46.
Na temelju članka 10. Zakona o prostornom uređenju (»Narodne novine« broj
30/94, 68/98, 61/00, 32/02 i 100/ 04), članka 35. Zakona o lokalnoj i područnoj
(regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« broj 33/01, 60/01 i 129/05) i članka
18. Statuta Općine Lokve (»Službene novine« broj 37/05), Općinsko vijeće Općine
Lokve, na sjednici održanoj 31. svibnja. 2006. god. donosi
IZVJEŠĆE
o stanju u prostoru za područje Općine Lokve
I. Sadržaj izvješća o stanju u prostoru
I.1. Pokrivenost područja Općine Lokve prostornim planovima
I.2. Konceptualna obilježja prostornog razvitka Općine Lokve
I.3. Opća ocjena prostorno planske dokumentacije
I.4. Ocjena stanja u prostoru
I.1. Pokrivenost područja Općine Lokve prostornim planovima
Za teritorij Općine Lokve na snazi su slijedeći prostorni planovi:
a) Prostorni plan Primorsko-goranske županije (»Službene novine« br. 14/00)
b) Prostorni plana Nacionalnog parka Risnjak (»Narodne novine« br. 23/01)
c) Prostorni plan uređenja Općine Lokve (»Službene novine« br. 43/04)
Prostorni plan uređenja Općine Lokve kao osnovni dokument prostornog
uređenja donešen je početkom 2005. god. Njime je izvršena analiza cjelokupnog
prostora Općine Lokve naročito s aspekta gradnje i daljnjeg prostornog
planiranja u svrhu što boljeg i učinkovitijeg razvoja usmjerenog na napredak
Općine Lokve, a istovremeno kontrolu gradnje u smislu kvalitetnog urbanističkog
usmjeravanja. PPU-om Općine Lokve predviđena je potreba izrade niza prostornih
planova i to Urbanistički planovi uređenja i Detaljni planovi uređenja koji su
propisani da ih je potrebno izraditi Prostornim planom Primorsko-goranske
županije ili su značajke nekog prostora nametnule potrebu izrade navedenih
prostornih planova.
Budući je osnovni uvjet za omogućavanjem daljnjeg razvoja pojedinih zona
upravo izrada propisanih prostornih planova, a u periodu koji dolazi nije sa
sigurnošću moguće točno predvidjeti lokacije na kojima će se iskazati potreba
za gradnjom potrebno je izraditi Program mjera za unapređenje stanja u prostoru
kojim će se izvršiti detaljna analiza svakog pojedinog predviđenog prostornog
plana odnosno njegova očekivana realizacija, a sve u svrhu kvalitetnog i
kontroliranog razvoja prostora i svih aspekata razvoja Općine Lokve
(gospodarstvo, turizam, sport, infrastruktura, društvene djelatnosti i
socijalna skrb, školstvo, zaštita okoliša i sl. što utječe na kvalitetu
stanovanja, rada i života građana).
I.2. Konceptualna obilježja prostornog razvitka Općine Lokve određena su i
planirana uglavnom u Prostornom planu uređenja Općine Lokve koji je osnovni
dokument prostornog uređenja i temelji se na detaljnoj analizi prostora,
povijesti, prirodnih značajki i specifičnosti, privrede, stanovništva,
dosadašnjeg i planiranog privrednog razvoja, prometnih i ostalih
infrastrukturnih koridora i podizanja razine opremljenosti komunalnom
infrastrukturom, očuvanja i zaštite prostora, uvjeta korištenja i zaštite
prostora, postupanja s otpadom, sprečavanja nepovoljna utjecaja na okoliš i
svega ostalog što je važno u planiranju i razvoju nekog prostora. Ove postavke
koje su određene Prostornim planom uređenja Općine Lokve protežu se kroz sve
planove nižeg reda i smjernice su za izradu istih (Urbanistički planovi
uređenja i Detaljni planovi uređenja koji će na osnovi toga detaljnije i
kvalitetnije obraditi svaki aspekt prostornog razvitka).
I.3. Opća ocjena prostorno planske dokumentacije
Prostorni plan Primorsko-goranske županije je kao dokument prostora obradio
čitav teritorij Primorsko-goranske županije i dao osnovne elemente i smjernice
za izradu Prostornih planova jedinica lokalne samouprave i drugih prostornih
planova koji su zakonski propisani. Po svom konceptu navedeni plan nije
provedbeni odnosno ne može se koristiti u neposrednoj provedbi te je neophodno
donijeti Prostorne planove općina i Gradova. U tom smislu donesen je Prostorni
plan uređenja Općine Lokve koji je u primjeni jedan kraći period, ali je isto
tako i osnovni dokument za razvoj Općine koji može svojom kvalitetom usmjeriti
i potaknuti sve aspekte razvoja i napretka jedne zajednice. Prostorni plan mora
pratiti i biti u funkciji razvoja zajednice i istovremeno usmjeravati i
poticati taj razvoj u skladu s mogućnostima
prostora i okoliša te je kao takav promjenjiv i za očekivat
je da će se u narednom vremenskom periodu pokazati njegove prednosti odnosno
nedostaci pa tako i eventualna potreba za izmjenom istog.
Prostorni plan Nacionalnog parka Risnjak je zahvatio na teritoriju Općine
Lokve manji dio neizgrađenog dijela prostora i u njegovoj primjeni ne iskazuju
se posebne poteškoće.
Od ostalih prostornih planova Općina Lokve nema niti jedan doneseni Plan te
je u narednom periodu potrebno značajnije uložiti u prostorno planiranje kao
osnovni preduvjet za razvoj i izgradnju prostora.
Kao poseban problem u ovom Izvješću navodimo nedostatak potrebnih
katastarskih podloga za izradu planova i za njihovu provedbu. Tu je potrebna
posebna stručna i financijska pomoć Županije kao i potpora i inicijativa
Državne geodetske uprave za rješavanjem tog problema. Također će se Programom
mjera iskazati za svaki prostorni plan koji se izrađuje da je potrebno
pribaviti i adekvatne podloge za izradu kartografskih prikaza koje sadrži
grafički dio svakog prostornog plana.
Za realizaciju Planova potrebna je također i zadovoljavajuća vlasnička
struktura zemljišta odnosno mogućnost rješavanja imovinsko-pravnih poslova.
Općina Lokve u svom vlasništvu ima manji dio zemljišta koje je nedostatno za
razvoj te je potrebno krenuti u rješavanje i otkup zemljišta ili to pitanje
ostaviti potencijalnim investitorima da ga rješavaju, a nakon toga je tek
moguće planirati prostor, opremiti ga potrebnom komunalnom infrastrukturom i
graditi.
I.4. Ocjena stanja u prostoru
Analizom u prethodnoj točki prostorno planske dokumentacije i samog prostora
na terenu može se zaključiti da prostor Općine Lokve nije značajno devastiran
bespravnom i nekontroliranom gradnjom, odnosno gradnjom koja narušava
krajobrazne i tradicionalne kriterije. Veći problem i devastaciju prostora
predstavljaju brojni koridori tranzitne infrastrukture koja je od važnosti za
Republiku Hrvatsku ili Županiju koji znatno narušavaju vrijednosti prostora i
prirode i predstavlja trajna ograničenja u razvoju i korištenju navedenog
prostora.
Za razvoj i napredak Lokava potrebno je poticati i razvijati poslovne zone i
zone za razvoj turizma kao prostore na kojima će se ostvarivati prihod i
zapošljavati ljude. Za to je potrebno ostvariti osnovne preduvjete odnosno
riješiti imovinsko pravne odnose odnosno pripomoći u rješavanju istih te
izraditi potrebnu Prostornu dokumentaciju, pristupiti ishođenju dozvola za
izgradnju komunalne infrastrukture i izgraditi je. Za takav sveobuhvatni zahvat
koji jedino s takvim postavkama može dati nekakve rezultate Općina Lokve će
morati donositi godišnje planove razvoja prostora kojima će se definirati koji
će se Prostorni planovi izrađivati i godišnje planove ulaganja u komunalnu
infrastrukturu kojima će se odrediti prioriteti gradnje cesta, vodovoda,
kanalizacije, električne energije, a koji će biti u skladu s trenutačnim
iskazanim potrebama potencijalnih investitora. U skladu s time tražit će se
prijavama na natječaje koje raspisuje Županija odnosno Ministarstva
sufinanciranje određenih programa u cilju napretka i razvoja Općine Lokve.
Za individualnu stambenu izgradnju također je u proteklom razdoblju krenuo
veći interes. Razvojem privrede i turizma taj interes će se vjerojatno i
povećati budući se time povećava broj ljudi koji će biti zaposleni i živjeti u
Općini Lokve.
Zone turizma određene su u PPU-u Općine Lokve prema kriterijima dosadašnjih
postojećih zona ili planiranih u prethodnim planovima te prema potrebama koje
su iskazane u tijeku donošenja Plana. Raspored tih zona je ravnomjeran na
čitavom teritoriju Općine Lokve i vezan je uz prirodne pogodnosti i obilježja
koja naročito pogoduju razvoju i promidžbi turizma (Gorski raj uz Lokvarsko
jezero, Mrzla vodica, Golubinjak, Špilja i sl.). Općina Lokve ima posebni
potencijal za razvoj turizma zbog mnogo prirodnih pogodnosti i znamenitosti na
relativno maloj površini.
U skladu s modernim trendovima razvoja turizma i turističke ponude sportski
sadržaji su u simbiozi s prirodnim karakteristikama područja jedan od značajnih
potencijalnih razvojnih grana Općine Lokve. To se posebno odnosi na ponudu
sportskih sadržaja uz jezero i u šumi s popratnim ugostiteljskim sadržajima.
Komunalna infrastruktura kao neophodni prateći dio razvoja svih gore
navedenih grana se gradi, održava ili rekonstruira prema godišnjim programima koje
donosi Vijeće Općine Lokve i nastoji pratiti trendove izgradnje pojedinih zona
i razvoja pojedinih grana (poslovne zone, stambene zone, turizam) koje su
prethodno analizirane.Troškovi izgradnje ili održavanja građevina komunalne
infrastrukture su veliki s obzirom na specifičnost terena i prostora i u tom
segmentu se traži određena pomoć putem kandidiranja programa određenih
investicija na Županiju i u Državu za sufinanciranje.
S aspekta zaštite okoliša važno je napomenuti da u samoj Općini Lokve nema
značajnih zagađivača koji bi opterećivali prostor i imali posebne uvjete
zaštite okoliša, a da im je djelatnost lokalnog karaktera. Općina Lokve je zbog
specifičnih prirodnih karakteristika opterećena infrastrukturom šireg značaja
odnosno uglavnom infrastrukturnim građevinama koje su od državnog interesa. To
se odnosi na Lokvarsko jezero koje je u sustavu HEP-a; Hrvatske
Elektroprivrede, Proizvodnja, naftovod, plinovod, autocesta, magistralna pruga,
dalekovodi planirana akumulacija križ za potrebe vodoopskrbe čitavog teritorija
Gorskog kotara i šire i ostala infrastruktura koja direktno ili indirektno
(prosjeke na šumama ili prolazak kroz poljoprivredne površine koje nakon toga
to više ne mogu biti) narušavaju prirodne vrijednosti prostora i mogu zagaditi
okoliš i imati značajan utjecaj na okoliš naročito u incidentnim situacijama.
Prostornim planom Primorsko-goranske županije lokacija Sović Laz« predviđena je
kao reciklažno dvorište za komunalni otpad i to za 7 jedinica lokalne
samouprave(Lokve, Delnice, Fužine, Mrkopalj, Ravna Gora, Skrad i Brod
Moravice).
Sprečavanjem nekontrolirane gradnje i planiranjem prostora u smislu da se ne
dozvoli granja koja bi znatnije opterećivala prostor u smislu zagađenja okoliša
može se održati postojeće zadovoljavajuće stanje okoliša.
Izvješće o stanju u prostoru donosi se za četverogodišnje razdoblje (lipnja
2006. god. do lipnja 2010 god.) objavit će se u Službenom novinama«
Primorsko-goranske županije i stupa na snagu osmog dana od dana objave, a
primjenjivat će se od 15. lipnja 2006. do 15. lipnja 2010. godine.
Klasa: 350/05/06-01/02
Ur. broj: 2112-02/01-06-02
Lokve, 31. svibnja 2006.
OPĆINSKO VIJEĆE OPĆINE LOKVE
Predsjednik
Mirko Turukalo, v.r.