5.
Na temelju članka 11. Zakona o otpadu
(»Narodne novine« broj 178/04, 153/05 i 111/06) i članka 18. Statuta Općine
Lopar (»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 47/07), Općinsko
vijeće Općine Lopar, na sjednici održanoj 5. ožujka 2009. godine donijelo je
PLAN
GOSPODARENJA OTPADOM OPĆINE LOPAR
za razdoblje 2008. - 2016. godine
SADRŽAJ:
1.0. POPIS SUDIONIKA U IZRADI PLANA
GOSPODARENJA OTPADOM
2.0. REGISTRACIJA TVRTKE
3.0. UVOD I POLAZNE OSNOVE
3.1. Svrha i opseg Plana gospodarenja otpadom
(PGO)
3.2. Pravni i zakonodavni okvir
3.3. Institucionalni okvir
3.4. Prosotrni plan Primorsko-goranske
županije
3.5. Usklađenjem Prostornog plana uređenja
Grada Raba za područje Općine Lopar s Uredbom o uređenju i zaštiti zaštićenog
obalnog područja mora
4.0. OSNOVNI PODACI O OPĆINI LOPAR
4.1. Položaj
4.2. Zaštićene prirodne i kulturno-povijesne
vrijednosti
4.3. Promet
4.4. Naselja i stanovništvo
4.5. Gospodarske djelatnosti
5.0. POSTOJEĆE STANJE GOSPODARENJA KOMUNALNIM
OTPADOM U OPĆINI LOPAR
5.1. Načn sakupljanja, odvoza i zbrinjavanja
komunalnog otpada
5.2. Postojeće stanje primarne reciklaže
5.3. Procjene količina komunalnog otpada za
period 2008.-2016.
6.0. KONCEPT GOSPODARENJA OTPADOM U OPĆINI
LOPAR
7.0. MJERE ODVOJENOG SAKUPLJANJA KOMUNALNOG
OTPADA
7.1. Odlaganje komunalnog otpada
7.2. Edukacija stanovništva
8.0. MJERE ZA UPRAVLJANJE I NADZOR
ODLAGALIŠTA ZA KOMUNALNI OTPAD
9.0. POPIS OTPADOM ONEČIŠĆENOG OKOLIŠA I
NEUREĐENIH ODLAGALIŠTA
10.0. REDOSLIJED AKTIVNOSTI SANACIJE
NEUREĐENIH ODLAGALIŠTA I OTPADOM ONEČIŠĆENOG OKOLIŠA
11.0. IZVORI I VISINA POTREBNIH SREDSTAVA ZA
PROVEDBU SANACIJE
12.0. ZAKLJUČAK
1.0. POPIS SUDIONIKA U IZRADI PLANA
GOSPODARENJA OTPADOM
1. Sonja Burela, dipl. ing. kem. tehn.
2. Margareta Šeparović, dipl. ing. biol.
3. Mirko Budiša, dipl. ing. kem. tehn.
2.0. REGISTRACIJA TVRTKE
3.0. UVOD I POLAZNE OSNOVE
Danas je zbrinjavanje otpada i uspostava
cjelovitog sustava gospodarenja otpadom jedan od kriterija kojim se prosuđuje
ne samo civilizacijska nego i gospodarska razvijenost nekog područja. Kako
jedan od prioriteta Republike Hrvatske predstavlja razvoj turizma i postizanje
statusa vodeće turističke destinacije na Mediteranu, jedan od zadataka je
uspostava sustava gospodarenja otpadom kako na državnoj tako i na lokalnoj
razini. Da bi se uspostavio kvalitetan sustav i nadzor nad otpadom od nastanka
do mjesta krajnjeg zbrinjavnja neophodno je ustrojiti odgovorna tijela kako na
državnoj tako i na lokalnoj razini, donijeti odgovarajuću legislativu te izgraditi
predviđene tehničko- tehnološke cjeline za prihvat, obradu i trajno zbrinjavnje
neiskoristivih dijelova otpada. Da se navedeno implementira u praksi potrebno
je na temelju zakonskih i podzakonskih akata izraditi Plan gospodarenja
otpadom, te provoditi u njemu sve predviđene mjere, kako bi se navedeni
postupci što bolje i efikasnije primijenili uvažavajući specifičnosti područja
primjene, dosegnuti stupanj gospodarenja otpadom, ekonomske aspekte kao i
razvojne mogućnosti područja.
Provođenje kvalitetnog i održivog sustava
gospodarenje otpadom u Republici Hrvatskoj prioritetno je pitanje glede zaštite
svih sastavnica okoliša ali i ljudskog zdravlja. Ovo pitanje je također jedno
od najproblematičnijih područja, koje treba uskladiti s dosegnutim standardima u
razvijenom dijelu Europske Unije, te jedan od preduvjeta za ulazak u punopravno
članstvo EU. Dosegnuti suvremeni princip gospodarenja otpadom na svim razinama
znači uspostaviti, provoditi i nadzirati cijeli niz aktivnosti, mjera i odluka
koje su usmjerene na sprečavanje nastanka otpada, smanjivanje količina otpada,
organizirano skupljanje otpada, adekvatan prijevoz otpada, oporabu otpada, kao
i skrb za odlagališta otpada koja moraju biti opremljena tako da prihvaćaju
otpad na zakonski ispravan i ekološki prihvatljiv način. Navedeno je ujedno i
osnovni razlog namjene ''Plana gospodarenja otpadom'' koji se izrađuje obzirom
na područja primjene (Država, Županija, Grad/ Općina) te isti moraju biti
hijerarhijski usklađeni.
Uspostava cjelovitog sustava gospodarenja
komunalnim otpadom regulira se zasebno kao cjelina u pojedinim jedinicama
lokalne samouprave ili u više lokalnih jedinica koje mogu imati zajednički Plan
gospodarenja otpadom. Prema Zakonu o otpadu (»Narodne novine« broj 178/04,
153/05 i 111/06) gradovi i općine su obvezne donijeti svoje Planove
gospodarenja komunalnim otpadom za određeni period primjene (8 godina). Gradski
odnosno općinski plan gospodarenja komunalnim otpadom je planski dokument
gospodarenja otpadom, koji mora biti usklađen sa županijskim Planom,
Strategijom i Planom gospodarenja otpadom Republike Hrvatske, kao i sa
Strategijom zaštite okoliša Republike Hrvatske i programima zaštite okoliša.
Vlada Republike Hrvatske je usvojila u kolovozu 2007. godine. Plan gospodarenja
otpadom Republike Hrvatske za osmogodišnji period (2007. - 2015. godina).
Područje primjene ovog Plana gospodarenja
otpada je Općina Lopar u svojim administrativnim granicama. Plan gospodarenja
otpadom Općine Lopar (u nastavku PGO) imat će odgovarajuću ulogu u uspostavi
održivog sustava gospodarenja otpadom na razini Općine, a u skladu sa obvezama
i smjernicama iz postojeće zakonske regulative, europskih direktiva, te
donesenih državnih i lokalnih planskih dokumenata. PGO Općine Lopar primjenjiv
je u narednih 8 godina u razdoblju 2008. - 2016. godine.
3.1. Svrha i opseg Plana gospodarenja otpadom
(PGO)
Svrha donošenja PGO je, temeljeno na načelima
EU-a, definirati okvir za održivo gospodarenje otpadom koje obuhvaća skup
aktivnosti, odluka i mjera usmjerenih na sprječavanje nastanka otpada,
smanjivanje količine otpada provedbu skupljanja, prijevoza, oporabe,
zbrinjavanja i drugih djelatnosti vezano za otpad, nadzor nad obavljanjem tih
djelatnosti kao i briga za odlagališta koja su zatvorena. Člankom 4. Zakona o
otpadu (»Narodne novine« 178/04, 153/05 i 111/06) utvrđen je skup aktivnosti,
odluka i mjera usmjerenih na načine gospodarenja otpadom. Člankom 11. Zakona
utvrđen je sadržaj Plana, a obuhvaća:
.mjere odvojenog sakupljanja komunalnog
otpada,
.mjere za upravljanje i nadzor odlagališta za
komunalni otpad,
.popis otpadom onečišćenog okoliša i
neuređenih odlagališta,
.redoslijed aktivnosti sanacije neuređenih
odlagališta i otpadom onečišćenog okoliša,
.izvore i visinu potrebnih sredstava za
provedbu sanacije.
Sadržaj se odnosi na plan gospodarenja
komunalnim otpadom budući da su sukladno članku 15. Zakona o otpadu (»Narodne
novine« broj 178/04, 153/05 i 111/06) gradovi i općine odgovorni za
gospodarenje s komunalnim otpadom na svom području.
3.2. Pravni i zakonodavni okvir
Primarni zakonodavni okvir za gospodarenje
otpadom je Zakon o otpadu (»Narodne novine« broj 178/04, 153/05 i 111/06) i
usvojeni međunarodni Ugovori. Isti je usklađen s odredbama Direktive EU o
otpadu (EU Waste Framework Directive) 75/442/EC i predstavlja veliki korak u
pravcu potpunog usklađenja sa zakonodavstvom EU o gospodarenju otpadom. Zakon o
otpadu pravna je osnova donošenja PGO Općine Lopar i on propisuje sljedeće:
.Plan gospodarenja otpadom donosi Općinsko
vijeće za razdoblje od 8 godina, a njegovo izvršavanje provjerava se godišnje,
.provedbu plana nadzire nadležni ured za
poslove zaštite okoliša,
.Poglavarstvo Općine Lopar dužno je jednom
godišnje do 30. travnja tekuće godine, za prethodnu godinu, podnositi općinskom
vijeću izvješće o izvršenju Plana, a poglavito o provedbi utvrđenih obveza i
učinkovitosti poduzetih mjera,
.nadležni ured dostavlja usvojeno izvješće
Ministarstvu i Agenciji za zaštitu okoliša,
.plan gospodarenja otpadom objavljuje se u
službenom glasilu (»Službene novine Primorsko-goranske županije«),
.izmjene i/ili dopune plana mogu se donijeti
samo za četverogodišnje razdoblje te na temelju analize učinkovitosti poduzetih
mjera iz izvješća za to razdoblje, a iznimno i prije uz suglasnost
Ministarstva.
Ostali zakonski i podzakonski akti koji se
primjenjuju za područje gospodarenja otpadom su:
.Zakon o zaštiti okoliša (»Narodne novine«
broj 107/07)
.Zakon o zaštiti zraka (»Narodne novine« broj
178/04)
.Zakon o fondu za zaštitu okoliša i
energetsku učinkovitost (»Narodne novine« broj 107/03)
.Zakon o prostornom uređenju (»Narodne
novine« broj 76/07)
.Zakon o komunalnom gospodarstvu (»Narodne
novine« broj 26/03, 82/04 i 178/04)
.Pomorski zakonik (»Narodne novine« broj
181/04)
.Zakon o pomorskom dobru i morskim lukama
(»Narodne novine« broj 158/03)
.Strategija gospodarenja otpadom Republike
Hrvatske (»Narodne novine« broj 130/05)
.Plan gospodarenja otpadom u Republici
Hrvatskoj za razdoblje 2007.-2015.g. (»Narodne novine« broj 85/07)
.Pravilnik o gospodarenju otpadom (»Narodne
novine« broj 23/07, 111/07)
.Pravilnik o vrstama otpada (»Narodne novine«
broj 27/96)
.Uredba o kategorijama, vrstama i
klasifikaciji otpada s katalogom otpada i listom opasnog otpada (»Narodne
novine« broj 50/05)
.Pravilnik o ambalaži i ambalažnom otpadu
(»Narodne novine« broj 97/05, 115/05)
.Pravilnik o gospodarenju otpadnim gumama
(»Narodne novine« broj 40/06)
.Pravilnik o gospodarenju otpadnim uljima
(»Narodne novine« broj 124/06)
.Pravilnik o gospodarenju otpadnim baterijama
i akumulatorima (»Narodne novine« broj 133/06)
.Pravilnik o gospodarenju otpadnim vozilima
(»Narodne novine« broj 136/06)
.Pravilnik o očevidniku pravnih i fizičkih
osoba koje se bave djelatnošću posredovanja i/ili zbrinjavanja otpada i pravnih
i fizičkih osoba koje se bave djelatnošću izvoza neopasnog otpada (»Narodne
novine« broj 51/06)
.Pravilnik o mjerilima i postupcima i načinu
određivanja iznosa naknade vlasnicima nekretnina i jedinicama lokalne
samouprave (»Narodne novine« broj 59/06)
.Pravilnik o načinu i rokovima obračunavanja
i plaćanja naknada na opterećivanje okoliša otpadom (»Narodne novine« broj
95/04)
.Pravilnik o termičkoj obradi otpada
(»Narodne novine« broj 45/07)
.Pravilnik o medicinskom otpadu (»Narodne
novine« broj 72/07)
.Pravilnik o gospodarenju otpadnim
električnim i elektroničkim uređajima i otpadom (»Narodne novine« broj 74/07)
.Pravilnik o gospodarenju građevnim otpadom
(»Narodne novine« broj 38/08).
3.3. Institucionalni okvir
Institucionalni okvir za gospodarenje
otpadom, u skladu s nacionalnim zakonodavstvom, strategijama i planovima,
funkcionira na sljedećem principu:
a) Na prijedlog Vlade Republike Hrvatske
odnosno Hrvatskog državnog sabora donose se zakoni, a na temelju njih i ostali
provedbeni propisi te strategije;
b) Preko svojih ministarstava, posebice
Ministarstva zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva, Vlada RH
provodi donesene strategije, uredbe i provedbene pravilnike te koordinira
postupke gospodarenja otpadom i provodi mjere postupanja s opasnim otpadom;
c) Fond za zaštitu okoliša i energetsku
učinkovitost sufinancira i realizira mjere za gospodarenje otpadom;
d) Agencija za zaštitu okoliša (AZO) zadužena
je za uspostavu informatičkog sustava zaštite okoliša, uključujući i
gospodarenje otpadom, te suradnju sa sličnim agencijama, prvenstveno u Europi;
e) Sve županije i Grad Zagreb dužni su
brinuti o provedbi mjera i postupanju sa svim vrstama otpada, osim opasnog
otpada i spaljivanja što je u nadležnosti države;
f) Gradovi i općine unutra županija odgovorne
su za gospodarenje komunalnim otpadom i za provođenje mjera u uspostavi
cjelovitog sustava gospodarenja otpadom;
g) Uvodi se načelo ''zagađivač plaća'', te se
definiraju obveze svih sudionika u konceptu integralnog sustava kao što su
proizvođači otpada i uvoznici proizvoda i otpada, poduzeća za gospodarenje
otpadom, konzultantska poduzeća, strukovne organizacije itd.
Odgovornost u procesu unapređenja cjelovitog
sustava gospodarenja otpadom podijeljena je na sve sudionike u gospodarenju
otpadom. U nacionalnoj Strategiji gospodarenja otpadom naglašava se značaj
ojačanja horizontalne i vertikalne koordinacije između upravnih struktura, uz
odgovarajuću stručnu podršku.
Nacionalna strategija zaštite okoliša i
Nacionalni plan djelovanja za okoliš (»Narodne novine« broj 46/02)
Ova Strategija je izraz nastojanja da se
rastuća svijest o potrebi zaštite okoliša RH pretvori u jasan, cjelovit i
dugoročan koncept. Dvije teme daju posebno važenje ovoj strategiji i to
prilagodba RH konceptu održivog razvoja te približavanje RH Europskim
integracijama. Također, utvrđeno je da je neodgovarajuće gospodarenje otpadom
najveći problem zaštite okoliša u Hrvatskoj. Količina otpada raste, a
infrastruktura koja bi taj otpad trebala zbrinuti nije dostatna. Sustav
gospodarenja otpadom ne funkcionira u potpunosti, između ostalog i stoga što se
kasnilo sa donošenjem cjelovite strategije na razini RH, nedostatka znanja i
obučenih kadrova, nedorečenih propisa, te nepostojanja financijskih
poticaja/mehanizama.
Strategija i program prostornog uređenja
Republike Hrvatske
Prema strategiji i programu prostornog
uređenja, zbrinjavanje neopasnog tehnološkog otpada ustrojava se na razini
županije, dok se zbrinjavanje komunalnog otpada ustrojava na lokalnoj razini
gradova i općina. Otpad se treba zbrinjavati na načelima teritorijalnog i
granskog pristupa, što znači za područje i za sustave u kojima nastaje otpad,
prema vrsti i količini. Lokacije za građevine skladištenja, obrađivanja i odlaganja
otpada utvrdit će se u prostornim planovima na temelju propisanih postupaka.
Strategija gospodarenja otpadom Republike
Hrvatske (»Narodne novine« broj 130/05)
Svrha Strategije je uspostaviti okvir unutar
kojega će Hrvatska morati smanjiti količinu otpada koji proizvodi, a otpadom
koji je proizveden održivo gospodariti.
Temeljni ciljevi Strategije su: smanjenje
volumena-izdvajanjem korisnog otpada koji odlazi na reciklažu (ambalažni otpad,
električki i elektronski otpad, automobilske gume, papir i dr.); izgradnja
regionalnih/županijskih centara-odlagališta, sanacija i zatvaranje neuređenih
gradskih i općinskih odlagališta, uz korištenje još pet godina do izgradnje
županijskih; izgradnja županijskih (regionalnih) uređenih centara gospodarenja
otpadom s uređenim odlagalištima (maks. 21 kom.); primjena najnovijih
tehnologija obrade otpada (MBO, mehaničko - biološka obrada) i smanjenje otpada
na cca 20% današnjeg volumena.
Ciljevi i mjere iz strategije gospodarenja
otpadom su: izbjegavanje i smanjivanje količine otpada na izvoru te otpada
kojega se mora odložiti uz materijalnu i energetsku oporabu otpada; razvitak
infrastrukture za cjeloviti sustav gospodarenja otpadom (IVO koncept-Izbjegavanje,
Vrednovanje, Odlaganje); smanjivanje rizika od otpada; doprinos
zaposlenosti u Hrvatskoj; edukacija upravnih struktura, stručnjaka i javnosti
za rješavanje problema.
Plan gospodarenja otpadom Republike Hrvatske
(»Narodne novine« broj 85/07)
Plan gospodarenja otpadom u Republici
Hrvatskoj osnovni je dokument o gospodarenju otpadom u RH za razdoblje 2007. -
2015. godine. Okvir za pripremu ovog plana je Strategija gospodarenja otpadom i
postojeći zakoni i smjernice Europske unije (EU). Temeljni zadatak Plana u
navedenom razdoblju je organiziranje provođenja glavnih ciljeva Strategije
postavljene za razdoblje od 2005. do 2025. godine u području gospodarenja
otpadom i to: uspostava cjelovitog sustava gospodarenja otpadom; sanacija i
zatvaranje postojećih odlagališta; sanacija ''crnih točaka'', lokacija u
okolišu visoko opterećenih otpadom; razvoj i uspostava regionalnih i
županijskih centara za gospodarenje otpadom, s predobradom otpada prije
konačnog zbrinjavanja ili odlaganja i uspostava potpune informatizacije sustava
gospodarenja otpadom.
Vlada RH donosi Plan koji sukladno Zakonu o
otpadu sadrži sljedeće: vrste, količine i podrijetlo otpada za koje treba
osigurati gospodarenje; uvjete gospodarenja posebnim kategorijama otpada;
razmještaj lokacija (mreža) građevina i uređaja za oporabu i zbrinjavanje
otpada i rokove za njihovu izgradnju; opće tehničke zahtjeve za građevine i
uređaje za gospodarenje otpadom; procjenu i moguće izvore sredstava potrebnih
za provođenje ciljeva u gospodarenju otpadom.
Nadzor nad provedbom Plana obavlja
Ministarstvo zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva (MZOPUG) koje
je dužno, jednom godišnje, podnositi Vladi RH izvješće o izvršenju utvrđenih
obveza i učinkovitosti poduzetih mjera iz Plana. Planovi gospodarenja otpadom
(županijski, grada Zagreba, gradski i općinski) moraju biti usklađeni sa
Strategijom i Planom. Plan gospodarenja otpadom grada, odnosno općine donosi
gradsko/općinsko vijeće za razdoblje od osam godina, a njegovu provedbu nadzire
nadležni ured.
Strategija zaštite okoliša Primorsko-goranske
županije (»Službene novine PGŽ« broj 31/05)
Glavna odrednica strategije razvoja
Primorsko-goranske županije kao i u cijelosti države je koncept održivog
razvoja s osnovnim ciljem zaštite okoliša i njegovim upravljanjem u svim
njegovim odrednicama uključujući i sustav gospodarenje otpadom. Strategija
zaštite okoliša Primorsko-goranske županije je donešena za dugoročni
desetogodišnji period od 2006. do 2015. godine. Strategijom su definirani
ciljevi koji se temelje na usklađivanju gospodarenja otpadom na području
Županije prema odredbama Zakona o otpadu i podzakonskim aktima. Temeljni
ciljevi gospodarenja otpadom obuhvaćaju uspostavu usvojenog sustava
gospodarenja otpadom na području Primorsko-goranske županije, postupno
zatvaranje i sanaciju postojećih službenih odlagališta otpada, sprječavanje
nenadziranog postupanja s otpadom te saniranje neuređenih odlagališta i otpadom
onečišćenog tla, a čije osnovni elementi su predviđeni Prostornim planom
Primorsko-goranske županije (Sl. n. 14/00, 12/05, 50/06), koji se temelje na
hijerarhijskom konceptu IVO (izbjegavanje, vrednovanje, odlaganje otpada). Za
ostvarenje navedenih ciljeva propisane su mjere koje u prvom redu obuhvaćaju
donošenje županijskog plana gospodarenja otpadom. Konkretne aktivnosti se
odnose na uspostavu sustava za odvojeno sakupljanje, sortiranje, predobradu i
obradu otpada, izgradnju županijskog centra za gospodarenje komunalnim i
neopasnim proizvodnim otpadom županije, uspostavu transfer stanica i
reciklažnih dvorišta kao i sanaciju postojećih odlagališta, realizaciju ''Plana
sanacije otpadom onečišćenog tla i neuređenih odlagališta na području
Primorsko-goranske županije''. Sve navedeno, uključujući osiguranje praćenja
sustava postupanja s otpadom uz donošenje i primjenu programa edukacije o postupanju
s otpadom kao i osiguranje financijskih sredstava za realizaciju svih
predviđenih mjera uključujući i gradnju županijske centralne građevine za
skladištenje, oporabu i zbrinjavanje svih vrsta otpada (osim opasnog), glavne
su smjernice Strategije zaštite okoliša županije za područje gospodarenja
otpadom, koje se razrađuju na razini Programa zaštite okoliša županije i Plana
gospodarenja otpadom županije.
Program zaštite okoliša u Primorsko-goranskoj
županiji za razdoblje 2006.-2009. godine (»Službene novine PGŽ« broj 31/05)
Programom zaštite okoliša je definiran način
ostvarenja ciljeva postavljenih Strategijom zaštite okoliša Primorsko-goranske
županije. Program zaštite okoliša predstavlja operativni dokument i sadrži
konkretne mjere i zadatke za četverogodišnji period od 2006. - 2009. godine.
Program sadrži mjere za predviđanje, sprječavanje i ograničavanje onečišćenja
okoliša te smjernice i mjere za očuvanje i unaprijeđenje zaštite prirode i
okoliša; subjekte koji su dužni provesti pojedinu mjeru zaštite okoliša, način
provođenja interventnih mjera u izvanrednim onečišćavanja okoliša; rokove za
poduzimanje pojedinih mjera; izvore financiranja za provođenje pojedinih mjera
i procjenu potrebnih sredstava. Područje gospodarenja otpadom u programu ima
razrađene aktivnosti koje se odnosi na donošenje akta odnosno plana
gospodarenja otpadom županije, izgradnju centralne zone za gospodarenje otpadom
županije, te sanaciju i zatvaranje službenih odlagališta otpada uključujući i
odlagalište Sorinj na otoku Rabu.
Plan gospodarenja otpadom Primorsko-goranske
županije za razdoblje 2007. do 2015. (»Službene novine PGŽ« broj 17/ 07)
Sukladno Zakonu o otpadu (»Narodne novine«
broj 178/ 04, 158/05 i 111/06) izrađen je Plan gospodarenja otpadom
Primorsko-goranske županije, čiji sustav gospodarenja otpadom (svim vrstama
otpada osim opasnog) je baziran na Strategiji zaštite okoliša
Primorsko-goranske županije od 2006. - 2015.g. (»Službene novine PGŽ« broj
31/05), Programu zaštite okoliša od 2006. do 2009. godine (»Službene novine
PGŽ« broj 31/05) kao i Planu sanacije otpadom onečišćenog tla i neuređenih
odlagališta na području Primorsko-goranske županije (»Službene novine PGŽ« broj
34/04). Koncepcija gospodarenja otpadom županije usklađena je sa Strategijom
gospodarenja otpadom Republike Hrvatske. Planom se predviđa uspostava
jedinstvenog županijskog sustava gospodarenja otpadom. Isti se temelji na
izgradnji centralne zone za gospodarenje otpadom županije (sortiranje i
predobrada otpada i izgradnja odlagališta za komunalni i neopasni proizvodni
otpad, izgradnja pretovarnih stanica, reciklažnih dvorišta te zatvaranje i
sanacija službenih odlagališta u županiji uključujući i sanaciju tla
onečišćenog otpadom i neuređenih odlagališta) uz uspostavu sustava za odvojeno
sakupljanje, sortiranje, predobradu i obradu otpada na lokalnoj razini,
osiguranje sredstava za financiranje predviđenog županijskog cjelovitog sustava
gospodarenja otpadom, provedbu edukacije o postupanju s otpadom te osiguranje
praćenja stanja gospodarenja otpadom. Gradski i općinski Planovi gospodarenja
otpadom moraju biti usklađeni s ovim Planom. Nadležni ured Županije nadzire
provedbu Plana gospodarenja otpadom, a jednom godišnje (do 31. svibnja) podnosi
županijskoj skupštini izvješće o izvršenju radova kao i učinkovitosti
planiranih radova. Usvojeno izvješće dostavlja se Ministarstvu i Agenciji za
zaštitu okoliša.
3.4. Prostorni plan Primorsko-goranske
županije
Prostornim planom Primorsko-goranske županije
definiran je koncept uvođenja integralnog sustava gospodarenja otpadom na
razini županije. U okviru navedenog koncepta određeno je da sustav gospodarenja
otpadom sačinjava županijski centar za gospodarenje otpadom (CZGO) na
lokaciji Marišćina,
reciklažna dvorišta i transfer stanice. Uspostavom novog sustava postojeća
odlagališta u županiji se moraju zatvoriti i sanirati. Za otok Rab je
Prostornim planom županije određeno reciklažno dvorište i nastavak odlaganja na
odlagalištu Sorinj. Međutim, donošenjem Strategije gospodarenja otpadom
Republike Hrvatske, na otocima je zabranjeno odlaganje otpada po uspostavi
županijskih i regionalnih centara za gospodarenje otpadom, što je u konačnici
na otoku Rabu potrebno izgraditi transfer stanicu.
3.5. Usklađenjem Prostornog plana uređenja
Grada Raba za područje Općine Lopar s Uredbom o uređenju i zaštiti zaštićenog
obalnog područja mora
Sukladno Prostornom planu Primorsko-goranske
županije, koncept postupanja s otpadom na razini otoka Raba baziran je na
uspostavi jedinstvenog županijskog sustava gospodarenja otpadom. Isti je
sukladno Zakonu o otpadu temeljen na hijerarhijskom konceptu IVO (Izbjegavanje
- Vrednovanje - Odlaganje otpada). Sustav gospodarenja otpadom obuhvaća
izgradnju centralne Zone za gospodarenje otpadom županije, te izgradnju
reciklažnih dvorišta i transfer odnosno pretovarnih stanica. Takav sustav je
usvojen i za Grad Rab te Općinu Lopar, za koje je predviđeno 1 reciklažno
dvorište i 1 transfer stanica na lokaciji postojećeg odlagališta Sorinj, a koje
će se uspostavom centralne zone za gospodarenje otpadom županije postojeće
odlagalište Sorinj morati zatvoriti i sanirati.
4.0. OSNOVNI PODACI O OPĆINI LOPAR
4.1. Položaj
Otok Rab kvarnerski je otok površine 102,5 km2 čime na ljestvici površine zauzima četvrto mjesto
među kvarnerskim otocima i deseto među hrvatskim jadranskim otocima. Nalazi se
u jugoistočnom dijelu Primorsko-goranske županije, te zauzima 2,86% ukupne
površine županije. Otok Rab se sastoji od dvije jedinice lokalne samuprave:
Grad Rab i Općina Lopar. Općina Lopar je najmlađa općina u Primorsko-goranskoj
županiji, a osnovana je 28.07.2006. godine, do kada je bila u sastavu Grada
Raba. Za razliku od Grada Raba koji teritorijalno zauzima najveći dio otoka
Raba sa sedam naselja, općina Lopar obuhvaća područje sjeveroistočnog dijela
otoka Raba, a u sastavu općine su naselje Lopar i otoci Sv. Grgur i Goli Otok.
Na otocima Sv. Grgur i Goli Otok nema stalnog stanovništva i nisu predviđeni za
stanovanje. Općina Lopar ima površinu od 26,43 km2, i tvori oko 25,7% površine otoka Raba. Općina Lopar
graniči na jugu s Gradom Rabom, a na morskom dijelu s općinama i gradovima
otoka Krka i Gradom Senjom. Na slici 1 je prikaz otoka Rabu s naseljima, a na
slici 2 prikaz jedinica lokalne samuprave otoka Raba.
4.2. Zaštićene prirodne i kulturno-povijesne
vrijednosti
Na području Općine Lopar, Zakonom o zaštiti
prirode (»Narodne novine« broj 70/05), prirodne cjeline su zaštićene u
sljedećim kategorijama: posebni rezervat, zaštićeni krajolik i kultivirani
krajobraz.
Kulturno-povijesna baština u Općini Lopar
evidentirana je kroz arheološke zone i lokalitete i registrirana arheoloka
nalazišta iz rimskog doba.
4.3. Promet
Prometni sustav na otoku Rabu razvijen je
kroz cestovni i pomorski promet, dok je zračni promet usmjeren korištenje
zračnih luka Zadar i Rijeka.
Cestovni promet u Općini Lopar čini struktura
državne, županijske i lokalnih cesta. Državna cesta na otoku Rabu duga je 22,3
km (D105) i obuhvaća: Lopar (trajektna luka) - Rab - Mišnjak (trajektna luka).
Županijska cesta u Općini Lopar je cesta Supetarska Draga - Lopar, dok veći
broj lokalnih cesta povezuju naselje Lopar s ostalim dijelovima područja
općine.
Na prostoru Općine Lopar je postojeća
trajektna luka Lopar koja povezuje otok Rab s kopnom. U sklopu luke osigurava
se ukrcaj i iskrcaj putnika i vozila te privez i odvez brodica domaćeg
stanovništva i nautičara. U Općini Lopar postoje još dvije luke otvorene za
javni promet lokalnog značaja (luka Melak i luka San Marino). Također, postoje
i privezi na otocima Sv. Grgur i Goli Otok.
4.4. Naselja i stanovništvo
Prema popisu stanovništva iz 1981. godine u
Loparu je živjelo ukupno 1.056 stanovnika, dok je prema popisu stanovništva iz
1991. godine živjelo 1.215 stanovnika, a prema popisu iz 2001. godine na
području Lopara živi 1.191 stanovnik. U tablici 1 je prikaz broja stanovnika u
Općini Lopar prema popisu stanovništva iz 1981., 1991. i 2001. godine.
Tablica 1. Prikaz broja stanovnika u Loparu
prema popisu stanovništva iz 1981., 1991. i 2001. godine.
Prema Izvješću u stanju u prostoru za Općinu
Lopar za razdoblje od 2003. do 2007.g. (»Službene novine PGŽ« broj 47/07) opća
gustoća naseljenosti iznosi 39,95 stanovnika na km2, što je manja gustoća naseljenosti od
Primorsko-goranske županije koja iznosi 87 stanovnika/km2 i manja od naseljenosti Grada Raba (89,50 st/km2).
Prema Prostornom planu uređenja Grada Raba
(»Službene novine PGŽ« 34/07) procjena broja stanovnika za 2015. godinu za
Lopar iznosi 1411 stanovnika što predstavlja porast od 18,5% u odnosu na 2001.
godinu.
4.5. Gospodarske djelatnosti
S obzirom na prirodne potencijale i resurse,
aktivnost stanovništva vezana je uz turizam i ugostiteljstvo, prijevoz, veze i
trgovinu kao osnovne gospodarske djelatnosti na otoku. Osim navedenog prisutno
je u manjem segmentu šumarstvo, ribarstvo i poljoprivreda. Tu valja spomenuti i
prateće djelatnosti vezane za funkcioniranje jedinica lokalne samouprave, a
odnose se na komunalnu djelatnost, javna uprava, školstvo, zdravstvo te druge
uslužne djelatnosti.
Na otoku Rabu su prisutne proizvodne
djelatnosti premda nisu značajno razvijene, a odnose se na prerađivačku
djelatnost poput prerade drva i metala, proizvodnja električne opreme,
održavanje plovila, gradnja plastičnih i drvenih plovila i proizvodnja
prehrambenih proizvoda od žitarica (proizvodnja kruha). Građevinska djelatnost
je također prisutna na otoku Rabu preko više manjih tvrtki i građevinskih
obrtnika.
S obzirom na značaj turističkog razvoja otoka
Raba isti predstavlja ključan čimbenik razvoja Raba. Turizam Raba raspolaže s
26300 kreveta u hotelima, apartmanima, kampovima, odmaralištima, marinama i
kućanstvima. Turistička aktivnost je aktivna isključivo u ljetnom periodu
(lipanj-rujan). Broj turističkih noćenja koji se ostvaruje važan je pokazatelj
za procjenu ukupnih količina proizvedenog komunalnog otpada. Prema statistici
broja noćenja, u Općini Lopar je u 2007.g. ostvareno ukupno 596.962 noćenja.
Navedeni podatak je relevantan za ocjenu doprinosa tzv. turističkog otpada
kojeg treba uključiti u ukupnu bilancu količina komunalnog otpada. Do 2007.
godine ne postoji statistički zapis godišnjeg ostvarenja noćenja za Općinu
Lopar, budući da je Lopar bio sastavni dio Grada Raba, te se ostvareni godišnji
broj noćenja iskazivao cjelovito za Grad Rab. Tako je u 2006. g. ostvareno
ukupno 1.600.322 noćenja, a 2005. g. 1.589.141 noćenja. 2007. g. je Grad Rab
(bez Lopara) ostvario ukupno 1.098.419 noćenja. Kada se uzme u obzir ostvarena
596.962 noćenja u 2007. g. u Općini Lopar, tada u ukupnoj bilanci ostvarenih
broja noćenja uključujući Grad Rab, Općina Lopar čini 35,2% turističkog
doprinosa na otoku Rabu.
5.0. POSTOJEĆE STANJE GOSPODARENJA KOMUNALNIM
OTPADOM U OPĆINI LOPAR
Otpad je svaka tvar ili predmet određen
kategorijama otpada sukladno provedbenim propisima Zakona o otpadu, koje
posjednik odbacuje, namjerava ili mora odbaciti. Komunalni otpad prema
odredbama Zakona o otpadu (»Narodne novine« broj 178/04, 158/05 i 111/06) je
otpad iz kućanstava, te otpad iz proizvodne i/ili uslužne djelatnosti, ako je
po svojstvima i sastavu sličan otpadu iz kućanstava. Uobičajeni izvori
proizvodnje komunalnog otpada na području Grada Raba su kućanstva, turizam,
uslužne djelatnosti, te javne površine. Gospodarenje komunalnim otpadom je u
nadležnosti Gradova i Općina, koji su dužni na svom području osigurati uvjete i
provedbu propisanih mjera za gospodarenje komunalnim otpadom. Generalno
gledano, posljedice neprimjernog gospodarenja komunalnim i ostalim vrstama
otpadom su brojne, od nepovoljnog stanja u prostoru koji je onečišćen raznolikim
otpadom, pa do smanjenja kakvoće okoliša i kakvoće življenja, te nepovoljnih i
povećanih učinaka na zdravstvene rizike stanovništva. Stoga, uspostava sustava
gospodarenja komunalnim otpadom Grada u skladu sa Strategijom i Planom
gospodarenja otpadom RH, te županijskom Strategijom i programom zaštite okoliša
kao i Planom gospodarenja otpadom Primorsko-goranske županije kao i njegova
primjena, cjelovito rješava navedeni problem.
5.1. Način sakupljanja, odvoza i zbrinjavanja
komunalnog otpada
Na području Općine Lopar provodi se
organizirani način prikupljanja, odvoza i zbrinjavanja komunalnog otpada.
Prikupljeni komunalni otpad Općine Lopar, kao i sa cjelokupnog otpoka Raba se
zbrinjava odlaganjem na službeno odlagalište Sorinj. Odlagalište komunalnog
otpada Sorinj smješteno je na istoimenom poluotoku, u njegovom jugozapadnom
dijelu, u Općini Lopar. Organizirano sakupljanje, odvoz i odlaganje otpada
provodi komunalno društvo Lopar Vrutak d.o.o. Komunalno društvo Vrelo d.o.o.
Rab upravlja odlagalištem Sorinj. Na odlagalište Sorinj se odlaže komunalni
otpad iz kućanstava, komunalni i otpad sličan komunalnom iz gospodarskih i
komercijalnih subjekata i uslužne djelatnosti (trgovine, gospodarske tvrtke i
zanatske radionice, škola, uredi, turistički i ugostiteljski objekti i dr.),
otpad s javnih površina (ulice, parkovi, šetališta) te glomazni otpad s
cjelokupnog otoka Raba.
Od 2002. g. na otoku Rabu se provodi
izdvojeno sakupljanje korisnog otpada i to: PET, staklo, karton, papir,
aluminijske doze, metalni otpad, te posebnih kategorija otpada i to: gume,
otpadno jestivo ulje, akumulatori i baterije.
Sakupljanje otpada
Sakupljanje otpada u Općini Lopar za
kućanstva je organizirano putem plastičnih spremnika od PEHD volumena 240 l,
dok turističko-ugostiteljski objekti (restorani, hoteli, autokamp, pansioni) je
organizirano putem kontejnera od 750 l. Kućanstva su opremljena sa ukupno 564
spremnika od 240 l, dok ugostiteljsko-turistički objekti sa 50 kontejnera od
750 l. Ostala domaćinstva su oskrbljena zajedničkim kontejnerima na
odlagališnim ograđenim otocima.
Komunalno društvo Lopar Vrutak d.o.o. planira
ograđene otoke za sakupljanje komunalnog otpada prenamjeniti u eko otoke, u
okviru kojih će se uz komunalni otpad moći odlagati i reciklabilne vrste otpada
(staklo, plastika, papir). U tu svrhu novoosnovano komunalno društvo Lopar
Vrutak d.o.o. planira nabaviti kontejnere za izdvajanje korisnih vrsta otpada,
a domaćinstva će se opskrbiti spremnicima od 240 l za prikupljanje komunalnog
otpada.
Odvoz otpada
Prikupljanje i odvoz otpada u Općini Lopar
provodi komunalno društvo Lopar Vrutak d.o.o. koje prikuplja i zbrinjava
komunalni otpad na području Općine Lopar. Komunalno društvo Lopar Vrutak d.o.o.
raspolaže vlastitim voznim parkom za prikupljanje i odvoz otpada na odlagalište
Sorinj, kao i prikupljanje i vaganje izdvojenih reciklabilnih vrsta otpada.
Sporazumom o podjeli imovine, prava i obveza između Grada Raba i Općine Lopar
(»Službene novine PGŽ« broj 22/07), komunalno društvo Vrelo d.o.o. Rab je iz
vlastitog voznog parka ustupilo Općini Lopar dva specijalna vozila za odvoz
otpada.
Stoga, komunalno trgovačko društvo Lopar
Vrutak d.o.o. za raspolaže sljedećim voznim parkom:
.kamion IVECO 4 m3 (otvoreni tip), 2001.g.
.kamion IVECO rotopress 16 m3, 2002.g.
.vozilo PIAGGIO 0,8 m3
.traktor CASE JX s prikolicom za odvoz
krupnog otpada i čišćenje plaža
Komunalno društvo Lopar Vrutak d.o.o. planira
nabaviti dva nova kamiona i to Iveco od 4 m3 2011.g. i Iveco rotopress od 16 m3 2012.g. Također, u tijeku je nabavka polivalentnog
kamiona Iveco s palfinger dizalicom koji će služiti i za odvoz glomaznog otpada
i granja.
Sakupljanje odnosno odvoz otpada u Općini
Lopar se obavlja po točno određenom rasporedu. U ljetnom periodu se zbog
prisustva velikog broja turista odvoz komunalnog otpada provodi svakodnevno,
dok u zimskom periodu svaki drugi dan po zonama osim nedjelje.
Zbrinjavanje komunalnog otpada
Komunalni otpad s područja Općine Lopar kao i
cjelokupnog otoka Raba se odlaže na odlagalištu komunalnog otpada Sorinj.
Odlagalište je od grada Raba udaljeno 12,5 km, a od najbližeg naselja Lopar oko
2,5 km. S odlaganjem otpada s područja otoka Raba (Grada Raba i općine Lopar)
se započelo 1969. god. Odlagalište se prostire na površini od oko 34.000 m2, ograđeno je i nadzire se u 3 smjene u ljetnom
periodu, a u 2 smjene u ostalom dijelu godine, ima protupožarni pojas i
ugrađene bunare za pasivno otplinjavanje odlagališnog plina. Odlagalište
raspolaže s protupožarnom opremom (spremnik za vodu). S odlagalištem upravlja
Vrelo d.o.o. Rab koji ima izrađen Poslovnik o radu na odlagalištu. Redovito se
vodi dnevnik rada odlagališta i očevidnici o odloženim količinama otpada.
Vozila koja dopremaju otpad na odlagalište se registriraju, a količine se
procjenjuju na principu zapremine vozila budući da odlagalište ne raspolaže
vagom. Otpad se istresa na odlagalište, strojno zbija i prekriva inertnim
materijalom (jalovinom). Na odlagalištu se redovito provode mjere dezinfekcije
i deratizacije.
Lokacija odlagališta sanirati će se i zatvoriti
najkasnije do 2011. god., sukladno Strategiji gospodarenja otpadom (»Narodne
novine« broj 130/05) i Planu gospodarenja otpadom Primorsko-goranske županije
(»Službene novine PGŽ« broj 17/07), nakon čega će se uklopiti u novi sustav
gospodarenja otpadom u Primorsko-goranskoj županiji, a na kojoj se predviđa
izgradnja pretovarne stanice Rab i reciklažnog dvorišta. Novi sustav
gospodarenja otpadom (pretovarna stanica Rab i reciklažno dvorište) obuhvaćati
će i Grad Rab i Općinu Lopar.
Sukladno jedinstvenom sustavu primjene
obračuna komunalne usluge odvoza i deponiranja otpada na otoku Rabu, u Općini
Lopar (kao i u Gradu Rabu) se primjenjuje obračun usluge odvoza i odlaganja
otpada na odlagalište Sorinj za stambene i poslovne objekte prema jedinici korisnog
prostora m2 i važećoj cijeni
za stambene objekte i kategoriji poslovnog objekta prema namjeni. Cijene su
određene za sezonski (VI.-IX. mjesec) i izvansezonski period (X.-V. mjesec).
Obračun usluge i jedinične cijene su određene Odlukom o načinu plaćanja i
visini cijena komunalnih usluga (»Službene novine PGŽ« broj 51/06) koju je
Općina Lopar preuzela Odlukom o utvrđivanju općih akata koji su preuzeti od
Grada Raba i koji se privremeno primjenjuju na području Općine Lopar kao opći
akti Općine Lopar (»Službene novine PGŽ« broj 16/07).
Količine proizvedenog komunalnog otpada
Na odlagalištu Sorinj se zbrinjava komunalni
otpad iz kućanstava i gospodarskih subjekata uključujući i turističku
djelatnost, glomazni otpad i otpad od održavanja javnih površina.
Otpad koji se odlaže na odlagalištu se ne
važe, već se evidencija količina provodi na temelju postojećih podataka o
voznom parku, načinu sakupljanja otpada (rasporedu odvoza) i posudama za
prikupljanje otpada. O količini odnosno volumenu odloženog otpada vodi se
dnevna, mjesečna i godišnja evidencija.
Do 2007.g. evidencija količina otpada koji se
odlagao na odlagalište Sorinj vodila se za cjelokupni otok Rab, budući da je
Općina Lopar do tada bila sastavni dio Grada Raba. Do izdvajanja naselja Lopar
i osnivanja Općine sredinom 2006.g., Grad Rab je obuhvaćao sva naselja na otoku
Rabu uključujući i Lopar (ukupno 8 naselja). Stoga su i pri
kupljene količine otpada s
kojim je komunalno društvo Vrelo d.o.o. Rab gospodarilo (prikupljalo, odvozilo
i odlagalo na odlagalište), iskazivane sumarno. Od 2007.g. vodi se evidencija
prikupljenog i odloženog otpada zasebno za Općinu Lopar od strane komunalnog
društva Vrelo d.o.o. Rab. Prema evidenciji i prijavljenoj količini otpada u
županijski katastar otpada za 2007. godinu, u Općini Lopar je prikupljeno i
odloženo ukupno 3.920,5 m3
miješanog komulnanog otpada (200301) uključujući glomazni otpad. Ako se uzme u
obzir prijavljena količina miješanog komunalnog otpada u županijski katastar za
Grad Rab za 2007.g. koja je odložena na odlagalište Sorinj od 27.024,5 m3, tada udio količine miješanog komunalnog otpada u
ukupnoj količini za otok Rab (30.945 m3) iznosi oko 12,7%. Ako se uzme u obzir da
pretpostavljena minimalna gustoća komunalnog otpada u rastresitom stanju iznosi
130 kg/m3, dok u zbijenom
stanju u vozilima iznosi 400 kg/m3, a ukupno prijavljeni volumen otpada u 2007.g. od 3.920,5 m3 koji je dopremljen na odlagalište se odnosi na
zbijeno stanje (rotopress vozilo), tada ukupna količina otpada odloženog na
odlagalište Sorinj iznosi 1.568,2 t.
Prema evidenciji prikupljenih količina
komunalnog otpada koji se odlaže na odlagalište, vidljivo je da se količina
proizvedenog otpada mijenja tijekom godine, te je u ljetnom periodu
(lipanj-kolovoz) prosječno oko 2 puta puta veća u odnosu na ostale mjesece
izvan ljetnog perioda, a što je posljedica intenzivne turističke djelatnosti u
tom periodu.
Ukupna količina komunalnog otpada koja će se
proizvesti na nekom području ovisna je o broju stanovnika koji živi na tom području
kao i društveno-gospodarskim djelatnostima. Konkretno se to odnosi na
turističku djelatnost, odnosno broj noćenja koji se registrira na tom području.
Prema službenom popisu stanovnika iz 2001.g. u Općini Lopar je registrirano
1.191 stanovnik, a evidentirano je ukupno 596.962 noćenja u 2007.g. Za proračun
godišnje količine komunalnog otpada, uzima se u obzir pretpostavka da svaki
stanovnik proizvede 270 kg komunalnog otpada godišnje (prema Planu gospodarenja
otpadom u PGŽ), 100% pokrivenost stanovništva odvozom otpada i godišnjim
prirastom broja stanovnika od 0,2% (prema Planu gospodarenja otpadom u PGŽ), te
pretpostavka da svaki turist proizvede 1 kg/dan otpada po ostvarenom noćenju, a
evidentiranom broju turističkih noćenja pridodaje se 50% dodatnih noćenja od
neprijavljenih turista, sezonskih radnika i nestalnih stanovnika. Iz navedenog
proizlazi da u 2007.g. procjena ukupne količine proizvedenog komunalnog otpada
iznosi oko 1.220 t. Proračunata količina komunalnog otpada koja je nastala u
Općini Lopar na temelju broja stanovnika i godišnjeg broja noćenja turista
(1.220 t) korespondira s evidentiranom i prijavljenom količinom otpada
odloženom na odlagalište Sorinj (1.568,2 t).
Po ugradnji vage na odlagalištu Sorinj, biti
će poznate točne količine otpada koje će se dopremati na lokaciju Sorinj.
5.2. Postojeće stanje primarne reciklaže
Pod primarnom reciklažom se podrazumijeva
izdvajanje iskoristivih tj. korisnih komponenti iz toka miješanog komunalnog
otpada (papir, staklo, plastika, metal i zeleni (biorazgradivi) otpad) na
mjestu nastanka. Cilj izdvajanja korisnih dijelova otpada je smanjenje ukupne
količine komunalnog otpada i njihovo ponovno korištenje za istu ili drugu
namjenu. Gospodarenje ostalim kategorijama otpada tzv. ''posebnim kategorijama''
regulirano je Pravilnicima koji su doneseni sukladno Zakonu o otpadu. Pravilno
gospodarenje s njima dovesti će u konačnici do smanjenja nastanka ukupnih
količina komunalnog otpada, a time i do smanjenja pritiska na okoliš odnosno do
reduciranja troškova za njegovo zbrinjavanje. Za provedbu navedenog potrebno je
uspostaviti sustav integralnog postupanja komunalnim otpadom koje je u
nadležnosti Općine odnosno Grada.
Primarna reciklaža odnosno odvojeno
prikupljanje korisnih otpadnih tvari uobičajeno se provodi putem mreže eko
otoka i reciklažnih dvorišta. Reciklažnih dvorišta u Općini Lopar, kao niti na
cijelom otoku nema. Prostornim planom Primorsko-goranske županije, te
Prostornim planom uređenja Grada Raba, Usklađenjem Prostornog plana uređenja
Grada Raba za područje Općine Lopar s Uredbom o uređenju i zaštiti zaštićenog
obalnog područja mora kao i Planom gospodarenja otpadom u Primorsko- goranskoj
županiji u okviru uspostave novog cjelovitog sustava gospodarenja otpadom u
Primorsko-goranskoj županiji je predviđeno jedno reciklažno dvorište i to na
lokaciji odlagališta Sorinj u Općini Lopar.
Na području Općine Lopar je djelomično
uspostavljen sustav integralnog postupanja s komunalnim otpadom te se
djelomično primjenjuje sustav primarne reciklaže s izdavajanjem reciklabilnih
iskoristivih komponenti iz komunalnog otpada. S uspostavom sustava primarne
reciklaže na otoku Rabu se započelo 2002.g. od strane komunalnog društva Vrelo
d.o.o. Rab, koje je na područjima pojedinih naselja na otoku Rabu postavilo eko
otoke i pojedinačna sabirna mjesta za prikupljanje korisnih komponenti iz
komunalnog otpada (papir, staklo, PET, Al ambalaža) u okviru kojih lokalno
stanovništvo i turisti mogu izdvajati pojedine vrste otpada. Komunalno društvo
Vrelo d.o.o. je i na području Općine Lopar bilo odgovorno za primjenu sustava
primarne reciklaže.
U Općini Lopar se odvojeno prikupljaju
sljedeće vrste korisnih tvari iz komunalnog otpada: staklena ambalaža, PET
ambalaža i Al ambalaža. U samom naselju Lopar nema eko otoka i pojedinačnih sabirnih
mjesta za prikupljanje korisnih otpadnih tvari. Eko otoci su isključivo
locirani na mjestima turističkih aktivnosti i to na glavnim plažama (4 eko
otoka) te autokampu (4 eko otoka), gdje turisti mogu izdavajati pored
komunalnog otpada i korisne komponente iz otpada. Ukupno je postavljeno 8 eko
otoka s kontejnerima od 240 l za papir, staklo, PET i Al ambalažu. U tijeku je
nabava kontejnera od 750 l za postojeće eko otoke kao i postavljanje 8 novih
eko otoka u naselju Lopar. Eko otoci na plažama i autokampu se ljeti prazne
jednom tjedno, a po potrebi i više. Nema evidencije o količinama selektivno
prikupljenog otpada u okviru navedenih eko otoka za Općinu Lopar u 2007.
godini.
Postoji evidencija o količinama prikupljenog
ambalažnog otpada (PET, staklo i Al) za koji se primjenjuje sustav naplate
povratne naknade prema Pravilniku o ambalaži i ambalažnom otpadu (»Narodne
novine« broj 97/05 i 115/05), te isti spada u posebne kategorije otpada.
Navedeni prikupljeni ambalažni otpad (PET, Al) se odvozi u skladište komunalnog
društva Vrelo d.o.o. Rab gdje se balira i predaje oporabitelju, dok se otpadna
staklena ambalaža odvozi na odlagalište Sorinj gdje se privremeno skladišti na
betoniranom platou, odakle se prevozi na oporabu. Navedeni otpad nije izdvojen
u sustavu primarne reciklaže odnosno putem eko otoka. U tablici 2 je prikaz
evidentiranih količina prikupljenog ambalažnog otpada u Općini Lopar u 2007.
godini.
Tablica 2. Količine sakupljenog ambalažnog
otpada u 2007. godini u Općini Lopar
Ukupna količina izdvojenog ambalažnog otpada
prikupljena u 2007.g. u Općini Lopar iznosi ukupno 5.083 kg.
Glomazni otpad se također odvojeno prikuplja
i odvozi do odlagališta Sorinj gdje se isti zbrinjava, a sakuplja se na poziv
stranke bez naplate.
Sekundarne sirovine koje se odvojeno prikupe
preuzimaju ovlaštene tvrtke i to:
- PAN tvornica papira Zagreb d.o.o. - papir
- BBS d.o.o. i Brković d.o.o. - PET
- Vetropac Straža tvornica stakla d.d. -
staklo
- C.I.O.S. d.o.o. - Al ambalaža
Prema prijavljenim količinama otpada u
Županijski katastar otpada za 2007. godinu, za područje Općine Lopar,
prijavljene količine otpada su prikazane u tablici 3.
Tablica 3. Podaci iz Katastra emisija u
okoliš za 2007. godinu
5.3. Procjene količina komunalnog otpada za
period 2008.-2016. g.
Komunalni otpad
Procjena količina komunalnog otpada koji će
se proizvesti za naredni period od osam godina (2008. - 2016.g.) bazira se na
podacima iz Plana gospodarenja otpadom Primorsko-goranske županije. Pri tome,
procijenjene količine komunalnog otpada predstavljaju zbroj količina otpada
koji proizvede stanovništvo i otpada koji nastaje od turističke djelatnosti.
Prema Planu gospodarenja otpadom
Primorsko-goranske županije polazi se od sljedećih pretpostavki:
.svaki stanovnik proizvede 270 kg komunalnog
otpada godišnje
.svaki turist po ostvarenom noćenju proizvede
1 kg otpada.
Procjena dugoročnih bilanci komunalnog otpada
temelje se na sljedećim pretpostavkama:
.u 2009.g. količina generiranog otpada po
stanovniku porasti na 275 kg godišnje
.broj stanovnika će rasti po stopi od 0,2%
.pokrivenost stanovništva skupljanjem otpada
iznositi će 100%
.porast količina otpada od turizma za 50% od
neprijavljenih turista, nestalnih stanovnika, sezonskih radnika
.porast količina otpada od turizma po stopi
od 2,25% za period 2005. - 2010.g., 2,00% za period 2011. - 2015.g., 1,50% za
period 2016. - 2020.g.
Procjena količina otpada za naredni period od
8 godina je temeljen na podacima iz 2007.g. U tablici 4 je prikaz procjene količina
komunalnog otpada za područje Općine Lopar za period od 2008. - 2016.g., a na
grafičkom prikazu trend rasta količina ukupnog komunalnog otpada za navedeni
period.
Tablica 4. Procjena količina komunalnog
otpada u Općini Lopar za period 2008. - 2016. godine
Navedene procijenjene godišnje količine
komunalnog otpada uključuju i otpad koji bi se izdvojio primarnom reciklažom
(PET, staklo, Al, papir).
Komunalni otpad uz prethodno izdvajanje
korisnih vrsta otpada primarnom reciklažom će se zbrinjavati na odlagalištu
Sorinj sve do njegovog zatvaranja i sanacije (predviđeno do 2011.g.).
Prostornim planom uređenja Grada Raba, Usklađenjem Prostornog plana uređenja
Grada Raba za područje Općine Lopar s Uredbom o uređenju i zaštiti zaštićenog obalnog
područja mora, te Planom gospodarenja otpadom Primorsko-goranske županije je na
predmetnoj lokaciji predviđena izgradnja pretovarne stanice, u okviru koje će
se komunalni otpad iz iste upućivati na konačno zbrinjavanje prema županijskom
centru za gospodarenje otpadom CZGO Marišćina. Treba naglasiti da će se u
okviru odlagališnog prostora Sorinj te kasnije pretovarne stanice dopremati
komunalni otpad Općine Lopar i Grada Raba.
Primarna reciklaža
Cilj uspostave integralnog sustava
gospodarenja otpadom kako na razini Primorsko-goranske županije tako i na
razini Općine Lopar je pored ostalih ciljeva i izbjegavanje nastajanja i
smanjenje količina otpada na izvoru uz materijalnu i energetsku oporabu otpada.
Navedeno konkretno znači da je potrebno provoditi u što većoj mjeri izdvajanje
korisnih komponenti iz komunalnog otpada na mjestu nastanka, te isti po potrebi
obrađivati i korisititi u istu ili drugu namjenu. Izdvajanje korisnih
komponenti iz komunalnog otpada (staklo, plastika uključujući i PET, al, metali,
papir, karton i dr.) potrebno je provoditi putem mreže eko otoka i po potrebi
sabirnih mjesta za pojedinačne vrste otpadnih tvari.
Prema Strategiji gospodarenja otpadom
Republike Hrvatske procjena udjela primarne reciklaže u RH iznosi 6% za
2006.g.; 8% za 2010.g. te 12% za 2015.g. Prema Planu gospodarenja otpadom
Primorsko-goranske županije za period 2007.-2015.g., očekivana godišnja stopa
porasta primarne reciklaže će iznositi 0,8%.
Kako sustav primarne reciklaže u Općini Lopar
nije adekvatno uspostavljen, budući da u naselju Lopar nema eko otoka i
pojedinačnih sabirnih mjesta za selektivno prikupljanje korisnih otpadnih tvari
(osim na plažama i u autokampu), te ne postoje podaci o selekivno prikupljenom
otpadu za Općinu Lopar. Temeljem navedenog nije moguće procijeniti količine
otpadnih tvari koji će se primarnom reciklažom izdvajati za naredni period od 8
godina (period primjene Plana gospodarenja otpadom u Općini Lopar). Procjena
količina otpada koja će se izdvajati u sustavu primarne reciklaže moguće je
procijeniti cjelokupno za otok Rab, uzimajući u obzir podatke o količinama
selektivno prikupljenih otpadnih tvari u 2005.g. kao mjerodavnoj godini kada
nije bio na snazi sustav naplate povratne naknade za ambalažni otpad. Procjena
količina otpada iz sustava primarne reciklaže za period 2008. - 2016.g. se
odnosi na PET, papir, staklo i metale, a bazirana je na sljedećim
pretpostavkama:
.2005.g. je primarnom reciklažom izdvojeno
ukupno 286 t stakla, papira, PET-a i metala na otoku Rabu uključujući i sadašnju
općinu Lopar,
.godišnja stopa rasta primarne reciklaže
iznosi za period 2005.-2009.g. 0,4%, a od 2010.g. 0,8% sukladno Planu
gospodarenja otpadom u Primorsko-goranskoj županiji.
U tablici 5 je procjena količina otpada iz
primarne reciklaže za otok Rab (uključujući Općinu Lopar), a bazirano na
podacima o količinama izdvojenog otpada primarnom reciklažom u 2005. godini.
Tablica 5. Procjena količina otpada iz
primarne reciklaže za period 2008. - 2016.g., otok Rab
Navedene procijenjene količine ne uključuju
separatno izdvojeni biootpad u kućanstvima.
Za pretpostaviti je da udio općine Lopar u
primarnoj reciklaži ne iznosi više od 15% u odnosu na gore ukupno proračunate
količine, a preostali udio odnosi se na Grad Rab.
Za promatrano razdoblje primjene ovog Plana
gospodarenja otpadom, na otoku Rabu udio primarne reciklaže bi se trebao
povećati u odnosu postojeće stanje za gotovo 3 puta.
6.0. KONCEPT GOSPODARENJA OTPADOM U OPĆINI
LOPAR
Postavke cjelovitog sustava gospodarenja
otpadom polaze od načela potpunog nadzora otpada od mjesta nastanaka pa do
mjesta konačne obrade i zbrinjavanja. Između ove početne i krajnje točke
postoji cijeli niz mjera koje su u postupku provođenja hijerarhijski podređena
jedna drugoj. Sukladno novodonesenoj zakonskoj regulativi, cjeloviti sustavi
gospodarenja otpadom definiraju zbirne radnje u okviru tehničkih i
organizacijskih normi koje sukladno tehničkim i ekonomskim polazištima
uključuju sljedeće hijerarhijske postavke:
a) Izbjegavanje nastanka otpada
b) Smanjenje količina i vrsta otpada
c) Ponovna upotreba otpada za istu namjenu uz
obradu
d) Ponovna upotreba bez obrade
e) Recikliranje otpada, iskorištavanje uz
obradu
f) Obrada otpada
g) Odlaganje otpada
Navedene postavke čine IVO koncept (Izbjegavanje-
Vrednovanje-Odlaganje) koji je opće prihvaćena univerzalna
koncepcija za postupanje sa svim vrstama otpada, a određena je Strategijom
gospodarenja otpadom Republike Hrvatske. Koncept IVO obuhvaća:
Shema
1. Koncpet IVO određen Staretegijom gospodarenja otpadom RH
Gospodarenje otpadom u Općini Lopar odnosi se
isključivo na gospodarenje komunalnim otpadom sukladno Zakonu o otpadu. S
obzirom na donešeni Plan gospodarenja otpadom Primorsko - goranske županije,
Općina Lopar je dužna uskladiti svoje aktivnosti prema navedenom Planu.
Županijskim planom je određena uspostava novog sustava gospodarenja komunalnim
i neopasnim proizvodnim otpadom na području županije i zadovoljava
hijerarhijske principe IVO koncepta sukladno Strategiji gospodarenja otpadom
Republike Hrvatske. Novi sustav gospodarenja otpadom županije te time i Općine
Lopar obuhvaća:
.izgradnju središnje građevine za
skladištenje, obradu i odlaganje komunalnog i neopasnog proizvodnog otpada
(CZGO Marišćina)
.izgradnju pretovarnih stanica
.izgradnju mreža reciklažnih dvorišta i
organiziranje eko otoka
.uspostavu sustava za odvojeno skupljanje,
sortiranje, predobradu i obradu otpada:
- unapređenje postojećeg načina odvojenog
skupljanja otpada
- organiziranje prijevoza odvojeno
sakupljenog otpada (sustav prijevoza otpada)
Uspostavom novog sustava gospodarenja otpadom
postojeća odlagališta u županiji moraju se sanirati i zatvoriti.
Za otok Rab (Općina Lopar i Grad Rab) je
predviđen rad i sanacija odlagališta Sorinj do uspostave novog sustava
gospodarenja otpadom, odnosno do izgradnje i puštanja u rad županijskog centra
CZGO Marišćina, a najkasnije do 2011. godine. Novi županijski sustav
gospodarenja otpadom za otok Rab predviđa pretovarnu stanicu (iako ista nije
predviđena Prostornim planom Primorsko-goranske županije, ali je predviđena
Prostornim planom uređenja Grada Raba i Usklađenjem Prostornog plana uređenja
Grada Raba za područje Općine Lopar s Uredbom o uređenju i zaštiti zaštićenog
obalnog područja mora s reciklažnim dvorištem na području odlagališta Sorinj,
te će se njegovom uspostavom odlagalište Sorinj sanirati i zavoriti. U okviru
pretovarne stanice ''Rab'' komunalni otpad na otoku Rabu će se zaprimati,
zbijati i privremeno skladištiti u velike kontejnere te otpremati u CZGO.
Planirani sustav cjelovitog gospodarenja otpadom na otoku Rabu u okviru
uspostave županijskog sustava prikazan je niže na shemi.
Shema
2. Planirani sustav cjelovitog gospodarenja otpadom otoka Raba
7.0. MJERE ODVOJENOG SKUPLJANJA KOMUNALNOG OTPADA
Cilj sustava gospodarenja otpadom je smanjiti
u što većoj mjeri količinu komunalnog otpada, a čiji ostatni dio će se
otpremati u CZGO na obradu i zbrinjavanje. Smanjivanje količine komunalnog
otpada koje će se u konačnici odložiti na odlagalište provodi se izdvajanjem na
mjestu nastanka korisnih komponenti iz komunalnog otpada (papir, staklo,
plastika, metali i dr.) primarnom reciklažom. Odlukom o komunalnom redu u Gradu
Rabu (»Službene novine PGŽ« broj 33/03 i 13/04) čiji je akt preuzela
novoosnovana Općina Lopar, propisane su odredbe o sakupljanju, odvozu i
postupanju sa sakupljenim komunalnim otpadom, prema kojem se u članku 89 navodi
da se otpad razvrstava ovisno o svojstvima i mjestu nastanka sukladno Zakonu o
otpadu.
Provođenjem primarne reciklaže udovoljava se
principima suvremenog gospodarenja otpadom. Prema Zakonu o otpadu određuje se
odvojeno skupljanje i skladištenje otpadnih tvari čija se vrijedna svojstva
mogu iskoristiti bilo recikliranjem bilo oporabom. Odvojenim prikupljanjem i
recikliranjem/oporabom otpada postiže se sljedeće:
.izbjegavanje odlaganja otpada na odlagalište
.koriste sirovine za dobivanje novih
proizvoda
.smanjuje onečišćenje okoliša
.financijska ušteda
Podzakonskim aktima odnosno pravilnicima
reguliran je način postupanja s posebnim kategorijama otpada i to:
.ambalažom i ambalažnim otpadom
.otpadnim gumama
.otpadnim električnim i elektroničkim
uređajima i opremom
.vozilima kojima je istekao rok trajanja
.otpadnim baterijama i akumulatorima koji
sadrže određene opasne tvari
.infektivnim otpadom iz zdravstvenih ustanova
.otpadnim uljima
.građevinskim otpadom
Razvrstavanje i odvojeno skupljanje otpada na
mjestu nastanka (kod proizvođača otpada) je preduvjet za efikasnu primjenu
mjera gospodarenja otpadom tj. postupaka kojima se otpadu daje nova vrijednost
(ponovna uporaba, recikliranje i oporaba u energetske svrhe). Provođenjem
primarne reciklaže smanjuje se količina ostatnog (komu
nalnog) otpada koji se
zbrinjava na odlagalištu. Osim u domaćinstvima, primarna reciklaža mora biti
odgovarajuće organizirana i u privredi, ustanovama i uslužnim djelatnostima
kako bi se efikasno provodilo izdvajanje poglavito sekundarnih sirovina (papir,
karton, staklo, plastika i dr.), omogućila ušteda energije i kapaciteta transporta
i obrade, te posljedično smanjenje opasnosti za površinske i podzemne vode te
okoliš općenito.
Razvoj i primjena primarne reciklaže dakle
obuhvaća izdvajanje otpadnih tvari na mjestu nastanka i odlaganje na za tu
namjenu predviđenim mjestima. Primarna reciklaža se provodi putem eko otoka i
reciklažnih dvorišta u okviru kojih se izdvojene otpadne tvari mogu zasebno
odložiti. Mjesta nastanka komunalnog otpada su domaćinstva te javne i uslužne
djelatnosti uključujući i turističku djelatnost. U tom smislu primarna
reciklaža zauzima značajno mjesto u IVO konceptu, budući da se primarnom
reciklažom osim korisnih tvari komunalnog otpada izdvajaju i neke štetne tvari
u svrhu smanjenja štetnog potencijala ostatnog dijela komunalnog otpada koji u
konačnici podliježe postupku obrade i odlaganja. Uspješnost odvojenog
prikupljanja otpada polazi od poštivanja pravila koja važe za određene vrste i
kategorije otpada. Stoga, kod komunalnog otpada iskoristive odnosno korisne
frakcije obuhvaćaju papir i karton, plastika, staklo, metali, tekstil, te
zeleni (biorazgradivi) otpad. Uz navedene korisne frakcije komunalnog otpada
pojavljuju se i štetne (opasne) frakcije kao što su baterije, lijekovi, boje i
lakovi, ulja, žarulje, akumulatori itd., za koje je potrebno također primjeniti
sustav odvojenog skupljanja i odlaganja na za to predviđena mjesta.
U naselju Lopar ne postoje eko otoci niti
pojedinačna sabirna mjesta kao niti reciklažna dvorišta za prikupljanje
izdvojenih vrsta otpadnih tvari. Eko otoci postoje jedino na lokacijama unutar
Općine gdje boravi veći broj turista (glavne plaže i autokamp). U okviru tih
eko otoka sakuplja se odvojeno papir, PET, Al ambalaža i staklo u zasebnim
spremnicima.
Za uspostavu sustava primarne reciklaže u
Općini Lopar potrebno je uspostaviti mrežu eko otoka u naselju Lopar, te
poboljšati postojeći sustav odvojenog skupljanja komunalnog otpada u
turističkim objektima (autokamp). U naselju Lopar predvidjeti eko otoke u
okviru koji će se omogućiti zasebno odlaganje korisnih komponenti iz komunalnog
otpada. Prema planu razvoja eko otoka komunalno društvo Lopar Vrutak d.o.o je
predvidjelo uspostavu osam eko otoka u naselju Lopar i dva u autokampu. Za tu
namjenu komunalno društvo Lopar Vrutak d.o.o. ima predviđena financijska
sredstva za nabavu kontejnera. Po svakom eko otoku će se postaviti kontejneri
od 750 l za izdvajanje papira i kartona, PET, Al ambalaže, stakla, plastiku
(osim PET). Na dva eko otoka (1 u naselju i 1 u autokampu) predvidjeti
kontejner za limenke od konzervi. Lokacije eko otoka u naselju Lopar predviđa
se na pozicijama gušće naseljenih dijelova naselja i veće fluktuacije
stanovništva.
Osim izdavajanja navedenih korisnih
komponenti, za domaćinstva i uslužne djelatnosti potrebno je predvidjeti
dodatnu posudu (sustav dvije posude) za izdvajanje biorazgradivog otpada, po
izgradnji županijskog centra za gospodarenje otpadom (CZGO Marišćina).
Izdvojeni biorazgradivi otpad se može kompostirati u okućnicama gdje
zadovoljava uvjete za njegovu provedbu, a primjenu navedenog sustava kompostiranja
u okućnicama je moguće odmah uspostaviti. Nakon izgradnje županijskog centra
prikupljeni komunalni otpad će se obrađivati mehaničko - biološkom obradom,
nakon čega će se neiskoristivi dio odložiti u okvru odlagališnog prostora
centra, dok će se odvojeno prikupljeni biorazgradivi otpad obrađivati direktno
u sklopu instalirane kompostane.
Nastaviti s organiziranim skupljanjem
glomaznog otpada.
Osim mjera odvojenog sakupljanja otpada putem
eko otoka osigurati reciklažno dvorište za izdvojeno sakupljanje korisnih i
štetnih tvari komunalnog otpada. Sukladno Prostornom planu primorsko-goranske
županije, Prostornom planu uređenja Grada Raba i Usklađenju Prostornog plana
uređenja Grada Raba za područje Općine Lopar s Uredbom o uređenju i zaštiti
zaštićenog obalnog područja mora, na lokaciji odlagališnog prostora Sorinj
izgraditi reciklažno dvorište ''Rab''. U okviru reciklažnog dvorišta Rab
omogućiti odlaganje korisnih vrsta otpada (papir, karton, PET, staklo, Al
ambalaža, metalni otpad (željezo, bakar, aluminij i olovo), glomaznog otpada,
te štetnih otpadnih tvari (autogume, akumulatori, baterije, otpadna ulja,
otpadne boje i lakove). Reciklažno dvorište urediti sukladno zahtjevima propisa
za gradnju reciklažnih dvorišta, Glavnom projektu i građevinskoj dozvoli.
7.1. Odlaganje komunalnog otpada
Uz provođenje mjera odvojenog sakupljanja
otpadnih tvari iz komunalnog otpada, komunalni otpad nakon primarne reciklaže
se odlaže na odlagalište Sorinj, koje će tehnički biti opremljeno sukladno
provedenim mjerama zaštite. Otpad se prije konačnog zbrinjavanja neće
obrađivati, već će se tehnologijom sanitarnog odlaganja odložiti na uređeno
odlagalište Sorinj. Odlaganje na ovom odlagalištu provoditi će se do otvaranja
županijske centralne zone za gospodarenje otpadom na lokaciji Marišćina odnosno
najkasnije do 2011. godine.
Prijedlog uspostave cjelovitog sustava
gospodarenja otpadom, koji obuhvaća prostor svih gradova i općina u
Primorsko-goranskoj županiji, temelji se na osnovnim načelima koja su uvjet za
efikasnu primjenu sustava:
.prihvatljivost za okoliš,
.ekonomska opravdanost i
.socijalna podnošljivost.
Sustav objedinjuje uporabu širokog niza
različitih mjera i metoda, od izbjegavanja i smanjenja količina otpada,
odvojenog skupljanja otpada, ponovne uporabe i reciklaže otpada, prijevoza i
skladištenja otpada, obrade i odlaganja otpada. Svaka mjera i metoda ima
specifičnu ulogu u planiranom sustavu gospodarenja otpadom. Osnovni koncept
cjelovitog sustava gospodarenja otpadom Primorsko- goranske županije čine redom
sljedeći elementi:
.Izbjegavanje i smanjivanje količina otpada,
.Odvojeno skupljanje otpada (primarna
reciklaža),
.Skupljanje i prijevoz otpada,
.Skladištenje otpada,
.Obrada otpada
.Odlaganje otpada
Općenito su županijski/regionalni centri
zamišljeni kao lokacije na kojima je omogućeno:
.prihvat sortiranog i nesortiranog otpada
.obrada otpada (mehaničko-biološka obrada,
kompostana)
.sabirno mjesto za opasni otpad
.odlaganje komunalnog i neopasnog otpada
Kako će se u sklopu sanacijskog perioda,
odlagališni prostor Sorinj moći eksploatirati do 2011.g., za očekivati je kako
će se do tada izgraditi centralna županijska zona
za gospodarenje otpadom na
lokaciji Marišćina, gdje će se moći prihvaćati i odlagati prethodno obrađeni
komunalni i proizvodni neopasni otpad. Na taj način će se postići potpuno i
konačno usklađivanje postupaka glede postupanja s otpadom i njegovog konačnog
zbrinjavanja i važeće zakonske regulative.
7.2. Edukacija stanovništva
Za efikasnu provedbu cjelovitog sustava gospodarenja
otpadom jedan od važnih faktora je edukacija stanovništva u gospodarenju
otpadom i provedbi primarne reciklaže.
Uspjeh i realizacija svih zadanih ciljeva
vezano za primjenu primarne reciklaže značajno ovisi o informiranju i edukaciji
svih sudionika u procesu proizvodnje i gospodarenja komunalnim otpadom. Iz tog
razloga nužno je razraditi sustav edukacije stanovništva u postupku odvojenog
prikupljanja komunalnog otpada i njeno kontinuirano provođenje i poboljšanje.
Sustavno informiranje javnosti o aktivnostima vezano za način primjene i
važnost provedbe primarne reciklaže potrebo je obavljati putem medija (pisanih,
audio i video). Potrebno je provoditi mjere kojima će se motivirati i educirati
stanovništvo za izbjegavanje nastanka otpada koje u konačnici završi na
odlagalištu, odnosno poticati izdvajanje u što većoj mjeri svih korisnih
komponenti komunalnog otpada kao i onih otpadnih tvari koje imaju štetno
djelovanje na okoliš i zdravlje stanovništva. Navedena mjera treba imati
dugoročni karakter kako bi efekti njegove primjene bili što je moguće veći.
Provođenjem stalne i poboljšane edukacije
stanovništva razvija se svijest svakog pojedinaca o potrebi provedbe smanjenja
količine komunalnog otpada izdvajanjem korisnih, a i štetnih komponenti iz
komunalnog otpada na njenom izvoru. Županijskim planom gospodarenja otpadom i
Programom zaštite okoliša u Primorsko-goranskoj županiji predviđena je izrada
cjelovitog Programa ekološke edukacije u okviru kojeg će se obraditi i područje
gospodarenja otpadom.
Za efikasnu primjenu izbjegavanja i smanjenja
komunalnog otpada potrebno je provoditi sljedeće aktivnosti:
.edukaciju javnosti (od predškolske i školske
dobi do odraslog stanovništva), stručnjaka i upravnih struktura Općine
.poticati aktivnu suradnju s ekološkim
udrugama i svim zainteresiranim pravnim i fizičkim osobama na primjeni mjera za
smanjenje komunalnog otpada
.osnovne informacije o mogućnostima
izbjegavanja i smanjenja komunalnog otpada davati u svim sredstvima javnog
komuniciranja (radio, TV, novine), na panoima, vozilima, u reciklažnim
dvorištima, eko otocima i dr.
.izraditi web stranicu od strane Općine i
komunalnog društva s uputama, mjerama, aktivnostima i savjetima za izbjegavanje
nastanka i smanjenje komunalnog otpada
.uvesti ''otvoreni telefon'' za komunikaciju
s građanima
.izraditi edukacijski i promidžbeni materijal
s naputcima, porukama i sloganima za izbjegavanje i smanjenje komunalnog otpada
i poticanje korištenja eko otoka i reciklažnog dvorišta
Za ocjenu uspješnosti primjene sustava primarne
reciklaže potrebno je putem dostupnih javnih medija izvješćivati stanovništvo o
količinama pojedinih izdvojenih tvari, predviđenim planovima poboljšanja te
provoditi ankete o primjeni sustava primarne reciklaže i ispitivanja javnog
mišljenja.
8.0. MJERE ZA UPRAVLJANJE I NADZOR
ODLAGALIŠTA ZA KOMUNALNI OTPAD
Odlagalište Sorinj predstavlja službeno
odlagalište komunalnog otpada za zbrinjavanje komunalnog otpada otoka Raba.
Odlagalište nije uređeno i nema izveden temeljni brtveni sloj, odvodnju
procjednih i oborinskih voda. Odlagalište ima izvedene bunare za pasivno
otplinjavanje. S obzirom na predviđeni konačni period odlaganja komunalnog
otpada na odlagalištu Sorinj (do 2011. godine), za navedeni period odlaganja
potrebno je odlagalište urediti odnosno sanirati sukladno zahtjevima propisa za
odlagališta neopasnog otpada za nastavak odlaganja komunalnog otpada i otpada
sličnog komunalnom. Po uspostavi županijskog CZGO Marišćina, predviđa se
prestanak odlaganja komunalnog otpada na odlagalište Sorinj, njegovo zatvaranje
i konačna sanacija odlagališnog prostora.
Iako poglavarstvo Grada Raba upravlja
programom sanacije odlagališta komunalnog otpada Sorinj, u aktivnosti provedbe
navedenih aktivnosti treba biti uključena i novoosnovana Općina Lopar, a što je
i načelno navedeno u Sporazumu o podjeli imovine, prava i obveza između Grada
Raba i Općine Lopar (»Službene novine PGŽ« broj 22/07). Izrađen je Glavni
projekt sanacije odlagališta uključujući radnu zonu (ulazna zona s vagom,
perilište kotača, reciklažno dvorište, transfer stanicu). Svi radovi na
sanaciji i odlaganju otpada do konačnog zatvaranja odlagališta moraju se
provoditi u skladu s projektnom dokumentacijom i dobivenim dozvolama.
Uređenje i sanaciju odlagališta kao i gradnju
potrebnih objekata i infrastrukture potrebno je provoditi uz primjenu potrebnih
mjera koje su propisane regulativom vezanom za gradnju objekata. Tijekom
uređenja i sanacije odlagališta potrebno je poduzimati mjere zaštite na radu
sukladno propisima.
Odlagalište je potrebno kontinuirano
nadzirati i provoditi kontrolu ulaska preko čuvarske službe, kako bi se
spriječio ulazak neovlaštenih osoba i kontrolirao ulaz i sastav otpada koji se
odlaže na odlagalište. Ograđivanjem odlagališta onemogućen je ulazak
neovlaštenih osoba.
Tijekom rada odlagališta potrebno je
kontinuirano provoditi sanitarnu kontrolu provedbom mjera dezinfekcije,
dezinsekcije i deratizacije (4 puta godišnje) od strane ovlaštene organizacije.
Svakodnevnim kompaktiranjem odloženog otpada
i prekrivanjem inertnim materijalom, odgovarajućim otplinjavanjem odlagališnog
plina (predviđeno pasivno otplinjavanje putem plinskih bunara i ispusta preko
biofiltera) eliminira se pojava površinskih i dubinskih požara. Kompaktiranje
odloženog otpada i prekrivanje inertnim materijalom potrebno je provoditi
svakodnevno, sve do zatvaranja i konačne sanacije odlagališta Sorinj. Kontrolom
otpada koji dolazi na odlagalište omogućava se odlaganje jedino komunalnog
otpada. Na taj način se sprječava odlaganje drugih vrsta otpada osim
komunalnog. Raspolaganjem dovoljne količine vode (cisterna i hidrantska mreža),
te protupožarnim aparatima u dovoljnom broju i osposobljavanjem djelatnika za
zaštitu od požara provode se dodatne mjere zaštite od požara.
Uređenje i sanaciju odlagališta Sorinj
provesti uz sljedeće mjere zaštite:
.postojeći dio odlagališta sanirati izvedbom
prekrivnog sloja odnosno temeljnog brtvenog sloja koji mora zadovoljiti
koeficijent propusnosti min. 10-9
m/s (mineralna barijera od gline, GCL, HDPE folija), na koji se stavlja
drenažni sloj za procjedne vode. Na izvedeni temeljni brtveni sloj na zbijenom
postojećem otpadu nastaviti s odlaganjem komunalnog otpada sve do njegovog
zatvaranja,
.procjedne vode s uređenog odlagališta s
nastavkom odlaganja odvoditi u vodonepropusni bazen za procjedne vode iz koje
će se otpadna voda crpkom vraćati u odlagalište,
.na uređeni dio odladališta s nastavkom
odlaganja otpada izvesti sustav pasivne odvodnje odlagališnog plina izvedbom
plinskih bubara s ugrađenim biofiltrima za pročišćavanje plina prije ispusta u
atmosferu,
.oko odlagališta izvesti obodni kanal i bazen
za odvodnju oborinskih voda,
.nakon prestanka rada odlagališta i uspostave
pretovarne stanice, provesti zatvaranje i konačnu sanaciju odlagališta izvedbom
završnog brtvenog sustava (izravnavajući sloj, geosintetski dren za odlagališni
plin, GCL, LDPE folija, geodren za oborinsku odvodnju, završni hortikulturni
sloj),
.bazen za oborinsku vodu je predviđen za
akumulaciju vode za hidrantsku mrežu za gašenje požara, a višak vode će se
odvoditi u obodni kanal strmog dijela odlagališta i upojnih bunara u tlo.
Odlagališni prostor mora biti opremljen s
perilištem kotača vozila (pranje visokotlačnom vodom uz automatsko dodavanje
flokulanta za poboljšanje taložnih karakteristika otpadne vode), a pranje
kotača je obvezno provoditi prije svakog napuštanja lokacije odlagališta.
Otpadne vode od pranja, akumuliraju se u taložnici i vraćaju natrag u proces
pranja kotača recikliranjem vode nakon taloženja.
Rad strojeva na odlagalištu proizvodi buku
određene razine, ali su dovoljno udaljeni od najbližeg naselja.
Tijekom korištenja odlagališta potrebno je
provoditi sljedeće mjere zaštite:
.Odlagati samo komunalni otpad i otpad sličan
komunalnom.
.Na ulazu u odlagalište otpada kontrolirati
vrstu i količinu zaprimljenog otpada, mjeriti količinu otpada koji se dovozi na
odlagalište putem mostne vage ugrađene na ulazu u odlagalište.
.Spriječiti odlaganje fekalnog otpada iz
septičkih jama.
.Voditi Dnevnik odlagališta koji sadržava
dokumentaciju o otpadu (prateći listovi), dokumentaciju o tehnološko-tehničkoj
opremljenosti, opremi, ugrađenom materijalu u odlagalište, pregledu i o
poduzetim mjerama po nalogu inspekcije zaštite okoliša te pregled praćenja
događaja (plavljenja, potresi i drugo) i izvanrednih događaja na prostoru
odlagališta.
.Kontrolirati vrste otpada koje se odlažu u
reciklažno dvorište.
.Voditi očevidnik zaprimljenog otpada po
grupama i količini skladištenog opasnog otpada u reciklažnom dvorištu.
.Tijekom rada odlagališta i nakon njegova
zatvaranja kontrolirati sastav odlagališnog plina na osnovne parametre i to CH4, CO2,
H2S, H2 i O2.
Učestalost mjerenja sastava odlagališnog plina provoditi sukladno Pravilniku o
načinima i uvjetima odlaganja otpada, kategorijama i uvjetima rada za
odlagališta otpada (»Službene novine PGŽ« broj 117/07) ili sukladno rješenju
postupka procjene utjecaja na okoliš.
.Tijekom rada odlagališta i nakon njegova
zatvaranja kontrolirati sastav procjedne vode odlagališta sukladno Pravilniku o
načinima i uvjetima odlaganja otpada, kategorijama i uvjetima rada za
odlagališta otpada (»Službene novine PGŽ« broj 117/07) na parametre: TOC, As,
Pb, Cd, Cr6+, Ni, Zn, Cu, Hg,
fenoli, fluoridi, amonijak, cijanid (lakooslobodivi), nitriti, AOX, isparni
ostatak, električna vodljivost, pH vrijednost, BPK5 i KPK. Mjerenja provoditi četiri puta godišnje do
zatvaranja odlagališta, a po prestanku rada odlagališta dva puta godišnje.
.Provoditi kontrolu sastava oborinske vode na
ispustu iz obodnog kanala jednom godišnje tijekom i nakon prestanka rada
odlagališta u skladu s Pravilnikom o graničnim vrijednostima pokazatelja
opasnih i drugih tvari u otpadnim vodama (»Službene novine PGŽ« broj 40/99,
06/01 i 12/01) na parametre određene Vodopravnom dozvolom.
.Provoditi kontrolu kakvoće podzemne vode iz
piezometara na lokaciji odlagališta na parametre prema Pravilniku o
zdravstvenoj ispravnosti vode za piće (»Narodne novine« broj 182/04) četiri
puta godišnje tijekom rada odlagališta, a nakon prestanka korištenja
odlagališta dva puta godišnje.
.Provoditi redovitu kontrolu stanja sustava
odvodnje.
.Provoditi redovitu kontrolu stabilnosti
odlagališta (slijeganje odlagališta).
9.0. POPIS OTPADOM ONEČIŠĆENOG OKOLIŠA I
NEUREĐENIH ODLAGALIŠTA
Na području Općine Lopar evidentirana je
jedna lokacija onečišćena otpadom. Locirana je uz postojeću pristupnu cestu
prema odlagalištu komunalnog otpada Sorinj. Radi se o divljem odlagalištu
građevnog otpada (zemljani iskop i šuta) dimenzija oko 200 x 6 m i visine
odloženog otpada oko 1 m. Procjenjuje se da je ukupno odloženo oko 1.200 m3 građevnog otpada.
Pored navedenog divljeg odlagališta građevnog
otpada u Općini Lopar se nalazi službeno neuređeno odlagalište komunalnog
otpada Sorinj na koje se odlaže miješani komunalni otpad s otoka Raba.
Odlagalište se koristi od 1969.g. i procijenjeno je da je do danas odloženo oko
287.833 m3 miješanog
komunalnog otpada. Navedeno odlagalište komunalnog otpada je dokumentima
prostornog uređenja i zakonskim te podzakonskim aktima potrebno sanirati.
10.0. REDOSLIJED AKTIVNOSTI SANACIJE
NEUREĐENIH ODLAGALIŠTA I OTPADOM ONEČIŠĆENOG OKOLIŠA
Divlje odlagalište građevnog otpada je potrebno
sanirati tj. odvesti s predmetne lokacije i adekvatno zbrinuti. Razmotriti
mogućnost korištenja kao dnevnog prekrivnog sloja na odlagalištu komunalnog
otpada Sorinj. Preporuča se nakon sanacije na predmetnoj lokaciji postaviti
natpis ''Zabranjeno odlaganje''. Općina Lopar odnosno Jedinstveni upravni odjel
je nadležna za kontrolu pojave novih divljih odlagališta i tla onečišćenog
otpadom, provođenje aktivnosti sanacije i osiguranje financijskih sredstava za
njenu provedbu.
Na sanaciji neuređenog odlagališta komunalnog
odlagališta Sorinj se radi od 2006. g. od kada je izrađen veći dio tehničke
dokumentacije za sanaciju istog i prenamjenu prostora u sklopu uvođenja
cjelovitog sustava gospodarenja otpadom u Primorsko-goranskoj županiji. Uz
usvojenu Studiju o utjecaju na okoliš, ishođenu lokacijsku dozvolu, izrađen je
i glavni projekt sanacije i uređenja predmetnog odlagališta. Dobivanjem
građevinske dozvole permanentno će se pristupiti daljnjim aktivnostima na
programu sanacije i provedbi sanacije uz prethodni odabir izvođača sanacijskih
aktivnosti prema dobivenim dozvolama.
11.0. IZVORI I VISINA POTREBNIH SREDSTAVA ZA
PROVEDBU SANACIJE
Sanacija divljeg odlagališta građevnog otpada
uz pristupni put prema odlagalištu Sorinj obuhvaća vađenje odloženog otpada i
transport do lokacije konačnog zbrinja
vanja (predviđeno lokacija
Sorinj). Troškovi sanacije procijenjenih 1.200 m3 građevnog otpada po jediničnoj cijeni od 83 kn/m3 otpada iznose oko 100.000 kn.
Prema proračunu Općine Lopar, predviđeno je u
2008.g. 10.000 kn za sanaciju divljih odlagališta. Navedena sredstva nisu
dostatna za sanaciju navedenog divljeg odlagališta. Dodatna potrebna sredstva
mogu se ishoditi iz sljedećih izvora:
.povećanje sredstava proračuna Općine za
sanciju divljih odlagališta
.financijska sredstva Fonda za zaštitu
okoliša i energetsku učinkovitost
.proračun Primorsko-goranske županije
.komunalno društvo
Kod izvora i visine potrebnih sredstava za
sanaciju divljeg odlagališta potrebno je razmotriti sve mogućnosti i izvore,
procijeniti potrebnu visinu sredstava iz pojedinih izvora koji će sudjelovati u
financiranju sanacije, budući da na procijenjenu visinu troška sanacije, Općina
nije u mogućnosti u cijelosti isto sama sanirati iz vlastitih sredstava
proračuna. Uz moguću kompenzaciju i sudjelovaje komunalnog društva u provođenju
sanacije postoji mogućnost smanjenja ukupno procijenjenog troška sanacije
predmetnog divljeg odlagališta.
Odlagalište komunalnog otpada Sorinj na koji
se odlaže otpad s otoka Raba obuhvaća i Grad Rab i Općinu Lopar. Općina Lopar
osnovana je krajem 2006.g., te je između Grada Raba i općine Lopar je 2007.g.
sklopljen Sporazum o podijeli imovine, prava i obveza (»Službene novine PGŽ«
broj 22/07). Predmetnim sporazumom za odlagalište otpada Sorinj, Grad Rab i
općina Lopar će sve programe oko odlagališta sufinancirati razmjerno broju
stanovnika i količini sakupljenog otpada. Navedeno znači da će sukladno
navedenom razmjeru sudjelovati u troškovima sanacije odlagališta Sorinj.
Procjena troškova sanacije odlagališta Sorinj
prema izrađenom Glavnom projektu sanacije iznosi oko 30.610.000 kn. Troškovi
sanacije obuhvaćaju uređenje odlagališta poravnavanjem, prebacivanjem dijela
otpada sa strmog dijela odlagališta na ravniji dio, sanaciju strmog dijela
odlagališta, izvedbu temeljnog i završnog brtvenog sustava, sustava oborinske
odvodnje s odlagališta, bazena za procjednu vodu, bazena za oborinsku vodu i
sustava za pasivno otplinjavanje odlagališta. Troškovi reciklažnog dvorišta i
transfer stanice nisu iskazani u gore navedenim troškovima. Sanacija
odlagališta s nastavkom odlaganja i njegovo zatvaranje je predviđeno najkasnije
do 2011. godine. Na temelju sklopljenog Ugovora od 15.02.2005.g. između Grada
Raba i Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, program sanacije
odlagališta Sorinj će se sufinancirati i sredstvima Fonda.
12.0. ZAKLJUČAK
Polazište za osmišljavanje koncepcije
gospodarenja komualnim otpadom u Općini Lopar prema Zakonu o otpadu (»Službene
novine PGŽ« broj 178/04, 111/06) je izrada Plana gospodarenja otpadom (članak
11. i 15.). Obveze prema Planu se odnose na smanjenje količine komunalnog
otpada koji se u konačnici odlaže na odlagalište, izdvajanje u što većoj mjeri
onih otpadnih tvari iz komunalnog otpada koji se mogu reciklirati, ponovno
uporabiti i oporabiti u energetske svrhe. Koncepcija primjene primarne
reciklaže odnosno izdvajanje otpadnih tvari na mjestu nastanka i njihovo
ponovno korištenje predstavlja suvremeni princip gospodarenja komunalnim
otpadom. Uspostava novog cjelovitog sustava gospodarenja otpadom na županijskoj
razini podrazumijeva provedbu primarne reciklaže putem reciklažnih dvorišta i
eko otoka. Izdvajanje korisnih komponenti iz komunalnog otpada putem eko otoka
i reciklažnog dvorišta koja se planira uspostaviti, edukacijom svih struktura
stanovništva poticati i razvijati cjeloviti sustav gospodarenja otpadom u
Općini Lopar, kako bi se smanjila količine komunalnog otpada koje će se u
konačnici konačno zbrinuti na odlagalište bilo na lokaciji Sorinj odnosno po
uspostavi županijskog centra za gospodarenje otpadom na lokaciji Marišćina.
Novi koncept sustava gospodarenja otpadom
Primorsko- goranske županije obuhvaća izgradnju novog županijskog centra za
gospodarenje komunalnim i neopasnim proizvodnim otpadom CZGO Marišćina, što za
buduće aktivnosti Općine Lopar podrazumijeva prestanak odlaganja komunalnog
otpada na postojećem odlagalištu Sorinj, njegovu sanaciju i zatvaranje, te
uspostavu pretovarne stanice u okviru koje će se ostatni komunalni otpad nakon
primarne reciklaže dopremati, kompaktirati i odvoziti na obradu i konačno
zbrinjavanje u županijski centar CZGO Marišćina.
Sanaciju postojećih divljih odlagališta uz
permanentnu kontrolu pojave i sprječavanja nastanka novih divljih odlagališta
jedna je od aktivnosti koje stalno treba provoditi na razini Općinskih
struktura (komunalni redar) u cilju uspostave cjelovitog sustava gospodarenja
otpadom u Općini Lopar.
Ovaj Plan stupa na snagu od objave u
»Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Klasa: 011-03/09-01/01
Ur. Broj: 2169/02-01-09-03
Lopar, 5. ožujka 2009.
OPĆINSKO
VIJEĆE OPĆINE LOPAR
Predsjednik
prof.
Damir Paparić, v. r.