51.
Na
temelju članka 17.stavka 1. Zakona o ublažavanju i uklanjanju posljedica
prirodnih nepogoda („Narodne novine“ broj 16/19) i članka 32. Statuta Općine
Matulji („Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 26/09, 38/09, 8/13,
17/14, 29/14, 4/15 - pročišćeni tekst, 39/15 i 7/18), Općinsko vijeće Općine
Matulji na sjednici održanoj 24.studenoga 2020. godine donijelo je:
Plan
djelovanja Općine
Matulji u području prirodnih nepogoda za 2021. godinu
1. UVOD
U širem smislu značenja pojma, prirodnim nepogodama smatraju se
ekstremni vremenski uvjeti, prvenstveno suše, tuče, toplinski valovi, olujna i
orkanska nevremena i jaki vjetar, snježne oborine i druge vremenske pojave
kategoriziraju se izvanrednim događajima kada snagom, intenzitetom,
posljedicama i silinom pojavnosti značajno nadilaze prosječne vrijednosti. Ove
pojave su sve učestalije i jačeg intenziteta, nastaju uglavnom kao rezultat
globalnih klimatskih promjena, a na području Republike Hrvatske, statistički
gledano, uzrokom su velikih šteta, većinom na materijalnim dobrima i okolišu.
Prethodno navedeni prirodni uzroci, iz razloga što uobičajeno
rijetko izazivaju ljudske žrtve, ne predstavljaju prioritetni interes sustava
civilne zaštite iako izazivaju značajne poremećaje uobičajenog načina života
zahvaćenog stanovništva i određenih kategorija stanovništva (npr.
poljoprivrednika).
Izvanredni događaji ove vrste su kompleksni po uzrocima
nastajanja, ali i zahtjevni po visini šteta koje izazivaju, mada se formalno
pravno gledano, najčešće ne mogu svrstati u kategoriju događaja koje Vlada
Republike Hrvatske može proglasiti katastrofom ili velikom nesrećom.
Izvanredni događaji ove vrste u najvećoj mjeri lokalnog su
obuhvata, odnosno zahvaćaju uglavnom uža područja. To je i razlogom što su
uglavnom od operativnog do taktičkog značaja civilne zaštite te samo rijetko
zahtijevaju uključivanje strategijske razine sustava civilne zaštite, osobito
tijekom trajanja izvanrednog događaja kada reagiraju operativne snage zaštite i
spašavanja. Strategijska razina sustava zaštite i spašavanja se na operativnim
i taktičkim razinama sustava uglavnom uključuje u obnovi nakon izvanrednog
događaja, i to pružanjem financijske pomoći kada štete nadilaze financijske
mogućnosti lokalnih zajednica i stanovništva.
Važećim Zakonom o ublažavanju i uklanjanju posljedica prirodnih
nepogoda („Narodne novine“ br. 16/19) regulira se planiranje sustava reagiranja
u izvanrednim događajima uzrokovanim prirodnim nepogodama na regionalnoj i
lokalnoj razini. Uz utvrđivanje načina pravovremenog poduzimanja preventivnih
mjera, poseban se naglasak pritom usmjerava se ublažavanje i djelomično
uklanjanje posljedica prirodne nepogode.
Pravilnikom o registru šteta od prirodnih nepogoda („Narodne
novine“ br. 65/19)propisuje se sadržaj, oblik i način dostave podataka o
nastalim štetama od prirodnih nepogoda.
1.1. POJMOVI
Jedinstvene cijene su cijene koje donosi, objavljuje i unosi
u Registar šteta Državno povjerenstvo za procjenu šteta od prirodnih nepogoda
na prijedlog nadležnih ministarstva (Zakon o ublažavanju i uklanjanju
posljedica prirodnih nepogoda „Narodne novine“ br. 16/19).
Katastrofa je stanje izazvano prirodnim i/ili
tehničko-tehnološkim događajem koji opsegom, intenzitetom i neočekivanošću
ugrožava zdravlje i živote većeg broja ljudi, imovinu veće vrijednosti i
okoliš, a čiji nastanak nije moguće spriječiti ili posljedice otkloniti
djelovanjem svih operativnih snaga sustava civilne zaštite područne
(regionalne) samouprave na čijem je području događaj nastao te posljedice
nastale terorizmom i ratnim djelovanjem (Zakon o sustavu civilne zaštite
„Narodne novine“ br. 82/15, 118/18).
Oštećenik je fizička ili pravna osoba na čijoj je imovini
utvrđena šteta od prirodnih nepogoda sukladno kriterijima iz Zakona o
ublažavanju i uklanjanju posljedica prirodnih nepogoda („Narodne novine“ br.
16/19).
Prirodnom nepogodom smatraju se iznenadne okolnosti uzrokovane
nepovoljnim vremenskim prilikama, seizmičkim uzrocima i drugim prirodnim
uzrocima koje prekidaju normalno odvijanje života, uzrokuju žrtve, štetu na imovini
i/ili njezin gubitak te štetu na javnoj infrastrukturi i/ili u okolišu (Zakon o
ublažavanju i uklanjanju posljedica prirodnih nepogoda „Narodne novine“ br.
16/19).
Registar šteta je digitalna baza podataka svih šteta nastalih
zbog prirodnih nepogoda na području Republike Hrvatske (Zakon o ublažavanju i
uklanjanju posljedica prirodnih nepogoda „Narodne novine“ br. 16/19).
Velika nesreća je događaj koji je prouzročen iznenadnim
djelovanjem prirodnih sila, tehničko-tehnoloških ili drugih čimbenika s posljedicom
ugrožavanja zdravlja i života građana, materijalnih i kulturnih dobara i
okoliša na mjestu nastanka događaja ili širem području, čije se posljedice ne
mogu sanirati samo djelovanjem žurnih službi na području njezina nastanka
(Zakon o sustavu civilne zaštite „Narodne novine“ br. 82/15, 118/18).
Žurna pomoć je pomoć koja se dodjeljuje u slučajevima u kojima su
posljedice na imovini stanovništva, pravnih osoba i javnoj infrastrukturi
uzrokovane prirodnom nepogodom i/ili katastrofom takve da prijete ugrozom
zdravlja i života stanovništva na područjima zahvaćenim prirodnom nepogodom
(Zakon o ublažavanju i uklanjanju posljedica prirodnih nepogoda „Narodne
novine“ br. 16/19).
2. Opće odredbe
Stupanjem na snagu Zakona o ublažavanju i uklanjanju posljedica
prirodnih nepogoda („Narodne novine“ br. 16/19), sve jedinice lokalne i
područne (regionalne) samouprave, dužne su izraditi Plan djelovanja u području
prirodnih nepogoda.
Prirodnom nepogodom, u smislu Zakona o ublažavanju i uklanjanju
posljedica prirodnih nepogoda („Narodne novine“ br. 16/19), smatraju se
iznenadne okolnosti uzrokovane nepovoljnim vremenskim prilikama, seizmičkim
uzrocima i drugim prirodnim uzrocima koje prekidaju normalno odvijanje života,
uzrokuju žrtve, štetu na imovini i/ili njezin gubitak te štetu na javnoj
infrastrukturi i/ili u okolišu.
Prirodnom nepogodom smatraju se:
- potres,
- olujni i orkanski vjetar,
- požar,
- poplava,
- suša,
- tuča, kiša koja se smrzava u dodiru s podlogom,
- mraz,
- izvanredno velika visina snijega,
- snježni nanos i lavina,
- nagomilavanje leda na vodotocima,
- klizanje, tečenje, odronjavanje i prevrtanje zemljišta,
te
- druge pojave takva opsega koje, ovisno o mjesnim
prilikama, uzrokuju bitne poremećaje u životu ljudi na određenom području.
Svrha samog Plana djelovanja u
području prirodnih nepogoda Općine Matulji je određenje postupanja nadležnih
tijela te određivanje mjera i postupanja djelomične sanacije šteta od prirodnih
nepogoda koje su navedene Zakonom o ublažavanju i uklanjanju posljedica prirodnih
nepogoda („Narodne novine“ br. 16/19).
Nositelji provedbe mjera iz Plana
djelovanja u području prirodnih nepogoda jesu:
- Općinsko povjerenstvo
za procjenu šteta od prirodnih nepogoda Općine Matulji,
- Načelnik Općine Matulji
- Upravni odjel
3. Mjere zaštite za
vrijeme trajanja ekstremnih prirodnih uvjeta
Određenim izvanrednim događajima
uzrokovanih ekstremnim vremenskim uvjetima može se, po pitanju posljedica,
upravljati planiranjem i provođenjem odgovarajućih preventivnih mjera,
organizacijskih modula i pravovremenih priprema, uključujući informiranje
pojedinaca i lokalnih zajednica. Ovisno o specifičnostima svakog pojedinog
događaja, relativno se uspješno i s ulaganjima prihvatljivim ekonomskoj moći i
interesima lokalnih zajednica, unutar posebno razrađenih i implementiranih
uvjeta, mogu kontrolirati posljedice događaja ove vrste.
Sukladno Zakonu o sustavu civilne
zaštite („Narodne novine“ br. 82/15, 118/18, 31/20), jedinice lokalne
samouprave svojim planovima djelovanja civilne zaštite planiraju operativno postupanje
u izvanrednim događajima uzrokovanih ekstremnim vremenskim uvjetima, provode
pripreme, planiraju sredstva i ostvaruju sve potrebne pretpostavke za
učinkovito reagiranje.
4. Mjere u slučaju
nastajanja prirodne nepogode
Opće mjere za ublažavanje i uklanjanje
izravnih posljedica prirodnih nepogoda jesu:
- procjena štete i posljedica,
- sanacija područja zahvaćenog
nepogodom,
- prikupljanje i raspodjela pomoći
stradalom i ugroženom stanovništvu,
- provedba zdravstvenih i
higijensko-epidemioloških mjera,
- provedba veterinarskih mjera,
- organizacija prometa i komunalnih
usluga, radi žurne normalizacije života.
Ove mjere provode se organizirano na
državnoj, regionalnoj i lokalnoj razini sukladno pravima i obvezama sudionika.
U cilju pravovremenog i učinkovitoga ublažavanje i uklanjanje izravnih
posljedica i procjena štete od ekstremnih prirodnih uvjeta u pravilu se obavlja
odmah ili u najkraćem roku.
4.1. Provedba mjera
ublažavanje i uklanjanje izravnih posljedica prirodnih nepogoda na razini
jedinice lokalne samouprave
4.1.1. preliminarna
procjena šteta od ekstremnih prirodnih uvjeta – obveze jedinice lokalne samouprave
Republika Hrvatska, županije, gradovi
i općine svaka za svoje područje procjenjuju visinu štete od ekstremnih
prirodnih uvjeta.
Po nastanku štete od ekstremnih
prirodnih uvjeta, Općinsko povjerenstvo za procjenu šteta od prirodnih nepogoda
Općine Matulji provodi preliminarnu procjenu šteta u skladu sa njihovim Planom
djelovanja u području prirodnih nepogoda sukladno Zakonu na temelju članka 14.
stavka 2. točke 8.
Na temelju preliminarne procjene
Općinsko povjerenstvo za procjenu šteta od prirodnih nepogoda Općine Matulji
predlaže Načelniku pokretanje postupka za proglašenje prirodne nepogode pred
Županom Primorsko - goranske županije.
Šteta se procjenjuje na području na
kojem se dogodila. Šteta od prirodne nepogode procjenjuje se u kunama sukladno
Pravilniku o registru šteta od prirodnih nepogoda „Narodne novine“ br. 65/19).
Procjena štete se procjenjuje: na
građevinama, opremi, zemljištima, šumama, u poljoprivredi, na biljnoj
proizvodnji, višegodišnjim nasadima, obrtnim sredstvima u poljoprivredi, stočarstvu,
ribarstvu i akvakulturi i divljači.
Podaci o razvrstavanju dobara i šifre
pojedinačno po kulturama objavljuju se na Internet stranici Ministarstva
financija www.mfin.hr.
4.2. Provedba mjera
ublažavanje i uklanjanje izravnih posljedica prirodnih nepogoda na razini
jedinice lokalne samouprave
4.2.1. Proglašenje
prirodne nepogode
Donošenje Odluke o proglašenju
prirodne nepogode
Odluku o proglašenju prirodne nepogode
za jedinice lokalne samouprave na području Primorsko - goranske županije donosi
Župan na prijedlog čelnika jedinice lokalne samouprave.
Prirodna nepogoda proglašava se ako je
vrijednost ukupne izravne štete najmanje 20% vrijednosti izvornih prihoda
jedinice lokalne samouprave za prethodnu godinu ili ako je prirod (rod) umanjen
najmanje 30% prethodnog trogodišnjeg prosjeka na području jedinice lokalne
samouprave ili ako je nepogoda umanjila vrijednost imovine na području jedinice
lokalne samouprave najmanje 30%.
Odluka o proglašenju prirodne nepogode
unosi se u Registar šteta po vrsti prirodne nepogode. Vrste prirodnih nepogoda
nalaze se u Prilog 1. ovog Plana.
Prikupljanje prijava o šteti u
jedinicu lokalne samouprave gdje je šteta nastala
Na zahtjev Općinskog povjerenstva za
procjenu štete od prirodnih nepogoda Općine Matulji, Upravni odjel po
proglašenju prirodne nepogode za područje Općine Matulji, obavještava
oštećenike, fizičke ili pravne osobe na čijoj je imovini utvrđena šteta od
prirodnih nepogoda da prijave štetu na imovini Općinskom povjerenstvu za
procjenu šteta od prirodnih nepogoda Općine Matulji u pisanom obliku, na
propisanom obrascu.
Javni se poziv objavljuje na oglasnoj
ploči i web stranicama Općine Matulji. Javni poziv sadrži osobito:
- datum donošenja Odluke o proglašenju
prirodne nepogode,
- rokove i način dostave obrazaca
prijave štete od prirodne nepogode.
Prvu procjenu štete oštećenik
dostavlja Općinskom povjerenstvu na propisanom obrascu PN koji se nalazi u
Prilogu 2. ovog Plana.
Obrada podataka o šteti u jedinicu
lokalne samouprave gdje je šteta nastala
Po završetku roka od osam (8), iznimno
dvanaest (12) dana, Općinsko povjerenstvo za procjenu šteta od prirodnih
nepogoda Općine Matulji utvrđuje i provjerava visinu štete od prirodne nepogode
za područje Općine Matulji temeljem dostavljenih obrazaca prijave štete od prirodne
nepogode od strane oštećenika.
Prva prijava štete u Registar šteta
Registar šteta je jedinstvena
digitalna baza podataka o svim štetama nastalim zbog prirodnih nepogoda na
području Republike Hrvatske.
Obveznici unosa podataka u Registar
šteta sukladno Zakonu o ublažavanju i uklanjanju posljedica prirodnih nepogoda
su Državno povjerenstvo, županijsko, gradsko i općinsko povjerenstvo, Gradsko
povjerenstvo Grada Zagreba te ostala nadležna tijela sukladno odredbama Zakona.
Registru šteta od prirodnih nepogoda
korisnici mogu pristupiti putem linka:
https://www3.apis-it.hr/wab/servlet/proweb/K35Regste/PocetniEkran.scr
Općinsko povjerenstvo za procjenu
šteta od prirodnih nepogoda Općine Matulji dužno je unijeti prve procijenjene
štete u Registar šteta.
Općinsko povjerenstvo za procjenu
šteta od prirodnih nepogoda Općine Matulji unosi sve zaprimljene prve procjene
štete u Registar šteta najkasnije u roku od petnaest (15) dana od dana
donošenja Odluke o proglašenju prirodne nepogode.
Iznimno, rok za unos podataka u
Registar šteta od strane Općinsko povjerenstva za procjenu šteta od prirodnih
nepogoda Općine Matulji može se, u slučaju postojanja objektivnih razloga na
koje oštećenik nije mogao utjecati, produljiti za osam dana (8) dana.
Prijava prve procjene štete sadržava:
1. datum donošenja Odluke o
proglašenju prirodne nepogode i njezin broj,
2. podatke o vrsti prirodne nepogode,
3. podatke o trajanju prirodne
nepogode,
4. podatke o području zahvaćenom
prirodnom nepogodom,
5. podatke o vrsti, opisu te vrijednosti
oštećene imovine,
6. podatke o ukupnom iznosu
prijavljene štete iz članaka te
7. podatke i informacije o potrebi
žurnog djelovanja i dodjeli pomoći za sanaciju i djelomično uklanjanje
posljedica prirodne nepogode.
Tablica 1. Mjere, rokovi i nositelji
mjera po proglašenju prirodne nepogode na području Općine Matulji
*tablica se nalazi na kraju
dokumenta*
4.3. Provedba mjera
ublažavanje i uklanjanje izravnih posljedica prirodnih nepogoda – međusektorske
mjere
Konačna prijava štete u Registar šteta
Konačna procjena štete predstavlja
procijenjenu vrijednost nastale štete uzrokovane prirodnom nepogodom na imovini
oštećenika izražene u novčanoj vrijednosti na temelju prijave i procjene štete.
Konačnu procjenu štete utvrđuje
Općinsko povjerenstvo za procjenu šteta od prirodnih nepogoda Općine Matulji po
izvršenom uvidu u nastalu štetu temeljem prijave oštećenika. Tijekom procjene i
utvrđivanja konačne procjene štete od prirodnih nepogoda posebno se utvrđuju:
- stradanja stanovništva,
- opseg štete na imovini,
- opseg štete koja je
nastala zbog prekida proizvodnje, prekida rada ili poremećaja u
neproizvodnim djelatnostima ili umanjenog prinosa u poljoprivredi,
šumarstvu ili ribarstvu,
- iznos troškova za
ublažavanje i djelomično uklanjanje izravnih posljedica prirodnih
nepogoda,
- opseg osiguranja
imovine i života kod osiguravatelja te
- vlastite mogućnosti
oštećenika glede uklanjanja posljedica štete.
Konačnu procjenu štete po svakom
pojedinom oštećeniku Općinsko povjerenstvo za procjenu šteta od prirodnih
nepogoda Općine Matulji prijavljuje Povjerenstvu za procjenu šteta od prirodnih
nepogoda Primorsko - goranske županije u roku od pedeset (50) dana od dana
donošenja Odluke o proglašenju prirodne nepogode putem Registra šteta.
Iznimno, ako se šteta na dugotrajnim
nasadima utvrdi nakon isteka roka za prijavu konačne procjene oštećenik ima
pravo zatražiti nadopunu prikaza štete najkasnije četiri (4) mjeseca nakon
isteka roka za prijavu štete.
Temeljem Naputka Državnog povjerenstva
Općinsko povjerenstvo za procjenu šteta od prirodnih nepogoda Općine Matulji
dužno je obaviti i provjeru podataka odnosno kontrolu kod prijavitelja od
najmanje 5% zaprimljenih prijava slučajnim odabirom.
Povjerenstvo za procjenu šteta od
prirodnih nepogoda Primorsko - goranske županije prijavljene konačne procjene
štete dostavlja Državnom povjerenstvu i nadležnim ministarstvima u roku od
šezdeset (60) dana od dana donošenja Odluke o proglašenju prirodne nepogode
putem Registar šteta.
Pri konačnoj procjeni štete
procjenjuje se vrijednost imovine prema jedinstvenim cijenama, važećim tržišnim
cijenama ili drugim pokazateljima primjenjivim za pojedinu vrstu imovine
oštećene zbog prirodne nepogode.
Državno povjerenstvo priznaje samo
vrijednosni iznos prijavljene štete koja je potvrđena (verificirana) od strane
matičnog ministarstva, odnosno znanstvene ili stručne institucije koju odredi
Državno povjerenstvo (npr. u slučaju potresa).
Državno povjerenstvo može odlučiti o
primjeni različitih cijena od već objavljenih od strane Državnog zavoda za
statistiku za pojedina dobra, ili pojedina područja ako za to ima opravdanog
razloga. Ako neke cijene nisu objavljene primjenjuju se prosječne maloprodajne
tržne cijene prethodne godine, ili aktualne, za područja za koje se šteta
procjenjuje, uz potvrdu Državnog povjerenstva.
Državno povjerenstvo će voditi brigu o
dostavi informacija o cijenama Povjerenstvu za procjenu šteta od prirodnih
nepogoda Primorsko - goranske županije.
Državno povjerenstvo za procjenu šteta
od prirodnih nepogoda na sjednici održanoj 19. ožujka, 2020. godine, donijelo
je Zaključak o prihvaćanju cijena poljoprivrednih kultura za razdoblje od 1.
travnja, 2020. do 31. ožujka, 2021. godine. navedena odluka i priloženi cjenik
dostupni su na web stranicama Ministarstva financija.
*tablica se nalazi na kraju
dokumenta*
4.4. Raspodjela i
dodjela sredstava pomoći za ublažavanje i djelomično uklanjanje posljedica
prirodnih nepogoda
Ako posljedice štete ne zahtijevaju
žurni postupak i odobrenje žurne pomoći, šteta se procjenjuje u redovitom
postupku.
Povjerenstvo za procjenu šteta od
prirodnih nepogoda Primorsko - goranske županije prijavljene konačne procjene
štete dostavlja Državnom povjerenstvu i nadležnim ministarstvima u roku od
šezdeset (60) dana od dana donošenja Odluke o proglašenju prirodne nepogode
putem Registar šteta.
Državno povjerenstvo pristupa provjeri
i obradi podataka o konačnim procjenama šteta na temelju podataka iz Registra
šteta i ostale dokumentacije te utvrđuje iznos pomoći za pojedinu vrstu štete i
oštećenike tako da određuje postotak isplate novčanih sredstava u odnosu na
iznos konačne potvrđene štete na imovini oštećenika.
Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog
Državnog povjerenstva donosi odluku o dodjeli pomoći za ublažavanje i
djelomično uklanjanje posljedica prirodnih nepogoda.
4.5. Raspodjela i
dodjela sredstava žurne pomoći
Žurna pomoć dodjeljuje se u svrhu
djelomične sanacije štete od prirodnih nepogoda u tekućoj kalendarskoj godini
za pokriće troškova sanacije šteta na javnoj infrastrukturi, troškova nabave
opreme za saniranje posljedica prirodne nepogode, za pokriće drugih troškova
koji su usmjereni saniranju šteta od prirodne nepogode za koje ne postoje
dostatni financijski izvori usmjereni na sprječavanje daljnjih šteta koje mogu
ugroziti gospodarsko funkcioniranje i štetno djelovati na život i zdravlje
stanovništva te onečišćenje prirodnog okoliša i oštećenicima fizičkim osobama
koje nisu poduzetnici, a koji su pretrpjeli štete na imovini, posebice
ugroženim skupinama, starijima i bolesnima i ostalima kojima prijeti ugroza
zdravlja i života na području zahvaćenom prirodnom nepogodom.
Žurna pomoć Vlade Republike Hrvatske
donosi se na temelju odluke o dodjeli žurne pomoći, na prijedlog Državnog,
županijskog i općinskog/gradskog povjerenstva.
Jedinice lokalne i područne
(regionalne) samouprave i Grad Zagreb mogu isplatiti žurnu pomoć iz
raspoloživih sredstava svojih proračuna. Prijedlog dodjele žurne pomoći
predstavničkom tijelu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
upućuje župan ili gradonačelnik odnosno općinski načelnik.
Žurna pomoć u pravilu se dodjeljuje
kao predujam i ne isključuje dodjelu pomoći u postupku redovne dodjele
sredstava pomoći za ublažavanje i djelomično uklanjanje posljedica prirodnih
nepogoda.
4.6. Izvješće o
utrošku sredstava za ublažavanje i djelomično uklanjanje posljedica prirodnih
nepogoda
Općinsko povjerenstvo za procjenu
šteta od prirodnih nepogoda Općine Matuljiputem Registra šteta podnosi
Povjerenstvu za procjenu šteta od prirodnih nepogoda Primorsko - goranske županije
izvješće o utrošku sredstava za ublažavanje i djelomično uklanjanje posljedica
prirodnih nepogoda dodijeljenih iz državnog proračuna Republike Hrvatske u roku
od dvadeset (20) dana od dana donošenja Odluke Vlade Republike Hrvatske o
dodjeli sredstava pomoći. Obrazac Izvješća nalazi se u Prilogu 3. ovog Plana.
Izvješće o utrošku sredstava za
ublažavanje i djelomično uklanjanje posljedica prirodnih nepogoda dodijeljenih
iz državnog proračuna Republike Hrvatske sadrži:
1. podatke o ukupnom broju oštećenika
kojima su dodijeljena sredstva pomoći,
2. podatke o broju fizičkih i pravnih
osoba kojima su dodijeljena sredstva pomoći,
3. podatke o povratu sredstava pomoći
u državni proračun,
4. podatke o dodijeljenim sredstvima
pomoći iz drugih izvora.
5. Procjena
osiguranja opreme i drugih sredstava za zaštitu i sprječavanje stradanja
imovine, gospodarskih funkcija i stradanja stanovništva
5.1. Osiguranje
opreme za zaštitu i sprječavanje stradanja imovine, gospodarskih funkcija i
stradanja stanovništva
Procjena osiguranja opreme i drugih
sredstava za zaštitu i sprječavanje stradanja imovine, gospodarskih funkcija i
stradanja stanovništva podrazumijeva procjenu opreme i drugih sredstava nužnih
za sanaciju, djelomično otklanjanje i ublažavanje štete nastale uslijed
djelovanja prirodne nepogode.
Općina Matulji u svom vlasništvu ne
posjeduje opremu i sredstva za zaštitu i sprječavanje stradanja imovine,
gospodarskih funkcija i stradanja stanovništva. Opremom i sredstvima raspolažu
operativne snage sustava civilne zaštite Općine Matulji.
Općina Matulji izradila je Procjenu
rizika od velikih nesreća kojom su utvrđeni rizici na području Općine, a na
temelju kojih će se planirati preventivne mjere, educirati stanovništvo,
odnosno pripremati eventualni odgovor na prirodnu nepogodu, katastrofu ili
veliku nesreću.
Općina Matulji kontinuirano
unaprjeđuje sustav civilne zaštite na području Općine i to kontinuiranim
osposobljavanje snaga sustava civilne zaštite, educiranjem stanovništva o
mogućim opasnostima od evidentiranih rizika, provođenjem vježbi kako bi svi
sudionici sustava civilne zaštite bili upoznati sa svojim aktivnostima u
slučaju mogućih rizika na području Općine. Također Općina Matulji ulaže u snage
sustava civile zaštite, osiguravajući im financijsku pomoć pri nabavci opreme i
drugih sredstava za zaštitu i sprječavanje stradanja imovine, gospodarskih
funkcija i stradanja stanovništva.
U Proračunu za 2021. godinu Općina
Matulji osiguravaju se sredstva za organizaciju i razvoj sustava civilne
zaštite.
Općina Matulji izradila je i Plan
djelovanja sustava civilne zaštite radi utvrđivanja organizacije, aktiviranja i
djelovanja sustava civilne zaštite, zadaća i nadležnosti, ljudskih snaga i
potrebnih materijalno-tehničkih sredstava te mjera i postupaka za provedbu
zaštite i spašavanja u katastrofi i velikoj nesreći.
Procjena spremnosti sustava civilne
zaštite na temelju spremnosti odgovornih i upravljačkih kapaciteta sustava
civilne zaštite provedena je analizom podataka o razini odgovornosti,
osposobljenosti i uvježbanosti: čelnih osoba Općine Matulji koji su nadležni za
provođenje zakonom utvrđenih operativnih obaveza u fazi reagiranja sustava
civilne zaštite, spremnost stožera civilne zaštite Općine Matulji te spremnost
koordinatora na mjestu izvanrednog događaja. Također procjena spremnosti
sustava civilne zaštite provodi se na temelju procjene stanja mobilnosti
operativnih kapaciteta sustava civilne zaštite i stanja komunikacijskih
kapaciteta na temelju procjene stanja transportne potpore i komunikacijskih
kapaciteta.
Temeljem Procjene rizika od velikih
nesreća Općine Matulji, ukupna razina spremnosti operativnih kapaciteta
procijenjena je visokom i to posebno zbog spremnosti najvažnijih operativnih
kapaciteta od značaja za sustav civilne zaštite u cjelini.
5.2. Prijašnji
Događaji
Na području Općine Matulji u 2020.
godini, do izrade ovog Plana, nisu bile proglašene prirodne nepogode.
5.3. Osiguranje
sredstava za zaštitu i sprječavanje stradanja imovine, gospodarskih funkcija i
stradanja stanovništva
Sukladno članku 56. Zakona o proračunu
(„Narodne novine“, br. 87/08, 136/12 i 15/15) sredstva proračunske zalihe mogu
se koristiti za nepredviđene namjene za koje u Proračunu nisu osigurana
sredstva ili za namjene za koje se tijekom godine pokaže da nisu utvrđena
dovoljna sredstva jer ih pri planiranju Proračuna nije bilo moguće predvidjeti,
za financiranje rashoda nastalih pri otklanjanju prirodnih nepogoda, epidemija,
ekoloških nesreća ili izvanrednih događaja i ostalih nepredvidivih nesreća te
za druge nepredviđene rashode tijekom godine. Nadalje, člankom 57. istog Zakona
utvrđeno je da o korištenju sredstava proračunske zalihe odlučuje Načelnik
Općine Matulji.
6. Mjere koje
uključuju suradnju s nadležnim tijelima
6.1. Općinsko
povjerenstvo za procjenu šteta od prirodnih nepogoda Općine Matulji
Članove i broj članova Općinskog
povjerenstva imenuje Općinsko vijeće na razdoblje od četiri godine i o njihovu
imenovanju obavještava Županijsko povjerenstvo.
Povjerenstvo obavlja sljedeće poslove:
- utvrđuje i provjerava visinu štete od prirodne nepogode
za područje Općine,
- unosi podatke o prvim procjenama šteta u Registar
šteta,
- unosi i prosljeđuje putem Registra šteta konačne
procjene šteta Županijskom povjerenstvu,
- raspoređuje dodijeljena sredstva pomoći za ublažavanje
i djelomično uklanjanje posljedica prirodnih nepogoda oštećenicima,
- prati i nadzire namjensko korištenje odobrenih
sredstava pomoći za djelomičnu sanaciju šteta od prirodnih nepogoda,
- izrađuje izvješća o utrošku dodijeljenih sredstava
žurne pomoći i sredstava pomoći za ublažavanje i djelomično uklanjanje
posljedica prirodnih nepogoda i dostavlja ih Županijskom povjerenstvu
putem Registra šteta,
- surađuje sa Županijskim povjerenstvom u provedbi
Zakona,
- donosi plan djelovanja u području prirodnih nepogoda iz
svoje nadležnosti,
- obavlja druge poslove i aktivnosti iz svojeg djelokruga
u suradnji sa Županijskim povjerenstvima.
U Prilogu 4. nalazi se Rješenje o
imenovanju članova Općinskog povjerenstva za procjenu šteta od prirodnih
nepogoda Općine Matulji.
6.2. Stručno
povjerenstvo
Ako Općinsko povjerenstvo nije u
mogućnosti, zbog nedostatka specifičnih znanja, procijeniti štetu od prirodnih
nepogoda, može zatražiti od županijskog povjerenstva imenovanje stručnog
povjerenstva na području u kojem je proglašena prirodna nepogoda.
Stručna povjerenstva pružaju stručnu
pomoć Općini u roku u kojem su imenovana.
U svojem radu stručna povjerenstva
surađuju s Općinskim i Županijskim povjerenstvom za koje obavljaju poslove.
7. ZAVRŠNE ODREDBE
Ovaj Plan stupa na snagu 01.siječnja
2021.godine, a objavljuje se u „Službenim novinama Primorsko-goranske županije
te na mrežnim stranicama Općine Matulji.
KLASA: 351-01/20-01/0005
URBROJ: 2156-04-01-01/20-7
Matulji, 24. studenoga
2020.
OPĆINSKO VIJEĆEOPĆINE MATULJI
Predsjednik Općinskog vijeća
Darjan Buković, bacc. oec.,
v. r.
*datoteka se nalazi na kraju
dokumenta*