27.
Temeljem članka 28. stavka 1. alineja 1.
Zakona o zaštiti i spašavanju (»Narodne novine« broj 174/04 i 79/07), a na
prijedlog Poglavarstva Općine Lopar, Općinsko vijeće Općine Lopar, na sjednici
održanoj dana 22. prosinca 2008. godine, donosi
SMJERNICE
za organizaciju i razvoj sustava zaštite i spašavanja
na području Općine Lopar za 2008. i 2009. godinu
I. Definiranje sudionika zaštite i spašavanja
na području Općine Lopar i organiziranje sustava zaštite i spašavanja
Cilj: definiranje i usklađivanje snaga i
materijalno tehničkih sredstava kojima Općina raspolaže u slučaju pojave ugroze
i uspostava sustava jasnih ovlasti i nadležnosti odnosno, jedinstvene
koordinacije djelovanja sustava.
Prema Zakonu o zaštiti i spašavanju sudionici
zaštite i spašavanja su:
- fizičke i pravne osobe,
- izvršna i predstavnička tijela jedinica
lokalne i područne (regionalne) samouprave,
- središnja tijela državne uprave,
- operativne snage zaštite i spašavanja.
Jedinice lokalne i područne (regionalne)
samouprave, u okviru svojih prava i obveza utvrđenih Ustavom i zakonom:
uređuju, planiraju, organiziraju, financiraju i provode zaštitu i spašavanje. U
cilju učinkovitog i racionalnog izvršavanja tih zadaća potrebno je:
- definirati resurse,
- izvršitelje,
- te kontinuirano provoditi i usklađivanje
djelovanja svih snaga.
II. Opremanje, osposobljavanje i usavršavanje
operativnih snaga zaštite i spašavanja
Cilj: povećanje i unaprijeđenje
osposobljenosti i razvoj operativnih snaga za reagiranje u nesrećama.
Operativne snage zaštite i spašavanja sastoje
se od:
- Stožera zaštite i spašavanja na lokalnoj,
regionalnoj i državnoj razini,
- službi i pristrojbi središnjih tijela
dravne uprave koje se zaštitom i spašavanjem bave u svojoj redovitoj
djelatnosti,
- zapovjedništva i postrojbi vatrogastva,
- zapovijedništva i službi civilne zaštite,
- službi i postrojbi pravnih osoba koje se
zaštitom i spašavanjem bave u svojoj redovitoj djelatnosti.
Zadaća je službi i postrojbi pravnih osoba i
središnjih tijela državne uprave koje se zaštitom i spašavanjem bave u svojoj
redovitoj djelatnosti:
- definirati snage, raspoloživa materijalno
tehnička sredstva i potrebe (za dodatnom opremom, usavršavanjem, obukom,
vježbama i slično), te iste uključiti i smjernice za daljnji razvoj.
Zadaća vatrogasnih zapovjedništava i
postrojbi je:
- izvršiti opremanje, osposobljavanje i
usavršavanje prema planovima zaštite od požara.
Stožer zaštite i spašavanja:
Stožer zaštite i spašavanja je stručna
potpora županu, gradonačelnicima i načelnicima kod rukovođenja operativnim
snagama te je za njegovu ulogu praćenja, planiranja i usklađivanja aktivnosti
sustava zaštite i spašavanja potrebno osigurati konstantno usavršavanje i:
- obuku članova Stožera zaštite i spašavanja
u skladu sa planom i programom obuke stožera zaštite i spašavanja
- opremanje članova Stožera zaštite i
spašavanja osobnom i skupnom opremom.
Zapovjedništvo i postrojbe civilne zaštite
(na nivou PGŽ):
- nastaviti opremanje postrojbi civilne
zaštite osobnom i skupnom opremom u skladu sa raspoloživim sredstvima
predviđena proračunom, a sukladno važećim propisima i prema planu opremanja
odobrenom od župana.
III. Izvršenje zadaća u skladu sa Programom
aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara od interesa za republiku
hrvatsku u 2008. i 2009. godini
Cilj: stalno unapređenje protupožarne zaštite
šuma i otvorenih prostora.
Programom aktivnosti, koji je objavljen u
»Narodnim novinama« broj 27/08, utvrđuju se konkretni zadaci na kojima su se
predstavnička tijela županija, gradova, općina, pojedina ministarstva, državne
uprave organizacije, javna poduzeća i ustanove dužna posebno angažirati tijekom
godine u cilju preventive aktivnosti i uspostavljanja učinkovite organizacije u
sustavu zaštite od požara, osobito zaštite od šumskih i drugih požara od
interesa za Republiku Hrvatsku u 2008. i 2009. godini.
IV. Izrada i usvajanje procjene ugroženosti i
planova zaštite i spašavanja
Cilj: donošenje temeljnih dokumenata kojima
se razrađuje aktiviranje, djelovanje sustava zaštite i spašavanja, zadaće i
nadležnosti, ljudske snage i materijalno-tehnička sredstva kao i mjere te
postupci za provedbu zaštite i spašavanja.
Sukladno odredbi članka 10. stavak 1. Zakona
o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti i spašavanju, predstavnička tijela
jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u ostvarivanju prava i
obveza u području zaštite i spašavanja, dužna su najmanje jednom godišnje, ili
pri donošenju proračuna, u cjelini razmatrati stanje sustava
zaštite i spašavanja, a
posebno svih operativnih snaga zaštite i spašavanja iz članka 7. citiranog Zakona
te donijeti smjernice za organizaciju i razvoj sustava zaštite i spašavanja na
svom području.
Predstavnička tijela nadalje u proračunu
osiguravaju sredstva namijenjena za financiranje sustava u narednoj godini,
donose procjenu ugroženosti i plan zaštite i spašavanja, donose opće akte
kojima propisuju mjere, aktivnosti i poslove u provođenju zaštite i spašavanja
te obavljaju i druge poslove zaštite i spašavanja utvrđenje Zakonom.
Člankom 11. citiranog zakona propisana je
obveza Poglavarstva jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave da, u
ostvarivanju prava i obveza u području zaštite i spašavanja, za svoje područje:
predstavničkim tijelima izrađuju i predlažu nacrte procjene ugroženosti, uz
prethodno pribavljenu suglasnost uprave, izrađuju i predlažu predstavničkim
tijelima nacrte planova zaštite i spašavanja, predlažu financiranje sustava
zaštite i spašavanja na svom području, pripremaju prijedloge općih akata kojima
se propisuju mjere, aktivnosti i poslovi u provođenju zaštite i spašavanja, određuju
operativne snage zaštite i spašavanja i pravne osobe od interesa za zaštitu i
spašavanje sukladno procjeni ugroženosti, osiguravaju uvjete za premještanje,
zbrinjavanje i druge aktivnosti i mjere u zaštiti i spašavanju ljudi, imovine i
okoliša sukladno planovima zaštite i spašavanja te osiguravaju uvjete za
poduzimanje i drugih mjera važnih za otklanjanje posljedica katastrofa i
velikih nesreća te obavljaju i druge poslove zaštite i spašavanja utvrđene
Zakonom.
Slijedom navedenog neophodno je tijekom 2008.i
2009. godine započeti rad na prikupljanju podataka potrebnih za izradu
navedenih dokumenata.
V. Financiranje sustava zaštite i spašavanja
Cilj: racionalno, funkcionalno i učinkovito
djelovanje sustava zaštite i spašavanja.
Sukladno odredbi članka 11. stavak 1. alineja
3. Zakona i izmjenama i dopunama zakona o zaštiti i spašavanju potrebno je
utvrditi izvore i način financiranja sustava zaštite i spašavanja na području
Općine Lopar stoga su Drugim izmjenama i dopunama proračuna Općine Lopar za
2008. i u Planu za 2009. godinu ugrađene i sljedeće stavke:
1. sredstva za vatrogastvo (sukladno Zakonu o
vatrogastvu),
2. sredstva za civilnu zaštitu (izračun
potrebnih sredstava biti će moguć po donošenju zakona o civilnoj zaštiti i
planova zaštite i spašavanja),
3. sredstva za redovne službe i djelatnosti
sudionika u sustavu zaštite i spašavanja (komunalna društva i slično),
4. sredstva za udruge koje se bave zaštitom i
spašavanjem temeljem posebnih propisa odnosno čije su djelatnosti povezane sa
problematikom zaštite i spašavanja (gradsko društvo crvenog križa Rab i
slično),
5. sredstva za programe odnosno aktivnosti
koje su povezane sa problematikom zaštite i spašavanja (projekt GEOPARK otok
Rab i slično).
VI. Sustav uzbunjivanja građana
Cilj: uspostava sustava uzbunjivanja
U organizaciji zaštite i spašavanja u općini,
pored ostalih subjekata, telekomunikacijska podrška, odnosno sustav veza u
kriznim situacijama, pokazao se vrlo bitnim činiteljem kvalitetnog sustava
zaštite i spašavanja, te je stoga potrebno:
a) nastaviti rad na unapređenju sustava veza
svih sudionika zaštite i spašavanja u skladu s normama Europske unije,
b) nastaviti rad na unapređenju sustava
uzbunjivanja stanovništva u slučaju nesreća u suradnji sa Državnom upravom za
zaštitu i spašavanje.
VII. Edukacija stanovništva na području
zaštite i spašavanja
Cilj: podizanje razine svijesti građana kao
sudionika sustava zaštite i spašavanja
Katastrofe, koa specifična krizna stanja,
javljaju se kada nesreće ili krize uzrokovane prirodnim silama ili ljudskom
aktivnošću (utjecajem na okoliš, tehnologijom) djeluje naljude u tolikoj mjesri
da ugroženo stanovništvo nije u mogućnosti kontrolirati tijek događaja i
uspješno se nositi s nanesenim udarima, gubicima i štetama.
Učestalost i ozbiljnost katastrofa u mnogome
se može smanjiti ili ublažiti njena posljedica ako se posveti veća pozornost
predviđanjima, promatranjima, planiranju načina pomoći kao i općoj pripravnosti
za adekvatni odgovor na krizu, odnosno katastrofu ukoliko se ona dogodi.
Iz tog razloga potrebno je:
- provođenje informiranja građana putem
sredstava javnog informiranja,
- edukacija stanovništva, a posebno djece i
učenika o problematici kriznih situacija,
- jačanje svijesti u zajednici i javna
edukacija,
- obilježavanje svih datuma od značaja za
zaštitu i spašavanje,
- prezentacije rada redovnih snaga zaštite i
spašavanja na razini županije, gradova i općina.
VIII. Zaštita okoliša
Cilj: unapređenje stanja okoliša i osiguranje
zdravog okoliša
Zaštita okoliša temelji se na uvažavanju
općeprihvaćenih načela zaštite okoliša, poštivanju načela međunarodnog prava
zaštite okoliša, uvažavanju znanstvenih spoznaja.
Rezultati aktivne zaštite imaju za cilj,
pored navedenog, održivo korištenje prirodnih dobara bez većeg oštećivanja i
ugrožavanja okoliša, sprječavanje i smanjenje onečišćenja okoliša, uklanjanje
posljedica onečišćenja okoliša, poboljšanje narušene prirodne ravnoteže i
ponovno uspostavljanje njezinih regeneracijskih sposobnosti.
Stoga je potrebno:
- Sustavno vršiti analize podataka o praćenju
stanja okoliša,
- Kontinuirana provedba akcija smanjenja
šteta u okolišu izazvanih raznim onečišćenjima,
- Razrada i daljnje unaprjeđenje sustava
zaštite i spašavanja.
IX. Suradnja na polju zaštite i spašavanja
Cilj: razmjenom iskustava, podataka, znanja i
vještina na odgovarajućim institucijama zaštite i spašavanja iste razine
postići podizanje nivoa sigurnosti civilnog stanovništva, domaćih i stranih
turista, imovine te eko-sustava na području Općine Lopar.
- U okviru suradnje s susjednim gradovima i
općinama, Primorsko-goranskom županijom te gradovima i općinama iz drugih
županija nastaviti i unaprijediti suradnju na polju zaštite i spašavanja sa
odgovarajućim institucijama iste razine,
- U okviru Primorsko-goranske županije
kontinuirano razrađivati i usklađivati sustave zaštite i spašavanja, dogo
varati zajedničko djelovanje
i pružanje međusobne pomoći u skladu sa pozitivnim propisima.
Sastavni dio ovih Smjernica čini izvod iz
Proračuna Općine Lopar po programima odnosno aktivnostima koje su izravno u
funkciji razvoja pojedinih dijelova sustava zaštite i spašavanja i sa
aktivnostima koje su u posrednoj vezi sa sustavom.
Ove Smjernice stupaju na snagu danom
donošenja.
Klasa: 011-03/08-01/01
Ur. broj: 2169/02-01/08-24
Lopar, 22. prosinca 2008.
OPĆINSKO
VIJEĆE OPĆINE LOPAR
Predsjednik
Damir Paparić, prof., v.r.
IZVOD
IZ GODIŠNJEG OBRAČUNA PRORAČUNA OPĆINE LOPAR ZA 2007. I IZVOD IZ DRUGIH
IZMJENA I DOPUNA PRORAČUNA OPĆINE LOPAR ZA 2008. I PLAN ZA 2009.
Program aktivnosti Godišnji obračun Druge
izmjene Plan za
proračuna za 2007. i dopune 2009.
pror. za 2008.
HUMANITARNA
G.D. CRVENOG KRIŽA RAB - 5.000,00 5.000,00
OSNOVNA DJELATNOST
DVD-a LOPAR 85.000,00 168.000,00 200.000,00
VATROGASNA ZAJEDNICA PGŽ 11.250,00 - -
DOM ZDRAVLJA LOPAR 90.000,00 100.000,00
100.000,00
TEKUĆE DONACIJE NEPROF. ORG. IZNAD STANDARDA
HZZO-a I PREVENTIVA 10.000,00 24.000,00
40.000,00
GORSKA SLUŽBA SPAŠAVANJA - 3.000,00 3.000,00
DEZINSEKCIJA I DERATIZACIJA 31.514,46
68.000,00 50.000,00
PROJEKT GEOPARK OTOK RAB - 80.000,00
80.000,00
LOVAČKO DRUŠTVO »KUNA« 5.000,00 3.000,00
3.000,00
Godišnji obračun proračuna Općine Lopar za
2007. godinu »Službene novine« broj 23/08 od 20. lipnja 2008.:
Ukupni prihodi i primici = 6.613.900,47 kn -
ukupni rashodi i izdaci = 8.487.166,57 kn
Druge izmjene i dopune proračuna Općine Lopar
za 2008. godinu:
Ukupni prihodi i primici = 14.376.000,00 kn -
ukupni rashodi i izdaci = 14.376.000,00
Plan proračuna za 2009. godinu: Ukupni
prihodi i primitci = 14.173.000,00 kn, te ukupni rashodi i izdaci =
14.173.000,00kn
Financiranje sustava zaštite i spašavanja
temeljeno je na članku 29. Zakona o zaštiti i spašavanju (»Narodne novine« broj
174/04 i 79/07), a stvarne potrebe utvrdit će se nakon izrade procjene
ugroženosti i plana zaštite i spašavanja za Općinu Lopar.
Slijedom navedenog predlaže se da se pri
izradi proračuna za narednu godinu povede računa i o pravima i obvezama Općine
Lopar na području sustava zaštite i spašavanja.