23.
Na
temelju članka 4. stavka 1. Zakona o sprječavanju sukoba interesa („Narodne
novine“, broj 143/21) i članka 42. Statuta Općine Vrbnik („Službene novine
Primorsko-goranske županije“, broj 31/09, 33/09, 15/13, 25/13, 2/18, 37/18,
17/20, 2/21 i 14/21, Općinsko vijeće Općine Vrbnik na 6. sjednici koja je
održana 8. travnja 2022. godine, donijelo je
ETIČKI KODEKS
PONAŠANJA ČLANOVA
OPĆINSKOG
VIJEĆA OPĆINE VRBNIK
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim se Etičkim kodeksom uređuje sprječavanje sukoba interesa
između privatnog i javnog interes u obnašanju dužnosti članova Općinskog vijeća
i članova radnih tijela Općinskog vijeća, način praćenja primjene Etičkog
kodeksa, tijela koja odlučuju o povredama Etičkog kodeksa te druga pitanja od
značaja za sprječavanje sukoba interesa.
Članak 2.
(1) Svrha je Etičkog kodeksa jačanje integriteta, objektivnosti,
nepristranosti i transparentnosti u obnašanju dužnosti članova Općinskog vijeća
i članova radnih tijela Općinskog vijeća, promicanje etičnog ponašanja i
vrijednosti koje se zasnivaju na temeljnim društvenim vrijednostima i široko
prihvaćenim dobrim običajima te jačanje povjerenja građana u nositelje vlasti
na lokalnoj razini.
(2) Cilj je Etičkog kodeksa uspostava primjerene razine
odgovornog ponašanja, korektnog odnosa i kulture dijaloga u obnašanju javne
dužnosti, s naglaskom na savjesnost, časnost, poštenje, nepristranost,
objektivnost i odgovornost u obavljanju dužnosti članova Općinskog vijeća i
članova radnih tijela Općinskog vijeća.
Članak 3.
(1) Odredbe ovog Etičkog kodeksa ponašanja članova Općinskog
vijeća i članova radnih tijela Općinskog vijeća odnose se i na općinskog
načelnika (u daljnjem tekstu: nositelji političkih dužnosti).
(2) Odredbe ovog Etičkog kodeksa iz glave II. Temeljna načelna
djelovanja članka 5. točke 3.,4.,9.,10.,14.,16. i 17. odnose na sve osobe koje
je predsjednik Općinskog vijeća pozvao na sjednicu Općinskog vijeća.
Članak 4.
(1) U ovome Etičkom kodeksu pojedini pojmovi imaju sljedeće
značenje:
1. diskriminacija je svako postupanje kojim se neka osoba,
izravno ili neizravno, stavlja ili bi mogla biti stavljena u nepovoljniji
položaj od druge osobe u usporedivoj situaciji, na temelju rase, nacionalnoga
ili socijalnog podrijetla, spola, spolnog opredjeljenja, dobi, jezika, vjere,
političkoga ili drugog opredjeljenja, bračnog stanja, obiteljskih obveza,
imovnog stanja, rođenja, društvenog položaja, članstva ili nečlanstva u
političkoj stranci ili sindikatu, tjelesnih ili društvenih poteškoća, kao i na
temelju privatnih odnosa sa službenikom ili dužnosnikom Općine Vrbnik
2. povezane osobe su bračni ili izvanbračni drug nositelja
političke dužnosti, životni partner i neformalni životni partner, njegovi
srodnici po krvi u uspravnoj lozi, braća i sestre, posvojitelj i posvojenik te
ostale osobe koje se prema drugim osnovama i okolnostima opravdano mogu
smatrati interesno povezanima s nositeljem političke dužnosti
3. poslovni odnos odnosi se na ugovore o javnoj nabavi,
kupoprodaji, pravo služnosti, zakup, najam, koncesije i koncesijska odobrenja,
potpore za zapošljavanje i poticanje gospodarstva, stipendije učenicima i
studentima, sufinanciranje prava iz programa javnih potreba i druge potpore
koje se isplaćuje iz proračuna Općine
3. potencijalni sukob interesa je situacija kada privatni interes
nositelja političkih dužnosti može utjecati na nepristranost nositelja
političke dužnosti u obavljanju njegove dužnosti
4. stvarni sukob interesa je situacija kada je privatni interes
nositelja političkih dužnosti utjecao ili se osnovano može smatrati da je
utjecao na nepristranost nositelja političke dužnosti u obavljanju njegove
dužnosti
4. uznemiravanje je svako neprimjereno ponašanje prema drugoj
osobi koja ima za cilj ili koja stvarno predstavlja povredu osobnog
dostojanstva, ometa obavljanje poslova, kao i svaki čin, verbalni, neverbalni
ili tjelesni te stvaranje ili pridonošenje stvaranju neugodnih ili
neprijateljskih radnih ili drugih okolnosti koje drugu osobu zastrašuju,
vrijeđaju ili ponižavaju, kao i pritisak na osobu koja je odbila uznemiravanje
ili spolno uznemiravanje ili ga je prijavila.
(2) Izrazi koji se koriste u ovom Etičkom kodeksu, a imaju rodni
značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
II. TEMELJNA NAČELA DJELOVANJA
Članak 5.
Nositelji političkih dužnosti moraju se u obavljanju javnih
dužnosti pridržavati sljedećih temeljnih načela:
1. zakonitosti i zaštite javnog interesa
2. odanosti lokalnoj zajednici te dužnosti očuvanja i razvijanja
povjerenja građana u nositelje političkih dužnosti i institucije gradske vlasti
u kojima djeluju
3. poštovanja integriteta i dostojanstva osobe, zabrane
diskriminacije i povlašćivanja te zabrane uznemiravanja
4. čestitosti i poštenja te izuzetosti iz situacije u kojoj
postoji mogućnost sukoba interesa
5. zabrane zlouporabe ovlasti, zabrane korištenja dužnosti za
osobni probitak ili probitak povezane osobe, zabrane korištenja autoriteta
dužnosti u obavljanju privatnih poslova, zabrane traženja ili primanja darova
radi povoljnog rješavanja pojedine stvari te zabrane davanja obećanja izvan
propisanih ovlasti
6. konstruktivnog pridonošenja rješavanju javnih pitanja
7. javnosti rada i dostupnosti građanima
8. poštovanja posebne javne uloge koju mediji imaju u
demokratskom društvu te aktivne i ne diskriminirajuće suradnje s medijima koji
prate rad tijela gradske vlasti
9. zabrane svjesnog iznošenja neistina
10. iznošenja službenih stavova u skladu s ovlastima
11. pridržavanja pravila rada tijela u koje su izabrani, odnosno
imenovani
12. aktivnog sudjelovanja u radu tijela u koje su izabrani,
odnosno imenovani
13. razvijanja vlastite upućenosti o odlukama u čijem donošenju
sudjeluju, korištenjem relevantnih izvora informacija, trajnim usavršavanjem i
na druge načine
14. prihvaćanja dobrih običaja parlamentarizma te primjerenog
komuniciranja, uključujući zabranu uvredljivog govora;
15. odnosa prema službenicima i namještenicima upravnih odjela
Općine koji se temelji na propisanim pravima, obvezama i odgovornostima obiju
strana, isključujući pritom svaki oblik političkog pritiska na upravu koji se u
demokratskim društvima smatra neprihvatljivim (primjerice, davanje naloga za
protupropisnog postupanja, najava smjena slijedom promjene vlasti i slično)
16. redovitog puta komuniciranja sa službenicima i
namještenicima, što uključuje pribavljanje službenih informacija ili obavljanje
službenih poslova, putem njihovih pretpostavljenih
17. osobne odgovornosti za svoje postupke.
Članak 6.
(1) Od nositelja političkih dužnosti se očekuje poštovanje
pravnih propisa i procedura koji se tiču njihovih obveza kao nositelja
političkih dužnosti.
(2) Od nositelja političkih dužnosti se očekuje da odgovorno i
savjesno ispunjavaju obveze koje proizlaze iz političke dužnosti koju
obavljaju.
Članak 7.
Građani imaju pravo biti upoznati s ponašanjem nositelji
političkih dužnosti koje je u vezi s obnašanjem javne dužnosti.
III. ZABRANJENA DJELOVANJA NOSITELJA
POLITIČKIH DUŽNOSTI
Članak 8.
Nositeljima političkih dužnosti zabranjeno je tražiti, prihvatiti
ili primiti vrijednost ili uslugu radi predlaganja donošenja odluke na
Općinskom vijeću ili za glasovanje o odluci na sjednici Općinskog vijeća ili
sjednici radnog tijela Općinskog vijeća.
Članak 9.
Nositeljima političkih dužnosti zabranjeno je ostvariti ili
dobiti pravo ako se krši načelo jednakosti pred zakonom.
Članak 10.
Nositeljima političkih dužnosti zabranjeno je utjecati na
donošenje odluke radnog tijela Općinskog vijeća ili odluke Općinskog vijeća
radi osobnog probitka ili probitka povezane osobe.
IV. NESUDJELOVANJE U ODLUČIVANJU
Članak 11.
Nositelj političke dužnosti je obvezan izuzeti se od sudjelovanja
u donošenju odluke koja utječe na njegov poslovni interes ili poslovni interes
s njim povezane osobe.
V. TIJELA ZA PRAĆENJE PRIMJENE ETIČKOG KODEKSA
Članak 12.
(1) Primjenu Etičkog kodeksa prate Etički odbor i Vijeće časti.
(2) Etički odbor čine predsjednik i dva člana, a Vijeće časti
predsjednik i četiri člana.
(3) Predsjednika i članove Etičkog odbora i Vijeće časti imenuje
i razrješuje Općinsko vijeće. Mandat predsjednika i članova Etičkog odbora i
Vijeća časti traje do isteka mandata članova Općinskog vijeća.
Članak 13.
(1) Predsjednik Etičkoga odbora imenuje se iz reda osoba
nedvojbenoga javnog ugleda u lokalnoj zajednici. Predsjednik Etičkoga odbora ne
može biti nositelj političke dužnosti, niti član političke stranke, odnosno
kandidat nezavisne liste zastupljene u Općinskom vijeću.
(2) Članovi Etičkoga odbora imenuju se iz reda vijećnika
Općinskog vijeća, jedan član iz vlasti i jedan iz oporbe.
Članak 14.
(1) Predsjednik i članovi Vijeća časti imenuje se iz reda osoba
nedvojbenoga javnog ugleda u lokalnoj zajednici.
(2) Predsjednik Vijeća časti i članovi ne mogu biti nositelj
političke dužnosti, niti član političke stranke, odnosno kandidat nezavisne
liste zastupljene u Općinskom vijeću.
Članak 15.
(1) Etički odbor pokreće postupak na vlastitu inicijativu, po
prijavi član Općinskog vijeća, člana radnog tijela Općinskog vijeća, radnog
tijela Općinskog vijeća, općinskog načelnika, službenika Jedinstvenog upravnog
odjela Općine ili po prijavi građana.
(2) Pisana prijava sadrži ime i prezime prijavitelja, ime i
prezime nositelja političke dužnosti koji se prijavljuje za povredu odredaba
Etičkog kodeksa uz navođenje odredbe Etičkog kodeksa koja je povrijeđena.
Etički odbor ne postupa po anonimnim prijavama.
(3) Etički odbor može od podnositelj prijave zatražiti dopunu
prijave odnosno dodatna pojašnjenja i očitovanja.
Članak 16.
(1) Etički odbor obavještava nositelja političke dužnosti protiv
kojeg je podnesena prijava i poziva ga da u roku od 15 dana od dana primitka
obavijesti Etičkog odbora dostavi pisano očitovanja o iznesenim činjenicama i
okolnostima u prijavi.
(2) Ako nositelj političke dužnosti ne dostavi pisano očitovanje
Etički odbor nastavlja s vođenjem postupka po prijavi.
(3) Etički odbor donosi odluke na sjednici većinom glasova.
Članak 17.
(1) Etički odbor u roku od 60 dana od zaprimanja prijave predlaže
Općinskom vijeću donošenje odluke po zaprimljenoj prijavi.
(2) Ako je prijava podnesena protiv člana Etičkog odbora, taj
član ne sudjeluje u postupku po prijavi i u odlučivanju.
Članak 18.
(1) Za povredu odredba Etičkog kodeksa Općinsko vijeće može
izreći opomenu, dati upozorenje ili preporuku nositelju političke dužnosti za
otklanjanje uzroka postojanja sukoba interesa odnosno za usklađivanje načina
djelovanja nositelja političke dužnosti s odredbama Etičkog kodeksa.
(2) Protiv odluke Općinskog vijeća nositelj političke dužnosti
može u roku od 8 dana od dana primitka odluke podnijeti prigovor Vijeću časti.
Članak 19.
(1) Vijeće časti donosi odluku na sjednici većinom glasova svih
članova u roku od 15 dana od dana podnesenog prigovora.
(2) Vijeće časti može odbiti prigovor i potvrditi odluku
Općinskog vijeća ili uvažiti prigovor i preinačiti ili poništiti odluku Općinskog
vijeća.
Članak 20.
(1) Na način rada Etičkog odbora i Vijeće časti primjenjuju se
odredbe odluke o osnivanju i načinu rada radnih tijela Općinskog vijeća Općine
Vrbnik.
(2) Predsjednik i članovi Etičkog odbora i Vijeća časti ostvaruju
pravo na naknadu za rad i druga primanja sukladno odluci o naknadi i drugim
primanjima članova Općinskog vijeća i radnih tijela Općinskog vijeća.
Članak 21.
Odluke Etičkog odbora i Vijeća časti objavljuj se u „Službenim
novinama Primorsko-goranske županije“ i na mrežnoj stranici Općine Vrbnik.
VI. ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 22.
Ovaj Etički kodeks stupa na snagu osmog dana nakon objave u
Službenim novinama primorsko-goranske županije“.
KLASA: 081-01/22-01/1
URBROJ: 2142-07-03-22-1
Vrbnik, 8. travnje 2022
Predsjednik
Općinskog vijeća
Ivan Juranić, v. r.