18.
Na temelju članka 35. Zakonu o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi
(»Narodne novine« broj 33/01., 60/01., 129/05., 109/07., 125/08. 36/09 i
150/11), članka 6. i 42. Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora
(»Narodne novine« broj 125/ 11) i članka 29. Statuta Grada Opatije (»Službene
novine Primorsko-goranske županije« broj 25/09 i 30/09), Gradsko vijeće Grada
Opatije na sjednici održanoj dana 27. ožujka 2012. godine, donosi
ODLUKU
o davanju u zakup i kupoprodaji suvlasničkog
dijela poslovnog prostora
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovom Odlukom uređuju se zasnivanje i prestanak zakupa poslovnog prostora u
vlasništvu Grada Opatije te međusobna prava i obveze zakupodavca i zakupnika,
kao i kupoprodaja suvlasničkih dijelova poslovnog prostora u vlasništvu Grada
Opatije sadašnjem zakupniku.
Odredbe ove Odluke kojima se uređuje zakup poslovnog prostora primjenjuju se
i na poslovni prostor na kojem Grad ima pravo raspolaganja i korištenja.
Pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Grada Opatije prilikom
davanja u zakup poslovnog prostora obvezne su provoditi javni natječaj i
pridržavati se uvjeta i postupka natječaja utvrđenih ovom Odlukom, izuzev
odredbi točke 4. članka 8. ove Odluke.
II. DONOŠENJE ODLUKA U SVEZI POSLOVNOG PROSTORA
Članak 2.
Poslovnim prostorom sukladno odredbama ove Odluke upravlja gradonačelnik
Grada Opatije (u daljnjem tekstu: gradonačelnik).
Članak 3.
U obavljanju poslova iz članka 2. ove Odluke, gradonačelnik na prijedlog
nadležnog upravnog tijela:
1. odlučuje o davanju poslovnog prostora u zakup,
2. odlučuje o namjeni poslovnog prostora,
3. odlučuje o promjeni ili proširenju namjene poslovnog prostora,
4. odlučuje o zamjeni poslovnog prostora,
5. raspisuje natječaj za davanje u zakup poslovnog prostora,
6. određuje početni iznos zakupnine za poslovni prostor koji se daje na
natječaj,
7. odobrava uređenje poslovnog prostora,
8. odlučuje o zajedničkom ulaganju sredstava zakupnika i zakupodavca u
poslovni prostor,
9. odlučuje o povratu uloženih sredstava zakupnika,
10. odlučuje o zajedničkom zakupu,
11. odlučuje o prestanku zakupa poslovnog prostora,
12. odobrava sklapanje novog ugovora o zakupu sa sadašnjim zakupnikom
poslovnog prostora nakon isteka ugovora o zakupu, sukladno odredbama Zakona i
ove Odluke,
13. odlučuje o kupoprodaji suvlasničkog dijela poslovnog prostora,
14. odlučuje i o drugim pitanjima u svezi zakupa poslovnog prostora.
Članak 5.
Stručne i administrativne poslove u vezi poslovnih prostora obavlja nadležno
upravno tijelo.
III. NAČIN DODJELE I ZASNIVANJA ZAKUPA
Članak 6.
Poslovni prostor daje se u zakup putem javnog natječaja (u daljnjem tekstu:
natječaj).
Iznimno od odredbe stavka 1. ovog članka, sadašnjem zakupniku poslovnog
prostora koji u potpunosti izvršava obveze iz ugovora o zakupu, najkasnije 60
dana prije isteka roka na koji je ugovor sklopljen. , ponuditi će se sklapanje
novog ugovora o zakupu na određeno vrijeme- ne dulje od 5 godina.
Ponuda iz stavka 2. ovog članka dostaviti će se zakupniku pisanim putem.
Ako sadašnji zakupnik ne prihvati ponudu iz stavka 2. ovoga članka u roku od
30 dana, zakupni odnos prestaje istekom roka na koji je ugovor sklopljen, a
Grad Opatija će nakon stupanja u posjed poslovnog prostora raspisati javni
natječaj za davanje u zakup poslovnog prostora, u kojem će početni iznos
zakupnine biti onaj koji je ponuđen zakupniku iz stavka 2. ovoga članka.
Članak 7.
Ugovor o zakupu poslovnog prostora zaključuje se na određeno vrijeme, a
najduže na rok do 5 godina.
Članak 8.
Natječaj za zakup poslovnog prostora objavljuje se na mrežnim stranicama i
oglasnoj ploči Grada Opatije, a obavijest o raspisanom natječaju u dnevnom
tisku. Natječaj sadrži:
1. lokaciju, namjenu i površinu poslovnog prostora,
2. početni iznos mjesečne zakupnine,
3. odredbu o obvezi uplate garantnog pologa u visini jednostrukog iznosa
početne mjesečne zakupnine, s naznakom da izabrani ponuđač gubi pravo na povrat
pologa u slučaju da ne zaključi ugovor o zakupu ili prilikom zaključenja
ugovora ne pruži instrumente osiguranja propisane natječajem. Po zaključenju
ugovora o zakupu polog se zadržava kao instrument osiguranja plaćanja ugovorene
zakupnine i drugih potraživanja Grada koja proizlaze iz ugovora o zakupu
(tijekom trajanja ili po isteku ugovora o zakupu).
4. obvezu ponuđača da da izjavu da će najkasnije na dan predaje prostora u
posjed dostaviti Gradu Opatija garanciju poslovne banke na iznos od najmanje
6-o mjesečne zakupnine ( izjava mora biti popraćena pismom namjere poslovne
banke da će u slučaju da ponuđač bude izabran kao najpovoljniji ponuđač istom
izdati neopozivu garanciju u visini od najmanje 6-o mjesečne zakupnine, kao
instrument osiguranja plaćanja za pravovremeno plaćanje zakupnine i troškova
redovnog održavanja, utroška električne energije, vode, komunalne naknade i
ostalih usluga i naknada za korištenje uređaja i zajedničkih dijelova zgrade.
Garancija mora biti važeća za razdoblje od najmanje šest mjeseci, a zakupac će
se prilikom potpisa ugovora o zakupu obvezati dostaviti izjavu o produženju garancije,
prije njenog isteka, za svako slijedeće razdoblje za koje je garancija izdana
dok ugovor o zakupu traje).
Umjesto garancije poslovne banke, ponuđač može ponuditi i osiguranje putem
zasnivanja fiducijarnog vlasništva na nekretninama, s time što vrijednost
nekretnine treba biti najmanje 50% veća od vrijednosti 6-o mjesečne zakupnine.
Iz ovog osiguranja Grad je ovlašten podmiriti neplaćene zakupnine kao i sve
troškove naplate iste.
Umjesto garancije poslovne banke ili osiguranja putem zasnivanja fiducijarnog
vlasništva, ponuđač može ponuditi plaćanje iznosa od najmanje 6-o mjesečne
zakupnine unaprijed za razdoblje dok ugovor o zakupu traje. Iz ovog osiguranja
Grad je ovlašten podmiriti neplaćenu zakupninu kao i sve troškove naplate iste.
Odredbe stavka 1., 2. i 4. ove točke ne primjenjuju se u slučaju
raspisivanja natječaja za dodjelu u zakup poslovnog prostora za obavljanje
jedne od namjena utvrđenih grupom VI. članka 30. Odluke.
5. vrijeme za koje se poslovni prostor daje u zakup,
6. rok za podnošenje pisanih ponuda,
7. obvezu dostave osnovnih podataka o ponuđaču (prebivalište, državljanstvo
za fizičke osobe i podatke o upisu u upisnik nadležnog registra za pravne
osobe), te dokaz da ponuđač ispunjava uvjete za obavljanje djelatnosti koja je
određena kao namjena poslovnog prostora, a osobe koje prema Zakona o pravima
hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji imaju
pravo zaključenja ugovora pod uvjetima najpovoljnije ponude iz natječaja -
trebaju dostaviti dokaze kojima dokazuju svoj status,
8. datum početka obavljanja djelatnosti u prostoru,
9. vrijeme u kojem se može pogledati poslovni prostor i izvršiti uvid u
zapisnik sa utvrđenim elementima kvalitete i opremljenosti poslovnog prostora,
10. datum, mjesto i vrijeme javnog otvaranja ponuda,
11. obvezu ponuđača da da izjavu kojom prihvaća opće uvjete zakupa propisane
ovom Odlukom, te da je upoznat sa stanjem i opremljenošću prostora koji se daje
u zakup,
12. obvezu ponuđača da da izjavu kojom je upoznat da je poslovni prostor
uređen sukladno Pravilniku o određivanju minimalnih tehničkih uvjeta uređenja
slobodnih poslovnih prostora u vlasništvu Grada Opatije, te da preuzima
poslovni prostor u viđenom stanju, i da ga je dužan urediti i privesti
ugovorenoj namjeni o vlastitom trošku i da se odriče prava primjene instituta
stjecanja bez osnova i poslovodstva bez naloga (bez obzira da li će u poslovni
prostor ulagati sa ili bez suglasnosti zakupodavca),
13. naznaku da se neće razmatrati ponude ponuđača koji po bilo kojoj osnovi
na dan zaključenja natječaja imaju dospjelih a nepodmirenih dugovanja prema
Gradu, ili onih ponuđača kojima je sukladno posebnim propisima odobrena odgoda
plaćanja obveza prema Gradu Opatija, a ne pridržavaju se rokova plaćanja.
14. obvezu ponuđača da dostavi potvrdu porezne uprave o stanju duga po
osnovu javnih davanja o kojima službenu evidenciju vodi porezna uprava, te
naznaku da se neće razmatrati ponude onih ponuđača koji po toj osnovi imaju
dospjelih a nepodmirenih dugovanja, ili onih ponuđača kojima je sukladno
posebnim propisima odobrena odgoda plaćanja navedenih obveza, a ne pridržavaju
se rokova plaćanja.
15. odredbu da gradonačelnik zadržava pravo da po provedenom natječajnom
postupku ne izabere najpovoljnijeg ponuđača.
16. naznaku da se ponuda za natječaj podnosi na obrascima kojeg
zainteresirani ponuđači mogu preuzeti u pisarnici Grada Opatije.
Članak 9.
Prije raspisivanja javnog natječaja, nadležno upravno tijelo zapisnikom
utvrđuje stanje i opremljenost prostora.
Zapisnikom iz stavka 1. utvrđuje se opća opremljenost prostora (stanje
podova, zidova i stropova, vanjske i unutarnje stolarije, postojanje i stanje
sanitarnog čvora, vodovodnih i elektro-instalacija), primjerenost postojećeg
stanja uređenja prostora planiranim namjenama, kao i potreba ulaganja u
preuređenje istog radi dobivanja tražene prenamjene.
Članak 10.
Natječaj se provodi na temelju pisanih ponuda predanih putem pošte ili
osobno u pisarnici Grada Opatije.
Rok za podnošenje pisanih ponuda je 15 dana od dana objavljene obavijesti o
raspisanom natječaju u dnevnom tisku.
Članak 11.
Prije otvaranja ponuda utvrđuje se:
1. da li je natječaj propisno objavljen,
2. broj prispjelih ponuda,
3. da li su ponude predane u roku.
Na javnom otvaranju ponuda vodi se zapisnik u kojem se utvrđuju osnovni
podaci o svim pristiglim ponudama (ponuđač, namjena, prilozi i visina ponuđene
mjesečne zakupnine).
Članak 12.
Na temelju pristiglih ponuda, utvrđuje se lista ponuđača koji ispunjavaju
uvjete natječaja.
Zakašnjele ili nepotpune ponude neće se uzeti u razmatranje.
Članak 13.
Odluku o izboru najpovoljnije ponude donosi gradonačelnik sukladno Zakonu.
U slučaju da su dva i više ponuđača ponudila jednak najviši iznos mjesečne
zakupnine, najpovoljnija ponuda odredit će se izvlačenjem.
Gradonačelnik zadržava pravo da po provedenom natječajnom postupku ne
izabere najpovoljnijeg ponuđača.
Članak 14.
Obavijest o izboru najpovoljnije ponude dostavlja se svim ponuđačima u roku
od 8 dana od dana donošenja odluke.
U obavijesti o izboru najpovoljnije ponude koja se dostavlja svim
ponuđačima, navodi se i iznos zakupnine kojeg je najpovoljniji ponuđač ponudio.
Članak 15.
Ponuđači koji ostvaruju prava iz Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz
Domovinskog rata i članova njihovih obitelji koji su sudjelovali i udovoljili
uvjetima natječaja dužni su se u roku od 8 dana od dana primitka obavijesti o
izboru najpovoljnije ponude izjasniti žele li koristiti pravo prvenstva
sklapanja ugovora o zakupu pod uvjetima najpovoljnije ponude.
Smatra se da je izjašnjenje dano u roku ako je stiglo prije isteka roka na
adresu Grada Opatije. Kada je izjašnjenje upućeno poštom preporučeno ili
telegrafskim putem, dan predaje pošti smatra se kao dan predaje Gradu Opatiji.
Potpis izjave mora biti ovjeren od strane javnog bilježnika.
Ukoliko se ponuđači ne izjasne u roku iz stavka 1. ovog članka, smatra se da
ne žele koristiti pravo prvenstva na zaključenje ugovora o zakupu.
Članak 16.
Na osnovi odluke o izboru najpovoljnije ponude i izjašnjenja osoba iz članka
15. ove Odluke, gradonačelnik donosi odluku o tome s kojim ponuđačem će se
zaključiti ugovor o zakupu.
Članak 17.
Garantni polog koji je uplatio ponuđač izabran za zaključenje ugovora
postaje stalni polog koji služi kao sredstvo osiguranja plaćanja (na sredstva
stalnog pologa obračunava se kamata po kamatnoj stopi obračunatoj na sredstva
po viđenju depozitne banke kod koje Grad Opatija ima svoja sredstva), a ostalim
ponuđačima se garantni polog, bez prava na kamatu, vraća najkasnije osam dana
nakon donošenja odluke o izboru ponuđača sa kojim će se zaključiti ugovor o
zakupu.
Ukoliko ponuđač izabran za zaključenje ugovora odustane od zaključenja
ugovora ili ako prilikom zaključenja ugovora, odnosno predaje prostora u posjed,
ne pruži garanciju banke ili druge instrumente osiguranja propisane natječajem,
gubi pravo na povrat garantnog pologa.
Članak 18.
Natječaj za dodjelu poslovnog prostora u zakup ponavlja se u slučaju da se
ne izvrši izbor ili ako izabrani ponuđač odustane od zaključenja ugovora o
zakupu.
IV.UGOVOR O ZAKUPU
Članak 19.
Ugovor o zakupu mora sadržavati:
1.broj i datum odluke o izboru zakupnika,
2.ugovorne strane,
3.površinu i detaljan opis poslovnog prostora s elementima kvalitete i
opremljenosti utvrđenih zapisnikom prilikom objavljivanja natječaja,
4.rok do kojeg će zakupodavac predati zakupniku poslovni prostor u posjed,
5.rok do kojeg je zakupnik dužan početi obavljati djelatnost,
6.djelatnost koju će zakupnik obavljati u poslovnom prostoru,
7.odredbe o obvezi održavanja poslovnog prostora,
8.odredbe o korištenju zajedničkih uređaja i prostorija u zgradi, visinu
naknade za korištenje zajedničkih uređaja i prostorija, kao i rok i način
njenog plaćanja,
9.odredbe o obvezi zakupnika da plaća komunalnu naknadu i druge poreze i
naknade vezane uz korištenje poslovnog prostora,
10.odredbe o vremenu na koji je ugovor zaključen,
11.odredbe o obvezi zakupnika da u ugovorenom roku uredi poslovni prostor
prema uvjetima iz natječaja,
12.odredbu o obvezi zakupnika da poslovni prostor uredi i privede ugovorenoj
namjeni o vlastitom trošku i da se odriče prava instituta stjecanja bez osnova
i poslovodstva bez naloga (bez obzira da li će u poslovni prostor ulagati sa
ili bez suglasnosti zakupodavca), ako je preuzeo poslovni prostor uređen
sukladno Pravilniku o određivanju minimalnih tehničkih uvjeta uređenja
slobodnih poslovnih prostora u vlasništvu Grada Opatije,
13.odredbe o zabrani davanja poslovnog prostora u podzakup ili na korištenje
nekim drugim pravnim poslom, osim u slučajevima predviđenim ovom odlukom,
14.iznos zakupnine, način i rok plaćanja, te instrumente osiguranja plaćanja
i uvjete njihovog korištenja,
15.odredbe o prestanku ugovora,
16.mjesto i datum zaključenja ugovora, te potpis ugovornih strana,
17.odredbu da se sastavnim dijelom ugovora smatra zapisnik o primopredaji
prostora koji se potpisuje sa zakupnikom prilikom primopredaje poslovnog
prostora,
18.odredbu da se ugovor o zakupu zaključuje kao ovršna isprava u smislu
Zakona o javnom bilježništvu.
Članak 20.
Zakupnik je dužan ugovor o zakupu potpisati u roku od 8 dana od dana kada je
pismeno pozvan na zaključenje ugovora.
Ukoliko zakupnik u roku iz stavka 1. ovog članka ne potpiše ugovor, smatra
se da je odustao od zaključenja ugovora.
Smatra se da je ponuđač odustao od zaključenja ugovora, ukoliko do vremena
za potpis ugovora odnosno predaje prostora u posjed, ne pruži garanciju banke
ili druge instrumente osiguranja na koja se obvezao svojom ponudom.
Zakupnik snosi troškove ovjere ugovora, ishođenja i ovjere instrumenata
osiguranja, te upisa u zemljišne knjige.
V. PROMJENA NAMJENE POSLOVNOG PROSTORA I ZAMJENA ZAKUPA
Članak 21.
Gradonačelnik može postojećem zakupniku, koji uredno izvršava sve ugovorne
obveze, ili kojem je sukladno posebnim propisima odobrena odgoda plaćanja tih
obveza, odobriti promjenu namjene poslovnog prostora.
Promjena namjene poslovnog prostora može se odobriti postojećem zakupniku
pod sljedećim uvjetima:
1.da je zakupnik u poslovnom prostoru ugovorenu djelatnost obavljao najmanje
jednu godinu prije podnošenja zahtjeva za promjenu djelatnosti,
2.da zakupnik prihvati povećanje zakupnine do visine zakupnine za novu
djelatnost. Visina nove zakupnine ne može biti manja od zakupnine koja je
ugovorena.
Članak 22.
Gradonačelnik može odobriti zamjenu zakupa poslovnog prostora na zahtjev
zakupnika. Gradonačelnik može umjesto odobrenja za zamjenu zakupa poslovnog
prostora, zakupniku ponuditi drugi odgovarajući prostor.
Članak 23.
Gradonačelnik može postojećem zakupniku, koji uredno izvršava sve ugovorne
obveze, ili kojem je sukladno posebnim propisima odobrena odgoda plaćanja tih
obveza odobriti proširenje namjene u poslovnom prostoru, pod uvjetom:
1.da je zakupnik u poslovnom prostoru ugovorenu djelatnost obavljao najmanje
jednu godinu prije podnošenja zahtjeva za proširenje djelatnosti,
2.da zakupnik prihvati povećanje zakupnine do visine zakupnine koja je
utvrđena ovom Odlukom kao početna zakupnina za novu djelatnost. Visina nove
zakupnine ne može biti manja od zakupnine koja je ugovorena.
VI.ZAJEDNIČKI ZAKUP
Članak 24.
Gradonačelnik za vrijeme trajanja zakupa može odobriti zajednički zakup, ako
je to u interesu Grada i pod uvjetom da su prethodno podmirene sve obveze iz
ugovora o zakupu.
Za poslovne prostore u kojima je predviđeno obavljanje djelatnosti iz grupe
VI. članka 30. može se prilikom javnog natječaja odrediti da ugovor o zakupu
može sklopiti više osoba (zajednički zakup).
Zajednički zakupnici dužni su odrediti osobu kojoj će zakupodavac
dostavljati račune za sve obveze koje proizlaze iz zakupnog odnosa.
U slučaju iz stavka 1. i 2. ovog članka svi zakupnici solidarno odgovaraju
za obveze iz ugovora o zakupu.
Članak 25.
Ako ugovor o zajedničkom zakupu otkaže jedan ili više zakupnika drugim
zakupnicima iz ugovora daje se u zakup cjelokupni prostor, ali najduže do
isteka vremena određenog ugovorom o zajedničkom zakupu.
Ukoliko drugi zakupnici ne pristanu na preuzimanje cjelokupnog prostora,
ugovor se smatra raskinutim za sve zajedničke zakupnike.
Poslovni prostor za koji je zaključen zajednički zakup ne može se razdvojiti
po građevinskim cjelinama.
VII. VISINA ZAKUPNINE
Članak 26.
Početna zakupnina za poslovni prostor određuje se prema sljedećim
kriterijima:
-kvadratnom metru korisne površine poslovnog prostora,
-položajnoj zoni, u kojoj se poslovni prostor nalazi, izraženoj u
koeficijentima,
-namjeni koja će se obavljati u poslovnom prostoru, izraženoj u
koeficijentima.
Članak 27.
Korisnu površinu čini prostor koji se dobije mjerenjem između zidova
prostorija poslovnog prostora.
U korisnu površinu ulaze i terase ukoliko nisu na javno prometnim
površinama, za koje se visina zakupnine obračunava u visini od 50% od cijene
zatvorenog poslovnog prostora po m2, osim za terase restorana kod
kojih se visina zakupnine obračunava u visini od 25% od cijene zatvorenog
poslovnog prostora.
Članak 28.
Visinu početne mjesečne zakupnine po metru kvadratnom poslovnog prostora
čini umnožak broja bodova i vrijednosti boda.
Broj bodova čini umnožak površine poslovnog prostora, koeficijent položajne
zone i koeficijent namjene.
Vrijednost boda iznosi 1.339 kuna.
Članak 29.
Ovisno o pogodnostima područja koja ima poslovni prostor, utvrđuju se
sljedeće položajne zone i koeficijenti po zonama:
OPATIJA I. 25
Ulica M.Tita od raskrižja sa ulicom
F. Peršića i Ul.M.Laginje (Škrbići) do
ul. Velog Jože odnosno hotela
»Palace«. Isti potez ispod ul.M.Tita prema moru.
OPATIJA II. 21
Ul. M.Tita od završetka Štangerove
(kod zgrade Grada) do Škrbića, te od
hotela »Palace« do hotela »Adriatic«, ul.
V.Spinčića od križanja sa ul.M.Tita
i sve druge poprečne ulice između M.Tita
i Nove ceste, te Trg V.Gortana. Nova cesta
od spoja s ul.Stubište I.Zavidića do križanja
s ul.M.Tita na P. Kolovi i područje ispod N.ceste
do mora odnosno do granice s zonom Opatija
I. ( linije prema moru čini ul.Stubište I. Zavidića
do spoja s ul. Stubište A. Del Mestre, ul.
Stubište Adelina del Mestre, okomica od
spoja Stubišta.
OPATIJA III. 18
Opatija - ostala područja iznad Nove ceste,
počev od križanja s ulicom Stubište Ivana
Zavidića i linijom okomito od križanja
Nove ceste i Stubišta I. Zavidića do naselja
Pobri pa do granice sa naseljem Ičići.
VOLOSKO I. 14
Obala F. Supila i A. Mohorovičića
VOLOSKO II. 9
Područje ispod ul. R. K. Jeretova do
granice Volosko I., te ulica Ivana
Matetića Ronjgova,
TOŠINA 9
Ostala područja naselja grada Opatija
od granice s zonom Opatija II., Opatija III.
i Volosko II. do granice s Općinom
Matulji i Gradom Rijeka
IČIĆI/IKA I. 18
Liburnijska ulica u Ičićima
i Primorska ulica u Iki
IČIĆI/IKA II. 15
Ostala područja naselja Ičići i Ika
izvan zone Ičići/Ika
OSTALI 8
Dobreć, Mala Učka, Oprić, Pobri, Poljane,
Vela Učka i Veprinac
Članak 30.
Ovisno o namjeni koja se obavlja u poslovnom prostoru utvrđuju se sljedeće
grupe i koeficijenti:
GRUPE I.: 3,5
-banke , mjenjačnice, osiguravajuća društva, turističke i putničke agencije,
igre na sreću
-proizvodnja i prodaja predmeta od zlata i filigran
GRUPA II.: 3,0
-caffe bar, objekti brze prehrane, buffet, pivnica, bistro, disko i noćni
bar, slastičarnice, pizzerije
-trgovina: butique, suveniri, antikvarijati
-kancelarijski prostori
GRUPA III.: 2,5
-restorani
-gostionice, krčme, konobe, pečenjarnice, kavana
-trgovina (osim trgovine iz grupa II. i grupe IV.), videoteke, skladišni
prostori
GRUPA IV: 2,0
-obrtničke i osobne usluge te proizvodne djelatnosti, osim onih iz grupe V.
-trgovina i proizvodnja prehrambenih proizvoda, cvjetarne, ljekarne
-djelatnost zdravstva, odgoja i obrazovanja, kulture, informiranja i druge
društvene djelatnosti, ako te ne obavljaju neprofitne ustanove
GRUPA V.: 1,5
-brijači, krojači, postolari, popravci kućanskih aparata i uređaja i
kemijska čistiona
-zdravljaci i drugi ugostiteljski objekti za prehranu
-rekreacijsko-zdravstvena namjena
GRUPA VI.: 1,0
-kanc. prostori tijela državne uprave i lokalne samouprave, političkih
stranaka, udruženja građana, druge neprofitne organizacije i ustanove, kao i
objekti primarne zdravstvene zaštite
-umjetnički ateljei.
Članak 31.
Početna mjesečna zakupnina za poslovni prostor koji se nalazi u dvorišnim
zgradama, podrumskim prostorijama, tavanima, zatvorenim prolazima i vežama
zgrada, može se umanjiti do 30%.
Članak 32.
Za poslovne prostore u ul. Nikole Tesle u zgradi Kulturnog doma »Zora«, u
suterenu zgrade gradske uprave u ulici Maršala Tita 3 ne primjenjuju se
koeficijenti položajne zone i koeficijenti namjene utvrđeni člancima 29. i 30.
kao ni mogućnost umanjenja početne zakupnine iz članka 31. ove Odluke.
Početna mjesečna zakupnina za poslovne prostore u Ul. N. Tesle u zgradi
Kulturnog doma »Zora« utvrđuje se u iznosu od 88,00 kuna po m2
mjesečno.
Početna mjesečna zakupnina za poslovni prostor u Ulici maršala Tita 3, u
suterenu zgrade gradske uprave Grada Opatije utvrđuje se u iznosu od 15,00 kuna
po m2 mjesečno.
Početna mjesečna zakupnina za garažu utvrđuje se u visini od 15,00 kuna po m2.
Članak 33.
Zakupnik je dužan plaćati ugovorenu mjesečnu zakupninu, najkasnije do 10-og
u mjesecu za tekući mjesec.
VIII. PRAVA I OBVEZE ZAKUPNIKA
Članak 34.
Zakupnik je dužan poslovni prostor koristiti samo u svrhu i na način određen
ugovorom o zakupu.
Zakupnik smije privremeno prestati s obavljanjem djelatnosti u poslovnom
prostoru u slučaju godišnjeg odmora i uređenja prostora koje je prethodno
odobrio zakupodavac.
Ugovor o zakupu raskinut će se ako zakupnik podmiruje zakupninu, a prestane
sa obavljanjem djelatnosti, osim u slučaju stavka 2. ovog članka.
Članak 35.
Zakupnik je dužan snositi troškove tekućeg održavanja poslovnog prostora,
kao i o svom trošku izvršiti popravak kvarova koje je sam uzrokovao.
Članak 36.
Zakupnik je dužan plaćati naknadu za troškove korištenja zajedničkih uređaja
i obavljanja zajedničkih usluga u visini koja se utvrđuje međuvlasničkim
ugovorom između vlasnika posebnih dijelova zgrada, odnosno u visini koju odredi
gradonačelnik za zgrade koje su u vlasništvu Grada u cijelosti.
Članak 37.
Zakupnik smije samo uz pisanu suglasnost zakupodavca činiti preinake
poslovnog prostora kojima se bitno mijenja konstrukcija, raspored, površina,
namjena i vanjski izgled poslovnog prostora, s time da se međusobni odnosi
uređuju posebnim ugovorom.
Ugovorom iz stavka 1. posebno će se regulirati:
-rok amortizacije izvršenih radova koji ne može biti duži od roka na koji je
ugovor zaključen,
-pravo zakupnika na povrat izvršenih a neamortiziranih ulaganja, ukoliko
Gradonačelnik otkaže ugovor o zakupu prije isteka ugovorenog roka za
amortizaciju izvršenih radova,
-da zakupnik nema pravo na povrat uloženih a neamortiziranih sredstava u
slučaju da samoinicijativno otkaže ugovor o zakupu poslovnog prostora.
Iznimno od odredbe stavka 2. ovog članka, zakupnik ima pravo na povrat
sredstava uloženih u nužne radove ako je preuzeo poslovni prostor koji ne
udovoljava uvjetima iz Pravilnika o određivanju minimalnih tehničkih uvjeta
uređenja slobodnih poslovnih prostora u vlasništvu Grada Opatije ili za vrijeme
trajanja ugovora o zakupu nastane potreba nužnih radova, kroz umanjenje najviše
do 50% mjesečne zakupnine, uz uvjet da su vrsta i opseg nužnih radova i vrijeme
izvođenja radova prethodno utvrđeni ugovorom te da je zapisnikom o izvršenim
radovima konstatirano da su radovi stvarno i izvedeni u ugovorenom opsegu, uz
obvezu dostave izvornih računa i dokaza o plaćanju istih.
Vrijednost nužnih radova ne smije biti veća od visine 50%-tne zakupnine za
razdoblje za koje je zaključen ugovor o zakupu.
U slučaju iz stavka 3. ovog članka, zakupnik će se osloboditi obveze
plaćanja zakupnine za vrijeme ugovoreno za izvođenje radova.
Članak 38.
Zakupnik ne može poslovni prostor ili njegov dio dati u podzakup ili na
korištenje nekim drugim pravnim poslovima fizičkim i pravnim osobama.
Gradonačelnik može odobriti davanje dijela ili cjelokupnog poslovnog
prostora u podzakup u sljedećim slučajevima odnosno osobama:
1.dio prostora u poslovnim prostorima u kojima je predviđeno obavljanje
zdravstvene i obrazovne djelatnosti,
2.dio prostora u poslovnom prostoru većem od 100 m2 namijenjenom
za uredsku djelatnost,
3.pravnoj osobi u kojoj zakupnik - pravna ili fizička osoba ima poslovni
udio u visini od najmanje 50% temeljenog uloga u društvu s ograničenom
odgovornošću odnosno najmanje 50% uloga u temeljnom kapitalu u dioničkom
društvu, ali ne prije isteka roka od 12 mjeseci od dana sklapanja ugovora o
zakupu,
4.pravnoj osobi koju je osnovao dosadašnji zakupnik nad kojim je otvoren
stečajni postupak pod uvjetom da:
-preuzme sve zaposlenike zakupnika,
-da podmiri Gradu Opatiji sva dospjela potraživanja nastala nakon otvaranja
stečajnog postupka do stupanja u prava i obveze zakupnika,
-nastavi obavljati ugovorenu djelatnost,
-dostavi dokaz o registraciji trgovačkog društva (rješenje nadležnog
trgovačkog suda).
5.pravnoj osobi po odabiru dosadašnjeg zakupnika nad kojim je otvoren
stečajni postupak pod uvjetom da:
-preuzme sve zaposlenike zakupnika,
-podmiri Gradu Opatiji sva dospjela potraživanja nastala nakon otvaranja
stečajnog postupka do stupanja u prava i obveze zakupnika,
-nastavi obavljati ugovorenu djelatnost.
6.supružniku, djeci (usvojenicima ili pastorcima zakupnika) te zaposlenicima
koji su najmanje 5 godina bili zaposleni kod zakupnika, ako sa zakupnikom
obavljaju zajednički obrt.
Članak 39.
Gradonačelnik može odobriti stupanje u prava i obveze dosadašnjeg zakupnika
slijedećim osobama:
1.bračnom drugu, izvanbračnom drugu, djeci, unucima, usvojenicima i pastorcima
zakupnika - ako zakupnik umre, pod uvjetom da nastave obrt za ugovorenu
djelatnost,
2.pravnoj osobi koja nastane promjenom pravnog položaja dosadašnjeg
zakupnika pod uvjetom da dostavi dokaz o pravnom sljedništvu (rješenje
nadležnog trgovačkog suda),
3.pravnoj osobi koju je osnovao dosadašnji zakupnik nad kojim je otvoren
stečajni postupak pod uvjetom da:
-preuzme sve zaposlenike zakupnika,
-podmiri Gradu Opatiji sva dospjela potraživanja nastala nakon otvaranja
stečajnog postupka do stupanja u prava i obveze zakupnika,
-nastavi obavljati ugovorenu djelatnost,
-dostavi dokaz o registraciji trgovačkog društva (rješenje nadležnog
trgovačkog suda).
Članak 40.
Uz uvjete utvrđene člancima 38. i 39. ove Odluke, zakupnik odnosno
podzakupnik moraju ispuniti i sljedeće uvjete:
-u pogledu obavljanja djelatnosti - uvjete prema zakonskim propisima,
-podmiriti dužnu zakupninu, kamate i ostale troškove za poslovni prostor.
IX. PRESTANAK UGOVORA O ZAKUPU
Članak 41.
Ugovor o zakupu poslovnog prostora prestaje istekom ugovorenog roka, kao i u
slučajevima i po postupku propisanim Zakonom i ugovorom o zakupu.
Članak 42.
Zakupodavac može otkazati ugovor o zakupu u slučajevima propisanim Zakonom i
ukoliko zakupnik ne poštuje odredbe ove Odluke.
Članak 43.
Ugovor o zakupu prestaje smrću odnosno promjenom pravnog položaja zakupnika,
osim u slučaju iz članka 39. ove Odluke.
X. KUPOPRODAJA SUVLASNIČKIH DIJELOVA POSLOVNOG PROSTORA
Članak 44.
Suvlasnički dio poslovnog prostora u suvlasništvu Grada Opatije ne može se
prodati sadašnjem zakupniku poslovnog prostora koji ima dospjelu nepodmirenu
obvezu prema državnom proračunu, Gradu Opatija, zaposlenicima i dobavljačima,
osim ako je sukladno posebnim propisima odobrena odgoda plaćanja navedenih
obveza, pod uvjetom da se fizička ili pravna osoba pridržava rokova plaćanja.
Pravo na kupnju suvlasničkog dijela poslovnoga prostora ne može ostvariti
sadašnji zakupnik poslovnoga prostora koji je isti dao u podzakup ili na
temelju bilo koje druge pravne osnove prepustio korištenje poslovnoga prostora
drugoj osobi.
Članak 45.
Suvlasnički dio poslovnog prostora u suvlasništvu Grada Opatije može se
prodati sadašnjem zakupniku poslovnog prostora koji ima sklopljen ugovor o
zakupu i koji uredno izvršava sve obveze iz ugovora i druge financijske obveze
prema Gradu Opatija, obavlja u tom prostoru dopuštenu djelatnost, a protiv
kojega se ne vodi postupak radi ispražnjenja i predaje poslovnog prostora, taj
prostor koristi bez prekida u trajanju od najmanje 5 godina.
Popis suvlasničkih dijelova poslovnih prostora koji mogu biti predmet
kupoprodaje donosi na prijedlog gradonačelnika, Gradsko vijeće Grada Opatije.
Članak 46.
Iznimno od odredbe članka 45. Ove Odluke pravo na kupnju suvlasničkog dijela
poslovnoga prostora može ostvariti zakupnik koji se nalazi u zakupnom odnosu s
Gradom Opatija, u trajanju kraćem od pet godina ako je podmirio sve obveze iz
ugovora o zakupu i druge financijske obveze prema Gradu Opatija, a koji je:
-prije toga bio u zakupnom odnosu s Gradom Opatija, u ukupnom neprekinutom
trajanju od najmanje pet godina, ili
-kao nasljednik obrtnika nastavio vođenje obrta ili kao član obiteljskog
domaćinstva preuzeo obrt, a bio je u zakupnom odnosu u ukupnom neprekinutom
trajanju od najmanje pet godina, u koje vrijeme se uračunava i vrijeme zakupa
njegova prednika, ili
-morao napustiti poslovni prostor koji je koristio zbog povrata toga
prostora u vlasništvo prijašnjem vlasniku, sukladno posebnom propisu, a do tada
je bio u zakupu u neprekinutom trajanju od najmanje pet godina.
Članak 47.
Zahtjev za kupnju suvlasničkog dijela poslovnoga prostora podnosi se u roku
od 90 dana od javne objave popisa suvlasničkih dijelova poslovnih prostora koji
su predmet kupoprodaje nadležnom upravno tijelu.
Uz zahtjev za kupnju sadašnji zakupnik obvezan je dostaviti izjavu ovjerenu
kod javnog bilježnika, kojom se obvezuje da će na dan potpisivanja ugovora o
kupoprodaji dostaviti sljedeće dokaze:
-potvrdu porezne uprave kojom dokazuje da nema dugovanja po osnovu javnih
davanja o kojima službenu evidenciju vodi porezna uprava ili dokaz da je prema
posebnim propisima odobrena odgoda plaćanja predmetne obveze, pod uvjetom da se
podnositelj zahtjeva za kupnju pridržava rokova plaćanja,
-potvrdu nadležnog županijskog tijela o podmirenim obvezama za čiju naplatu
je nadležna županija ili dokaz da je prema posebnim propisima odobrena odgoda
plaćanja predmetne obveze, pod uvjetom da se podnositelj zahtjeva za kupnju
pridržava rokova plaćanja,
-izjavu ponuditelja ovjerenu kod javnog bilježnika i izvadak iz poslovnih
knjiga (izvadak iz knjigovodstvene kartice ili druge isprave), kojima se
dokazuje da su podmirene obveze prema zaposlenicima i da nema dospjelih, a
nepodmirenih obveza prema dobavljačima.
Dokazi iz stavka 2. ovog članka ne smiju biti stariji od osam (8) dana prije
dana zaključenja kupoprodajnog ugovora.
Članak 48.
Suvlasnički dio poslovnog prostora iz članka 1. ove Odluke prodaje se po
tržišnoj cijeni.
Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, u slučaju kada se suvlasnički dio
poslovnog prostora prodaje sadašnjem zakupniku, pod uvjetima i u postupku iz
članka 45., 46. i 47. ove Odluke, tržišna cijena umanjuje se za neamortizirana
ulaganja sadašnjeg zakupnika, koja su bila od utjecaja na visinu tržišne vrijednosti
poslovnoga prostora, s time da se visina ulaganja zakupnika priznaje najviše do
30% tržišne vrijednosti suvlasničkog dijela poslovnoga prostora.
Kod kupnje poslovnog prostora uz obročnu otplatu ne primjenjuje se odredba
stavka 2. ovog članka.
Sadašnjem zakupniku, neće se priznati ulaganja u preinake poslovnoga
prostora učinjene bez suglasnosti zakupodavca osim nužnih troškova, kao ni
ulaganja koja je zakupodavac priznao u obliku smanjene zakupnine.
Tržišnu cijenu i vrijednost neamortiziranih ulaganja sadašnjeg zakupnika,
utvrđuje ovlašteni sudski vještak građevinske ili arhitektonske struke, s liste
ovlaštenih sudskih vještaka, a po odabiru Grada Opatije.
Članak 49.
Plaćanje cijene poslovnoga prostora može se ugovoriti odjednom ili obročnom
otplatom, prema izboru kupca.
Kada se plaćanje cijene poslovnoga prostora isplaćuje odjednom, rok isplate
ne može biti duži od 30 dana od dana sklapanja ugovora. Kod kupnje poslovnoga
prostora uz obročnu otplatu ukupan rok otplate ne može biti duži od 10 godina od
dana sklapanja ugovora.
Kod kupnje poslovnoga prostora uz obročnu otplatu ne primjenjuje se odredba
članka 35. stavka 2. Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora.
Kamatna stopa za vrijeme obročne otplate je 4% godišnje.
Prodavatelj je dužan u ugovoru o kupoprodaji poslovnoga prostora uz obročnu
otplatu vrijednost (mjesečnog) obroka vezati uz EUR i to po srednjem tečaju
Hrvatske narodne banke na dan uplate.
Ugovor o kupoprodaji suvlasničkog dijela poslovnoga prostora obavezno
sadržava:
-izjavu kupca kojom dopušta radi osiguranja dugovanog iznosa u korist Grada
Opatije upis založnoga prava radi osiguranja dugovanog iznosa u zemljišnoj
knjizi na suvlasničkom dijelu poslovnog prostora koji je predmet kupoprodaje
obročnom otplatom,
-odredbu kojom se kupac obvezuje da u narednih 10 godina od dana sklapanja
ugovora neće prodavati niti na drugi način otuđiti kupljeni poslovni prostor te
da dopušta zabilježbu zabrane otuđenja u zemljišnoj knjizi. Ovaj rok zabrane
otuđenja odnosi se i na sklopljene ugovore o kupoprodaji s rokom obročne
otplate kraćim od 10 godina,
-odredbu kojom Grad Opatija, u slučaju da kupac prestane obavljati
djelatnost u roku od 10 godina od dana sklapanja ugovora, pridržava pravo
nazadkupnje prodane nekretnine po kupoprodajnoj cijeni po kojoj je i prodana,
-zabilježbu zabrane otuđenja suvlasničkog dijela poslovnoga prostora za
vrijeme od 10 godina od dana sklapanja ugovora o kupoprodaji, te zabilježbu
prava nazadkupnje, u korist Grada Opatije.
Ugovor o kupoprodaji poslovnoga prostora mora biti sastavljen u pisanom
obliku i potvrđen (solemniziran) po javnom bilježniku.
Grad Opatija primjerak ugovora o kupoprodaji suvlasničkog dijela poslovnoga
prostora dostavlja nadležnoj poreznoj upravi.
Članak 50.
Odluku o kupoprodaji suvlasničkog dijela poslovnoga prostora iz članka 1.
ove Odluke donosi Gradsko vijeće ili gradonačelnik, ovisno o vrijednosti
suvlasničkog dijela poslovnoga prostora.
Članak 51.
Na temelju odluke o kupoprodaji suvlasničkog dijela poslovnoga prostora
gradonačelnik i kupac sklopit će u roku od 90 dana od dana donošenja odluke
ugovor o kupoprodaji.
XI.PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 52.
Zakupcima poslovnih prostora odobrava se popust ugovorene zakupnine od 10%
za tekući mjesec u 2012. godini, počev od mjeseca svibnja, pod uvjetom da su
podmirili sve dospjele obveze prema Gradu Opatija do isteka mjeseca koji
prethodi mjesecu za koji se odobrava popust, a za mjesec prosinac popust iznosi
50%.
Članak 53.
Zakupcima poslovnih prostora koji ne pomiruju obveze u roku dostaviti će se
obračun kamata na zakašnjela plaćanja do kraja veljače iduće godine za
prethodnu godinu.
Kamate na zakašnjela plaćanja u 2011. godini obračunati će se do kraja
studenog 2012.godine.
Članak 54.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje vrijediti Odluka o davanju u zakup
poslovnog prostora (»Službene novine PGŽ« broj 56/06, 6/08, 10/09, 42/09,
12/10, 38/10, 6/ 11 i 43/11).
Članak 55.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Službenim novinama
Primorsko-goranske županije«.
Klasa: 011-01/12-01/09
Ur.broj: 2156/01-01-12-1
Opatija, 27.ožujka 2012.
GRADSKO VIJEĆE GRADA OPATIJE
Predsjednik
O' Brien Sclaunich, dipl. oec., v. r.