17.
Na temelju članka 35. Zakona o lokalnoj i područnoj
(regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« broj 33/01,
60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 150/11, 144/12 i 18/
13, 123/2017), članka 139. Zakona o lokalnim izborima
(»Narodne novine« broj 144/12, 121/16) i članka 32. Statuta Općine Lopar (»Službene novine PGŽ« broj 13/13 i
36/13), Općinsko vijeće Općine Lopar, na sjednici održanoj dana 26. ožujka 2018. godine donosi
STATUT OPĆINE LOPAR
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim Statutom se podrobnije uređuje status i ustrojstvo
Općine Lopar (u daljnjem tekstu: Općina) i to samoupravni djelokrug Općine, njena obilježja, javna priznanja,
ustrojstvo, ovlasti i način rada tijela, način obavljanja
poslova, oblici konzultiranja građana, provođenje referenduma u pitanjima iz djelokruga, mjesna samouprava, ustrojstvo i rad javnih službi, oblici suradnje jedinica lokalne,
odnosno područne (regionalne) samouprave te druga pitanja od važnosti za ostvarivanje prava i obveza Općine
Lopar.
Riječi i pojmovi koji se koriste u ovom Statutu, a koji
imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod, bez obzira u kojem su rodu navedeni.
II. STATUS, PODRUČJE I GRANICE OPĆINE
Članak 2.
Općina je jedinica lokalne samouprave.
Naziv Općine je: OPĆINA LOPAR.
Općina je pravna osoba.
Sjedište Općine je u Loparu, Lopar 289a.
Članak 3.
Općina Lopar jedinica je lokalne samouprave na području utvrđenom Zakonom o područjima županija, gradova i
općina u Republici Hrvatskoj.
Područje Općine Lopar obuhvaća sjeverno-zapadni dio
otoka Raba, od granice naselja Lopar sa susjednim naseljem Supetarska Draga na području Grada Raba, te
otoke Goli i Grgur.
Članak 4.
Područje i granice Općine Lopar prikazani su na preglednoj karti ovjerovljenoj 12. veljače 2007., koju je Općini
Lopar izdao Središnji ured Državne geodetske uprave i
nalaze se uz izvorni tekst ovog Statuta.
Granice Općine Lopar mogu se mijenjati na način i po
postupku koji su propisani zakonom.
III. SAMOUPRAVNI DJELOKRUG OPĆINE
Članak 5.
Općina je samostalna u odlučivanju u poslovima iz
svoga samoupravnog djelokruga u skladu s Ustavom
Republike Hrvatske i Zakonom i podliježe nadzoru ustavnosti i zakonitosti ovlaštenih državnih tijela.
Članak 6.
Općina u svom samoupravnom djelokrugu obavlja
poslove lokalnog značaja kojima se neposredno ostvaruju
potrebe građana, a koji nisu Ustavom ili Zakonom dodijeljeni državnim tijelima i to osobito poslove koji se odnose
na:
- uređenje naselja i stanovanje;
- prostorno i urbanističko planiranje;
- komunalno gospodarstvo
- brigu o djeci,
- socijalnu skrb;
- primarnu zdravstvenu zaštitu;
- odgoj i osnovno obrazovanje;
- kulturu,tjelesnu kulturu i šport;
- zaštitu potrošača;
- zaštitu i unapređenje prirodnog okoliša;
- protupožarnu i civilnu zaštitu;
- promet na svom području;
- te ostale poslove sukladno posebnim zakonima.
U skladu s posebnim zakonima kojima se uređuju pojedine djelatnosti iz stavka 1. ovog članka Općina će odrediti
poslove čije je djelatnosti Općina dužna organizirati te
poslove koje može obavljati.
Članak 7.
Općinsko vijeće može odlučiti da se pojedini poslovi iz
samoupravnog djelokruga Općine iz članka 6. ovog Statuta prenesu na županiju, odnosno mjesnu samoupravu.
Općinsko vijeće može tražiti od županijske skupštine uz
suglasnost središnjeg tijela državne uprave nadležnog za
poslove lokalne i područne (regionalne) samouprave da
se pojedini poslovi njezinog samoupravnog djelokruga
povjere Općini, ako Općina za to osigura dovoljno prihoda
za njihovo obavljanje.
IV. OBILJEŽJA, PEČAT I DAN OPĆINE
Članak 8.
Općina ima svoja obilježja.
Obilježja Općine su:
- grb Općine Lopar;
- zastava Općine Lopar;
Obilježjima iz stavka 2. ovog članka predstavlja se
Općina i izražava pripadnost Općini.
Članak 9.
Grb Općine Lopar oblikovan je u obliku štita, tamno
plave boje sa zlatno žutim torzom Sv. Marina-klesara
koji u desnoj ruci drži čekić, a u ljevici špicu u pratnji
gore lijevo i desno sa dva srebrna bijela cvijeta rajčice i
krumpira.
Članak 10.
Zastava Općine Lopar je jednobojna - svijetloplave
boje, a u središtu se nalazi grb Općine Lopar.
Članak 11.
O načinu isticanja i uporabe grba i zastave Općine
Lopar, Općinsko vijeće donosi posebnu odluku.
Članak 12.
Općina ima pečat.
Tijela Općine mogu imati poseban pečat.
Opis pečata iz stavka 1. i 2. ovoga članka te način njihove uporabe i čuvanje,uređuju se posebnom odlukom
Općinskog načelnika u skladu s Zakonom.
Članak 13.
Dan Općine Lopar je 8. rujan (Blagdan Male Gospe
Loparske) kao povijesni dan mjesne samouprave i
završetka glavne turističke sezone na području Općine
Lopar.
Dan Općine Lopar svečano se obilježava.
V. JAVNA PRIZNANJA OPĆINE
Članak 14.
Javna priznanja Općine Lopar su:
1. Počasni građanin Općine Lopar;
2. Nagrada Općine Lopar za životno djelo;
3. Nagrada Općine Lopar;
4. Zahvalnica Općine Lopar.
Članak 15.
Općinsko vijeće Općine Lopar (u daljnjem tekstu:
Općinsko vijeće) dodjeljuje javna priznanja za iznimna
dostignuća i doprinos od osobitog značenja za razvitak i
ugled Općine Lopar, a poglavito za naročite uspjehe u
unapređivanju gospodarstva, znanosti, kulture, zaštite i
unapređivanja čovjekovog okoliša, športa, tehničke kulture, zdravstva i drugih javnih djelatnosti, te za poticanje
aktivnosti koje su tome usmjerene.
Javnim priznanjima se ne stječu posebna prava odnosno
obveze.
Javna priznanja se mogu opozvati ako se osoba pokaže
nedostojnom javnog priznanja.
VI.USTROJSTVO, OVLASTI I NAČIN RADA
TIJELA OPĆINE
Članak 16.
Tijela Općine su Općinsko vijeće i Općinski načelnik.
Članak 17.
Ovlasti i obveze koji proizlaze iz samoupravnog djelokruga Općine Lopar podijeljene su između Općinskog
vijeća kao predstavničkog tijela i Općinskog načelnika
kao izvršnog tijela.
Ako zakonom ili drugim propisom nije jasno određeno
koje je tijelo nadležno za obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga Općine, poslovi što se odnose na uređivanje odnosa zakonodavne naravi u nadležnosti su Općinskog vijeća, a poslovi izvršne naravi u nadležnosti su
Općinskog načelnika.
Ako se po prirodi poslova ne može utvrditi nadležnost
prema stavku 2. ovog članka, nadležno je Općinsko vijeće.
1. OPĆINSKO VIJEĆE
Članak 18.
Općinsko vijeće je predstavničko tijelo građana i tijelo
lokalne samouprave, koje donosi akte u okviru djelokruga
Općine te obavlja druge poslove u skladu sa Ustavom,
Zakonom i ovim Statutom.
Članak 19.
Općinsko vijeće donosi:
-Statut Općine
-Poslovnik o radu
-Odluke i druge opće akte kojima se uređuju pitanja
iz samoupravnog djelokruga Općine
-Odluku o uvjetima, načinu i postupku gospodarenja
nekretninama u vlasništvu Općine
-Proračun i Odluku o izvršavanju proračuna
-Polugodišnje i godišnje izvješće o izvršenju Proračuna
-Odluku o privremenom financiranju
-Nadzire ukupno materijalno i financijsko poslovanje
Općine
-Odlučuje o stjecanju i otuđivanju pokretnina i
nekretnina Općine čija ukupna vrijednost prelazi
0,5% iznosa prihoda bez primitaka ostvarenih u
godini koja prethodi godini u kojoj se odlučuje o stjecanju i otuđivanju pokretnine i nekretnine, odnosno
čija je pojedinačna vrijednost veća od 1.000.000,00
kuna
-Donosi Smjernice razvoja Općine
-Odluku o promjeni granice Općine
-Uređuje ustrojstvo i djelokrug upravnih tijela Općine
-Utvrđuje Programe razvoja pojedinih djelatnosti i
javnih potreba od značaja za Općinu
-Donosi dokumente prostornog uređenja
-Donosi Odluku o kriterijima za ocjenjivanje službenika i načina provođenja ocjenjivanja
-Osniva Javne ustanove, ustanove, trgovačka društva
i druge pravne osobe za obavljanje gospodarskih,
društvenih, komunalne i drugih djelatnosti od interesa za Općinu
-Daje prethodne suglasnosti na Statut ustanova, ukoliko Zakonom ili odlukom o osnivanju nije drugačije
propisano
-Donosi odluke o potpisivanju Sporazuma o suradnji
s drugim jedinicama lokalne samouprave, u skladu
s općim aktom i Zakonom
-Raspisuje referendum
-Bira i razrješava predsjednika i potpredsjednika
Općinskog vijeća
-Osniva radna tijela Općinskog vijeća, bira i razrješuje
članove tih tijela te bira, imenuje i razrješuje i druge
osobe određene zakonom, drugim propisom ili Statutom.
-Odlučuje o pokroviteljstvu
-Donosi odluku o kriterijima, načinu i postupku za
dodjelu javnih priznanja
-Dodjeljuje javna priznanja
-Imenuje i razrješava i druge osobe određene Zakonom, ovim Statutom i posebnim odlukama Općinskog vijeća
-Donosi odluke i druge opće akte koji su mu stavljeni
u djelokrug zakonom i podzakonskim aktima.
Članak 20.
Općinsko vijeće ima 11 članova, koji se biraju na način
utvrđen posebnim Zakonom.
Općinsko vijeće može imati i više od 11 vijećnika ako je
to potrebno da bi se osigurala odgovarajuća zastupljenost
nacionalne manjine u Općinskom vijeću sukladno Ustavnom zakonu o pravima nacionalnih manjina (»Narodne
novine« broj 155/02, 47/10, 80/10, 91/11).
Članak 21.
Općinsko vijeće ima predsjednika i dva potpredsjednika, a biraju se većinom glasova svih članova Općinskog
vijeća.
Ako Općinsko vijeće ima dva potpredsjednika, u pravilu se biraju tako da se jedan potpredsjednik bira iz
reda predstavničke većine, a drugi iz reda predstavničke
manjine, na njihov prijedlog.
Predsjednik Općinskog vijeća saziva sjednice Općinskog
vijeća,predsjeda sjednicama i predstavlja Općinsko vijeće.
Predsjednik Općinskog vijeća saziva sjednice po
potrebi, a najmanje jednom u tri mjeseca.
Predsjednik je dužan sazvati sjednicu Općinskog vijeća
na obrazloženi zahtjev najmanje jedne trećine članova
Općinskog vijeća, u roku od 15 dana od primitka zahtjeva.
Ukoliko predsjednik Općinskog vijeća ne sazove sjednicu u roku iz stavka 5. ovoga članka, na obrazloženi
zahtjev najmanje jedne trećine članova Općinskog vijeća,
sjednicu će sazvati Općinski načelnik, u roku od 8 dana.
Nakon proteka rokova iz stavka 6. ovog članka sjednicu
može sazvati, na obrazloženi zahtjev najmanje jedne trećine članova Općinskog vijeća, čelnik središnjeg tijela
državne uprave nadležnog za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Sjednica Općinskog vijeća sazvana sukladno odredbama
stavka 5., 6. i 7. ovog članka mora se održati u roku od 15
dana od dana sazivanja.
Sjednica sazvana protivno odredbama ovoga članka
smatra se nezakonitom, a doneseni akti ništavima.
Članak 22.
Predsjednik Općinskog vijeća:
-predstavlja Općinsko vijeće
-saziva i organizira, te predsjedava sjednicama Općinskog vijeća i potpisuje akte Općinskog vijeća
-predlaže dnevni red sjednica Općinskog vijeća
-upućuje prijedloge ovlaštenih predlagatelja u propisani postupak
-brine o postupku donošenja odluka i Općinskih akata
-održava red na sjednici Općinskog vijeća
-usklađuje rad radnih tijela Općinskog vijeća
-potpisuje odluke i akte koje donosi Općinsko vijeće
-dostavlja Statut, Poslovnik, Proračun i druge opće
akte predstojniku Ureda državne uprave u županiji s
izvatkom iz zapisnika u roku od 15 dana od dana
donošenja
-dostavlja akte koje donosi Općinsko vijeće bez
odgode Općinskom načelniku
-brine o suradnji Općinskog vijeća i Općinskog načelnika
-brine o javnosti rada Općinskog vijeća
-brine o zaštiti prava vijećnika
-obavlja i druge poslove određene zakonom i Poslovnikom Općinskog vijeća.
Ostala prava i dužnosti predsjednika i potpredsjednika
Općinskog vijeća utvrđuju se Poslovnikom Općinskog
vijeća.
Predsjednika Općinskog vijeća u slučaju spriječenosti ili
odsutnosti, zamjenjuje jedan od potpredsjednika na način
utvrđen Poslovnikom Općinskog vijeća.
Članak 23.
Mandat člana Općinskog vijeća izabranog na redovnim
izborima traje četiri godine, a počinje danom konstituiranja Općinskog vijeća i traje do stupanja na snagu odluke
Vlade Republike Hrvatske o raspisivanju izbora.
Mandat člana Općinskog vijeća izabranog na prijevremenim izborima traje do isteka tekućeg mandata Općinskog vijeća izabranog na redovnim izborima.
Članak 24.
Vijećniku prestaje mandat prije isteka vremena na koji
je izabran:
-ako podnese ostavku koja je zaprimljena najkasnije tri
dana prije zakazanog održavanja sjednice Općinskog
vijeća i ovjerena kod javnog bilježnika najranije
osam dana prije podnošenja iste,
-ako je pravomoćnom sudskom odlukom potpuno lišen
poslovne sposobnosti danom pravomoćnosti sudske
odluke,
-ako je pravomoćnom sudskom presudom osuđen na
bezuvjetnu kaznu zatvora u trajanju dužem od šest
mjeseci, danom pravomoćnosti presude,
-ako mu prestane prebivalište na području Općine
Lopar, danom prestanka prebivališta,
-ako mu prestane hrvatsko državljanstvo sukladno
odredbama zakona kojim se uređuje hrvatsko državljanstvo, danom njegovog prestanka,
-smrću.
Vijećniku kojem prestane hrvatsko državljanstvo, a koji
je državljanin države članice Europske unije, mandat ne
prestaje prestankom hrvatskog državljanstva.
Članak 25.
Članovi Općinskog vijeća nemaju obvezujući mandat i
nisu opozivi.
Član Općinskog vijeća ne može biti kazneno gonjen niti
odgovoran na bilo koji način, zbog glasovanja, izjava ili
iznesenih mišljenja i stavova na sjednicama Općinskog
vijeća.
Vijećniku koji za vrijeme trajanja mandata prihvati
obnašanje dužnosti koja je prema odredbama posebnog
zakona nespojiva s dužnošću člana Općinskog vijeća, za
vrijeme obnašanja nespojive dužnosti mandat miruje, a
za to vrijeme vijećnika zamjenjuje zamjenik, u skladu s
odredbama posebnog zakona.
Vijećnik je dužan u roku od 8 dana od dana prihvaćanja
nespojive dužnosti o tome obavijestiti predsjednika Općinskog vijeća, a mandat mu počinje mirovati protekom tog
roka.
Po prestanku obnašanja nespojive dužnosti, vijećnik
nastavlja s obnašanjem dužnosti vijećnika, ako podnese
pisani zahtjev predsjedniku Općinskog vijeća u roku od
8 dana od dana prestanka obnašanja nespojive dužnosti.
Ako vijećnik po prestanku obnašanja nespojive dužnosti
ne podnese pisani zahtjev iz stavka 5. ovog članka, smatrat
će se da mu mandat miruje iz osobnih razloga.
Vijećnik može tijekom trajanja mandata staviti svoj
mandat u mirovanje iz osobnih razloga, podnošenjem pisanog zahtjeva predsjedniku Općinskog vijeća, a mirovanje
mandata počinje teći od dana dostave pisanog zahtjeva
sukladno pravilima o dostavi propisanim Zakonom o
općem upravnom postupku.
Mirovanje mandata iz osobnih razloga ne može trajati
kraće od 6 mjeseci, a vijećnik nastavlja s obnašanjem dužnosti osmog dana od dana dostave pisane obavijesti predsjedniku Općinskog vijeća.
Članak 26.
Vijećnik ima prava i dužnosti:
-sudjelovati na sjednicama Općinskog vijeća
-raspravljati i glasovati o svakom pitanju koje je na
dnevnom redu sjednice Vijeća
-predlagati Vijeću donošenje akata, podnositi prijedloge akata i podnositi amandmane na prijedloge akata
-postavljati pitanja iz djelokruga rada Općinskog vijeća
-postavljati pitanja Općinskom načelniku o njegovu
radu
-postavljati pitanja zamjeniku Općinskog načelnika
-sudjelovati na sjednicama radnih tijela Općinskog
vijeća i na njima raspravljati, a u radnim tijelima
kojih je član i glasovati
-prihvatiti se članstva u najviše 2 radna tijela u koje ga
izabere Općinsko vijeće
-tražiti i dobiti podatke, potrebne za obavljanje dužnosti vijećnika, od tijela Općine, te u svezi s tim koristiti
njihove stručne i tehničke usluge.
Prava i dužnosti članova Općinskog vijeća i način njihova ostvarivanja pobliže se uređuje Poslovnikom Općinskog vijeća.
Članak 27.
Član Općinskog vijeća dužnost obavlja počasno i za to
ne prima plaću.
Član Općinskog vijeća i član radnog tijela Općinskog
vijeća ima pravo na naknadu u skladu s Odlukom Općinskog vijeća.
Članovi Općinskog vijeća imaju pravo uvida u registar
birača za vrijeme dok obavljaju dužnost.
Ostala prava i dužnosti članova Općinskog vijeća utvrđuju se zakonom, ovim Statutom i poslovnikom Općinskog vijeća.
Članak 28.
Općinsko vijeće smatra se konstituiranim izborom predsjednika, na prvoj sjednici po provedenim izborima za članove Općinskog vijeća, na kojoj je nazočna većina članova
Općinskog vijeća.
Članak 29.
Općinsko vijeće donosi odluke većinom glasova nazočnih članova, ako je na sjednici nazočna većina članova
Općinskog vijeća.
Većinom glasova svih članova Općinskog vijeća, Općinsko vijeće donosi:
-Statut Općine
-Proračun Općine Lopar
-Odluku o izvršavanju Proračuna Općine Lopar
-Godišnje Izvješće o izvršavanju Proračuna Općine
-Odluku o raspisivanju referenduma
-Poslovnik o radu Općinskog vijeća.
Poslovnikom Općinskog vijeća mogu se odrediti i druga
pitanja o kojima se odlučuje većinom glasova svih članova
Općinskog vijeća.
Članak 30.
Na sjednicama Općinskog vijeća glasuje se javno, ako
Općinsko vijeće ne odluči da se o nekom pitanju glasuje
tajno.
Nazočnost javnosti može se isključiti samo iznimno, u
slučajevima predviđenim posebnim zakonima i općim
aktom Općine.
Sjednicama Općinskog vijeća prisustvuje Općinski
načelnik.
Sjednice Općinskog vijeća mogu se sazivati i elektroničkim putem.
Poslovnikom o radu Općinskog vijeća Općine Lopar
uredit će se osiguranje praćenja rasprave i sudjelovanje
u radu i odlučivanju.
Članak 31.
Općinsko vijeće osniva stalne ili povremene odbore i
druga radna tijela u svrhu pripreme odluka iz njegova djelokruga.
Sastav, broj članova, djelokrug i način rada tijela iz
stavka 1. ovog članka utvrđuje se Poslovnikom ili posebnom odlukom o osnivanju radnog tijela.
Članak 32.
Stalna radna tijela Općinskog vijeća su:
-Mandatno povjerenstvo,
-Odbor za izbor i imenovanja,
-Odbor za statutarno-pravna pitanja,
-Odbor za gospodarstvo i poduzetništvo,
-Odbor za prostorno planiranje, komunalni sustav i
zaštitu okoliša,
-Odbor za proračun, financije i imovinu,
-Odbor za društvene djelatnosti,
Mandatno povjerenstvo:
-na konstituirajućoj sjednici obavještava Općinsko
vijeće o provedenim izborima za Općinsko vijeće i
imenima izabranih vijećnika, temeljem objavljenih
rezultata nadležnog izbornog povjerenstva o provedenim izborima,
-obavještava Općinsko vijeće o podnesenim ostavkama
na vijećničku dužnost, te o zamjenicima vijećnika koji
umjesto njih počinju obavljati vijećničku dužnost,
-obavještava Općinsko vijeće o mirovanju mandata
vijećnika i o zamjenicima vijećnika koji umjesto njih
počinju obavljati vijećničku dužnost,
-obavještava Općinsko vijeće o prestanku mirovanja
mandata vijećnika,
-obavještava Općinsko vijeće o prestanku mandata
kada se ispune zakonom predviđeni uvjeti i obavještava Općinsko vijeće da su ispunjeni zakonski uvjeti
za početak mandata zamjeniku vijećnika.
Odbor za izbor i imenovanja, predlaže:
-izbor i razrješenje predsjednika i potpredsjednika
Općinskog vijeća,
-izbor i razrješenje članova radnih tijela Općinskog
vijeća,
-imenovanje i razrješenje i drugih osoba određenih
ovim Statutom i drugim odlukama Općinskog vijeća.
Odbor za statutarno-pravna pitanja:
-predlaže Statut Općine Lopar i Poslovnik o radu
Općinskog vijeća,
-predlaže pokretanje postupka za izmjenu Statuta
odnosno Poslovnika o radu Općinskog vijeća,
-razmatra prijedloge odluka i drugih općih akata koje
donosi Općinsko vijeće u pogledu njihove usklađenosti s Ustavom i pravnim sustavom, te u pogledu njihove pravne obrade i o tome daje mišljene i prijedloge Općinskom vijeću,
-obavlja i druge poslove određene ovim Statutom.
Odbor za gospodarstvo i poduzetništvo:
-razmatra, predlaže i prati strategiju gospodarskog i
poduzetničkog napretka Općine Lopar,
-razmatra i predlaže mjere koje se odnose na gospodarstvo i poduzetništvo Općine Lopar,
-obavlja druge poslove određene općim aktima Općine
Lopar.
Odbor za prostorno planiranje, komunalni sustav i
zaštitu okoliša:
-razmatra prostorno plansku dokumentaciju i planove
koje donosi Općinsko vijeće,
-inicira donošenje i izmjene prostornog plana,
-razmatra i predlaže mjere koje se odnose na prostorno planiranje i gospodarenja prostorom te zaštitu
prostornih resursa i graditeljske baštine,
-razmatra i predlaže mjere u svezi s promicanjem uređenja komunalne infrastrukture i imovine u svrhu
učinkovitijeg uređenja naselja, ulica, javnih i zelenih
površina, parkirališta, javne rasvjete obala i plaža,
-razmatra i predlaže mjere u svezi s obavljanjem komunalnih i drugih uslužnih djelatnosti u svezi s lokalnom
infrastrukturom (vodoopskrba i kanalizacija),
-razmatra i predlaže odgovarajuće komunalne
naknade,
-razmatra i predlaže mjere u svezi promicanja kvalitete
stanovanja,
-razmatra i predlaže strategiju prometa,
-razmatra i predlaže mjere koje se odnose na zaštitu i
promicanje zaštite okoliša,
-obavlja druge poslove određene općim aktima Općine
Lopar.
Odbor za proračun, financije i imovinu:
-razmatra sustav financiranja javnih potreba u Općini
Lopar,
-razmatra proračun Općine Lopar, odluku o izvršenju
proračuna Općine Lopar i polugodišnji odnosno
godišnji izvještaj o izvršenju proračuna,
-razmatra i druga pitanja iz oblasti proračuna i financija,
-obavlja druge poslove određene općim aktima Općine
Lopar.
Odbor za društvene djelatnosti:
-razmatra osiguravanje potreba građana u oblasti predškolskog odgoja i osnovnog obrazovanja te prati provođenje politike u tim oblastima,
-razmatra, predlaže i prati provođenje politike u oblasti kulture, tjelesne kulture, športa i tehničke kulture,
-razmatra i predlaže mjere u svezi s promicanjem
zdravstvene zaštite,
-obavlja druge poslove određene općim aktima Općine
Lopar.
Članak 33.
U cilju aktivnog uključivanja u javni život Općine
Lopar, Općinsko vijeće osniva Savjet mladih Općine
Lopar, kao svoje savjetodavno tijelo.
Osnivanje, djelokrug rada, postupak izbora članova te
druga pitanja od značaja za rad Savjeta mladih Općine
Lopar uređuju se odlukom Općinskog vijeća.
Članak 34.
Način rada Općinskog vijeća uređuje se Poslovnikom
Općinskog vijeća u skladu sa Zakonom i ovim Statutom.
2. OPĆINSKI NAČELNIK
Članak 35.
Općinski načelnik zastupa Općinu i nositelj je izvršne
vlasti u Općini.
Mandat Općinskog načelnika traje četiri (4) godine, a
počinje prvog radnog dana koji slijedi danu objave konačnih rezultata izbora i traje do prvog radnog dana koji slijedi danu objave konačnih rezultata izbora novog Općinskog načelnika.
Izvršne poslove obavlja i zamjenik koji obnaša dužnost
Općinskog načelnika u slučajevima propisanim Zakonom.
Iznimno od stavka 1. ovoga članka izvršno tijelo je i
zamjenik koji obnaša dužnost Općinskog načelnika u slučajevima propisanim Zakonom.
Zamjenik koji obnaša dužnost Općinskog načelnika je
zamjenik Općinskog načelnika koji je izabran na neposrednim izborima zajedno s Općinskim načelnikom, a dužnost Općinskog načelnika obnaša ako je mandat Općinskog načelnika prestao nakon isteka dvije godine mandata
u Općini.
Zamjenik iz stavka 3., 4. i 5. ovoga članka koji obnaša
dužnost Općinskog načelnika ima sva prava i dužnosti
Općinskog načelnika.
Članak 36.
Općinski načelnik i njegov zamjenik biraju se na neposrednim izborima sukladno posebnom zakonu.
Članak 37.
U obavljanju izvršne vlasti Općinski načelnik:
-priprema prijedloge općih akata koje donosi Općinsko
vijeće
-izvršava i osigurava izvršavanje općih akata Općinskog vijeća
-utvrđuje prijedlog proračuna i izvršenje proračuna
Općine
-upravlja nekretninama, pokretninama i imovinskim
pravima u vlasništvu Općine u skladu sa zakonom,
ovim Statutom i općim aktom Općinskog vijeća
-odlučuje o stjecanju i otuđivanju nekretnina i pokretnina i raspolaganju ostalom imovinom Općine čija
pojedinačna vrijednost ne prelazi 0,5% iznosa prihoda
bez primitaka ostvarenih u godini koja prethodi
godini u kojoj se odlučuje o stjecanju i otuđivanju
pokretnina i nekretnina odnosno raspolaganju ostalom imovinom, u skladu s Zakonom, ovim Statutom
i posebnim propisima. Stjecanje i otuđivanje nekretnina i pokretnina te raspolaganje ostalom imovinom
mora biti planirano u proračunu Općine i provedeno
u skladu sa zakonom.
O stjecanju i otuđivanju nekretnina i pokretnina te
raspolaganju ostalom imovinom većom od vrijednosti
utvrđenom izračunom visine pojedinačne vrijednosti, odlučuje Općinsko vijeće.
-imenuje i razrješava predstavnike Općine u tijelima
javnih ustanova, trgovačkih društava i drugih pravnih
osoba za obavljanje gospodarskih, društvenih, komunalnih i drugih djelatnosti od interesa za Općinu
osim ako posebnim zakonom nije drugačije određeno.
Odluku o imenovanju i razrješenju predstavnika Općine
Općinski načelnik dužan je dostaviti Općinskom vijeću u
roku od 8 dana od donošenja i objaviti u službenom glasilu
Primorsko-goranske županije
-upravlja prihodima i rashodima Općine
-upravlja raspoloživim novčanim sredstvima na računu
proračuna Općine
-odlučuje o davanju suglasnosti za zaduživanje pravnim
osobama u većinskom izravnom ili neizravnom vlasništvu Općine i o davanju suglasnosti za zaduživanje
ustanova kojih je osnivač Općina
-donosi Pravilnik o unutarnjem redu za upravna tijela
Općine
-nadzire rad upravnih tijela
-usmjerava djelovanje upravnih tijela Općine u obavljanju poslova iz samoupravnog djelokruga Općine,
odnosno poslova državne uprave ako su preneseni
Općini
-imenuje i razrješava pročelnika Jedinstvenog upravnog odjela
-imenuje i razrješava unutarnjeg revizora
-utvrđuje Plan prijama u službu u upravna tijela
Općine
-predlaže izradu Prostornog plana kao i njegove
izmjene i dopune na temelju obrazloženih i argumentiranih prijedloga fizičkih i pravnih osoba
-daje mišljenje o prijedlozima koje podnose drugi ovlašteni predlagatelji
-obavlja i druge poslove utvrđene posebnim zakonima
i ovim Statutom.
Članak 38.
Općinskog načelnika u slučaju duže odsutnosti ili drugih
razloga spriječenosti u obavljanju svoje dužnosti, zamjenjuje zamjenik u skladu s ovim Statutom.
Općinski načelnik u skladu sa Statutom, može obavljanje određenih poslova iz svog djelokruga povjeriti zamjeniku. Pri obavljanju povjerenih poslova zamjenik je
dužan pridržavati se uputa Općinskog načelnika. Povjeravanjem poslova iz svog djelokruga zamjeniku, ne prestaje
odgovornost Općinskog načelnika za njihovo obavljanje.
Članak 39.
Općinski načelnik može posebnom odlukom osnovati
Savjet Općinskog načelnika, odnosno imenovati savjetnike
iz samoupravnog djelokruga Općine propisanih člankom
6. Statuta.
Članovi Savjeta Općinskog načelnika ostvaruju pravo
na naknadu za obavljanje poslova u skladu s posebnom
odlukom Općinskog vijeća.
Savjetnik Općinskog načelnika ne može biti vijećnik u
Općinskom vijeću.
Članak 40.
Općinski načelnik je odgovoran za ustavnost i zakonitost obavljanja poslova koji su u njegovom djelokrugu i
za ustavnost i zakonitost akata upravnih tijela Općine.
Općinski načelnik u obavljanju poslova iz samoupravnog djelokruga Općine ima pravo obustaviti od primjene
opći akt Općinskog vijeća. Ako ocijeni da je tim aktom
povrijeđen zakon ili drugi propis, Općinski načelnik donijet će odluku o obustavi općeg akta u roku od 8 dana od
dana donošenja općeg akta.
Općinski načelnik, ima pravo zatražiti od Općinskog
vijeća da u roku od 8 dana od donošenja odluke o obustavi otkloni uočene nedostatke u općem aktu.
Ako Općinsko vijeće ne otkloni uočene nedostatke u
općem aktu, Općinski načelnik dužan je bez odgode o
tome obavijestiti predstojnika ureda državne uprave u
županiji i dostaviti mu odluku o obustavi općeg akta.
Predstojnik ureda državne uprave u županiji će u roku
od 8 dana od zaprimanja ocijeniti osnovanost odluke
Općinskog načelnika o obustavi od primjene općeg akta.
Općinski načelnik dva (2) puta godišnje podnosi polugodišnja Izvješća o svom radu i to do 31. ožujka tekuće
godine za razdoblje srpanj-prosinac prethodne godine i
do 15. rujna za razdoblje siječanj-lipanj tekuće godine.
Općinsko vijeće može pored Izvješća iz stavka 6. ovog
članka od Općinskog načelnika tražiti izvješće o pojedinim
pitanjima iz njegova djelokruga.
Općinski načelnik podnosi izvješće po zahtjevu iz stavka
7. ovog članka u roku od 30 dana od dana primitka
zahtjeva.
Ukoliko jedan zahtjev sadrži veći broj različitih pitanja,
rok za podnošenje Izvješća iznosi 60 dana od dana primitka zahtjeva.
Općinsko vijeće ne može zahtijevati od Općinskog
načelnika izvješće o bitno podudarnom pitanju prije roka
od 6 mjeseci od ranije podnesenog Izvješća o istom pitanju.
Članak 41.
Općinskom načelniku i zamjeniku Općinskog načelnika
mandat prestaje po sili zakona:
1.ako podnese ostavku, danom dostave pisane ostavke
sukladno pravilima o dostavi propisanim Zakonom o
općem upravnom postupku,
2.ako mu je pravomoćnom sudskom odlukom oduzeta
poslovna sposobnost, danom pravomoćnosti sudske
odluke o oduzimanju poslovne sposobnosti,
3.ako je pravomoćnom sudskom presudom osuđen na
bezuvjetnu kaznu zatvora u trajanju dužem od jednog mjeseca, danom pravomoćnosti sudske presude,
4.ako mu prestane prebivalište na području jedinice,
danom prestanka prebivališta,
5.ako mu prestane hrvatsko državljanstvo, danom prestanka državljanstva sukladno odredbama zakona
kojim se uređuje hrvatsko državljanstvo,
6.smrću.
U slučaju prestanka mandata Općinskog načelnike prije
isteka dvije godine mandata pročelnik upravnog tijela će u
roku od 8 dana obavijestiti Vladu Republike Hrvatske o
prestanku mandata Općinskog načelnika radi raspisivanja
prijevremenih izbora za novog Općinskog načelnika.
U slučaju prestanka mandata Općinskog načelnika
nakon isteka dvije godine mandata dužnost Općinskog
načelnika obnaša zamjenik koji je izabran zajedno s njim.
Članak 42.
Općinski načelnik i njegov zamjenik mogu se opozvati
putem referenduma.
Prijedlog za donošenje odluke o raspisivanju referenduma o opozivu Općinskog načelnika i njegovog zamjenika može predložiti 20% ukupnog broja birača upisanih
u popis birača Općine. Predsjednik Općinskog vijeća
dostavlja zaprimljeni prijedlog propisanog broja birača u
roku od 8 dana od dana zaprimanja prijedloga Središnjem
tijelu države uprave nadležnom za lokalnu i područnu
regionalnu samoupravu radi utvrđivanja da li je prijedlog
podnesen od potrebnog broja birača.
Ako Središnje tijelo državne uprave nadležno za
lokalnu i područnu regionalnu samoupravu utvrdi da je
prijedlog podnesen od potrebnog broja birača, Općinsko
vijeće raspisuje referendum u roku od 30 dana od dana
zaprimanja odluke Središnjeg ureda državne uprave.
Referendum za opoziv Općinskog načelnika i njegovog
zamjenika ne smije se raspisati prije proteka roka od 12
mjeseci od održanih izbora ni ranije održanog referenduma za opoziv, kao ni u godini u kojoj se održavaju
redovni izbori za Općinskog načelnika.
Članak 43.
Odluka o opozivu Općinskog načelnika i njegovog
zamjenika donesena je ako se na referendumu za opoziv
izjasnila većina birača koji su glasovali, uz uvjet da ta
većina iznosi najmanje jednu trećinu ukupnog broja birača
upisanih u popis birača Općine.
Ako na referendumu bude donesena odluka o opozivu
Općinskog načelnika i njegovog zamjenika mandat im prestaje danom objave rezultata referenduma, a Vlada Republike Hrvatske imenovati će povjerenika Vlade Republike
Hrvatske za obavljanje poslova iz nadležnosti Općinskog
načelnika.
Na postupak referenduma za opoziv odgovarajuće se
primjenjuju odredbe Zakona o lokalnoj i područnoj
(regionalnoj) samoupravi i zakona kojim se uređuje provedba referenduma.
VII. UPRAVNA TIJELA OPĆINE
Članak 44.
Za obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga
Općine Lopar, utvrđenih zakonom i ovim Statutom, te
obavljanje poslova državne uprave koji su zakonom prenijeti na Općinu Lopar, ustrojava se Jedinstveni upravni
odjel Općine Lopar.
Jedinstvenim upravnim odjelom Općine Lopar upravlja
pročelnik kojeg na temelju javnog natječaja imenuje
općinski načelnik.
Članak 45.
Jedinstveni upravni odjel Općine Lopar obavlja poslove
iz samoupravnog djelokruga Općine Lopar, sukladno
zakonu i drugim propisima, a posebice:
1. Poslove iz područja komunalnog gospodarstva:
-izrada programa održavanja objekata i uređaja komunalne infrastrukture,
-provođenje upravnih postupaka iz područja komunalnog gospodarstva,
-provedba komunalnog reda,
-izrada programa izgradnje i održavanja komunalne
infrastrukture i drugih objekata čiji je investitor
Općina Lopar,
-uređenje naselja.
2.Poslove iz područja prostornog uređenja i zaštite okoliša:
-izrada Izvješća o stanju u prostoru,
-izrada Programa mjera unaprjeđenja stanja u prostoru,
-provedba postupka pripreme i donošenja Prostornog
plana uređenja Općine Lopar i provedba javne
rasprave,
-predlaganje Programa zaštite i unapređenja prirodnog
okoliša.
3. Poslove iz područja društvenih djelatnosti:
-kulture,
-tjelesne kulture i športa,
-briga i odgoj djece predškolske dobi,
-osnovno školstvo,
-socijalna skrb,
-primarna zdravstvena zaštita,
-udruga građana,
-zaštita potrošača.
4. Poslove protupožarne i civilne zaštite
5.Poslove pripreme i provođenja akata u vezi s upravljanjem nekretninama u vlasništvu Općine Lopar:
-kupnja, prodaja i zamjena nekretnina,
-najam stanova,
-zakup poslovnih prostora i javnih površina.
6.Poslove vođenja financijskog i materijalnog poslovanja
Općine Lopar:
-izrada i izvršenje proračuna Općine Lopar,
-izrada polugodišnjeg i godišnjeg obračuna proračuna
Općine Lopar,
-izrada ostalih zakonom propisanih izvještaja,
-razrez i naplata općinskih poreza, naknada i doprinosa,
-obavljanje računovodstvenih poslova,
-vođenje knjigovodstvenih evidencija imovine Općine
Lopar,
-vođenje poslova osiguranja imovine Općine Lopar,
-poticanje poduzetničkih aktivnosti putem posebnih
programa od interesa za Općinu Lopar.
7. Poslove opće uprave:
-opće i kadrovske poslove,
-obavljanje poslova i vođenje evidencija iz područja
rada i radnih odnosa,
-osiguranje tehničkih uvjeta za rad Jedinstvenog upravnog odjela Općine Lopar,
-poslovi prijema i otpreme pošte,
-zaštita i čuvanje arhivskog gradiva.
Članak 46.
Pravilnikom o unutarnjem redu Jedinstvenog upravnog
odjela Općine Lopar utvrđuje se upravljanje i organizacija
poslova u Jedinstvenom upravnom odjelu Općine Lopar,
unutarnji ustroj Jedinstvenog upravnog odjela Općine
Lopar, sistematizacija radnih mjesta, vrednovanje radnih
mjesta i kriteriji za isplatu plaća službenika i namještenika
Jedinstvenog upravnog odjela Općine Lopar te druga pita
nja u vezi s organizacijom i djelovanjem Jedinstvenog
upravnog odjela Općine Lopar.
Članak 47.
Jedinstveni upravni odjel Općine Lopar u obavljanju
poslova iz samoupravnog djelokruga Općine Lopar, utvrđenih zakonom i ovim Statutom, te obavljanju poslova
državne uprave koji su zakonom prenijeti na Općinu
Lopar, neposredno izvršava i nadzire provođenje općih i
pojedinačnih akata tijela Općine Lopar, u slučaju neprovođenja općeg akta poduzimaju propisane mjere, te obavlja i
druge poslove koji su mu temeljem zakonskih propisa
stavljeni u djelokrug rada.
Članak 48.
Jedinstveni upravni odjel Općine Lopar samostalan je u
okviru svog djelokruga, a za zakonito i pravovremeno
obavljanje poslova iz svoje nadležnosti odgovoran je
općinskom načelniku.
Članak 49.
Sredstva za rad Jedinstvenog upravnog odjela Općine
Lopar osiguravaju se u Proračunu Općine Lopar.
Članak 50.
Upravne, stručne i ostale poslove u Jedinstvenom
upravnom odjelu Općine obavljaju službenici i namještenici.
Službenici obavljaju upravne i stručne poslove iz djelokruga u kojem rade, a namještenici obavljaju prateće i
pomoćne poslove.
Prava, obveze i odgovornosti kao i druga pitanja od značenja za rad službenika i namještenika uređuju se posebnim zakonom.
Općinski načelnik Planom prijama u službu utvrđuje
popunjenost radnih mjesta i planira zapošljavanje potrebnog broja pripadnika nacionalnih manjina radi ostvarivanja zastupljenosti sukladno Ustavnom zakonu o pravima
nacionalnih manjina.
Članak 51.
Službenici Općine poticati će se na trajno stručno osposobljavanje i usavršavanje putem tečajeva, seminara i školovanja, na osnovi strategije i plana trajnog osposobljavanja i usavršavanja lokalnih službenika.
Članak 52.
Ako na to upućuju razlozi racionalnosti poslovanja,
Općina može zajedno i u sporazumu s drugim jedinicama
lokalne samouprave zajednički organizirati obavljanje
pojedinih poslova iz svog samoupravnog djelokruga, te u
tom cilju osnovati zajednička tijela, uprave, odjele i službe,
odnosno zajednička trgovačka društva i ustanove,
sukladno Zakonu.
O osnivanju, ustrojstvu i djelokrugu zajedničkog upravnog tijela odlučuju predstavnička tijela jedinica lokalne
samouprave.
Temeljem odluke predstavničkih tijela jedinica lokalne
samouprave, izvršna tijela sklopit će sporazum o osnivanju
zajedničkog upravnog tijela kojim se propisuje financiranje, način upravljanja, odgovornost, statusna pitanja službenika i namještenika i druga pitanja od značaja za to
tijelo.
VIII. IMOVINA I FINANCIRANJE OPĆINE
Članak 53.
Sve pokretne i nepokretne stvari te imovinska prava
koja pripadaju Općini Lopar čine njenu imovinu.
Općina upravlja, koristi se i raspolaže svojom imovinom
pažnjom dobrog gospodara, a u njezino ime Općinski
načelnik i Općinsko vijeće u skladu s odredbama ovog Statuta i zakona.
Općina vodi evidenciju o svojoj imovini.
Članak 54.
Općinski načelnik u postupku upravljanja imovinom
Općine donosi pojedinačne akte glede upravljanja imovinom, na temelju ovog Statuta, zakona i općeg akta Općinskog vijeća o uvjetima, načinu i postupku gospodarenja
nekretninama u vlasništvu Općine.
Članak 55.
Općina ima prihode kojima u okviru svog samoupravnog djelokruga slobodno raspolaže.
Prihodi Općine moraju biti razmjerni s poslovima koje
obavljaju tijela Općine u skladu sa Zakonom.
Prihodi Općine su:
-Općinski porezi, prirez, naknade, doprinosi i pristojbe
u skladu s Zakonom i posebnim odlukama Općinskog
vijeća;
-prihodi od stvari u njezinom vlasništvu i imovinskih
prava Općine;
-prihodi od trgovačkih društava i drugih pravnih osoba
u vlasništvu Općine, odnosno u kojima ima udjele ili
dionice;
-prihodi od naknada za koncesiju koje daje Općinsko
vijeće;
-novčane kazne i oduzeta imovinska korist za prekršaje
koje propiše Općinsko vijeće u skladu sa Zakonom;
-udio u zajedničkim porezima s Republikom Hrvatskom;
-sredstva pomoći i dotacija Republike Hrvatske predviđena u državnom proračunu i Županije;
-prihodi od imovine po osnovi posebnih Ugovora;
-drugi prihodi određeni Zakonom.
Članak 56.
Temeljni financijski akt Općine je proračun.
Općinsko vijeće donosi Proračun za proračunsku godinu
na način i u rokovima propisanim posebnim zakonom.
Općinski načelnik kao jedini ovlašteni predlagatelj
predlaže Općinskom vijeću donošenje proračuna. Podneseni prijedlog proračuna Općinski načelnik, može povući
i nakon glasovanja o amandmanima, a prije glasovanja o
proračunu u cjelini.
Proračun Općine dostavlja se Ministarstvu financija u
skladu s posebnim zakonom.
Članak 57.
Ukoliko se proračun za narednu proračunsku godinu ne
može donijeti prije početka godine za koju se donosi, vodi
se privremeno financiranje i to najduže za razdoblje od 3
mjeseca.
Odluku o privremenom financiranju donosi Općinsko
vijeće u skladu sa Zakonom i svojim poslovnikom.
Predlagatelji utvrđeni poslovnikom Općinskog vijeća
mogu predložiti donošenje odluke o privremenom financiranju.
Odluka o privremenom financiranju dostavlja se Ministarstvu financija u roku od 15 dana od donošenja.
Ukoliko se prije početka naredne godine ne donese ni
odluka o privremenom financiranju, financiranje se obavlja izvršavanjem redovnih i nužnih izdataka u skladu sa
posebnim zakonom.
Članak 58.
Procjena godišnjih prihoda i primitaka te utvrđeni
rashodi i izdaci Općine iskazuju se u Proračunu Općine.
Svi prihodi i primici Proračuna moraju biti raspoređeni
u proračunu i iskazani po izvorima iz kojih potječu.
Svi rashodi i izdaci proračuna moraju biti utvrđeni u
proračunu i uravnoteženi s prihodima i primicima.
Članak 59.
Ako se tijekom proračunske godine smanje prihodi i
primici ili povećaju rashodi i izdaci utvrđeni proračunom,
proračun se mora uravnotežiti sniženjem predviđenih
rashoda i izdataka ili pronalaženjem novih prihoda.
Uravnoteženje proračuna provodi se izmjenama i dopunama proračuna po postupku propisanom za donošenje
proračuna.
Članak 60.
Ukupno materijalno i financijsko poslovanje Općine
nadzire Općinsko vijeće.
Zakonitost korištenja proračunskih sredstava Općine
nadzire Ministarstvo financija.
IX. AKTI OPĆINE
Članak 61.
Općinsko vijeće donosi Statut Općine Lopar, Poslovnik
Općinskog vijeća, odluke i druge opće akte, proračun,
polugodišnji i godišnji izvještaj o izvršenju proračuna i
zaključke.
Općinsko vijeće donosi rješenja i druge pojedinačne
akte kada, u skladu sa zakonom, rješava o pravima, obvezama i pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba.
Članak 62.
Općinski načelnik u poslovima iz svog djelokruga
donosi odluke, zaključke, rješenja, pravilnike i druge
opće akte kada je na to ovlašten zakonom ili općim
aktom Općinskog vijeća.
Općinski načelnik osigurava izvršavanje općih akata
Općinskog vijeća na način i u postupku propisanom Statutom, te obavlja nadzor nad zakonitošću rada upravnih
tijela Općine koja obavljaju poslove iz samoupravnog djelokruga Općine.
Općinski načelnik donosi i druge pojedinačne akte
kada, u skladu s zakonom, rješava o pravima, obvezama
i pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba.
Članak 63.
Prije nego što stupi na snagu opći akt obavezno se
objavljuje u službenom glasilu Općine.
Službeno glasilo Općine Lopar su Službene novine Primorsko goranske županije.
Opći akt stupa na snagu najranije osmi dan od dana njegove objave.
Iznimno, općim se aktom može iz osobito opravdanih
razloga odrediti da stupa na snagu danom objave.
Opći akt ne može imati povratno djelovanje.
Članak 64.
Jedinstveni upravni odjel Općine neposredno izvršava i
nadzire provođenje općih akata Općinskog vijeća.
U provođenju nadzora iz stavka 1. ovog članka Jedinstveni upravni odjel može u slučaju neprovođenja općeg
akta poduzimati mjere propisane tim aktom i zakonom.
Jedinstveni upravni odjel u izvršavanju općih akata
Općinskog vijeća donosi pojedinačne akte kojima rješava
o pravima, obvezama i pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba (upravne stvari).
Iznimno od stavka 3. ovog članka, u izvršavanju općih
akata Općinskog vijeća kad je to određeno zakonom, pojedinačne akte kojima se rješava o pravima, obvezama i
pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba, donose prvostupanjska tijela državne uprave.
Protiv pojedinačnih akata iz stavka 3. ovog članka koje
donosi Jedinstveni upravni odjel može se izjaviti žalba
nadležnom upravnom tijelu Županije, a protiv pojedinačnih akata koja u prvom stupnju donose upravna tijela
Županije može se izjaviti žalba nadležnom ministarstvu,
ako posebnim zakonom nije drukčije propisano.
U skladu s odredbama Zakona o upravnim sporovima,
protiv pojedinačnih akata iz ovog članka može se pokrenuti upravni spor.
Na donošenje akata iz ovog članka shodno se primjenjuju odredbe Zakona o općem upravnom postupku,
ako posebnim zakonom nije propisan postupak pred tijelima lokalne samouprave.
Članak 65.
Protiv pojedinačnih akata Općinskog vijeća i Općinskog
načelnika kojima se rješava o pravima, obvezama i pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba ne može se izjaviti
žalba, već se može pokrenuti upravni spor, ako posebnim
zakonom nije drukčije propisano.
Članak 66.
Nadzor zakonitosti pojedinačnih neupravnih akata koje
u samoupravnom djelokrugu donose Općinsko vijeće i
Općinski načelnik obavljaju nadležna središnja tijela
državne uprave, svako u svojem djelokrugu sukladno
posebnom zakonu.
Protiv rješenja kojim se pojedinačni neupravni akt proglašava ništavim nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
X. JAVNOST RADA
Članak 67.
Rad Općinskog vijeća, Općinskog načelnika i Jedinstvenog upravnog odjela je javan.
Članak 68.
Sjednice Općinskog vijeća su javne.
Nazočnost javnosti može se isključiti samo iznimno, u
slučajevima predviđenim posebnim zakonima i Poslovnikom Općinskog vijeća.
O radu Općinskog vijeća i odlukama koje Općinsko
vijeće donosi, kao i o temama o kojima Općinsko vijeće
raspravlja izvješćuje se javnost, a prijedlozi akata Općinskog vijeća odnosno akti Općinskog vijeća objavljuju se
na web stranicama Općine.
Radi izvješćivanja javnosti o radu Općinskog vijeća i
njegovih radnih tijela daju se priopćenja.
Ostvarivanje javnosti rada Općinskog vijeća podrobnije
se uređuje Poslovnikom Općinskog vijeća.
Članak 69.
Općinski načelnik je dužan upoznati javnost s obavljanjem poslova iz samoupravnog djelokruga Općine putem
sredstava javnog priopćavanja, web stranica Općine ili na
drugi prikladan način.
Članak 70.
Općina Lopar organizirati će svoj rad i poslovanje tako
da građani i pravne osobe mogu na jednostavan i djelotvoran način ostvariti svoja Ustavom zajamčena prava i zakonom zaštićene interese te ispunjavati građanske dužnosti.
Članak 71.
Građani i pravne osobe moraju biti javno obaviješteni o
svim važnim pitanjima za rad Jedinstvenog upravnog
odjela.
Članak 72.
Uvid u dokumentaciju i arhivsku građu Općine te druge
materijale u svezi s radom tijela Općine omogućit će se
svim pravnim i fizičkim osobama na temelju njihovog
zahtjeva, sukladno zakonu i općim aktima Općine kojima
se uređuje pravo na pristup informacijama.
Članak 73.
Na zgradama u kojima su smještena tijela Općine mora
biti istaknut naziv tijela.
XI.NEPOSREDNO SUDJELOVANJE GRAĐANA
U ODLUČIVANJU
Članak 74.
Građani mogu neposredno sudjelovati u odlučivanju o
lokalnim poslovima putem lokalnog referenduma (u daljnjem tekstu: referendum), mjesnog zbora građana i podnošenja prijedloga u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Članak 75.
Referendum se može raspisati radi odlučivanja o prijedlogu o promjeni Statuta, o prijedlogu općeg akta ili drugog
pitanja od lokalnog značaja iz djelokruga Općinskog
vijeća, kao i o drugim pitanjima određenim zakonom i
ovim Statutom.
Referendum temeljem odredbi zakona i ovog Statuta
raspisuje Općinsko vijeće.
Prijedlog za raspisivanje referenduma može dati najmanje jedna trećina članova Općinskog vijeća, Općinski
načelnik, 20% ukupnog broja birača upisanih u popis
birača i većina vijeća mjesnih odbora na području Općine.
Ako je raspisivanje referenduma predložila najmanje
jedna trećina članova Općinskog vijeća odnosno ako je
raspisivanje referenduma predložio Općinski načelnik, te
ako je raspisivanje referenduma predložila većina vijeća
mjesnih odbora na području Općine, Općinsko vijeće
dužno je izjasniti se o podnesenom prijedlogu te ako prijedlog prihvati, donijeti odluku o raspisivanju referenduma u roku od 30 dana od zaprimanja prijedloga. Odluka
o raspisivanju referenduma donosi se većinom glasova svih
članova Općinskog vijeća.
Ako je raspisivanje referenduma predložilo 20% od
ukupnog broja birača u jedinici, predsjednik Općinskog
vijeća dostavit će zaprimljeni prijedlog središnjem tijelu
državne uprave nadležnom za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu u roku od 8 dana od zaprimanja prijedloga. Središnje tijelo državne uprave nadležno za
lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu će u roku
od 60 dana od dana dostave utvrditi ispravnost podnesenog prijedloga, odnosno utvrditi je li prijedlog podnesen
od potrebnog broja birača u jedinici i je li referendumsko
pitanje sukladno odredbama Zakona te odluku o utvrđenom dostaviti Općinskom vijeću. Ako središnje tijelo
državne uprave nadležno za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu utvrdi da je prijedlog ispravan, Općinsko vijeće raspisat će referendum u roku od 30 dana od
zaprimanja odluke. Protiv odluke središnjeg tijela državne
uprave kojom je utvrđeno da prijedlog nije ispravan nije
dozvoljena žalba, već se može pokrenuti upravni spor
pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske.
Općinsko vijeće može raspisati savjetodavni referendum
o pitanjima iz svog djelokruga.
Članak 76.
Odluka o raspisivanju referenduma sadrži:
-naziv tijela koje raspisuje referendum
-područje za koje se raspisuje referendum
-naziv akta o kojem se odlučuje na referendumu,
odnosno naznaku pitanja o kojem, odnosno kojima
će birači odlučivati na referendumu
-obrazloženje akta ili pitanja o kojem, odnosno kojima
se raspisuje referendum
-referendumsko pitanje ili pitanja, odnosno jedan ili
više prijedloga o kojem će birači odlučivati
-dan održavanja referenduma.
Od dana objave odluke o raspisivanju referenduma do
dana održavanja referenduma ne smije proći manje od
20 niti više od 40 dana.
Članak 77.
Na referendumu imaju pravo sudjelovati birači koji
imaju prebivalište na području Općine Lopar, odnosno
na području za koje se raspisuje referendum i upisani su
u popis birača.
Članak 78.
Odluka donesena na referendumu obvezatna je za
Općinsko vijeće, osim odluke donesene na savjetodavnom
referendumu koja nije obvezatna.
Općinsko vijeće ne može donijeti akt ili odluku koja je
sadržajno suprotna odluci donesenoj na referendumu prije
proteka roka od godine dana od dana održavanja referenduma.
O istom pitanju, odnosno pitanjima, ne može se
ponovno raspisati referendum prije proteka roka od 6
mjeseci od dana održanog referenduma.
Članak 79.
Postupak provođenja referenduma i odluke donijete na
referendumu podliježu nadzoru zakonitosti općih akata,
kojeg provodi središnje tijelo državne uprave nadležno
za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Članak 80.
Radi izjašnjavanja građana o pojedinim pitanjima od
lokalnog značenja, raspravljanja o potrebama i interesima
građana te davanja prijedloga za rješavanje pitanja od
lokalnog značaja sazivaju se zborovi građana.
Mjesne zborove građana može sazvati Općinsko vijeće
kada traži mišljenje od mjesnog zbora građana o prijedlogu općeg akta ili drugog pitanja iz djelokruga Općine,
kao i o drugim pitanjima određenim zakonom.
Odlukom o sazivanju mjesnog zbora građana određuje
se pitanje o kojem se traži mišljenje i područje za koje
se saziva mjesni zbor građana.
Mjesni zbor građana saziva se najmanje osam dana prije
održavanja putem sredstava javnog priopćavanja, oglašavanjem na plakatima, oglasnim pločama mjesnih odbora
i slično.
Članak 81.
Odluke na mjesnom zboru građana donose se javnim
glasovanjem, osim ako se većinom glasova prisutnih građana ne donese odluka o tajnom glasovanju.
Odluka donijeta na mjesnom zboru građana obvezatna
je za mjesni odbor, ali ne obvezuje Općinsko vijeće.
Članak 82.
Građani imaju pravo Općinskom vijeću predlagati
donošenje određenog akta ili rješavanje određenog pitanja
iz djelokruga Općinskog vijeća.
Općinsko vijeće mora raspravljati o prijedlogu iz stavka
1. ovog članka ako prijedlog potpisom podrži najmanje
10% birača upisanih u popis birača Općine.
Općinsko vijeće dužno je dati odgovor podnositeljima
prijedloga najkasnije u roku od 3 mjeseca od prijema prijedloga.
Članak 83.
Građani i pravne osobe imaju pravo podnositi predstavke i pritužbe na rad tijela Općine kao i na rad Jedinstvenog upravnog odjela te na nepravilan odnos zaposlenih u tim tijelima kada im se obraćaju radi ostvarivanja
svojih prava i interesa ili izvršavanja svojih građanskih
dužnosti.
Na podnijete predstavke i pritužbe čelnik tijela Općine,
odnosno pročelnik Jedinstvenog upravnog odjela dužan je
građanima i pravnim osobama odgovoriti u roku od 30
dana od dana podnošenja predstavke odnosno pritužbe.
Članak 84.
Građani imaju pravo izjašnjavati se o pitanjima iz djelokruga Općine koja neposredno i svakodnevno utječu na
njihov život i rad i putem iznošenja pisanih mišljenja, primjedbi i prijedloga.
Općinski načelnik određuje mjesto na kojem će građani
ulagati pismena iz stavka 1. ovog članka.
Članak 85.
Općinski načelnik saziva jednom godišnje, sastanak s
građanima, radi izjašnjavanja o pitanjima iz samoupravnog
djelokruga koja neposredno i svakodnevno utječu na njihov život i rad.
XII. MJESNA SAMOUPRAVA
1. OSNIVANJE MJESNIH ODBORA
Članak 86.
Kao oblik neposrednog sudjelovanja građana u odlučivanju o lokalnim poslovima od neposrednog i svakodnevnog utjecaja na život i rad građana, na području Općine
osnivaju se mjesni odbori.
Mjesni odbor se osniva za jedno naselje, više međusobno povezanih manjih naselja ili za dio naselja, koji u
odnosu na ostale dijelove čine zasebno razgraničenu cjelinu (dio naselja), na način i po postupku propisanim zakonom, ovim Statutom i posebnom odlukom Općinskog
vijeća, kojom se detaljnije uređuje postupak i način izbora
tijela mjesnog odbora.
Mjesni odbor je pravna osoba.
Članak 87.
Inicijativu i prijedlog za osnivanje mjesnog odbora može
dati 10% građana upisanih u popis birača za područje za
koje se predlaže osnivanje mjesnog odbora i njihove organizacije i udruženja, zborovi građana, Općinsko vijeće te
Općinski načelnik.
Inicijativa u smislu stavka 1. ovog članka mora se obrazložiti, podnosi se u pisanom obliku, a upućuje se Odboru
za mjesnu samoupravu.
2.TIJELA MJESNOG ODBORA, IZBOR, OVLASTI I NADZOR ZAKONITOSTI
Članak 88.
Tijela mjesnog odbora su Vijeće mjesnog odbora i predsjednik vijeća mjesnog odbora.
Vijeće Mjesnog odbora ima 5 članova.
Mandat članova Vijeća mjesnog odbora traje četiri
godine.
Vijeće mjesnog odbora donosi program rada mjesnog
odbora, pravila mjesnog odbora, Poslovnik o svom radu
u skladu sa Statutom, financijski plan i godišnji obračun
te obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i ovim Statutom.
Članak 89.
Vijeće mjesnog odbora biraju građani s područja mjesnog odbora koji imaju biračko pravo.
Za člana Vijeća mjesnog odbora može biti biran građanin koji ima biračko pravo i prebivalište na području mjesnog odbora čije se Vijeće bira.
Članovi Vijeća biraju se na neposrednim izborima, tajnim glasovanjem, razmjernim izbornim sustavom. Postupak izbora članova Vijeća mjesnih odbora uređuje Općinsko vijeće općim aktom, odgovarajućom primjenom odredaba zakona kojim se uređuje izbor članova
predstavničkih tijela.
Izbore za članove Vijeća mjesnih odbora raspisuje
Općinsko vijeće.
Članak 90.
Vijeće mjesnog odbora iz svog sastava većinom glasova
svih članova bira predsjednika vijeća na vrijeme od četiri
godine.
Predsjednik vijeća mjesnog odbora u skladu sa Statutom
predstavlja mjesni odbor i za svoj rad odgovara Vijeću
mjesnog odbora.
Za obavljanje pojedinih poslova iz samoupravnog djelokruga Općine, koji su od neposrednog i svakodnevnog
utjecaja na život i rad građana na području mjesnog
odbora predsjednik vijeća mjesnog odbora odgovara
Općinskom načelniku.
Članak 91.
Vijeće mjesnog odbora, u skladu sa Statutom radi
raspravljanja o potrebama i interesima građana te davanja
prijedloga za rješavanje pitanja od mjesnog značaja, može
sazivati mjesne zborove građana.
Mjesni zbor građana saziva se za dio područja mjesnog
odbora koji čini određenu cjelinu (dio naselja).
Mjesni zbor građana vodi predsjednik Vijeća mjesnog
odbora ili član Vijeća mjesnog odbora kojeg odredi Vijeće.
Članak 92.
U svom radu mjesni odbor mora se pridržavati Zakona i
ovog Statuta.
Nadzor nad zakonitošću rada tijela mjesnog odbora
obavlja Općinski načelnik, koji može raspustiti Vijeće mjesnog odbora ako ono učestalo krši ovaj Statut, pravila mjesnog odbora ili ne izvršava povjerene mu poslove.
3. PROGRAM RADA MJESNOG ODBORA
Članak 93.
Vijeće mjesnog odbora donosi godišnji program rada
mjesnog odbora, te ga podnosi na potvrdu zboru građana.
Program rada iz stavka 1. ovog članka mora se zasnivati
na realnim potrebama i mogućnostima, a donosi se najkasnije do kraja listopada prethodne godine, za narednu
godinu.
Članak 94.
Program rada mjesnog odbora sadržava popis aktivnosti
te izvore sredstava za njihovu realizaciju.
Jedan primjerak programa iz stavka 3. članka 89. ovog
Statuta dostavlja se Općinskom načelniku.
4. PRAVILA MJESNOG ODBORA
Članak 95.
Osnovama pravila mjesnih odbora propisuje se kako slijedi:
-izbor predsjednika i članova vijeća mjesnog odbora
ograničava se na najviše dva uzastopna mandata;
-predsjednik i članovi vijeća mjesnog odbora navedene
dužnosti obavljaju volonterski, bez naknade.
Suglasno osnovama pravila, odnosno odredbama stavka
1. ovog članka, mjesni odbori donose pravila mjesnog
odbora.
5.NAČIN FINANCIRANJA DJELATNOSTI MJESNIH ODBORA
Članak 96.
Za djelatnost mjesnih odbora, u smislu osiguravanja
nužnih sredstava za njihovo poslovanje (minimalne administrativne troškove) te za obavljanje povjerenih im
poslova iz samoupravnog djelokruga Općine, mjesnim
odborima se sredstva osiguravaju u proračunu Općine.
Za financiranje svojih djelatnosti, koje nisu obuhvaćene
stavkom 1. ovog članka, mjesni odbori mogu osiguravati
druga sredstva i to:
-prihode od imovine i imovinskih prava mjesnih
odbora;
-donacije je pravnih subjekata i građana.
6.OBAVLJANJE ADMINISTRATIVNIH I DRUGIH POSLOVA ZA MJESNE ODBORE
Članak 97.
Mjesni odbori organiziraju odgovarajući način administrativnog i financijskog poslovanja za svoje potrebe,
sukladno propisima.
Članak 98.
Jedinstveni upravni odjel osigurava odgovarajuće uvjete
radi pružanja pomoći mjesnim odborima u obavljanju
administrativnih, računovodstvenih i drugih odgovarajućih
poslova.
XIII. PRAVA NACIONALNIH MANJINA
Članak 99.
Pripadnici nacionalnih manjina u Općini imaju pravo
sudjelovati u javnom životu i upravljanju lokalnim poslovima putem vijeća i predstavnika nacionalnih manjina (u
daljnjem tekstu: vijeća i predstavnici nacionalnih manjina).
Članak 100.
Vijeća i predstavnici nacionalnih manjina u Općini
imaju pravo:
-predlagati tijelima Općine mjere za unapređivanje
položaja nacionalne manjine u Općini, uključujući
davanje prijedloga općih akata kojima se uređuju pitanja od značaja za nacionalnu manjinu tijelima koja ih
donose
-isticati kandidate za dužnosti u tijelima Općine
-biti obaviješteni o svakom pitanju o kojem ce raspravljati Općinsko vijeće i radna tijela Općinskog vijeća, a
tiče se položaja nacionalne manjine
-davati mišljenja i prijedloge na programe radijskih i
televizijskih postaja na lokalnoj razini namijenjene
nacionalnim manjinama ili na programe koji se
odnose na manjinska pitanja.
Način, rokovi i postupak ostvarivanja prava iz stavka 1.
ovog članka uređuje se općim aktima Općine.
Članak 101.
U pripremi prijedloga općih akata Općinski načelnik je
dužan od vijeća i predstavnika nacionalnih manjina zatražiti mišljenje i prijedloge o odredbama kojima se uređuju
prava i slobode nacionalnih manjina.
Članak 102.
Vijeća i predstavnici nacionalnih manjina mogu ovlastiti
koordinaciju vijeća i predstavnika nacionalnih manjina,
ako je osnovana, da u njihovo ime poduzima pojedine radnje iz članka 101. ovog Statuta.
Članak 103.
Sredstva za rad vijeća i predstavnika nacionalnih
manjina, uključujući sredstva za obavljanje administrativnih poslova za njihove potrebe, osiguravaju se u proračunu Općine.
U proračunu se mogu osigurati i sredstva za provođenje
određenih aktivnosti utvrđenih programom rada vijeća i
predstavnika nacionalnih manjina.
Sredstva koja vijeća i predstavnici nacionalnih manjina
ostvare iz proračuna Općine mogu se koristiti isključivo
za namjene određene proračunom, odnosno odlukom
kojom se uređuje izvršavanje proračuna.
Način financiranja rada i programa vijeća i predstavnika
nacionalnih manjina uređuje se odlukom koju donosi
Općinsko vijeće.
Članak 104.
Statuti vijeća nacionalnih manjina te financijski planovi i
završni računi vijeća i predstavnika nacionalnih manjina
objavljuju se u »Službenim novinama Primorsko-goranske
županije«.
XIV. USTROJSTVO I RAD JAVNIH SLUŽBI
Članak 105.
Za obavljanje poslova iz svog samoupravnog djelokruga, Općina može osnovati trgovačka društva i ustanove
u svom vlasništvu, sukladno posebnom Zakonu.
Trgovačka društva i ustanove iz stavka 1. ovog članka
djelatnosti iz njihova djelokruga obavljaju kao javnu
službu.
Članak 106.
Općina nadzire rad i vodi brigu o racionalnom i zakonitom radu trgovačkih društava i ustanova u svom vlasništvu.
Trgovačka društva i ustanove iz stavka 1. ovog članka
obvezni su Općinu redovito izvještavati o svom radu,
odnosno poslovanju, u rokovima kako odluči Općinsko
vijeće.
XV.OBLICI SURADNJE S DRUGIM JEDINICAMA LOKALNE TE PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE
Članak 107.
Općina posebno surađuje sa Primorsko-goranskom
županijom, te svim jedinicama lokalne samouprave u njezinu sastavu.
Članak 108.
Općina može uspostaviti i posebne prijateljske odnose s
drugim Općinama i gradovima u Republici Hrvatskoj, kao
i u inozemstvu, sukladno Zakonu.
O prijateljskom odnosu potpisuje se posebna povelja,
koju u ime Općine potpisuje Općinski načelnik, sukladno
Odluci Općinskog vijeća.
Članak 109.
Radi ostvarivanja suradnje u smislu članka 108. ovog
Statuta, Općina s drugim Općinama može osnovati trgovačka društva i ustanove u zajedničkom vlasništvu, zajednička upravna tijela te uspostaviti druge odgovarajuće
oblike suradnje.
XVI.NADZOR ZAKONITOSTI RADA I OPĆIH
AKATA
Članak 110.
Nadzor zakonitosti rada Općinskog vijeća obavlja središnje tijelo državne uprave nadležno za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Kada utvrdi nepravilnosti u radu Općinskog vijeća središnje tijelo državne uprave nadležno za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu donijet će odluku kojom
će sjednicu Općinskog vijeća ili njezin dio proglasiti nezakonitom, a akte donesene na sjednici proglasiti ništavim.
Protiv odluke iz stavka 2. ovog članka nije dopuštena
žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim
upravnim sudom Republike Hrvatske.
Na prijedlog središnjeg tijela državne uprave nadležnog
za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu Vlada
Republike Hrvatske istovremeno će raspustiti predstavničko tijelo i razriješiti općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana i njihovog zamjenika koji je izabran
zajedno s njima ako u zakonom određenom roku ne
bude donesen proračun, odnosno odluka o privremenom
financiranju.
Članak 111.
Nadzor zakonitosti općih akata koje u samoupravnom
djelokrugu donosi Općinsko vijeće obavljaju uredi državne
uprave u županijama i nadležna središnja tijela državne
uprave, svako u svojem djelokrugu, sukladno posebnom
zakonu.
Predsjednik Općinskog vijeća dužan je dostaviti Statut,
Poslovnik, proračun ili drugi opći akt predstojniku ureda
državne uprave u županiji zajedno s izvatkom iz Zapisnika
koji se odnosi na postupak donošenja općeg akta propisan
Statutom i Poslovnikom u roku od 15 dana od dana donošenja općeg akta.
Predsjednik Općinskog vijeća dužan je akte iz stavka 2.
ovog članka bez odgode dostaviti Općinskom načelniku.
XVII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 112.
Prijedlog za promjenu Statuta Općine može podnijeti
Općinski načelnik ili najmanje jedna trećina članova
Općinskog vijeća.
Prijedlog mora biti obrazložen a podnosi se predsjedniku Općinskog vijeća.
O promjeni Statuta Općine odlučuje Općinsko vijeće
većinom glasova svih članova Općinskog vijeća.
Članak 113.
Odluke i drugi opći akti doneseni na temelju Statuta
Općine i Zakona uskladiti će se s odredbama ovog Statuta
i zakona kojim se uređuje pojedino područje u zakonom
propisanom roku.
Do donošenja općih akata u skladu s odredbama ovog
Statuta primjenjivat će se opći akti Općine u onim odredbama koje nisu u suprotnosti s odredbama zakona i ovog
Statuta.
U slučaju suprotnosti odredbi općih akata iz stavka 1.
ovog članka neposredno će se primjenjivati odredbe
zakona i ovog Statuta.
Članak 114.
Danom stupanja na snagu ovoga Statuta prestaje važiti
Statut Općine (»Službene novine PGŽ« broj 13/13 i 36/13).
Članak 115.
Ovaj Statut stupa na snagu osmog dana od dana objave
u »Službenim novinama Primorsko-goranske županije«
KLASA:011-03/18-01/01
URBROJ:2169/02-18-01/08
Lopar, 26. ožujka 2018.
OPĆINSKO VIJEĆE OPĆINE LOPAR
Predsjednik Općinskog vijeća
Dino Ivanić, bacc.oec., v.r.
|