26.
Na temelju članka 35. Zakona o vlasništvu i
drugim stvarnim pravima (»Narodne novine« broj 91/96, 68/98, 137/99, 22/00,
73/00, 129/00, 114/01, 79/06, 141/06, 146/08, 38/09, 153/09), odredbama Zakona
o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora (»Narodne novine« broj 125/11) i
članka 15. Statuta Grada Kastva, Gradsko vijeće Grada Kastva, na 36. sjednici
održanoj 24. svibnja 2012. donosi
ODLUKU
o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora
u vlasništvu Grada Kastva
I.OSNOVNE ODREDBE
Članak
1.
Ovom se Odlukom utvrđuje zasnivanje i
prestanak zakupa poslovnoga prostora te međusobna prava i obaveze zakupodavca i
zakupnika, uvjeti i postupak davanja u zakup poslovnog prostora u vlasništvu
Grada Kastva, te međusobna prava i obveze zakupodavca i zakupnika, kao i
kupoprodaja poslovnog prostora u vlasništvu Grada sadašnjem zakupniku, odnosno
sadašnjem korisniku.
Pod kupoprodajom poslovnoga prostora iz
članka 1. stavka 1. ove Odluke podrazumijeva se i prodaja suvlasničkog dijela
na određenom poslovnom prostoru.
Predmetom kupoprodaje po odredbama ove Odluke
mogu biti i poslovni prostori iz članka 1. stavka 1. ove Odluke, koji u smislu
Zakona o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara imaju svojstvo kulturnog dobra,
pod uvjetima propisanima u tom Zakonu.
Na zakupne odnose koji nisu uređeni ovom
Odlukom primjenjuju se opći propisi obveznoga prava o zakupu.
Odredbe ove Odluke ne primjenjuju se na
slučajeve privremenoga korištenja poslovnoga prostora ili dijela poslovnoga
prostora radi održavanja sajmova, priredaba, predavanja, savjetovanja,
skladištenja i čuvanja robe, ili u druge slične svrhe, a čije korištenje ne
traje duže od 30 dana.
Članak
2.
Pod sadašnjim zakupnikom u smislu članka 27.
ove Odluke smatra se zakupnik poslovnoga prostora koji ima sklopljen ugovor o
zakupu i koji obavlja u tom prostoru dopuštenu djelatnost, ako taj prostor
koristi bez prekida u trajanju od najmanje 5 godina.
Pod sadašnjim korisnikom u smislu članka 27.
ove Odluke smatra se i korisnik poslovnoga prostora koji nema sklopljen ugovor
o zakupu i koji obavlja u tom prostoru dopuštenu djelatnost, a protiv kojega se
ne vodi postupak radi ispražnjena i predaje poslovnoga prostora te koristi taj
prostor bez prekida u trajanju od najmanje 5 godina.
Poslovnim prostorom u smislu ove Odluke
smatraju se poslovna zgrada, poslovna prostorija, garaža i garažno mjesto.
Poslovnom zgradom smatra se zgrada
namijenjena obavljanju poslovne djelatnosti ako se pretežitim dijelom i koristi
u tu svrhu.
Poslovnom prostorijom smatraju se jedna ili
više prostorija u poslovnoj ili stambenoj zgradi namijenjenih obavljanju
poslovne djelatnosti, koje u pravilu, čine građevinsku cjelinu i imaju zaseban
glavni ulaz.
Garaža je prostor za smještaj vozila.
Garažno mjesto je prostor za smještaj vozila
u garaži.
Pravo nazadkupnje u smislu ovoga Zakona je
pravo prodavatelja na kupnju poslovnoga prostora, po kupoprodajnoj cijeni po
kojoj je i prodan, u slučaju da kupac u istom prostoru prestane obavljati
djelatnost.
Članak
3.
Gradonačelnik, u gospodarenju, upravljanju i
korištenju poslovnim prostorom:
.odlučuje o davanju poslovnog prostora u
zakup,
.odlučuje o namjeni poslovnog prostora, te o
tome podnosi izvještaj Gradskom vijeću,
.odlučuje o promjeni ili proširenju namjene
poslovnog prostora,
.odlučuje o zamjeni poslovnog prostora,
.predlaže plan održavanja, plan gradnje,
kupnje, prodaje i rekonstrukcije poslovnih prostora,
.raspisuje natječaj za davanje u zakup,
.provodi postupak natječaja i donosi odluku o
najpovoljnijoj ponudi,
.daje suglasnost za davanje poslovnog
prostora u podzakup,
.odobrava adaptaciju poslovnog prostora,
.odlučuje o povratu uloženih sredstava
zakupnika u poslovni prostor,
.odlučuje o zajedničkom ulaganju sredstava
zakupodavca i zakupnika u poslovni prostor,
.odlučuje o prestanku zakupa poslovnog
prostora,
.imenuje komisiju za provođenje javnog
natječaja za davanje u zakup poslovnog prostora,
.obavlja i druge poslove koji proizlaze iz
Zakona i ove Odluke.
Članak
4.
Gradsko vijeće može svojom odlukom propisati
da se poslovni prostor u zgradama u vlasništvu Grada koje se nalaze u određenim
ulicama, dijelovima ulica ili trgovima može koristiti za obavljanje samo
određenih djelatnosti.
II.ZASNIVANJE ZAKUPA
Članak
5.
Zakup poslovnoga prostora zasniva se ugovorom
o zakupu.
Ugovor o zakupu poslovnoga prostora Grad ne
može sklopiti s fizičkom ili pravnom osobom koja ima dospjelu nepodmirenu
obvezu prema državnom proračunu i jedinicama lokalne i područne (regionalne)
samouprave, osim ako je sukladno posebnim propisima odobrena odgoda plaćanja
navedenih obveza, pod uvjetom da se fizička ili pravna osoba pridržava rokova
plaćanja.
Ugovor o zakupu poslovnog prostora mora biti
sastavljen u pisanom obliku, a kada je kao zakupodavac Grad i potvrđen
(solemniziran) po javnom bilježniku.
Ugovor o zakupu poslovnog prostora zaključen
protivno odredbi stavka 2. i stavka 3. ovog članka ništetan je.
Zakupodavac je dužan primjerak ugovora o
zakupu dostaviti nadležnoj poreznoj upravi.
Članak
6.
Ugovorom o zakupu poslovnoga prostora
obvezuje se zakupodavac predati zakupniku određeni poslovni prostor na
korištenje, a zakupnik se obvezuje platiti mu za to ugovorenu zakupninu.
Ugovor o zakupu treba sadržavati:
1.naznaku ugovornih strana,
2.podatke o poslovnom prostoru,
3.djelatnost koja će se obavljati u poslovnom
prostoru,
4.odredbe o korištenju zajedničkih uređaja i
prostorija u zgradi,
5.rok predaje poslovnoga prostora zakupniku,
6.vrijeme na koje je ugovor sklopljen,
7.iznos zakupnine,
8.pretpostavke i način izmjene zakupnine,
9.odredbe o raskidu ugovora,
10.mjesto i vrijeme sklapanja ugovora.
Članak
7.
Poslovni prostor u vlasništvu Grada te
pravnih osoba u njegovom vlasništvu ili pretežitom vlasništvu daje se u zakup
putem javnog natječaja.
Natječaj za zakup poslovnog prostora
objavljuje se na web stranici Grada i na oglasnoj ploči Grada Kastva, a
obavijest o natječaju u dnevnom tisku.
Natječaj je otvoren najmanje 8 dana od dana
objave obavijesti o natječaju u dnevnom tisku. Postupak natječaja provodi i
odluku o najpovoljnijoj ponudi donosi Gradonačelnik odnosno od njega ovlašteno
tijelo.
Javni natječaj provodi Povjerenstvo za
provođenje javnog natječaja za davanje u zakup poslovnog prostora (u daljnjem
tekstu: Povjerenstvo) koje imenuje Gradonačelnik.
Povjerenstvo iz prethodnog stavka sastoji se
od predsjednika i dva člana, te istog broja zamjenika.
Članak
8.
Odluka o raspisivanju javnog natječaja za
davanje u zakup poslovnog prostora obavezno sadrži:
.adresu, namjenu i površinu poslovnog
prostora,
.vrijeme za koje se poslovni prostor daje u
zakup,
.početni iznos mjesečne zakupnine po m2, određen u EUR,
.odredbu o tome da li se daje u zakup uređeni
ili neuređeni poslovni prostor ili ga je zakupnik dužan urediti i privesti
namjeni o svom trošku, te pod kojim uvjetima,
.iznos garantnog pologa radi sudjelovanja u
natječaju,
.rok za podnošenje prijava, uvjete i dokaze
koje natjecatelji moraju ispunjavati odnosno dostaviti radi sudjelovanja u
natječaju,
.podatke o načinu provođenja natječaja.
Članak
9.
Najpovoljnijom ponudom smatrat će se ona
ponuda koja uz ispunjenje uvjeta iz natječaja sadrži i najviši iznos zakupnine.
Članak
10.
Iznimno od odredbe stavka 1. članka 7.,
ugovor o zakupu poslovnoga prostora sklapa se bez javnog natječaja kada ga
sklapaju međusobno Republika Hrvatska i Grad, odnosno Grad te pravne osobe u
vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Republike Hrvatske, odnosno pravne osobe u
vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Grada, ako je to u interesu i cilju
općega, gospodarskog i socijalnog napretka njezinih građana.
Iznimno od odredbe članka 7. ove Odluke
zakupodavac će sadašnjem zakupniku koji u potpunosti izvršava obveze iz ugovora
o zakupu, najkasnije 60 dana prije isteka roka na koji je ugovor sklopljen,
ponuditi sklapanje novog ugovora o zakupu na određeno vrijeme - ne dulje od 5
godina.
Ako sadašnji zakupnik ne prihvati ponudu iz
stavka 1. ovoga članka u roku od 30 dana, zakupni odnos je prestao istekom roka
na koji je ugovor sklopljen, a zakupodavac će, nakon stupanja u posjed tog
poslovnoga prostora raspisati javni natječaj za davanje u zakup poslovnoga
prostora u kojem početni iznos zakupnine ne može biti manji od iznosa zakupnine
koji je ponuđen sadašnjem zakupniku iz stavka 2. ovog članka, ako će se u
prostoru nastaviti obavljanje iste djelatnosti.
Prvenstveno pravo na sklapanje ugovora o
zakupu poslovnoga prostora imaju osobe iz Zakona o pravima hrvatskih branitelja
iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji ukoliko ispunjavaju uvjete iz
natječaja, iz ovoga Zakona i prihvate najviši ponuđeni iznos zakupnine.
Članak
11.
Ugovor o zakupu sklopljen protivno odredbama
članka 6. Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora ništetan je.
III. VISINA ZAKUPNINE
Članak
12.
Zakupnik je dužan zakupodavcu platiti
ugovorom utvrđeni iznos zakupnine u roku utvrđenom ugovorom, te najkasnije do
desetog dana u mjesecu, mjesečno unaprijed.
Članak
13.
Zakupninu za pojedini poslovni prostor
utvrđuje Gradonačelnik vodeći računa o položajnim pogodnostima područja u kojem
se nalazi pojedini poslovni prostor, vrsti djelatnosti koja će se obavljati u
prostoru, te valorizaciji svakog pojedinog poslovnog prostora kako bi bio u
funkciji obogaćivanja trgovačke, ugostiteljske, turističke i druge uslužne
ponude, te zadovoljavanja javnih potreba stanovništva Grada Kastva.
Članak
14.
Visina zakupnine za poslovni prostor određuje
se umnoškom zakupnine utvrđene na način propisan u članku 14. stavku 2. ove
Odluke i korisne površine poslovnog prostora izražene u četvornim metrima.
Korisna površina poslovnog prostora je
površina koja se dobije izmjerom između zidova prostorije uključujući
ulazno-izlazni prostor, sanitarni čvor, površinu izloga i galerije, izražena u
četvornim metrima. U korisnu površinu ulaze i otvorene površine, ukoliko nisu
javno prometne, za koje se visina zakupnine određuje sukladno odredbi članka
23. Odluke o porezima Grada Kastva (»Službene novine Primorsko-goranske županije«
broj 27/01, 53/06, 22/07, 25/11) kojom je utvrđena visina poreza na korištenje
javnih površina.
IV.PRAVA I OBVEZE UGOVORNIH STRANA
Članak
15.
Zakupnik ne smije početi koristiti poslovni
prostor prije sklapanja ugovora o zakupu i potpisivanja zapisnika o primopredaji
poslovnog prostora.
Potpisom ugovora o zakupu i zapisnika o
primopredaji poslovnog prostora zakupnik potvrđuje da je poslovni prostor
primio u viđenom stanju odnosno u stanju u kojem se može upotrebljavati za
djelatnost utvrđenu ugovorom, te da je suglasan da će prostor urediti o
vlastitom trošku.
Ako prilikom predaje nije sastavljen zapisnik
smatra se da je poslovni prostor predan u ispravnom stanju.
Članak
16.
Zakupnik je dužan poslovni prostor koristiti
samo u svrhu i način utvrđen ugovorom o zakupu.
Zakupnik smije privremeno prestati s
obavljanjem djelatnosti u poslovnom prostoru u slučaju godišnjeg odmora i
uređenja prostora koje je prethodno pismeno odobrio zakupodavac.
U slučaju iz stavka 2. ovog članka obveza
plaćanja zakupnine i ostalih troškova ne prestaje.
Ugovor o zakupu poslovnoga prostora raskinut
će se ako zakupnik podmiruje zakupninu, a prestane s obavljanjem djelatnosti,
osim u slučaju iz stavka 2. ovog članka.
Članak
17.
Zakupodavac je dužan zakupniku predati
poslovni prostor u roku utvrđenom ugovorom o zakupu.
Ako zakupodavac ne preda zakupniku poslovni
prostor u ugovorenom roku, zakupnik može svoje pravo ostvariti tužbom ili
raskinuti ugovor o zakupu.
Zakupodavac je dužan zakupniku predati
poslovni prostor u stanju utvrđenom ugovorom.
Ako ugovorom o zakupu nije utvrđeno u kakvom
stanju zakupodavac predaje zakupniku poslovni prostor smatra se da je poslovni
prostor predan u stanju prikladnom za obavljanje djelatnosti predviđene
ugovorom.
Ako zakupodavac ne preda zakupniku poslovni
prostor u stanju utvrđenom ugovorom odnosno Zakonom o zakupu i kupoprodaji
poslovnoga prostora, zakupnik ima pravo raskinuti ugovor o zakupu, tražiti
razmjerno sniženje zakupnine, ili na teret zakupodavca sam dovesti poslovni
prostor u takvo stanje, ako to nije učinio zakupodavac nakon što ga je zakupnik
na to pozvao i ostavio mu primjeren rok.
Primjerenim rokom iz prethodnog stavka smatra
se rok u kojem se određeni radovi mogu izvesti uzimajući u obzir pripreme,
mjesto i prilike pod kojima se radovi moraju izvesti.
U slučaju iz stavka 2. i stavka 5. ovog
članka zakupnik ima pravo na naknadu štete.
Članak
18.
Zakupnik ne smije započeti koristiti poslovni
prostor prije sklapanja ugovora o zakupu poslovnoga prostora i potpisivanja
Zapisnika o primopredaji poslovnoga prostora.
Potpisom ugovora o zakupu i Zapisnika o
primopredaji poslovnoga prostora zakupnik potvrđuje da je poslovni prostor
primio u viđenom stanju odnosno u stanju u kojem se može upotrebljavati za
djelatnost utvrđenu ugovorom, te da je suglasan da će prostor urediti o
vlastitom trošku.
Članak
19.
Zakupnik snosi troškove tekućeg održavanja
poslovnoga prostora te je dužan o svom trošku izvršiti popravke oštećenja
poslovnoga prostora koja je sam prouzročio ili su ih prouzročile osobe koje se
koriste poslovnim prostorom zakupnika.
Pod tekućim održavanjem smatra se čišćenje,
soboslikarski radovi, sitniji popravci na instalacijama i slično.
Zakupnik ne odgovora za pogoršanje stanja
poslovnoga prostora, uređaja i opreme koje je nastalo zbog redovitoga
korištenja.
Članak
20.
Zakupnik je dužan plaćati naknadu za troškove
korištenja zajedničkih uređaja i obavljanja zajedničkih usluga u visini koja se
utvrđuje međuvlasničkim ugovorom između vlasnika posebnih dijelova zgrada,
odnosno u visini koju odredi Gradonačelnik za zgrade koje su u vlasništvu Grada
Kastva u cijelosti, po njihovom dospijeću ako nije drukčije ugovoreno.
Ukoliko nije izričito ugovoreno, smatra se da
naknada za troškove iz stavka 1. ovog članka nije uračunata u zakupninu.
Članak
21.
Zakupnik smije samo uz izričitu pisanu
suglasnost zakupodavca činiti preinake poslovnoga prostora kojima se bitno
mijenja konstrukcija, raspored, površina, namjena ili vanjski izgled poslovnoga
prostora, s time da se međusobni odnosi uređuju posebnim ugovorom.
Ako zakupnik bez suglasnosti zakupodavca,
odnosno unatoč njegovu protivljenju izvrši preinake ili nastavi s izvođenjem
radova, zakupodavac ima pravo raskinuti ugovor te ima pravo na naknadu štete.
Zakupodavac je dužan u roku od 30 (trideset)
dana od prijema obavijesti o namjeri izvođenja radova pisanim putem dati
suglasnost zakupniku ili istu uskratiti.
Ugovorom iz stavka 1. ovog članka posebno će
se regulirati:
-rok amortizacije izvršenih radova koji ne
može biti duži od roka na koji je ugovor sklopljen;
-pravo zakupnika na povrat izvršenih, a
neamortiziranih ulaganja, ukoliko mu gradonačelnik otkaže ugovor o zakupu prije
isteka ugovorenog roka za amortizaciju izvršenih radova;
-da zakupnik nema pravo na povrat uloženih, a
neamortiziranih sredstava u slučaju da samoinicijativno otkaže ugovor o zakupu
poslovnoga prostora ili ugovor otkaže zakupodavac zbog neizvršavanja ugovornih
obveza od strane zakupnika.
Članak
22.
Zakupnik nema pravo poslovni prostor ili dio
poslovnoga prostora dati u podzakup bez izričitog pismenog odobrenja
zakupodavca.
Podzakup poslovnoga prostora odobrit će se
isključivo pod uvjetom da su prethodno podmirene sve obveze iz ugovora o
zakupu.
Zakupnik jamči zakupodavcu da će podzakupac
poslovni prostor upotrebljavati prema uvjetima iz ugovora o zakupu.
Podzakup prestaje kada prestaje i zakup.
Članak
23.
Nakon prestanka zakupa zakupnik je dužan
predati zakupodavcu poslovni prostor u stanju u kojemu ga je primio, ako nije
drukčije ugovoreno ili propisano ovom Odlukom i Zakonom.
U slučaju iz stavka 1. ovog članka zakupnik
ima pravo odnijeti uređaje koje je ugradio u poslovni prostor, ako se time ne
oštećuje poslovni prostor i ako mu to ulaganje zakupodavac nije priznao kroz
smanjenje visine zakupnine.
V.PRESTANAK ZAKUPA
Članak
24.
Ugovor o zakupu poslovnoga prostora sklopljen
na određeno vrijeme prestaje istekom vremena na koje je sklopljen.
Ako se ugovor o zakupu sačini kao ovršna
isprava u smislu Zakon o javnom bilježništvu ovrha se provodi neposredno na
temelju ugovora o zakupu.
Članak
25.
Ugovor o zakupu poslovnoga prostora sklopljen
na neodređeno vrijeme prestaje otkazom s time da ovaj ugovor ne može prestati
prije isteka jedne godine do dana sklapanja, osim ako je ugovorom drukčije
određeno.
Ugovor o zakupu poslovnog prostora prestaje
na način i u skladu sa odredbama Zakona, ove Odluke i ugovora o zakupu.
Ugovor o zakupu poslovnoga prostora sklopljen
na neodređeno vrijeme na temelju otkaza prestaje danom isteka otkaznog roka,
koji ako nije drukčije ugovoreno, iznosi 30 dana računajući od dana primitka
otkaza.
Ako ugovorom o zakupu poslovnoga prostora
nije drukčije određeno, otkaz se može dati samo prvoga ili petnaestoga dana u
mjesecu.
Ugovor o zakupu sklopljen na neodređeno
vrijeme otkazuje se pisanim otkazom koji se dostavlja poštom preporučeno, a
otkazom putem javnog bilježnika kada je ugovor potvrđen (solemniziran) po
javnom bilježniku.
Ugovor o zakupu poslovnog prostora sklopljen
na određeno ili na neodređeno vrijeme svaka ugovorna strana može otkazati u
svako doba, ako druga ugovorna strana ne izvršava svoje obveze utvrđene
ugovorom ili Zakonom.
Članak
26.
Zakup ne prestaje smrću, odnosno promjenom pravnoga
položaja zakupnika, ako ugovorom nije drukčije određeno.
U slučaju iz stavka 1. ovoga članka
nasljednici koji preuzmu obrt ili drugu djelatnost iz ugovora o zakupu, odnosno
pravni slijednici stupaju u prava i obveze zakupnika.
Gradonačelnik može, iznimno od odredbe čl. 7.
ove Odluke, odobriti stupanje u prava i obveze dosadašnjeg zakupnika sljedećim
osobama:
-bračnom drugu, izvanbračnom drugu, djeci,
unucima, usvojenicima i pastorcima zakupnika, ako zakupnik umre, pod uvjetom da
ispunjavaju uvjete za nastavak obavljanja ugovorene djelatnosti,
-pravnoj osobi koja nastane statusnom
promjenom dosadašnjeg zakupnika pod uvjetom da dostavi dokaz o pravnom
sljedništvu.
VI. KUPOPRODAJA POSLOVNOGA PROSTORA U
VLASNIŠTVU GRADA KASTVA
Članak
27.
Poslovni prostor u vlasništvu jedinice
lokalne i područne (regionalne) samouprave može se prodati sadašnjem zakupniku
iz članka 2. stavka 1. Ove Odluke, koji uredno izvršava sve obveze iz ugovora o
zakupu i druge financijske obveze prema Gradu Kastvu i to na temelju popisa
poslovnih prostora koji su predmet kupoprodaje koji će se javno objaviti. Popis
poslovnih prostora koji su predmet kupoprodaje, na prijedlog Gradonačelnika
utvrđuje Gradsko vijeće Grada Kastva.
Poslovni prostor u vlasništvu jedinice
lokalne i područne (regionalne) samouprave može se prodati sadašnjem korisniku
iz članka 2. stavka 2. ove Odluke, i to na temelju popisa poslovnih prostora
koji su predmet kupoprodaje koji će se javno objaviti. Popis poslovnih prostora
koji su predmet kupoprodaje, na prijedlog Gradonačelnika, utvrđuje Gradsko
vijeće Grada Kastva.
Zahtjev za kupnju poslovnoga prostora u
vlasništvu Grada Kastav, osobe iz stavka 1. i 2. ovoga članka podnose u roku od
90 dana od javne objave popisa poslovnih prostora koji su predmet kupoprodaje, Gradonačelniku
Grada Kastva.
Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka,
pravo na kupnju poslovnoga prostora može ostvariti zakupnik koji se nalazi u
zakupnom odnosu s Gradom Kastvom, u trajanju kraćem od pet godina ako je
podmirio sve obveze iz ugovora o zakupu i druge financijske obveze prema Gradu
Kastvu, a koji je:
-prije toga bio u zakupnom odnosu s Gradom
Kastvom, u ukupnom neprekinutom trajanju od najmanje pet godina, ili
-prije toga bio u zakupnom odnosu s Gradom
Kastvom i Republikom Hrvatskom, u ukupnom neprekinutom trajanju od najmanje pet
godina, ili
-kao nasljednik obrtnika nastavio vođenje
obrta ili kao član obiteljskog domaćinstva preuzeo obrt, a bio je u zakupnom
odnosu u ukupnom neprekinutom trajanju od najmanje pet godina, u koje vrijeme
se uračunava i vrijeme zakupa njegova prednika, ili
-morao napustiti poslovni prostor koji je
koristio zbog povrata toga prostora u vlasništvo prijašnjem vlasniku, sukladno
posebnom propisu, a do tada je bio u zakupu u neprekinutom trajanju od najmanje
pet godina.
Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka,
poslovni prostor u vlasništvu Republike Hrvatske i Grada Kastva, može se
prodati sadašnjem korisniku toga prostora koji u njemu obavlja dopuštenu
djelatnost, a koji je taj prostor
nastavio
koristiti na temelju ranije sklopljenog ugovora o zakupu kojem je prestala
valjanost.
Poslovni prostor se može prodati sukladno
odredbi stavka 5. ovoga članka samo ukoliko je sadašnji korisnik poslovnoga
prostora za cijeli period korištenja toga prostora plaćao vlasniku poslovnoga
prostora naknadu za korištenje i sve troškove koji proizlaze iz korištenja toga
prostora. Sadašnjem korisniku poslovnoga prostora koji nije djelomično ili u
cijelosti plaćao vlasniku naknadu za korištenje poslovnoga prostora kao ni
troškove korištenja, poslovni prostor se može prodati sukladno odredbi stavka
5. ovoga članka pod uvjetom da tu naknadu i troškove korištenja u cijelosti,
uključujući i zakonske zatezne kamate, podmiri prije sklapanja ugovora o
kupoprodaji.
Članak
28.
Pravo na kupnju poslovnoga prostora ne može
ostvariti zakupnik poslovnoga prostora koji je isti dao u podzakup ili na
temelju bilo koje druge pravne osnove prepustio korištenje poslovnoga prostora
drugoj osobi.
Članak
29.
Poslovni prostor iz članka 1. Ove Odluke
prodaje se po tržišnoj cijeni.
Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, u
slučaju kada se poslovni prostor prodaje sadašnjem zakupniku, odnosno sadašnjem
korisniku pod uvjetima i u postupku iz članka 27. ove Odluke, tržišna cijena
umanjuje se za neamortizirana ulaganja sadašnjeg zakupnika, odnosno sadašnjeg
korisnika, koja su bila od utjecaja na visinu tržišne vrijednosti poslovnoga
prostora, s time da se visina ulaganja zakupnika, odnosno korisnika priznaje
najviše do 30% tržišne vrijednosti poslovnoga prostora.
Sadašnjem zakupniku, odnosno sadašnjem
korisniku se neće priznati ulaganja u preinake poslovnoga prostora učinjene bez
suglasnosti zakupodavca osim nužnih troškova, kao ni ulaganja koja je
zakupodavac priznao u obliku smanjene zakupnine.
Tržišnu cijenu i vrijednost neamortiziranih
ulaganja sadašnjeg zakupnika, odnosno sadašnjeg korisnika utvrđuje ovlašteni
sudski vještak građevinske ili arhitektonske struke, s liste ovlaštenih sudskih
vještaka, a po odabiru vlasnika poslovnoga prostora.
Članak
30.
Plaćanje cijene poslovnoga prostora može se
ugovoriti odjednom ili obročnom otplatom, prema izboru kupca.
Kada se plaćanje cijene poslovnoga prostora
isplaćuje odjednom, rok isplate ne može biti duži od 30 dana od dana sklapanja
ugovora.
Kod kupnje poslovnoga prostora uz obročnu
otplatu ukupan rok otplate ne može biti duži od 10 godina od dana sklapanja
ugovora, osim kada vrijednost nekretnine ne prelazi milijun eura (1.000.000,00
e) u tom slučaju rok otplate može se odrediti najviše do 20 godina. U navedenom
slučaju rok se utvrđuje Zaključkom gradonačelnika.
Kod kupnje poslovnoga prostora uz obročnu
otplatu ne primjenjuje se odredba članka 29. stavka 2. ove odluke.
Kamatna stopa za vrijeme obročne otplate je
4% godišnje.
Prodavatelj je dužan u ugovoru o kupoprodaji
poslovnoga prostora uz obročnu otplatu vrijednost (mjesečnog) obroka vezati uz
EUR i to po srednjem tečaju Hrvatske narodne banke na dan uplate.
Ugovor o kupoprodaji poslovnoga prostora
naročito treba sadržavati:
a) izjavu kupca kojom dopušta, u slučaju
obročne otplate kupoprodajne cijene, upis založnoga prava u zemljišnoj knjizi
na poslovnom prostoru koji je predmet kupoprodaje radi osiguranja dugovanog
iznosa,
b) u slučaju kada se poslovni prostor prodaje
sadašnjem zakupniku, odnosno sadašnjem korisniku pod uvjetima i u postupku iz
članka 27. ove Odluke i:
-zabilježbu zabrane otuđenja poslovnoga
prostora za vrijeme od 10 godina od dana sklapanja ugovora o kupoprodaji
poslovnoga prostora te zabilježbu prava nazadkupnje, u korist prodavatelja.
Ugovor o kupoprodaji poslovnog prostora, bez
obzira na način plaćanja, treba naročito sadržavati:
-odredbu kojom se kupac obvezuje da u
narednih 10 godina od dana sklapanja ugovora neće prodavati niti na drugi način
otuđiti kupljeni poslovni prostor, te da dopušta zabilježbu zabrane otuđenja u
zemljišnoj knjizi,
-odredbu kojom prodavatelj poslovnoga
prostora, u slučaju da kupac prestane obavljati djelatnost u roku od 10 godina
od dana sklapanja ugovora, pridržava pravo nazadkupnje prodane nekretnine, te
dozvolu zabilježbe prava nazadkupnje u zemljišnoj knjizi.
U slučaju da je rok obročne otplate duži od
10 godina, ugovor o kupoprodaji mora sadržavati i odredbu o drugom sredstvu
osiguranja, kao i odredbu o trajanju zabrane otuđenja.
U slučaju nastupanja uvjeta za nazadkupnju,
ista se realizira:
a) kod ugovora sa jednokratnom isplatom, po
cijeni po kojoj je nekretnina i prodana, umanjenoj za porez na promet
nekretnina,
b) kod ugovora sa obročnom otplatom, po
cijeni po kojoj je nekretnina i prodana, umanjenoj za:
-porez na promet nekretnina,
-neplaćeni dio cijene nekretnine do dana
prekida ugovora,
-zatezne kamate na dospjele a neplaćene
otplatne obroke do dana prekida ugovora.
Ugovor o kupoprodaji poslovnoga prostora mora
biti sastavljen u pisanom obliku i potvrđen (solemniziran) po javnom
bilježniku.
Prodavatelj je dužan primjerak ugovora o
kupoprodaji poslovnoga prostora dostaviti nadležnoj poreznoj upravi.
Porez na promet nekretnina plaća kupac.
Ugovor o kupoprodaji poslovnog prostora može
sadržavati i druge odredbe kojima se detaljnije uređuju odnosi.
Članak
31.
Zahtjevi za kupnju poslovnoga prostora u
vlasništvu Grada Kastva podnose se Gradonačelniku Grada Kastva.
Članak
32.
Odluku o kupoprodaji poslovnoga prostora iz
članka 1. ove Odluke donosi Gradsko vijeće Grada Kastva ili Gradonačelnik,
ovisno o vrijednosti poslovnoga prostora.
Poslovni prostor ne može se prodati fizičkoj
ili pravnoj osobi koja ima dospjelu nepodmirenu obvezu prema državnom
proračunu, jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, zaposlenicima
i dobavljačima, osim ako je sukladno posebnim propisima odobrena odgoda
plaćanja navedenih obveza, pod uvjetom da se fizička ili pravna osoba pridržava
rokova plaćanja.
Članak
33.
Na temelju odluke o kupoprodaji poslovnoga
prostora iz članka 32. ove Odluke Gradonačelnik i kupac sklopit će u roku od 90
dana od dana donošenja odluke ugovor o kupoprodaji poslovnoga prostora.
VII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
34.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje važiti
Odluka o zakupu poslovnog prostora u vlasništvu Grada Kastva (»Službene novine
Primorsko-goranske županije« broj 05/ 05) i Izmjene i dopune Odluke o zakupu
poslovnog prostora u vlasništvu Grada Kastva (»Službene novine
Primorsko-goranske županije« broj 26/09).
Članak
35.
Ova Odluka stupa na snagu danom objave u
»Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Klasa: 021-05/12-01/05
Ur.broj: 2170-05/01-1-12-10
Kastav, 24. svibnja 2012.
GRADSKO
VIJEĆE GRADA KASTVA
Predsjednik
Dalibor Ćiković, mag. ing. aedif., v. r.