Na temelju članka 61. stavka 4. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj)
samoupravi (»Narodne novine« broj 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09,
150/11, 144/12 i 19/13 - pročišćeni tekst), odredbi Zakona o lokalnim izborima
(»Narodne novine« broj 144/12) te članka 40. i 78. Statuta Grada Krka
(»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 28/09, 41/09 i 13/13),
Gradsko vijeće Grada Krka, na sjednici održanoj 11. ožujka 2014. godine,
donijelo je
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovom se Odlukom uređuje izbor članova vijeća mjesnih odbora (u daljnjem
tekstu: vijeće MO) na području Grada Krka (u daljnjem tekstu: Grad).
Riječi i pojmovi u ovoj Odluci koji imaju rodno značenje odnose se jednako
na muški i ženski rod, bez obzira na to u kojem su rodu navedeni.
Članak 2.
Članove vijeća MO biraju građani s područja mjesnog odbora koji imaju
biračko pravo.
Članovi vijeća MO se biraju na neposrednim izborima (u daljnjem tekstu:
izbori), tajnim glasovanjem, razmjernim izbornim sustavom.
Za člana vijeća MO može biti biran građanin koji ima biračko pravo i
prebivalište na području mjesnog odbora čije se vijeće MO bira.
Članak 3.
Jamči se sloboda opredjeljenja birača i tajnost njihova glasovanja.
Birač na istim izborima može glasovati samo jedanput.
Nitko ne može glasovati u ime druge osobe.
Nitko ne može zahtijevati izjašnjavanje birača o njegovom glasačkom
opredjeljenju.
Birač je slobodan objaviti svoje glasačko opredjeljenje.
Nitko ne može biti pozvan na odgovornost zbog glasovanja ili zbog toga što
nije glasovao.
Članak 4.
Izbore za članove vijeća MO raspisuje Gradsko vijeće Grada Krka (u daljnjem
tekstu: Gradsko vijeće).
Odlukom Gradskog vijeća kojom se raspisuju izbori određuje se dan njihove
provedbe.
Od dana raspisivanja izbora do dana održavanja izbora ne može proteći manje
od 30 niti više od 60 dana.
Članak 5.
Redovni izbori za članove vijeća MO održavaju se, u pravilu, treće nedjelje
u svibnju svake četvrte godine.
Prijevremeni izbori za članove vijeća MO kojima je mandat prestao zbog
raspuštanja, održavaju se u roku od 90 dana od dana raspuštanja vijeća MO.
Ako bi se prijevremeni izbori iz stavka 2. ovoga članka trebali održati u
kalendarskoj godini u kojoj se održavaju redovni izbori, a prije njihovog
održavanja, u tom se mjesnom odboru prijevremeni izbori neće održati.
Članak 6.
Mandat članova vijeća MO izabranih na redovnim izborima počinje danom
konstituiranja vijeća MO i traje do stupanja na snagu odluke Gradskog vijeća o
raspisivanju izbora ili raspuštanju vijeća MO u skladu s ovom Odlukom.
Od dana stupanja na snagu odluke Gradskog vijeća o raspisivanju izbora pa do
izbora novog predsjednika vijeća MO, predsjednik vijeća MO može obavljati samo
poslove koji su neophodni za redovito i nesmetano funkcioniranje mjesnog
odbora.
Mandat članova vijeća MO izabranih na prijevremenim izborima počinje danom
konstituiranja vijeća MO i traje do isteka tekućeg mandata članova vijeća MO
izabranih na redovnim izborima.
Članovi vijeća MO nemaju obvezujući mandat i nisu opozivi.
Član vijeća MO ne može biti kazneno gonjen niti odgovoran na bilo koji drugi
način zbog glasovanja, izjava ili iznesenih mišljenja i stavova na sjednicama
vijeća MO.
Članak 7.
- službenik i namještenik Gradske uprave Grada Krka.
Članak 8.
Osoba koja obnaša neku od nespojivih dužnosti može se kandidirati za člana
vijeća MO, a ako bude izabrana za člana vijeća MO, do dana konstituiranja dužna
je o obnašanju nespojive dužnosti, odnosno prihvaćanju dužnosti člana vijeća MO
obavijestiti Jedinstveni upravni odjel Grada Krka.
Član vijeća MO koji za vrijeme trajanja mandata prihvati obnašanje nespojive
dužnosti dužan je o tome obavijestiti predsjednika vijeća MO u roku od osam
dana od prihvaćanja dužnosti, a mandat mu počinje mirovati protekom tog roka.
Članu vijeća MO koji ne dostavi obavijest iz stavaka 1. i 2. ovoga članka
mandat miruje po sili zakona.
Po prestanku obnašanja nespojive dužnosti član vijeća MO nastavlja s
obnašanjem dužnosti na temelju prestanka mirovanja mandata, ako podnese pisani
zahtjev predsjedniku vijeća MO. Pisani zahtjev dužan je podnijeti u roku od
osam dana od dana prestanka obnašanja nespojive dužnosti, a mirovanje mandata
prestat će osmog dana od dana podnošenja pisanog zahtjeva.
Ako član vijeća MO po prestanku obnašanja nespojive dužnosti ne podnese
pisani zahtjev iz stavka 4. ovoga članka,
smatrat će se da mu mandat miruje iz osobnih razloga.
Član vijeća ima pravo tijekom trajanja mandata staviti svoj mandat u
mirovanje iz osobnih razloga, podnošenjem pisanog zahtjeva predsjedniku vijeća
MO.
Mirovanje mandata na temelju pisanog zahtjeva iz stavka 6. ovoga članka
počinje teći od dana dostave pisanog zahtjeva sukladno s pravilima o dostavi
propisanim Zakonom o općem upravnom postupku, a ne može trajati kraće od šest
mjeseci. Član vijeća MO nastavlja s obnašanjem dužnosti na temelju prestanka
mirovanja mandata, osmoga dana od dostave obavijesti predsjedniku vijeća MO.
Člana vijeća MO kojemu mandat miruje za vrijeme mirovanja mandata zamjenjuje
zamjenik, u skladu s ovom Odlukom.
Na sjednici vijeća MO umjesto člana vijeća MO koji je stavio mandat u
mirovanje ili mu je mandat prestao po sili zakona, pravo sudjelovanja i
odlučivanja ima zamjenik tog člana određen sukladno ovoj Odluci.
Nastavljanje s obnašanjem dužnosti člana vijeća MO na temelju prestanka
mirovanja mandata može se tražiti samo jedanput u tijeku trajanja mandata.
Članak 9.
Članu vijeća MO mandat prestaje prije isteka redovitog četverogodišnjeg
mandata u sljedećim slučajevima:
- ako podnese ostavku, danom dostave pisane ostavke sukladno pravilima o
dostavi propisanim Zakonom o općem upravnom postupku,
- ako je pravomoćnom sudskom odlukom potpuno lišen poslovne sposobnosti,
danom pravomoćnosti sudske odluke,
- ako je pravomoćnom sudskom presudom osuđen na bezuvjetnu kaznu zatvora u
trajanju dužem od šest mjeseci, danom pravomoćnosti sudske presude,
- ako mu prestane prebivalište na području mjesnog odbora, danom prestanka
prebivališta,
- ako mu prestane hrvatsko državljanstvo, danom prestanka državljanstva
sukladno Zakonu o hrvatskom državljanstvu,
- smrću.
Pisana ostavka člana vijeća MO podnesena na način propisan stavkom 1.
podstavkom 1. ovoga članka treba biti zaprimljena najkasnije tri dana prije
zakazanog održavanja sjednice vijeća. Pisana ostavka člana vijeća MO treba biti
ovjerena kod javnog bilježnika najranije osam dana prije njezina podnošenja.
Ostavka podnesena suprotno stavku 1. podstavku 1. i stavku 2. ovoga članka
ne proizvodi pravni učinak.
Članak 10.
Članovi vijeća MO imaju zamjenike koji obnašaju tu dužnost ako članu vijeća
MO mandat miruje ili prestane prije isteka vremena na koje je izabran.
Člana vijeća MO izabranog na kandidacijskoj listi političke stranke
zamjenjuje neizabrani kandidat s iste liste s koje je izabran i član kojem je
mandat prestao ili mu miruje, a određuje ga politička stranka koja je bila
predlagatelj kandidacijske liste.
Člana vijeća MO izabranog na kandidacijskoj listi dviju ili više političkih
stranaka zamjenjuje neizabrani kandidat s iste liste s koje je izabran i član
kojem je mandat prestao ili mu miruje, a određuju ga političke stranke sukladno
sporazumu, odnosno ako sporazum nije zaključen, određuju ga dogovorno, a ako ne
postignu dogovor, zamjenjuje ga prvi sljedeći neizabrani kandidat s liste. O
sklopljenom sporazumu kao i o postignutom dogovoru političke stranke dužne su
obavijestiti predsjednika vijeća MO i Jedinstveni upravni odjel Grada Krka.
Člana vijeća MO izabranog na kandidacijskoj listi grupe birača zamjenjuje
prvi sljedeći neizabrani kandidat s te liste.
Člana vijeća MO izabranog na kandidacijskoj listi političke stranke koja je
nakon provedenih izbora brisana iz registra političkih stranaka zamjenjuje prvi
sljedeći neizabrani kandidat s liste.
II. KANDIDIRANJE
Članak 11.
Kandidiranje je postupak predlaganja kandidacijskih lista od strane
ovlaštenih predlagatelja.
Ovlašteni predlagatelji kandidacijskih lista su političke stranke i birači.
Predlagatelji kandidacijskih lista dužni su poštovati načelo ravnopravnosti
spolova, sukladno s posebnim zakonom.
Članak 12.
Pravo predlaganja kandidacijskih lista imaju sve političke stranke
registrirane u Republici Hrvatskoj na dan stupanja na snagu odluke o
raspisivanju izbora.
Kandidacijske liste može predložiti jedna politička stranka te dvije ili
više političkih stranaka.
Političke stranke samostalno utvrđuju redoslijed kandidata na kandidacijskim
listama na način predviđen njihovim statutom, odnosno posebnom odlukom
donesenom na temelju statuta.
Političke stranke određuju na temelju odredbi svojih statuta ovlaštenog
podnositelja kandidacijske liste.
Članak 13.
Birači mogu predlagati kandidacijske liste.
Kada birači kao ovlašteni predlagatelji predlažu kandidacijsku listu grupe
birača, za pravovaljanost prijedloga kandidacijske liste za izbor članova
vijeća MO dužni su prikupiti najmanje 20 potpisa birača.
Kada birači predlažu kandidacijske liste, podnositelji kandidacijske liste
grupe birača su prva tri po redu potpisnika kandidacijske liste.
Članak 14.
Potpisi birača prikupljaju se na propisanom obrascu u koji se unose: ime i
prezime birača, njegovo prebivalište, broj važeće osobne iskaznice birača i
mjesto njezina izdavanja te potpis birača.
Članak 15.
Uz prijedlog kandidacijske liste dostavlja se očitovanje o prihvaćanju
kandidature svakog kandidata na listi, ovjereno kod javnog bilježnika ili
izbornog povjerenstva.
U prijedlogu kandidacijske liste obvezatno se navodi naziv kandidacijske
liste i nositelj liste, a kandidati moraju biti na listi poredani od rednog
broja 1 zaključno do rednog broja koliko ih se bira.
Ako predlagatelj predloži više kandidata od utvrđenog broja članova vijeća
MO koje se bira na izborima, smatra se da su pravovaljano predloženi samo
kandidati zaključno do broja koji se biraju u vijeće MO.
Ako predlagatelj predloži manje kandidata od utvrđenog broja članova vijeća
MO koje se bira na izborima, kandidacijska lista nije pravovaljana.
Naziv kandidacijske liste jest puni naziv političke stranke, dvaju ili više
političkih stranaka koja je, odnosno koje su predložile kandidacijsku listu.
Ako su političke stranke registrirale skraćeni naziv stranke odnosno stranaka,
u nazivu će se koristiti i kratice.
Ako su kandidacijsku listu predložili birači, njezin naziv je »Kandidacijska
lista grupe birača Mjesnog odbora ________________«.
Nositelj kandidacijske liste prvi je predloženi kandidat na listi.
Za svakog od kandidata u prijedlogu kandidacijske liste obvezatno se navodi
ime i prezime kandidata, nacionalnost, prebivalište, datum rođenja, osobni
identifikacijski broj (OIB) i spol.
Članak 16.
Kandidacijske liste moraju prispjeti izbornom povjerenstvu u roku od 14 dana
od dana stupanja na snagu odluke o raspisivanju izbora.
Izborno povjerenstvo će pri zaprimanju kandidacijskih lista provjeriti jesu
li one podnesene sukladno s ovom Odlukom.
Ako izborno povjerenstvo ocijeni da kandidacijska lista nije podnesena u
skladu s ovom Odlukom, pozvat će podnositelja da u roku od 48 sati, a
najkasnije do isteka roka za kandidiranje, ukloni uočene nedostatke.
Izborno povjerenstvo može podnositelju odrediti i kraći rok za uklanjanje
nedostataka ako rok za kandidiranje istječe za manje od 48 sati.
Članak 17.
Izborno povjerenstvo utvrđuje pravovaljanost predloženih kandidacijskih
lista odnosno u skladu s ovom Odlukom.
Pravovaljane kandidacijske liste izborno povjerenstvo će prihvatiti, a
nepravodobne i nepravovaljane liste rješenjem će odbaciti odnosno odbiti.
Članak 18.
Zbirna lista je lista u koju se unose podaci o svim pravovaljanim
kandidacijskim listama.
Zbirnu listu sastavlja nadležno izborno povjerenstvo nakon što utvrdi
pravovaljanost svih kandidacijskih lista.
Zbirna lista sadrži naziv svake kandidacijske liste te ime i prezime
nositelja svake liste.
Kandidacijske liste unose se na zbirnu listu prema abecednom redu punog
naziva političke stranke odnosno dviju ili više političkih stranaka koja je,
odnosno koje su predložile kandidacijsku listu, odnosno prema abecednom redu
prezimena nositelja kandidacijske liste grupe birača. Ako je više stranaka
predložilo zajedničku kandidacijsku listu, ona će se unijeti na zbirnu listu
prema nazivu prve po redu političke stranke u prijedlogu.
Članak 19.
Izborno povjerenstvo će u roku od 72 sata od isteka roka za kandidiranje,
objaviti na oglasnoj ploči mjesnog odbora za čije se vijeće MO izbori provode i
na internetskim stranicama Grada sve pravovaljane predložene kandidacijske
liste i zbirnu listu za izbor članova vijeća MO.
Članak 20.
Političke stranke koje su predložile prihvaćene kandidacijske liste, mogu na
način predviđen njihovim statutom, odnosno posebnom odlukom donesenom na
temelju statuta odustati od te liste najkasnije 48 sati nakon što je kao
prihvaćena bila objavljena od strane izbornog povjerenstva. Za kandidacijsku
listu grupe birača odluku o odustajanju donosi nositelj liste.
Pisana odluka o odustanku mora prispjeti izbornom povjerenstvu u roku iz
stavka 1. ovoga članka.
Odustanak jednog ili više kandidata s kandidacijske liste nije dopušten
nakon isteka roka za kandidiranje te se neće uvažiti i takva će kandidacijska
lista ostati pravovaljanom s imenima svih objavljenih kandidata.
U slučaju odustanka jednog ili više kandidata s kandidacijske liste prije
isteka roka za kandidiranje, izborno povjerenstvo će na odgovarajući način
primijeniti odredbu članka 16. stavka 3. ove Odluke.
Članak 21.
Ako je neki od kandidata dao očitovanje o prihvaćanju kandidature na više
kandidacijskih lista za izbor u isto vijeće MO, izborno povjerenstvo će pozvati
tog kandidata da se u roku od 48 sati od isteka roka za kandidiranje očituje
pri kojoj kandidaturi ostaje.
Izborno povjerenstvo pozvat će predlagatelja liste s koje je kandidat iz
stavka 1. ovoga članka odustao da listu dopuni drugim kandidatom u roku od 24
sata.
Ako predlagatelj iz stavka 2. ovoga članka ne dopuni listu, izborno
povjerenstvo postupit će u skladu s odredbom članka 17. ove Odluke.
Članak 22.
Ako neki od kandidata na kandidacijskoj listi umre u vremenu od dana objave
kandidacijske liste, politička stranka odnosno dvije ili više političkih
stranaka koje su predložile kandidata i podnositelji kandidacijske liste grupe
birača, mogu umjesto njega predložiti novog kandidata, bez prikupljanja
potpisa, sve do 10 dana prije dana održavanja izbora.
Kandidat koji je umro brisat će se s kandidacijske liste, a kandidat kojim
je dopunjena kandidacijska lista stavlja se na posljednje mjesto na listi.
Redoslijed ostalih kandidata na listi navedenih iza kandidata koji je umro
pomiče se za jedno mjesto prema gore.
Ako je kandidat koji je umro nositelj liste, lista će se dopuniti na način
određen stavkom 2. ovoga članka, a nositelj liste postat će drugi po redu
kandidat naveden na kandidacijskoj listi.
Kandidacijska lista dopunjena novim kandidatom sukladno sa stavcima 2. i 3.
ovoga članka objavljuje se na oglasnoj ploči mjesnog odbora za čije se vijeće
izbori provode i na internetskim stranicama Grada u roku od 24 sata od izvršene
dopune kandidacijske liste.
Ako neki od kandidata na kandidacijskoj listi umre u vremenu kraćem od 10
dana prije dana održavanja izbora, kandidacijska lista smatrat će se
pravovaljanom.
Članak 23.
Kandidati, nositelji kandidacijskih lista grupe birača, političke stranke
odnosno dvije ili više političkih stranaka, naznačeni na objavljenoj listi
kandidata i zbirnoj listi imaju pravo na izbornu promidžbu pod jednakim
uvjetima.
Izborna promidžba počinje danom objave zbirnih lista, a prestaje 24 sata
prije dana održavanja izbora.
Članak 24.
Izborna šutnja počinje protekom vremena izborne promidžbe, a završava na dan
održavanja izbora u 19 sati. Za vrijeme izborne šutnje zabranjuje se javno
predstavljanje i obrazlaganje izbornih programa biračima, nagovaranje birača da
glasuju za određenu kandidacijsku listu, objavljivanje prethodnih, neslužbenih
rezultata izbora, izjava i intervjua sudionika izborne promidžbe te navođenje
njihovih izjava ili pisanih djela.
III. IZBOR ČLANOVA VIJEĆA
Članak 25.
Broj članova vijeća MO utvrđuje se Statutom Grada Krka.
Članak 26.
Članovi vijeća MO biraju se razmjernim izbornim sustavom, na način da cijelo
područje mjesnog odbora čini jednu izbornu jedinicu. Svi birači koji imaju
prebivalište na području mjesnog odbora i koji pristupe glasovanju, na temelju
kandidacijskih lista, biraju sve članove vijeća MO.
Članak 27.
Pravo na sudjelovanje u diobi mjesta u vijeću MO imaju liste koje na
izborima dobiju najmanje 5 % važećih glasova birača.
Broj članova vijeća MO koji će biti izabran sa svake kandidacijske liste
utvrđuje se na način da se ukupan broj važećih glasova koje je dobila kandidacijska
lista dijeli s brojevima od 1 do zaključno broja koliko se članova vijeća MO
bira, pri čemu se uvažavaju i decimalni ostaci. Od svih tako dobivenih
rezultata, mjesta u vijeću MO osvajaju one liste na kojima se iskaže onoliko
brojčano najvećih rezultata uključujući decimalne ostatke koliko se članova
vijeća MO bira. Svaka od tih lista dobiva onoliki broj mjesta u predstavničkom
tijelu koliko je postigla pojedinačnih rezultata među onoliko brojčano najvećih
rezultata koliko se članova vijeća MO bira.
Ako su glasovi tako podijeljeni da se ne može utvrditi koja bi između dvije
ili više lista dobila mjesto u vijeću MO, ono će pripasti onoj listi koja je
dobila više glasova.
Ako su dvije ili više lista dobile isti broj glasova te se ne može utvrditi
koja bi lista dobila mjesto u vijeću MO, ono će pripasti svakoj od tih lista.
U slučaju iz stavka 4. ovoga članka, broj članova vijeća MO povećat će se te
broj članova vijeća MO može biti paran.
Članak 28.
Sa svake kandidacijske liste izabrani su kandidati od rednog broja 1 pa do
rednog broja koliko je određena lista dobila mjesta u vijeću MO.
IV. TIJELA ZA PROVEDBU IZBORA
Članak 29.
Tijela za provedbu izbora za članove vijeća MO su izborno povjerenstvo i
birački odbori.
Članovi izbornog povjerenstva i biračkih odbora mogu biti samo osobe koje
imaju biračko pravo.
Članovi izbornog povjerenstva i biračkih odbora imaju pravo na naknadu za
svoj rad.
Članak 30.
Izborno povjerenstvo ima stalni i prošireni sastav.
Stalni sastav izbornog povjerenstva čine predsjednik, potpredsjednik i
četiri člana.
Stalni sastav izbornog povjerenstva imenuje Gradonačelnik.
Predsjednik i potpredsjednik stalnog sastava izbornog povjerenstva moraju
biti magistri pravne struke.
Prošireni sastav izbornog povjerenstva određuje se roku od osam dana od
stupanja na snagu odluke o raspisivanju izbora, a čine ga tri predstavnika
većinske političke stranke, odnosno političkih stranaka i tri dogovorno
predložena predstavnika oporbenih stranaka sukladno sa stranačkim sastavom
Gradskog vijeća.
Ako se pojedine grupacije ne mogu dogovoriti o rasporedu svojih predstavnika
u proširenom sastavu izbornog povjerenstva, njihov izbor obavlja stalni sastav
izbornog povjerenstva ždrijebom na način da će predstavnike stranaka
rasporediti sukladno stranačkom sastavu Gradskog vijeća.
Potpredsjednik izbornog povjerenstva zamjenjuje predsjednika u slučaju
njegove odsutnosti ili spriječenosti sa svim ovlastima predsjednika, a svi
članovi izbornog povjerenstva imaju jednaka prava i dužnosti.
Predsjednik, potpredsjednik i članovi stalnoga sastava izbornog povjerenstva
ne smiju biti članovi niti jedne političke stranke niti kandidati za članove
vijeća MO. Članovi proširenoga sastava izbornog povjerenstva ne smiju biti
kandidati za članove vijeća MO.
Članak 31.
Izborno povjerenstvo:
- izravno brine za zakonitoj pripremi i provedbi izbora za članove vijeća
MO,
- obavlja sve tehničke pripreme za obavljanje izbora,
- ovjerava očitovanja kandidata o prihvaćanju kandidature za članove vijeća MO,
- na temelju pravovaljanih prijedloga objavljuje kandidacijske liste,
sastavlja i objavljuje zbirnu listu svih kandidacijskih lista za izbor članova
vijeća MO,
- određuje biračka mjesta za izbore članova vijeća MO,
- imenuje predsjednika, potpredsjednika i članove biračkih odbora MO,
- nadzire rad biračkih odbora na biračkim mjestima,
- nadzire pravilnost izborne promidžbe za izbor članova vijeća MO u skladu s
ovom Odlukom,
- prikuplja i zbraja rezultate glasovanja na biračkim mjestima,
- objavljuje rezultate izbora za članove vijeća MO,
- obavlja i druge poslove u svezi provedbe izbora za članove vijeća MO.
Članak 32.
Birački odbor izravno provodi glasovanje na biračkom mjestu te osigurava
pravilnost i tajnost glasovanja.
Birački odbor čine predsjednik, potpredsjednik i četiri člana. Dva člana
biračkog odbora određuje većinska politička stranka odnosno političke stranke,
a dva člana oporbena politička stranka odnosno stranke, sukladno sa stranačkim
sastavom Gradskog vijeća Grada.
Ako se pojedine grupacije ne mogu dogovoriti o rasporedu svojih predstavnika
u biračke odbore, njihov raspored odredit će izborno povjerenstvo ždrijebom na
način da će predstavnike stranaka rasporediti tako da pojedina stranka bude
zastupljena u najvećem mogućem broju biračkih odbora s obzirom na ukupni broj
svojih predstavnika.
Političke stranke dužne su odrediti članove pojedinih biračkih odbora i
dostaviti njihova imena izbornom povjerenstvu najkasnije 12 dana prije dana
održavanja izbora. Ne odrede li ih, odnosno ako prijedlozi ne prispiju izbornom
povjerenstvu u zadanom roku, izborno će povjerenstvo samostalno odrediti
članove biračkih odbora.
Izborno povjerenstvo imenovat će predsjednika, potpredsjednika i članove
biračkih odbora najkasnije 10 dana prije dana održavanja izbora.
Predsjednik, potpredsjednik i članovi biračkog odbora ne smiju biti
kandidati za članove vijeća, a predsjednik i potpredsjednik biračkog odbora ne
smiju biti članovi niti jedne političke stranke.
Svi članovi biračkog odbora imaju ista prava i dužnosti.
V. PROVOĐENJE IZBORA
Članak 33.
Glasovanje za izbor članova vijeća MO obavlja se na biračkim mjestima na
području mjesnog odbora.
Biračko mjesto ne može biti u vjerskom objektu, objektu u vlasništvu, najmu,
zakupu ili trajnom korištenju političke stranke ili kandidata koji sudjeluje na
izborima te u prostorijama u kojima se poslužuju ili konzumiraju alkoholna
pića.
Biračka mjesta određuje izborno povjerenstvo vodeći računa o broju birača
koji će na njima glasovati, dostupnosti i prostornoj udaljenosti te veličini
prostorije za glasovanje, na način da se glasovanje bez teškoća može odvijati u
vremenu određenom za glasovanje.
Svako biračko mjesto ima redni broj.
Članak 34.
Izborno povjerenstvo će objaviti na oglasnim pločama mjesnog odbora za čije
se vijeće MO provode izbori te na internetskim stranicama Grada koja su biračka
mjesta određena, najkasnije 15 dana prije izbora.
Objava o biračkim mjestima sadrži: redni broj biračkog mjesta, sjedište
odnosno potpunu adresu s naznakom prostora u kojem se nalazi te popis
pripadajućih ulica i trgova iz kojih birači glasuju na tom biračkom mjestu.
Na svakom biračkom mjestu prostorija za glasovanje mora se opremiti i
urediti na način da se osigura tajnost glasovanja tako da nitko u prostoriji ne
može vidjeti kako je birač popunio glasački listić.
Na biračkom mjestu glasački listići moraju biti pomiješani tako da nisu
složeni po serijskim brojevima i postavljeni lepezasto licem okrenutim prema
dolje da se ne vidi serijski broj listića.
Članak 35.
Birački odbor u pravilu uređuje prostorije biračkog mjesta na dan prije
izbora, a najkasnije jedan sat prije početka glasovanja.
Birački odbor dužan je na svakom biračkom mjestu prije njegova otvaranja, na
biračima vidljivom mjestu, istaknuti oglas o svim prihvaćenim kandidacijskim
listama i zbirne liste.
Na biračkom mjestu ne smije biti promidžbeni materijal, kao niti u
neposrednoj blizini biračkog mjesta.
Birački odbor je dužan na prednju stranu svake glasačke kutije istaknuti
glasački listić kakav se ubacuje u tu glasačku kutiju.
Članak 36.
Političke stranke i birači koji su predložili kandidacijske liste za izbor
članova vijeća MO kao i nevladine udruge koje djeluju na području neovisnog
promatranja izbornih postupaka i/ili promicanja ljudskih i građanskih prava
imaju pravo odrediti promatrače koji će pratiti provedbu izbora tijekom
čitavoga izbornog postupka.
Na način određivanja promatrača, podnošenje zahtjeva za promatranje izbora,
službene iskaznice promatrača, promatranje rada biračkog odbora i izbornog
povjerenstva te ovlasti izbornih tijela prema promatračima na odgovarajući se
način primjenjuju odredbe Zakona o lokalnim izborima.
Izborno povjerenstvo će obvezatnim uputama podrobnije utvrditi prava i
dužnosti promatrača te način praćenja provedbe izbora.
VI. GLASOVANJE I UTVRĐIVANJE REZULTATA GLASOVANJA
Članak 37.
Glasovanje se obavlja osobno na biračkom mjestu, glasačkim listićem.
Glasački listić sadrži:
- naziv liste,
- ime i prezime nositelja liste,
- naputak o načinu glasovanja,
- serijski broj.
Kandidacijske liste navode se na glasačkom listiću onim redom kojim su
navedene na zbirnoj listi kandidacijskih lista.
Ispred naziva svake liste stavlja se redni broj.
Članak 38.
Glasuje se samo za kandidacijske liste navedene na glasačkom listiću.
Glasački se listić popunjava tako da se zaokružuje redni broj ispred naziva
kandidacijske liste.
Članak 39.
Važeći glasački listić je onaj iz kojeg se na siguran i nedvojben način može
utvrditi za koju je kandidacijsku listu birač glasovao.
Nevažeći glasački listić je:
- nepopunjeni glasački listić,
- glasački listić popunjen na način da se ne može sa sigurnošću utvrditi za
koju je kandidacijsku listu birač glasovao,
- glasački listić na kome je birač glasovao za dvije ili više kandidacijskih
lista.
Članak 40.
Glasovanje traje neprekidno od sedam do devetnaest sati.
Biračka mjesta zatvaraju se u devetnaest sati, a biračima koji su se u to
vrijeme zatekli na biračkom mjestu mora se omogućiti glasovanje.
Članak 41.
U vrijeme trajanja glasovanja na biračkom mjestu moraju biti stalno prisutan
predsjednik biračkog odbora ili njegov zamjenik te najmanje dva člana biračkog
odbora.
Predsjednik biračkog odbora dužan je i ovlašten osiguravati red i mir na
biračkom mjestu za vrijeme glasovanja, kao i nakon zatvaranja biračkog mjesta.
Ako je nužno radi očuvanja reda i mira te radi nesmetanog odvijanja
glasovanja, predsjednik biračkog odbora može zatražiti pomoć policije koja je
na biračkom mjestu dužna postupati u okviru zakonskih ovlasti.
Nitko osim pripadnika policije na poziv predsjednika biračkog odbora ne
smije doći na biračko mjesto naoružan.
Članak 42.
Predsjednik biračkog odbora ili od njega ovlašteni član dužan je za svakog
birača koji pristupi glasovanju utvrditi identitet i provjeriti je li upisan u
izvadak iz popisa birača za dotično biračko mjesto.
Identitet birača utvrđuje se identifikacijskom ispravom, sukladno s posebnim
zakonima.
Ako birač nije upisan u izvadak iz popisa birača, predsjednik biračkog
odbora ili od njega ovlašteni član neće mu dozvoliti glasovanje, osim ako birač
svoje biračko pravo na tom biračkom mjestu dokaže potvrdom nadležnog državnog
tijela.
Potvrdu iz stavka 3. ovoga članka birač je dužan predati biračkom odboru i
ona je sastavni dio izvatka iz popisa birača za to biračko mjesto.
Članak 43.
Nakon utvrđivanja prava na glasovanje na biračkom mjestu, član biračkog
odbora biraču predaje glasački listić, objašnjava način popunjavanja i upućuje
ga na mjesto glasovanja. Član biračkog odbora dužan je voditi računa o tome da
se onemogući uvid u serijski broj listića koji se predaje biraču.
Birač koji zbog kakve tjelesne mane ili zbog toga što je nepismen ne bi
mogao samostalno glasovati, može doći na biračko mjesto s drugom osobom koja je
pismena i koja će po njegovoj ovlasti i uputi zaokružiti redni broj ispred
naziva kandidacijske liste.
Birač koji zbog teže bolesti, tjelesnog oštećenja ili nemoći nije u
mogućnosti pristupiti na biračko mjesto može o tome obavijestiti izborno
povjerenstvo najranije tri dana prije dana održavanja izbora ili birački odbor
na dan održavanja izbora.
Izborno povjerenstvo zaprimljene zahtjeve birača za glasovanje izvan
biračkog mjesta predaju nadležnim biračkim odborima uz cjelokupan izborni
materijal.
Predsjednik biračkog odbora određuje najmanje dva člana biračkog odbora koji
će birača posjetiti u mjestu gdje se nalazi i omogućiti mu glasovanje, vodeći
pri tome računa o tajnosti glasovanja.
Na način ostvarivanja biračkog prava birača koji pristupi na biračko mjesto,
ali mu je zbog invalidnosti onemogućena pristupačnost biračkom mjestu na
odgovarajući se način primjenjuje odredba stavka 5. ovoga članka.
Predsjednik biračkog odbora dužan je u zapisnik o radu biračkog odbora
poimenično navesti glasovanje birača u smislu stavaka 2., 3. i 6. ovoga članka.
Članak 44.
Po završenom glasovanju birački će odbor najprije prebrojati neupotrebljene
glasačke listiće i staviti ih u poseban omot koji će zapečatiti.
Nakon toga birački odbor utvrđuje ukupan broj birača koji su glasovali na
tom biračkom mjestu, prema izvatku iz popisa birača i potvrdama nadležnog
tijela.
Nakon utvrđivanja broja birača koji su glasovali, birački odbor pristupa
otvaranju glasačke kutije, prebrojavanju glasačkih listića i broja glasova.
Ako se prilikom prebrojavanja glasačkih listića utvrdi da je njihov broj
manji od utvrđenog broja birača koji su glasovali, vrijedi rezultat glasovanja
po glasačkim listićima.
Ako se prilikom prebrojavanja glasačkih listića utvrdi da je njihov broj
veći od utvrđenog broja birača koji su glasovali, birački odbor odmah o tome
obavještava izborno povjerenstvo. Izborno povjerenstvo odmah raspušta birački
odbor i imenuje novi te određuje ponavljanje glasovanja na tom biračkom mjestu
koje će se obaviti sedmog dana od dana prvog glasovanja.
Rezultat ponovljenog glasovanja utvrđuje se u roku od 12 sati nakon
obavljenog glasovanja.
Članak 45.
Kad birački odbor utvrdi rezultat glasovanja na biračkom mjestu, u zapisnik
o svom radu zabilježit će:
- broj birača upisan u izvatku iz popisa birača i broj birača koji su
predali potvrdu nadležnog tijela,
- broj birača koji su pristupili glasovanju prema izvatku iz popisa birača i
uz potvrdu za glasovanje,
- broj birača koji su glasovali izvan biračkoga mjesta,
- broj birača koji su glasovali na biračkom mjestu uz pomoć druge osobe,
- koliko je ukupno birača glasovalo,
- koliko je glasova dobila svaka kandidacijska lista,
- broj nevažećih glasačkih listića.
U zapisnik o radu biračkog odbora unose se i sve druge činjenice koje su
važne za glasovanje.
Svaki član biračkog odbora ovlašten je dati pisane primjedbe na zapisnik.
Zapisnik potpisuju svi članovi biračkog odbora.
Ako član biračkog odbora odbije potpisati zapisnik, o tome se u zapisniku
sastavlja službena bilješka u kojoj se utvrđuje činjenica odbijanja
potpisivanja i razlozi odbijanja, ako ih član biračkog odbora navede.
Članak 46.
Zapisnik o radu i ostali izborni materijal birački odbor dostavlja izbornom
povjerenstvu najkasnije u roku od 12 sati od zatvaranja biračkog mjesta.
Članak 47.
O svom radu izborno povjerenstvo vodi zapisnik.
Zapisnik obvezno sadrži:
- broj birača upisanih u izvatcima iz popisa birača i priloženim potvrdama
za glasovanje,
- broj birača koji su glasovali,
- broj nevažećih glasačkih listića,
- broj glasova koje je dobila svaka kandidacijska lista.
Svaki član izbornog povjerenstva može dati primjedbe na zapisnik.
Zapisnik potpisuju svi članovi izbornog povjerenstva.
Ako član izbornog povjerenstva odbije potpisati zapisnik, o tome će se u
zapisniku sastaviti službena bilješka u kojoj se utvrđuje činjenica odbijanja
potpisivanja i razlozi odbijanja, ako ih član izbornoga povjerenstva navede.
Članak 48.
Rezultate izbora za članove vijeća MO utvrđuje izborno povjerenstvo na
temelju rezultata glasovanja na svim biračkim mjestima.
Članak 49.
Kad izborno povjerenstvo utvrdi rezultate glasovanja za članove vijeća MO,
bez odgode će objaviti:
- broj birača upisanih u popis birača mjesnog odbora,
- koliko je glasova dobila svaka pojedina kandidacijska lista,
- koliko je bilo nevažećih glasačkih listića,
- broj mjesta u vijeću MO koje je dobila svaka kandidacijska lista,
- ime i prezime kandidata sa svake kandidacijske liste koji su izabrani za
članove vijeća MO.
Rezultati izbora bez odgode se objavljuju na oglasnoj ploči mjesnih odbora
za čija se vijeća MO izbori provode te na internetskim stranicama Grada.
VII. TROŠKOVI ZA PROVOĐENJE IZBORA
Članak 50.
Sredstva za provođenje redovnih i prijevremenih izbora za članove vijeća MO
osiguravaju se u proračunu Grada.
Sredstvima za provedbu izbora u mjesnim odborima raspolaže izborno
povjerenstvo.
Izborno povjerenstvo odgovorno je za raspodjelu i trošenje sredstava te
dodjelu odgovarajućih sredstava izbornim tijelima koja obuhvaćaju i sredstva za
naknadu obavljanja administrativnih i stručnih poslova.
VIII. ZAŠTITA IZBORNOG PRAVA
Članak 51.
Prigovor zbog nepravilnosti u postupku kandidiranja ili u postupku izbora za
članove vijeća MO mogu podnijeti političke stranke, nositelji kandidacijske
liste birača, kandidati, najmanje 20 birača ili najmanje 5% birača s područja
mjesnog odbora za čije se vijeće provode izbori. Ako je kandidacijsku listu
predložilo više političkih stranaka, prigovor će se smatrati pravovaljanim i
kada ga je podnijela samo jedna politička stranka. Političke stranke će na
temelju svojih statuta odrediti tko se ima smatrati ovlaštenim podnositeljem
prigovora.
Članak 52.
Prigovor iz članka 51. ove Odluke podnosi se izbornom povjerenstvu u roku od
48 sati računajući od isteka dana kada je izvršena radnja na koju je stavljen
prigovor.
Izborno povjerenstvo dužno je donijeti rješenje o prigovoru u roku od 48
sati od dana kad mu je dostavljen prigovor, odnosno od dana kad su dostavljeni
izborni materijali na koje se odnosi prigovor.
Članak 53.
Ako izborno povjerenstvo, rješavajući o prigovoru utvrdi da je bilo
nepravilnosti koje su bitno utjecale na rezultate izbora, poništit će radnje i
odrediti da se u određenom roku, kojim mora omogućiti da se izbori održe na dan
kada su raspisani, te radnje ponove.
Ako ne postoji mogućnost ponavljanja poništenih radnji ili ako se
nepravilnosti odnose na postupak glasovanja, a bitno su utjecale, odnosno mogle
utjecati na rezultat izbora, izborno povjerenstvo poništit će izbor i odredit
će rok u kojem će se izbor ponoviti.
Članak 54.
Protiv rješenja izbornog povjerenstva podnositelj prigovora ima pravo
podnijeti žalbu Uredu državne uprave u Primorsko-goranskoj županiji.
Žalba iz stavka 1. ovoga članka podnosi se putem izbornog povjerenstva roku
od 48 sati računajući od dana primitka pobijanog rješenja.
Ured državne uprave u Primorsko-goranskoj županiji će o žalbi odlučiti u
roku od 48 sati od dana primitka žalbe.
Članak 55.
Prigovor odnosno žalba u postupku zaštite izbornog prava ne odgađaju
obavljanje izbornih radnji koje su propisane ovom Odlukom.
Članak 56.
Na podneske i rješenja u postupku po odredbama ove Odluke ne plaćaju se
upravne pristojbe.
IX. KONSTITUIRANJE VIJEĆA MO
Članak 57.
Konstituirajuću sjednicu vijeća MO saziva Gradonačelnik ili osoba koju on
ovlasti.
Prva konstituirajuća sjednica vijeća MO sazvat će se u roku od 30 dana od
dana objave konačnih rezultata izbora.
Ako se vijeće MO ne konstituira na sjednici iz stavka 2. ovoga članka,
ovlašteni sazivač sazvat će novu konstituirajuću sjednicu u roku od 30 dana od
dana kada je prethodna sjednica trebala biti održana. Ako se vijeće MO ne
konstituira ni na toj sjednici, ovlašteni sazivač sazvat će novu
konstituirajuću sjednicu u nastavnom roku od 30 dana.
Konstituirajućoj sjednici vijeća MO do izbora predsjednika predsjeda prvi
izabrani član s kandidacijske liste koja je dobila najviše glasova. Ako je više
lista dobilo isti najveći broj glasova konstituirajućoj sjednici predsjedat će
prvi izabrani kandidat s liste koja je imala manji redni broj na glasačkom
listiću.
Vijeće MO se smatra konstituiranim izborom predsjednika vijeća MO na prvoj
sjednici na kojoj je nazočna većina svih članova vijeća MO.
Ako se vijeće MO ne konstituira u rokovima iz stavaka 2. i 3. ovoga članka,
raspisat će se novi izbori.
X. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 58.
Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje važiti Odluka o izboru članova
vijeća MO mjesnih odbora na području Grada Krka (»Službene novine
Primorsko-goranske županije« broj 29/05 i 7/10).
Članak 59.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Službenim novinama
Primorsko-goranske županije«.
Klasa: 026-03/14-01/1
Ur. broj: 2142/01-01-14-3
Krk, 11. ožujka 2014.
GRADSKO VIJEĆE GRADA KRKA
Predsjednik
Josip Staničić, v. r.