao jedinice lokalne samouprave, stvoreni su
preduvjeti za drugačiji pristup planiranju i novim koncepcijama, uz uvažavanje
globalnih koncepcija razvoja županije i susjednih općina.
IX. OPĆA OCJENA PROSTORNO-PLANSKE DOKUMENTACIJE OPĆINE PUNAT I NJENE
UČINKOVITOSTI NA SVRHOVITO GOSPODARENJE PROSTOROM, ZAŠTITU VRIJEDNOSTI PROSTORA
I OKOLIŠA
Ocjena dokumenata prostornog uređenja je nepromijenjena u odnosu na
prethodno izvješće.
Uočene su sljedeće manjkavosti: nepostojanje ažurnih geodetskih podloga,
negativan utjecaj UPU-a naselja Punat kao i odredbe za provedbu još uvijek
važećeg PP bivše općine Krk. Otklanjanje negativnih utjecaja bit će riješeno
usvajanjem Izmjena i dopuna Urbanističkog plana uređenja naselja Punat i PPU
Općine Punat. Nužno je imati jasno definirane stavove javnog interesa, koje će
pomoć u određivanju planiranja prostora na način koji osigurava sagledavanje
svih prostornih utjecaja planiranog prostornog zahvata na neposredno okruženje.
Uočena je potreba drugačijeg definiranja područja stare povijesne jezgre
(povijesno središte) Punta i to na način da se dosadašnji obuhvat razdijeli u 3
zone različitog stupnja zaštite kulturne baštine i autentičnog ambijenta -
konzervatorske zaštite.
Učinjeni su preliminarni kontakti i razgovori s Upravom za zaštitu kulturne
baštine-Konzervatorskim odjelom u Rijeci, kako bi se za Punat i Staru Bašku
preciznije definirale povijesne jezgre, napravile odgovarajuće konzervatorske
podloge te zaštitili pojedini povijesno interesantni objekti i zone. Prilikom
konzervatorskog obilaska uočen je niz nepravilnih zahvata na kućama u
povijesnom središtu Punta. Prednjači otucanje žbukanih historicističkih i
secesijskih ornamenata s kuća građenih koncem XIX. i početkom prošlog stoljeća.
Uočene su i radikalne pregradnje tradicijskih kuća, probijanje novih otvora ili
proširenje postojećih, korištenje bunje, sepa, plastične i aluminijske
stolarije. Ukupni dojam kvare i montirani vanjski dijelovi klima uređaja na
pročelja i fasade objekata. Primijećeno je da pojedini mještani nisu upoznati
sa potrebom obraćanja konzervatorima kod sanacija pročelja-fasada,
prepokrivanje krovišta, zamjenu stolarije i slični zahvati za koje nije
potrebno ishoditi građevnu dozvolu. Također je uočeno da se konzervatorski
uvjeti ne poštuju, samovoljno mijenjaju i proizvoljno tumače.
Nedostaje posebna uredba koju bi izradila Općina u suradnji s
konzervatorskom službom a regulirala bi pitanje uređenja ugostiteljskih lokala
i terasa u staroj jezgri i obalnom području naselja. (primijećeno je pitanje
postavljanja tendi i nadstrešnica na terasama lokala, a koje se za sada
sporadično rješava, isticanje naziva lokala, tipologija rasvjetnih tijela,
materijali stolica i stolova i sl.)
OBALNI DIO
Iako je dosadašnjim Programom mjera za unapređenje stanja u prostoru Općine
bilo predviđena izrada, nisu realizirani DPU kupališno rekreacijske zone «Punta
de Bij» i DPU uređenja obalnog pojasa naselja Punat po fazama. Nedostatak
navedenih DPU-a uzrokovao je, postavljanjem privremenih ugostiteljskih i
trgovačkih objekata kao i do sada bez lokacijske dozvole. Također bez potrebite
prostorno- planske dokumentacije nije moguće dovršiti plažni kompleks na Punta
de Biju.
Uočeno je da zemljišta (gradilišta) nisu komunalno opremana niti
najminimalnijom komunalnom infrastrukturom, što je onemogućavalo izgradnju
građevina na pojedinim urbaniziranim površinama. U ovu svrhu nužna bi bila
izrada DPU prometne i komunalne infrastrukture.
Nužno je postići dostatnu razinu komunalnog opremanja koja uključuje
izgradnju sustava vodoopskrbe odvodnje otpadnih voda, propisani način
deponiranja komunalnog otpada te sanaciju ugroženih ili neadekvatno uređenih
dijelova okoliša.
Većina donesenih DPU odnosila se samo na jedno gradilište i imala odrednice
za provođenje van propisanih UPU- om. Izmjenama i dopunama Programa mjera za
unaprjeđenje stanja u prostoru Općine odnosila se na donošenje novih DPU i svi
odreda samo za jednu parcelu i to obično za već izgrađene objekte.
X. STANJE UREĐENOSTI I PROCESI NA OBALNOM PODRUČJU I UVALI
Pomorsko dobro
Na nivou Primorsko-goranske županije započeta je izrada Projekta vrednovanja
obalnog pojasa započetog kao nužan i vrlo složen projekt uz pripomoć
znanstvenih institucija. Za sada je dovršeno »Prethodno promišljanje o
gospodarenju obalnim pojasom« koje zbog složenosti problema nije dovoljno da bi
se mogla utvrditi koncepcija gospodarenja obalnim pojasom.
Tabela: Aquatorij Općine sa
pripadajućom obalom
|
Općina Punat*
|
Površina mora
|
62,55 km2 (1,23%
Županije)
|
duljina obalne linije
|
20,70 km
|
duljina obale u građevnom području
|
9,5 km
|
*Podaci dobiveni u Zavodu za održivi razvoj i prostorno planiranje
Obalno područje Općine Punat proteže se od lokacije nedaleko križanja
»Dunat« u Puntarskoj dragi pa sve do uvale Zala iza Stare Baške.
Možemo ga podijeliti s obzirom na graničenje sa susjedima, na dva dijela:
1. Akvatorij Puntarske drage, koji je u političko-administrativnom smislu podijeljen-razgraničen
na dio koji pripada Gradu Krku i dio koji pripada Općini Punat.
2. Preostali dio obalnog područja koji pripada akvatoriju koji graniči sa
otvorenim morem i nama neposrednim susjednim JLS.
Puntarska draga je relativno zatvoren sustav čija ravnoteža može nepažljivim
korištenjem biti narušena. Sama činjenica da je akvatorij ovog zaljeva u
zajedničkom korištenju Općine Punat i Grada Krka (podijeljeno na dvije jedinice
lokalne samouprave), ukazuje na potrebu da se sve daljnje aktivnosti moraju
odvijati u zajedničkom dogovoru. Stoga bi bilo dobro izraditi prostornog plana
područja posebnih obilježja uz prethodnu izradu studije gospodarenja i zaštite
Puntarske drage koja će uzeti u obzir sve postojeće i eventualno buduće planove
svih korisnika ovog prostora te sačiniti plan budućeg korištenja ovog prostora
baziran na temeljnim principima održivog razvoja.
Atraktivnost Puntarske drage i njezina dobra zaštićenost dovodi mnoge
turiste sa plovilima. Stoga je uočena potreba rješavanja osnovnih problema u
pomorskom promišljanju turističkog privređivanja Općine, a ne ulazeći u
značajno nova opterećenje mora već stvaranja prije svega reda u luci i to:
. proširenje, postojeće vrlo kratke operativne obale
. izgradnja gata za privez turističkih brodica
. izgradnja gata za privez ribarskih brodica
. izgradnja gatova za privez, prije svega, »tzv. tranzitnih« sezonskih
plovila u vlasništvu gostiju koji borave u privatnim turističkim sobama i
apartmanima, kampu, hotelu i sl. (postojeći broj od dvadesetak tranzitnih
vezova ne zadovoljava ukazane potrebe i potražnju). Ovo bi uvelo dosta reda u
luci te povećalo manevarski prostor za plovila koja se približavaju ili odlaze
od svoji privezišta..
. proširenje kupališnih zona van akvatorija Puntarske drage uz odgovarajući
prometni pristup
. organiziranje sidrišta za manje brodice ili dodatno izgraditi gatove u
predjelu »Pod gušternu«
. nastavak gradnje obalnog zida »Pod gušternu« na sjever do Punćala
. proširenje obalnog zida i izgradnja istezališta za čamce u Staroj Baški,
te izgradnja sezonskih (tranzitnih) privezišta za čamce
. dislokaciju istezališta i planiranje nove lokacije uz jugozapadnu granicu
sa Brodogradilištem
Naglašena je potreba od strane vlasnika Marine za daljnje proširenje vezova
u okviru dobivene koncesije te za produženje postojećih gatova.
Iako više puta spominjana kao nužnost s obzirom na broj plovila nije
napravljen »katalog« lokacija postaja za opskrbu brodica gorivom, kao ni
cestovnih vozila.
Plaže na području Općine Punat
Na nivou Županije sačinjena je analiza stanja i kategorizacija morskih plaža
na području PGŽ. Elaborat sadrži evidenciju plaža u skladu s Uredbom o
standardima kakvoće mora na morskim plažama. Osim skrbi za zdravlje koje se
provodi mjerenjem kakvoće mora (provodi se za vrijeme sezone kupanja od 15.05.
do 30.09.), evidentno je zaostajanje u zadovoljavanju svih ostalih uvjeta koje
treba pružiti kupačima. Daljnje rješavanje problematike plaža mora se usmjeriti
na upravljanje, koncesije ili gospodarsko korištenje i ekologiju morskih plaža.
Na području Općine nalaze se uređene plaže i to na području Punta te
prirodne plaže između Punta i granica s Općinom Baška. Za područje Općine Punat
nije izrađena karta plaža s granicama morskih plaža, ispustima i količinama
otpadnih voda, dužinom te dubinom mora na ispustu, uređajem za pročišćavanje
otpadnih voda s naznakom vrste uređaja, točke uzimanja uzorka, izgrađenost i
namjena obale i sl. (M 1:5000)
Na obalnom području južnije od lučkog područja luke Punat predlažu se
sljedeći zahvati:
1. izgradnja sunčališta na dionici južno od mulića starog kupališta do
postojećeg mulića u produžetku Košljunske ul.
2. daljnje uređenje kupališne zone od crkvice sv. Mikula do uvale Gramaul
(daljnjim uređenjem postojeće kupališne zone dopunilo bi se i završno uredila
trenutno najkvalitetnija kupališna zona samog naselja Punat
3. izgradnja šetališnog obalnog puta od Punta de Bija do autokampa Konobe
4. omogućavanje stvaranja kupališnih zona tipa onih postojećih na Punta de
Bilju (nužnost zbog uočene preopterećenosti sadašnjih plažnih kapaciteta)
5. obalni pojas od autokampa Konobe do uvale Oprna treba zadržati u
postojećem prirodnom obliku (obzirom da ovaj pojas obuhvaća cijeli niz uvala sa
prelijepim prirodnim plažama bilo bi dobro predvidjeti izgradnju malih gatova -
mulića za pristajanje manjih plovila koji dovoze kupače)
6. rt Negrit sa svjetionikom na Tranjevu kao potencijalna lokacija sa
zaštićenom lučicom, ugostiteljskim objektom (može i smještajni) i centrom za
spašavanje na moru
7. uvala Oprna zbog svoje atraktivnosti i velikog broja turista-kupača koji
dolaze na tu lokaciju, trebala bi imati uređen pješački pristup od same ceste
do uvale te uređeno parkiralište( ili parkirališta). Također bi bilo uputno
izgradnja manjeg mulića za pristajanje plovila koji dovoze kupače.
XI. PRIMJENA POSTOJEĆIH I POTREBNE NOVE MJERE ZA OŽIVLJAVANJE SLABO
RAZVIJENIH I DEPOPULACIJSKIH PODRUČJA
U ovo područje zasigurno spada južno naselje Općine - Stara Baška.
Tablica: Kretanje broja stanovnika u Staroj Baški
|
1857
|
1869
|
1880
|
1890
|
1900
|
1910
|
1921
|
1931
|
1948
|
1953
|
1961
|
1971
|
1991
|
2001
|
St. Baška
|
295
|
324
|
354
|
389
|
432
|
411
|
369
|
377
|
347
|
311
|
247
|
161
|
112
|
95
|
Broj stanovništva na promatranom području godinama ima trend opadanja, uz pogoršavanje
starosne strukture. Takav trend kretanja stanovništva uzrokovan je lošim
gospodarskim stanjem na koji se nadovezuju loša društvena i komunalna
infrastruktura.
Sredinom 80-ih godina prošlog stoljeća donesena je Studija
društveno-ekonomskog razvoja područja Stare Baške do 2.000. god., koja je uz
GUP Stare Baške trebala utjecati na budući jači i pravilan razvoj područja. Uz
turizam koji se bazirao na manju turističku izgradnju tipa pansiona i uz kamp
»Škrilu«, dodatni razvojni zamašnjak predstavljao je prometni aspekt zbog
izvedbe »plave magistrale« i novog trajektnog pristaništa Stara Baška-Lopar.
Osnovni pravci razvoja naselja do 2000. god. bili su: turizam i
ugostiteljstvo; poljoprivreda (ovčarstvo i ribarstvo-marikultura) te trgovina i
zanatstvo kao prateće djelatnosti ovim dvjema prvima.
XII. KARTOGRAFSKE PODLOGE
Nužna izrada ažuriranih ili potpuno novih katastarskih i geodetskih podloga,
naročito za područje Stare Baške gdje se još uvijek koriste karte u mjerilu
1:2880. Nadalje nužno je skenirati i digitalizirati geodetske i katastarske
podloge.
Projekt novih katastarskih izmjera (ažuriranje postojećih) sa izradom novih
katastarskih karata, izraditi u suradnji s Državnom geodetskom upravom.
GIS - izrada geografsko-informativnog sustava za potrebe Općine.
XIII. DRUGE MJERE OD VAŽNOSTI ZA PROSTOR
Strategijom i Programom prostornog uređenja na razini Republike Hrvatske
ustanovljena su neka opća načela budućeg planiranja na urbanim i ruralnim
područjima. Prema tim smjernicama planerske aktivnosti u budućnosti usmjerene
su prvenstveno prema iskorištavanju postojećih resursa unutar naseljenih
građevinskih područja bez narušavanja poljoprivrednih i šumskih površina, te
priobalnog pojasa.
Problemi u prostoru, uočeni i nabrojeni u ovom Izvješću, dio su pripreme za
stvaranje koncepcije i organizacije ukupnog prostora Općine, ali i aktivnosti
potrebnih da se najznačajniji prostori za budući razvitak JLS urede i pripreme
za novu izgradnju, odnosno zaštite za potrebe generacija koje još o prostoru
zbog dobnosti ne mogu odlučivati ili su još nerođene generacije ali će živjeti
na ovom našem prostoru.
Klasa: 021-05/04-01/1
Ur. broj: 2142-02-01-04-8
Punat, 22. siječnja 2004.
OPĆINSKO VIJEĆE OPĆINE PUNAT
Predsjednik
Općinskog vijeća
Slavko Žic, oec., v.r.