89.
Na temelju članka 6. stavka 8. Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora (Narodne novine br. 125/11., 64/15. i 112/18.) i i članka 19. Statuta Općine Lopar („Službene novine Primorsko-goranske županije“, br. 5/21. i 33/22), Općinsko vijeće Općine Lopar na 13. sjednici održanoj 21 . prosinca 2022. godine, d o n o s i
O D L U K U
O ZAKUPU I KUPOPRODAJI POSLOVNIH PROSTORA
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovom Odlukom o zakupu i kupoprodaji poslovnih prostora (u daljnjem tekstu: Odluka) uređuje se za poslovne prostore Općine Lopar zasnivanje i prestanak zakupa poslovnog prostora, međusobna prava i obveze zakupodavca i zakupnika poslovnog prostora, uvjeti i postupak natječaja za davanje u zakup poslovnog prostora te prodaja poslovnog prostora u vlasništvu Općine Lopar sadašnjem zakupniku.
Odredbe ove Odluke primjenjuju se i na poslovne prostore na kojima Općina Lopar ima pravo korištenja ili raspolaganja te na poslovne prostore Općine Lopar za koje se vodi postupak povrata na temelju zakona kojim se uređuje naknada za imovinu oduzetu za vrijeme jugoslavenske komunističke vladavine, do pravomoćnog okončanja tog postupka.
Odredbe ove Odluke ne primjenjuju se na slučajeve privremenog korištenja poslovnog prostora ili dijela poslovnog prostora radi održavanja sajmova, priredaba, predavanja, savjetovanja ili u druge slične svrhe, a čije korištenje ne traje duže od 30 dana, odnosno 6 mjeseci ako se prostor koristi u svrhe skladištenja i čuvanja robe.
Članak 2.
Poslovnim prostorom u smislu odredaba ove Odluke smatraju se poslovna zgrada, poslovna prostorija, garaža i garažno mjesto.
Članak 3.
Općina Lopar ne može sklopiti ugovor o zakupu poslovnog prostora s fizičkom ili pravnom osobom koja ima dospjelu nepodmirenu obvezu prema državnom proračunu i proračunu Općine Lopar, osim ako je odobrena odgoda plaćanja i pridržava se rokova plaćanja.
Ugovor o zakupu poslovnog prostora mora biti sastavljen u pisanom obliku i potvrđen (solemniziran) po javnom bilježniku. Ugovor sklopljen protivno odredbi stavka 1. i 2. ovog članka ništetan je.
II. ZASNIVANJE ZAKUPA I PRAVA I OBVEZE UGOVORNIH STRANA
Članak 4.
Poslovni prostor Općina Lopar daje se u zakup javnim natječajem.
Općinski načelnik Općine Lopar (u daljnjem tekstu: načelnik) donosi odluku o raspisivanju javnog natječaja za davanje u zakup poslovnog prostora, kojom se određuje poslovni prostor koji se daje u zakup, rok zakupa, djelatnost koja će se obavljati u poslovnom prostoru i početna zakupnina za poslovni prostor koji se daje u zakup.
Javni natječaj provodi i odluku o najpovoljnijoj ponudi donosi Povjerenstvo za provođenje javnog natječaja za poslovne prostore (u daljnjem tekstu: povjerenstvo), koje imenuje načelnik na vrijeme od 4 godine.
Povjerenstvo iz stavka 3. ovog članka ima predsjednika i 2 člana, koji odluke donose većinom glasova svih članova. Administrativne poslove za povjerenstvo iz stavka 3. ovog članka obavlja Upravni odjel za investicije, prostorni planiranje i društvene djelatnosti.
Članak 5.
Odlukom o utvrđivanju zakupnine koju donosi načelnik utvrđuje se početna zakupnina za poslovni prostor.
Članak 6.
Iznimno od odredbe članka 4. stavka 1., ugovor o zakupu poslovnog prostora sklapa se bez javnog natječaja kada ga sklapaju međusobno Općina Lopar i Republika Hrvatska, jedinica lokalne odnosno područne samouprave te pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Republike Hrvatske odnosno pravne u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Općine Lopar i jedinice područne (regionalne) samouprave, ako je to u interesu i cilju općeg gospodarskog i socijalnog napretka njezinih građana, a zakupnina se određuje sukladno kriterijima za određivanje visine zakupnine Općine Lopar gdje se nekretnina nalazi.
Članak 7.
Iznimno od odredbe članka 4. stavka 1., Općina Lopar kao zakupodavac može dati pisanu ponudu za sklapanje novog ugovora o zakupu na određeno vrijeme na rok od 5 godina pod istim uvjetima (iznos mjesečne zakupnine, zakupnik…) kao u postojećem ugovoru o zakupu, kad je to ekonomski opravdano odnosno kad je mjesečni iznos zakupnine veći od cijene zakupnine po odluci Općine Lopar za djelatnost koju zakupnik obavlja isključivo zakupniku koji s Općinom Lopar ima sklopljen ugovor o zakupu na temelju javnog natječaja i koji u potpunosti ispunjava obveze iz ugovora o zakupu, kada mu istječe takav ugovor o zakupu sklopljen na temelju javnog natječaja, a na njegov pisani zahtjev.
Zakupnik iz stavka 1. ovog članka je dužan Općini Lopar pisani zahtjev podnijeti najkasnije 120 dana prije isteka roka na koji je ugovor sklopljen, a Općina Lopar najkasnije 90 dana prije isteka roka na koji je ugovor sklopljen zakupniku dati pisanu ponudu za sklapanje novog ugovora ili ga pisanim putem obavijestiti da mu neće ponuditi sklapanje novog ugovora o zakupu. Ako sadašnji zakupnik ne prihvati ponudu iz stavka 2. ovog članka najkasnije 30 dana prije isteka roka na koji je ugovor sklopljen, zakupni odnos prestaje istekom roka na koji je ugovor sklopljen.
Članak 8.
Javni natječaj objavljuje se na web stranicama Općine Lopar, a obavijest o objavi javnog natječaja objavljuje se u tisku.
Javni natječaj je otvoren najmanje 8 dana od dana objave na web stranicama Općine Lopar.
Tekst objave na web stranicama mora sadržavati:
1. adresu, katastarsku česticu, djelatnost i površinu poslovnog prostora,
2. početni iznos zakupnine po m2
3. vrijeme na koje se poslovni prostor daje u zakup
4. iznos jamčevine koju ponuđač treba položiti
5. rok i način podnošenja ponuda
6. odredbu o dokumentaciji koju je ponuđač dužan priložiti
7. datum, vrijeme i mjesto otvaranja ponuda
8. vrijeme u koje se poslovni prostor može razgledati.
Javni natječaj se provodi podnošenjem pisanih ponuda, u roku utvrđenom u tekstu objavljenog javnog natječaja.
Ponuda se dostavlja u zatvorenoj omotnici na adresu Općine Lopar, 51281 Lopar, Lopar 289 A, s naznakom „NE OTVARAJ - PONUDA ZA ZAKUP POSLOVNOG PROSTORA“, a zaprima u pisarnici Općine Lopar.
Ponuda se može dostaviti osobno u pisarnicu ili preporučenom poštanskom pošiljkom. U oba slučaja ponuda mora biti zaprimljena u pisarnici Općine Lopar najkasnije do roka propisanog javnim natječajem.
Ponude i popratna dokumentacija čuvaju se 5 godina od provedenog javnog natječaja.
Članak 9.
Povjerenstvo prije javnog otvaranja ponuda utvrđuje broj pristiglih ponuda i jesu li dostavljene u roku.
Nepravovremene ponude ne uzimaju se u razmatranje, već se neotvorene vraćaju pošiljatelju.
Povjerenstvo vodi zapisnik u kojem utvrđuje podatke o danu javnog otvaranja ponuda, članovima povjerenstva, prisutnim ponuđačima, poslovnom prostoru, početnoj zakupnini, zaprimljenim ponudama te utvrđuje listu ponuđača s visinama zakupnine. Zapisnik potpisuju prisutni ponuđači i članovi povjerenstva. U slučaju da su dva ili više ponuđača ponudila jednak iznos mjesečne zakupnine, najpovoljnijom ponudom smatrat će se ona ponuda koja je ranije zaprimljena na pisarnici Općine Lopar.
Članak 10.
Najpovoljnijom ponudom smatra se ponuda koja uz ispunjenje uvjeta iz natječaja sadrži i najviši iznos zakupnine. Odluka o najpovoljnijoj ponudi može se donijeti i ako se na javni natječaj javio samo jedan ponuđač.
Članak 11.
Odluku o najpovoljnijoj ponudi donosi povjerenstvo i dostavlja se ponuđačima preporučenom poštanskom pošiljkom s dostavnicom.
Povjerenstvo može umjesto donošenja odluke o najpovoljnijoj ponudi, a nakon provedenog postupka, predložiti načelniku donošenje odluke o poništenju javnog natječaja.
Članak 12.
Pravo prednosti na sklapanje ugovora o zakupu poslovnog prostora imaju osobe određene Zakonom o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji ako se u svojoj prijavi na natječaj za navedeni prostor pozovu na to pravo, ako ispunjavaju uvjete iz natječaja i Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora te prihvate najviši ponuđeni iznos zakupnine.
Osoba iz stavka 1. ovog članka dužna se u roku od 3 dana od dana primitka zapisnika o javnom otvaranju ponuda izjasniti hoće li iskoristiti svoje pravo prvenstva.
Članak 13.
Jamčevina koju je odabrani ponuđač uplatio u natječajnom postupku uračunava se u iznos zakupnine, a ostalima se vraća u roku od 15 dana od dana donošenja odluke o odabiru. Ukoliko odabrani ponuđač odustane od sklapanja ugovora o zakupu, gubi pravo na povrat jamčevine.
Članak 14.
Odabrani ponuđač dužan je potpisati ugovor o zakupu u roku od 8 dana od dana kada je pozvan na potpisivanje (telefonom ili na drugi prikladan način). Ukoliko to ne učini, smatra se da je odustao od sklapanja ugovora o zakupu te tada povjerenstvo može pozvati sljedećeg ponuđača s liste ponuđača na sklapanje ugovora o zakupu pod uvjetima iz najpovoljnije ponude.
Članak 15.
Ugovor o zakupu poslovnog prostora sklapa se u pravilu sa jednim zakupnikom, a može se sklopiti i sa više zakupnika (zajednički zakup).
Ako ugovor o zajedničkom zakupu otkaže neki od zajedničkih zakupnika, sa preostalim zakupnikom sklopit će se ugovor o zakupu za cjelokupni poslovni prostor na preostalo ugovoreno vrijeme zakupa.
Ukoliko preostali zajednički zakupnik ne pristane na preuzimanje cjelokupnog prostora, ugovor se smatra raskinutim za sve zajedničke zakupnike.
Članak 16.
Ugovor o zakupu poslovnog prostora sklapa se na određeno vrijeme, najduže do 10 godina.
Načelnik može, iznimno od stavka 1. ovog članka, odrediti da će se određeni poslovni prostor dati u zakup na vrijeme duže od 10 godina, ako to ocijeni opravdanim.
Iznimno od stavka 1. ovog članka, ugovor o zakupu poslovnog prostora sa zakupnikom iz članka 6. može se sklopiti na neodređeno vrijeme, o čemu odlučuje načelnik, ako to ocijeni opravdanim.
Članak 17.
Ugovor o zakupu poslovnog prostora u pravilu sadrži:
1. ime i prezime ili naziv, adresu prebivališta ili sjedišta te OIB ugovornih strana
2. podatke za identifikaciju poslovnog prostora (površina, adresa, oznaku katastarske čestice…)
3. djelatnost koja će se obavljati u prostoru
4. odredbu o primopredaji prostora
5. odredbe o korištenju zajedničkih uređaja i prostorija
6. rok predaje poslovnog prostora zakupniku
7. vrijeme na koje je ugovor sklopljen
8. iznos mjesečne zakupnine i rokove plaćanja
9. pretpostavke i način izmjene zakupnine
10. odredbu o održavanju poslovnog prostora
11. odredbu o podzakupu
12. odredbu kojom se zakupodavac oslobađa odgovornosti po bilo kojoj osnovi za moguću
štetu na stvarima i opremi zakupnika i trećih osoba unesenoj u poslovni prostor
13. odredbu da zakupnik ne može izvršiti preinaku poslovnog prostora bez izričite pisane
suglasnosti zakupodavca
14. odredbu da se ugovor sklapa kao ovršna isprava
15. mjesto i vrijeme sklapanja ugovora
16. ostale odredbe u svezi zakupa poslovnog prostora.
Članak 18.
Ugovor o zakupu poslovnog prostora potpisuje načelnik.
Članak 19.
Načelnik može, na pisani zahtjev zakupnika, odobriti promjenu djelatnosti koja se obavlja u poslovnom prostoru, uz uvjet da zakupnik prihvati moguće povećanje zakupnine za novu djelatnost.
Članak 20.
Zakupnik je dužan plaćati ugovorenu mjesečnu zakupninu unaprijed, do 10-tog u mjesecu za tekući mjesec.
Zakupnina se plaća u kunama i prihod je proračuna Općine Lopar.
Članak 21.
Zakupnik je dužan poslovni prostor koristiti samo u svrhu i na način određen ugovorom o zakupu poslovnog prostora.
Članak 22.
Zakupnik je dužan poslovni prostor koristiti i održavati ga pažnjom dobrog gospodarstvenika obavljajući u njemu ugovorenu djelatnost, cijelo vrijeme trajanja zakupa.
Načelnik može odobriti, na pisani zahtjev zakupnika, da se u poslovnom prostoru ne obavlja ugovorena djelatnost najduže do 3 mjeseca, pod uvjetom da zakupnik uredno podmiruje zakupninu i sve ostale troškove.
Članak 23.
Zakupnik snosi troškove tekućeg održavanja poslovnog prostora.
Pod tekućim održavanjem poslovnog prostora smatra se čišćenje, soboslikarski radovi, sitniji popravci na instalacijama i slično.
Zakupnik je dužan o svom trošku provoditi mjere zaštite od požara i zaštite na radu.
Zakupnik je dužan o svom trošku popraviti oštećenja poslovnog prostora koje je prouzročio on ili treće osobe koje se koriste poslovnim prostorom zakupnika.
Članak 24.
Zakupnik je dužan plaćati naknadu za troškove korištenje zajedničkih uređaja i obavljanja zajedničkih usluga u zgradi u kojoj se nalazi poslovni prostor.
Članak 25.
Zakupnik ne smije bez izričite pisane suglasnosti načelnika izvršiti bilo kakve zahvate ili preinake u poslovnom prostoru kojima se mijenja konstrukcija, namjena, raspored, površina ili vanjski izgled.
Ako zakupnik bez suglasnosti načelnika odnosno unatoč njegovu protivljenju izvrši preinake ili nastavi s izvođenjem radova, Općina Lopar ima pravo na raskid ugovora i naknadu štete.
Članak 26.
Zakupnik ima pravo odnijeti uređaje koje je ugradio u poslovni prostor, ako se time ne oštećuje poslovni prostor i ako mu to ulaganje Općina Lopar nije priznala kroz smanjenje visine zakupnine.
Članak 27.
Zakupniku se može priznati pravo na naknadu sredstava uloženih u adaptaciju, uređenje ili rekonstrukciju poslovnog prostora pod uvjetima iz ove Odluke.
Članak 28.
Zakupnik može uz zahtjev za adaptacijom, uređenjem ili rekonstrukcijom poslovnog prostora podnijeti i zahtjev za priznavanjem prava na naknadu sredstava koja će uložiti u adaptaciju, uređenje ili rekonstrukciju poslovnog prostora. Uz zahtjev je dužan priložiti troškovnik ovlaštenog izvođača radova za namjeravane radove.
O potrebi izvođenja radova zakupnik i Općina Lopar će sklopiti poseban sporazum.
Zakupniku se može priznati pravo povrata uloženih sredstava za izvršene građevinske i druge radove u mjeri u kojoj je adaptacija, uređenje ili rekonstrukcija nužna za obavljanje djelatnosti i ujedno objektivno predstavlja povećanje vrijednosti prostora (osobito će se priznati priključak struje, vode, izgradnja sanitarnog čvora, radovi na sanaciji vlage, radovi na krovu i fasadi, izgradnja poda, zida, stropa, izmjena dotrajale stolarije i drugo što Općina Lopar odobri).
Zakupniku se neće priznati pravo na naknadu uloženih sredstava ukoliko radove izvrši bez pisane suglasnosti Općine.
Općina nije dužna naknaditi uložena sredstva ukoliko je došlo do raskida ugovora o zakupu, iz bilo kojeg razloga.
Članak 29.
Po završenim radovima zakupnik je dužan Općini podnijeti zahtjev za naknadu uloženih sredstava, te uz to dostaviti okončane situacije i račune za izvedene radove, te dokaze o plaćanju istih. O priznavanju i naknadi uloženih sredstava odlučuje načelnik svojim zaključkom.
Priznavanje troškova vršit će se sukladno stvarno izvedenim količinama radova, prema tržišno priznatim cijenama.
Za radove koji neće biti vidljivi po završetku izvođenja zakupnik je dužan pravovremeno pozvati Općinu, kako bi se očevidom uvjerio da su radovi izvedeni.
Članak 30.
Sredstva koja su zakupniku priznata kao uložena u prostor sukladno odredbama ove Odluke prebijaju se s iznosom mjesečne zakupnine u visini do 100%, sve do isplate priznatog iznosa.
Članak 31.
Ugovorom o zakupu poslovnog prostora određuje se ima li zakupnik pravo poslovni prostor ili dio poslovnog prostora dati u podzakup ili korištenje ili sukorištenje trećoj osobi po drugoj pravnoj osnovi.
Zakupniku koji je poslovni prostor ili dio poslovnog prostora dao u podzakup ili korištenje ili sukorištenje trećoj osobi po bilo kojoj pravnoj osnovi suprotno odredbama ugovora o zakupu, ugovor o zakupu raskida se po sili zakona.
III. PRESTANAK ZAKUPA
Članak 32.
Ugovor o zakupu poslovnog prostora prestaje na način propisan zakonom, ovom Odlukom i ugovorom o zakupu.
Članak 33.
Općina Lopar može otkazati ugovor o zakupu poslovnog prostora u svako doba, bez obzira na ugovorne ili zakonske odredbe o trajanju zakupa ako:
- zakupnik i poslije pisane opomene zakupodavca koristi poslovni prostor protivno ugovoru ili mu nanosi znatnije štetu koristeći ga bez dužne pažnje
- zakupnik ne plati dospjelu zakupninu u roku od 15 dana od dana priopćenja pisane opomene zakupodavca
- zakupnik ne plati zakupninu 2 mjeseca zaredom ili je plati sa zakašnjenjem, bez obzira je li opomena za plaćanje poslana ili ne,
- zakupnik u prostoru ne obavlja ugovorenu djelatnost duže od 3 mjeseca
- Općina Lopar, zbog razloga za koje nije odgovorna, ne može koristiti poslovni prostor u kojem obavlja svoju djelatnost, pa zbog toga namjerava koristiti prostor koji drži zakupnik
- je Općini Lopar poslovni prostor potreban za neku drugu namjenu.
IV. PRODAJA POSLOVNOG PROSTORA OPĆINE LOPAR SADAŠNJEM ZAKUPNIKU
Članak 34.
Postupak kupoprodaje poslovnog prostora Općine Lopar sadašnjem zakupniku provodi se sukladno odgovarajućim odredbama Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora i ove Odluke.
Članak 35.
Poslovni prostor Općine Lopar može se prodati sadašnjem zakupniku iz članka 2. stavka 1. Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora koji ima sklopljen ugovor o zakupu s Općinom Lopar, koji uredno ispunjava sve obveze iz ugovora o zakupu i druge financijske obveze prema Općini Lopar, pod uvjetima i u postupku propisanima Zakonom o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora i u skladu s odlukama koje će donijeti nadležno tijelo Općine Lopar, i to na temelju popisa poslovnih prostora koji su predmet kupoprodaje koji će se javno objaviti.
Popis poslovnih prostora iz stavka 1. ovog članka objavljuje se na web stranici Općine Lopar te ističe na oglasnoj ploči Općine Lopar.
S popisom poslovnih prostora iz stavka 2. ovog članka objavit će se i odluka nadležnog tijela Općine Lopar kojom će se odrediti svi uvjeti provedbe postupka kupoprodaje poslovnog prostora i dokumentacija koju je potrebno priložiti.
Članak 36.
Zahtjev za kupnju poslovnog prostora predaje se u zatvorenoj omotnici, na adresu: Općina Lopar, 51 281 Lopar, Lopar 289 A, osobno u pisarnicu ili preporučenom poštanskom pošiljkom. U oba slučaja zahtjev mora biti zaprimljen u pisarnici Općine Lopar najkasnije u roku od 90 dana od javne objave popisa iz članka 35. ove Odluke.
V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 37.
Općinski načelnik donijet će Odluku iz članka 4. stavka 3. Ove Odluke kojom će imenovati povjerenstvo u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Članak 38.
Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje važiti Odluka o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 39/18).
Članak 39.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objave u Službenim novina Primorsko-goranske županije.
KLASA:011-02/22-01/07
URBROJ: 2170-24-01-22-27
Lopar, 21. prosinca 2022.
OPĆINSKO VIJEĆE OPĆINE LOPAR
Predsjednik Općinskog vijeća
Damir Paparić, prof., v.r.
|