SADRŽAJ | ŽUPANIJA | GRADOVI | OPĆINE | OSTALO | ARHIVA | TRAŽILICA | IMPRESSUM


 
Godina XIII. - broj 20. Petak, 22. srpnja 2005.
GRAD RIJEKA
20

100.

Na temelju članka 3. stavka 2. Zakona o zaštiti od požara (»Narodne novine«, broj 58/93 i 33/05), članka 3. stavka 2. i 3. Zakona o vatrogastvu (»Narodne novine« broj 139/04 - pročišćeni tekst i 174/04), Pravilnika o sadržaju plana zaštite od požara i tehnoloških eksplozija (»Narodne novine« broj 35/94 i 55/94-ispravak), Pravilnika o zaštiti šuma od požara (»Narodne novine«, broj 26/03) i članka 40. Statuta Grada Rijeke, (»Službene novine« Primorsko-goranske županije broj 23/01, 4/02, 13/02, 12/03 i 3/05) Gradsko vijeće Grada Rijeke, na sjednici 14. srpnja 2005. godine, donijelo je

PLAN
zaštite od požara i tehnoloških eksplozija
za područje Grada Rijeke

I. OPĆE ODREDBE

Članak 1.

Plan zaštite od požara i tehnoloških eksplozija za područje grada Rijeke (u daljnjem tekstu: Plan) temeljni je normativni akt koji uređuje sustav organizacijskih i tehničkih mjera i utvrđuje konkretne odnose i obveze pojedinih subjekata u gradu Rijeci (u daljnjem tekstu: Grad) iz područja zaštite od požara.

Planom iz stavka 1. ovoga članka uređen je slijed postupaka i obrađen niz podataka od kojih neki predstavljaju stalne, a drugi promjenjive veličine.

Članak 2.

Plan se sastoji od:

- nepromjenjivog - normativnog dijela, i

- promjenjivog dijela, u kome je tabelarno dat niz podataka s nazivima tijela, podataka o odgovornim osobama u njima, brojevima telefona i adresama.

II. IZRAČUN POTREBNOG BROJA VATROGASACA ZA GAŠENJE POŽARA

1. Požar na otvorenom prostoru

Članak 3.

Sustavom osmatranja i dojave požara na području Grada, za izračun potrebnog broja vatrogasaca uzeti su sljedeći elementi:

. površina zahvaćena požarom iznosi 500 m2 i eliptičnog je oblika na kojoj se požar širi po dužnoj osi »a« i poprečnoj »b« uz pretpostavku da vjetar puše duž dužne osi »a«;

. vrijednost brzine širenja požara u ovisnosti od brzine vjetra očitava se iz sljedeće tablice:

brzina vjetra u km/h (v) 10 20 30 40 45 50

brzina širenja požara

u m/min (v') 1 2,5 9 32 45 65

iz koje je za ovaj izračun odabrana pretpostavka da je brzina vjetra 30 km/h, a brzina širenja požara 9 m/min.

P= 500 m2

v = 30 kn/h

v'= 9 m/min

- dužina fronte požara ( F ) računa se tako da se izračuna opseg elipse i podijeli sa dva:

P= a x b x 3,14 O= 3,14 x 2(a2+b2)-2

a/b = 1,1x vn gdje je n = 0,464 — const.

a/b = 1,1 x 300,464 = 4,846

a2 = 4,846 x P/3,14 = 4,846 x 159,23 = 771,628 —— a= 771,63-2

a = 27,78 m

b = 5,73 m

O = 3,14 x 2(a2 + b2)-2= 3,14 x 40,11 = 125,9 m

dužina fronte požara F= O/2; F = 63 m

. povećanje površine požara ( Pp) po dolasku na mjesto događaja nakon 15 minuta za brzinu širenja požara od 9 m/ min:

. Pp = F x v' x t = 63 m x 9 m/min x 15 min = 8505 m2

. ukupna površina požara iznosi zbroj početne površine i povećanja površine nakon 15 minuta gorenja:

P'=P + Pp = 500 + 8505 = 9005 m2

a12 = 4,846 x P' / 3,14 = 13897,52;

a1 = 117,888 = 118 m

b1= 24,32 m

O1 = 3,14 x 28977,96 -2 = 534,5 m

F1= 267,25 m

Ako se na svakih 15 metara dužine fronta požara mora rasporediti po jedan vatrogasac, onda potreban broj vatrogasaca za uspješno gašenje pretpostavljenog požara iznosi:

N = F1 / 15

N= 267,25 / 15 = 17,8 odnosno 18 vatrogasaca

Pored izvedenog proračuna za potreban broj vatrogasaca koristi se i izvođenje tog broja prema formuli:

Pv = (P+Pp) x n

pri čemu se vrijednost »n« odabire i očitava iz tablice:

GUSTOĆA POTREBAN BROJ DANA

ŠUME PO ČOVJEKU ZA GAŠENJE

1 Ha PO VJETRU = n

slabom umjerenom jakom vrlo jakom

Slaba 0,5 1 2 3

Srednja 1 4 6 10

Velika 2 5 10 20

Za umjeren vjetar i veliku gustoću šume N1 = (P+Pp) x n = 0,9005 x 5 = 4,5, odnosno

N1= 5 vatrogasaca

Za jak vjetar i veliku gustoću šume

N2 = 9 vatrogasaca

Za vrlo jak vjetar i veliku gustoću šume

N3= 18 vatrogasaca

2. Požar na građevinskim objektima

Članak 4.

Osnovna taktika gašenja požara odabranog modela (stambena jedinica odnosno jedan požarni sektor površine

Stranica1742—broj20 Petak,22.srpnja2005.

SLUŽBENENOVINE

70 - 75 m2 ) temelji se na istovremenoj uporabi 3 »C« mlaza, kako sljedi:

. jedan »C« mlaz efikasno pokriva potrebe gašenja između 20 i 25 m2;

. za rad s jednim »C« mlazom potrebna su dva vatrogasca, odnosno za tri mlaza najmanje 6 osoba;

. za izviđanje požarom zahvaćenog objekta, za procjenu i određivanje taktike nastupa, potrebna je jedna osoba koja je ujedno zadužena i za rukovođenje akcijom gašenja požara;

. za stalni nadzor izvorišta (prijenosna crpka, crpka na vozilu, hidrant, usisna košara), te za praćenje distribucije na razdjelnici i/ili sastavnici potreban je najmanje jedan vatrogasac.

Članak 5.

Osnovnom taktikom gašenja (jednostavnog) požara proizlazi:

. za požar jedne stambene jedinice površine 70 - 75 m2 potrebno je najmanje 8 vatrogasaca;

. za objekt površine 150 m2 najmanje 16 vatrogasaca.

Ako se radi o složenijem požaru (stambena jedinica u sklopu zgrade starijeg datuma izgradnje, u sklopu poslovno stambenog objekta, u sklopu objekta višeg od 22 m, stambena jedinica smještena ispod nivoa okolnog terena ili u potkrovlju i sl.) uvećava se i broj vatrogasaca.

Članak 6.

Operativna formacija Javne vatrogasne postrojbe Grada Rijeke (u daljnjem tekstu: JVP Grada) treba brojati onoliko osoba u smjeni koliko je potrebno da se može uspješno istovremeno intervenirati na tri odvojena požara srednje veličine, bilo da se radi o požarima na otvorenom prostoru i/ili građevinskom objektu.

Članak 7.

Formiranje potrebnog broja vatrogasaca uvećava se za djelatnike JVP Grada u postaji, i to: operativni dežurni, telefonista, djelatnike pratećih službi koji opslužuju operativnu formaciju na mjestu događaja (tehnička služba, služba popune i izmjene opreme za zaštitu dišnih organa i dr.) te operativni rukovodni sastav.

JVP Grada treba brojati najmanje 30 vatrogasaca u smjeni odnosno 120 operativnih djelatnika sa pratećom podrškom (10 vatrogasaca), u koji broj nije uključen zapovjednik i zamjenik zapovjednika postrojbe.

Iznimno od odredbe stavka 1. i 2. ovoga članka, u slučajevima kada se JVP Grada uključuje u intervencije županijskog i državnog karaktera, broj vatrogasaca za područje Grada u smjeni ograničava se učešćem na takvim intervencijama.

III. BROJ, VELIČINA, SMJEŠTAJ, USTROJ I ZADAĆE VATROGASNIH POSTROJBI KOJE DJELUJU NA PODRUČJU GRADA

Članak 8.

Za obavljanje vatrogasnih intervencija na području Grada utvrđuju se sljedeće vatrogasne postrojbe:

. JVP Grada,

. Dobrovoljno vatrogasno društvo »Sušak« - Rijeka (u daljnjem tekstu: DVD Sušak), i

. Dobrovoljno vatrogasno društvo Drenova (u daljnjem tekstu: DVD Drenova).

1. JVP Grada

Članak 9.

JVP Grada središnja je vatrogasna postrojba za područje Grada.

Područje djelovanja i područje odgovornosti JVP Grada je područje Grada.

Po potrebi, s raspoloživim ljudstvom tehnikom i opremom, a temeljem ugovora ili zapovjedi županijskog vatrogasnog zapovjednika, JVP Grada može djelovati i na prostoru susjednih gradova i općina, te pružati pomoć vatrogasnim postrojbama u gospodarstvu.

Zadaća JVP Grada je obavljanje svih vatrogasnih intervencija na području djelovanja (gašenje svih požara, obavljanje tehničkih intervencija i rješavanje akcidenata s opasnim tvarima).

Rad u postrojbi organiziran je u četiri smjene.

Radi boljeg pokrivanja područja djelovanja, JVP Grada smještena je u dvije vatrogasne postaje, i to: Vatrogasna postaja Centar, u Krešimirovoj ulici 38, VRSTA »5« - formacijska jedinica koja ima 5 vozača u smjeni i Vatrogasna postaja Vežica, u Radničkoj ulici 31, VRSTA »3« - formacijska jedinica koja ima 3 vozača u smjeni.

Vatrogasna postaja Centar operativno djeluje na području Grada zapadno od Rječine i na cijelom području djelovanja može intervenirati u vremenu manjem od 15 minuta od trenutka dojave.

Vatrogasna postaja Vežica operativno djeluje na području Grada istočno od Rječine i na cijelom području djelovanja može intervenirati u vremenu manjem od 15 minuta od trenutka dojave.

Najmanji broj i vrste vatrogasnih vozila, koja treba posjedovati Vatrogasna postaja Centar je:

VRSTA VATROGASNOG POSTOJEĆI POTREBNI

VOZILA BROJ BROJ

zapovjedno vozilo 1 2

navalno vozilo 2 2

Vozilo za gašenje vodom

i pjenom 2 2

autocisterna 2 2

vozilo za gašenje vodom,

pjenom i prahom 1 1

vozilo za tehničke intervencije 1 1

vozilo za manje tehničke

intervencije i gašenje 1 1

automobilska ljestva radne

visine do 30 m 1 1

teleskopska hidraulična platforma

radne visine do 42 m 0 1

vozilo za gašenje požara

šuma i raslinja 1 1

vozilo za gašenje šuma i raslinja

sa spremnikom za vodu

preko 2000 l 1 1

poluteretno vozilo 2 2

Najmanji broj i vrste vatrogasnih vozila, koja mora posjedovati Vatrogasna postaja Vežica je:

VRSTA VATROGASNOG POSTOJEĆI POTREBNI

VOZILA BROJ BROJ

zapovjedno vozilo 1 1

navalno vozilo 2 2

autocisterna 1 1

vozilo za gašenje vodom i pjenom 0 1

vozilo za gašenje vodom,

pjenom i prahom 1 1

vozilo za tehničke intervencije 0 1

vozilo za manje tehničke

intervencije i gašenje 1 1

automobilska ljestva radne

visine do 30 m 2 1

vozilo za gašenje požara šuma

i raslinja 2 2

Minimum tehničke opreme i sredstava vatrogasnih vozila te minimum tehničke opreme i sredstava koje vatrogasne postaje moraju posjedovati u skladištu, određen je sukladno Pravilniku o minimumu tehničke opreme i sredstava vatrogasnih postrojbi (»Narodne novine« broj 43/95) te Procjeni ugroženosti od požara i tehnoloških eksplozija za područje grada Rijeke. Zaštitna i druga osobna oprema vatrogasaca određena je sukladno Pravilniku o zaštitnoj i drugoj osobnoj opremi pripadnika vatrogasnih postrojbi (»Narodne novine« broj 61/94).

Pored navedenih vozila JVP Grada mora posjedovati i vozila koja nisu utvrđena pravilnicima iz prethodnog stavka ovoga članka, ali temeljem procjene ugroženosti i dugogodišnjih iskustava za istima postoji opravdana potreba, i to kako sljedi:

VRSTA VATROGASNOG POSTOJEĆI POTREBNI

VOZILA BROJ BROJ

brzo vozilo za tehničke

intervencije u prometu 1 1

vozilo za akcidente 1 1

vozilo za prijevoz cijevi 1 1

vozilo za prijevoz vatrogasaca

i opreme 2 2

2. DVD SUŠAK

Članak 10.

DVD Sušak smješten je u prostorijama Vatrogasne postaje Vežica i djeluje na području istočno od Rječine, a po potrebi na cijelom području Grada.

Zadaća DVD-a Sušak je gašenje požara otvorenog prostora na području djelovanja i pružanje pomoći JVP Grada u slučaju velikih požara na stambenim ili gospodarskim objektima.

Operativno može intervenirati u roku od 15 minuta od uzbunjivanja na cijelom području djelovanja.

DVD Sušak mora imati najmanje 20 operativnih vatrogasaca te posjedovati vozila s propisanom opremom i sredstvima za gašenje, i to kako sljedi:

VRSTA VATROGASNOG POSTOJEĆI POTREBNI

VOZILA BROJ BROJ

zapovjedno vozilo 1 1

vozilo za gašenje požara

šuma i raslinja 1 1

vozilo za prijevoz vatrogasaca

i opreme 1 1

Minimum tehničke opreme i sredstava vatrogasnih vozila određen je sukladno Pravilniku iz članka 9. stavka 11. ovoga Plana i Procjeni ugroženosti od požara i tehnoloških eksplozija za područje grada Rijeke.

Zaštitna i druga osobna oprema vatrogasaca treba biti prilagođena za gašenje šumskih požara.

U slučaju velikih požara na stambenim ili gospodarskim objektima, DVD Sušak koristi potrebnu opremu i vozila JVP Grada.

3. DVD DRENOVA

Članak 11.

DVD Drenova smješten je u Vatrogasnom domu na Drenovi, i djeluje na području zapadno od Rječine, a po potrebi na cijelom području Grada.

Zadaća DVD-a Drenova je gašenje požara otvorenog prostora na području djelovanja i pružanje pomoći JVP Grada u slučaju velikih požara na stambenim ili gospodarskim objektima.

Operativno može intervenirati u roku od 15 minuta od uzbunjivanja na cijelom području djelovanja.

DVD Drenova mora imati najmanje 20 operativnih vatrogasaca te posjedovati vozila s propisanom opremom i sredstvima za gašenje, i to kako sljedi:

VRSTA VATROGASNOG POSTOJEĆI POTREBNI

VOZILA BROJ BROJ

zapovjedno vozilo 1 1

vozilo za gašenje požara

šuma i raslinja 1 1

vozilo za prijevoz vatrogasaca

i opreme 1 1

Minimum tehničke opreme i sredstava vatrogasnih vozila određen je sukladno Pravilniku iz članka 9. stavka 11. ovoga Plana i Procjeni ugroženosti od požara i tehnoloških eksplozija za područje grada Rijeke.

Zaštitna i druga osobna oprema vatrogasaca treba biti prilagođena za gašenje šumskih požara.

U slučaju velikih požara na stambenim ili gospodarskim objektima DVD Drenova koristi potrebnu opremu i vozila JVP Grada.

4. VATROGASNE POSTROJBE U GOSPODARSTVU

Članak 12.

Radi gašenja požara na gospodarskim objektima i provođenja preventivnih mjera, pored teritorijalnih vatrogasnih postrojbi, u pravnim osobama koje su razvrstane u I. kategoriju ugroženosti (LUKA RIJEKA d.d., INA-INDUSTRIJA NAFTE d.d. ZAGREB - MAZIVA RIJEKA, 3. MAJ BRODOGRADILIŠTE d.d., HRVATSKE CESTE d.o.o.), moraju djelovati i vatrogasne postrojbe u gospodarstvu.

Broj, veličina, smještaj, ustroj i zadaće vatrogasnih postrojbi u gospodarstvu utvrđuju se Procjenom ugroženosti pravnih osoba u kojima djeluju.

IV. DOJAVA - OBAVJEŠĆIVANJE

Članak 13.

Radi spašavanja ljudi i imovine ugroženih požarom i/ili tehnološkom eksplozijom (u nastavku teksta: požar) razrađuje se način uključivanja vatrogasnih postrojbi u akciju gašenja i spašavanja.

Sustav uključivanja vatrogasnih postrojbi u akciju gašenja požara temelji se na sustavu dojave požara.

Članak 14.

Dojava požara obavlja se pozivom na telefon u sustavu javne telefonske mreže na brojeve:

. 93 JVP Grada,

. 112 Županijski Centar za obavješćivanje,

. 92 Operativno komunikacijski centar Policijske uprave Primorsko-goranske Rijeka.

Članak 15.

Dojava požara osigurava se primjenom:

1. javne telefonske mreže za građanstvo,

2. sustavom bežične veze za korisnike takvih sustava, i to za:

. ustrojstvene jedinice Policijske uprave Primorsko-goranske,

. vatrogasne postrojbe u gospodarstvu,

. dobrovoljna vatrogasna društva Vatrogasne zajednice Primorsko-goranske županije,

. osoblje Hrvatskih željeznica d.d., za plovila u riječkom akvatoriju s radio uređajima,

. osmatrače Hrvatskih šuma d.o.o.,

. osoblje Pilotskog kluba »Krila Kvarnera«,

. osoblje specijaliziranih trgovačkih društava za čuvanje objekata, i

3. putem ugrađenih sustava za indikaciju i dojavu požara.

Članak 16.

Kod zaprimanja dojave požara odnosno obavijesti o događaju, službene osobe pravnih osoba iz članka 14. ovoga Plana, dužne su prikupiti što je moguće više informacija o samom događaju, a naročito o:

. vrsti događaja,

. mjestu,

. vrsti objekta ili karakteristici područja,

. vremenu pojave odnosno uočavanja događaja,

. intenzitetu,

. podacima o ugroženim osobama,

. imenu, prezimenu i broj telefona dojavitelja, i

. ostalim podacima i saznanjima koja mogu pospješiti efikasnost nastupa postrojbe, a do kojih je u fazi zaprimanja dojave požara, objektivno, moguće doći.

Članak 17.

Ako dojavu požara zaprimi Operativno komunikacijski centar Policijske uprave Primorsko-goranske Rijeka (u daljnjem tekstu: OKC) ili Županijski centar za obavješćivanje (u daljnjem tekstu: Centar) informaciju sa svim elementima iz članka 16. ovoga Plana bez odlaganja prenosi Vatrogasnom operativnom centru JVP Grada (u daljnjem tekstu: VOC).

Neovisno o tome kojem je tijelu iz stavka 1. ovoga članka dojavljen požar ili akcident, isto je dužno dojavu u cijelosti zaprimiti i promptno proslijediti dežurnom VOC-a. VOC ne smije uputiti dojavitelja da nazove drugi telefonski broj i ne smije prekinuti već uspostavljenu vezu.

Po zaprimljenoj dojavi dežurni VOC-a upućuje na intervenciju interventnu ekipu temeljem osobne prosudbe ili postupa prema razrađenim operativnim planovima za pojedine specifične intervencije.

Dežurni OKC-a i operativni dežurni VOC-a po poduzetim opisanim radnjama iz stavka 2. i 3. ovoga članka izvješćuju službujuću osobu Centra.

Operativni dežurni VOC-a održava stalnu vezu sa zapovjednikom ekipe upućene na mjesto događaja i prema razvoju situacije, odnosno temeljem prosudbe istog poduzima radnje neophodne za uključivanje dodatnih snaga u intervenciju ili za povlačenje dijela snaga ili cijele interventne ekipe u bazu.

Uzbunjivanje se može obavljati i upotrebom gradskih sirena kojima upravlja Centar prema posebnom naputku.

1. Sustav uključivanja profesionalnih i dobrovoljnih vatrogasnih postrojbi u akciju gašenja požara

Članak 18.

Sustav uključivanja profesionalnih i dobrovoljnih vatrogasnih postrojbi u akciju gašenja požara (izuzev požara otvorenog prostora i šumskih požara) provodi se po shemi:

I. stupanj:

. na intervenciju upućuje se ekipa za gašenje požara JVP Grada sa snagama određenim operativnim planom za karakteristike objekta na kome je došlo do požara;

. operativni dežurni VOC-a o događaju i o poduzetom izvješćuje voditelja smjene vatrogasne postaje, OKC i Centar te po potrebi komunalno redarstvo;

. akcijom gašenja požara na licu mjesta rukovodi voditelj odjeljenja, a voditelj smjene vatrogasne postaje putem operativnog dežurnog prati tijek akcije gašenja i po potrebi se uključuje.

Za potrebe nesmetane komunikacije rukovodnog sastava određen je 1. kanal (pričuvni 2. kanal).

Za komunikaciju među ostalim učesnicima akcije gašenja određuje se kanal 8. (7. za postrojbe u gospodarstvu i 9. kao pričuvni kanal).

II. stupanj:

. ako voditelj odjeljenja na licu mjesta procjeni da sa raspoloživim snagama nije u stanju pogasiti nastali požar, izvještava operativnog dežurnog VOC-a o veličini i brzini širenja požara, ugroženosti ljudi i objekata, te traži konkretnu pomoć u ljudstvu i tehnici;

. operativni dežurni VOC-a o zahtjevu izvješćuje voditelja smjene vatrogasne postaje i/ili zapovjednika vatrogasne postaje te uzbunjuje dodatne snage iz redova postrojbe i upućuje ih na mjesto intervencije. U ovoj fazi, po formacijskom ustroju, snage na licu mjesta u pravilu čine najmanje dva vatrogasna odjeljenja u punom sastavu;

. rukovođenje akcijom gašenja na licu mjesta od voditelja odjeljenja preuzima voditelj smjene vatrogasne postaje ili zapovjednik vatrogasne postaje;

. ako je iz dojave vidljivo da se radi o složenijem požaru koji zahtjeva angažiranje snaga predviđenim u drugom podstavku ovoga stavka, na lice mjesta izlazi voditelj smjene vatrogasne postaje i rukovodi akcijom gašenja požara;

. operativni dežurni o poduzetom izvješćuje Policijsku upravu Primorsko-goransku i Centar, a po potrebi i dežurne stručne službe pravnih osoba s javnim ovlastima i komunalnih društava.

Za potrebe nesmetane komunikacije rukovodnog sastava određen je 1. kanal (pričuvni 2. kanal).

Za komunikaciju među ostalim učesnicima akcije gašenja određuje se kanal 8. (7. za postrojbe u gospodarstvu i 9. kao pričuvni kanal).

III. stupanj:

- ako je razvoj događaja nepovoljan i prijeti opasnost od daljnjeg širenja požara, voditelj intervencije daje zahtjev operativnom dežurnom VOC-a za uzbunjivanje i upućivanje na mjesto intervencije dodatnih snaga u sastavu vatrogasne postrojbe. Takvu obavijest operativni dežurni VOC-a prenosi zapovjedniku smjene vatrogasne postrojbe koji donosi odluku o broju i sastavu snaga koje se upućuju na intervenciju, a po potrebi uključuje snage iz neangažirane postaje Grada i neangažirane vatrogasce Javne vatrogasne postrojbe Grada Opatije;

. zapovjednik smjene JVP Grada istovremeno o događaju i o poduzetom izvješćuje zapovjednika JVP Grada i županijskog vatrogasnog zapovjednika;

. zapovjednik smjene JVP Grada osobno preuzima rukovođenje akcijom gašenja požara;

. do dolaska zapovjednika smjene JVP Grada akcijom gašenja na licu mjesta rukovodi zapovjednik JVP Grada ili voditelj smjene u njegovoj odsutnosti;

. zapovjednik JVP Grada samostalno i/ili u dogovoru sa županijskim vatrogasnim zapovjednikom, ovisno o razvoju situacije, temeljem vlastite prosudbe po potrebi aktivira na akciju gašenja požara i druge raspoložive vatrogasne snage na nivou Grada i Primorsko-goranske županije prema popisu iz tablica koje se nalaze u Prilogu ovoga Plana (Servisne tablice) i tablica vatrogasne tehnike po postajama koje su pohranjene kod dispečera VOC-a;

. plovni objekti za gašenje požara na moru i na objektima u obalnom pojasu uključuju se na zahtjev županijskog vatrogasnog zapovjednika ili osobe koju on za to ovlasti. Županijski vatrogasni zapovjednik ili ovlaštena osoba putem Centra

ili direktno od Lučke kapetanije traži upućivanje plovnih objekata na mjesto intervencije (prema popisu plovnih objekata navedenih u prilogu 2. ovoga Plana);

. operativni dežurni VOC-a utvrđuje režim korištenja sistema veze kako bi osigurao efikasno provođenje akcije gašenja i nesmetanu komunikaciju na nivou rukovoditelja na mjestu intervencije sa zapovjednikom smjene JVP Grada.

Za potrebe nesmetane komunikacije rukovodnog sastava određen je 1. kanal (pričuvni 2. kanal).

Za komunikaciju među ostalim učesnicima akcije gašenja određuje se kanal 8. (7. za postrojbe u gospodarstvu i 9. kao pričuvni kanal).

IV. stupanj:

. ako je razvoj događaja izrazito nepovoljan, a nisu ispunjeni uvjeti za postavljanje zahtjeva za proglašavanje elementarne nepogode, o nastaloj situaciji zapovjednik JVP Grada putem županijskog vatrogasnog zapovjednika izvješćuje Glavnog vatrogasnog zapovjednika i gradonačelnika za angažiranje Stožera za akcidentne situacije (prema popisu osoba Stožera navedenih u prilogu 1. ovoga Plana).;

. temeljem osobne prosudbe županijski vatrogasni zapovjednik može, putem Glavnog vatrogasnog zapovjednika, zatražiti pomoć postrojbi iz susjednih županija i Hrvatske vojske (u daljnjem tekstu: HV);

. akcijom gašenja požara rukovodi županijski vatrogasni zapovjednik ili osoba koju on za to ovlasti. O odluci o danom ovlaštenju županijski vatrogasni zapovjednik putem operativnog dežurnog VOC-a upoznaje sve sudionike akcije gašenja.

Za potrebe nesmetane komunikacije rukovodnog sastava određen je 1. kanal (pričuvni 2. kanal).

Za komunikaciju među ostalim učesnicima akcije gašenja određuje se kanal 8. (7. za postrojbe u gospodarstvu i 9. kao pričuvni kanal).

V. stupanj:

- ako događaj poprimi obilježje elementarne nepogode, županijski vatrogasni zapovjednik predlaže županu Primorsko-goranske županije proglašavanje događaja elementarnom nepogodom o čemu izvješćuje Glavnog vatrogasnog zapovjednika;

- županijski vatrogasni zapovjednik može tražiti pomoć u ljudstvu i tehnici od strane drugih županijskih vatrogasnih zapovjedništava kao i snaga ustrojenih na nivou Republike Hrvatske, te HV-a. U ovoj fazi u akciju gašenja po potrebi se uključuju i sve druge strukture čije je angažiranje predviđeno na nivou Grada za slučaj proglašavanja elementarne nepogode;

- rukovođenje akcijom gašenja preuzima Glavni vatrogasni zapovjednik ili osoba koju on ovlasti.

O odluci o davanju ovlasti drugoj osobi Glavni vatrogasni zapovjednik izvješćuje sve učesnike akcije gašenja putem sustava veze.

U slučaju korištenja zrakoplova postupa se po posebnom naputku Ministarstva unutarnjih poslova (koji je pohranjen kod operativnog dežurnog VOC-a).

Za potrebe nesmetane komunikacije rukovodnog sastava određen je 1. kanal (pričuvni 2. kanal).

Za komunikaciju među ostalim učesnicima akcije gašenja određuje se kanal 8. (7. za postrojbe u gospodarstvu).

Za komunikaciju voditelja akcije gašenja požara sa zrakoplovom određen je 9. kanal i isti se ne smije koristiti u druge svrhe sve dok je zrakoplov uključen u akciju gašenja požara i dok se isti nalazi u zoni djelovanja.

2. Požar na otvorenom prostoru

Članak 19.

Vatrogasne postrojbe sa sjedištem na području Grada uključuju se u akcije gašenja požara koji je izbio na otvorenom prostoru, po shemi:

I. stupanj:

. ako se radi o požaru otvorenog prostora na mjesto događaja se u pravilu upućuje ekipa za gašenje jakosti jednog vatrogasnog odjeljenja. Operativni dežurni VOC-a stavlja u pripravnost, uzbunjuje i uključuje vatrogasnu postrojbu područnog dobrovoljnog vatrogasnog društva, koje je najbliže mjestu izbijanja požara, a prema popisu iz tablica koje se nalaze u prilogu ovoga Plana),

. operativni dežurni VOC-a o događaju izvješćuje OKC i Centar,

. akcijom gašenja požara na licu mjesta rukovodi voditelj odjeljenja, a voditelj smjene vatrogasne postaje JVP Grada putem operativnog dežurnog VOC-a prati tijek akcije gašenja i po potrebi se uključuje,

. dobrovoljnim vatrogascima na akciji gašenja požara rukovodi voditelj odjeljenja JVP Grada.

Za potrebe nesmetane komunikacije rukovodnog sastava određen je 1. kanal (pričuvni 2. kanal).

Za komunikaciju među ostalim učesnicima akcije gašenja određuje se kanal 8. (pričuvni je 9. kanal).

II. stupanj:

. ako voditelj odjeljenja izvijesti o nemogućnosti provedbe učinkovite akcije gašenja, na lice mjesta izlazi voditelj smjene vatrogasne postaje JVP Grada;

. voditelj smjene vatrogasne postaje procjenjuje situaciju na licu mjesta, te ako procjeni da su potrebne dodatne snage na gašenju požara, u dogovoru sa voditeljem smjene vatrogasne postrojbe donosi odluku o dodatnoj opremi i ljudstvu koje se šalje na lice mjesta. U slučaju nedostatka snaga u matičnoj postaji, putem operativnog dežurnog VOC-a uključuju se neangažirane snage iz JVP Grada i Javne vatrogasne postaje Grada Opatije, a pristupiti će se uzbunjivanju dobrovoljnih vatrogasnih društva susjednih gradova i općina;

. ako su širenjem požara ugrožene građevine u kojima stalno ne borave ljudi, dežurni VOC-a će u granicama objektivnih mogućnosti stupiti u vezu s vlasnicima/korisnicima tih objekata radi upoznavanja istih sa događajem, te radi prikupljanja podataka koji mogu biti od važnosti za akciju gašenja (namjena objekta, vrste i karakteristike uskladištene robe, količine sredstava za gašenje, postojanje instaliranih sustava veze i dr.). U tom stupnju rukovođenje akcijom gašenja na mjestu događaja preuzima voditelj smjene vatrogasne postaje, koji je u stalnoj vezi sa zapovjednikom smjene JVP Grada, a koji po potrebi izlazi na lice mjesta;

. ako dođe do angažiranja dobrovoljnih vatrogasnih društava sa sjedištem izvan područja Grada, operativni dežurni VOC-a o poduzetom izvješćuje županijskog vatrogasnog zapovjednika. Pored pružene obavijesti operativni dežurni VOC-a će od Centra zatražiti da se o događaju izvijesti i nadležni Šumarsko-lovni inspektor, određen u prilogu 3. ovoga Plana.

Za potrebe nesmetane komunikacije rukovodnog sastava određen je 1. kanal (pričuvni 2. kanal).

Za komunikaciju među ostalim učesnicima akcije gašenja određuje se kanal 8. (pričuvni je 9. kanal).

III. stupanj:

. u slučaju širenja požara, rukovođenje akcijom gašenja požara preuzima zapovjednik smjene JVP Grada, a o poduzetom izvješćuje zapovjednika JVP Grada i županijskog vatrogasnog zapovjednika;

. ako požar i pored angažiranih snaga prijeti daljnjim širenjem, u akciju gašenja zapovjednik smjene JVP Grada uključuje dodatne snage za gašenje požara bilo iz redova JVP Grada ili iz dobrovoljnih vatrogasnih društava sa područja Primorsko-goranske županije, koja do tada nisu bile uključena u akciju gašenja;

. na zahtjev zapovjednika smjene JVP Grada, operativni dežurni VOC-a o događaju izvješćuje odgovorne osobe u Hrvatskim šumama d.o.o. - Šumarija Rijeka i traži izlazak upravitelja iste na lice mjesta, određenog u prilogu 4. ovoga Plana.

Za potrebe nesmetane komunikacije rukovodnog sastava određen je 1. kanal (pričuvni 2. kanal).

Za komunikaciju među ostalim učesnicima akcije gašenja određuje se kanal 8. (pričuvni je 9. kanal).

IV. stupanj:

- požar otvorenog prostora/šume koji je takvih razmjera da iziskuje angažiranje vatrogasnih postrojbi iz susjednih županija nije realno očekivati na području Grada, a ovaj stupanj karakterizira situaciju kada istovremeno sa požarom III. stupnja na otvorenom prostoru i/ili šume izbije požar stambenog, javnog ili gospodarskog objekta ili izbije više istovremenih požara koji zahtijevaju angažiranje cijele JVP Grada;

- rukovođenje akcijama gašenja u tom stupnju preuzima zapovjednik JVP Grada u koordinaciji sa županijskim vatrogasnim zapovjednikom;

- postupak operativnog dežurnog VOC-a u ovom stupnju identičan je postupku opisanom u u članku 18. točki 4. ovoga Plana.

U slučaju korištenja zrakoplova postupa se po posebnom naputku Ministarstva unutarnjih poslova (koji je pohranjen kod dispečera VOC-a).

Za potrebe nesmetane komunikacije rukovodnog sastava određen je 1. kanal (pričuvni 2. kanal).

Za komunikaciju među ostalim učesnicima akcije gašenja određuje se kanal 8.

Za komunikaciju voditelja akcije gašenja požara sa zrakoplovom određen je 9. kanal i isti se ne smije koristiti u druge svrhe sve dok je zrakoplov uključen u akciju gašenja požara i dok se isti nalazi u zoni djelovanja.

3. Sustav uključivanja vatrogasnih postrojbi sa sjedištem na području Grada u akcije gašenja požara na području drugih gradova ili općina

Članak 20.

Vatrogasne postrojbe sa sjedištem na području Grada uključuju se u akcije gašenja požara koji je izbio na području druge općine ili grada, i to:

. po nalogu županijskog vatrogasnog zapovjednika ili Glavnog vatrogasnog zapovjednika;

. temeljem ugovora o obavljanju vatrogasne djelatnosti.

JVP Grada te DVD Sušak i DVD Drenova mogu intervenirati na prostoru susjednih općina i gradova ako u isto vrijeme nema velikog požara na području Grada.

JVP Grada posjeduje dovoljan broj vozila i opreme te ima dovoljan broj vatrogasaca u smjeni da istodobno može intervenirati na tri srednja požara u Gradu ili okolici. Ako JVP Grada intervenira izvan područja Grada, potreban broj vatrogasaca u smjeni popunjava se angažiranjem slobodnih vatrogasaca. Na području Grada uvijek treba ostati minimalan broj vatrogasnih vozila koji je potreban za gašenje jednog velikog požara na stambenim ili gospodarskim objektima.

JVP Grada može po potrebi, a temeljem prosudbe zapovjednika privremeno dati na korištenje i ustupiti neko vatrogasno vozilo u vatrogasne postrojbe u gospodarstvu na području djelovanja JVP Grada, ako je vozilo vatrogasne postrojbe u gospodarstvu privremeno izvan funkcije, a neophodno je za gašenje mogućeg požara ili obavljanje preventivne djelatnosti.

Ustupljeno vatrogasno vozilo mora se u slučaju potrebe (veliki požar, akcident, kvar drugih vozila), u najkraćem mogućem roku vratiti JVP Grada ili uključiti u gašenje požara.

V. SUSTAV SUBORDINACIJE I ZAPOVJEDANJA U AKCIJAMA GAŠENJA VEĆIH POŽARA

Članak 21.

Kada se na mjestu događaja nalaze dva i više vatrogasnih odjeljenja, do uključivanja voditelja smjene vatrogasne postaje, intervencijom rukovodi voditelj vatrogasnog odjeljenja koji je prvi došao na mjesto intervencije. Ista osoba rukovodi i sa svim pripadnicima dobrovoljnih vatrogasnih društava uključenih u akciju gašenja požara.

Ako se radi o složenijem požaru, a za učinkovitu intervenciju nisu potrebne snage izvan postaje koja je počela gasiti požar, rukovođenje akcijom gašenja preuzima voditelj smjene vatrogasne postaje.

O do tada poduzetim i planiranim radnjama voditelj smjene vatrogasne postaje dužan je izvijestiti putem dežurnog VOC-a zapovjednika smjene JVP Grada.

Članak 22.

Uključivanjem vatrogasnih snaga iz više postaja-ispostava i/ili uključivanjem više dobrovoljnih vatrogasnih društava od kojih najmanje jedno ima sjedište izvan područja Grada, rukovođenje akcijom gašenja na licu mjesta preuzima zapovjednik smjene JVP Grada.

Sustav neposrednog rukovođenja na pojedinim sektorima požarom zahvaćenog objekta ili područja određuje zapovjednik smjene JVP Grada nakon izvršene procjene razvoja situacije na mjestu događaja.

Zapovjednik smjene JVP Grada putem operativnog dežurnog VOC-a održava stalnu vezu sa zapovjednikom JVP Grada ili osobom koju on ovlasti.

Zapovjednik JVP Grada i/ili županijski vatrogasni zapovjednik po potrebi, ako su u akciju gašenja uključene postrojbe izvan područja Grada, a temeljem vlastite prosudbe, preuzimaju rukovođenje akcijom gašenja.

Članak 23.

Ako tijekom akcije gašenja dođe do aktiviranja Stožera civilne zaštite Grada i/ili Stožera za akcidentne situacije, županijski vatrogasni zapovjednik će imenovati osobu koja će koordinirati i sinkronizirati njihovo djelovanje tijekom akcije gašenja požara.

Članak 24.

Ako se u akciju gašenja požara uključe i druge postrojbe (Civilna zaštita i HV), za rukovođenje akcijom gašenja imenuje se Stožer na čijem je čelu županijski vatrogasni zapovjednik, a u čijem su sastavu zapovjednici angažiranih vatrogasnih postrojbi.

Tako ustrojen stožer djeluje sve do dolaska Glavnog vatrogasnog zapovjednika ili osobe koju on ovlasti.

Članak 25.

Zapovjedi županijskog vatrogasnog zapovjednika ili osobe koju on ovlasti su izvršne za sve postrojbe uključene u akciju gašenja, bez obzira na formacijski ili organizacijski oblik.

Članak 26.

Radi omogućavanja nesmetanog komuniciranja rukovoditelja tijekom akcije gašenja, dežurni VOC-a dužan je odrediti režim korištenja sistema veze, usmjeravajući korisnike sistema na pojedine raspoložive kanale (frekvencije) i tijekom cijele akcije gašenja koordinirati među učesnicima.

Za potrebe nesmetane komunikacije rukovodnog sastava određen je 1. kanal (pričuvni 2. kanal).

Za komunikaciju među ostalim učesnicima akcije gašenja određuje se kanal 8. (pričuvni je 9. kanal ukoliko u akciju gašenja nije uključen zrakoplov).

Ako dođe do potrebe za korištenje zrakoplova, za komunikaciju voditelja akcije gašenja požara sa zrakoplovom određen je 9. kanal i isti se tada ne smije koristiti u druge svrhe sve dok je zrakoplov uključen u akciju gašenja požara i dok se isti nalazi u zoni djelovanja.

VI. NAČINI POZIVANJA I UKLJUČIVANJA DRUGIH PRAVNIH OSOBA U AKCIJU GAŠENJA POŽARA

1. Načini pozivanja i uključivanja distributera energenata u akciju gašenja požara

Članak 27.

Neposredno po primitku obavijesti od rukovoditelja akcije gašenja požara s mjesta događaja, po potrebi, u akciju gašenja požara uključuju se stručne službe distributera energenata i to: djelatnici HEP DISTRIBUCIJA d.o.o. Rijeka za rad na niskonaponskim električnim instalacijama i vodovima visokog napona do 35 kV, trgovačko društvo ENERGO d.o.o. Rijeka za rad na plinskim instalacijama, komunalno društvo VODOVOD I KANALIZACIJA d.o.o. Rijeka za rad na vodovodnim instalacijama, INA-INDUSTRIJA NAFTE d.d. Zagreb - RAFINERIJSKA PRERADA PJ Rijeka za slučaj intervencije na prijevoznim sredstvima kod transporta naftnih derivata, ELEKTROPRIJENOS d.o.o. Opatija za rad na postrojenjima i vodovima (prvenstveno dalekovodima) od 35 do 400 kV. Slijedom iznijetog utvrđuje se sustav uključivanja distributera energenata na sljedeći način:

1. Za sve zahvate na niskonaponskoj električnoj mreži (gradske transformatorske stanice, kućni priključci, podzemna i nadzemna gradska električna mreža) i mreži i uređajima do 35 kV:

. HEP DISTRIBUCIJA d.o.o. Rijeka, dežurna služba 0- 24 tel. 330-100

2. Za sve zahvate na plinskim instalacijama (razvod gradskog plina, kućni priključci i sl.):

. trgovačko društvo ENERGO d.o.o. Rijeka, dežurna služba 0-24 tel.343-122

3. Za sve zahvate u svezi osiguranja i dobave dodatnih količina vode za gašenje požara ili ograničenja isporuke vode:

. komunalno društvo VODOVOD I KANALIZACIJA d.o.o. Rijeka, dežurna služba 0-24 tel.211-906

4. Za sve zahvate na zračnim vodovima (dalekovodima) od 35 kV do 400 kV i pripadajućim postrojenjima:

. ELEKTROPRIJENOS Opatija d.o.o., telefonska centrala 0-24 — tel. 274-304 ili 274-324

5. Za sve zahvate u svezi događaja na benzinskim postajama i/ili u neposrednoj blizini istih, za zahvate na i uz prodajna mjesta butan-propan plina za domaćinstvo, kao i u slučaju događaja na transportnim sredstvima koja prijevoze zapaljive tekućine i plinove:

. INA-INDUSTRIJA NAFTE d.d. Zagreb - RAFINERIJSKA PRERADA PJ Rijeka, telefonska centrala 0-24 - tel. 201-011

Sve navedene službe raspolažu sustavom radio mreže i moguća je komunikacija sa istima putem Centra.

2. Načini pozivanja i uključivanja komunalnih i trgovačkih društava u akciju gašenja požara

Članak 28.

Ako se ukaže potreba za uključivanje stručnih službi komunalnih i trgovačkih društava u akciju gašenja požara, dispečer VOC-a alarmira iste. Komunalna i trgovačkih društva koja su prema ovom Planu dužna sudjelovati u akciji jesu:

. trgovačko društvo ENERGO d.o.o. Rijeka, za zahvate na plinskim instalacijama i uređajima,

. komunalno društvo VODOVOD I KANALIZACIJA d.o.o. Rijeka, za zahvate na javnoj vodovodnoj mreži, izvorištima i bunarima,

. komunalno društvo ČISTOĆA d.o.o. Rijeka, za odvoz materijala-čišćenje vanjskih površina od požarnog krša i drugog materijala,

. komunalno društvo AUTOTROLEJ d.o.o., Rijeka za prijevoz osoba-učesnika u akciji gašenja požara,

. PARKOVI PLUS d.o.o. Rijeka, za pružanje pomoći u ljudstvu i opremi kod požara zelenih površina kojima gospodari Grad.

Popis odgovornih osoba u pravnim osobama iz stavka 1. ovoga članka, utvrđen je u prilogu 12. ovoga Plana.

3. Uključivanje Ustanove za hitnu medicinsku pomoć u akciju gašenja požara

Članak 29.

Ustanova za hitnu medicinsku pomoć uključuje se u akciju gašenja požara ako:

- se iz dojave o događaju može zaključiti da na licu mjesta ima ozlijeđenih osoba, i

- rukovoditelj akcije gašenja procjeni da radi prisutnosti većeg broja osoba na mjestu kome se provodi akcija gašenja požara (gasitelja i/ili ostalih osoba) ili radi konfiguracije terena, specifičnosti objekta ili vremenskih uvjeta postoji opasnost od ozljeđivanja.

Dežurni VOC-a ili službena osoba Centra dužni su kod upućivanja poziva Ustanovi iz stavka 1. ovoga članka iznijeti sve raspoložive podatke o stanju na mjestu događaja.

Ustanova za hitnu medicinsku pomoć temeljem informacije rukovoditelja akcije gašenja ili u dogovoru sa istim odlučuje o stavljanju u pripravnost Centra za opekotine u bolnici i drugih dodatnih snaga u ljudstvu i tehnici neophodnih za zbrinjavanje osoba (sanitetski prijevoz).

Lokacije i brojevi telefona za pružanje hitne medicinske pomoći sadržani su u prilogu 6. ovoga Plana.

4. Uključivanje službi ili trgovačkih društava te odgovorne osobe za opskrbu hranom i pićem u akciju gašenja požara

Članak 30.

Za opskrbu učesnika akcije gašenja požara hranom i pićem, koja traje duže od 8 sati, određuju se 3. MAJ UGOSTITELJSTVO d.o.o. Rijeka ili restoran Policijske uprave Primorsko-goranske Rijeka.

Uključenje službi za opskrbu hranom i pićem obavlja se na zahtjev zapovjednika postrojbe ili osobe koju on ovlasti.

Popis rukovodećih i odgovornih osoba za opskrbu hranom i pićem sadržan je u prilogu 7. ovoga Plana.

VII. NAČIN ZAMJENE VATROGASNIH POSTROJBA SA NOVIM POSTROJBAMA NA GAŠENJU POŽARA

Članak 31.

Zamjena postojećih vatrogasnih postrojbi sa novim postrojbama na gašenju požara obavlja se u slučajevima:

- zamora postojećih, angažiranih snaga na gašenju požara,

- potrebe angažiranja na drugom požaru na području Grada, a moguća je zamjena s nekom drugom formacijom,

- zahtjeva Glavnog vatrogasnog zapovjednika za dodjeljivanje određenog broja ljudstva i tehnike za gašenje nekog drugog požara, i

- pojedinačnog ili kolektivnog ozljeđivanja učesnika akcije gašenja (prometna nezgoda na putu do ili tijekom same intervencije, eksplozija, trovanje, urušavanje i drugi nepredviđeni događaji).

Zamjena vatrogasnih postrojbi angažiranih na gašenju požara obavlja se, u pravilu, na mjestu intervencije. Izuzetno, po odobrenju rukovoditelja višeg stupnja, rukovoditelj na licu mjesta obavlja zamjenu određenog broja vatrogasaca u sjedištu postrojbe.

Ako primjenom sustava uključivanja profesionalnih i dobrovoljnih vatrogasnih postrojbi u akciju gašenja požara na licu mjesta kao i u sjedištu postrojbi dolazi do angažiranja dvaju ili više vatrogasnih rukovoditelja, u interesu učinkovitog rukovođenja akcijom gašenja u tim slučajevima nužno je postupati na jedan od ranije opisanih načina.

VIII. NAČIN UKLJUČIVANJA POSTROJBI CIVILNE ZAŠTITE AKCIJU GAŠENJA POŽARA

Članak 32.

U slučajevima kada požar, eksplozija ili akcident poprimi razmjere elementarne nepogode i/ili prijeti opasnost da poprimi razmjere elementarne nepogode, županijski vatrogasni zapovjednik ili osoba koju on ovlasti putem načelnika Policijske uprave Primorsko-goranske može zahtijevati mobilizaciju postrojbe civilne zaštite .

U slučaju iz stavka 1. ovoga članka, po posebnom naputku obavlja se angažiranje zapovjedništva civilne zaštite za područje zahvaćeno požarom, eksplozijom ili akcidentom, vodeći računa o mobilizacijskom vremenu od najmanje 6 sati, a najviše 48 sati.

Članak 33.

Mobilizacijska učinkovitost postrojbi Civilne zaštite mora biti takva da se od trenutka poziva za uključenje u akciju gašenja osigura prisutnost najmanje 50 vatrogasaca na licu mjesta u roku od 6 sati, do punog mobilizacijskog sastava sa minimalnim prilivom istog broja vatrogasaca u istoj jedinici vremena (50 vatrogasaca / 6 sati).

Prijevoz, hranu i piće te vezu za postrojbe Civilne zaštite rješava zapovjedništvo Civilne zaštite po svojim planovima, ako se na nivou stožera akcije gašenja ne donese drugačija odluka. Postrojba Civilne zaštite raspolaže vlastitim sustavom radio veze.

Koordinaciju djelovanja osigurava županijski vatrogasni zapovjednik na način da se zapovjedniku postrojbi Civilne zaštite priključuje jedan voditelj odjeljenja JVP Grada, koji mora biti opremljen sredstvima veze putem koje se omogućava učinkovita veza s ostalim rukovodećim osobama u akciji gašenja požara.

Popis osoba u Stožeru Civilne zaštite za Grad, Primorsko- goransku županiju te zapovjedništva civilne zaštite za Grad i Primorsko-goransku županiju sadržan je u prilogu 8, 9 i 10 ovoga Plana.

IX. NAČIN UKLJUČIVANJA HRVATSKE VOJSKE NA GAŠENJU POŽARA

Članak 34.

Na području Grada nema postrojbi HV-e koje se mogu uključiti u akciju gašenja požara, niti postoji potreba za njihovim angažiranjem jer su postojeće postrojbe JVP Grada, dobrovoljna vatrogasna društva i Civilna zaštita, dostatni za obavljanje svih vatrogasnih intervencija koje se mogu očekivati na području Grada.

X. OBAVJEŠĆIVANJE GRADONAČELNIKA I ČLANOVA POGLAVARSTVA O NASTALOM POŽARU

Članak 35.

Obavješćivanje gradonačelnika i članova Poglavarstva o nastalom požaru provodi se u sljedećim slučajevima:

- u slučaju požara i/ili eksplozije i druge opasne situacije, kada je došlo do stradanja više osoba;

- u slučaju požara i/ili eksplozije kada je nastupila materijalna šteta koja bitno remeti proizvodni proces u gospodarskim objektima ili kada je uslijed požara na duže vrijeme onemogućeno korištenje stambenog objekta;

- u slučaju kada se na požaru na području Grada angažiraju javne vatrogasne postrojbe i/ili dobrovoljna vatrogasna društva sa sjedištem u drugim općinama ili gradovima;

- u slučaju kada se JVP Grada i DVD-i upućuju na akciju gašenja požara izvan područja djelovanja;

- u slučaju kada se za potrebe akcije gašenja mora osigurati oprema, ljudstvo ili bilo koji drugi vid pomoći.

Obavješćivanje gradonačelnika i članova Poglavarstva obavlja se putem Centra za obavješćivanje ili komunalnog redarstva u situacijama iz stavka 1. ovoga članka ili na poseban zahtjev rukovoditelja akcije.

XI. SLUČAJEVI KADA SE U AKCIJU GAŠENJA POZIVAJU, ODNOSNO UKLJUČUJU VATROGASNE POSTROJBE IZVAN GRADA

Članak 36.

Vatrogasne postrojbe sa sjedištem izvan područja Grada uključuju se u akciju gašenja prema sustavu uključenja utvrđenom u IV. stupnju iz članka 18. ovoga Plana, odnosno II. stupnju iz članka 19. ovoga Plana.

XII. NAČIN I SLUČAJEVI KORIŠTENJA OPREME I VOZILA ZA POSEBNE NAMJENE ZA GAŠENJE POŽARA ILI SPAŠAVANJE OSOBA

Članak 37.

Korištenje opreme i vozila za posebne namjene za gašenje požara određeno je operativnim planovima JVP Grada za pojedine karakteristične slučajeve kao što je intervencija na visokim objektima te gospodarskim objektima sa specifičnim tehnološkim procesima.

Korištenje opreme i vozila za posebne namjene, određuje se za sljedeće situacije:

. intervencije u cestovnim i željezničkim tunelima, složene prometne nezgode kada su neophodne specijalne dizalice i/ili vozila za posipavanje kolnika,

. situacije u prometu kada je potrebna oprema za pretakanje opasnih tvari na javnoj prometnoj površini (cestovnoj ili željezničkoj);

. kod urušavanja objekata;

. kada se ukaže potreba za rušenje objekta;

. kod raščišćavanja prilaza požarom zahvaćenom i/ili ugroženom objektu;

. kod intervencije na plovnim objektima;

. kod utvrđivanja prisutnosti otrova, jetkih i nagrizajućih tvari;

. kod utvrđivanja prisutnosti eksploziva i/ili eksplozivnih naprava;

. kod utvrđivanja prisutnosti radioaktivnih tvari;

. kod požara otvorenog prostora, a kada je zahvaćen veći kompleks s otežanim pristupom i kada su ugroženi životi ljudi na teško pristupačnom mjestu.

Korištenje opreme i vozila posebne namjene osigurava se na način da se poziva rukovoditelj stručne službe trgovačkog društva ili ustanove koja sa opremom raspolaže.

Poziv za pružanje ispomoći upućuje se putem dispečera VOC-a i putem Centra.

Popis pravnih osoba i odgovornih osoba za slučaj potrebe korištenja opreme i vozila posebne namjene u gašenju požara ili spašavanju osoba naveden je u prilogu 12. ovoga Plana.

XIII. GRAĐEVINE I OTVORENI PROSTOR NA KOJIMA SE MOŽE OČEKIVATI POŽAR VEĆIH RAZMJERA

Članak 38.

Procjenom ugroženosti od požara i tehnoloških eksplozija za područje Grada obrađene su i obuhvaćene pravne osobe u gospodarstvu te objekti za koje postoji povećana opasnost za nastajanje i širenje požara, i to kako sljedi:

. LUKA RIJEKA d.d.,

. INA - INDUSTRIJA NAFTE d.d. ZAGREB, MAZIVA RIJEKA,

. 3. MAJ BRODOGRADILIŠTE d.d. RIJEKA,

. trgovačko društvo Energo d.o.o. Rijeka,

. tuneli na državnoj cesti D-3 (Riječka zaobilaznica),

. željeznički tuneli.

S obzirom na proizvodni proces, broj zaposlenih i smještajne uvjete, posebnu pažnju u zaštiti od požara treba posvetiti u pravnim osobama u gospodarstvu i objektima kako slijedi:

. IVEX d.o.o. Rijeka,

. Dezinsekcija d.o.o. Rijeka,

. RIO d.o.o. Rijeka,

. Konzum d.d. Zagreb - trgovina na veliko i malo Rijeka,

. Merkur d.o.o. Rijeka,

. Tuš d.o.o. Rijeka,

. Kaufland Hrvatska k.d. Rijeka,

. Robno skladišni kompleks Škurinje Rijeka,

. robna kuća »Rijeka«,

. robna kuća »Novi centar Korzo«,

. robna kuća »Vežica«,

. robna kuća »DOMUS«,

. robna kuća »Karolina«,

. prodajni centar »Cash and carry« Krimeja,

. prodajni centar »BILLA d.o.o. Zagreb«,

. prodajni centar GETRO d.d.,

. prodajni centar »Super Plodine« d.d.,

. objekti KBC Rijeka na Sušaku,

. objekti KBC Rijeka u Rijeci,

. objekti Dječje bolnice Kantrida,

. objekti HNK Ivana pl. Zajca, Rijeka,

. stambeno-poslovni objekt u Krešimirovoj ulici kbr. 60/ 60a,

. poslovni objekt u kome je smješten hotel »Neboder«, HKD i drugi sadržaji,

. stambeno-poslovni objekt u kome je smješten hotel »Kontinental« i drugi sadržaji,

. poslovno-stambeni objekt »Riječki neboder«,

. TKC Rijeka objekt Kozala,

. stambeno-poslovni neboder »Jadrolinija« u Kumičićevoj ul.,

. poslovni objekt Konstruktor d.d. Rijeka,

. poslovni objekt u kome je smješteno kino »Teatro Fenice« Rijeka,

. hotel »Bonavia«,

. hotel »Kontinental«,

. objekt Dvorana mladosti, Rijeka,

. objekti za smještaj starih i nemoćnih osoba,

. objekti predškolskog odgoja,

. objekti osnovnih i srednjih škola,

. objekti Sveučilišta u Rijeci,

. objekti Tvornice papira Rijeka d.d. u stečaju,

. objekti tvornice Torpedo d.d. Rijeka u stečaju,

. podzemna garaža Austrograd d.o.o., i

. ostali visoki stambeni objekti visine preko 22 m, bez obzira na namjenu.

Članak 39.

Procjenom su određena i šumska područja sa povećanim opasnostima za nastajanje i širenje požara, a koja su prikazana u slijedećoj tablici:

 

*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*

Građevine u kojima su sadržane radioaktivne, eksplozivne, otrovne i druge opasne tvari, su:

. skladište »Otvoreno 2« Kontejnerski terminal Luka Rijeka d.d.,

. skladište INA - INDUSTRIJA NAFTE d.d. - MAZIVA Rijeka - Mlaka,

. INA - INDUSTRIJA NAFTE d.d. trgovina,

. Pogon za miješanje plina »Energo« d.o.o.,

. skladište boja i lakova, skladište karbida, acetilenska stanica, spremnik tekućeg kisika u 3. MAJ BRODOGRADILIŠTE d.d.,

. Ranžirni kolosijek Hrvatskih željeznica d.o.o. Rijeka,

. skladište »Veli Vrh« DEZINSEKCIJA d.o.o. Rijeka,

. spremnik tekućeg kisika i radioaktivni uređaji KBC Rijeka,

. spremnici UNP spremnik tekućeg kisika i spremište tehničkih plinova »Vulkan-lijev« Rijeka,

. spremnici alkohola »IVEX« d.o.o. Rijeka.

Radioaktivni gromobrani instalirani su na sljedećim objektima:

. »Vulkan-lijev«, krov modelarne,

. Metalografički kombinat d.o.o., krov upravne zgrade,

. RIO d.o.o., krov tvorničke hale,

. 3. MAJ BRODOGRADILIŠTE d.o.o., krov acetilenske stanice,

. PRIMORJE GDP d.d. RIJEKA u stečaju - krug pogona Škurinje,

. Dvorana mladosti, krov hale,

. ELEKTROMATERIJAL d.d. krov hale Martinkovac.

XV. SPREMNOST VATROGASNIH POSTROJBI KOJE SU PREDVIĐENE ZA UKLJUČENJE U AKCIJU GAŠENJA POŽARA

Članak 41.

JVP Grada u potpunosti je spremna za gašenje požara i obavljanje ostalih intervencija na cjelokupnom području djelovanja. Izvršenim tehničkim opremanjem kao i planovima nabave do 2009. godine osiguran je kontinuitet obnavljanja i nabave nedostatne vatrogasne opreme i vozila.

DVD Sušak i DVD Drenova opremljeni su za gašenje požara na otvorenim prostorima, kadrovski su ekipirani i osposobljeni za gašenje požara i za pružanje ispomoći JVP Grada u slučaju velikih požara.

Postrojba Civilne zaštite svoju spremnost održava provođenjem vlastitog Programa aktivnosti te opremanjem koje je u nadležnosti Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske.

Provjera spremnosti vatrogasnih postrojbi provodi se stalnim provođenjem obuke te sudjelovanjem u zajedničkim vježbama

XVI. POPIS PRAVNIH OSOBA ODGOVORNIH ZA PROVEDBU PLANOVA ZAŠTITE OD POŽARA

Članak 42.

Pravne osobe koje su odgovorne za provedbu Planova zaštite od požara sukladno članku 22. Pravilnika o sadržaju plana zaštite od požara i tehnoloških eksplozija (»Narodne novine« broj 35/94 i 55/94) a obrađene u poglavlju »B« Procjene ugroženosti od požara i tehnoloških eksplozija za područje grada Rijeke, jesu:

- LUKA RIJEKA d.d.,

- »IVEX« d.o.o.,

- trgovačko društvo ENERGO d.o.o. Rijeka,

- INA - INDUSTRIJA NAFTE d.d. Zagreb - Maziva Rijeka,

- HNK »Ivan pl. Zajc«,

- TVORNICA PAPIRA RIJEKA d.d. u stečaju,

- 3.MAJ BRODOGRADILIŠTE d.d. Rijeka.

XVII. PLANOVI PRAVNIH OSOBA RAZVRSTANIH U PRVU I DRUGU KATEGORIJU UGROŽENOSTI OD POŽARA

Članak 43.

Sastavni dio ovoga Plana čine i planovi ugroženosti od požara pravnih osoba, koje su razvrstane u I .i II. kategoriju ugroženosti, i to:

- LUKA RIJEKA d.d..

- INA - INDUSTRIJA NAFTE d.d. Zagreb - Rafinerijska prerada i trgovina Rijeka,

- 3.MAJ BRODOGRADILIŠTE d.d. Rijeka

- »Ivex« d.o.o. Rijeka,

- TVORNICA PAPIRA RIJEKA d.d. u stečaju,

- trgovačko društvo ENERGO d.o.o. Rijeka,

- HNK »Ivan pl. Zajc« Rijeka ,

- Hrvatske autoceste d.o.o. Zagreb.

XVIII. ZAŠTITA ŠUMA OD POŽARA

Članak 44.

Procjena opasnosti od požara šumskih površina na području Grada izrađena je sukladno Pravilniku o zaštiti šuma od požara (»Narodne novine« broj 26/03) na temelju dostupnih podataka obrađenih neposrednim uvidom na terenu, te podataka Hrvatskih šuma d.o.o. - šumarije Rijeka i Državnog Zavoda za statistiku. Dio neobraslih površina (nekad pašnjaka i livada) uslijed nekorištenja, obrasta autohtona vegetacija hrasta medunca i crnog graba, te površine koje se u katastru vode kao pašnjaci, livade ili razno poljoprivredno tlo, realno više nisu zemljišta te namjene nego šumska zemljišta razne kvalitete.

Šumski kompleksi iz stavka 1. ovoga članka, u većem dijelu okruženi su stambenim zonama, prometnicama i raznim urbanim sadržajima.

Šume i šikare na području Grada predstavljaju borove kulture različitih stadija i degradacijske šume submediterana.

Najveći kompleksi šuma na području Grada nalaze se na dvije lokacije, i to: na potezu Drenova-Veli vrh-Sv. Katarina, te Gornja Vežica-Martinšćica, a posjedi u privatnom vlasništvu su većim dijelom oko Sušačke Drage.

Lokacije iz stavka 4. ovoga članka obrasle se uglavnom kulturama crnog bora, sađenim na lošijim kamenitim terenima prije cca 70-tak godina, osrednjeg uzrasta i zdravstvenog stanja, dok u Sušačkoj Dragi prevladava autohtona vegetacija.

Najveća opasnost od izbijanja šumskih požara je željeznička pruga u Sušačkoj Dragi, te izuzetno veliko kretanje i poljoprivredne aktivnosti stanovnika koji predstavljaju potencijalnu opasnost za izbijanje šumskih požara.

Članak 45.

Na području Grada nema šumskih površina koje su razvrstane u I. stupanj ugroženosti od požara.

Šumsko područje II. kategorije ugroženosti prekriva cca 298,04 ha, odnosno 6,7 0ovršine Grada, kojom gospodari Hrvatske šume d.o.o. - Šumarija Rijeka i privatne osobe.

Preostali otvoreni prostori Grada prekriveni su listopadnim submediterenskim i mediteranskim raslinjem (parkovi i okućnice u rubnom pojasu Grada).

Sa stanovišta razmatranja zaštite od požara od posebnog interesa je kultura četinjača (crnog bora), područja obrasla smrekom te površine pod šikarom i makijom, a koje su razvrstane u II stupanj ugroženosti.

Šumske površine na području Grada su manji šumski kompleksi koji su ispresijecani prometnicama, te ne postoji potreba za izgradnju novih prometnica niti šumskih prosjeka u svrhu zaštite šuma od požara.

Članak 46.

U šumskim površinama II. stupnja ugroženosti potrebno je redovito provoditi preventivno-uzgojne radove:

- njega sastojina;

- pravodobna proreda sastojina;

- kresanje i uklanjanje suhog granja;

- održavanje protupožarnih prosjeka i puteva;

- održavanje protupožarnih prosjeka s elementima šumske ceste;

- čišćenje i održavanje rubnih pojaseva uz javne prometnice i željezničke pruge;

- čišćenje i uspostava sigurnosnih visina i udaljenosti na trasama elektroenergetskih vodova;

Članak 47.

Hrvatske šume d.o.o. - Šumarija Rijeka u dane velike i vrlo velike opasnosti od nastanka i širenja šumskih požara uvodi motriteljsko-dojavnu i ophodarsku službu te ustrojava i oprema interventne skupine radi ispomoći vatrogasnim postrojbama u slučaju velikog požara.

Ophodarsku službu s ciljem uočavanja požara i preventivnog djelovanja u dane velike i vrlo velike opasnosti obavljaju i pripadnici DVD Sušak i DVD Drenova te Pilotski klub »Krila-Kvarnera« sukladno njihovim planovima ophodnje.

XIX. AKCIDENTI I OPERATIVNI PLAN ZA AKCIDENTNE SITUACIJE AUTOCISTERNI SA ZAPALJIVIM TEKUĆINAMA ILI PLINOVIMA

Članak 48.

Operativni plan za akcidentne situacije obrađuje postupke u slučaju nezgoda autocisterni za prijevoz zapaljivih tekućina ili plinova u cestovnom ili željezničkom prometu i utvrđuje učesnike, njihove obveze i opće postupke u cilju sprječavanja nastanka i gašenja požara, otklanjanja posljedica i osposobljavanja javnih cestovnih prometnica.

1. Dojava nastalog događaja

Članak 49.

U slučaju akcidentnih situacija iz članka 48. ovoga Plana, obavještavaju se:

- VOC, na broj telefona 93,

- Operativno dežurstvo Policijske uprave Primorsko-goranske, na broj telefona 92,

- Centar za obavješćivanje, na broj telefona 112,

- lokalne radio postaje - ovisno o razvoju situacije i procijenjenom vremenu trajanja intervencije, otežanom ili onemogućenom prometu.

2. Intervencija

Članak 50.

Dolaskom na mjesto intervencije policijski službenici osiguravaju privremenu regulaciju prometa i ograničavaju pristup neovlaštenim osobama na mjestu intervencije.

Subjekti koji gospodare prometnicom postavljaju privremenu prometnu signalizaciju na prometnici.

Vatrogasci utvrđuju zaštitne zone, i to:

- zona najveće opasnosti (zona 0),

- zona povećane opasnosti (zona 1),

- opasna zona (zona 2).

Za vrijeme intervencije zabranjuje se pristup u zone opasnosti osobama koje neposredno ne sudjeluju u intervenciji. Zona najveće opasnosti vidljivo se označava oznakama upozorenja.

Članak 51.

Kontinuirano se unutar zona mjeri koncentracija eksplozivne smjese i u slučaju povećanje koncentracije preko 40 0onje granice eksplozivnosti zabranjuje se svaki promet unutar zaštitnih zona.

U zonama opasnosti nije dozvoljeno:

- držanje i uporaba alata i uređaja koji mogu prouzročiti iskru ili na drugi način oslobađati toplinu,

- pušenje ili uporaba otvorene vatre u bilo kojem obliku,

- držanje oksidirajućih, reaktivnih ili samozapaljivih tvari,

- odlaganje zapaljivih i drugih tvari koje nisu namijenjene intervenciji,

- pristup vozila ili uređaja koji u radu mogu iskriti,

- nošenje odjeće i obuće koja se može nabiti opasnim nabojem statičkog elektriciteta,

- uporaba uređaja i opreme koji nisu propisno zaštićeni od statičkog elektriciteta.

Ako unutar zona prolaze nadzemni električni vodovi neophodno ih je isključiti iz napajanja, bez obzira na napon.

Na mjestu intervencije potrebno je odmah spriječiti eventualno nekontrolirano istjecanje iz spremnika, isteklu tekućinu prekriti pjenom radi sprečavanja isparavanja ili prikupiti sredstvima za vezivanje, te spriječiti infiltraciju u teren poglavito u zonama zaštite izvorišta pitke vode, vodoopskrbnim rezervatima i zonama ograničenja korištenja, uporabom priručnih sredstava.

Za siguran pretovar opasne tvari zadužene su vatrogasne postrojbe i ostale stručne službe koje su osposobljenje, ovlaštene i opremljene za manipulaciju opasnim tvarima, na način da se ne ugrožavaju životi i zdravlje ljudi, životna okolina i materijalna dobra, odnosno sigurnost prometa.

3. Uklanjanje vozila sa prometnice

Članak 52.

Za uklanjanje vozila sa prometnice zaduženo je trgovačko društvo Rijeka promet d.o.o. Rijeka, kao i vlasnik vozila.

Za transport opasnih tvari zadužene su osobe koje se bave prijevozom opasnih tvari. Vlasnik tereta dužan je angažirati potrebna vozila ili pokriti troškove angažiranja.

Sukladno Zakonu o vatrogastvu, rukovoditelj intervencije može narediti poslugu tuđim prometnim sredstvom trenutno dostupnim i tehnički primjerenim za transport zapaljive opasne tvari.

Prihvat pretovarene opasne tvari dužan je osigurati vlasnik opasne tvari.

4. Osposobljavanje prometnica

Članak 53.

Osposobljavanje prometnica provode, i to:

- Autocesta Rijeka - Zagreb d.d. za autocestu A-6,

- Hrvatske autoceste d.o.o. za dionicu državne ceste D-3 (Riječka zaobilaznica),

- Ceste Rijeka d.o.o. za državne, županijske i lokalne ceste,

- Rijeka promet d.o.o. za nerazvrstane ceste.

U cilju osposobljavanja prometnica potrebno je nabaviti sredstva za vezivanje - prikupljanje i sredstva za razgradnju (dekontaminaciju) opasnih tvari.

XX. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 54.

Tabelarni dijelovi (prilozi) Plana, koji čine njegov sastavni dio, nisu predmet objave.

Danom stupanja na snagu ovoga Plana prestaje vrijediti Plan zaštite od požara i tehnoloških eksplozija za Grad Rijeku (»Službene novine« Primorsko-goranske županije broj 12/03).

Ovaj Plan stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Službenim novinama« Primorsko-goranske županije.

Klasa: 021-05/05-01/87

Ur. broj: 2170-01-10-05-2

Rijeka, 14. srpnja 2005.

GRADSKO VIJEĆE GRADA RIJEKE

Predsjednica

Gradskog vijeća

Dorotea Pešić Bukovac, v. r.

 

http://sn.pgz.hr/default.asp?Link=odluke&izdanje=134&mjesto=51000&odluka=100
© Primorsko-goranska županija 2002.-2003. Sva prava pridržana.
Obratite se webmasteru s pitanjima i komentarima.
Programska podrška
www.netcom.hr