33.
Na temelju članka 11. Zakona o otpadu
(»Narodne novine« broj 178/04, 153/05 i 111/06) i članka 22. Statuta Grada Raba
(»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 24/01 i 4/06), Gradsko
vijeće Grada Raba, na sjednici održanoj 30. svibnja 2008. godine donijelo je
PLAN
GOSPODARENJA OTPADOM
Grada Raba za razdoblje 2008. - 2016. godine
SADRŽAJ:
1.0. UVOD I POLAZNE OSNOVE
1.1. Svrha i opseg Plana gospodarenja otpadom
(PGO)
1.2. Pravni i zakonodavni okvir
1.3. Institucionalni okvir
1.4. Prostorni plan Primorsko-goranske
županije
1.5. Prostorni plan uređenja Grada Raba
2.0. OSNOVNI PODACI O GRADU RABU
2.1. Položaj
2.2. Zaštićene prirodne i kulturno-povijesne
vrijednosti
2.3. Promet
2.4. Naselja i stanovništvo
2.5. Gospodarske djelatnosti
3.0. POSTOJEĆE STANJE GOSPODARENJA KOMUNALNIM
OTPADOM U GRADU RABU
3.1. Načn sakupljanja, odvoza i zbrinjavanja
komunalnog otpada
3.2. Postojeće stanje primarne reciklaže
3.3. Procjene količina komunalnog otpada za
period 2008.-2016.
4.0. KONCEPT GOSPODARENJA OTPADOM GRADA RABA
5.0. MJERE ODVOJENOG SAKUPLJANJA KOMUNALNOG
OTPADA
5.1. Postojeće mjere odvojenog sakupljanja
komunalnog otpada
5.2. Dodatne mjere odvojenog sakupljanja
komunalnog otpada
5.3. Odlaganje komunalnog otpada
5.4. Edukacija stanovništva
6.0. MJERE ZA UPRAVLJANJE I NADZOR
ODLAGALIŠTA ZA KOMUNALNI OTPAD
7.0. POPIS OTPADOM ONEČIŠĆENOG OKOLIŠA I
NEUREĐENIH ODLAGALIŠTA
8.0. REDOSLIJED AKTIVNOSTI SANACIJE
NEUREĐENIH ODLAGALIŠTA I OTPADOM ONEČIŠĆENOG OKOLIŠA
9.0. IZVORI I VISINA POTREBNIH SREDSTAVA ZA
PROVEDBU SANACIJE
10.0. ZAKLJUČAK
1.0. UVOD I POLAZNE OSNOVE
Danas je zbrinjavanje otpada i uspostava
cjelovitog sustava gospodarenja otpadom jedan od kriterija kojim se prosuđuje
ne samo civilizacijska nego i gospodarska razvijenost nekog područja. Kako
jedan od prioriteta Republike Hrvatske predstavlja razvoj turizma i postizanje
statusa vodeće turističke destinacije na Mediteranu, jedan od zadataka je
uspostava sustava gospodarenja otpadom kako na državnoj tako i na lokalnoj
razini. Da bi se uspostavio kvalitetan sustav i nadzor nad otpadom od nastanka
do mjesta krajnjeg zbrinjavnja neophodno je ustrojiti odgovorna tijela kako na
državnoj tako i na lokalnoj razini, donijeti odgovarajuću legislativu te
izgraditi predviđene tehničko- tehnološke cjeline za prihvat, obradu i trajno
zbrinjavnje neiskoristivih dijelova otpada. Da se navedeno implementira u
praksi potrebno je na temelju zakonskih i podzakonskih akata izraditi Plan
gospodarenja otpadom, te provoditi u njemu sve predviđene mjere, kako bi se
navedeni postupci što bolje i efikasnije primjenili, uvažavajući specifičnosti
područja primjene, dosegnuti stupanj gospodarenja otpadom, ekonomske aspekte
kao i razvojne mogućnosti područja.
Provođenje kvalitetnog i održivog sustava
gospodarenje otpadom u Republici Hrvatskoj prioritetno je pitanje glede zaštite
svih sastavnica okoliša ali i ljudskog zdravlja. Ovo pitanje je također jedno
od najproblematičnijih područja, koje treba uskladiti s dosegnutim standardima
u razvijenom dijelu Europske Unije, te jedan od preduvjeta za ulazak u
punopravno članstvo EU. Dosegnuti suvremeni princip gospodarenja otpadom na
svim razinama znači uspostaviti, provoditi i nadzirati cijeli niz aktivnosti,
mjera i odluka koje su usmjerene na sprečavanje nastanka otpada, smanjivanje
količina otpada, organizirano skupljanje otpada, adekvatan prijevoz otpada,
oporabu otpada, kao i skrb za odlagališta otpada koja moraju biti opremljena
tako da prihvaćaju otpad na zakonski ispravan i ekološki prihvatljiv način.
Navedeno je ujedno i osnovni razlog namjene »Plana gospodarenja otpadom« koji
se izrađuje obzirom na područja primjene (Država, Županija, Grad/ Općina), te
isti moraju biti hijerarhijski usklađeni.
Uspostava cjelovitog sustava gospodarenja
komunalnim otpadom regulira se zasebno kao cjelina u pojedinim jedinicama
lokalne samouprave ili u više lokalnih jedinica koje mogu imati zajednički Plan
gospodarenja otpadom. Prema Zakonu o otpadu (»Narodne novine« broj 178/04,
153/05 i 111/06) gradovi i općine su obvezne donijeti svoje Planove
gospodarenja komunalnim otpadom za određeni period primjene (8 godina). Gradski
odnosno općinski plan gospodarenja komunalnim otpadom je planski dokument
gospodarenja otpadom, koji mora biti usklađen sa županijskim Planom,
Strategijom i Planom gospodarenja otpadom Republike Hrvatske, kao i sa
Strategijom zaštite okoliša Republike Hrvatske i programima zaštite okoliša. Vlada
Republike Hrvatske je usvojila u kolovozu 2007. g. Plan gospodarenja otpadom
Republike Hrvatske za osmogodišnji period (2007. - 2015. g.).
Područje primjene ovog Plana gospodarenja
otpada je Grad Rab u svojim administrativnim granicama. Plan gospodarenja
otpadom Grada Raba (u nastavku PGO) imat će odgovarajuću ulogu u uspostavi
održivog sustava gospodarenja otpadom na razini Grada, a u skladu sa obvezama i
smjernicama iz postojeće zakonske regulative, europskih direktiva, te donesenih
državnih i lokalnih planskih dokumenata. PGO Grada Raba primjenjiv je u
narednih 8 god. u razdoblje 2008. - 2016. god.
1.1. Svrha i opseg Plana gospodarenja otpadom
(PGO)
Svrha donošenja PGO je, temeljeno na načelima
EU-a, definirati okvir za održivo gospodarenje otpadom koje obuhvaća skup
aktivnosti, odluka i mjera usmjerenih na sprječavanje nastanka otpada,
smanjivanje količine otpada provedbu skupljanja, prijevoza, oporabe,
zbrinjavanja i drugih djelatnosti vezano za otpad, nadzor nad obavljanjem tih
djelatnosti kao i briga za odlagališta koja su zatvorena. Člankom 4. Zakona o
otpadu (»Narodne novine« broj 178/04, 153/05 i 111/06) utvrđen je skup
aktivnosti, odluka i mjera usmjerenih na načine gospodarenja otpadom. Člankom
11. Zakona utvrđen je sadržaj Plana, a obuhvaća:
. mjere odvojenog sakupljanja komunalnog
otpada,
. mjere za upravljanje i nadzor odlagališta
za komunalni otpad,
. popis otpadom onečišćenog okoliša i
neuređenih odlagališta,
. redoslijed aktivnosti sanacije neuređenih
odlagališta i otpadom onečišćenog okoliša,
. izvore i visinu potrebnih sredstava za
provedbu sanacije.
Sadržaj se odnosi na plan gospodarenja
komunalnim otpadom budući da su sukladno članku 15. Zakona o otpadu (»Narodne
novine« broj 178/04, 153/05 i 111/06) gradovi i općine odgovorni za
gospodarenje s komunalnim otpadom na svom području.
1.2. Pravni i zakonodavni okvir
Primarni zakonodavni okvir za gospodarenje
otpadom je Zakon o otpadu (»Narodne novine« broj 178/04, 153/05 i 111/06) i
usvojeni međunarodni Ugovori. Isti je usklađen s odredbama Direktive EU o
otpadu (EU Waste Framework Directive) 75/442/EC i predstavlja veliki korak u
pravcu potpunog usklađenja sa zakonodavstvom EU o gospodarenju otpadom. Zakon o
otpadu pravna je osnova donošenja PGO Grada Raba i on propisuje sljedeće:
. Plan gospodarenja otpadom donosi Gradsko
vijeće za razdoblje od 8 godina, a njegovo izvršavanje provjerava se godišnje,
. provedbu Plana nadzire nadležni ured za
poslove zaštite okoliša,
. Poglavarstvo Grada Raba dužno je jednom
godišnje do 30. travnja tekuće godine, za prethodnu godinu, podnositi gradskom
vijeću izvješće o izvršenju Plana, a poglavito o provedbi utvrđenih obveza i
učinkovitosti poduzetih mjera,
. nadležni ured dostavlja usvojeno izvješće
dostavlja Ministarstvu i Agenciji za zaštitu okoliša,
. Plan gospodarenja otpadom objavljuje se u
službenom glasilu (»Službene novine Primorsko-goranske županije«),
. izmjene i/ili dopune Plana mogu se donijeti
samo za četverogodišnje razdoblje te na temelju analize učinkovitosti poduzetih
mjera iz izvješća za to razdoblje, a iznimno i prije uz suglasnost
Ministarstva.
Ostali zakonski i podzakonski akti koji se
primjenjuju za područje gospodarenja otpadom su:
. Zakon o zaštiti okoliša (»Narodne novine« broj
107/ 07)
. Zakon o zaštiti zraka (»Narodne novine«
broj 178/04)
. Zakon o fondu za zaštitu okoliša i
energetsku učinkovitost (»Narodne novine« broj 107/03)
. Zakon o prostornom uređenju i gradnji
(»Narodne novine« broj 76/07)
. Zakon o komunalnom gospodarstvu (»Narodne
novine« broj 26/03, 82/04 i 178/04)
. Pomorski zakonik (»Narodne novine« broj
181/04)
. Zakon o pomorskom dobru i morskim lukama
(»Narodne novine« broj 158/03)
* Strategija gospodarenja otpadom Republike
Hrvatske (»Narodne novine« broj 130/05)
. Plan gospodarenja otpadom u republici
Hrvatskoj za razdoblje 2007. - 2015. g. (»Narodne novine« broj 85/07)
. Pravilnik o gospodarenju otpadom (»Narodne
novine« broj 23/07 i 111/07)
. Pravilnik o vrstama otpada (»Narodne novine«
broj 27/96)
. Uredba o kategorijama, vrstama i
klasifikaciji otpada s katalogom otpada i listom opasnog otpada (»Narodne
novine« broj 50/05)
. Pravilnik o ambalaži i ambalažnom otpadu
(»Narodne novine« broj 97/05, 115/05)
. Pravilnik o gospodarenju otpadnim gumama
(»Narodne novine« broj 40/06)
. Pravilnik o gospodarenju otpadnim uljima
(»Narodne novine« broj 124/06)
. Pravilnik o gospodarenju otpadnim
baterijama i akumulatorima (»Narodne novine« broj 133/06)
. Pravilnik o gospodarenju otpadnim vozilima
(»Narodne novine« broj 136/06)
. Pravilnik o očevidniku pravnih i fizičkih
osoba koje se bave djelatnošću posredovanja i/ili zbrinjavanja otpada i pravnih
i fizičkih osoba koje se bave djelatnošću izvoza neopasnog otpada (»Narodne
novine« broj 51/06)
. Pravilnik o mjerilima i postupcima i načinu
određivanja iznosa naknade vlasnicima nekretnina i jedinicama lokalne
samouprave (»Narodne novine« broj 59/06)
. Pravilnik o načinu i rokovima obračunavanja
i plaćanja naknada na opterećivanje okoliša otpadom (»Narodne novine« broj
95/04)
. Pravilnik o termičkoj obradi otpada
(»Narodne novine« broj 45/07)
. Pravilnik o medicinskom otpadu (»Narodne
novine« broj 72/07)
. Pravilnik o gospodarenju otpadnim
električnim i elektroničkim uređajima i otpadom (»Narodne novine« broj 74/07)
. Pravilnik o gospodarenju građevnim otpadom
(»Narodne novine« broj 38/08)
1.3. Institucionalni okvir
Institucionalni okvir za gospodarenje
otpadom, u skladu s nacionalnim zakonodavstvom, strategijama i planovima,
funkcionira na sljedećem principu:
a) Na prijedlog Vlade Republike Hrvatske
odnosno Hrvatskog državnog sabora donose se zakoni, a na temelju njih i ostali
provedbeni propisi te strategije;
b) Preko svojih ministarstava, posebice
Ministarstva zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva, Vlada RH
provodi donesene strategije, uredbe i provedbene pravilnike te koordinira
postupke gospodarenja otpadom i provodi mjere postupanja s opasnim otpadom;
c) Fond za zaštitu okoliša i energetsku
učinkovitost sufinancira i realizira mjere za gospodarenje otpadom;
d) Agencija za zaštitu okoliša (AZO) zadužena
je za uspostavu informatičkog sustava zaštite okoliša, uključujući i
gospodarenje otpadom, te suradnju sa sličnim agencijama, prvenstveno u Europi;
e) Sve županije i Grad Zagreb dužni su
brinuti o provedbi mjera i postupanju sa svim vrstama otpada, osim opasnog
otpada i spaljivanja što je u nadležnosti države;
f) Gradovi i općine unutar županija odgovorne
su za gospodarenje komunalnim otpadom i za provođenje mjera u uspostavi
cjelovitog sustava gospodarenja otpadom;
g) Uvodi se načelo »zagađivač plaća«, te se
definiraju obveze svih sudionika u konceptu integralnog sustava kao što su
proizvođači otpada i uvoznici proizvoda i otpada, poduzeća za gospodarenje
otpadom, konzultantska poduzeća, strukovne organizacije itd.
Odgovornost u procesu unapređenja cjelovitog
sustava gospodarenja otpadom podijeljena je na sve sudionike u gospodarenju
otpadom. U nacionalnoj Strategiji gospodarenja otpadom naglašava se značaj
ojačanja horizontalne i vertikalne koordinacije između upravnih struktura, uz
odgovarajuću stručnu podršku.
Nacionalna strategija zaštite okoliša i
Nacionalni plan djelovanja za okoliš (»Narodne novine« broj 46/02)
Ova Strategija je izraz nastojanja da se
rastuća svijest o potrebi zaštite okoliša RH pretvori u jasan, cjelovit i
dugoročan koncept. Dvije teme daju posebno važenje ovoj strategiji i to
prilagodba RH konceptu održivog razvoja te približavanje RH Europskim
integracijama. Također, utvrđeno je da je neodgovarajuće gospodarenje otpadom
najveći problem zaštite okoliša u Hrvatskoj. Količina otpada raste, a
infrastruktura koja bi taj otpad trebala zbrinuti nije dostatna. Sustav
gospodarenja otpadom ne funkcionira u potpunosti, između ostalog i stoga što se
kasnilo sa donošenjem cjelovite strategije na razini RH, nedostatka znanja i
obučenih kadrova, nedorečenih propisa, te nepostojanja financijskih
poticaja/mehanizama.
Strategija i program prostornog uređenja
Republike Hrvatske
Prema strategiji i programu prostornog
uređenja, zbrinjavanje neopasnog tehnološkog otpada ustrojava se na razini
županije, dok se zbrinjavanje komunalnog otpada ustrojava na lokalnoj razini
gradova i općina. Otpad se treba zbrinjavati na načelima teritorijalnog i
granskog pristupa, što znači za područje i za sustave u kojima nastaje otpad,
prema vrsti i količini. Lokacije za građevine skladištenja, obrađivanja i
odlaganja otpada utvrdit će se u prostornim planovima na temelju propisanih
postupaka.
Strategija gospodarenja otpadom Republike
Hrvatske (»Narodne novine« broj 130/05)
Svrha Strategije je uspostaviti okvir unutar
kojega će Hrvatska morati smanjiti količinu otpada koji proizvodi, a otpadom
koji je proizveden održivo gospodariti.
Temeljni ciljevi Strategije su: smanjenje
volumena-izdvajanjem korisnog otpada koji odlazi na reciklažu (ambalažni otpad,
električki i elektronski otpad, automobilske gume, papir i dr.); izgradnja
regionalnih/županijskih centara-odlagališta, sanacija i zatvaranje neuređenih
gradskih i općinskih odlagališta, uz korištenje još pet godina do izgradnje
županijskih; izgradnja županijskih (regionalnih) uređenih centara gospodarenja
otpadom s uređenim odlagalištima (maks. 21 kom.); primjena najnovijih
tehnologija obrade otpada (MBO, mehaničko - biološka obrada) i smanjenje otpada
na cca 20% današnjeg volumena.
Ciljevi i mjere iz strategije gospodarenja
otpadom su: izbjegavanje i smanjivanje količine otpada na izvoru te otpada
kojega se mora odložiti uz materijalnu i energetsku oporabu otpada; razvitak
infrastrukture za cjeloviti sustav gospodarenja otpadom (IVO
koncept-Izbjegavanje, Vrednovanje, Odlaganje); smanjivanje rizika od otpada;
doprinos zaposlenosti u Hrvatskoj; edukacija upravnih struktura, stručnjaka i
javnosti za rješavanje problema.
Plan gospodarenja otpadom Republike Hrvatske
(»Narodne novine« broj 85/07)
Plan gospodarenja otpadom u Republici
Hrvatskoj osnovni je dokument o gospodarenju otpadom u RH za razdoblje 2007. -
2015. god. Okvir za pripremu ovog plana je Strategija gospodarenja otpadom i
postojeći zakoni i smjernice Europske unije (EU). Temeljni zadatak Plana u
navedenom razdoblju je organiziranje provođenja glavnih ciljeva Strategije
postavljene za razdoblje 2005. g. do 2025. g. u području gospodarenja otpadom i
to: uspostava cjelovitog sustava gospodarenja otpadom; sanacija i zatvaranje
postojećih odlagališta; sanacija »crnih točaka«, lokacija u okolišu visoko
opterećenih otpadom; razvoj i uspostava regionalnih i županijskih centara za
gospodarenje otpadom, s predobradom otpada prije konačnog zbrinjavanja ili
odlaganja i uspostava potpune informatizacije sustava gospodarenja otpadom.
Vlada RH donosi Plan koji sukladno Zakonu o
otpadu sadrži sljedeće: vrste, količine i podrijetlo otpada za koje treba
osigurati gospodarenje; uvjete gospodarenja posebnim kategorijama otpada;
razmještaj lokacija (mreža) građevina i uređaja za oporabu i zbrinjavanje
otpada i rokove za njihovu izgradnju; opće tehničke zahtjeve za građevine i
uređaje za gospodarenje otpadom; procjenu i moguće izvore sredstava potrebnih
za provođenje ciljeva u gospodarenju otpadom.
Nadzor nad provedbom Plana obavlja
Ministarstvo zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva (MZOPUG) koje
je dužno, jednom godišnje, podnositi Vladi RH izvješće o izvršenju utvrđenih
obveza i učinkovitosti poduzetih mjera iz Plana. Planovi gospodarenja otpadom
(županijski, grada Zagreba, gradski i općinski) moraju biti usklađeni sa
Strategijom i Planom. Plan gospodarenja otpadom grada, odnosno općine donosi
gradsko/općinsko vijeće za razdoblje od osam godina, a njegovu provedbu nadzire
nadležni ured.
Strategija zaštite okoliša Primorsko-goranske
županije (»Službene novine PGŽ« 31/05)
Glavna odrednica strategije razvoja
Primorsko-goranske županije kao i u cijelosti države je koncept održivog
razvoja s osnovnim ciljem zaštite okoliša i njegovim upravljanjem u svim
njegovim odrednicama uključujući i sustav gospodarenje otpadom. Strategija
zaštite okoliša Primorsko-goranske županije je donešena za dugoročni
desetogodišnji period od 2006.-2015. god. Strategijom su definirani ciljevi
koji se temelje na usklađivanju gospodarenja otpadom na području Županije prema
odredbama Zakona o otpadu i podzakonskim aktima. Temeljni ciljevi gospodarenja
otpadom obuhvaćaju uspostavu usvojenog sustava gospodarenja otpadom na području
Primorsko-goranske županije, postupno zatvaranje i sanaciju postojećih
službenih odlagališta otpada, sprječavanje nenadziranog postupanja s otpadom te
saniranje neuređenih odlagališta i otpadom onečišćenog tla, a čije osnovni
elementi su predviđeni Prostornim planom Primorsko-goranske županije (»Službene
novine« broj 14/00, 12/05 i 50/06), koji se temelje na hije
rarhijskom konceptu IVO
(Izbjegavanje, Vrednovanje, Odlaganje otpada). Za ostvarenje navedenih ciljeva
propisane su mjere koje u prvom redu obuhvaćaju donošenje županijskog plana
gospodarenja otpadom. Konkretne aktivnosti se odnose na uspostavu sustava za
odvojeno sakupljanje, sortiranje, predobradu i obradu otpada, izgradnju
županijskog centra za gospodarenje komunalnim i neopasnim proizvodnim otpadom
županije, uspostavu transfer stanica i reciklažnih dvorišta kao i sanaciju
postojećih odlagališta, realizaciju »Plana sanacije otpadom onečišćenog tla i
neuređenih odlagališta na području Primorsko-goranske županije«. Sve navedeno,
uključujući osiguranje praćenja sustava postupanja s otpadom uz donošenje i
primjenu programa edukacije o postupanja s otpadom kao i osiguranje
financijskih sredstava za realizaciju svih predviđenih mjera uključujući i
gradnju županijske centralne građevine za skladištenje, oporabu i zbrinjavanje
svih vrsta otpada (osim opasnog), glavne su smjernice Strategije zaštite
okoliša županije za područje gospodarenja otpadom, koje se razrađuju na razini
Programa zaštite okoliša županije i Plana gospodarenja otpadom županije.
Program zaštite okoliša u Primorsko-goranskoj
županiji za razdoblje 2006.-2009. g. (»Službene novine PGŽ« broj 31/05)
Programom zaštite okoliša je definiran način
ostvarenja ciljeva postavljenih Strategijom zaštite okoliša Primorsko- goranske
županije. Program zaštite okoliša predstavlja operativni dokument i sadrži
konkretne mjere i zadatke za četverogodišnji period od 2006. - 2009. god.
Program sadrži mjere za predviđanje, sprječavanje i ograničavanje onečišćenja
okoliša te smjernice i mjere za očuvanje i unaprijeđenje zaštite prirode i okoliša;
subjekte koji su dužni provesti pojedinu mjeru zaštite okoliša, način
provođenja interventnih mjera u izvanrednim onečišćavanja okoliša; rokove za
poduzimanje pojedinih mjera; izvore financiranja za provođenje pojedinih mjera
i procjenu potrebnih sredstava. Područje gospodarenja otpadom u programu ima
razrađene aktivnosti koje se odnosi na donošenje akta odnosno plana
gospodarenja otpadom županije, izgradnju centralne zone za gospodarenje otpadom
županije, te sanaciju i zatvaranje službenih odlagališta otpada uključujući i
odlagalište Sorinj na otoku Rabu.
Plan gospodarenja otpadom Primorsko-goranske
županije za razdoblje 2007.- 2015. g. (»Službene novine PGŽ« 17/07)
Sukladno Zakonu o otpadu (»Narodne novine«
broj 178/04, 158/05 i 111/06) izrađen je Plan gospodarenja otpadom
Primorsko-goranske županije, čiji sustav gospodarenja otpadom (svim vrstama
otpada osim opasnog) je baziran na Strategiji zaštite okoliša
Primorsko-goranske županije od 2006. - 2015. g. (»Službene novine PGŽ« broj
31/05), Programu zaštite okoliša od 2006. - 2009. g. (»Službene novine PGŽ«
broj 31/05) kao i Planu sanacije otpadom onečišćenog tla i neuređenih
odlagališta na području Primorsko-goranske županije (»Službene novine PGŽ« broj
34/04). Koncepcija gospodarenja otpadom županije usklađena je sa Strategijom
gospodarenja otpadom R. Hrvatske. Planom se predviđa uspostava jedinstvenog
županijskog sustava gospodarenja otpadom. Isti se temelji na izgradnji
centralne zone za gospodarenje otpadom županije (sortiranje i predobrada otpada
i izgradnja odlagališta za komunalni i neopasni proizvodni otpad, izgradnja
pretovarnih stanica, reciklažnih dvorišta te zatvaranje i sanacija službenih
odlagališta u županiji uključujući i sanaciju tla onečišćenog otpadom i
neuređenih odlagališta) uz uspostavu sustava za odvojeno sakupljanje,
sortiranje, predobradu i obradu otpada na lokalnoj razini, osiguranje sredstava
za financiranje predviđenog županijskog cjelovitog sustava gospodarenja
otpadom, provedbu edukacije o postupanju s otpadom te osiguranje praćenja
stanja gospodarenja otpadom. Gradski i općinski Planovi gospodarenja otpadom
moraju biti usklađeni s ovim Planom. Nadležni ured Županije nadzire provedbu
Plana gospodarenja otpadom, a jednom godišnje (do 31. svibnja) podnosi
županijskoj skupštini izvješće o izvršenju radova kao i učinkovitosti
planiranih radova. Usvojeno izvješće dostavlja se Ministarstvu i Agenciji za
zaštitu okoliša.
1.4. Prostorni plan Primorsko-goranske
županije
Prostornim planom Primorsko-goranske županije
definiran je koncept uvođenja integralnog sustava gospodarenja otpadom na
razini županije. U okviru navedenog koncepta određeno je da sustav gospodarenja
otpadom sačinjava županijski centar za gospodarenje otpadom (CZGO) na lokaciji
Marišćina, reciklažna dvorišta i transfer stanice. Uspostavom novog sustava
postojeća odlagališta u županiji se moraju zatvoriti i sanirati. Za otok Rab je
Prosotrnim planom županije određeno reciklažno dvorište i nastavak odlaganja na
odlagalištu Sorinj. Međutim, donošenjem Strategije gospodarenja otpadom
Republike Hrvatske, na otocima je zabranjeno odlaganje otpada po uspostavi
županijskih i regionalnih centara za gospodarenje otpadom, što je u konačnici
na otoku Rabu potrebno izgraditi transfer stanicu.
1.5. Prostorni plan uređenja Grada Raba
Sukladno Prostornom planu Primorsko-goranske
županije, koncept postupanja s otpadom na razini otoka Raba baziran je na
uspostavi jedinstvenog županijskog sustava gospodarenja otpadom. Isti je
sukladno Zakonu o otpadu temeljen na hijerarhijskom konceptu IVO (Izbjegavanje
- Vrednovanje - Odlaganje otpada). Sustav gospodarenja otpadom obuhvaća
izgradnju centralne zone za gospodarenje otpadom županije, te izgradnju
reciklažnih dvorišta i transfer odnosno pretovarnih stanica. Takav sustav je
usvojen i za Grad Rab i Općinu Lopar, za koje je predviđeno 1 reciklažno
dvorište i 1 transfer stanica na lokaciji postojećeg odlagališta Sorinj, a koje
će se uspostavom centralne zone za gospodarenje otpadom županije postojeće
odlagalište Sorinj morati zatvoriti i sanirati.
2.0. OSNOVNI PODACI O GRADU RABU
2.1. Položaj
Otok Rab kvarnerski je otok površine 102,5 km2 čime na ljestvici površine zauzima četvrto mjesto
među kvarnerskim otocima i deseto među hrvatskim jadranskim otocima. Nalazi se
u jugoistočnom dijelu Primorsko-goranske županije, te zauzima 2,86% ukupne
površine županije. Otok Rab se sastoji od dvije jedinice lokalne samuprave:
Grad Rab i Općina Lopar. Grad Rab čini sedam naselja, imenima: Banjol, Barbat,
Kampor, Mundanije, Palit, Rab i Supetarska Draga. Grad Rab graniči sa Gradovima
Krk, Cres, Mali Lošinj, općinama Lopar, Baška, Punat te područjem Gradova Senj
i Novalja u Ličko-senjskoj županiji. Iz Grada Raba je tijekom 2006. g. izdvojen
Lopar, te je osnovana nova općina Lopar kojoj su pridruženi Goli otok te otok
Sv. Grgur. Na slici 1 je prikaz otoka Rabu s naseljima, a na slici 2 prikaz
jedinica lokalne samuprave otoka Raba.
Slika
1. Slikovni prikaz otoka Raba s naseljima
Slika
2. Teritorijalni ustroj otoka Raba
2.2. Zaštićene prirodne i kulturno-povijesne
vrijednosti
Na području Grada Raba, Zakonom o zaštiti
prirode (»Narodne novine« broj 70/05), prirodne cjeline su zaštićene u
sljedećim kategorijama: posebni rezervat, park šuma i spomenik prirode.
Kulturno-povijesna baština je izrazito bogata
na području otoka, te je velik broj registriran kao nepokretni spomenici
kulture, kao što su npr. gradska cjelina Raba, arheološke i hidro arheološke
zone i lokaliteti, pojedinačne građevine i memorijalne građevine.
2.3. Promet
Prometni sustav na otoku Rabu razvijen je
kroz cestovni i pomorski promet, dok je zračni promet usmjeren korištenje
zračnih luka Zadar i Rijeka.
Cestovni promet čini cestovna mreža Raba duga
61 km, od čega 22,3 km čini državna cesta (D105): Lopar (trajektna luka) - Rab
- Mišnjak (trajektna luka). Županijske ceste ukupno zauzimaju 11,2 km, to su:
županijska cesta (Ž 5139): Kampor - Rab - Banjol - Barbat (D 105), i županijska
cesta (Ž 1538): Lopar (D 105) - San Marino, dok dužina lokalnih cesta na otoku
iznosi 2,3 km (Kampor - TL Suha Punta).
Otok Rab povezan je s kopnom trajektnim i
brzobrodskim linijama. Trajektne luke otoka Raba su Lopar (općina Lopar) i
Mišnjak dok su brzobrodske linije usmjerene na grad Rab. Otok Rab povezan je
trajektnim vezama Mišnjak (Rab) - Jablanac (kopno) i Lopar (Rab) - Valbiska
(Krk) i katamaranskom vezom Rab - Rijeka.
2.4. Naselja i stanovništvo
Prema popisu stanovništva iz 1981. g. na
području Grada Raba je živjelo ukupno 8.496 stanovnika. Prema popisu
stanovništva iz 1991. godine, na području Grada živjelo je 9.205 stanovnika, a
prema popisu iz 2001. godine na području Grada živi 9.480 stanovnika. Broj
stanovnika prema navedenom popisu je uključivao i naselje Lopar koji je do
konca 2006. g., kada je osnovana općina Lopar, bio sastavni dio Grada Raba. U
tablici 1 je prikaz broja stanovnika Grada Raba po naseljima prema popisu
stanovništva iz 1981., 1991. i 2001. g.
Prema popisu stanovništva evidentno je povećanje
broja stanovnika sa svakim sljedećim popisom, a sukladno s tim povećanjem
povećava se i broj domaćinstava. S obzirom da je naselje Lopar izdvojeno iz
Grada Raba 2006. g. u novoosnovanu općinu Lopar, ukupan broj stanovnika Grada
Raba bez Lopara, prema popisu iz 2001. g. iznosi 8.289 stanovnika u 2.651
domaćinstava.
Demografska projekcija za 2015. godinu
predviđa porast broja stanovnika, te bi na području Grada Raba 2015. godine
uključujući i općinu Lopar živjelo ukupno 10.030 stanovnika. Rab je i najgušće
naseljen otok na Kvarneru, s gustoćom od 89,50 st/km2.
2.5. Gospodarske djelatnosti
S obzirom na prirodne potencijale i resurse,
aktivnost stanovništva vezana je uz turizam i ugostiteljstvo, prijevoz, veze i
trgovinu kao osnovne gospodarske djelatnosti na otoku. Osim navedenog prisutno
je u manjem segmentu šumarstvo, ribarstvo i poljoprivreda. Tu valja spomenuti i
prateće djelatnosti vezane za funkcioniranje jedinica lokalne samouprave, a
odnose se na komunalnu djelatnost, javna uprava, školstvo, zdravstvo te druge
uslužne djelatnosti.
Na otoku Rabu su prisutne proizvodne
djelatnosti premda nisu značajno razvijene, a odnose se na prerađivačku
djelatnost poput prerade drva i metala, proizvodnja električne opreme,
održavanje plovila, gradnja plastičnih i drvenih plovila i proizvodnja
prehrambenih proizvoda od žitarica (proizvodnja kruha). Građevinska djelatnost
je također prisutna na otoku Rabu preko više manjih tvrtki i građevinskih
obrtnika.
S obzirom na značaj turističkog razvoja otoka
Raba isti predstavlja ključan čimbenik razvoja Raba. Turizam Raba raspolaže s
26.300 kreveta u hotelima, apartmanima, kampovima, odmaralištima, marinama i
kućanstvima. Rapski turizam kao i na cjelokupnom području jadranske obale je
značajan tijekom toplijeg dijela godine (travanj-listopad), dok u hladnijem
periodu isti je zanemariv. Broj turističkih noćenja koji se ostvaruje na
području Grada Raba važan je i za procjenu ukupnih količina komunalnog otpada.
Tijekom 2005. g. u Gradu Rabu je ostvareno ukupno 1.589.141 noćenja (uključujući
i područje sadašnje općine Lopar), 2006. g. je ostvareno ukupno 1.600.322
noćenja (uključujući i područje sadašnje općine Lopar), dok je u 2007. g.
ostvareno ukupno 1.098.419 noćenja (bez područja općine Lopar koja je u 2007.
g. ostvarila ukupno 596.962 noćenja). Navedeni podaci su relevantni za ocjenu
doprinosa tzv. turističkog otpada kojeg treba uključiti u ukupnu bilancu
količina komunalnog otpada. S obzirom na stalni godišnji porast ukupnog broja
noćenja na Rabu, te planiranog proširenja kapaciteta sadržaja
ugostiteljsko-turističke namjene (hoteli, turistička naselja, kampovi), uvećati
će se i broj turističkih noćenja.
3.0. POSTOJEĆE STANJE GOSPODARENJA KOMUNALNIM
OTPADOM U GRADU RABU
Otpad je svaka tvar ili predmet određen
kategorijama otpada sukladno provedbenim propisima Zakona o otpadu, koje
posjednik odbacuje, namjerava ili mora odbaciti. Komunalni otpad prema
odredbama Zakona o otpadu (»Narodne novine« broj 178/04, 158/05 i 111/06) je
otpad iz kućanstava, te otpad iz proizvodne i/ili uslužne djelatnosti, ako je
po svojstvima i sastavu sličan otpadu iz kućanstava. Uobičajeni izvori
proizvodnje komunalnog otpada na području Grada Raba su kućanstva, turizam,
uslužne djelatnosti, te javne površine. Gospodarenje komunalnim otpadom je u
nadležnosti Gradova i Općina, koji su dužni na svom području osigurati uvjete i
provedbu propisanih mjera za gospodarenje komunalnim otpadom. Generalno
gledano, posljedice neprimjernog gospodarenja komunalnim i ostalim vrstama
otpadom su brojne, od nepovoljnog stanja u prostoru koji je onečišćen
raznolikim otpadom, pa do smanjenja kakvoće okoliša i kakvoće življenja, te
nepovoljnih i povećanih učinaka na zdravstvene rizike stanovništva. Stoga,
uspostava sustava gospodarenja komunalnim otpadom Grada u skladu sa Strategijom
i Planom gospodarenja otpadom RH, te županijskom Strategijom i programom
zaštite okoliša kao i Planom gospodarenja otpadom Primorsko-goranske županije
kao i njegova primjena, cjelovito rješava navedeni problem.
3.1. Način sakupljanja, odvoza i zbrinjavanja
komunalnog otpada
Na području Grada Raba kojem teritorijalno
pripada 7 naselja: Barbat, Banjol, Kampor, Palit, Rab, Mundanije i Supetarska
Draga provodi se organizirani način prikupljanja, odvoza i zbrinjavanja
komunalnog otpada. Komunalni otpad se zbrinjava odlaganjem na službeno
odlagalište Sorinj. Organizirano sakupljanje, odvoz i odlaganje otpada provodi
komunalno društvo Vrelo d.o.o. Rab. Komunalno društvo Vrelo d.o.o. upravlja
odlagalištem Sorinj. Na odlagalište Sorinj se odlaže komunalni otpad iz
kućanstava, komunalni i otpad sličan komunalnom iz gospodarskih i
komercijalnih subjekata i
uslužne djelatnosti (trgovine, gospodarske tvrtke i zanatske radionice, škole,
zdravstvene ustanove, uredi, turistički i ugostiteljski objekti i dr.), otpad s
javnih površina (ulice, parkovi, šetališta) te glomazni otpad.
U Gradu Rabu, uključujući i općinu Lopar se
od 2002.g. provodi izdvojeno sakupljanje korisnog otpada i to: PET, staklo,
karton, papir, aluminijske doze, metalni otpad, te posebnih kategorija otpada i
to: gume, otpadno jestivo ulje, akumulatori i baterije.
Sakupljanje otpada
Sakupljanje otpada u Gradu Rabu je
organizirano putem plastičnih spremnika od PEHD volumena 750 l, 240 l i 120 l,
te putem vreća za smeće. Sakupljeni otpad se po točno određenom rasporedu
odvozi na zbrinjavanje vozilima za prijevoz otpada. U tablici 2 je evidencija
broja i veličine posuda za prikupljanje otpada po naseljima.
Odvoz otpada
Prikupljanje i odvoz otpada u Gradu Rabu
provodi komunalno društvo Vrelo d.o.o. koje raspolaže s vlastitim voznim
parkom. Vozni park tvrtke Vrelo d.o.o. sastoji se od 6 specijalnih vozila čija
je prosječna starost 5 godina. Prvo specijalno vozilo za prikupljanje otpada je
nabavljeno daleke 1969. g. U tablici 3 je prikaz voznog parka tvrtke Vrelo
d.o.o. za zbrinjavanje otpada. Tri specijalna vozila za odvoz komunalnog otpada
(tablica 3, redni br. od 1 do 3), zatvorenog su tipa i opremljena su tako da se
spriječi rasipanje i prolijevanje otpada i širenje prašine, buke i mirisa. Dva
vozila su kiper vozila (tablica 3, redni br. 4 i 5) za skupljanje kućnog i
krupnog otpada, opremljena su automatom za pražnjenje kontejnera. Za sakupljanje
krupnog i ambalažnog otpada koristi se vozilo koje je opremljeno vagom (tablica
3, redni br. 6). Osim navedenih vozila kojima se obavlja prihvat i odvoz otpada
Vrelo d.o.o. ima i kamion za pranje kontejnera s toplom i hladnom vodom, te
dozatorom za dezinfekcijsko sredstvo, jedno osobno vozilo i dva radna stroja.
Komunalno društvo Vrelo d.o.o. raspolaže također sa viličarem za rad s
ambalažnim otpadom i buldožerom koji se koristi na odlagalištu »Sorinj« za
tehnološke potrebe odlaganja otpada.
Tablica 2. Evidencija broja i volumena
spremnika za komunalni otpad po naseljima
Sakupljanje odnosno odvoz otpada u Gradu Rabu
se obavlja po točno određenom rasporedu. Raspored se razlikuje za zimski i ljetni
period. U zimskom periodu kada je na otoku prisutno isključivo domicilno
stanovništvo, sakupljanje i odvoz iz pojednog naselja se provodi tri puta
tjedno. U ljetnom periodu (svibanj-rujan) otpad se odvozi svakodnevno s glavnih
prometnica u svim naseljima te iz hotela i autokampova. U tablici 4 je raspored
odvoza komunalnog otpada po naseljima od 29. 2. 2008. g.
Zbrinjavanje komunalnog otpada
Komunalni otpad s područja Grada Raba odlaže
se na odlagalištu komunalnog otpada Sorinj, koje je smješteno u sjevernom
dijelu otoka Raba. Odlagalište je od grada Raba udaljeno 12,5 km, a od
najbližeg naselja Lopar oko 2,5 km. S odlaganjem otpada s područja otoka Raba
(Grada Raba i općine Lopar) se započelo 1969. god. Odlagalište se prostire na
površini od oko 34.000 m2,
ograđeno je i nadzire se u 3 smjene u ljetnom periodu, a u 2 smjene u ostalom
dijelu godine, ima protupožarni pojas i ugrađene bunare za pasivno
otplinjavanje odlagališnog plina. Odlagalište raspolaže s protupožarnom opremom
(spremnik za vodu). S odlagalištem upravlja Vrelo d.o.o. koji ima izrađen
Poslovnik o radu na odlagalištu. Redovito se vodi dnevnik rada odlagališta i
očevidnici o odloženim količinama otpada. Vozila koja dopremaju otpad na
odlagalište se registriraju, a količine se procjenjuju na principu zapremine
vozila budući da odlagalište ne raspolaže vagom. Otpad se istresa na
odlagalište, strojno zbija i prekriva inertnim materijalom (jalovinom). Na
odlagalištu se redovito provode mjere dezinfekcije i deratizacije.
Lokacija odlagališta sanirati će se i
zatvoriti najkasnije do 2011. god., sukladno Strategiji gospodarenja otpadom
(»Narodne novine« broj 130/05) i Planu gospodarenja otpadom Primorsko-goranske
županije (»Službene novine PGŽ« broj 17/07), nakon čega će se uklopiti u novi
sustav gospodarenja otpadom u Primorsko-goranskoj županiji, a na kojoj se
predviđa izgradnja pretovarne stanice Rab i reciklažnog dvorišta. Novi sustav
gospodarenja otpadom (pretovarna stanica Rab i reciklažno dvorište) obuhvaćat
će i Grad Rab i općinu Lopar.
Obračun usluga sakupljanja, odvoza i
odlaganja otpada u Gradu Rabu određen je Odlukom o načinu plaćanja i visini
cijena komunalnih usluga (»Službene novine PGŽ« broj 51/06). Obračun komunalne
usluge odvoza i deponiranja otpada za stambene i poslovne objekte vrši se prema
jedinici korisnog prostora m2
i važećoj cijeni za stambene objekte i kategoriji poslovnog objekta prema
namjeni. Cijene su određene za sezonski (VI.-IX. mjesec) i vansezonski period
(X.-V. mjesec).
Količine proizvedenog komunalnog otpada
Na odlagalištu Sorinj se zbrinjava komunalni
otpad iz kućanstava i gospodarskih subjekata, glomazni otpad i otpad od
održavanja javnih površina.
Otpad koji se odlaže na odlagalištu se ne
važe, već se evidencija količina provodi na temelju postojećih podataka o voznom
parku, načinu sakupljanja otpada (rasporedu odvoza) i posudama za prikupljanje
otpada. O količini odnosno volumenu odloženog otpada vodi se dnevna, mjesečna i
godišnja evidencija.
Evidencija količina otpada provodi se za
komunalni (kućni) otpad, miješani otpad (in. i kućni otpad), otpad s javnih
površina i glomazni otpad. U tablici 5 je prikaz evidentiranih količina otpada
odloženih na odlagalište Sorinj u periodu od 2003. do 2007. g. Treba istaći da
je do 2007. g. evidencija količina otpada zbrinutog na odlagalištu uključivala
i otpad iz sadašnje općine Lopar budući da je Lopar do 2007. g. bio sastavni
dio Grada Raba. Za 2007. g. količine prikazane u tablici 5 ne uključuju otpad
iz općine Lopar, premda se isti odlaže na odlagalište Sorinj.
Vozni park, način sakupljanja i posude za
prikupljanje, opisano u prethodnom dijelu teksta su uzeti u obzir kod analize
količina proizvedenog komunalnog i miješanog komunalnog otpada:
o Prosječno se 3x tjedno otpad s područja
Grada prikuplja i odvozi na odlagalište Sorinj;
o Ukupno postavljeni broj posuda omogućava da
se dnevno u Gradu prikupi oko 368,04 m3 miješanog komunalnog otpada;
o Ukupni volumen komunalnog (kućnog),
miješanog otpada (In.+kućni) iz gospodarskih, uslužnih i turističkih
djelatnosti te otpada s javnih površina u Gradu Rabu u 2007. g., prema
evidenciji iz gornje tablice iznosi 13.456,5 + 9.176 + 2.238 = 24.870,5 m3;
o Pretpostavljena minimalna gustoća
komunalnog otpada u rastresitom stanju iznosi 130 kg/m3, dok u zbijenom stanju u vozilima iznosi 400 kg/m3;
o Ukupna količina komunalnog otpada od koja
nastaje u Gradu Rabu iznosi 24.870,5 m3 x 130 kg/m3 = 3.233,2 t
Količine proizvedenog otpada variraju tijekom
godina i tijekom godine. Evidentno je ukupno godišnje povećanje proizvedenog
komunalnog otpada, dok se tijekom godine poglavito u ljetnom periodu (svibanj -
rujan) količina višestruko povećava. Navedeno je rezultat intenzivne turističke
djelatnosti na otoku. Količina komunalnog otpada od boravka turista računa se
prema statistici broja noćenja u Gradu Rabu, pri čemu je u 2007. g. ukupno
evidentirano 1.098.419 noćenja. Navedenom broju pridodaje se 50% dodatnih
noćenja od neprijavljenih turista, sezonskih radnika, nestalnih stanovnika.
Sukladno navedenom broju noćenja, a prema podatku iz Plana gospodarenja otpadom
Primorsko-goranske županije da svaki turist (po ostvarenom noćenju) proizvede 1
kg otpada, proizlazi da je u 2007. g. od turizma nastalo ukupno oko 1.647 t
komunalnog otpada. Navedenoj količini treba pridodati količinu otpada koje je
proizvelo stanovništva Grada Raba uz 100% pokrivenost stanovništva odvozom
otpada, procijenjeno oko 8.391 stanovnika u 2007. g. (rast broja stanovnika od
0,2%). Uz pretpostavku da svaki stanovnik proizvede 270 kg komunalnog otpada
godišnje (prema Planu gospodarenja otpadom u PGŽ), proizlazi da je u 2007. g.
proizvedeno približno 2.266 t komunalnog otpada od stanovništva. Ukupna
količina komunalnog otpada nastala u 2007. g. prema ovom proračunu je zbroj
količina otpada od stanovništva i turizma te iznosi minimalno oko 3.913 t
otpada. Navedena proračunata količina odnosi se na komunalni otpad.
Prema prijavljenim količinama komunalnog
otpada u Županijski katastar otpada za 2007. godinu, za područje Grada Raba,
nastalo je 10.831,75 tona miješanog komunalnog otpada (ključni broj otpada: 20
03 01), tj. otpada iz domaćinstava, trgovine, turizma, zanatstva i sličnog,
otpad iz proizvodnih pogona i institucija, uključujući otpad s javnih površina
i glomazni otpad. Navedena prijavljena količina otpada se značajno razlikuje u
odnosu na gore proračunatu količinu otpada i kada se izuzme glomazi otpad i
otpad s javnih površina. Stvarna godišnja količina komunalnog otpada u Gradu
Rabu se procjenjuje u rasponu između 3.200 t i 9.000 t. Tek po ugradnji vage na
odlagalištu Sorinj i vaganjem dopremljenog otpada, biti će poznate točne
količine koje će se producirati u Gradu Rabu.
3.2. Postojeće stanje primarne reciklaže
Pod primarnom reciklažom se podrazumijeva
izdvajanje iskoristivih tj. korisnih komponenti iz toka miješanog komunalnog
otpada (papir, staklo, plastika, metali i zeleni (biorazgradivi) otpad) na
mjestu nastanka. Cilj izdvajanja korisnih komponenti otpada je smanjenje ukupne
količine komunalnog otpada i njihovo ponovno korištenje za istu ili drugu
namjenu. Gospodarenje ostalim kategorijama otpada tzv. »posebnim kategorijama«
regulirano je Pravilnicima koji su doneseni sukladno Zakonu o otpadu. Pravilno
gospodarenje s njima dovest će u konačnici do smanjenja nastanka ukupnih
količina komunalnog otpada, a time i do smanjenja pritiska na okoliš odnosno do
reduciranja troškova za njegovo zbrinjavanje. Za provedbu navedenog potrebno je
uspostaviti sustav integralnog postupanja komunalnim otpadom koje je u
nadležnosti Grada odnosno općine.
Na području Grada Raba je djelomično
uspostavljen sustav integralnog postupanja s komunalnim otpadom odnosno,
primjenjuje se sustav primarne reciklaže s izdavajanjem reciklabilnih
iskoristivih komponenti iz komunalnog otpada osim biorazgradivog otpada
(biootpada). Tvrtka Vrelo d.o.o. je započela 2002. g. u Gradu Rabu s primarnom
reciklažom odnosno odvojenim prikupljanjem korisnih vrsta otpada. Odvojeno se
sakupljaju sljedeće vrste komunalnog otpada: papir, karton, staklo, PET, ALU
doze, metalni otpad i PVC folija. Također se odvojeno prikupljaju posebne
kategorije otpada od strane komunalnog društva Vrelo d.o.o. i to: otpadne gume,
akumulatori, baterije i otpadno jestivo ulje.
Primarna reciklaža odnosno odvojeno prikupljanje
korisnih otpadnih tvari uobičajeno se provodi putem mreže eko otoka i
reciklažnih dvorišta. Reciklažnih dvorišta u Gradu Rabu, kao niti na cijelom
otoku nema. Prostornim planom Primorsko-goranske županije, te Prostornim planom
uređenja Grada Raba kao i Planom gospodarenja otpadom u Primorsko-goranskoj
županiji je predviđeno jedno reciklažno dvorište na lokaciji odlagališta
Sorinj, u okviru uspostave novog sustava gospodarenja otpadom u
Primorsko-goranskoj županiji. U Gradu Rabu su postav
ljeni eko otoci i sabirna
mjesta za odvojeno sakupljanje korisnih komponenti iz komunalnog otpada iz
kućanstava.
U svakom naselju u Gradu Rabu postavljeni su
plastični spremnici za prikupljanje reciklabilnih korisnih komponenti otpada i
to za papir, PET, staklo, ALU doze. Spremnici za sakupljanje navedenih vrsta
otpada su volumena 2.000 l, 750 l i 240 l. Spremnici volumena 2.000 l za
odvojeno prikupljanje ambalažnog otpada: PET, staklo i ALU doze, su postavljeni
u autokampovima na otoku Rabu, dok su ostali manji spremnici postavljeni u
naseljima. U tablici 6 je prikaz vrste i broja postavljenih spremnika u Gradu
Rabu, a u tablici 7 su navedene lokacije eko otoka. Eko otoci su uglavnom
locirani na mjestima gdje su postavljeni i spremnici za komunalni otpad.
Pored navedenih eko otoka, po naseljima su i
pojedinačna sabirališna mjesta odnosno pojedinačno postavljeni spremnici za
prikupljanje reciklabilnih vrsta otpada i to:
. Palit: PET - 9 spremnika, papir - 3
spremnika, ALU - 2 spremnika i staklo - 1 spremnik
. Kampor: PET - 8 spremnika, papir - 1
spremnik, staklo - 1 spremnik
. Supetarska Draga: PET - 2 spremnika
. Rab: PET - 3 spremnika, papir - 1 spremnik
. Banjol: PET - 8 spremnika, papir - 3
spremnika, staklo - 4 spremnika
Eko otoci i sabirna mjesta u Gradu Rabu se
ljeti prazne jednom tjedno, a po potrebi i više, a uglavnom su vezana za
autokampove i turističke objekte (hoteli, apartmanska naselja).
Ambalažni otpad (PET, staklo, ALU, PVC
folija) iz trgovina (Mali Palit d.o.o. i Merkur d.d.) se sakuplja u »jumbo«
vreće, važe i svakodnevno odvozi. Također se sakuplja i kartonska ambalaža iz
trgovina i svakodnevno odvozi na zbrinjavanje. Ambalažni otpad (PET, ALU,
karton) koji se odvojeno sakuplja po trgovinama odvozi se u skladište
komunalnog društva Vrelo d.o.o. gdje se balira, privremeno skladišti i prevozi
do oporabitelja. Otpadno staklo koje se sakuplja u trgovinama i eko otocima
odvozi se na odlagalište Sorinj gdje se privremeno skladišti na betoniranom
platou, odakle se prevozi na oporabu. Prikupljeni metalni otpad se također
dovozi do odlagališta Sorinj, gdje se balira i predaje oporabitelju. U tablici
8 je prikaz količina selektivno sakupljenog otpada u Gradu Rabu od početka
uvođenja primarne reciklaže odnosno za period od 2003. do 2007. g. s napomenom
da podaci od 2003. - 2006. g. uključuju i područje sadašnje općine Lopar.
Ukupna količina selektivno izdvojenog otpada
prikupljena u 2007. g. u Gradu Rabu iznosi ukupno 692,7 t. Iz tablice je
vidljiv značajan porast količina selektivno prikupljenog reciklabilnog otpada
vezano za PET, staklo i ALU doze. Iz navedenog se može zaključiti da se radi o
ambalažnom otpadu za koji se primjenjuje sustav naplate povratne naknade prema
Pravilniku o ambalaži i ambalažnom otpadu (»Narodne novine« broj 97/05 i
115/05). Porast količina izdvojenog ostalog reciklabilnog otpada (metali,
karton i papir) je također vidljiv, ali ne u tolikoj mjeri koliko i ambalaža s
povratnom naknadom (PET, staklo, ALU).
Iz tablice 8 je također vidljivo da je
prikupljena značajna količina kartona, što je vezano za gospodarske i uslužne
djelatnosti (trgovine, zanatske radnje, hoteli i dr.), a ne u tolikoj mjeri za
kućanstva. Realno gledajući, za očekivati je da stanovništvo u kućanstvima
izdvaja značajno manju količinu kartona u odnosu na gospodarstvo.
Glomazni otpad se također odvojeno prikuplja
i odvozi do odlagališta Sorinj gdje se isti zbrinjava. Od 01.01.2007. g.
glomazni otpad se sakuplja na poziv stranke bez naplate, a prethodno se
prikupljao organizirano dva puta godišnje (jesen/proljeće).
Osim navedenog otpada u Gradu Rabu se
odvojeno sakupljaju i posebne kategorije otpada (otpadne gume, akumulatori i
otpadno jestivo ulje), a godišnje prikupljene količine su prikazane u tablici
9. Količine otpada u tablici 9 za period od 2003.-2006. uključuju i općinu
Lopar, dok za 2007. g. iste nisu obuhvaćene.
Sekundarne sirovine koje se odvojeno prikupe
preuzimaju ovlaštene tvrtke i to:
- PAN tvornica papira Zagreb d.o.o. - papir i
karton
- Metis d.d. - metal
- BBS d.o.o. i Brković d.o.o. - PET
- Vetropac Straža tvornica stakla d.d. -
staklo
- C.I.O.S. d.o.o. - ALU ambalaža
- RAMA d.o.o. - otpadno jestivo ulje
Prema prijavljenim količinama otpada u
Županijski katastar otpada za 2007. godinu, za područje Grada Raba, prijavljene
količine otpada su prikazane u tablici 10.
Prema podacima iz KEO u tablici 9, primarnom
reciklažom u Gradu Rabu je u 2007. g. izdvojeno ukupno 692,7 t PET, PVC,
stakla, ALU, papira, kartona i metala.
3.3. Procjene količina komunalnog otpada za
period 2008.-2016. g.
Komunalni otpad
Procjena količina komunalnog otpada koji će
se proizvesti za naredni period od osam godina (2008. - 2016. g.) bazira se na
podacima iz Plana gospodarenja otpadom Primorsko-goranske županije. Pri tome,
procjenjene količine komunalnog otpada predstavljaju zbroj količina otpada koji
proizvede stanovništvo i otpada koji nastaje od turističke djelatnosti.
Prema Planu gospodarenja otpadom
Primorsko-goranske županije polazi se od sljedećih pretpostavki:
. svaki stanovnik proizvede 270 kg komunalnog
otpada godišnje
. svaki turist po ostvarenom noćenju
proizvede 1 kg otpada.
Procjena dugoročnih bilanci komunalnog otpada
temelje se na sljedećim pretpostavkama:
. u 2009. g. količina generiranog otpada po
stanovniku porasti na 275 kg godišnje
. broj stanovnika će rasti po stopi od 0,2%
. pokrivenost stanovništva skupljanjem otpada
iznositi će 100%
. porast količina otpada od turizma za 50% od
neprijavljenih turista, nestalnih stanovnika, sezonskih radnika
. porast količina otpada od turizma po stopi
od 2,25% za period 2005. - 2010. g., 2,00% za period 2011. - 2015. g., 1,50% za
period 2016. - 2020. g.
Procjena količina otpada za naredni period od
8 godina je temeljen na podacima iz 2007. g. U tablici 11 je prikaz procjene
količina komunalnog otpada za područje Grada Raba za period od 2008. - 2016.
g., a na grafičkom prikazu trend rasta količina ukupnog komunalnog otpada za
navedeni period.
Navedene procjenjene godišnje količine
komunalnog otpada uključuju i otpad koji bi se izdvojio primarnom reciklažom
(PET, staklo, papir, metali).
Komunalni otpad uz prethodno izdvajanje
korisnih vrsta otpada primarnom reciklažom će se zbrinjavati na odlagalištu
Sorinj sve do njegovog zatvaranja i sanacije (predviđeno do 2011. g.).
Prostornim planom uređenja Grada Raba te Planom gospodarenja otpadom
Primorsko-goranske županije je na predmetnoj lokaciji predviđena izgradnja
pretovarne stanice, u okviru koje će se komunalni otpad iz iste upućivati na
konačno zbrinjavanje prema županijskom centru za gospodarenje otpadom CZGO
Marišćina. Treba naglasiti da će se u okviru odlagališnog prostora Sorinj te
kasnije pretovarne stanice dopremati i komunalni otpad novoosnovane općine
Lopar.
Primarna reciklaža
Cilj uspostave integralnog sustava
gospodarenja otpadom kako na razini Primorsko-goranske županije tako i na
razini Grada Raba je pored ostalih ciljeva i izbjegavanje nastajanja i
smanjenje količina otpada na izvoru uz materijalnu i energetsku oporabu otpada.
Navedeno konkretno znači da je potrebno provoditi u što većoj mjeri izdvajanje
korisnih komponenti iz komunalnog otpada na mjestu nastanka, te isti po potrebi
obrađivati i korisititi u istu ili drugu namjenu. Pri tome, razvoj i provedba
sustava primarne reciklaže je od esencijalnog značaja.
Prema Strategiji gospodarenja otpadom
Republike Hrvatske procjena udjela primarne reciklaže u RH iznosi 6% za 2006.
g.; 8% za 2010. g. te 12% za 2015. g. Prema Planu gospodarenja otpadom
Primorsko-goranske županije za period 2007.-2015. g., očekivana godišnja stopa
porasta primarne reciklaže iznosi 0,8%.
Kod procjene količina izdvojenog otpada
primarnom reciklažom putem eko otoka i sabirnih mjesta s posudama, koriste se
podaci o količinama selektivno prikupljenog otpada iz 2005. g. Naime, kako je
od listopada 2005. g. na snazi primjena povratne naknade za amabalažu (PET,
staklo, Al), evidentirane količine u 2006. i 2007. g. u Gradu Rabu su značajne
i u najvećoj mjeri se odnose na ambalažni otpad u sustavu naplate povratne
naknade, dok kartonska ambalaža potječe uglavnom iz gospodarstva (trgovine i
dr.).
Procjena količina primarne reciklaže putem
eko otoka i sabirnih mjesta s pojedinačnim posudama za period 2008. - 2016. g.
se odnosi na PET, papir, staklo i metale, a bazirana je na sljedećim
pretpostavkama:
. 2005. g. je primarnom reciklažom izdvojeno
ukupno 280 t stakla, papira, PET-a i metala u Gradu Rabu uključujući i sadašnju
općinu Lopar, a tada sastavni dio Grada Raba,
. godišnja stopa rasta primarne reciklaže
iznosi za period 2005.-2009. g. 0,4%, a od 2010. g. 0,8% sukladno Planu
gospodarenja otpadom u Primorsko-goranskoj županiji.
U tablici 12 je procjena količina primarne
reciklaže i daje se cjelovito za cjelokupni otok Rab, bazirano na podacima o
količinama izdvojenog otpada primarnom reciklažom u 2005. g. Na grafičkom
prikazu je trend rasta količina otpada izdvojenog primarnom reciklažom za
navedeni period.
Za pretpostaviti je da udio Općine Lopar u primarnoj
reciklaži ne iznosi više od 15% u odnosu na gore ukupno proračunate količine, a
preostali udio odnosi se na Grad Rab.
Za promatrano razdoblje primjene ovog Plana
gospodarenja otpadom, na otoku Rabu udio primarne reciklaže bi se trebao
povećati u odnosu na postojeće stanje za gotovo 3 puta.
Uzimajući u obzir ukupno procjenjenu količinu
komunalnog otpada i procjenjenu količinu otpada za reciklažu, evidentno je da
će se količina komunalnog otpada predviđena za odlaganje umanjiti za količinu
otpada koji će se izdvojiti primarnom reciklažom.
4.0. KONCEPT GOSPODARENJA OTPADOM GRADA RABA
Postavke cjelovitog sustava gospodarenja
otpadom polaze od načela potpunog nadzora otpada od mjesta nastanaka pa do
mjesta konačne obrade i zbrinjavanja. Između ove početne i krajnje točke
postoji cijeli niz mjera koje su u postupku provođenja hijerarhijski podre
đena jedna drugoj. Sukladno
novo donesenoj zakonskoj regulativi, cjeloviti sustavi gospodarenja otpadom
definiraju zbirne radnje u okviru tehničkih i organizacijskih normi koje
sukladno tehničkim i ekonomskim polazištima uključuju sljedeće hijerarhijske
postavke:
a) Izbjegavanje nastanka otpada
b) Smanjenje količina i vrsta otpada
c) Ponovna upotreba otpada za istu namjenu uz
obradu
d) Ponovna upotreba bez obrade
e) Recikliranje otpada, iskorištavanje uz
obradu
f) Obrada otpada
g) Odlaganje otpada
Navedene postavke čine IVO koncept
(Izbjegavanje- Vrednovanje-Odlaganje) koji je opće prihvaćena univerzalna
koncepcija za postupanje sa svim vrstama otpada, a određena je Strategijom
gospodarenja otpadom Republike Hrvatske. Koncept IVO obuhvaća:
Gospodarenje otpadom Grada Raba odnosi se
isključivo na gospodarenje komunalnim otpadom sukladno Zakonu o otpadu. S
obzirom na doneseni Plan gospodarenja otpadom Primorsko - goranske županije,
Grad Rab je dužan uskladiti svoje aktivnosti prema navedenom Planu. Županijskim
planom je određena uspostava novog sustava gospodarenja komunalnim i neopasnim
proizvodnim otpadom na području županije i zadovoljava hijerarhijske principe
IVO koncepta sukladno Strategiji gospodarenja otpadom Republike Hrvatske. Novi
sustav gospodarenja otpadom županije te time i Grada Raba obuhvaća:
. izgradnju središnje građevine za
skladištenje, obradu i odlaganje komunalnog i neopasnog proizvodnog otpada
(CZGO Marišćina)
. izgradnju pretovarnih stanica
. izgradnju mreža reciklažnih dvorišta i
organiziranje eko otoka
. uspostavu sustava za odvojeno skupljanje,
sortiranje, predobradu i obradu otpada:
â unapređenje postojećeg načina odvojenog
skupljanja otpada
â organiziranje prijevoza odvojeno
sakupljenog otpada (sustav prijevoza otpada)
Uspostavom novog sustava gospodarenja otpadom
postojeća odlagališta u županiji moraju se sanirati i zatvoriti.
Za otok Rab je predviđena sanacija i nastavak
rada odlagališta Sorinj do uspostave novog sustava gospodarenja otpadom,
odnosno do izgradnje i puštanja u rad županijskog centra CZGO Marišćina, a
najkasnije do 2011. godine. Novi županijski sustav gospodarenja otpadom za otok
Rab predviđa pretovarnu stanicu (iako ista nije predviđena Prostornim planom
Primorsko-goranske županije, ali je predviđena Prostornim planom uređenja Grada
Raba) s reciklažnim dvorištem na području odlagališta Sorinj, te će se njegovom
uspostavom odlagalište »Sorinj« sanirati i zavoriti. U okviru pretovarne
stanice »Rab« komunalni otpad će se zaprimati, zbijati i privremeno skladištiti
u velike kontejnere te otpremati u CZGO Marišćina.
Otpremanje otpada iz pretovarne stanice do
CZGO Marišćina je moguće specijalnim vozilima i brodom. Osnovni koncept
cjelovitog sustava gospodarenja komu
nalnim otpadom Grada Raba
unutar županijskog sustava obuhvaća sljedeće elemente: izbjegavanje i
smanjivanje količina otpada, odvojeno skupljanje otpada (primarna reciklaža),
skupljanje i prijevoz otpada, skladištenje otpada, obrada otpada i odlaganje
otpada. Navedeni planirani sustav cjelovitog gospodarenja otpadom Grada Raba u
okviru uspostave županijskog sustava prikazan je niže na shemi.
5.0. MJERE ODVOJENOG SKUPLJANJA KOMUNALNOG
OTPADA
Cilj sustava gospodarenja otpadom je smanjiti
u što većoj mjeri količinu komunalnog otpada, a čiji ostatni dio će se
otpremati u CZGO na obradu i zbrinjavanje. Smanjivanje količine komunalnog
otpada koje će se u konačnici odložiti na odlagalište provodi se izdvajanjem na
mjestu nastanka korisnih komponenti iz komunalnog otpada (papir, staklo,
plastika, metali i dr.) kao i štetnih (opasnih) tvari komunalnog otpada
uspostavom i primjenom sustava primarne reciklaže. Odlukom o komunalnom redu u
Gradu Rabu propisane su odredbe o sakupljanju, odvozu i postupanju sa
sakupljenim komunalnim otpadom, prema kojem se u članku 89 navodi da se otpad
razvrstava ovisno o svojstvima i mjestu nastanka sukladno Zakonu o otpadu.
Uspostavom i primjenom primarne reciklaže
udovoljava se principima suvremenog gospodarenja otpadom. Prema Zakonu o otpadu
određuje se odvojeno skupljanje i skladištenje otpadnih tvari čija se vrijedna
svojstva mogu iskoristiti bilo recikliranjem bilo oporabom. Odvojenim
prikupljanjem i recikliranjem/oporabom otpada postiže se sljedeće:
. izbjegavanje odlaganja otpada na
odlagalište
. koriste sirovine za dobivanje novih
proizvoda
. smanjuje onečišćenje okoliša
. financijska ušteda
Podzakonskim aktima odnosno pravilnicima
reguliran je način postupanja s posebnim kategorijama otpada i to:
. ambalažom i ambalažnim otpadom
. otpadnim gumama
. otpadnim električnim i elektroničkim
uređajima i opremom
. vozilima kojima je istekao rok trajanja
. otpadnim baterijama i akumulatorima koji
sadrže određene opasne tvari
. infektivnim otpadom iz zdravstvenih
ustanova
. otpadnim uljima
. građevinskim otpadom
Razvrstavanje i odvojeno skupljanje otpada na
mjestu nastanka (kod proizvođača otpada) je preduvjet za efikasnu primjenu
mjera gospodarenja otpadom tj. postupaka kojima se otpadu daje nova vrijednost
(ponovna uporaba, recikliranje i oporaba u energetske svrhe). Provođenjem
primarne reciklaže smanjuje se količina ostatnog (komunalnog) otpada koji se
zbrinjava na odlagalištu. Osim u domaćinstvima, primarna reciklaža mora biti
odgovarajuće organizirana i u privredi, ustanovama i uslužnim djelatnostima kako
bi se efikasno provodilo izdvajanje poglavito sekundarnih sirovina (papir,
karton, staklo, plastika i dr.), omogućila ušteda energije i kapaciteta
transporta i obrade, te posljedično smanjenje opasnosti za površinske i
podzemne vode te okoliš općenito.
Razvoj i primjena primarne reciklaže dakle
obuhvaća izdvajanje otpadnih tvari na mjestu nastanka i odlaganje na za tu
namjenu predviđenim mjestima. Primarna reciklaža se provodi putem mreže eko
otoka i reciklažnih dvorišta u okviru kojih se izdvojene otpadne tvari mogu
zasebno odložiti. Mjesta nastanka komunalnog otpada su domaćinstva te javne i
uslužne djelatnosti uključujući i turističku djelatnost. U tom smislu primarna
reciklaža zauzima značajno mjesti u IVO konceptu, budući da se primarnom
reciklažom osim korisnih tvari komunalnog otpada izdvajaju i neke štetne tvari
u svrhu smanjenja štetnog potencijala ostatnog dijela komunalnog otpada koji u
konačnici podliježe postupku obrade i odlaganja. Uspješnost odvojenog
prikupljanja otpada polazi od poštivanja pravila koja važe za određene vrste i
kategorije otpada. Stoga, iskoristive odnosno korisne frakcije komunalnog
otpada su papir i karton, plastika, staklo, metali, tekstil, te zeleni
(biorazgradivi) otpad. Uz navedene korisne frakcije komunalnog otpada pojavljuju
se i štetne (opasne) frakcije kao što su baterije, lijekovi, boje i lakovi,
ulja, žarulje, akumulatori itd., za koje je potrebno također primjeniti sustav
odvojenog skupljanja i odlaganja na za to predviđena mjesta.
5.1. Postojeće mjere odvojenog skupljanja
komunalnog otpada
Odlukom o komunanom redu u Gradu Rabu
(»Službene novine PGŽ« broj 33/03 i 12/07) su propisane odredbe o sakupljanju,
odvozu i postupanju sa sakupljenim komunalnim otpadom. U Gradu Rabu su
uspostavljeni eko otoci i sabirna mjesta po naseljima, u okviru kojih se putem
spremnika odvojeno prikuplja plastika (PET), staklo, papir i aluminijski otpad.
Za pojedinu vrstu izdvojenog otpada je predviđen spremnik različite boje i to:
- plavi spremnik za otpadni papir
- žuti spremnik za PET ambalažu
- zeleni spremnik za staklo
- bijeli spremnik za aluminijsku ambalažu
Također se u gospodarstvu, ustanovama i
uslužnim djelatnostima (trgovine) selektivno prikuplja karton, PET, staklena i
aluminijska ambalaža. Selektivno se prikuplja metalni otpad kao i glomazni
otpad, te posebne kategorije otpada (otpadna jestiva ulja, akumulatori i
autogume). Pojedine izdvojene vrste otpadnih tvari koje sakuplja komunalno
društvo Vrelo d.o.o. Rab se predaje ovlaštenim sakupljačima i oporabiteljima
otpadnih tvari.
Postupanje s otpadom u Gradu Rabu provodi
Vrelo d.o.o. Rab koje prikuplja, odvozi i zbrinjava komunalni otpad na
odlagalištu Sorinj, upravlja s odlagalištem te prikuplja selektivno izdvojeni
korisni otpad, glomazni otpad i štetne/opasne tvari (posebne kategorije
otpada).
Prikupljanje komunalnog otpada koji se
konačno zbrinjava na odlagalištu Sorinj, provodi se po principu jedne posude u
koju se odlaže miješani komunalni otpad.
5.2. Dodatne mjere odvojenog skupljanja
komunalnog otpada
Pored postojećih mjera odvojenog sakupljanja
komunalnog otpada u Gradu Rabu potrebno je predvidjeti i provoditi dodatne
mjere za poboljšanje sustava gospodarenja otpadom. Navedeno se odnosi na
promicanje izdvajanja korisih (i štetnih) tvari iz komunalnog otpada na mjestu
nastanka (u domaćinstvima, gospodarskim, uslužnim i drugim subjektima) kroz
poboljšani sustav eko otoka i pojedinačnih sabirnih mjesta kao i uspostavu
reciklažnog dvorišta. Dodatne mjere obuhvaćaju:
. Primjeniti mjere za izbjegavanje i
smanjivanje otpada na mjestu njegova nastanka promicanjem korištenja proizvoda
sa što manje ambalaže, korištenja proizvoda koji se mogu reciklirati i oporabiti,
promicati korištenje povratne ambalaže umjesto nepovratne, smanjiti korištenje
plastičnih vrećica i slične ambalaže, stimulirati kupovinu ekoloških proizvoda;
. Koristiti medije i obrazovne institucije za
edukaciju proizvođača i potrošača o mogućim načinima izbjegavanja nastanka
otpada i/ili njegovog mogućeg smanjenja;
. Poboljšati sustav eko otoka i sabirnih
mjesta za odvojeno sakupljanje korisnih frakcija komunalnog otpada povećanjem
broja novih eko otoka i/ili sabirnih mjesta sa spremnicima za izdvojeno
sakupljanje otpada u naseljima koja su nedovoljno pokrivena primarnom
reciklažom;
. Postojeće i nove eko otoke i sabirna mjesta
upotpuniti spremnicima za izdvajanje drugih vrsta plastičnog (ambalažnog)
otpada (osim PET) i problematičnih otpadnih tvari (npr. baterije);
. Gdje je moguće, na sabirnim mjestima za
sakupljanje komunalnog otpada postaviti i posude za odvojeno prikupljanje
iskoristivih otpadnih tvari;
. Osigurati pravovremeno pražnjenje posuda za
izdvojeno prikupljanje iskoristivih i štetnih otpadnih tvari;
. Poticati uvođenje izdvajanja i
kompostiranja biootpada u okućnicama gdje uvjeti njegove primjene to omogućuju
(dvorišta i vrtovi);
. U okviru uspostave cjelovitog sustava
gospodarenja otpadom u Primorsko-goranskoj županiji, uvesti sustav dvije posude
za posebno izdvajanje zelenog i lako biorazgradivog otpada od ostalog
komunalnog otpada;
. Uspostaviti reciklažno dvorište na lokaciji
odlagališnog prostora Sorinj za odlaganje iskoristivih i štetnih tvari iz
komunalnog otpada cjelokupnog otoka Raba;
. Reciklažno dvorište urediti sukladno
zahtjevima propisa za gradnju reciklažnih dvorišta, Glavnom projektu i
građevinskoj dozvoli;
. Reciklažno dvorište izgraditi i opremiti
kontejnerima i spremnicima odgovarajućeg volumena za odlaganje korisnih
otpadnih tvari (papir, karton, PET, staklo (bijelo, smeđe i zeleno), Al
ambalaža, metalni otpad (željezo, bakar, aluminij i olovo));
. Unutar reciklažnog dvorišta osigurati
prostor (nepropusni plato s nadstrešnicom sa kontejnerima i spremnicima
odgovarajućeg volumena za odlaganje štetnih tvari (autogume, akumulatori,
baterije, otpadna ulja, otpadne boje i lakovi);
. Unutar reciklažnog dvorišta osigurati
prostor za odlaganje glomaznog otpada;
. Osigurati nadzor rada reciklažnog dvorišta
te rad povjeriti kvalificiranom i obučenom osoblju;
. Radno vrijeme reciklažnog dvorišta treba
prilagoditi načinu života i potrebama gravitirajućeg stanovništva na način da
je reciklažno dvorište otvoreno sve dane u tjednu osim nedjelje;
Odvojeno prikupljeni komunalni otpad u eko
otocima i pojedinačnim sabirnim mjesima te reciklažnom dvorištu, treba uputiti
na daljnju oporabu isključivo putem ovlaštenih sakupljača i obrađivača kako bi
se tijekom reciklaže i oporabe jamčili visoki standardi zaštite okoliša.
Uspostavljanjem novog županijskog sustava
gospodarenja otpadom, Grad Rab treba nastaviti s već započetim mjerama
odvojenog sakupljanja komunalnog otpada uz primjenu gore navedenih dodatnih
mjera, budući da je princip uspostave mreže eko otoka i reciklažnih dvorišta
jedna od glavnih odrednica županijskog koncepta. Uz eventualna poboljšanja
tijekom primjene navedenih mjera na razini Grada Raba, u cijelosti će se
primjenjivati koncept IVO koji je i na državnoj razini usvojen kao optimalan
sustav za smanjivanje količina otpada koji se trajno odlaže na odlagalište.
5.3. Odlaganje komunalnog otpada
Uz provođenje mjera odvojenog sakupljanja
otpadnih tvari iz komunalnog otpada, komunalni otpad nakon primarne reciklaže
se odlaže na odlagalište Sorinj, koje će tehnički biti opremljeno sukladno
provedenim mjerama zaštite. Otpad se prije konačnog zbrinjavanja neće
obrađivati, već će se tehnologijom sanitarnog odlaganja odložiti na uređeno
odlagalište Sorinj. Odlaganje na ovom odlagalištu provoditi će se do otvaranja
županijske centralne zone za gospodarenje otpadom na lokaciji Marišćina odnosno
najkasnije do 2011. godine.
Prijedlog uspostave cjelovitog sustava
gospodarenja otpadom, koji obuhvaća prostor svih gradova i općina u
Primorsko-goranskoj županiji, temelji se na osnovnim načelima koja su uvjet za
efikasnu primjenu sustava:
. prihvatljivost za okoliš,
. ekonomska opravdanost i
. socijalna podnošljivost.
Sustav objedinjava uporabu širokog niza
različitih mjera i metoda, od izbjegavanja i smanjenja količina otpada, odvojenog
skupljanja otpada, ponovne uporabe i reciklaže otpada, prijevoza i skladištenja
otpada, obrade i odlaganja otpada. Svaka mjera i metoda ima specifičnu ulogu u
planiranom sustavu gospodarenja
otpadom. Osnovni koncept cjelovitog sustava gospodarenja otpadom Primorsko-
goranske županije čine redom sljedeći elementi:
. Izbjegavanje i smanjivanje količina otpada
. Odvojeno skupljanje otpada (primarna
reciklaža)
. Skupljanje i prijevoz otpada
. Skladištenje otpada
. Obrada otpada
. Odlaganje otpada
Općenito su županijski/regionalni centri
zamišljeni kao lokacije na kojima je omogućeno:
. prihvat sortiranog i nesortiranog otpada
. obrada otpada (mehaničko-biološka obrada,
kompostana)
. sabirno mjesto za opasni otpad
. odlaganje komunalnog i neopasnog otpada
Kako će se u sklopu sanacijskog perioda,
odlagališni prostor Sorinj moći eksploatirati do 2011. g., za očekivati je kako
će se do tada izgraditi centralna županijska zona za gospodarenje otpadom na
lokaciji Marišćina, gdje će se moći prihvaćati i odlagati prethodno obrađeni
komunalni i proizvodni neopasni otpad. Na taj način će se postići potpuno i
konačno usklađivanje postupaka glede postupanja s otpadom i njegovog konačnog
zbrinjavanja i važeće zakonske regulative.
5.4. Edukacija stanovništva
Uspjeh i realizacija svih zadanih ciljeva
vezano za sprječavanje nastanka, smanjenje količina i odvojeno skupljanje
komunalnog otpada značajno ovisi o informiranju i obrazovanju svih sudionika u
procesu proizvodnje i gospodarenja komunalnim otpadom. Iz tog razloga nužno je
razraditi sustav edukacije stanovništva u postupku odvojenog prikupljanja
komunalnog otpada i njeno kontinuirano provođenje i poboljšanje. Sustavno
informiranje javnosti o aktivnostima vezano za način primjene i važnost
provedbe primarne reciklaže potrebo je obavljati putem medija (pisanih, audio i
video). Potrebno je provoditi mjere kojima će se motivirati i educirati
stanovništvo za izbjegavanje nastanka otpada koje u konačnici završi na
odlagalištu, odnosno poticati izdvajanje u što većoj mjeri svih korisnih
komponenti komunalnog otpada kao i onih otpadnih tvari koje imaju štetno
djelovanje na okoliš i zdravlje stanovništva. Navedena mjera treba imati
dugoročni karakter kako bi efekti njegove primjene bili što je moguće veći.
U Gradu Rabu se provodi edukacija
stanovništva vezana za selektivno prikupljanje otpada povremenim informiranjem
putem tiska i radija, kao i informativnim obavijestima dostavom na kućnu
adresu. Informiranje javnosti za potrebu provedbe primarne reciklaže organizira
komunalna tvrtka Vrelo d.o.o. Također se zadnjih nekoliko godina u školama
provodila edukativna akcija s udrugom PUT o selektivnom prikupljanju otpada.
Potrebno je nastaviti s edukacijom stanovništva na što većem izdvajanju
korisnih komponenti iz komunalnog otpada u odnosu na sadašnje stanje.
Provođenjem stalne i poboljšane edukacije
stanovništva razvija se svijest svakog pojedinaca o potrebi provedbe smanjenja
količine komunalnog otpada izdvajanjem korisnih, a i štetnih komponenti iz
komunalnog otpada na njenom izvoru. Županijskim planom gospodarenja otpadom i
Programom zaštite okoliša u Primorsko-goranskoj županiji predviđena je izrada
cjelovitog Programa ekološke edukacije u okviru kojeg će se obraditi i područje
gospodarenja otpadom. Potrebno je nastaviti s edukacijskim akcijama školske
djece organiziranjem radionica i predavanja. Predavanja je također uputno
organizirati i za odrasle. Edukacija treba biti usmjerena na koristi koje se
postižu provedbom primarne reciklaže odnosno izdvajanja otpadnih tvari na
mjestu nastanka komunalnog otpada. Dodatne mjere poboljšanja primjene primarne
reciklaže obuhvaćaju sljedeće:
. sustavnu i stalnu edukaciju javnosti (od
predškolske i školske dobi do odraslog stanovništva), stručnjaka i upravnih
struktura Grada na realizaciji cjelovitog sustava gospodarenja otpadom
predviđenoj na razini županije
. poticati aktivnu suradnju s ekološkim
udrugama i svim zainteresiranim pravnim i fizičkim osobama na primjeni mjera za
smanjenje komunalnog otpada
. osnovne informacije o mogućnostima
izbjegavanja i smanjenja komunalnog otpada davati u svim sredstvima javnog
komuniciranja (radio, TV, novine), na panoima, vozilima, u reciklažnim
dvorištima, eko otocima i dr.
. izraditi web stranicu od strane Grada i
komunalnog društva s uputama, mjerama, aktivnostima i savjetima za izbjegavanje
nastanka i smanjenje komunalnog otpad
. uvesti »otvoreni telefon« za komunikaciju s
građanima
. izraditi edukacijski i promidžbeni materijal
s naputcima, porukama i sloganima za izbjegavanje i smanjenje komunalnog otpada
i poticanje korištenja eko otoka i reciklažnog dvorišta
Za ocjenu uspješnosti primjene sustava
primarne reciklaže potrebno je putem dostupnih javnih medija izvješćivati stanovništvo
o količinama pojedinih izdvojenih tvari, predviđenim planovima poboljšanja te
provoditi ankete o primjeni sustava primarne reciklaže i ispitivanja javnog
mišljenja.
6.0. MJERE ZA UPRAVLJANJE I NADZOR
ODLAGALIŠTA ZA KOMUNALNI OTPAD
Odlagalište Sorinj predstavlja službeno
odlagalište komunalnog otpada za zbrinjavanje komunalnog otpada otoka Raba.
Odlagalište nije uređeno i nema izveden temeljni brtveni sloj, odvodnju
procjednih i oborinskih voda. Odlagalište ima izvedene bunare za pasivno otplinjavanje.
S obzirom na predviđeni konačni period odlaganja komunalnog otpada na
odlagalištu Sorinj (do 2011. g), za navedeni period odlaganja potrebno je
odlagalište urediti odnosno sanirati sukladno zahtjevima propisa za odlagališta
neopasnog otpada za nastavak odlaganja komunalnog otpada i otpada sličnog
komunalnom. Po uspostavi županijskog CZGO Marišćina, predviđa se prestanak
odlaganja komunalnog otpada na odlagalište Sorinj, njegovo zatvaranje i konačna
sanacija odlagališnog prostora.
Poglavarstvo Grada Raba upravlja sanacijom
odlagališta komunalnog otpada Sorinj. Izrađen je Glavni projekt sanacije
odlagališta uključujući radnu zonu (ulazna zona s vagom, perilište kotača,
reciklažno dvorište, transfer stanicu). Svi radovi na sanaciji i odlaganju
otpada do konačnog zatvaranja odlagališta moraju se provoditi u skladu s
projektnom dokumentacijom i dobivenim dozvolama.
Uređenje i sanaciju odlagališta kao i gradnju
potrebnih objekata i infrastrukture potrebno je provoditi uz primjenu potrebnih
mjera koje su propisane regulativom vezanom za gradnju objekata. Tijekom
uređenja i sanacije odlagališta potrebno je poduzimati mjere zaštite na radu
sukladno propisima.
Odlagalište je potrebno kontinuirano
nadzirati i provoditi kontrolu ulaska preko čuvarske službe, kako bi se
spriječio ulazak neovlaštenih osoba i kontrolirao ulaz i sastav otpada koji se
odlaže na odlagalište. Ograđivanjem odlagališta onemogućen je ulazak
neovlaštenih osoba.
Tijekom rada odlagališta potrebno je
kontinuirano provoditi sanitarnu kontrolu provedbom mjera dezinfekcije,
dezinsekcije i deratizacije (4 puta godišnje) od strane ovlaštene organizacije.
Svakodnevnim kompaktiranjem odloženog otpada
i prekrivanjem inertnim materijalom, odgovarajućim otplinjavanjem odlagališnog
plina (predviđeno pasivno otplinjavanje putem plinskih bunara i ispusta preko
biofiltera) eliminira se pojava površinskih i dubinskih požara. Kompaktiranje
odloženog otpada i prekrivanje inertnim materijalom potrebno je provoditi
svakodnevno, sve do zatvaranja i konačne sanacije odlagališta Sorinj. Kontrolom
otpada koji dolazi na odlagalište omogućava se odlaganje jedino komunalnog
otpada. Na taj način se sprječava odlaganje drugih vrsta otpada osim
komunalnog. Raspolaganjem dovoljne količine vode (cisterna i hidrantska mreža),
te protupožarnim aparatima u dovoljnom broju i osposobljavanjem djelatnika za
zaštitu od požara provode se dodatne mjere zaštite od požara.
Uređenje i sanaciju odlagališta Sorinj
provesti uz sljedeće mjere zaštite:
. postojeći dio odlagališta sanirati izvedbom
prekrivnog sloja odnosno temeljnog brtvenog sloja koji mora zadovoljiti
koeficijent propusnosti min. 10-9
m/s (mineralna barijera od gline, GCL, HDPE folija), na koji se stavlja
drenažni sloj za procjedne vode. Na izvedeni temeljni brtveni sloj na zbijenom
postojećem otpadu nastaviti s odlaganjem komunalnog otpada sve do njegovog
zatvaranja,
. procjedne vode s uređenog odlagališta s
nastavkom odlaganja odvoditi u vodonepropusni bazen za procjedne vode iz koje
će se otpadna voda crpkom vraćati u odlagalište,
. na uređeni dio odladališta s nastavkom
odlaganja otpada izvesti sustav pasivne odvodnje odlagališnog plina izvedbom
plinskih bubara s ugrađenim biofiltrima za pročišćavanje plina prije ispusta u
atmosferu,
. oko odlagališta izvesti obodni kanal i
bazen za odvodnju oborinskih voda,
. nakon prestanka rada odlagališta i
uspostave pretovarne stanice, provesti zatvaranje i konačnu sanaciju
odlagališta izvedbom završnog brtvenog sustava (izravnavajući sloj,
geosintetski dren za odlagališni plin, GCL, LDPE folija, geodren za oborinsku
odvodnju, završni hortikulturni sloj),
. bazen za oborinsku vodu je predviđen za
akumulaciju vode za hidrantsku mrežu za gašenje požara, a višak vode će se
odvoditi u obodni kanal strmog dijela odlagališta i upojnih bunara u tlo.
Odlagališni prostor mora biti opremljen s
perilištem kotača vozila (pranje visokotlačnom vodom uz automatsko dodavanje
flokulanta za poboljšanje taložnih karakteristika otpadne vode), a pranje kotača
je obvezno provoditi prije svakog napuštanja lokacije odlagališta. Otpadne vode
od pranja, akumuliraju se u taložnici i vraćaju natrag u proces pranja kotača
recikliranjem vode nakon taloženja.
Rad strojeva na odlagalištu proizvodi buku
određene razine, ali su dovoljno udaljeni od najbližeg naselja.
Tijekom korištenja odlagališta potrebno je
provoditi sljedeće mjere zaštite:
. Odlagati samo komunalni otpad i otpad
sličan komunalnom.
. Na ulazu u odlagalište otpada kontrolirati
vrstu i količinu zaprimljenog otpada, mjeriti količinu otpada koji se dovozi na
odlagalište putem mostne vage ugrađene na ulazu u odlagalište.
. Spriječiti odlaganje fekalnog otpada iz
septičkih jama.
. Voditi Dnevnik odlagališta koji sadržava
dokumentaciju o otpadu (prateći listovi), dokumentaciju o tehnološko-tehničkoj
opremljenosti, opremi, ugrađenom materijalu u odlagalište, pregledu i o
poduzetim mjerama po nalogu inspekcije zaštite okoliša te pregled praćenja
događaja (plavljenja, potresi i drugo) i izvanrednih događaja na prostoru
odlagališta.
. Kontrolirati vrste otpada koje se odlažu u
reciklažno dvorište.
. Voditi očevidnik zaprimljenog otpada po
grupama i količini skladištenog opasnog otpada u reciklažnom dvorištu.
. Tijekom rada odlagališta i nakon njegova
zatvaranja kontrolirati sastav odlagališnog plina na osnovne parametre i to CH4, CO2,
H2S, H2 i O2.
Učestalost mjerenja sastava odlagališnog plina provoditi sukladno Pravilniku o
načinima i uvjetima odlaganja otpada, kategorijama i uvjetima rada za
odlagališta otpada (»Narodne novine« broj 117/07) ili sukladno rješenju
postupka procjene utjecaja na okoliša.
. Tijekom rada odlagališta i nakon njegova
zatvaranja kontrolirati sastav procjedne vode odlagališta sukladno Pravilniku o
načinima i uvjetima odlaganja otpada, kategorijama i uvjetima rada za
odlagališta otpada (»Narodne novine« broj 117/07) na parametre: TOC, As, Pb,
Cd, Cr6+, Ni, Zn, Cu, Hg,
fenoli, fluoridi, amonijak, cijanid (lakooslobodivi), nitriti, AOX, isparni
ostatak, električna vodljivost, pH vrijednost, BPK5 i KPK. Mjerenja provoditi četiri puta godišnje do
zatvaranja odlagališta, a po prestanku rada odlagališta dva puta godišnje.
. Provoditi kontrolu sastava oborinske vode
na ispustu iz obodnog kanala jednom godišnje tijekom i nakon prestanka rada
odlagališta u skladu s Pravilnikom o graničnim vrijednostima pokazatelja
opasnih i drugih tvari u otpadnim vodama (»Narodne novine« broj 40/99, 06/01,
12/01) na parametre određene Vodopravnom dozvolom.
. Provoditi kontrolu kakvoće podzemne vode iz
piezometara na lokaciji odlagališta na parametre prema Pravilniku o
zdravstvenoj ispravnosti vode za piće (»Narodne novine« broj 182/04) četiri
puta godišnje tijekom rada odlagališta, a nakon prestanka korištenja
odlagališta dva puta godišnje.
. Provoditi redovitu kontrolu stanja sustava
odvodnje.
. Provoditi redovitu kontrolu stabilnosti
odlagališta (slijeganje odlagališta).
7.0. POPIS OTPADOM ONEČIŠĆENOG OKOLIŠA I
NEUREĐENIH ODLAGALIŠTA
Upravni odjel za komunalni sustav Grada Raba
provodi kontrolu o pojavi divljih odlagališta i okoliša onečišćenog otpadom na
tom području. Stanje s pojavom divljih odlagališta prati komunalno redarstvo
Grada Raba te od 2005. g. nema evidentiranih novih onečišćenja.
Tijekom 2004. g. evidentirana su tri divlja
odlagališta na području Grada Raba uključujući i područje sadašnje općine
Lopar. To su:
1. Vela vrata na području Kampor
2. Vašibaka na području Barbat
3. Krasovica na području Lopar
Navedena divlja odlagališta nalazila su se na
mjestima gdje je stanovništvo nekontrolirano odlagalo metalni otpad,
građevinski otpad, autogume i bijelu tehniku.
Nakon evidentiranja navedenih divljih
odlagališta provedena je sanacija istih. Na područjima divljih odlagališta Vela
vrata i Višibaka je sakupljeno i odvezeno 4 tone metalnog i građevinskog
otpada. sanaciju je provelo komnalno društvo Vrelo d.o.o. Za njihovu sanaciju
je utrošeno oko 20.000 kuna iz proračuna Grada Raba.
Sanacija divljeg odlagališta Krasovica je
provedena krajem 2004. g. uz pomoć Primorsko-goranske županije. Sa Krasovice je
sakupljeno i odvezeno 30 tona metalnog otpada, 100 komada otpadnih guma i 40 m3 komunalnog otpada. Troškovi sanacije su iznosili
51.240 kn.
8.0. REDOSLIJED AKTIVNOSTI SANACIJE
NEUREĐENIH ODLAGALIŠTA I OTPADOM ONEČIŠĆENOG OKOLIŠA
Uz redovitu kontrolu i evidenciju pojave
divljih odlagališta i tla onečišćenog otpadom od strane komunalnog redarstva
grada Raba potrebno je provoditi ažuriranje evidencije lokacija divljih
odlagališta. Na temelju kontrole evidencije stanja, procjene vrste onečišćenja
i pojave vrste odloženog otpada, potrebno je odrediti prioritete i redoslijed
provedbe sanacijskih aktivnosti.
Sanacijom neuređenih odlagališta rukovodi
Upravni odjel za komunalni sustav Grada Raba.
Odlukom o komunalnom redu Grada Raba
(»Službene novine PGŽ« broj 33/03) zabranjeno je krupni komunalni otpad i kućni
otpad odlagati i spaljivati na javnim i drugim površinama, a nadzor nad
provođenjem iste obavlja komunalno redarstvo. Komunalni redar je ovlašten
naplatiti globu od počinitelja prekršaja odmah na licu mjesta ili izdati
prekršajni nalog. Pravna osoba će se kazniti globom od 500 do 1000 kn ako
odlaže ili spaljuje krupni komunalni otpad na javnim i drugim površinama.
Potrebno je nastaviti s provođenjem mjera za
sprečavanje pojave divljih odlagališta, redovitom kontrolom saniranih divljih
odlagališta i drugih površina mogućeg njihovog nastanka, premda nova divlja odlagališta
nisu evidentirana od 2005. g.
Na sanaciji neuređenog odlagališta komunalnog
odlagališta Sorinj se radi od 2006. g. od kada je izrađen veći dio tehničke
dokumentacije za sanaciju istog i prenamjenu prostora u sklopu uvođenja
cjelovitog sustava gospodarenja otpadom u Primorsko-goranskoj županiji. Uz
usvojenu Studiju o utjecaju na okoliš, ishođenu lokacijsku dozvolu, izrađen je
i glavni projekt sanacije i uređenja predmetnog odlagališta. Dobivanjem
građevinske dozvole permanentno će se pristupiti daljnjim aktivnostima na
programu sanacije i provedbi sanacije uz prethodni odabir izvođača sanacijskih
aktivnosti prema dobivenim dozvolama.
9.0. IZVORI I VISINA POTREBNIH SREDSTAVA ZA
PROVEDBU SANACIJE
U Gradu Rabu od 2005. g. nisu evidentirana
nova neuređena odlagališta otpada kao ni tlo onečišćeno otpadom. U slučaju
pojave novih lokacija divljih odlagališta, u proračunu Grada Raba su predviđena
godišnja sredstva za njihovu sanaciju. Prema gradskom proračunu za 2008. g. su
predviđena sredstva od 20.000 kn za potrebe sanacije divljih odlagališta u
slučaju njihove pojave.
Odlagalište komunalnog otpada Sorinj na koji
se odlaže otpad s otoka Raba obuhvaća i Grad Rab i općinu Lopar. Općina Lopar
osnovana je tijekom 2006. g., te je između Grada Raba i općine Lopar je 2007.
g. sklopljen Sporazum o podijeli imovine, prava i obveza (»Službene novine PGŽ«
broj 22/07). Predmetnim sporazumom za odlagalište otpada Sorinj, Grad Rab i
općina Lopar će sve programe oko odlagališta sufinancirati razmjerno broju
stanovnika i količini sakupljenog otpada. Navedeno znači da će sukladno
navedenom razmjeru sudjelovati u troškovima sanacije odlagališta Sorinj.
Procjena troškova sanacije odlagališta Sorinj
prema izrađenom Glavnom projektu sanacije iznosi oko 30.610.000 kn. Troškovi
sanacije obuhvaćaju uređenje odlagališta poravnavanjem, prebacivanjem dijela
otpada sa strmog dijela odlagališta na ravniji dio, sanaciju strmog dijela
odlagališta, izvedbu temeljnog i završnog brtvenog sustava, sustava oborinske
odvodnje s odlagališta, bazena za procjednu vodu, bazena za oborinsku vodu i
sustava za pasivno otplinjavanje odlagališta. Troškovi reciklažnog dvorišta i
transfer stanice nisu iskazani u gore navedenim troškovima. Sanacija
odlagališta s nastavkom odlaganja i njegovo zatvaranje je predviđeno najkasnije
do 2011. godine. Na temelju sklopljenog Ugovora od 15. 2. 2005. g. između Grada
Raba i Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, program sanacije
odlagališta Sorinj će se sufinancirati i sredstvima Fonda (60%).
10.0. ZAKLJUČAK
Polazište za osmišljavanje koncepcije
gospodarenja komualnim otpadom u Gradu Rabu prema Zakonu o otpadu (»Narodne
novine« broj 178/04, 111/06) je izrada Plana gospodarenja otpadom (članak 11. i
15.). Obveze prema Planu se odnose na smanjenje količine komunalnog otpada koji
se u konačnici odlaže na odlagalište, izdvajanje u što većoj mjeri onih
otpadnih tvari iz komunalnog otpada koji se mogu reciklirati, ponovno uporabiti
i oporabiti u energetske svrhe. Koncepcija primjene primarne reciklaže odnosno
izdvajanje otpadnih tvari na mjestu nastanka i njihovo ponovno korištenje
predstavlja suvremeni princip gospodarenja komunalnim otpadom. Uspostava novog
cjelovitog sustava gospodarenja otpadom na županijskoj razini podrazumijeva
provedbu primarne reciklaže putem reciklažnih dvorišta i eko otoka. Izdvajanje
korisnih komponenti iz komunalnog otpada putem postojećih eko otoka i sabirnih
mjesta u Gradu Rabu potrebno je nastaviti, a poticanjem stanovništva njihovom
edukacijom stimulirati što veće smanjenje komunalnog otpada na mjestu nastanka,
koje se konačno zbrinjava na odlagalištu. Gradnjom reciklažnog dvorišta koje je
dokumentima prostornog uređenja županije i Grada Raba predviđeno na lokaciji
odlagališta komunalnog otpada Sorinj, dodatno potiče nastavak provedbe sustava
cjelovitog gospodarenja otpadom.
Novi koncept sustava gospodarenja otpadom
Primorsko- goranske županije obuhvaća izgradnju novog županijskog centra za
gospodarenje komunalnim i neopasnim proizvodnim otpadom CZGO Marišćina, što za
buduće aktivnosti Grada Raba podrazumijeva prestanak odlaganja komunalnog
otpada na postojećem odlagalištu Sorinj, njegovu sanaciju i zatvaranje, te
uspostavu pretovarne stanice u okviru koje će se ostatni komunalni otad nakon
primarne reciklaže dopremati, kompaktirati i odvoziti na obradu i konačno
zbrinjavanje u županijski centar CZGO Marišćina.
Nastavkom praćenja pojave novih divljih
odlagališta i tla onečišćenog otpadom koje u konačnici treba sanirati, jedna je
od važnih zadataka komunalnog redarstva Grada Raba. Iako nova divlja
odlagališta nisu evidentirana od 2005. g. u godišnjem proračunu su predviđena
sredstva za sanaciju ukoliko se ista pojave. Do kraja 2004. g. sanirana su
divlja odlagališta na tri lokacije, za što je bilo utrošeno ukupno oko 75.000
kn.
Troškovi sanacije odlagališta Sorinj
uključujući uređenje istog za nastavak odlaganja do 2011. g. i konačno
zatvaranje i sanaciju nakon prestanka odlaganja iznosi oko 30.610.000 kn. Izvori
sredstava za provedbu sanacije odlagališta Sorinj su predviđeni iz proračuna
Grada Raba i Općine Lopar koja je također korisnik odlagališta, uz
sufinanciranje Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (60%).
Klasa: 011-03/08-01/2-01
Ur. broj: 2169-01-2-08-23
Rab, 30. svibnja 2008.
GRADSKO
VIJEĆE GRADA RABA
Predsjednik
Željko Peran, ing., v. r.