21.
Na temelju članka 28. Zakona o zaštiti i spašavanju (»Narodne novine« broj
174/04, 79/07, 38/09, 127/10) te članka 32. Statuta Općine Lopar (»Službene
novine Primorsko-goranske županije« broj 27/09 i 35/09) Općinsko Vijeće Općine
Lopar na sjednici održanoj 12. studenoga 2012. godine donijelo je
ANALIZU
SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA NA
PODRUČJU OPĆINE LOPAR ZA 2011. GODINU
I. UVOD
Sustav zaštite i spašavanja je oblik pripremanja i sudjelovanja sudionika
zaštite i spašavanja u reagiranju na katastrofe i velike nesreće te
ustrojavanja, pripremanja i sudjelovanja operativnih snaga zaštite i spašavanja
u prevenciji, reagiranju na katastrofe i otklanjanju mogućih uzroka i
posljedica katastrofa.
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, u okviru svojih prava i
obveza utvrđenih Ustavom i zakonom, uređuju, planiraju, organiziraju,
financiraju i provode zaštitu i spašavanje.
Člankom 28. Zakona o zaštiti i spašavanju (»Narodne novine« broj 174/04,
79/07, 38/09, 127/10) definirano je da predstavnička tijela jedinica lokalne i
područne (regionalne) samouprave najmanje jednom godišnje ili pri donošenju
proračuna, razmatraju i analiziraju stanje sustava zaštite i spašavanja,
odnosno donose smjernice za organizaciju i razvoj istog na svom području,
utvrđuju izvore i način financiranja te obavljaju i druge poslove zaštite i
spašavanja utvrđene zakonom.
II. STANJE SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA
Sustav zaštite i spašavanja na području Općine Lopar organizira se sukladno
odredbama Zakona o zaštiti i spašavanju.
Općina Lopar je donijela i provodi slijedeće akte iz područja zaštite i
spašavanja:
1.Odluka o osnivanju i imenovanju Stožera zaštite i spašavanja Općine Lopar
(»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 23/08, 35/09)
2.Plan pozivanja Stožera zaštite i spašavanja Općine Lopar (Klasa:
351-02/08-02/01, Ur.broj: 2169/02-02- 08-01 od dana 20. lipnja 2008. godine)
3.Plan zaštite od požara i tehnoloških eksplozija Općine Lopar (»Službene
novine Primorsko-goranske županije« broj 23/08)
4.Procjena ugroženosti od požara i tehnoloških eksplozija Općine Lopar
(»Službene novine Primorsko- goranske županije« broj 23/08)
5.Aneks Procjene ugroženosti od požara i tehnoloških eksplozija i Plana
zaštite od požara i tehnoloških eksplozija Općine Lopar (»Službene novine
Primorsko-goranske županije« broj 23/08)
6.Smjernice za organizaciju i razvoj sustava zaštite i spašavanja na
području Općine Lopar od 2011. do 2013. godinu. (»Službene novine
Primorsko-goranske županije« broj 28/11)
7.Za svaku požarnu sezonu plan operativnih mjera Općine Lopar za provedbu
mjera zaštite od požara- Odluka o ustrojavanju motriteljsko-dojavne službe za
2011. godinu (»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 15/11).
Posljednji inspekcijski nadzor Državne uprave za zaštitu i spašavanje
proveden u 2011. je bio dana 20. rujna 2011. godine, te je istim utvrđeno da je
Općina Lopar u obvezi izvršiti slijedeće zakonom utvrđene obveze:
Izvršiti uplatu preostalog neuplaćenog dijela minimalnih financijskih
sredstava za 2010.godinu iz proračuna Općine Lopar za potrebe financiranja
redovne djelatnosti dobrovoljnog vatrogastva uu korist DVD Lopar sukladno
čl.43. i 45. Zakona o vatrogastvu.
III. STANJE PO VAŽNIJIM SASTAVCIMA SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA
1. STOŽER ZAŠTITE I SPAŠAVANJA
Odlukom o osnivanju i imenovanju Stožera zaštite i spašavanja Općine Lopar
(»Službene novine Primorsko- goranske županije« broj 23/08, 35/09), temeljem
Zakona o zaštiti i spašavanju i Pravilnika o mobilizaciji i djelovanju
operativnih snaga zaštite i spašavanja, u Stožer zaštite i spašavanja imenovani
su:
1.FRANE GABRIĆ, zamjenik načelnika - načelnik Stožera
2.FRANKO FABO, predstavnik Policijske uprave Primorsko-goranske - član
3.MIRKO PAPARIĆ, zapovjednik DVD-a Općine Lopar - član
4.ZDENKO KOŠAROŠ, predstavnik PUZS Rijeka- član
5.BRANKO KOPRIĆ, predstavnik zdravstvene ustanove - član
6.MANUELA MATAHLIJA, općinska uprava, član
7.MLADENKO PERIĆ, općinska uprava - član.
Stožer zaštite i spašavanja osniva se za upravljanje i usklađivanje
aktivnosti operativnih snaga i ukupnih ljudskih resursa zajednice u slučaju
neposredne prijetnje, katastrofe i veće nesreće na području Općine Lopar.
2. POSTROJBE CIVILNE ZAŠTITE
Plan civilne zaštite je sastavni dio Odluke o donošenju Plana zaštite i
spašavanja Općine Lopar (»Službene novine Primorsko-goranske županije« br.
3/12).
3. PREVENTIVA I PLANOVI CIVILNE ZAŠTITE
Procjena ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i planova
zaštite i spašavanja za područje Općine Lopar (»Službene novine
Primorsko-goranske županije« br. 3/12), a do tada se primjenjivao:
3.1. Plan zaštite od požara i tehnoloških eksplozija Općine Lopar
kojim su definirane naročito slijedeće stavke:
3.1.1. Uređuje sustav organizacijskih i tehničkih mjera i utvrđuje
konkretne odnose i obveze pojedinih subjekata iz domene zaštite od požara
3.1.2. Razrađuje se način uključivanja specijalnih postrojbi u akciju
gašenja i spašavanja radi potrebe spašavanja ljudi i imovine ugroženih požarom
i/ili tehnološkom eksplozijom
3.1.3. Razrađuje sustav uključivanja vatrogasnih postrojbi u akciju
gašenja požara
3.1.4. Razrađuje načine pozivanja i uključivanja distributera
energenata u akciju gašenja požara:
- JP »Elektroprimorje« Pogon Rab i JP »Elektroprimorje« Rijeka; za sve
zahvate na niskonaponskoj električnoj mreži (Općinske tranformatorske stanice,
kućni priključci, podzemna i nadzemna općinska električna mreža)
- »Lopar Vrutak« d.o.o.; za odvoz materijala-čišćenje vanjskih površina od
požarnog krša i drugog materijala, za prijevoz osoba-učesnika u akciji gašenja
požara, za pružanje pomoći u ljudstvu i opremi
- JP »Elektroprijenos« Opatija: za sve zahvate na zračnim vodovima
(elektrovodovima)
- »INA« rafinerija nafte Rijeka; za sve zahvate u svezi događaja na
benzinskim postajama i/ili u neposrednoj blizini istih, kao i u slučaju
događaja na transportnim sredstvima koja prevoze zapaljive tekućine i plinove
3.1.5. Razrađuje način uključivanja komunalnih poduzeća u akciju
gašenja požara:
- »Vrelo« d.o.o Rab za zahvate na javnoj vodovodnoj mreži i izvorištima
- »Lopar vrutak« d.o.o. za odvoz materijala - čišćenje vanjskih površina od
požarnog krša i drugog materijala, za prijevoz osoba - učesnika u akciji gašenja
požara, za pružanje pomoći u ljudstvu i opremi kod požara zelenih površina
kojima gospodari Općina Lopar
3.1.6. Razrađuje uključivanje službi za pružanje prve medicinske
pomoći u akciju gašenja požara
3.1.7. razrađuje uključivanje službi ili poduzeća te odgovorne osobe
za opskrbu hranom i vodom u akciju gašenja požara
3.1.8. Razrađuje način uključivanja Hrvatske vojske na gašenju požara.
3.1.9. razrađuje postupanje u slučajevima kada se u akciju gašenja
pozivaju, odnosno uključuju vatrogasne postrojbe izvan Općine, te način i
slučajeve uporabe opreme i vozila posebne namjene u gašenju požara ili
spašavanju osoba.
Sve požare (na otvorenom prostoru i objektima) gase dobrovoljne vatrogasne
postrojbe Lopar i Rab. Oba dobrovoljna vatrogasna društva na otoku Rabu
udružena su u Vatrogasnu zajednicu Otoka Raba, a ista je udružena u Vatrogasnu
zajednicu Županije Primorsko-goranske čije je sjedište u prostorijama
vatrogasne postrojbe »Centar« Rijeka.
4. MOTRITELJSKO DOJAVNA SLUŽBA
Odlukom o ustrojavanju motriteljsko-dojavne službe u 2011. godini (»Službene
novine Primorsko-goranske županije« broj 15/11) ustrojena je motriteljsko
dojavna-služba kao operativni plan općine Lopar za provedbu mjera zaštite od
požara za 2011. godinu. Dežurstva su organizirana na osmatračnici Mačev vrh u
vremenu od 6.00 do 22.00 sata u dane visokog indeksa opasnosti od požara
sukladno točki 4. Programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od
požara od interesa za republiku Hrvatsku u 2011. godini (»Narodne novine« broj
2/10).
Građani su upoznati sa uvođenjem i značajem jedinstvenog broja za hitne
pozive 112, a vlasnici i korisnici objekata u kojima se okuplja veći broj ljudi
o postavljanju na vidljivom mjestu na svojim objektima obavijesti o novim
znakovima za uzbunjivanje, što se treba provjeriti i ponovno pisano upozoriti
na postojanje obavijesti o novim znakovima za uzbunjivanje.
Potreba je boljeg i učinkovitijeg upozoravanja građana putem sredstava
javnog informiranja, web stranica Općine Lopar te kroz rad institucija Općine
Lopar.
5. VATROGASTVO
Vatrogasna postrojba DVD Lopar je temeljna vatrogasna postrojba na području
Općine Lopar.
Ukupno broji 73 člana (od čega; 2 vatrogasna časnika I. kl, 6 vatrogasnih
časnika, 16 vatrogasnih dočasnika I. kl. 3 vatrogasna dočasnika, 15 vatrogasaca
I. kl. te 25. vatrogasca).
Tijekom 2011. godine na području općine Lopar vatrogasna postrojba djelovala
je 23 puta sa 93 operativaca, sa 30 vozila i 114 sati. Pravovremenom dojavom
protupožarnih ophodnji, građana i motritelja niti jedan požar nije prerastao u
požar većeg razmjera.
Operativna postrojba redovito održava obuku i vježbe svakog ponedjeljka
prema godišnjem planu i programu. Iako odaziv nije u skladu s očekivanjima,
rezultati u slučaju intervencija su iznadprosječni. DVD Lopar redovito ulaže
sredstva i napore u dodatno obrazovanja i obučavanje svojih članova te ih
redovito upućuje na organizirane tečajeve te seminare u svrhu podizanja
kadrovske kvalitete a time i kvalitete pružanja adekvatne zaštite.
U svrhu redovitog i konstantnog održavanja interventnosti te operativnosti
vatrogasna postrojba DVD-a Lopar učestvuje u vježbama u organizaciji PVZO Rab i
VZPGŽ (Sv. Grgur). Uz spomenute vježbe redovito su održavane i interne taktičke
vježbe u okviru vatrogasne postrojbe.
Postrojba raspolaže sa jednim zapovjednim vozilom, jednim navalnim vozilom,
jednim navalno-tehničkim vozilom i brodicom za gašenje na moru i sa mora, kao i
spašavanje na moru. U sezoni 2011. godine organizirana su noćna dežurstva od
21. lipnja do 10. rujna 2011. godine u vremenu od 22.00 sata do 4.00 sati
ujutro. Dežurala su po dva vatrogasca na noć tako da se odradilo 972 sati
dežurstva u čemu su sudjelovala 162 vatrogasca.
Vatrogasna postrojba DVD-a Lopar u 2011. godini djelovala je u slijedećim
intervencijama:
- 4 požara otvorenog prostora
- 1intervencijom stambenog prostora
- 4 tehničke intervencije
- 6 prometnih intervencija
- 8 ostalih intervencija
Uz prethodno navedene intervencije vatrogasno društvo DVD-a Lopar obavilo je
i sljedeće zadatke:
- dežurstvo kod spaljivanja loparskog polja
- pranje terase u sportskom centru
- sklanjanje stabala urušenih za vrijeme nevremena
- pranje dalekovoda od soli
- sudjelovanje u akciji »neka školji budu bolji«
- izgradnja osmatračnice
Općinsko vijeće Općine Lopar je svojim proračunom za 2011. godinu za rad
DVD-a Lopar planiralo 190.000,00 kuna, a uplaćeno je na račun DVD-a Lopar iznos
od 150.839,84 kn te 3.000,00 kn na račun Vatrogasne zajednice otoka Raba.
Također se može istaknuti da je vatrogasna postrojba efikasno obavila sve
zadaće u prethodnoj i tekućoj godini, što je rezultiralo uspješnim stanjem
protupožarne zaštite na području Općine Lopar.
6. UDRUGE GRAĐANA OD ZNAČAJA ZA ZAŠTITU I SPAŠAVANJE
Nisu u dovoljnoj mjeri uspostavljeni izravni kontakti s udrugama građana od
značaja za zaštitu i spašavanje s područja Općine Lopar, kao što je Udruga
ovčara Lopar i Lovačko društvo Kuna u cilju materijalno-tehničkog i kadrovskog
jačanja udruge u dijelu od značaja za sustav zaštite i spašavanja, što bi se u
okviru mogućnosti Općine Lopar financiralo iz Proračuna, a prema podnesenim i
prihvaćenim razvojnim projektima spomenutih društava.
Općinsko vijeće Općine Lopar je svojim proračunom za 2011. godinu za rad
prethodno spomenutih udruga planiralo po 2.000,00 kn, a ostvareno je:
1. Udruga ovčara Lopar - 2.000,00 kuna
2. Lovačko društvo Kuna - 0,00 kuna (2.000,00 kn uplaćeno početkom 2012.
godine).
7. SLUŽBE I PRAVNE OSOBE KOJE SE ZAŠTITOM I SPAŠAVANJEM BAVE U OKVIRU
REDOVNE DJELATNOSTI
Službe i pravne osobe koje se zaštitom i spašavanjem bave u okviru redovne
djelatnosti predstavljaju okosnicu sustava zaštite i spašavanja na području
Općine Lopar.
7.1. Gradsko društvo Crvenog križa Rab - čiji su primarni zadaci i
ciljevi u svrhu zaštite i spašavanja unaprjeđenje zdravstvene kulture,
organiziranje tečajeva prve pomoći, provođenje dobrovoljnog davanja krvi, skrb
o žrtvama oružanih sukoba, služba traženja, njega i pomoći u kući, razvoj
socijalne skrbi, prihvat i distribucija humanitarne pomoći te drugi ciljevi i
zadaci utvrđeni Zakonom o Hrvatskom crvenom križu (»Narodne novine« broj
71/10). Potrebno je potaknuti ovu organizaciju da organizira osposobljavanje
mještana za njihovu samozaštitnu funkciju u izvanrednim situacijama, kao i
ustrojavanje, obučavanje i opremanje ekipa prve pomoći za izvršenje zadaća u
slučaju velikih nesreća i epidemija. Za ovu ulogu potrebno je kvalitetno
opremiti ekipe, kako bi mogle dati svoj doprinos u slučaju potrebe aktiviranja
sustava zaštite i spašavanja. Za ovo društvo u 2011. je planirano i ostvareno
10.000,00 kn.
7.2. Dom zdravlja Primorsko goranske županije - Ispostava Rab - uz
redovne mjere i usluge zdravstvene zaštite, sklapanjem Ugovora o organiziranju
i financiranju provođenja mjera zdravstvene zaštite koje se pružaju turistima
(služba hitne medicinske pomoći) - za povećani broj korisnika zdravstvene
zaštite povećan je stupanj i kvaliteta zdravstvene zaštite za vrijeme
turističke sezone za razdoblje od 15. lipnja do 15. rujna 2011. godine. Za
potrebe realizacije predmetnog Ugovora osiguran je iznos od 33.000,00 kuna.
7.3. Organiziranje tzv. Turističke ambulante i zdravstvene zaštite
djece turista - sklapanjem Ugovora o organiziranju zdravstvene zaštite za
povećani broj korisnika za vrijeme turističke sezone (Turistička ambulanta) sa
pružateljem usluge dr. Koprić Brankom, na ukupan iznos od 30.000,00 kuna.
Također su sufinancirane usluge Hitne medicinske pomoći u iznosu od
32.500,00 kn te usluge koje nisu pokrivene od HZZO-a u iznosu od 10.000,00
kuna.
7.4. Nastavni Zavod za javno zdravstvo Primorsko- goranske županije -
sklapanjem Ugovora o izradi Programa preventivne dezinfekcije, dezinsekcije i
deratizacije na području općine Lopar i stručnom nadzoru nad provedbom tih
mjera. Navedene mjere provode se u svrhu higijensko-epidemiološke zdravstvene
zaštite stanovništva, temeljem usvojenog Programa provođenja preventivne i
obvezne preventivne dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije na području
općine Lopar za period 2009.-2013. godine koji je na prijedlog stručnih službi
zavoda donijelo poglavarstvo Općine Lopar.
7.5. DEZINSEKCIJA d.o.o. Rijeka - Sklapanjem ugovora o provođenju
mjera dezinsekcije i deratizacije. Predmetne mjere se provode sukladno Zakonu o
zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti (»Narodne novine« broj 79/09) i
Pravilnika o načinu provedbe obvezne dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije
(»Narodne novine« broj 35/07). Proljetna sustavna preventivna deratizacija
provedena je u periodu od 7. do 18. ožujka. 2011. godine. Obuhvaćeni su svi
dijelovi općine Lopar, javno-prometne površine i stambeni objekti. Jesenska
deratizacija i dezinsekcija obavljena je u periodu od 17. do 30. listopada
2011. godine u sličnom obimu kao i proljetna, pod stručnim nadzorom djelatnika
Nastavnog zavoda za javno zdravstvo - Ispostave Rab. Tokom godine dodatno su se
provodile mjere dopunske deratizacije i dezinsekcije u periodima od 11. do 22.
travnja, 9. do 20. svibnja, 6. do. 17. te 27. do 30. lipnja, 6. do 15. srpnja,
od 8. do 12. i od 16. do 19. kolovoza, 12. do 23. rujna, 21. do 30. studenoga,
1. do 3. prosinca. Iz navedenih termina razvidno je da je broj intervencija
učestaliji u ljetnim mjesecima kada je normalna veća pojava insekata te zbog
sustavnog larvicidnog tretmana stajaćih voda. Temeljem predmetnog ugovora
dezinsekcija d.o.o. sa komunalnim društvom »Lopar Vrutak« d.o.o. sustavno
tretira i kanalizacijski sustav na području općine Lopar i odlagalište otpada
»Sorinj« te se tako glodavci suzbijaju na samom izvorištu, čime se postižu
kvalitetniji rezultati.
Posebna se pozornost daje suzbijanju komaraca, tretiranjem poznatih
izvorišta komaraca o kojima se vodi kartoteka. U 2011. godini dokazana je
prisutnost tigrastog komarca (lat. Aedes albopictus) na otoku Rabu od strane
djelatnika NZZJZ Ispostave Rab koji je mnogo agresivniji te bode danju. Stoga
su tretirane sve stajaće vode (lokve, bazeni, bačve u vrtovima, odbačene posude
i sl.).
Lokalno pučanstvo je pravovremeno obavješćivano o provedenim akcijama putem
obavijesti koje sadrže: naziv izvođača radova, mjesto i vrijeme izvođenja,
vrstu preparata te mjere opreza. O provedenim akcijama redovno su obavještavani
i izvještavani predstavnici općinske vlasti, te je do sada po pitanju pružanja
usluga uspostavljena izvrsna suradnja.
Za izvršenje ugovorenih obveza osiguran je iznos od 56.640,00 kuna.
7.6. Lučka kapetanija Rijeka - Ispostava Lopar; provodila je redovne
mjere iz svoje zakonom utvrđene djelatnosti - nadzor plovidbe u unutrašnjim
morskim vodama teritorijalne nadležnosti Ispostave Lopar, poslove traganja i
spašavanja ljudskih života i imovine na moru (tijekom 2011. godine spašene su u
intervencijama 4 brodice i 11 osoba), inspekcijske poslove sigurnosti plovidbe
te druge upravne, stručne i tehničke poslove sigurnosti plovidbe na moru prema
posebnom zakonu.
7.7. Policijska uprava Primorsko-goranska, Policijska postaja Rab
7.8. Vatrogasna zajednica Primorsko-goranske županije
7.9. Hrvatska gorska služba spašavanja - stanica Rijeka
7.10.Veterinarska ambulanta Rab
7.11. Hrvatske vode
7.12. Hrvatske šume, Uprava šume podružnica Senj, Šumarija Rab -
naročito u pogledu formiranja i rada ophodarske službe kao dijela
motriteljsko-dojavne službe kojom se na dinamičan način (obilaskom terena) motri
okolina radi brzog uočavanja požara, održavanja i uređenja protu
požarnih prosjeka, protupožarnih putova i šumskih cesta za
potrebu prolaska vatrogasnih vozila ali i vozila hitne medicinske pomoći u
slučaju požara te potrebe hitne intervencije, naročito u svrhu dostupnosti
plaža Dubac, Sturič, Saramić koje u ljetnim mjesecima bilježe izuzetna broj
posjetitelja.
7.13. DUZS, Područni ured za zaštitu i spašavanje Rijeka (ŽC 112, Odjel
za zaštitu i spašavanje, Odjel za preventivu, planiranje i razvoj)
7.14. Nacionalna središnjica za traganje i spašavanje na moru
7.15. Županijski obavještajni centar Rijeka.
8. PRAVNE OSOBE KOJE IMAJU POSTROJBE I STRUČNE TIMOVE ZA ZAŠTITU I
SPAŠAVANJE:
8.1. HEP - interventne službe, proizvodnja, distribucija
8.2. »Lopar Vrutak« d.o.o. za komunalne djelatnosti - isporučitelj usluge
javne odvodnje
8.3. »Vrelo« d.o.o. za komunalne djelatnosti - isporučitelj usluge javne
vodoopskrbe
8.4. Linijska nacionalna plovidba d.d. Split
8.5. Rapska plovidba d.d. Rab
8.6. Hrvatske ceste d.o.o.
8.7. Županijska uprava za ceste d.o.o.
8.8. Jadranski pomorski servis.
U Proračunu Općine Lopar za 2011. godinu, pored prethodno navedenih,
realizirano je za rad i djelovanje udruga te drugih pravnih i fizičkih osoba,
za realizaciju programa te nabavku sredstava koja se mogu koristiti u svrhu
podizanja standarda te eventualne potrebe realizacije sustava zaštite i
spašavanja:
- izdaci za osmatračnicu - 38.361,32 kuna;
- jednokratna pomoć braniteljima - 3.000,00 kuna;
- pomoć ostalim socijalno ugroženima (novčano i ogrjev) - 13.427,81 kuna;
- granice pomorskog dobra - 4.790,00 kuna;
- održavanje i uređenje javnih površina ostvareno - 159.661,90 kuna;
- održavanje javnih površina i pomorskog dobra prema programima komunalnih
poduzeća - 331.205,95 kuna;
- održavanje i čišćenje vodotoka i oborinskih kanala - 10.172,10 kuna;
- uređenje staza i šetnica (zona »San Marino«) - 46.749,30 kuna;
- izgradnja i održavanje područja Melak - Riva - 133.086,00 kuna;
- cesta prema »Jug - Radna zona Sorinj« - 303.675,56 kuna;
- potrošnja električne energije, javne rasvjete površine i ostali potrošači
- 280.841,36 kuna;
- održavanje javne rasvjete - 54.056,68 kuna;
- proširenje javne rasvjete - 219.631,76 kuna;
- sufinanciranje obnove odvodnje - 100.000,00 kuna;
- projekt Sekundarna mreža odvodnje - 198.854,10 kuna;
- izgradnja i rekonstrukcija cjevovoda - 366.461,03 kuna;
- izgradnja hidrantske mreže - 26.090,48 kuna;
- donacija za izgradnju vodospreme »Lopar« - 250.000,00 kuna.
9. ZAHTJEVI ZAŠTITE I SPAŠAVANJA U PROSTORNIM PLANOVIMA
Da bi se posljedice ugrožavanja ljudi, materijalnih dobara i okoliša
smanjile na najmanju moguću mjeru, potrebno je uspostaviti optimalan odgovor na
ugrožavanja sa stanovišta prostornog planiranja, uređenja, organizacije,
razvoja i izgradnje prostora te je neophodno i mjere zaštite i spašavanja
postaviti integralno, u svim vrstama učešća u prostornom planiranju.
Osnovne planske smjernice i zahtjevi zaštite i spašavanja u planiranju
prostora koje se primjenjuju u prostornim planovima Općine Lopar su:
- planiranje uvjeta za ravnomjerni demografski razvoj
- planiranje intenzivnijeg razvoja nerazvijenijih dijelova, dislokacija
industrije od gradskih naselja
- policentričnim razvojem mreže naselja postići ravnomjernu izgrađenost
prostora i izgrađenih struktura
- planiranim uređenjem prostora poboljšati infrastrukturu i komunikacijske
uvjete
- stanovništvo u svim nivoima planiranja obuhvatiti mjerama zaštite i spašavanja
što je novina u pristupu planiranju i uređenju prostora.
Općina i Područni ured za zaštitu i spašavanje Rijeka u postupku donošenja
prostornih planova vodi računa o ugradnji specifičnih smjernica i zahtjeva
zaštite i spašavanja u dokumentima prostornog uređenja. Prostorni planovi
moraju sadržati:
- Mjere kojima se osigurava što bolja zaklonjenost stambenih, poslovnih i
drugih građevina, smanjuje njihova izloženost i povredivost od identificiranih
opasnosti, mogućih katastrofa, većih nesreća i akcidenata;
- Mjere zaštite od poplava,
- Mjere zaštite mora i priobalja,
- Mjere koje omogućavaju zaštitu od štetnog djelovanja voda, ekstremnih
vremenskih uvjeta i erozije tla, klizišta,
- Mjere zaštite od požara otvorenog prostora,
- Mjere koje omogućuju opskrbu vodom i energijom u izvanrednim uvjetima
katastrofa ili nesreća,
- Mjere koje omogućavaju učinkovitije provođenje mjera civilne zaštite
(sklanjanje, evakuacija, zbrinjavanje),
- Mjere zaštite od epidemija i epizotija,
- Mjere zaštite od tuče i suša,
- Mjere zaštite od iscrpljenja ili uništenja pojedinih prirodnih resursa i
ekoloških zagađenja.
10. ZAKLJUČCI
Općina Lopar u skladu sa svojim proračunskim ali i kadrovskim mogućnostima
nastoji formalno-pravno, ali i financijski pratiti sve zakonom te podzakonskima
aktima utvrđene obveze u svrhu organiziranja ali i podizanja standarda zaštite
i spašavanja na području svojeg samoupravnog djelovanja, te u korist svojih
mještana.
U tom smislu učinjeni su prvi koraci donošenjem Odluke osnivanju i
imenovanju Stožera zaštite i spašavanja Općine Lopar (»Službene novine
Primorsko-goranske županije« broj 23/08, 35/09), Plana pozivanja Stožera
zaštite i spašavanja Općine Lopar (Klasa: 351-02/08-02/01, Ur.broj:
2169/02-02-08-01 od dana 20. lipnja 2008. godine), Plana zaštite od požara i
tehnoloških eksplozija Općine Lopar (»Službene novine Primorsko-goranske
županije« broj 23/ 08), Procjene ugroženosti od požara i tehnoloških eksplozija
Općine Lopar (»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 23/08) te
Aneksa procjene ugroženosti od požara i tehnoloških eksplozija i Plana zaštite
od požara i tehnoloških eksplozija Općine Lopar (»Službene novine
Primorsko-goranske županije« broj 23/08), Smjernice za organizaciju i razvoj
sustava zaštite i spašavanja na području Općine Lopar od 2011. do 2013.
(»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 28/11). Tijekom 2011.
Općina Lopar završila je postupak izrade Procjene ugroženosti stanovništva,
materijalnih i kulturnih dobara i okoliša od katastrofa i velikih nesreća za područje
Općine Lopar (Službene novine Primorsko-goranske županije broj: 3/ 12), kao i
Plana zaštite i spašavanja za područje Općine
Lopar (»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj:
3/12) što je ugovorila sa NW-Wind d.o.o. Varaždin.
U proteklom razdoblju postojanja Općine Lopar od njenom osnutka pa do
današnjeg dana, nije bilo potrebe za postupanjem po donesenih aktima, međutim,
neophodno je stalno održavanje razine pripravnosti, tehničke ali i
organizacijske (donošenjem akata, planiranjem proračunskih sredstava potrebnih
za realizaciju programa zaštite i spašavanja). Unatoč do sada postignutim
rezultatima svakako je potrebno još intenzivnije u sustav zaštite i spašavanja
angažirati i uključiti civilne udruge, pravne i fizičke osobe koje se bave
građevinskom, prijevozničkom, turističkom ili sličnom djelatnošću od interesa
za zaštitu i spašavanje, a koji svojim aktivnostima mogu pridonijeti održavanju
preventivnih mjera te po potrebi u slučaju izvanrednih situacija, u suradnji sa
drugim nadležnim službama, svojim zaposlenicima, poslovnim prostorima i
postojećom mehanizacijom uključiti u pomoć žrtvama većih nesreća i katastrofa.
Obzirom na okolnost da je Općina Lopar izrazito orijentirana na razvoj
turizma te ovisi o zadržavanju razine zaštite mora, podmorja i obale, u tom
pogledu svakako treba učiniti najzačajnija ulaganja, radi sprečavanja
eventualnih otvorenih požara te iznenadnog onečišćenja mora.
Potrebno je također tijekom 2012. godine i narednih godina nastaviti sa
daljnjim razvojem komunalne infrastrukture (vodoopskrba, odvodnja, čistoća i
sl.) kao bitnog čimbenika u sklopu sustava zaštite i spašavanja.
Naposljetku napominjemo da će Općina Lopar, unatoč ograničenim financijskim
sredstvima te realnim mogućnostima da se u razvoj sustava zaštite i spašavanja
ulaže dovoljan broj radnih sati u donošenju potrebnih podzakonskih akata kojima
se regulira predmetna materija, i narednih godina nastojati kroz osiguranje
proračunskih sredstava za daljnji razvoj infrastrukture, nabavku sredstava,
financiranja rada udruga i institucija te donošenjem adekvatnih propisa,
unaprijediti razinu zaštite i spašavanja na svojem samoupravnom području.
Klasa: 011-03/12-01/01
Ur. broj: 2169/02-01/12-17
Lopar, 12. studenoga 2012.
OPĆINKO VIJEĆE OPĆINE LOPAR
Predsjednik
prof. Damir Paparić, v.r.