16.
Na temelju članka 11. Zakona o prostornom uređenju (»Narodne novine« broj
30/94, 68/98, 61/00 i 35/02) i članka 24. Statuta Grada Bakra (»Službene
novine« Primorsko-goranske županije broj 29/01), Gradsko vijeće Grada Bakra, na
28. sjednici održanoj 4. lipnja 2003. godine, donosi
DVOGODIŠNJI PROGRAM MJERA
za unapređenje stanja u prostoru na području
Grada Bakra
I. UVOD
Dvogodišnji program mjera za unapređenje stanja u prostoru (u daljnjem
tekstu: Program mjera) izrađen je na temelju Izvješća o stanju u prostoru.
Programom mjera utvrđuje se:
- gospodarski i društveni razvoj kroz izradu i dopunu planske dokumentacije,
- zaštita prostora,
- upravljanje prostorom,
- ostale potrebne mjere za provedbu dokumenata prostornog uređenja,
- stručne podloge i studije (konzervatori, promet, energetika, vodoopskrba i
ostalo)
- potrebu i razinu uređenja zemljišta, izvore i rokove za financiranje
izgradnje objekata i uređaja komunalne infrastrukture.
Sukladno članku 13. Zakona o prostornom uređenju (»Narodne novine« broj
30/94, 68/98, 61/00 i 35/02) dokumenti prostornog uređenja čija je izrada
predviđena ovim Programom mjera su:
1. Prostorni plan uređenja grada
Prostorni plan uređenja grada utvrđuje uvjete za uređenje gradskog područja,
određuje svrhovito korištenje, namjenu, oblikovanje, obnovu i sanaciju
građevinskog i drugog zemljišta, zaštitu okoliša te zaštitu spomenika kulture i
osobito vrijednih dijelova prirode. Sadrži osnove razvitka prostora, ciljeve
prostornog uređenja, namjenu prostora, mjerila, smjernice, mjere i uvjete
korištenja, zaštitu i uređivanje prostora, te druge elemente od važnosti za
područje grada.
2. Urbanistički plan uređenja
Urbanistički plan uređenja utvrđuje osnovne uvjete korištenja i namjene
javnih i drugih površina za naselje, odnosno dio naselja, prometnu, odnosno
uličnu i komunalnu mrežu, te ovisno o posebnosti prostora smjernice za
oblikovanje, korištenje i uređenje prostora. Sadrži način i oblike korištenja i
uređenja javnih i drugih prostora, način uređenja prometne, odnosno ulične i komunalne
mreže te drugih elemenata ovisno o području obuhvata. Urbanističkim planom može
se utvrditi obveza izrade detaljnih planova uređenja za uža područja unutar
obuhvata plana.
Urbanistički plan uređenja donosi se za naselja, odnosno dijelove naselja koja
su sjedišta gradova, za naselja, odnosno dijelove naselja registrirana kao
povijesne urbanističke cjeline te za naselja određena prostornim planom
županije, odnosno ovim programom mjera.
3. Detaljni plan uređenja.
Detaljni plan uređenja utvrđuje detaljnu namjenu površina, režime uređivanja
prostora, način opremanja zemljišta komunalnom, prometnom i telekomunikacijskom
infrastrukturom, uvjete za izgradnju građevina i poduzimanje drugih aktivnosti
u prostoru, te druge elemente od važnosti za područje za koje se plan donosi.
Obveza izrade detaljnog plana uređenja s granicama obuhvata utvrđuje se
prostornim planom šireg područja, odnosno ovim Programom mjera.
II. IZRADA PROSTORNIH PLANOVA
Izradi prostornih planova predviđenih ovim Programom mjera pristupa se
temeljem godišnjeg plana rada Odjela gradske uprave za komunalni sustav,
urbanizam i ekologiju, odnosno pojedinačnih odluka Poglavarstva Grada Bakra.
U sljedećem dvogodišnjem razdoblju planira se izrada sljedeće prostorno -
planske dokumentacije:
1. PROSTORNI PLAN UREĐENJA GRADA BAKRA - u izradi
Konačni prijedlog Prostornog plana uređenja Grada Bakra izrađen od strane
»URBANISTIČKOG INSTITUTA HRVATSKE« d.d. Zagreb nakon održanog javnog uvida,
dostavljen je nadležnim županijskim službama radi izdavanja suglasnosti o
usklađenju plana s postavkama i elementima Prostornog plana Primorsko-goranske
županije.
Prostorni plan grada/općine čija je izrada započela tijekom 2002. godine
sukladno Zaključku Županijskog poglavarstva Primorsko -goranske županije Klasa:
022-04/03-03/ 3, Ur.br: 2170-01-92-01-03-5 od 13. veljače 2003. mora biti
dovršen i usklađen s Prostornim planom Primorsko-goranske županije do kraja
2003. godine.
2. URBANISTIČKI PLAN UREĐENJA
- građevinska područja naselja:
2.1. Urbanistički plan uređenja Bakar
građevinska područja za izdvojene namjene
2.2. Urbanistički plan uređenja zone Lunga
2.3. Urbanistički plan uređenja zone poslovne namjene (ex Koksara)
2.4. Urbanistički plan uređenja zone luke Goranin
3. DETALJNI PLANOVI UREĐENJA
- zone poslovne namjene:
3.3. Detaljni plan uređenja Susanićevo
3.4. Detaljni plan uređenja Glavičina - Izopur
III. STAVLJANJE IZVAN SNAGE PROSTORNIH PLANOVA
Ovim Programom mjera predviđa se stavljanje izvan snage Detaljnog plana
uređenja povijesne jezgre Grada Bakra (»Službene novine« Primorsko-goranske
županije br. 8/99) nakon donošenja Prostornog plana uređenja Grada Bakra.
Razlozi stavljanja izvan snage detaljnog plana uređenja povijesne jezgre
grada Bakra su neusaglašenost Prostornog plana uređenja Grada Bakra kao plana
višeg reda sa detaljnim planom uređenja povijesne jezgre grada Bakra kao plana
nižeg reda.
Detaljnim planom uređenja povijesne jezgre Grada Bakra određena je namjena
za svaku pojedinu građevinsku česticu ili objekt. Tijekom proteklog razdoblja
provođenja u primjeni navedenog plana uočeni su pojedini nedostaci koji između
ostaloga koče i realizaciju planiranog razvoja komunalne infrastrukture.
Ovim Programom mjera, a sukladno članku «26.b» Zakona o prostornom uređenju
(»Narodne novine« broj 30/ 94, 68/98, 61/00 i 35/02) predviđena je obveza
izrade Urbanističkog plana uređenja grada Bakra kao središta jedinice lokalne
samouprave čime će se utvrditi osnovni uvjeti korištenja i namjene javnih i
drugih površina, prometnu, odnosno uličnu i komunalnu mrežu te smjernice za
oblikovanje, korištenje i uređenje prostora.
IV. ZAŠTITA PROSTORA
Zaštita prostora obuhvaća:
1. Mjere zaštite krajobraznih vrijednosti
- sačuvati izvorne karakteristike prirodnog krajobraza sprečavanjem
izgradnje na vizualno eksponiranim dijelovima prostora,
- uvažavati strukturne značajke i očuvati izmjene šumskih površina i livada,
- održavati i pravilno gospodariti postojećim šumskim površinama, ne
dozvoliti unošenje alohtonih vrsta.
2. Mjere zaštite prirodnih vrijednosti:
- zaštićeni dio prirode - Nacionalni park Risnjak
Očuvati prirodne karakteristike i ravnotežu šumskih ekosistema i hidroloških
prilika u izvornom ili zatečenom obliku i omogućiti korištenje prostora
Nacionalnog parka u znanstvene, kulturne, odgojne, obrazovne i
turističko-rekreacijske svrhe.
- zaštićeni krajolik - Kukuljanske Ponikve
Dio su prirode predložen za zaštitu u kategoriji zaštićenog krajolika.
3. Mjere zaštite kulturno - povijesnih cjelina
- zaštita naselja - povijesnih graditeljskih cjelina
- zaštita arheološke baštine
- zaštita povijesnih sklopova i građevina
- zaštita etnološke baštine
4. Mjere postupanja s otpadom
- izbjegavanje i smanjenje nastajanja otpada,
- sprečavanje nenadziranog postupanja s otpadom,
- iskorištavanje vrijednih svojstava otpada u materijalne i energetske
svrhe,
- odlaganje otpada na odlagališta,
- saniranje otpadom onečišćenih površina.
5. Mjere sprečavanja nepovoljnih utjecaja na okoliš
- zaštita tla: šumskog tla, poljoprivrednog tla i tla za planiranje
izgradnje
U skladu s odredbama Prostornog plana Primorsko-goranske županije nalaže se
izvršenje detaljnog geotehničkog zoniranja građevinskih područja za
urbanističke i detaljne planove uređenja na temelju topografske podloge mjerila
1:500.
- zaštita zraka
Temeljna mjera za postizanje ciljeva zaštite zraka je smanjivanje emisije
onečišćujućih tvari u zrak. Zbog blizine i utjecaja TE Rijeka i Rafinerije na
Urinju potrebna je stalna kontrola - monitornig kakvoće zraka. Mjerna stanica
postavljena je na Krasici. Detaljne mjere za zaštitu zraka biti će propisane
Odredbama za provođenje Prostornog plana uređenja Grada Bakra
- zaštita voda
Mjere zaštita podzemnih voda u izvorištima i zonama sanitarne zaštite
određene su Odlukom o sanitarnoj zaštiti vode za piće na riječkom području
(»Službene novine« Primorsko-goranske županije br. 6/94 i 12/94)
- zaštita mora od zagađenja
Mjere za sprečavanje i smanjenje onečišćenja mora su: izgradnja javnog
sustava za odvodnju otpadnih voda čime će se spriječiti izravno ispuštanje
sanitarno-potrošnih i tehnoloških otpadnih voda u more, izrada katastra
zagađivača mora, unapređivanje službe zaštite mora i izviđanje radi pojave
onečišćenja, u lukama osigurati prihvat zauljenih voda i istrošenog ulja i
odrediti način servisiranja brodova na moru i kopnu.
- zaštita od prekomjerne buke
Izvršiti snimanja buke na područjima koja su ugrožena prekomjernom bukom. Na
osnovi rezultata snimanja i odredbi Zakona o zaštiti od buke (»Narodne novine«
broj 17/90) donijeti Odluku o zaštiti od buke kojom se regulira dozvoljeni nivo
buke, ovisno o namjeni prostora.
6. Mjere posebne zaštite
- sklanjanje ljudi
Sklanjanje ljudi osigurava se izgradnjom skloništa osnovne zaštite i
privremenim izmještanjem stanovništva, prilagođavanjem prirodnih, podrumskih i
drugih pogodnih građevina za funkciju sklanjanja ljudi u određenim zonama što
se utvrđuje Planom zaštite i spašavanja Grada Bakra, kao operativnog plana civilne
zaštite koji se izrađuje za trenutno stanje u prostoru i stoga ne može imati
utjecaj na prostorno planiranje.
- zaštita od potresa
Protivpotresno projektiranje građevina, kao i građenje, treba provoditi
sukladno Zakonu o građenju i postojećim tehničkim propisima
- zaštita od rušenja
Urbanističkim i detaljnim planovima uređenja prostora za pojedina područja
Grada Bakra ( a posebno za izgrađene jezgre naselja koja nisu izgrađena po
protivpotresnim propisima gradnje) mora se analizirati otpornost tih jezgri na
rušenje uslijed potresa i predvidjeti detaljnije mjere zaštite ljudi od
posljedica rušenja objekata
- zaštita od požara
Zaštita od požara ovisi o stalnom i kvalitetnom procjenjivanju ugroženosti
od požara i tako procijenjenim požarnim opterećenjem, vatrogasnim sektorima i
vatrobranim pojasevima, te drugim zahtjevima utvrđenim prema izrađenoj i
usvojenoj Procjeni ugroženosti od požara i tehnološkim eksplozijama Grada Bakra
V. STRUČNE PODLOGE
Zakonom o zaštiti okoliša (»Narodne novine« broj 82/94 i 128/99) određena je
obveza izrade studije utjecaja na okoliš za zahvate u prostoru koji se određuju
Pravilnikom o procjeni utjecaja na okoliš (»Narodne novine« broj 59/00). Izradi
studije utjecaja na okoliš pristupa se u okviru pripreme namjeravanog zahvata,
odnosno prije izdavanja lokacijske dozvole ili drugog odobrenja za zahvat za
koji izdavanje lokacijske dozvole nije obvezno. Lokacije se određuju
dokumentima prostornog uređenja, te su dokumenti prostornog uređenja izvori
podataka za izradu studije o utjecaju na okoliš. Ako lokacija nije određena ili
pobliže određena dokumentima prostornog uređenja, studijom se mora ocijeniti i
izbor lokacije zahvata.
Zaštite urbane (Bakar) i ruralne (Praputnjak) strukture naselja koje su
registrirane povijesne graditeljske cjeline svrstane u I. stupanj zaštite
nalaže izradu detaljne i potpune konzervatorske dokumentacije kao osnovne
podloge za sve arhitektonske projekte unutar granice zaštite.
Obzirom na arheološke nalaze na području grada Bakra i u neposrednoj
okolici, potrebno je izraditi studiju utjecaja na okoliš radi zaštite
postojećih i mogućih novih arheoloških nalaza za sve buduće infrastrukturne
koridore, prvenstveno za koridor priobalne dionice autoceste i željezničke
pruge.
Etno zona Bakarski prezidi uvjetuje potrebu očuvanja preostalih suhozida na
ovom području, s time da je potrebno pristupiti reviziji granice zaštićene
zone, prema revalorizaciji koju će provesti nadležno tijelo.
Za etno zonu Praputnjak (zaseoci i napuštena sela u Praputnjaku), zbog
izrazito lošeg stanja, potrebna je revizija rješenja o upisu u registar
kulturnih dobara, odnosno revizija granica zone zaštite koju će provesti
nadležno tijelo.
VI. UREĐENJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Uređenje građevinskog zemljišta obuhvaća pripremu zemljišta za izgradnju
(izrada prostornih planova, imovinsko-pravne radnje, izgradnja komunalne
infrastrukture, objekata i uređaja individualne i zajedničke potrošnje).
Odredbe i troškovi za uređenje građevinskog zemljišta utvrđuju se sa svakim
dokumentom prostornog uređenja nižeg reda. Ako postojećim važećim dokumentom
prostornog uređenja, troškovi uređenja i realizacije plana nisu određeni,
donosi ih Poglavarstvo Gada Bakra, a prema programu pripreme i uređenja
građevinskog zemljišta.
Izvršenje Programa mjera, izrada i donošenje prostorno- planske
dokumentacije, te rješavanje imovinsko-pravnih poslova i izgradnja komunalnih
instalacija biti će financirano iz komunalne naknade, komunalnog doprinosa,
proračuna Grada Bakra te drugih izvora (sufinanciranje od strane Županije ili
zainteresiranih fizičkih ili pravnih osoba)
VII. IZMJENE I DOPUNE PROGRAMA MJERA
Izmjene i dopune ovog Programa mjera donose se po istom postupku po kojem je
donesen i ovaj Program mjera.
VIII. OBJAVA
Ovaj Program mjera stupa na snagu danom donošenja i objaviti će se u
»Službenim novinama« Primorsko-goranske županije
Klasa: 363-02/03-01/03
Ur. broj: 2170-02-01-03-2/ES
Bakar, 4. lipnja 2003.
GRADSKO VIJEĆE GRADA BAKRA
Predsjednik
Gradskog vijeća
Desimir Širola, dipl. ing. str.,
v. r.