24.
Na temelju članka 10. stavak 2. Zakona o prostornom planiranju (»Narodne
novine« broj 30/94, 68/98, 61/00, 32/ 02 i 100/04) i članka 12. Statuta Općine
Kostrena (»Službene novine« broj 22/01, 05/02 i 20/02), Općinsko vijeće Općine
Kostrena, na sjednici održanoj dana 28. srpnja 2005. godine, usvojilo je
IZVJEŠĆE
o stanju u prostoru Općine Kostrena
u razdoblju 2003. - 2005. godine
Izvješće o stanju u prostoru Općine Kostrena u razdoblju 2003.-2005. godine
(u daljnjem tekstu: Izvješće) sadrži:
I. UVOD
II. ANALIZA PROVOĐENJA DOKUMENATA PROSTORNOG UREĐENJA
III. OCJENA PROVEDENIH MJERA IZ PRETHODNOG PROGRAMA I NJIHOVE UČINKOVITOSTI
NA SVRHOVITO GOSPODARENJE PROSTOROM I NA ZAŠTITU VRIJEDNOSTI PROSTORA I OKOLIŠA
IV. DRUGI ELEMENTI OD VAŽNOSTI ZA PROSTOR
V. ZAKLJUČAK
I. UVOD
Prije formiranja novih općina i gradova u Republici Hrvatskoj i uspostave
lokalne samouprave 1994. godine, Kostrena je vođena i statistički obrađivana
kao dio Grada Rijeke. Prvo Izvješće o stanju u prostoru Općine Kostrena
izrađeno je za razdoblje od uspostave lokalne samouprave od lipnja 1997. godine
i to vrlo detaljno jer su tada prvi puta prikupljeni podaci o Općini Kostrena
kao odvojenom prostoru od Grada Rijeke. Prvo Izvješće objavljeno je u službenom
glasilu Primorsko-goranske županije (»Službene novine« PGŽ broj 20/97).
Drugo Izvješće obuhvatilo je razdoblje od lipnja 1997. do lipnja 1999.
godine i objavljeno je u službenom glasilu Primorsko-goranske županije
(»Službene novine« PGZ broj 16/99).
Treće Izvješće obuhvatilo je razdoblje od srpnja 1999. godine do lipnja
2001. godine, a objavljeno je u službenom glasilu Primorsko-goranske županije
(»Službene novine« PGŽ broj 10/01).
Četvrto po redu Izvješće o stanju u prostoru Općine Kostrena kao dokument
praćenja stanja u prostoru obuhvaća razdoblje od srpnja 2001. godine do lipnja
2003. godine, objavljeno je u službenom glasilu Primorsko-goranske županije
(»Službene novine« PGŽ broj 17/03).
Ovo peto po redu Izvješće o stanju u prostoru Općine Kostrena kao dokument
praćenja stanja u prostoru obuhvaća razdoblje od srpnja 2003. godine do lipnja
2005. godine, a zasniva se u dokumentaciji koja se vodi u Uredu državne uprave
u Primorsko-goranske županije u Rijeci, Služba za prostorno uređenje, zaštitu
okoliša, graditeljstvo i imovinsko pravne poslove i Županijskom zavodu za
održivi razvoj i prostorno planiranje u Rijeci i Jedinstvenom upravnom odjelu
Općine Kostrena.
Dio Izvješća odnosi se na prikaz realizacije Programa mjera za unapređenje
stanja u prostoru Općine Kostrena za proteklo dvogodišnje razdoblje (srpanj
2003. - lipanj 2005.).
Osnovni podaci o Općini Kostrena detaljno su prikupljeni za potrebe
Prostornog plana Primorsko-goranske županije, a zatim u svrhu izrade Prostornog
plana uređenja Općine Kostrena.
Oni su ponešto izmijenjeni u odnosu na prethodna izvješća kako slijedi:
Administrativno područje Općine Kostrena zauzima kopneno područje površine
12,07 km2 (1207 ha) - što iznosi 0,336% kopnenog dijela
primorsko-goranske županije, te pripadajući akvatorij mora u površini 48,96 km2
(4896 ha). Ukupna površina kopnenog i morskog dijela Općine iznosi 60,78 km2
(6078 ha) što iznosi 0,760 ukupnog (kopnenog i morskog) prostora županije.
Duljina kopnene granice iznosi 36,576 km, a obalne ceste 12,50 km.
II. ANALIZA PROVOĐENJA DOKUMENATA PROSTORNOG UREĐENJA
Djelatnost uređenja prostora na području Općine Kostrena u prethodnom
razdoblju provedena je temeljem sljedećih dokumenata prostornog uređenja:
1. Prostorni plan uređenja Općine Kostrena (»Službene novine« PGŽ broj 7/01
od 12. travnja 2001. godine).
2. Detaljni plan uređenja obalnog pojasa uvale Žurkovo (»Službene novine«
PGŽ broj 16/02).
3. Urbanistički plan uređenja poslovne zone Šoići (»Službene novine« PGŽ
broj 2/03).
4. Detaljni plan uređenja industrijske i radne zone Martinšćica u Kostreni
(»Službene novine« PGŽ broj 14/98).
OSNOVNI PODACI O STANJU U PROSTORU
5. Urbanistički plan uređenja građevinskog područja sportsko-rekreativne
namjene R-3 i dijela građevinskog područja naselja N-9 (»Službene novine« PGŽ
broj 32/03).
Osim navedenih planova koji su usvojeni i kao takvi važeći, u izradi su i
sljedeći planovi:
- Urbanistički plan uređenja sportsko-rekreativne namjene R-2 koji obuhvaća
područje od Žurkova do Termoelektrane Urinj, te uži pojas između Šetališta
kostrenskih pomoraca i mora, također je u izradi i izrađuje ga Studio Remik
d.o.o. Rijeka. Za ovaj plan potrebno je održati javnu raspravu da bi se
napravio konačni prijedlog plana.
- Urbanistički plan uređenja građevinskog područja N1, te N3 i
sportsko-rekreativnog područja R1 izrađuje firma ZID d.o.o. iz Zagreba. Za ove
planove potrebno je sačiniti konačni prijedlog plana.
- Izmjene i dopune Prostornog plana uređenja Općine Kostrena također
izrađuje firma ZID d.o.o. iz Zagreb.
- Urbanistički plan uređenja građevinskog područja N-2 koji obuhvaća
područje Vrha Martinšćice i Glavana, u izradi je i izrađuje ga IVAARCH d.o.o.
Zagreb. Za ovaj plan potrebno je održati javnu raspravu da bi se napravio
konačni prijedlog plana.
- Urbanistički plan uređenja građevinskog područja N-4 koji obuhvaća
područje Sv. Lucije, Plešića, Rožmanića, Dujmića i Maračića, u izradi je i
izrađuje ga IVAARCH d.o.o. Zagreb. Za ovaj plan potrebno je održati javnu
raspravu da bi se napravio konačni prijedlog plana.
- Detaljni plan uređenja izdvojenog građevinskog područja groblja Sv.
Barbara, u izradi je i izrađuje ga Studio Remik d.o.o. Rijeka. Za ovaj plan
potrebno je održati javnu raspravu da bi se napravio konačni prijedlog plana.
Tijekom primjene Prostornog plana uređenja Općine Kostrena ustanovljeno je
da neki elementi iz tog plana nisu najbolje riješeni (prvenstveno ceste), a
donošenjem i nove zakonske regulative s tog područja (Zakon o izmjenama i
dopunama Zakona o prostornom uređenju (»Narodne novine« broj 100/04) i Uredba o
uređenju i zaštiti zaštićenog obalnog područja mora (»Narodne novine« broj
128/04) pristupilo se izradi prijedloga izmjena i dopuna ovog Plana, koje su u
tijeku.
Izrada ostalih prostornih planova užih područja predviđenih Prostornim
planom uređenja Općine Kostrena realizirat će se u budućem razdoblju, prema
Programu mjera koji će biti donijet.
III. OCJENA PROVEDENIH MJERA IZ PRETHODNOG PROGRAMA NJIHOVE UČINKOVITOSTI NA
SVRHOVITO GOSPODARENJE PROSTOROM I NA ZAŠTITU VRIJEDNOSTI PROSTORA I OKOLIŠA
U proteklom dvogodišnjem razdoblju Programom mjera za unapređenje stanja u
prostoru Općine Kostrena bile su određene sljedeće aktivnosti u području
uređenja prostora sa ciljem poboljšanja stanja u prostoru i okoliša kako
slijedi:
1. PROGRAM IZRADE DOKUMENATA PROSTORNOG UREĐENJA
Dovršenje dokumenata u izradi te usklađenje s Zakonom o izmjenama i dopunama
Zakona o prostornom uređenju (»Narodne novine« broj 100/04) i Uredbe o uređenju
i zaštiti zaštićenog obalnog područja mora (»Narodne novine« broj 128/04)
2. IZRADA NOVIH DOKUMENATA PROSTORNOG UREĐENJA
Obveza izrade prostornih planova užih područja u svrhu posrednog provođenja
Prostornog plana uređenja Općine Kostrena propisana je člankom 103, a
predviđena je izrada:
a) Urbanističkih planova uređenja
b) Detaljnih planova uređenja
Kao što je navedeno u proteklom poglavlju sve urbanističke planove uređenja
koji su u izradi treba dovršiti, a isto tako preostali dio urbanističkih
planova i detaljnih planova koji su predviđeni u Prostornom planu uređenja
Općine Kostrena potrebno je završiti, prema novom programu mjera za buduće
razdoblje.
3. STRUČNE PODLOGE ZA IZRADU PROSTORNIH PLANOVA
U tijeku je provođenje gruntovno - ispravnog postupka za područje k.o.
Kostrena - Lucija pri čemu se usklađuje katastarsko i gruntovno stanje, te se
uspostavljaju nove zemljišne knjige. Tijekom ovog razdoblja korišten je i
digitalni ortofoto u boji za Općinu Kostrena u mjerilu 1:1000 kojeg je izradio
geodetski zavod Rijeka.
Ovi dokumenti postaju službenom podlogom za izradu svih planiranih
prostornih dokumenata koji se izrađuju i koji će se izrađivati na području
Općine Kostrena. Nakon dovršenja gruntovno-ispravnog postupka u k.o. Kostrena -
Lucija, započet će se postupak u k.o. Kostrena-Barbara.
4. PROGRAM GRADNJE I REKONSTRUKCIJE
Prethodnim programom mjera bio je predviđen program gradnje i rekonstrukcije
građevina na području Općine Kostrena od čega su realizirani sljedeći zahvati:
1. Dovršena je gradnja polivalentne dvorane
2. Početak rada PZ Šoići
3. Dovršena rekonstrukcija raskrižja državne ceste D-8 na Vrh Martinšćice
4. Dovršena 3. faza rekonstrukcije Narodne čitaonice u Sv. Luciji
5. Dovršena rekonstrukcija Stare škole Sv. Lucije
6. Započeta je plinofikacija
7. Izgrađen je dio vodovoda u Šodićima i Glavanima
8. Izgrađena je kanalizacija Šodići
9. Svi ostali predviđeni radovi, a neizvršeni prenose se u novo plansko
razdoblje.
5. PROGRAM UREĐENJA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
1. Program pripreme građevinskog zemljišta
U više slučajeva izvršena je zamjena neizgrađenog građevinskog zemljišta i
ostalog zemljišta u svrhu učinkovitijeg uređenja čitavog prostora prema
odrednicama Prostornog plana uređenja Općine Kostrena, a posebno u dijelu
prometnica i javnih površina. Otkup zemljišta u istu svrhu intenzivno se
provodi. Za poslovnu zonu Šoići izvršena je parcelacija i raspisan natječaj, te
je temeljem tog natječaja izvršena prodaja zemljišta poduzetnicima.
2. Program uređenja građevinskog zemljišta:
- rekonstruirano je više nerazvrstanih cesta,
- izvršeno je dopunjavanje i proširenje javne rasvjete,
- izvršeno je više zahvata na odvodnji oborinskih voda,
- nastavak gradnje kanalizacije i vodovoda radit će se prema godišnjim
planovima,
- početak gradnje plinofikacije.
6. MJERE ZAŠTITE I UNAPREĐENJA OKOLIŠA
1. Tijekom 2005. i 2006. godine provodit će se i dalje zdravstveni
monitoring u vidu prospektivnog ispitivanja zdravstvenih parametara i
onečišćenja okoliša.
2. Tijekom 2005. i 2006. godine dovršit će se program podmorskog parka u
Kostreni.
3. Na osnovi Zakona o zaštiti od buke (»Narodne novine« broj 20/03) Općina
Kostrena je 2004. godine izradila kartu buke.
7. MJERE ZA OSTVARENJE PROGRAMA
Mjere za ostvarenje Programa predviđene proteklim Programom mjera za
unapređenje stanja u prostoru, a čine ih uglavnom mjere koje je donosilo
Poglavarstvo i Općinsko vijeće Općine Kostrena u skladu sa stavkama proračuna
predviđenim za investiranje građevinskog zemljišta, te rekonstrukciju građevina
u vlasništvu Općine, mogu se ocijeniti vrlo učinkovitima.
Svrhovito gospodarenje prostorom pokazuje visok stupanj brige o prostoru, a
poduzete mjere u cilju zaštite prirodnih vrijednosti okoliša i očuvanja
kulturno-povijesnog naslijeđa odraz su ekološke osviještenosti i senzibiliteta
lokalne vlasti i svih učesnika u ostvarenju Programa.
IV. DRUGI ELEMENTI OD VAŽNOSTI ZA PROSTOR
Temeljni strategijski razvojni dokumenti na razini države (strategija
prostornog uređenja Republike Hrvatske i Program prostornog uređenja Republike
Hrvatske) su doneseni kao i Prostorni plan Primorsko-goranske županije.
Međutim, Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o prostornom uređenju
(»Narodne novine« broj 100/04) i Uredbe o uređenju i zaštiti zaštićenog obalnog
područja mora (»Narodne novine« broj 128/04) Prostorni plan Primorsko-goranske
županije morao je ići na izmjene i dopune, a shodno tome i naš prostorni plan
koji mora biti usklađen sa Županijskim prostornim planom.
Vrlo važnu ulogu u procesu uređivanja prostora svakako imaju raspoloživa
sredstva koja se u taj proces mogu uključiti, a ona se uglavnom prikupljaju od
komunalnog doprinosa i komunalne naknade. Do sada postignuti rezultati ulaganja
tih sredstava u prostor već su vidljivi i prepoznatljivi.
Potrebno je nastaviti u tom smjeru, pa će osnovni cilj unapređenja stanja u
prostoru - podizanje ukupne kvalitete života stanovnika Općine Kostrena - biti
svakim danom sve bliži.
V. ZAKLJUČAK
Mada su za vođenje dokumentacije prostora kao podloge za praćenje stanja u
prostoru, izrade i praćenja provedbe dokumenata prostornog uređenja nadležna
tijela državne uprave, analizirajući razdoblje obuhvaćeno ovim Izvješćem
vidljivi su značajni pomaci u brizi koju jedinice lokalne samouprave u skladu
sa mogućnostima proračuna posvećuju svom administrativnom prostoru, te se
lokalnoj samoupravi mora priznati učinkovitost u tom vrlo važnom segmentu. Za
pohvalu su nastojanja da se stvore vlastite baze podataka o prostoru uspostavom
GIS-a i omogućiti ažurno praćenje svih promjena u prostoru.
Suradnja svih sudionika u procesu uređivanja prostora od onih na razini
države koji propisuju zakonsku osnovu, preko institucija koje izrađuju plansku
dokumentaciju državne uprave i drugih upravnih tijela koji je provode, do
lokalne samouprave za čije se potrebe ona izrađuje i čijoj realizaciji služi,
mora se podignuti na najvišu moguću razinu u interesu očuvanja prostornih
vrijednosti ukupnog prostora. Svijest o vrijednosti i nenadoknadivosti prostora
i okoliša za život današnjih i budućih pokoljenja sve više određuje postupke u
složenom lancu prostora.
Izvješće o stanju u prostoru Općine Kostrena u razdoblju 2003. - 2005.
godine objavit će se u »Službenim novinama« Primorsko-goranske županije.
Klasa: 021-05/05-01/7
Ur. broj: 2170-07-01-05-18
Kostrena, 28. srpnja 2005.
OPĆINSKO VIJEĆE OPĆINE KOSTRENA
Predsjednik
Marijan Blokar, v. r.