4.
Na temelju članka 10. st. 2. Zakona o prostornom uređenju (»Narodne novine«
broj 30/94, 68/98 i 61/00, 32/02 i 100/ 04) i članka 26. Statuta Grada Čabra
(»Službene novine« Primorsko-goranske županije broj 24/01) Gradsko vijeće Grada
Čabra, na sjednici održanoj 1. ožujka 2006. godine donosi
IZVJEŠĆE
o stanju u prostoru Grada Čabra
(01. 01. 2002. - 31. 12. 2005. godina)
Sadržaj:
1. KARAKTERISTIKE GRADSKOG PROSTORA
2. OSTVARENJE PROGRAMA MJERA ZA
RAZDOBLJE 2003.-2004.
3. PREGLED POSTOJEĆE DOKUMENTACIJE ZA
PODRUČJE GRADA ČABRA
3.1. Prostorni plan Primorsko goranske županije
(SN PGŽ br. 14/00)
3.2. Prostorni plan područja posebne namjene
NP Risnjak (NN br. 23/01)
3.3. Prostorni plan uređenja grada Čabra
(SN PGŽ 25/03)
3.4. DPU »Gerovo-Kasarne« (SN br. 3/84, 19/93)
4. ZAKLJUČAK
1. KARAKTERISTIKE GRADSKOG PROSTORA
Za prostor Grada Čabra u razdoblju 2002.-2005. karakteristično je:
1. Velik broj napuštenih kuća i naselja koja izumiru kao posljedica
trenda intenzivnog iseljavanja, osobito mladog stanovništva.
Ovaj trend se posljednjih godina u manjim naseljima zaustavlja, ali ne u
korist stalne naseljenosti, već u korist vikend izgradnje.
U većim mjestima, koja nisu toliko zanimljiva vikend izgradnji, osobit
problem predstavlja grupiranje više ruševnih građevina (npr. područje Kasarne u
Gerovu).
2. Reljefna i prometna izoliranost od ostatka Gorskog kotara i
sveukupnog teritorija Republike Hrvatske, a osobito je izražena u usjeku
Čabranke.
Situacija se nastoji ublažiti boljim održavanjem prohodnosti cesta i
završetkom izgradnje ceste Čabar-Brod na Kupi. Zbog navedenog postoji potreba
za regionalnim povezivanjem u dolini Kupe i Čabranke.
3. Gubitak poljoprivrednih površina u korist šumskih, poljoprivreda
ima neznatan udio u ukupnom bruto proizvodu, što je rezultat nepovoljnih
klimatskih uvjeta, reljefnih karakteristika koje ne dopuštaju korištenje
poljoprivredne mehanizacije i rascjepkanosti poljoprivrednog zemljišta u male parcele.
4. Osjetljivost okoliša, osobito tla i vode koja proizlazi iz
reljefa, geološke građe terena i njegovih geotehničkih značajki.
4.1. Osjetljivost tla
Dok je područje karbonatnog kompleksa, osim lokacija gdje se na karbonatnoj
podlozi nalazi pokrivač (osobito crvenica), geotehnički lako savladiv (bilo u
prirodnim uvjetima, bilo kod zasjecanja), dobre nosivosti i male
deformabilnosti i jedino mu je raščlanjen reljef često ograničavajući čimbenik,
područje paleozojskih klastita, iako relativno dobro za temeljenje (proteže se
u najnaseljenijem dijelu teritorija, (Čabar, Tršće, Gerovo, Hrib, dolina
Čabranke), traži poseban oprez kod većih geotehničkih zahvata, kao što je
zasijecanje ili nasipavanje. Već malo zasijecanje ili nasipavanje može bitno
poremetiti osjetljivu ravnotežu padina. Izvedba građevina na ovim lokacijama
može znatno poskupiti izgradnju pojedinih objekata. Uz to troškovi sanacije,
zbog odabira neodgovarajućeg temeljenja, mogu višestruko povećati prvobitno
planiranu cijenu izgradnje. Također je važan utjecaj površinskih i podzemnih
voda koje potiču egzogenetske procese kao što su erozija i pojave nestabilnosti
padina. Mjestimične višemetarske nakupine koluvijalno-deluvijalnih tvorevina,
te aluvijalne naplavine uz korito Čabranke dodatno utječu na nepovoljnu
stabilnost terena.
4.2. Voda
Paleozojski klastiti većinom su vrlo male vodopropusnosti, upojnost terena
im je mala, koeficijent otjecanja općenito velik, pa se u razdobljima
intenzivnih padalina, osim stalnih, pojavljuje čitav niz vodotoka bujičnog
karaktera koji na svom putu pokupe i razna onečišćenja, a voda je često
zamuljena.
Stijene karbonatnog kompleksa imaju pukotinsko-disolucijski (kavernozni) tip
poroziteta, unatoč razlikama u vodopropusnosti, što je posljedica litološkog
sastava kao i stupnja raspucalosti i okršenosti, upojnost terena je općenito
velika, koeficijent otjecanja općenito mali, pa je teško predvidjeti gubitke
vode, a kišna razdoblja karakteristična su po čestim poplavama kod kojih se
miješaju oborinske vode s otpadnima.
Struktura tla razlogom je onečišćenja vode, a problemi se sporo rješavaju
zbog nedostatka novca za iznimno skupe poslove zaštite voda. Potreba za hitnim
mjerama i radnjama na poboljšanju vodoopskrbe u koliziji je s njihovom iznimnom
skupoćom i složenošću.
Sliv Čabranke za grad Čabar ima najveće značenje, jer je na taj izvor vezana
vodoopskrba centralnog dijela teritorijalnog područja. Taj tipični krški izvor
ima svoj sliv između Kozjeg Vrha i Tršća. Vodonepropusni masiv drenira se prema
Tršću i napaja sliv izvorišta Čabranke, pa bi trebalo izbjeći ispuštanje
otpadnih voda u ponor u koji uvire bujični potok Tršćanka.
Razvodnica između sliva izvora u Prezidu i sliva Čabranke je na području
Kozjeg Vrha i Gorača. Prezidski izvori su izrazito kraški, izdašnost im je u
ljetnim sušnim razdobljima bitno smanjena, a tijekom kiša dolazi do podizanja
razina podzemnih i nadzemnih voda i miješanja oborinskih i otpadnih voda. Osim
ovih izvora u funkciji je nekoliko manjih koje je također neophodno zaštititi.
Sliv Kupe za Grad Čabar u smislu korištenja pitke vode nije toliko značajan,
ali je velika njegova važnost u širem smislu, te položaj u NP Risnjak.
Kapaciteti izvorišne zone Kupe su izuzetni, od 150 m3/s do minimalno
1,5 m3/s. U svakom slučaju izvorište Kupe predstavlja vrijednost na
koju u budućem razvitku Grada Čabra i cijelog Gorskog kotara treba računati.
Također je u tijeku rješavanje zbrinjavanja komunalnog otpada, odnosno
uređenje postojećeg deponija, koji zbog navedenih karakteristika tla, te
utjecaja na podzemne vode mora biti dobro preispitan i odgovarajuće lociran.
5. Nezadovoljavajuće stanje kulturnih i drugih spomenika jer desetljećima
nije bilo pomoći u njihovu održavanju.
Uvrštavanje nekoliko kulturnih spomenika u kulturna dobra Republike Hrvatske
stekla se je mogućnost dobivanja financijske i stručne pomoći u njihovoj
rekonstrukciji i daljnjem održavanju.
2. OSTVARENJE PROGRAMA MJERA ZA RAZDOBLJE 2003.-2004.
Posljednji izrađeni Program mjera bio je za razdoblje 2003.-2004. godinu.
Na početku ovog razdoblja donesen je novi Prostorni plan uređenja Grada
Čabra, čime je započeto razdoblje tretiranja prostora prema novim propisima.
Iako polagane, počinju se primjećivati promjene u prostoru, posebice u
jezgrama centralnih naselja. Osim uređenja javnih površina, obnavljaju se
privatizirani smještajni ugostiteljski kapaciteti u Tršću i Prezidu, obnavljaju
se stare kuće često u stilu u kojem su ranije izgrađene, a dio objekata uređuje
se u vikend kuće, posebno u manjim, od centralnih mjesta, udaljenijim
naseljima.
U proteklom se razdoblju osobitu pažnju pridavalo očuvanju okoliša, završen
je Program raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu države, a pri
kraju je upis vlasništva Grada Čabra kao pravnog slijednika Općine Čabar.
Priprema za izradu Urbanističkih planova nije ostvarena u onoj mjeri u kojoj
je bila predviđena zbog nedovoljne definiranosti pojedinih prostora i
nedostatka razvojnih planova. Planom lokalnog razvoja mikroregije Gorski Kotar
konačno se dobio razvojni plan šireg područja koji daje smjer za daljnju
razradu na nivou jedinice lokalne samouprave. Budući smješten uz granicu, koja
ga poput poluotoka okružuje sa tri strane, a četvrtu stranu čini razvedeni
reljef koji ga odjeljuje od vlastite matice, Grad Čabar našao je svoju
mogućnost u pretpristupnim fondovima Europske unije. Predloženi projekt Keep
waters clean, kojim se nastoji poboljšati vodu izvora potoka Trbuhovice, dobro
je prihvaćen na prvom natječaju Interreg IIIA, Program za susjedstvo
Slovenija-Mađarska-Hrvatska. U pristupnim fondovima nastojat će se izboriti za
sufinanciranje projekata u području zaštite okoliša, definiranja turističkog
prostora, ruralnog turizma (osobito lovnog i ribolovnog), kulture i svih oblika
povezivanja sa prekograničnim općinama.
Intenzivno obnavljanje kulturnih spomenika, osobito sakralnih posljedica je
potrebe za hitnim intervencijama zbog dugogodišnjeg neulaganja u ove objekte,
ali i zbog negativnih promjena na građevinama uslijed slijeganja terena što je
slučaj u Čabru i Gerovu.
Rješavanje imovinsko-pravnih odnosa na području Sportsko rekreacijskog
centra Rudnik koje je započeto temeljem prethodnog programa mjera, regulirano
je ponovno potpisanim ugovorima između Grada i posjednika pojedinih parcela.
2005. godina nije bila pokrivena Programom mjera, te se nastojalo pokrenuti
važnije projekte na poboljšanju prostora, pa tako osmisliti, slijedom najnovije
izmjene i dopune Zakona slijedeće četverogodišnje razdoblje.
3. PREGLED POSTOJEĆE DOKUMENTACIJE ZA PODRUČJE GRADA ČABRA
3.1. Prostorni plan Primorsko goranske županije (SN PGŽ br. 14/00 i 12/05)
Grad Čabar bio je i ostao izolirano područje, jer glavni prometni pravci ne
prolaze njegovim teritorijem. Ne bi trebalo biti upitnim njegovo dobro
povezivanje na glavne prometnice, što potiče i Prostorni plan Primorsko
goranske županije, velik značaj dajući dovršetku ceste Čabar-Brod na Kupi, te
uređenju jedne turističke zone uz ovu cestu.
3.2. Prostorni plan uređenja grada Čabra (SN PGŽ br. 25/ 03)
Od 2003. godine do danas gradnja na području grada Čabra uglavnom se
izvodila neposrednom provedbom ovog plana.
Najveće investicije od 2003. pa do kraja 2005. bile su izgradnje vodovoda i
kanalizacija. Značaj ovih investicija, u relaciji između bogatstva pitkom vodom
i ukupnog stanja kvalitete vode, očituje se u obvezi gradnje sustava, ali i u
izuzetnoj skupoći izgradnje i održavanja. Od donošenja Prostornog plana na
ovamo izgrađen je vodovod Gorači i spojen je vodovod Prezid na CVS, izgrađen je
uređaj za pročišćavanje otpadnih voda naselja Čabar. U tijeku je izgradnja
sistema za skupljanje i čišćenje otpadnih voda naselja Čabar i Tršće
(priključci), a potrebno je još mnogo truda i istraživanja područja da bi oni
profunkcionirali.
U vremenskom periodu od donošenja PPU Grada Čabra nije izrađen niti jedan
urbanistički plan uređenja, niti detaljni plan uređenja, iako inicijativa za
početak izrade njih nekoliko postoji i oni se u potpunosti uklapaju u
predviđanja PPU-a.
Do izrade Prostornog plana nije bio završen postupak preuzimanja društvenog
vlasništva od strane Republike Hrvatske i Grada Čabra, također nije postojao
uvid o mogućnostima otkupa zemljišta za širenje građevinskog područja naselja,
odnosno otvaranje novih poduzetničkih zona, čijim će se otvaranjem pokušati
pokrenuti statičnost gradskog gospodarstva.
3.3. Prostorni plan područja posebnih namjena NP Risnjak (NN 23/01)
Prostorom NP Risnjak upravlja njegova uprava. Iako je teritorijalno
najzastupljeniji u njegovoj površini, Grad Čabar nije u prilici gospodariti tim
prostorom. U budućnosti bi trebalo razmisliti o sadržajima u dodirnom prostoru
uz nacionalni park, ali i o režimu zaštite tog prostora, jer su i prostori uz
rub nacionalnog parka visokih prirodnih vrijednosti.
3.4. DPU »Gerovo-Kasarne« (SN br. 3/84, 19/93)
Jedini DPU koji je u primjeni. Unatoč tomu njegova realizacija nije išla
predviđenim tempom. Južno locirano stambeno naselje, definirano još 1984.
godine, još je u izgradnji, a komunalna infrastruktura ne zadovoljava.
Sjevernom dijelu, definiranom 1993. godine, u kojem se planira izgradnja
doma za starije osobe, još nije počela realizacija.
ZAKLJUČAK
Iz navedenih značajki prostora i dokumentacije koja je na snazi nameću se
slijedeći zadaci:
1. razvoj prostora grada Čabra na načelima održivog razvoja:
1.1.1. poboljšanje kvalitete već izgrađenih sustava za odvodnju i
pročišćavanje otpadnih voda,
1.1.2. dovršetak izgradnje centralnog vodoopskrbnog sistema, ali i
korištenje i održavanje manjih vodovoda povezanih u sustav,
1.1.3. razvijanje onih gospodarskih grana koje se temelje na održivom
razvoju, osobito promicanje ekološke poljoprivrede makar kao dopunske
djelatnosti, posebnu pažnju treba posvetiti lovu i ribolovu, što znači i
1.1.4. razvoj turizma koji se temelje na održivom korištenju prirodnih i
kulturnih resursa.
2. definiranje poduzetnih zona u svim većim mjestima
2.1.1. uređenje i modernizacija postojećih i
2.1.2. otvaranje novih poduzetničkih zona
3. integracija u hrvatski i europski prostor jačanjem prometnih,
informatičkih i drugih komunikacija, koristeći pri tom mogućnost pridobivanja
novčane pomoći iz pristupnih fondova Europske unije
3.1.1. jačanje prometnih i drugih veza lokalnog i šireg značaja, te
3.1.2. informatizacija i informatička razmjena podataka.
4. očuvanje kulturne baštine, osobito ostataka ruralnog načina života
4.1.1. rekonstrukcija sakralnih objekata u suradnji s njihovim vlasnikom,
4.1.2. očuvanje ruralne kulturne baštine, osobito vodnih pogona na
Gerovčici,
4.1.3. uređenje muzejskih prostora u dvorcu Zrinski,
4.1.4. proučavanje i istraživanje još neistraženih spomenika prošlosti,
primjerice Liburnskog limesa.
Klasa: 350-01/05-01/18
Ur. broj: 2108/01-05-1-2
Čabar, 1. ožujka 2006.
GRADSKO VIJEĆE GRADA ČABRA
Predsjednik
Zoranin Kuzele, dipl. iur., v.r.