12.
PROCJENA
ugroženosti od požara i tehnoloških eksplozija
Općine Lopar
SADRŽAJ:
1. Uvod
2. Prikaz postojećeg stanja
3. Procjene ugroženosti za I. i II.
kategoriju
4. Stručna obrada činjeničnih podataka
5.Prijedlog tehničkih i organizacijskih mjera
koje je potrebno provesti kako bi se opasnost od nastajanja i širenja požara
smanjila na najmanju moguću razinu
6. Zaključak
U V
O D
Općenito
Kao što se to može reći za većinu jadranskih
otoka, tako i otok Rab predstavlja specifikum među kvarnerskim otocima
zahvaljujući geografskom položaju i obliku istog. Otok Rab se, u svom
centralnom dijelu, proteže u dužini od skoro 22 km, a prosječna širina otoka
iznosi cca 4 km. Na sjeveru centralnog dijela otoka nalaze se dva velika
poluotoka i to Kalifront (jugozapadno od osi otoka) i Lopar (sjeveroistočno od
osi otoka).
Duž otoka uzdiže se lanac vrhova od kojih je
najviši Kamenjak (408 mnm) čije obronke sa sjeveroistočne strane praktično čini
goli kamenjar zahvaljujući izloženosti bure koja se na otok obrušava sa
susjednog Velebita. Na tom dijelu otoka nema ni naseljenih mjesta, a koja su se
smjestila na, od bure zaštićenoj, jugozapadnoj obali otoka.
Naprijed navedene činjenice bilo je nužno
istaknuti u samom uvodu jer je upravo karakteristični oblik otoka, položaj
istog u odnosu na susjedno kopno, te (uvjetno ih nazovimo) mikroklimatske
karakteristike pojedinih dijelova otoka uvjetovao pozicije gdje su u davnoj
prošlosti podignuta naselja koja egzistiraju do današnjeg dana. Konfiguracija
tla i uvjeti privređivanja (pomorstvo, ribarstvo, stočarstvo, ratarstvo)
faktori su koji su u prošlosti uvjetovali izgradnju naselja ili uz morsku obalu
ili u centralnom dijelu otoka ovisno o dominantnom izvoru dobara za život
stanovnika.
Tako su nastala naselja među kojima se danas
ističu mjesta Rab, Banjol, Barbat, Supetarska Draga, Kampor, Palit i Lopar na
morskoj obali, te Mundanije koje su podignute u »unutrašnjosti«.
U novijoj povijesti posebno značenje Općine
ogleda se u turističko-ugostiteljskom potencijalu, dok su nekada dominantne
grane djelatnosti (stočarstvo, vinogradarstvo, ratarstvo i pomorsko-ribarska
djelatnost) u drugom planu.
Zahvaljujući pozitivnim efektima razvoja
turizma stvoreni su preduvjeti za opstanak žitelja kao na otoku tako i u
Općini. Tako je pored izgradnje niza objekata u funkciji ugostiteljske i
turističke ponude intenzivirana i izgradnje novih obiteljskih objekata, a
nerijetko se je pristupilo i obnovi starih zgrada i to bilo da se radi o
obiteljskim ili gospodarskim objektima. Paralelno s takvim razvojem uvjeta
življenja razvijala se je i svijest o vrijednosti prirodnih resursa otoka, pa
je pored ostalih i problematika iznalaženja optimalnih rješenja za zaštitu od
požara dobila svoj značaj.
Kako je zaštita od požara neke cjeline ili
dijela iste, kao multidisciplinarna kategorija, podložna stalnim promjenama, a
što ovisi o preobrazbama u strukturi neke cjeline ili objekata unutar iste
nastalih tijekom vremena uz respektiranje općih geo klimatskih uvjeta nužno je
u samom začetku razmatranja problematike u globalu imati na umu već do sada
iznesene podatke. Parametri koji se direktno reflektiraju na stanje zaštite od
požara neke cjeline kriju se u populacijskim kretanjima (struktura stanovništva
sa izrazitim utjecajem ostvarenog stupnja kulture stanovanja i
gospodarsko-tehnološke kulture); dinamici izgradnje stambenih i inih objekata u
ovisnosti od investicijske sposobnosti u danom momentu; specifičnim kretanjima
gospodarske djelatnosti; u prometnoj povezanosti kako Općine kao cjeline tako i
naselja i objekata unutar iste; u spremnosti redovitog tekućeg i investicijskog
održavanja objekata i njihovih dijelova u ispravnom-funkcionalnom stanju; u
konstantnom ulaganju u komunalne sustave; u permanentnom praćenju stanja
zaštite od požara u sličnim susjednim jedinicama lokalne samouprave i dr.
Navedene kategorije predstavnici su dijela
strukture problema kao posljedice djelovanja čovjeka na nekom lokalitetu koje
je neophodno razmatrati uz parametre određene geografskim i hidrometeorološkim
karakteristikama tretiranog područja. Uz to se nameće potreba poštivanja
zakonskih i drugih normi kao na pr. kriteriji posebne zaštite prirodnih,
povijesnih i kulturnih znamenitosti. S druge strane moderni tempo života
zahtjeva iznalaženje optimalnih mogućnosti primjene suvremenih tehnologija i
materijala što nerijetko komplicira planiranje konkretnih zahvata u domeni
zaštite od požara i tako redom za svako područje ponaosob.
01.
Pošto još nije precizirana granica između
Grada rab i Općine za ovu prigodu, do prvog godišnjeg usklađivanja, koristit će
se podatak da površinu Općine čini cca 1/5 površine matičnog otoka Rab (90,80
km2). Duž otoka, u njegovom
centralnom dijelu, sagrađena je i glavna prometnica koja povezuje krajnje točke
otoka; od Mišnjaka na jugoistoku do Lopara na sjeverozapadu. Tom prometnicom i
njenim odvojcima povezana su i sva naselja na otoku.
02.
Općina je poznato odredište u turističkoj
ponudi Republike Hrvatske zahvaljujući izuzetno atraktivnim prirodnim resursima
i izgrađenom infrastrukturom za prihvat gostiju, pri čemu se nije potpuno
zanemarilo stoljećima njegovano ovčarstvo, ratarstvo, ribarstvo i druge
tradicionalne grane djelatnosti. Iznijeto je bilo nužno naglasiti jer ti
parametri direktno utječu na specifičnosti koje treba imati u vidu kod odabira
i ustroja sustava zaštite od požara u Općini.
Zahvaljujući položaju na otoku područje
Općine je izloženo specifičnim vremenskim utjecajima, a sa stajališta zaštite
od požara značajne su karakteristike padavina i ruže vjetrova. Takav geopoložaj
otoka i otočića koji čine Općina uvjetuje dominantan utjecaj bure od sjevera do
jugoistoka.
Prednja tri elementa (pozicija otoka, broj i
položaj naselja uz gustoću izgrađenosti, šumski fond i klimatski uvjeti)
predstavljaju kostur problema koji se moraju rješavati kako bi Općina mogla
funkcionirati s optimalno postavljenim sustavom zaštite ljudi i dobara od
vatrene stihije. Taj moment nameće potrebu da se kod izrade ove Procjene uzmu u
obzir i specifični momenti svog otvorenog prostora i svih naseljenih mjesta pa
su tako ovom procjenom u cijelosti obuhvaćeni svi ti specifikumi naselja
(položaj naselja, položaj objekata unutar naseljenog mjesta, površine po
namjeni, struktura gospodarskih subjekata na nekom području, uređenost
otvorenog prostora, broj stanovnika i dr.). Slijedom toga ovom Procjenom
obuhvaćeni su i svi specifični momenti Općine, a posebno su obrađeni elementi
otvorenog prostora i infrastrukturnih objekata.
03. NORMATIVNA REGULATIVA
Respektirajući naprijed navedene kategorije
za izradu procjene ugroženosti od požara temeljem Programa aktivnosti
prikupljena je sljedeća građa:
1. Seizmički i meteorološko klimatski podaci
(padavine, temperatura, vlažnost zraka, vjetrovi);
2. Pregled površine općinskog područja,
izgrađenosti, visine objekata i namjene prostora;
3. Pregled broja stanovnika, gustoće
naseljenosti;
4. Pregled pravnih osoba u gospodarstvu po
vrstama;
5. Pregled pravnih osoba u gospodarstvu sa
povećanim opasnostima za nastajanje i širenje požara;
6. Pregled gospodarskih zona;
7. Pregled cestovnih prometnica;
8. Pregled elektroenergetskih građevina za
proizvodnju i prijenos el. energije;
9. Pregled opskrbe i distribucije plina;
10. Pregled lokacija na kojima su
uskladištene veće količine zapaljivih tekućina i plinova, eksplozivnih tvari i
drugih opasnih tvari;
11. Pregled vatrogasnih domova za smještaj
dobrovoljnih vatrogasaca;
12. Pregled izvorišta vode koja se mogu
upotrebljavati za gašenje požara;
13. Pregled naselja i dijelova naselja u
kojima su izvedene vanjske hidrantske mreže;
14. Pregled građevina u kojima stalno ili
privremeno boravi veći broj osoba;
15. Pregled lokacija građevina u kojima se
obavlja utovar i istovar zapaljivih tekućina, plinova i drugih opasnih tvari;
16. Pregled poljoprivrednih i šumskih
površina po vrsti, starosti, i dr.;
17. Pregled naselja, kvartova, ulica i
građevina koji su nepristupačni za prilaz vatrogasnim vozilima;
18. Pregled naselja, kvartova, ulica i
značajnijih građevina u kojima nema dovoljno vode i drugih sredstava za gašenje
požara;
19. Pregled sustava telefonskih i radio veza
uporabljivih u gašenju požara;
20. Pregled broja požara i vrste građevina u
kojima su nastajali požari u zadnjih 10 godina;
21. Pregled pravnih subjekata razvrstanih u
I. i II. kategoriju ugroženosti od požara;
22. Razni grafički prilozi-prikazi potrebni
za razradu materije.
Tako prikupljenom građom obuhvaćeni su svi
sadržaji koji su temeljem Pravilnika o izradi procjene ugroženosti od požara i
tehnološke eksplozije određeni za donošenje ocjene stanja u Općini tj. ostvaren
je kvalitetan preduvjet za razradu predmetne materije.
NAPOMENA: uz ovu procjenu izrađuje se
zemljovid požarnih sektora dok se ostali grafički prilozi preuzimaju iz
Prostornog plana, a karta ugroženosti šuma od požara od područne šumarije.
»A«
PRIKAZ POSTOJEĆEG STANJA
SEIZMIČKA UGROŽENOST TLA
Iako citiranim Pravilnikom nije određeno da
se disciplina seizmičke ugroženosti tla posebno tretira kod izrade Procjene
položaj otoka Rab ponikao je radnu grupu da obradi i taj moment, tim više što
je isti nezaobilazan kod izrade planova razvoja u smislu pravilnog odabira
mjesta za izgradnju smještajnih kapaciteta vatrogasnih postrojbi i kod
planiranja nabavke specijalne opreme za gašenje požara u i spašavanje ljudi i
imovine u uvjetima potresa.
Prema raspoloživim pokazateljima Hrvatsko
primorje spada u izrazito seizmički aktivna područja sa pojavom velikog broja
relativno slabijih zemljotresa u razdobljima pojačane seizmičke aktivnosti.
Dubine žarišta nisu pouzdano istražene, ali se može utvrditi da su iznad plohe
Mohorovičićevog diskontinuiteta (koja se nalazi na dubini od 18 km). Za
istaknuti je da se područje Općine nalazi u širem rubnom pojasu seizmotektonski
aktivne zone na potezu Ilirska Bistrica (Slovenija) - Klana - Rijeka - Vinodol -
Senj, a područje Općine, prema provedenoj mikrorajonizaciji, spada u zonu VIIo MC skale.
Temeljem iznesenog ovom se procjenom neće
problematika opremanja i smještaja vatrogasnih postrojbi posebno tretirati već
je dostatno standardno (propisano) opremanje istih, a kod izgradnje smještajnih
kapaciteta nužno je poštivanje propisa iz domene graditeljstva glede statike
objekta.
01. OPĆI KLIMATOLOŠKI UVJETI
Otok Rab je područje s relativno malim
količinama oborina tijekom cijele godine. Ljeta su usprkos tome vruća i suha,
što pogoduje nastanku i širenju požara.Vjetrovi kojima je izložena Općina
vidljivi su na ruži vjetrova, a dominantni vjetrovi su bura, jugo. Obrađeni
opći klimatološki podaci dobiveni od meteorološke studije šireg riječkog
područja, a temelje se na podacima dobivenim iz niza meteoroloških postaja od
postaje Rijeka na Kozali (120 m.n.m.) do postaja kod Karlobaga (uključujući
meteorološke postaje i mjerno mjesto Rab oslikavaju klimatske uvjete tretiranog
područja.
01.1. TEMPERATURA ZRAKA
Prostorna raspodjela srednjih godišnjih
temperatura zraka vidljiva je iz godišnje karte izotermi za šire riječko
područje, a godišnji hod temperature zraka je maritimnog tipa - jesen je
toplija od proljeća. Srednja godišnja temperatura iznosi 15,1o C, a varijabilnost temperature je najveća zimi.
Tijekom dana hod temperature zraka pravilno
prati dnevni ciklus sunca, pa minimalne dnevne vrijednosti temperature imamo
između 5.00 i 7.00 sati, nešto ranije u toplom dijelu godine, a temperatura
naglo raste 1-2 sata nakon izlaska Sunca, da bi maksimalnu vrijednost postigla
oko 14.00 sati.
Upravo su ekstremne vrijednosti temperature
zraka interesantne za razmatranje problematike zaštite od požara kako u
ljetnim, sušnim razdobljima zbog mogućnosti brzog širenja požara, tako i u
zimskim mjesecima zbog otežanog represivnog djelovanja na nastalom požaru
(velika brzina širenja i sl.).
Maksimalne temperature bilježe se početkom
srpnja a iznose od 30 - 40 stupnjeva C. Tijekom godine registrirano je preko
100 dana s temperaturom iznad 25 stupnjeva C.
Apsolutni izmjeren minimum temperature zraka
iznosi - 10 stupnjeva C.
Maksimalne temperature tla na dubini 5 cm
nisu bilježene, a pa isto tako nije na raspolaganju ni podatak o srednjoj
godišnjoj temperaturi tla.
Srednje godišnje trajanje insolacije iznosi
2472,3 sati.
01.2. VLAGA
Godišnji prosjek relativne vlažnosti iznosi
66%, a njeno kolebanje nije veliko. Najniža je tijekom ljetnih mjeseci kada
uslijed suše na pojedinim dijelovima otoka dolazi i do zastoja vegetacije.
Uvjeti za formiranje magle su minimalni što
potvrđuje činjenica da je magla na većem dijelu otoka rijetka pojava.
01.3. OBORINE
Srednja godišnja količina oborina na otoku
iznosi 1089,1 mm.
Analizu oborina zbog znatnog odstupanja
količina i vremenskog odstupanja teško je dati. Najkišovitiji mjeseci su
kolovoz, rujan, listopad i studeni, a najsiromašniji oborinama su ljetni
mjeseci lipanj i srpanj, a u zimi period od siječnja do ožujka.
Snijeg je rijetka pojava na području Općine i
ta je meteorološka pojava uglavnom povezana s jakim istočnim i sjevernim
vjetrovima kada snježne oborine budu nanijete na otok.
01.4. VJETROVI
U godišnjoj razdiobi smjera i brzine vjetra
na cijelom području otoka dominiraju vjetarovi iz NE kvadranta, dakle s kopna,
unutar kojega je i smjer bure, te iz S i SE kvadranta jugo i lebić. Analiza
brzine i smjera vjetra ukazuje na osnovne značajke strujnog režima na nekom
lokalitetu. Pojedini oblici reljefa prisiljavaju zračnu struju da im se
prilagodi pa u uskim dolinama, vododerinama i prijevojima ima pojava kanalskog
efekta. Stoga je kod vjetra nužno istaknuti da je, osim temeljnih značajki,
vjetar i meteorološki element koji znatno ovisi o orografskim i lokalnim
efektima.
Klase srednjih satnih brzina vjetrova u
tablicama odgovaraju Beaufortovoj ljestvici:
m / s B
- 0,3 0
0,3 - 1,5 1
1,6 - 3,3 2
3,4 - 5,4 3
5,5 - 7,9 4
8,0 - 10,7 5
10,8 - 13,8 6
13,9 - 17,1 7
17,2 - 20,7 8
uz napomenu da se vjetar uvijek označava onim
smjerom iz kojeg puše.
Pored tih dominantnih vjetrova područje
Općine izloženo je i djelovanju tramontane i maestrala.
O utjecaju tih vjetrova u domeni zaštite od
požara nužno je napomenuti da se, osim dominantnih bure i juga, tramontana, a
poglavito lebić mogu razviti do olujnih vjetrova upravo u godišnjim dobima
znakovitim za požare otvorenog prostora (proljeće, ljeto i jesen), a što može
imati značajnog upliva na tijek akcije gašenja požara.
Maestral je značajan jer se javlja tijekom
ljeta i uzrokuje pojačano isparavanje, odnosno dovodi do smanjenja postotka
vlage prizemne vegetacije i šumske prostirke (kod borovih sastojina i kultura)
pa se tako preduvjet pripreme gorive tvari za izbijanje požara dovodi do kritične
točke.
Jugo u pravilu prati vlažno i kišovito
vrijeme, pa iako snažan vjetar sa stajališta zaštite od požara (poglavito kada
se govori o problematici zaštite od požara otvorenog prostora) s te strane nema
posebnih zahtjeva. Potpuno je drugačija situacija s burom koja ima izuzetan
značaj kada se razmatra mogućnost brzine širenja požara kako na otvorenom
prostoru tako i na stambenim i inim objektima, a posebno se ističe izuzetno
teško i po gasitelje opasno provođenje akcije gašenja požara za vrijeme dominacije
tog vjetra.
Sa stanovišta zaštite od požara nužno je u
ovom dijelu istaknuti i pojavu posolice kod jakih vjetrova jer ista predstavlja
ozbiljan problem po sigurnost nadzemnih električnih vodova.
01.5. METEOROLOŠKE POJAVE
Pored promatranih meteoroloških pojava za ovo
razmatranje valja spomenuti i grmljavinu, budući je grom jedini prirodni
uzročnik požara. Pod grmljavinom podrazumijevamo pojavu, odnosno skup pojava,
jednog ili više iznenadnih električnih pražnjenja koja se manifestiraju
bljeskom svjetlosti (sijevanjem) i zvukom (grmljenje). Grmljavina se javlja uz
konvektivne oblake i najčešće je praćena oborinom i olujnim vjetrom. Broj dana
s ovom pojavom pokazuje određene pravilnosti tijekom godine, iako u istom
mjesecu taj broj varira iz godine u godinu. U ljetnom periodu ova pojava ne
izostaje (V.-VIII. mjesec), a na području Kvarnera je najčešća u lipnju sa
prosjekom 7,8 dana i maksimumom 13 dana. Godišnji maksimum je 72 dana, a
minimum 31 dan godišnje.
01.6. UČESTALOST NASTAJANJA POŽARA / KLASA OPASNOSTI
U nastavku dajemo pregled učestalosti
opasnosti od nastajanja i širenja požara otvorenog prostora za ljetne mjeseca
na sjevernom hrvatskom primorju.
Područje klase
|
lipanj
|
srpanj
|
kolovoz
|
rujan
|
vrlo mala
opasnost
|
5
|
|
2
|
14
|
mala
opasnost
|
10
|
|
5
|
16
|
umjerena
opasnost
|
15
|
4
|
3
|
|
velika opasnost
|
|
19
|
8
|
|
vrlo velika
opasnost
|
|
8
|
13
|
|
Iz koje je vidljivo da najveća opasnost od
nastanka požara otvorenog prostora prijeti od početka srpnja do polovice
kolovoza.
02. POVRŠINE I PREGLED NASELJENIH MJESTA
NAMJENA POVRŠINA
Cjelokupni teritorij Općine podijeljen je
obzirom na korištenje ili namjenu u dvije grupe i to:
- građevinska područja
- negrađevinska područja
02.1. građevinska područja:
- naselja sa stambenim, centralnim i pratećim
funkcijama
- zone komercijalnog turizma
- izdvojene radne zone
- groblja
- sanitarna deponija
02.2. negrađevinska područja:
- poljoprivredne površine
- pašnjaci
- šume
- goleti i kamenjar
- sportsko-rekreacijski centri
- rekreacijska područja
- spomen područja
Pored toga, u domeni zaštite od požara, kao
zasebne cjeline ističu se naseljeni i nenaseljeni nenaseljeni otoci.
3. PREGLED PRAVNIH OSOBA U GOSPODARSTVU PO
VRSTAMA DJELATNOSTI
NAZIV
PRAVNE OSOBE
|
ADRESA
|
DJELATNOST
|
BROJ
ZAPOSLENIH
|
Hotel »Plaža«,
»Veli Mel«,
»Lopar«, »Rab«
i »Sahara«
|
Lopar
|
turizam
|
103
|
Autokamp
»San Marino«
|
Lopar
|
turizam
|
45
|
Dom zdravlja
|
Lopar
|
zdravstvo
|
3
|
HP
|
Lopar
|
poštanske usluge
|
1
|
Škola
|
Lopar
|
obrazovanje
|
|
Uobičajeno je da se kod izrade procjene
ugroženosti od požara i tehnoloških eksplozija ne uzimaju u obzir subjekti koji
imaju manje od 20 zaposlenih djelatnika, ali ih u ovom slučaju uzimamo u
razmatranje. To iz razloga jer u jedinici
lokalne uprave i samouprave
kao što je Općina svaka pravna osoba, bez obzira na broj zaposlenih i
pretpostavljeno požarno opterećenje, ima daleko veći značaj nego isto takav
subjekt u većoj, složenijoj sredini.
Pored privređivanja u navedenim subjektima (i
djelatnostima) stanovništvo Općine bavi se još i poljodjelstvom, ribarstvom i
nešto manje stočarstvom. Te su djelatnosti prije razvoja turizma bile temelj
izvora prihoda na području otoka i danas su svedena na usitnjenu individualnu
proizvodnju prvenstveno za vlastite potrebe.
04. PREGLED PRAVNIH OSOBA U GOSPODARSTVU
GLEDE POVEĆANE OPASNOSTI ZA NASTAJANJE I ŠIRENJE POŽARA
U Općini nema pravnih subjekata u kojima se
odvijaju tehnološki procesi takvih karakteristika i/ili u takvom opsegu, a da
bi se isti mogli razvrstati u kategoriju pravnih osoba s povećanom opasnosti za
nastajanje i širenje požara.
05. PREGLED GOSPODARSKIH ZONA
Na području Općine nema zona o kojima bi se
moglo govoriti kao o gospodarskim zonama u klasičnom smislu te riječi.
Kako je turističko ugostiteljska djelatnost
dominantna gospodarska grana u Općini, u gospodarske zone uvjetno se mogu
svrstati površine na kojima se isključivo odvija turistička gospodarska
djelatnost, a pošto je ta kategorija predmet razrade pod točkom 8. ove Procjene
to se ti prostori neće ovdje obrađivati.
06. PREGLED CESTOVNIH PROMETNICA PO VRSTI
KATEGORIJA CESTE
|
DUŽINA
(km)
|
MAGISTRALNA
|
6
|
08. PREGLED TURISTIČKIH NASELJA
Na području Općine izgrađen je turistički
kompleks San Marino kao zasebna cjelina.
U toj zoni smješteni su sadržaji namijenjeni
odmoru i rekreaciji (hoteli, odmarališta, kuće za odmor, autokampovi,
ugostiteljski objekti, igrališta i sl.) sa svim potrebnim infrastrukturnim
objektima.
Svim sadržajima i objektima omogućen je
pristup vatrogasnim vozilima.
09. PREGLED ELEKTROENERGETSKIH GRAĐEVINA ZA
PROIZVODNJU, PRIJENOS I DISTRIBUCIJU ELEKTRIČNE ENERGIJE
Područje Općine povezano je u sustav
prijenosa električne energije putem 110 kV podmorskog napojnog kabela Krk-Rab
do kabelske kućice Stojan, a potom 110 kV dalekovodom do trafostanice 110/35/20
kV Rab. Iz trafostanice Rab, 110 kV dalekovod produžuje prema jugoistoku do
kabelske kučice Vašibaka od koje se ponovo vod nastavlja kao podmorski kabel
(projekt poznat u javnosti pod nazivom »otočka veza« ili »1000 jadranskih
otoka«). Pored toga otok Rab se 35 kV podmorskim kabelom i zračnim vodom napaja
s kopna preko otoka Goli.
Spomenuta 110/35/20 kV Rab trafostanica
temelj distribucijske mreže električne energije Općine, a koja se sastoji od
niza od 84 manjih transformatorskih stanica 20/10/0,4 kV.
TS 110/35/20 kV Rab uklopljena je u sustav
daljinskog upravljanja, a putem kojeg je moguće upravljati s trafostanicama od
vitalnog značaja za stabilnost sustava distribucije el. energije iz za to
nadležnog dispečerskog centra.
Sustav distribucije električne energije na
području Općine izveden je uglavnom zračnim vodovima 10 kV i 20 kV, a dio mreže,
poglavito u urbaniziranim cjelinama, kabliran.
Iz domene zaštite od požara ističe se problem
poremećaja koje na zračnoj mreži izaziva posolica, ali se mora naglasiti da
stručne službe distributera primjenjuju suvremene organizacijske i tehničke
metode kako bi se negativni efekti ove pojave sveli na minimum.
Sve stručne službe HEP-a »Elektroprimorje«
Rijeka funkcionalno su povezane posebnim sustavom veze na nivou dispečera i
dežurnih službi.
Kako u tretiranju objekata prijenosa i
distribucije vrijede posebna pravila ponašanja za svaki zahvat na spomenutim TS
nužno je postaviti zahtjev područnoj dežurnoj službi »Elektroprimorje« Rijeka,
Pogon Rab sa sjedištem u Rabu, odnosno »Elektroprijenos« Opatija, Pogon Rab sa
sjedištem u Rabu.
Funkcionalni prikaz napajanja otoka
električnom energijom pohranjen je u dežurani Vatrogasne zajednice otoka Rab (u
daljnjem tekstu VZ).
09.1. PRIKAZ OPSKRBE PLINOM
U Općini, u domaćinstvima, trenutno je u
uporabi samo butan-propan smjesa u čeličnim bocama od po 10 ili od 35 kg plina
po boci u sustavima s bocama gospodarskih i inih subjekata.
Sustavi s bocama plina instalirani su u
slijedećim objektima:
OBJEKT U KOJEM JE
INSTALIRAN SUSTAV
|
BROJ
BOCA OD PO 35 KG
( radne + pričuva)
|
Turističko naselje »San Marino« Lopar
|
9+9
|
Autokamp »Lopar«, čvor 1.
|
8+8
|
Autokamp »Lopar«, čvor 2.
|
7+7
|
Autokamp »Lopar«, čvor 3.
|
4+4
|
Autokamp »Lopar«, čvor 4.
|
4+4
|
Autokamp »Lopar«, čvor 5.
|
8+8
|
Autokamp »Lopar«,
restoran novi
|
14+14
|
Autokamp »Lopar«,
restoran stari
|
8+8
|
09. 2. DIMLJAČARSKA SLUŽBA
Požari dimnjaka i dimovodnih kanala
predstavljaju posebno opasnu kategoriju poglavito u stambenoj djelatnosti.
Cijelo područje otoka Rab je jedan
dimnjačarski rajon a na području otoka je funkciji cca 3000 dimnjaka uglavnom u
domaćinstvima i stanovima.
Problem požara dimnjaka u objektima u novim
građevinama nije izražen pošto su kod gradnje objekata primijenjeni suvremeni
materijali i normativi koji zadovoljavaju potrebe korisnika i koji mogu
prihvatiti kruta, tekuća i plinska goriva. Ta problematika izražena je kod
objekata starijeg datuma izgradnje gdje je pojava požara dimnjaka učestalija i
to ili iz razloga dotrajalosti dimovodnog kanala;
nemogućnosti održavanja istog
u funkcionalnom stanju ili iz razloga nenamjenskog korištenja istog primjenom
tekućeg ili plinskog goriva, odnosno krutog goriva neodgovarajuće kakvoće.
Učestala pojava kod tih, starijih objekata, je proširenje požara van dimovodnog
kanala pri čemu u pravilu biva uništena krovna konstrukcija objekta uz popratnu
golemu materijalnu štetu.
Funkcionalno vezano za problem dimnjaka je
problematika nenamjenskog korištenja spremišta za ogrjev čime se značajno
povećava požarno opterećenje objekata.
10. PREGLED LOKACIJA NA KOJIMA SU
USKLADIŠTENE VEĆE KOLIČINE ZAPALJIVIH TEKUĆINA I PLINOVA, EKSPLOZIVNIH TVARI I
DRUGIH OPASNIH TVARI
U Općini ne postoje objekti u kojima se
uskladištavaju veće količine upaljivih tekućina, plinova i/ili eksplozivnih
tvari.
11. PREGLED VATROGASNIH DOMOVA ZA SMJEŠTAJ
UDRUGA DOBROVOLJNIH VATROGASACA I PROFESIONALNIH VATROGASNIH POSTROJBA
Središnja vatrogasna postrojba Općine je DVD
Lopar čije je područje odgovornosti općinsko područje, a područje djelovanja je
područje otoka.
Sve požare (na otvorenom prostoru i na
objektima) gase dobrovoljne vatrogasne postrojbe Lopar i Rab.
Oba dobrovoljna vatrogasna društva na otoku
Rabu udružena su Vatrogasnu zajednicu Otoka Rab, a ista je udružena u
Vatrogasnu zajednicu Županije Primorsko- goranske čije je sjedište u
prostorijama vatrogasne postrojbe »Centar« Rijeka. Iz tog centra može se
koordinirati rad dobrovoljnih društava s drugim vatrogasnim postrojbama,
poglavito s profesionalnim, koje su na području naše Županije glavni nosioci
svih aktivnosti kako po pitanju stručnog osposobljavanja, pitanju tehničke
opremljenosti, održavanja vozila i ostale tehničke opreme potrebne za gašenje
požara i drugih intervencija.
11.1. GAŠENJE POŽARA NA KOPNENOM DIJELU
OPĆINE
Izmjerom je utvrđeno da se vrijeme dolaska
ekipa za gašenje požara na mjesto intervencije kreće unutar 15 minuta za sve
objekte i prostore na otoku Rab, ali se ističe problem nemogućnosti djelovanja
na susjednim otocima unutar zadanog vremena. Tako se vrijeme dolaska ekipa za
gašenje na susjedne otoke kreće između 45 i 90 minuta (ukoliko vremenske
prilike dozvoljavaju isplovljavanje plovnih jedinica).
Sagledavajući tako utvrđene objektivne
okolnosti utvrđuje se da vremena dolaska vatrogasne postrojbe iz postaja i Rab
do mjesta intervencije na matičnom otoku zadovoljava minimume kriterija
maximalnog dozvoljenog vremena za početak akcije gašenja požara.
Navedena garancija za uspješno gašenje i
spašavanje ljudi i imovine ugrožene požarom ili drugim nesrećama na području
Općine Rab stoji jedino uz uvjet da Općina, kao i dosada, posvećuje dužnu
pažnju Dobrovoljnim vatrogasnim društvima i osigurava uvjete da operativni
sastav društava bude propisno obučen za obavljanje radnih zadataka vatrogasca i
da bude opremljen s potrebnom osobnom i skupnom opremom, te da osigurati
funkcionalne smještajne uvjete po suvremenosti u razini štićenih objekata.
Ovakav se stav nameće sam po sebi pošto ta društva, za razliku od drugih na
području Županije, ne mogu dobiti pravovremenu efikasnu pomoć s kopna pa su
prisiljena preuzeti odgovornost za realizaciju zadataka koje u drugim
okolnostima rješavaju profesionalne postrojbe.
11.1.1. Izračun potrebnog broja vatrogasaca
za gašenje požara otvorenog prostora i čvrsto zidane stambene jedinice odnosno
slobodno stojećeg obiteljskog objekta
a) Otvoren prostor
Temeljem dosadašnjih iskustava, a
zahvaljujući dobrom sustavu osmatranja i dojave požara na tretiranom području
za izračun potrebnog broja vatrogasaca uzeti su slijedeći elementi:
- površina zahvaćena požarom iznosi 500 m2 i eliptičnog je oblika gdje se požar širi po dužnoj
osi »a« i poprečnoj »b« uz pretpostavku da vjetar puše duž dužne osi »a«;
- vrijednost brzine širenja požara u ovisnosti
od brzine vjetra očitava se iz sljedeće tablice:
brzina
vjetra
u km/h (v)
|
10
|
20
|
30
|
40
|
45
|
50
|
brzina
širenja požara u m/min (v')
|
1
|
2,5
|
9
|
32
|
45
|
65
|
iz koje je za ovaj izračun odabrana
pretpostavka da je brzina vjetra 30 km/h, a brzina širenja požara 9 m/min.
P= 500 m2
v = 30 kn/h
v'= 9 m/min
- dužina fronte požara (F) računa se tako da
se izračuna opseg elipse i podjeli sa dva:
P= a x b x 3,14 O= 3,14 x 2(a2+b2)-2
a/b = 1,1x vn gdje je n = 0,464 - - - const.
a/b = 1,1 x 30 0,464 = 4,846
a2 = 4,846 x P/3,14 = 4,846 x 159,23 = 771,628 - - - - - - - a= 771,63 -2
a = 27,78 m
b = 5,73 m
O = 3,14 x 2(a2 + b2)-2= 3,14 x 40,11 = 125,9 m
dužina fronte požara F= O/2; F = 63 m
- povećanje površine požara ( Pp) po dolasku
na mjesto događaja nakon 15 minuta za brzinu širenja požara od 9 m/ min:
Pp = F x v' x t = 63 m x 9 m/min x 15 min =
8505 m2
- ukupna površina požara iznosi zbroj početne
površine i povećanja površine nakon 15 minuta gorenja:
P'=P + Pp = 500 + 8505 = 9005 m2
a12 = 4,846 x P' / 3,14 = 13897,52;
a1 = 117,888 = 118 m
b1= 24,32 m
O1 = 3,14 x 28977,96 -2
= 534,5 m
F1= 267,25 m
Ako se na svakih 15 metara dužine fronta
požara mora rasporediti po jedan vatrogasac onda potreban broj vatrogasaca za
uspješno gašenje pretpostavljenog požara iznosi.
N = F1 / 15
N= 267,25 / 15 = 17,8 odnosno 18 vatrogasaca
Pored izvedenog proračuna za potreban broj
vatrogasaca koristi se i izvođenje tog broja prema formuli:
Pv = (P+Pp) x n
pri čemu se vrijednost »n« odabire i očitava
iz tablice:
Za umjeren vjetar i veliku gustoću šume N1 = (P+Pp) x n = 0,9005 x 5 = 4,5, odnosno
N1= 5 vatrogasaca
Za jak vjetar i veliku gustoću šume
N2 = 9 vatrogasaca
Za vrlo jak vjetar i veliku gustoću šume
N3= 18 vatrogasaca
Zaključak:
Pošto su na tretiranom području najčešći
požari otvorenog prostora izazvani prilikom čišćenja zemljišta spaljivanjem
biljnog otpada, a koje radnje se u pravilu provode za slabog vjetra i na
području slabe gustoće raslinja (šume) to iz prezentiranog proizlazi da je za
gašenje požara minimalni potreban broj vatrogasaca 5 osoba.
Tek ukoliko se preklope najnepovoljniji
odnosno ekstremni uvjeti (vrlo jak vjetar i velika gustoća šume) za gašenje
požara neophodno je osigurati navedenih 18 osoba.
b) Obiteljski zidani stambeni objekt (jedna
stambena jedinica-jedan požarni sektor)
Standardna taktika gašenja požara odabranog
modela (stambena jedinica odnosno jedan požarni sektor površine 70 - 75 m2) temelji se na istovremenoj uporabi 3 »C« mlaza, a
kako sijedi:
- jedan »C« mlaz efikasno pokriva potrebe
gašenja između 20 i 25 m2;
- za rad s jednim »C« mlazom potrebna su dva
vatrogasca, odnosno za tri mlaza najmanje 6 osoba;
- za izviđanje požarom zahvaćenog objekta, za
procjenu i određivanje taktike nastupa potrebna je jedna osoba koja je ujedno
zadužena i za rukovođenje akcijom gašenja požara;
- za stalni nadzor izvorišta (prijenosna
crpka, crpka na vozilu, hidrant, usisna košara), te za praćenje distribucije na
razdjelnici i/ili sastavnici potreban je najmanje jedan vatrogasac
iz čega proizlazi da je standardnom taktikom
gašenja požara stambene jedinice površine 70 - 75 m2 potrebno najmanje 8 vatrogasaca, a objekta površine 150
m2 najmanje 16 vatrogasaca.
Sagledavajući pokazatelje dobivene pod a) i
b) utvrđuje se da operativna formacija vatrogasne postrojbe Općine treba
brojiti najmanje 8 osoba pri čemu nisu uzeti u obzir momenti potrebe
istovremenog spašavanja mobilne opreme iz objekta niti osoba ugroženih požarom.
11.1.2. Dobrovoljne vatrogasne postrojbe
Vatrogasna postrojba DVD-a Lopar
Prostorije društva se nalaze u vatrogasnom
domu u samom centru Općine. Objekt društva je nadograđeno staro vatrogasno
spremište, a nadogradnjom se je dobilo suvremeno vatrogasno spremište sa
pratećim prostorima koje u cijelosti zadovoljava potrebe društva, a omogućava i
jačanje istog u bliskoj budućnosti. Smještaj (lokacija) postaje u potpunosti
zadovoljava kriterije uključivanja vatrogasne tehnike na i na regionalnu
prometnicu čime je omogućeno maksimalno smanjenje vremena dolaska na mjesto
vatrogasne intervencije pa tako do bilo kojeg vitalnog dijela u općini dolazi
na intervencijsko mjesto u najkraćem mogućem vremenu u pravilu unutar 15 minuta.
Pri tome je nužno respektirati otežano odvijanje prometa tijekom turističke
sezone.
Izmjerom utvrđeno vrijeme dolaska na
intervenciju iz VP Lopar iznosi:
do
5 minuta
|
od
5 do 10 minuta
|
Lopar (svi sadržaji) - sektor 1.
|
Deponij - sektor 2.
|
od
10 do 15 minuta
|
od
10 do 15 minuta
|
Stanišće - sektor 3.
|
Kušpinje - sektor 2.
|
Jamina draga - sektor 3.
|
|
Vrijeme potrebno za dolazak na područje
sektora 4. (otok Goli) i sektora 5. (otok Sv. Grgur) nije određeno jer ovisi o
angažiranju i mogućnosti korištenja plovnih objekata ovisno o vremenskim
uvjetima.
Dobrovoljno vatrogasno društvo Lopar
raspolaže sa dva navalna vozila i autocisternom, a posjeduje i nužnu opremu za
spašavanje i izbavu.
Komparacijom zadanih parametara iz Pravilnika
o minimumu tehničke opreme sa stvarnim, trenutnim stanjem proizlazi da oprema i
vatrogasna vozila (po broju i vrsti) udovoljavaju minimalnim zahtjevima koje
mora posjedovati postaja, ali ako se s druge strane uzmu o obzir dobra koja društvo
štiti onda je nužno planirati redovitu obnovu voznog parka sa pouzdanim novim
suvremenim vatrogasnim vozilima.
Dobrovoljno vatrogasno društvo osim gašenja
požara ima zadatak edukacije mještana i mladeži u školama, te preventivnom
djelovanju u stambenim i drugim objektima.
Kao što je već navedeno područje odgovornosti
društva je područje Općine, a područje djelovanja je područje otoka Raba.
Vatrogasna postrojba DVD-a Rab
Dobrovoljna vatrogasna postrojba Rab broji 87
vatrogasaca. Prostorije društva se nalaze u vatrogasnom domu na ulazu u grad
Rab. Objekt je starijeg zdanja i nije u zadovoljavajućem je stanju kako po
kakvoći gradnje tako i po površini. Smještaj (lokacija) postaje u potpunosti
zadovoljava kriterije uključivanja vatrogasne tehnike na gradsku i na
regionalnu prometnicu čime je omogućeno maksimalno smanjenje vremena dolaska na
mjesto vatrogasne intervencije pa tako do bilo kojeg vitalnog dijela na otoku
postrojba dolazi na intervencijsko mjesto u najkraćem mogućem vremenu u pravilu
unutar 15 minuta. Pri
tome je nužno respektirati
otežano odvijanje prometa tijekom turističke sezone.
11.1.3. Način uzbunjivanja vatrogasnih
postrojbi
Prikupljanje operativnog članstva
dobrovoljnog vatrogasnog društva vrši se na signal sirene ili telefonskim
pozivanjem.
U vremenu od cca 5 minuta u DVD-u se prikupi
interventna grupa od 8, a u vremenu od 10 minuta i do 20 dobrovoljnih
vatrogasaca.
11.1.4. Ostale vatrogasne postaje čija se
intervencija može očekivati na području Općine
Specifični uvjeti ne dozvoljavaju nikakve
kombinacije pravovremenog uključivanja u akciju gašenja požara vatrogasnih
postrojbi s kopna.
Može se očekivati uključivanje tih snaga u
poodmakloj fazi trajanja intervencije i to poglavito s ciljem zamjene
iscrpljenih vlastitih snaga s novim snagama i popune sredstvima i opremom za
gašenje požara.
Najbliže vatrogasne postrojbe čija se pomoć
može očekivati jesu profesionalne postrojbe i dobrovoljna vatrogasna društva iz
Senja, Novog Vinodolskog, Crikvenice, Rijeke i dobrovoljna društva iz istočnog
dijela riječkog prstena. U daljnjem tekstu dat je sažeti pregled Javne
vatrogasne postrojbe Općine Rijeka kao dominantne postrojbe na području
Županije:
11.1.5. Vatrogasne postrojbe dobrovoljnih
vatrogasaca iz drugih mjesta
Sva dobrovoljna vatrogasna društva na
području Županije članice su Vatrogasne zajednice Primorsko-Goranske Županije
koja je smještena u prostorima vatrogasne postaje »Centar« gdje se može
koordinirati rad sa profesionalnim strukturama koje su nosioci aktivnosti, kako
to po pitanju stručnog osposobljavanja dobrovoljnih struktura tako i po pitanju
tehničke opremljenosti, održavanja vozila i tehnike. Kako ta društva u pravilu
nikada ne djeluju samostalno već uvjek uz profesionalne vatrogasne postrojbe.
Pošto u konkretnom slučaju do intervencije tih formacija neće doći, a da se ne
angažira barem jedna od Javnih profesionalnih postrojbi, to se u ovom poglavlju
neće posebno rasčlanjivati učinkovitost dobrovoljnih vatrogasnih formacija iz
drugih mjesta.
Kao što je već rečeno, za očekivati je da će
do angažiranja susjednih dobrovoljnih vatrogasnih društava doći u sljedećim
slučajevima:
- pokrivanje više istovremenih požara čije
gašenje zahtjeva veći broj izvršitelja od onog koji se može angažirati na
otoku;
- zamjena već angažiranih vatrogasnih
formacija sa svježim snagama u tijeku akcije gašenja;
- ispomoć u ljudstvu i tehnici za pojedine
specifične vrste požara;
- ispomoć kod čuvanja opožarene površine
nakon završene akcije gašenja požara.
Kako stručni tim iz ove vremenske perspektive
nije u mogućnost predvidjeti gdje će u kritično vrijeme koje društvo biti
angažirano, ocjenu koje će društvo krenuti u pomoć matičnom DVD-u »Lopar«
donesti će Županijski vatrogasni zapovjednik kada to rukovoditelj akcije
gašenja požara od njega zatraži. Mehanizam stavljanja društava u pripravnost i
redoslijed uzbunjivanja razrađen je i pohranjen u vatrogasnom operativnom
centru u Rijeci (sjedište vatrogasne zajednice Županije).
11.2. PREGLED SUSTAVA GAŠENJA POŽARA NA MORU
Vatrogasna zajednica otoka raspolaže sa
plovnom jedinicom posebno opremljenom sa sredstvima i opremom za gašenje požara
(tzv Eko brod) čija je namjena ga, pored ostalog, gašenje požara na plovilima i
u obalnom pojasu. U slučaju veće havarije valja računati na najbliže plovne
jedinice opremljene s odgovarajućom opremom i osposobljenom posadom za gašenje
požara na moru.
Na području Primorsko-goranske Županije takve
plovne jedinice djeluju u sklopu poduzeća »Jadranski pomorski servis« i
»JANAF«. U riječkoj luci, u luci Bakar, Kraljevica i u luci Omišalj uvijek su
prisutni remorkeri opremljeni s opremom za gašenje požara na plovnim objektima
i spašavanje osoba sa tih objekata.
12. PREGLED PRIRODNIH IZVORIŠTA VODE KOJA SE
MOGU UPOTREBLJAVATI ZA GAŠENJE POŽARA
Pregled prirodnih izvorišta vode koja se mogu
koristiti za gašenje požara prikazan je na katastarskim listovima izvora,
bunara i javnih cisterni sa pratećom situacijskom podlogom ažuriranom po u
stručnim službama. Kako je ta dokumentacija kvalitetno sačinjena, a jedan se
primjer.ak nalazi pohranjen u VZ otoka Rab
13. PREGLED NASELJA I DJELOVA NASELJA U
KOJIMA SU IZVEDENE HIDRANTSKE MREŽE ZA GAŠENJE POŽARA
Javnim vodovodom koji se napaja iz podmorskog
priključka otoka s kopnom (150 l/sek) i dva izvora i više bušotina trenutno se
osigurava dodatnih 50 litara vode u sekundi riješena je opskrba vodom
stanovništva, pa tako i napajanje hidrantske mreže za sva mjesta otoka Rab.
Glavni cjevovodi su tako dimenzionirani da je
zadovoljen temeljni kriterij opskrbe od min. 10 l/s za potrebe opskrbe vodom za
gašenje požara.
14. PREGLED GRAĐEVINA U KOJIMA POVREMENO ILI
STALNO BORAVI VEĆI BROJ OSOBA
NAZIV
OBJEKTA
|
ADRESA
|
Broj stalno
prisutnih osoba
|
Broj
povremeno
prisutnih osoba
|
Naselje
»San Marino«
|
Lopar
|
cca 100
|
1350
|
Osnovna škola
»Ivana
Rabljanina«
|
Lopar
|
5
|
60
|
Dom zdravlja
|
Lopar
|
2
|
15
|
HP
|
Lopar
|
1
|
10
|
15. PREGLED LOKACIJA I GRAĐEVINA U KOJIMA SE
OBAVLJA UTOVAR I ISTOVAR ZAPALJIVIH TEKUĆINA, PLINOVA I DRUGIH OPASNIH TVARI
Na području Općine nema lokacija ni građevina
u kojima se obavlja utovar i istovar zapaljivih tekućina, plinova i drugih
opasnih tvari.
16. PREGLED POLJOPRIVREDNIH I ŠUMSKIH
POVRŠINA
Kako će toćan iskaz tih površina biti
prikazan u prostornom planu Općine to se za potrebe ove procjene koriste
sljedeći parametri:
- na području Općine cca 10% površine zauzima
poljoprivredno zemljište,
- šumsko zemljište je zastupljeno sa cca 30%.
Pored toga na području Općine ima manji
postotak javne zelene površine s kojima gospodare javno komunalno poduzeće i
turističko ugostiteljski subjekti.
17. PREGLED ŠUMSKIH POVRŠINA PO VRSTI,
STAROSTI, ZAPALJIVOSTI I IZGRAĐENOSTI PROTUPOŽARNIH PUTEVA I PROSJEKA U ŠUMAMA
Područje Općine prekriveno je listopadnim
submediteranskim i mediteranskim šumama (značajne su površine šume obrasle
grabom, hrastom i crnikom) i kulturama i sastojinama četinjača. Sa stanovišta
razmatranja zaštite od požara od posebnog interesa su sastojine i kulture
četinjača (poglavito alepskog bora i crnog bora), područja obrasla crnikom te
površine pod šikarom i makijom. Tim šumama u većem dijelu gospodari Šumarija
Rab.
Šumarija svake godine donosi poseban Plan
zaštite šuma od požara za područje šuma kojima gospodari kojim je u detalje
razrađena kvaliteta šuma u pojedinim odjelima gospodarskih jedinica. Taj Plan,
zajedno sa spomenutim popisom gospodarskih jedinica i odjela i grafičkim
prikazom cijelog područja čini jednu cjelinu, a jedan je primjerak tako
kompletirane dokumentacije pohranjen u VZ otoka Raba.
Svi navedeni lokaliteti šumskih površina
ugroženih požarom nalaze se uz ili u neposrednoj blizini javnih prometnica, a
pored toga u funkciji pristupa (protupožarnih putova) su i izvedene prosjeke s
elementima šumskih cesta koje zadiru do najudaljenijih, šumom obraslih,
područja otoka.
18. PREGLED NASELJA, KVARTOVA, ULICA ILI
ZNAČAJNIH GRAĐEVINA KOJI SU NEPRISTUPAČNI ZA PRILAZ VATROGASNIM VOZILIMA
Obzirom na konfiguraciju terena Općinskog
područja i propusnu moć prometnica prisutna je pojava da postoje objekti kojima
je uvjetno rečeno otežan pristup vatrogasnim vozilima, a poglavito tijekom
turističke sezone zbog izrazito velikog broja vozila na prometnicama.
19. PREGLED NASELJA, KVARTOVA, ULICA ILI
ZNAČAJNIJIH GRAĐEVINA U KOJIMA NEMA DOVOLJNO SREDSTAVA ZA GAŠENJE POŽARA
Nema relevantnih pokazatelja o ili građevini
u kojima nema dovoljno sredstava za gašenje.
Sve značajne građevine su opremljene s
odgovarajućim sredstvima za gašenje požara.
20. PREGLED SUSTAVA TELEFONSKIH I RADIO VEZA
UPOTREBLJAVANIH U GAŠENJU POŽARA
20.1. TELEFONSKE VEZE
Zahvaljujući snažnom razvoju telefonije u
zadnjih nekoliko godina ovaj sustav u tehničkom smislu u potpunosti zadovoljava
sve zahtjeve i potrebe vatrogasne strukture za ovom vrstom veza.
20.2. RADIJSKE UKV VEZE
Ovim se sustavom koriste prvenstveno
profesionalne vatrogasne postrojbe i DVD-a, a ranijim dogovorima na razini
bivšeg Vatrogasnog saveza omogućeno je i korištenje ostalim vatrogasnim
postrojbama u gospodarstvu kako profesionalnim tako i dobrovoljnim. Broj kanala
povećan je ovog sustava sa 9 na 15.
Vidljivo je da pored sustava vatrogasnih
radio veza treba računati i s uporabom ostalih korisnika sustava veza kao na
pr. službe hitne pomoći, lučke kapetanije, šumarija, plovila, jedinica lokalne samouprave
i uprave, komunalnih djelatnosti i slično. Ističe se da ovi sustavi nisu
međusobno kompatibilni (rade na različitim frekvencijskim područjima), te nije
moguće jednom radijskom postajom osigurati komunikaciju na svim frekvencijama.
Povezivanje svih vanjskih struktura s
profesionalnom vatrogasnom postrojbom u Rijeci i/ili s DVD-om vrši se
indirektno putem Centra 112.
Organizacija sustava radio veza vatrogasnih
postrojbi
Koriste se prvenstveno simpleksne radio veze
prema centralnoj stabilnoj postaji vatrogasnog operativnog dežurstva, a u
slučaju izlaska iz simpleksne zone servisa centralne radio postaje koriste se
semidupleksne radio veze.
Simpleksnim radom otvorenim pozivom na radnom
kanalu
K 8 (S) Tx/Rx = 173,250 Mhz održavaju se:
1. međusobne veze centralne radio stanice u
operativnom dežurstvu i perifernih stabilnih stanica drugih korisnika
2. međusobne radio veze perifernih pokretnih
i mobilnih radio stanica sa stalnom u operativnom dežurstvu
3. međusobne radio veze između perifernih
stalnih i pokretnih radio stanica
Zbog velikog broja korisnika - učesnika
vatrogasne postrojbe u gospodarstvu i DVD-i za svoje potrebe koriste simpleksni
kanal
K 7 (S) Tx/Rx = 173,225 MHz
U slučaju izvanrednih događaja intervencija i
ovaj kanal se koristi kao redovni kanal uz reduciranje komunikacija za
preventivne i slične poslove korisnika.
Navedena raspodjela i slobodan broj
raspoloživih kanala zadovoljava, no sagledavajući korištenje veze na širem
području u slučajevima više istovremenih požara nije dostatna. Procjenjujemo da
je za potrebe vatrogasne operative potrebno osigurati bar dvostruko veći broj
kanala od postojećih.
»B«
PROCJENA UGROŽENOSTI OD POŽARA PRAVNIH OSOBA
KOD KOJIH JE PROVEDEN POSTUPAK KATEGORIZACIJE
Na području Općine nema pravnih subjekata
razvrstanih u I. ili II. kategoriju ugroženosti od požara.
»C« STRUČNA OBRADA ČINJENIČNIH PODATAKA
01. MAKROPODJELA NA POŽARNE SEKTORE
Požarni sektori predstavljaju površinu
objekta ili zemljišta za koju se može pretpostaviti da će se proces izgaranja ili
tijek požara odvijati unutar njegovih granica i da te granice požar neće
prelaziti. Požarni sektor, obzirom na reljefne karakteristike zemljišta
predstavlja i cjelina gdje granicu sektora ne predstavlja prirodna ili umjetna
prepreka širenju požara (golet, protupožarna prosjeka i sl.) već je ista
određena pristupom ugroženoj površini,
odnosno pozicijom sa koje se
može organizirati sprečavanje daljnjeg širenja požara.
Dakle, granice požarnog sektora nekog
teritorija predstavljaju površine na kojima nema gorive tvari putem koje bi se
požar mogao širiti, te su dovoljno udaljene od gorivih tvari susjednih sektora
koje se ne mogu upaliti direktnim kontaktom plamena, isijavanjem topline
(radijacijom) ili letom ugaraka ili mjesta sa kojih se može organizirano
djelovati protiv širenja vatrene stihije, a utvrđene su primjenom metodologije
određene Pravilnikom o mjerama od elementarnih nepogoda i ratnih opasnosti u
prostornom planiranju i uređivanju prostora, (NN br. 29/83), kao pravilom
tehničke prakse. U naseljenim mjestima takve požarne zapreke čine ulice,
trgovi, vodotoci, poljane, i sl. Efekt zapreka ovisi o širini zaštitnog pojasa,
o visini objekata koji se nalaze uz rub zapreka i količini razvijene toplinske
energije koja može nastati u požaru.
Ukoliko je ulica požarna zapreka usvojena su
tri reda prema sljedećim kriterijima:
Požarna zapreka I. reda:
Bu = H1+H2+20 m
Požarna zapreka II. reda:
Bu = H1+H2
Požarna zapreka III. reda:
Bu = 0,5(H1+H2)+ 6 m
U gornjim formulama znači:
Bu = širina ulice od fronte jedne do fronte
druge zgrade
H1,H2 = visine zgrade do strehe
Ulice koje ne odgovaraju navedenim
kriterijima ne smatraju se požarnim zaprekama i ulaze u sastav požarnog
sektora.
Na rubovima naselja iza kojih se protežu
slobodni prostori kao poljane, razne druge prirodne zapreke i sl., granica
požarnog sektora proteže se u pojasu polovine požarne zapreke I. reda.
Bp = H+ 10 m, odnosno za visinu rubnih
objekata uvećanu za 10 m.
Uzimajući u obzir naprijed izložene postavke
izvršena je podjela na požarne sektore pojedinih dijelova Općine vodeći računa
o gravitiranju nekog područja k stambenom naselju i o karakteristikama
pojedinih zona (na pr. poljoprivredno zemljište, neuređeni pašnjaci, turistički
kompleksi i sl.). Kod toga je centralni dio Općine obuhvaćen u cijelosti s
rubnim stambenim naseljem gdje se poglavito radi o obiteljskim objektima koji
su, budući da ne predstavljaju povećanu požarnu opasnost i mogućnost širenja,
sagledavani reprezentativno. Isto tako u taj sektor ušle su i površine koje
gravitiraju općinskom sjedištu.
Identifikacijski brojevi požarnih sektora
uneseni su u kartu sa utvrđenim granicama. Ukupno izgrađena površina
predstavlja zbroj tlocrtnih površina svih objekata unutar jednog požarnog
sektora. Podaci se temelje na mjerenjima iz geodetskih podloga i drugim
raspoloživim pokazateljima.
Slijedom toga izvršena je podjela područja
Općine kako slijedi:
POŽARNI SEKTOR 1
Požarni sektor obuhvaća područje mjesta Lopar
i svih zaseoka na istoimenom poluotoku.
Jugozapadnu granicu sektora čini nepravilna
linija koja spaja uvale Lopar i Crnika prateći dno obronaka vrhova Zorzini i
Stanišće.
Sektorom dominira samo mjesto Lopar sa
školom, poštom, vjerskim objektima i hotelsko turistički kompleksom San Marino
sa autokampom. Pored toga u sektoru se nalazi i trajektno pristanište (linija
Valbiska na otoku Krk-Lopar) i veći broj zidanih gospodarskih i/ili stambenih
objekata u navedenim naseljima i kuća za odmor.
POŽARNI SEKTOR 2
Taj sektor čini otvoren prostor koji pokriva
poluotok kojim dominiraju vrhovi Sorinj (126 mnm) i Zorzini (86 mnm).
Sektor je omeđen prometnicom Lopar-
Supetarska Draga sve do iznad uvale Vardaškolj gdje izlazi na morsku obalu.
Ovaj sektor čini otvoren prostor čija je
temeljna značajka kamenjar, makija i nešto crnike. Raslinje poluotoka je
razvrstano u III. i IV. stupanj požarne ugroženosti osim predjela jugozapadno
od mjesta Zorzini koji je određen kao II stupanj ugroženosti od požara.
Od posebnog interesa u domeni zaštite od
požara u sektoru se nalazi deponija otpada.
POŽARNI SEKTOR 3
Taj sektor prekriva obronke masiva vrhova
Stanišće (146 mnm) i Kruna (126 mnm).
Lanac vrhova produžuje prema jugoistoku, ali
je taj dio masiva, ovom Procjenom, oblikovan kao zasebni sektor.
Površinu sjeveroistočne padine spomenutih
vrhova do morske obale čini pretežito kamenjar sa skromnim raslinjem
razvrstanim u II., III. i IV. stupanj ugroženosti od požara. Sa jugozapadne
strane granicu sektora čini već opisana sjeveroistočna granica sektora 3.
Obronci te strane navedenih vrhova obrasli su bujnom mediteranskom vegetacijom.
U tom sektoru susrećemo se i s kulturama
alepskog i crnog bora, a razgranate staze i putovi omogućavaju dolazak ekipa za
gašenje do ugroženih šumskih površina.
POŽARNI SEKTOR 4
Taj požarni sektor pokriva površinu otoka
Goli. Na otoku se nalaze objekti nekadašnjeg kazneno-popravnog zavoda.
Otvoreni prostor uglavnom čini raslinje
pretežito razvrstano u IV. stupanj ugroženosti od požara, a manje oaze
četinjača u predjelu Maslinje i Domalovica razvrstane su u II. stupanj. Te su
oaze okružene raslinjem razvrstanim III. stupanj ugroženosti od požara.
POŽARNI SEKTOR 5
Taj požarni sektor pokriva površinu otoka
Sveti Grgur.
Otvoreni prostor uglavnom čini raslinje
pretežito razvrstano u III. stupanj ugroženosti od požara, a manja oaza
četinjača (predio Zabulje) razvrstana je u II. stupanj. Sjeverni obronci vrha
Standarac (225 mnm) razvrstani su u IV. stupanj.
Otok ima uređeno pristanište.
02. STAMBENI FOND
Stare jezgre primorskih naselja značajne su
cjeline i kao takve zahtijevaju posebni tretman sa stanovišta zaštite od
požara. Postepenom pretvorbom
objekata u istim od stambenog prostora u poslovni problemi zaštite od požara se
s jedne strane se umanjuju, a s druge multipliciraju. Izneseno se ogleda u
činjenici da je promjenom namjene iz stambenog u poslovni prostor (sobe za
iznajmljivanje, apartmani, agencije, uslužna djelatnost) na pr. smanjen broj
ložišta i raznih kućanskih trošila u objektima čime je smanjena opasnost za
nastajanje i brzo širenje požara, ali je ugradnjom raznih predmeta i materijala
(dekorativni elementi od sintetičkih materijala i oprema) povećano jedinično
požarno opterećenje istog prostora. Sadržaj objekata iz temelja je izmijenjen
uvođenjem i primjenom novih tehnologija kako kod izgradnje tako i kod opremanja
istih. Iz temelja je izmijenjena i energetika pa je umjesto postojećih sistema
vodovoda, kanalizacije i el.instalacije izveden potpuno novi sistem napajanja
objekata energentima daleko većih kapaciteta, a posebno se ističu rashladni
uređaji, kotlovnice na tekuće i plinsko gorivo.
Stambeni objekti s manjim poslovnim
prostorima (uglavnom u prizemlju), sa ili bez podrumskih prostora čine okosnicu
naselja. U vrijeme izgradnje ti su objekti predstavljali zdanja točno
definirane namjene, a stil građenja bio je odraz potreba tadašnjeg stupnja
razvoja društva i tehnologije. Permanentne prilagodbe tih objekata potrebama
suvremenog načina života rezultirale su povećanjem broja korisnika objekta
(bilo stanara bilo inih osoba); ugrađivanjem raznih novih materijala u
konstruktivne elemente; uvođenjem novih tehnologija i u stambenom i u poslovnim
dijelu objekata, vršene su razne pregradnje i nadogradnje u istima, ugrađivani
su raznorazni sistemi grijanja, ventilacije i klimatizacije, a sve to u
građevini s postojećim (uglavnom drvenim) požarno neotpornim među etažnim i
krovnim konstrukcijama. Neredovito investicijsko i tekuće održavanje sa druge
strane rezultiralo je dotrajalošću instalacija, dimnjaka i dimovodnih kanala i
drugih konstruktivnih elemenata i sklopova objekata. Na taj način došlo se je
do sadašnjeg stanja pa ti objekti sa stanovišta zaštite od požara predstavljaju
posebnu kategoriju u grupi požarno opasnih (a nerijetko i opterećenih)
objekata.
Sve stambene zgrade trebale bi, prema
postojećoj regulativi o zaštiti od požara, biti opremljene sa aparatima za
gašenje požara, a što nije u potpunosti realizirano. Otvoreno je dakle pitanje
opremanja tih objekata s odgovarajućim sredstvima za gašenje požara (ručni
aparati za gašenje požara). Kako je u provedbi te mjere presudnu ulogu odigrao
materijalni faktor za razmotriti je mogućnost beneficiranja stanovništva kako
kod nabavke aparata za gašenje tako i kod traženja usluge periodičnog
servisiranja istih.
03. JAVNI OBJEKTI
Temeljna značajka ovih objekata je da u njima
povremeno ili stalno boravi veći broj osoba iz čega proizlazi da te osobe mogu,
ali i ne moraju poznavati objekt u kome se nalaze kao i procese koji se u istom
odvijaju. U praksi modernog načina življenja češće se susreće druga postavka,
tj. da osobe koje borave u objektu istog nedovoljno ili uopće ne poznaju
(moderne trgovine, hoteli, disco clubovi, športski objekti i sl).
Sagledavanje problematike zaštite od požara
javnih objekata u Općini ima za cilj dobivanje objektivne slike da li su ti
javni objekti podobni za siguran boravak osoba u istima, odnosno da li iste
mogu objekt u kome se nalaze napustiti na siguran način.
Razmatranje prve postavke obuhvaća
utvrđivanje činjeničnog stanja da li su i u kojoj mjeri zastupljena propisana
ili naložena pravila kod izgradnje i opremanja objekata (vatrootpornost
konstrukcije, da li su ugrađene instalacije za automatsku indikaciju i dojavu
požara, da li je ugrađen sistem sigurnosne rasvjete, da li je riješeno
odvođenje dima, da li su oprema i uređaji izvedeni tako da kod normalnih uvjeta
eksploatacije ne mogu izazvati požar i dr.), te da li se objekti i oprema
održavaju u ispravnom-funkcionalnom stanju.
Pored tog sklopa tehničkih mjera i zahvata,
razrada druge postavke obuhvaća splet organizacijskih mjera, počevši od
ustrojavanja stručnih službi iz domene zaštite od požara koji vode brigu o
objektima pa do temeljnog zahtjeva da svaka zaposlena osoba prođe obuku iz tog
područja čime bi se osigurao određeni minimum da će zaposleno osoblje u slučaju
izbijanja neželjenog događaja (eventualnog požara) znati kako pristupiti
gašenju istog uz istovremeno zbrinjavanja osoba koje borave u objektu.
U Općini su u funkciji svi oblici javnih
objekata, a koji su nabrojani u točki 14 Prikaza postojećeg stanja, a
sagledavanjem istih u smislu danih parametara mogu se grupirati pojedini
karakteristični momenti:
- tijekom eksploatacije objekata došlo je do
djelomične ili potpune prenamjene prostora;
- djelomičnom ili potpunom promjenom namjene
u odnosu na projektirano stanje povećan je broj osoba koje borave u objektima
(na pr. prenamjena objekta iz kategorije kafe bara u disco club);
- radi nedostatka sredstava u postojeće
objekte starijeg datuma izgradnje nisu ugrađeni sustavi sigurnosne rasvjete,
vatrodojave i dr.,
- nedostatak sredstava temeljni je problem
kod održavanja ugrađenih sustava zaštite u funkcionalnom stanju i td.
04. IZVORIŠTA VODE I HIDRANTSKA INSTALACIJA
ZA GAŠENJE POŽARA
Podaci prezentirani u poglavlju pregleda
stanja upućuju na sljedeće:
Područje Općine raspolaže temeljem Pravilnika
o tehničkim normativima za hidrantsku mrežu (NN 53/91) dostatnim količinama
vode za dva računska istovremena požara.
Na dijelovima Općinskog područja gdje je
izgrađena obala kao i pristup do nje, moguće je korištenje mora kao neiscrpnog
recipijenta za gašenje požara, a što je značajno za zonu kampa.
U cilju osiguranja potrebite količine vode za
gašenje neophodno je prilikom rekonstrukcija i izgradnje nove mreže, te
održavanje postojeće izbjegavati uporabu podzemnih hidranata, a postojeće
privesti u funkciju i obilježiti na pročeljima objekata. Novi zahvati na mreži
moraju se izvoditi s obveznom ugradnjom nadzemnih hidranata, razmještenih i
dimenzioniranih temeljem zakonske regulative.
Postojeća izvorišta vode, bunare i cisterne
zaštititi od zagađenja i uništenja u cilju osiguranja kako vode za gašenje tako
i vode u slučaju elementarnih nepogoda ili većih havarija na postojećem javnom
vodovodu.
05. STANJE PROVEDENOSTI MJERA ZA GAŠENJE
POŽARA NA ŠUMSKIM I POLJOPRIVREDNIM POVRŠINAMA
Glede mogućnosti gašenja požara šuma i
poljoprivrednih površina (u daljnjem tekstu otvoren prostor) za područje Općine
karakteristično je da je javnim prometnicama moguć pristup vatrogasnoj tehnici
ili do ugroženog prostora ili do najbližeg mjesta sa kojeg se može graditi
efikasna intervencija ekipa gasioca. Isto tako, zahvaljujući razvedenosti
vodovodnog sustava i crpilišta opskrba vodom za gašenje požara na otvorenim
površinama na području Općine zadovoljava.
Na razini dobrovoljnih vatrogasnih društava
Lopar i Rab i područne Šumarije razrađen je posebnim Planom postupak
angažiranja snaga za gašenje šumskih požara, a čija je učinkovitost dokazana
kako kroz same intervencije tako i kroz periodične vježbe.
Motrenje terena i javljanje požara
organizirano je na nivou županijskog područja a na području Općine posebnu
patrolnu službu ima Šumarija. Iz toga proizlazi da eventualni požar na
Općinskom području dojavnu motritelji organizirani na nivou otoka (motriteljsko
mjesto Kamenjak) i djelatnici šumarije Rab koji patroliraju terenom, posade plovila
u funkciji motritelja s mora, pilot zrakoplova AK »Krila Kvarnera« u funkciji
motritelja iz zraka, te patrolne službe iz strukture vatrogasaca i Policije.
06. IZVEDENE DISTRIBUTIVNE MREŽE ENERGENATA
OPSKRBA EL. ENERGIJOM - sistem HEP-a
Pregledom objekata i akata poduzeća koja čine
sastavni dio sistema HEP-a, a bave se proizvodnjom, prijenosom i distribucijom
el. energije utvrđuje se da se u globalu poštuju propisane norme zaštite od
požara.
TS 110/35/20 kV Rab uklopljena je u sustav
daljinskog upravljanja, a putem kojeg je moguće upravljati s trafostanicama od
vitalnog značaja za stabilnost sustava distribucije el. energije iz za to
nadležnog dispečerskog centra.
Sustav distribucije električne energije na
području otoka Rab izveden je uglavnom zračnim vodovima 10 kV i 20 kV, a dio
mreže, poglavito u urbanim cjelinama, kabliran.
Iz domene zaštite od požara ističe se problem
poremećaja koje na zračnoj mreži izaziva posolica, ali se mora naglasiti da
stručne službe distributera primjenjuju suvremene organizacijske i tehničke
metode kako bi se negativni efekti ove pojave sveli na minimum.
Sve stručne službe HEP-a »Elektroprimorje«
Rijeka funkcionalno su povezane posebnim sustavom veze na nivou dispečera i
dežurnih službi.
Kako u tretiranju objekata prijenosa i
distribucije vrijede posebna pravila ponašanja za svaki zahvat na spomenutim TS
nužno je postaviti zahtjev područnoj dežurnoj službi »Elektroprimorje« Rijeka,
Pogon Rab sa sjedištem u Rabu, odnosno »Elektroprijenos« Opatija, Pogon Rab sa
sjedištem u Rabu.
Kao što je već spomenuto kod planiranja
intervencije i mjera zaštite u svezi provođenja iste mora se voditi računa o
nemogućnosti interveniranja na elektropostrojenjima bez znanja i prisutnosti
stalnih dežurnih službi HEP-a (dispečera i interventne ekipe dežurne službe sa
permanentnim aktivnim dežurstvom 0-24h, vozilom). Pored toga dispečerski centar
i stalna dežurna služba imaju na raspolaganju sistem javne i interne telefonske
mreže te sistem bežične mreže kojima su međusobno povezani. Veza s vatrogasnom
postajom moguća je ili putem telefona ili putem stola za miksanje veze Centra
112. Iz razloga što nije moguć ulaz gasioca u sam objekt i rad u istom dok se
ne provedu određene predradnje iz domene distribucije ili prijenosa električne
energije samoj akciji gašenja eventualnog požara prethodi intervencija ekipe
dežurne službe HEP-a. Iz navedenih razloga nemogućnosti samostalnog ulaska
vatrogasaca u objekte isti nisu opremljeni s aparatima za gašenje požara već se
oprema za gašenje požara nalazi u vozilima dežurne ekipe HEP-a koja izlazi na
mjesto događaja.
Funkcionalni prikaz napajanja otoka
električnom energijom pohranjen je u dežurani vatrogasne zajednice otoka Rab.
Iz iznesenog proizlazi da u djelatnosti
distribucije el. energije nema momenata koje bi ovom procjenom trebalo posebno
tretirati, već je nužno zadržati kontinuitet u provođenju mjera zaštite od
požara.
07. STUPANJ PROVEDENIH MJERA ZAŠTITE OD
POŽARA NA ŠUMSKIM I POLJOPRIVREDNIM POVRŠINAMA
Na šumskim površinama ugroženim od požara
permanentno se provode propisane i naložene mjere zaštite od požara o čijoj
provedbi vode računa kako područna Šumarija Rab tako i posebna stručna služba
Uprave šuma Senj, a u duhu odredbi Zakona o zaštiti od požara i Zakona o
šumama. To tim više jer je područna Šumarija kategorizirana u III. kategoriju.
08. UZROCI NASTAJANJA I ŠIRENJA POŽARA NA
EVIDENTIRANIM POŽARIMA TIJEKOM ZADNJIH 10 GODINA
Požari otvorenog prostora na području Općine
(koji po broju prednjače) posljedica su nehata, nepažnje i tehničkih
nedostataka na prijevoznim sredstvima i iako veliki po broju nisu polučili veće
materijalne štete upravo zahvaljujući funkcioniranju svih segmenata sustava
zaštite šuma od požara. Ovdje se poglavito misli na kvalitetnu motriteljsku i
patrolnu službu, na kvalitetno provedenu dojavu požara i postupak uzbunjivanja,
učinkovit nastup ekipa za gašenje požara, na uzgojno preventivne radove na
zelenim površinama, izgradnju protupožarnih prosjeka s elementima šumskog puta
i njihovo održavanje itd.
Iz prikazanog broja požara nastalih u
prethodnim godinama vidljivo je da je relativno velik požara nastao na
stambenim i ostalim građevinskim objektima. Ti su požari najčešće uzrokovani
nehatom, nepažnjom ili građevinskim nedostacima kod čega se ističu požari na
dimovodnim kanalima. Ti požari nerijetko prerastaju u požare međukatnih ili
krovnih konstrukcija s velikom materijalnom štetom ili čak s ljudskim žrtvama.
Stoga je neophodno kontinuiranim radom, kako inspekcijom, tako i u postupku
izdavanja suglasnosti i dozvola za prenamjene i dogradnje postojećih objekata
smanjiti mogućnost nastanka i širenja ovakvih požara građevinsko preventivnim
mjerama.
Kako je za učinkovito operativno-represivno
djelovanje na nastalom požaru uz primjerene preventivne mjere zaštite nužno
educirati građanstvo kako provesti brzu i kvalitetnu dojavu požara, a do ekipe
za gašenje i intervenciju korisnika ili zatečenih građana. U tom smislu nužno
je osigurati sredstva za:
1. Osposobiti pučanstvo za provedbu preventivnih
mjera zaštite, gašenje požara i spašavanje ljudi i imovine ugroženih požarom.
2. Vatrogasnu postrojbu DVD-a stalno
popunjavati, opremati i osposobljavati za djelovanje u najsloženijim uvjetima.
Navedeni pregled ne obuhvaća i ostale
vatrogasne intervencije tehničke prirode, od kojih se ističu intervencije na
izbavi osoba u prometnim nezgodama i iz objekata, sprečavanju istjecanja raznih
medija, prikupljanju i pretakanju opasnih tvari, neutralizaciji, raščišćavanju
prometnica, uklanjanju nestabilnih dijelova objekata i sl., a koje u pravilu
predstavljaju trećinu svih intervencija. Budući je ova procjena isključivo
rađena za zaštitu od požara smatramo da će potrebe za studijama koje obrađuju i
ostale segmente vatrogasne djelatnosti biti obrađene drugdje.
a) Najveći broj požara predstavlja broj
požara koji su izbili na otvorenom prostoru. Ti požari na području Općine
predstavljaju specifičnu kategoriju jer i mali postotak doga
đaja rezultira s nesagledivim
posljedicama ako se taj problem razmatra sa aspekta zaštite čovjekove okoline.
Pored toga za tu kategoriju požara karakteristično je da se, ako ne bi bili
uočeni i dojavljeni u samom začetku, zahvaljujući relativno brzom širenju mogu
poprimiti katastrofalne razmjere s nesagledivim posljedicama po dominantnu
ugostiteljsko-turističku granu djelatnosti. Takav bi požar imperativno nametnuo
potrebu angažiranja većeg broja gasioca na duže vrijeme, tj. doveo bi do
iscrpljivanja postojećih vatrogasnih snaga, a što opterećuje operativnu
spremnost vatrogasnih postrojbi na široj regiji.
b) Drugu stavku po veličini predstavljaju
požari koji su izbili u stambenoj djelatnosti, a potom dolaze požari u
dimnjacima i dimovodnim kanalima. Komparacija tog podatka sa iznesenim
saznanjima i tvrdnjama o problematici zaštite od požara u stambenoj djelatnosti
pokazuje da obrađeni problemi predstavljaju težište djelovanja svih struktura
ukoliko se želi direktno utjecati na broj događaja, a time i na smanjenje broja
stradalih osoba i iznosa šteta i uništenih materijalnih sredstava.
Požari u stambenoj djelatnosti predstavljaju
posebno važnu kategoriju jer osim što sudjeluju s relativno velikim postotkom u
ukupnom broju požara isti zauzimaju i značajno mjesto u analizi tih događaja po
posljedicama. Materijalna šteta izazvana požarom u stanu u pravilu je velika,
kao što je spomenuto često dolazi do stradanja osoba, a posebnu kategoriju
predstavlja negativan odraz djelovanja požara na kvalitetu življenja
stradalnika (psihičke traume, osiromašenje i td.)
c) Događaji u prometu kriju u sebi požare
koji su izbili kao posljedica prometne nezgode, ali se ne može zanemariti
postotak koji se odnosi na požare koji su na prometnim sredstvima izbili u
tijeku vožnje ili kada je to sredstvo mirovalo. Najčešći uzroci tih požara je
neredovito, nedostatno ili neodgovarajuće održavanje prometnog sredstva u
ispravnom funkcionalnom stanju. Ovdje se mora istači da su u ovu kategoriju
uvršteni i događaji na plovilima.
d) Požari u gospodarstvu ( ugostiteljska i
turistička djelatnost) neizostavno uzrokuju najveće materijalne štete i to bilo
da se radi o direktnim štetama ili o gubicima nastalim kao posljedica zastoja u
radnom procesu. Nerijetko u tim požarima dolazi do direktne opasnosti za
stradanje osoba koje borave u objektu i/ili učesnika akcije gašenja.
09. BROJ PROFESIONALNIH I DOBROVOLJNIH
VATROGASNIH POSTROJBA
Na području općine djeluje DVD Lopar.
Područje odgovornosti društva je područje Općine, a područje djelovanja je
područje otoka Rab.
Prostorije društva se nalaze u vatrogasnom
domu u samom centru Općine.
Objekt društva je nadograđeno staro
vatrogasno spremište, a nadogradnjom se je dobilo suvremeno vatrogasno
spremište sa pratećim prostorima koje u cijelosti zadovoljava potrebe društva,
a omogućava i jačanje istog u bliskoj budućnosti. Smještaj (lokacija) postaje u
potpunosti zadovoljava kriterije uključivanja vatrogasne tehnike na i na
regionalnu prometnicu čime je omogućeno maksimalno smanjenje vremena dolaska na
mjesto vatrogasne intervencije pa tako do bilo kojeg vitalnog dijela u općini
dolazi na intervencijsko mjesto u najkraćem mogućem vremenu.
Dobrovoljno vatrogasno društvo Lopar
raspolaže sa vozilom za prijevoz osoba, dva navalna vozila od kojih je jedno u
funkciji i kao vozilo za dostavu vode u funkciji autocisterne, a posjeduje i
nužnu opremu za spašavanje i izbavu. Komparacijom zadanih parametara iz
Pravilnika o minimumu tehničke opreme sa stvarnim, trenutnim stanjem proizlazi
da oprema i vatrogasna vozila (po broju i vrsti) u ovoj fazi udovoljavaju
minimalnim zahtjevima koje mora posjedovati postaja, ali ako se s druge strane
uzmu o obzir dobra koja društvo štiti onda je nužno planirati redovitu obnovu
voznog parka sa pouzdanim novim suvremenim vatrogasnim vozilima.
Dobrovoljno vatrogasno društvo osim gašenja
požara ima zadatak edukacije mještana i mladeži u školama, te preventivnom
djelovanju u stambenim i drugim objektima.
Društvo je udruženo u vatrogasnu zajednicu
otoka Rab i nema potrebe za osnivanjem još jednog dobrovoljnog društva.
»D«
PRIJEDLOG TEHNIČKIH I ORGANIZACIJSKIH MJERA
KOJE JE POTREBNO PROVESTI KAKO BI SE OPASNOST OD NASTAJANJA I ŠIRENJA POŽARA
SMANJILA NA NAJMANJU MOGUĆU RAZINU
Nivo zaštite od požara u Općini potrebito je
uvijek i iznova razmatrati jer je to živa materija koja se mora razvijati
usporedno sa razvijanjem gospodarskih i drugih potencijala.
I. Problematiku zaštite od požara starih
objekata rješavati na taj način da se ne dozvole adaptacije postojećih objekata
ukoliko bi se na taj način povećalo ukupno postojeće požarno opterećenje
objekta ili naselja (zone) kao cjeline. Uz tu mjeru planski pristupiti promjeni
namjene poslovnih prostora sa požarno opasnim sadržajima u stambenim objektima
(na pr. drogerija) sa požarno neopasnim sadržajima, a sa ciljem smanjenja požarnih
opasnosti.
II. Pristupe objektima, gdje je to moguće,
riješiti kroz posebnu Odluku o zaštiti od požara tako da se osiguraju stalno
prohodni putovi za interventna vozila. Pristup požarom ugroženim objektima
osigurati na taj način da se onemogući parkiranje većeg broja vozila od broja
uređenih parkirnih mjesta. Prepreke moraju biti tako izvedene da se u slučaju
potrebe tijekom intervencije mogu ručno ukloniti (razni graničnici, ukrasne
vaze i sl).
III. Režim ponašanja u stambenim objektima s
ciljem poduzimanja preventivnih i represivnih mjera zaštite od požara
regulirati Odlukom o kućnom redu. Pored toga elemente zaštite od požara
ugraditi i u druge Planove i odluke Općinskog Poglavarstva kao na pr. u plan
uređenja Općine, Odluku o dimnjačarskoj službi, Odluku o komunalnom otpadu i
dr.
IV. Iznaći tehničko rješenje da se onemogući
parkiranje vozila na akumulacionim prostorima ispred izlaza iz javnih objekata,
ispred trafostanica i na podzemnim hidrantima. U tu svrhu podzemne hidrante
potrebito je vidljivo označiti kako bi vozači mogli uočiti mjesta gdje se isti
nalaze.
V. Problem zaštite od požara zelenih površina
rješavati kroz planiranje sredstava na nivou Općine za održavanje lokaliteta
kojima ne gospodari Šumarija, a poglavito parkovima, površinama pod borovom
kulturom i mjesta gdje je opće poznato da se zadržavaju izletnici.
U vrijeme visoke opasnosti za nastajanje
šumskih požara uvesti ophodnje za to područje po djelatnicima turističko
ugostiteljskih subjekata i područnog DVD-a.
VI. Vlasnike odnosno korisnike zona
autokampova obavezati potrebom uređenja pristupnih putova i platoa radi vodo
zahvata iz mora. Na tim mjestima izvesti fiksna crpilišta za zahvat mora.
VII. Kod izrade procjena ugroženosti objekata
od požara koji se nalaze ili se planiraju Općinaiti na području Općine Lopar
primjenjivati:
a) Temeljem metode TRVB
- stambeni objekti i pretežno stambeni
objekti s lokalima i manjim radionicama u svom sastavu (bez etaža ispod zemlje,
ako iste nisu odvojene vatrootpornom konstrukcijom)
b) Temeljem metode TRVB ili GRETENER ili DIN
18230 ili EUROALARM
- poslovni objekti razne namjene i veličine
- pretežno poslovni objekti
- ustanove i drugi objekti u kojima se
okuplja ili boravi veći broj ljudi
c) Temeljem metode DIN 18230 ili TRVB ili
GRETENER ili EUROALARM
- razna skladišta
- ostali gospodarski objekti
Primjenom navedenih metoda na način kako je
predloženo postigla bi se veća unificiranost u odabiru primijenjenih mjera
zaštite od požara, a što bi se direktno reflektiralo na izradu operativnih
planova gašenja objekata i uspješnog provođenja akcije gašenja i spašavanja po
tako izrađenim planovima.
VIII. Voditi računa da dobrovoljno vatrogasno
društvo bude opremljeno funkcionalnom suvremenom vatrogasnom opremom određenom
Planom zaštite od požara, odnosno Pravilnikom o minimumu tehničke opreme i
sredstava vatrogasnih postrojbi. Pored toga, u bližoj budućnosti planirati
nabavku vozila za prijevoz većeg roja osoba ( jednog vatrogasnog odjeljenja)
kako društvo ne bi ovisilo o vanjskoj usluzi prijevoza gasitelja.
I dalje raditi na suradnji drugim
dobrovoljnim vatrogasnim društvima, a naročito na razradi i provedbi planova za
gašenje šumskih požara (požara na otvorenom prostoru).
IX. Prilikom izgradnje nove vodovodne mreže i
rekonstrukcije stare obavezno postavljati nadzemne hidrante.
Postojeće nadzemne i podzemne hidrante
održavati u funkcionalnom stanju, a na okolnim objektima postaviti lako
uočljive oznake za podzemne hidrante.
X. U cestama gdje je zbog uskoće nemoguć
pristup vatrogasnim vozilima potrebito je na krajnjem mjestu pristupa
vatrogasnog vozila postaviti nadzemni hidrant kako bi se sa njega mogla vodom
napajati vatrogasna vozila.
XI. Aktualizirati osposobljavanje pučanstva
za provedbu preventivnih mjera za zaštitu od požara te putem Plana zaštite od
požara predvidjeti osposobljavanje pučanstva po mjesnim odborima, temeljem
Pravilnika o programu i načinu osposobljavanja pučanstva za provedbu
preventivnih mjera zaštite od požara, gašenje požara i spašavanja ljudi i
imovine ugroženih požarom («Narodne novine« broj 61/94).
»E«
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Tabelarni dijelovi (prilozi) Plana, koji čine
njegov sastavni dio nisu predmet objave.
Ovaj Plan stupa na snagu danom objave u
»Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Klasa: 011-03/08-01/01
Ur. broj: 2169/02-01-08-11
Lopar, 19. lipnja 2008.
OPĆINSKO
VIJEĆE OPĆINE LOPAR
Predsjednik
Damir Paparić, prof. v. r.