23.
Temeljem članka 10. Zakona o prostornom uređenju (»Narodne novine« broj
30/94, 68/98, 61/00, 32/02 i 100/ 04) i članka 24. Statuta Grada Bakra
(»Službene novine« PGŽ broj 54/06 i 10/07) Gradsko vijeće Grada Bakra, na 18.
sjednici održanoj 27. rujna 2007. godine donosi
IZVJEŠĆE O STANJU U PROSTORU
na području Grada Bakra
Osnovni elementi sadržaja Izvješća:
1. UVOD
2. ANALIZA PROVOĐENJA DOKUMENATA PROSTORNOG UREĐENJA I DRUGIH DOKUMENATA
3. UREĐENJE I OPREMANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
4. OCJENA PROVEDENIH MJERA I NJIHOVE UČINKOVITOSTI NA SVRHOVITO GOSPODARENJE
PROSTOROM
5. SMJERNICE ZA IZRADU PROGRAMA MJERA ZA UNAPREĐENJE STANJA U PROSTORU ZA
RAZDOBLJE 2007. - 2011. god.
6. OBJAVA IZVJEŠĆA
1. UVOD
Zakon o prostornom uređenju utvrđuje obvezu izrade dokumenata praćenja
stanja u prostoru koji se izrađuju u obliku četverogodišnjih Izvješća o stanju
u prostoru (u daljnjem tekstu: Izvješće) i četverogodišnjeg Programa mjera za
unaprjeđenje stanja u prostoru (u daljnjem tekstu: Program mjera).
Sustav prostornog uređenja djeluje na temelju izrade i donošenja dokumenata
prostornog uređenja (u daljnjem tekstu: prostornih planova) i praćenja bitnih
procesa i pojava u prostoru koji se istovremeno odvijaju i međusobno
preklapaju.
Obveza Grada Bakra je donijeti Program mjera temeljem izrađenog Izvješća za
prethodno razdoblje i na taj način osigurati kontinuirano praćenje stanja u prostoru
i provedbu dokumenata prostornog uređenja na svom području.
Istekom razdoblja za koje je donesen prethodni Program mjera (»Službene
novine« PGŽ broj 17/03), te njegove Izmjene i dopune (»Službene novine« PGŽ
broj 33/04), potrebno je izraditi Izvješće o stanju u prostoru i donijeti
Program mjera za razdoblje 2007- 2011 godine, budući da se, sukladno Zakonu
isti donosi za četverogodišnje razdoblje.
Ovo Izvješće sadrži analizu izrade i provođenja dokumenata prostornog
uređenja i drugih dokumenata iz Programa mjera za prethodno razdoblje, s
ocjenom provedenih mjera i njihove učinkovitosti na svrhovito gospodarenje
prostorom.
2. ANALIZA PROVOĐENJA DOKUMENATA PROSTORNOG UREĐENJA I DRUGIH DOKUMENATA
Dokumenti prostornog uređenja i drugi dokumenti predviđeni Programom mjera i
njegovom Prvom izmjenom i dopunom na prostoru Grada Bakra realizirani su kako
slijedi:
2.1. PROSTORNI PLAN UREĐENJA GRADA
2.1.1. Prostorni plan uređenja Grada Bakra donesen je i objavljen u
»Službenim novinama« PGŽ broj 21/03.
Izmjenom i dopunom Programa mjera (»Službene novine« PGŽ broj 33/04)
predviđena je izrada Izmjena i dopuna PPU Grada Bakra.
Izmjene i dopune odnosile su se na tekstualni dio plana u dijelu
obrazloženja (ciljevi i plan prostornog uređenja), u dijelu odredbi za provođenje,
te na grafički dio plana.
Stupanjem na snagu Uredbe o uređenju i zaštiti zaštićenog obalnog područja
mora (»Narodne novine« broj 128/ 04), kroz Izmjenu i dopunu PPU Grada Bakra
izvršeno je i njegovo usklađenje s Uredbom.
Izmjene i dopune PPU Grada Bakra usklađenog s Uredbom donesene su i
objavljene u »Službenim novinama« PGŽ broj 41/06.
2.2. URBANISTIČKI PLAN UREĐENJA (UPU)
Građevinska područja naselja
2.2.1. UPU naselja Bakar - NA 11-2 s površinama izvan naselja za
izdvojene namjene
Površine izvan naselja za izdvojene namjene
2.2.2. UPU zone poslovne namjene Lunga - K8 (UPU 5)
2.2.3. UPU zone poslovne namjene - K4 (UPU 8 - ex Koksara zapad)
2.2.4. UPU zone luke Goranin - L2 (UPU 9 - ex Koksara istok)
2.3. DETALJNI PLAN UREĐENJA (DPU)
Zone poslovne namjene:
2.3.1. DPU zone Susanićevo - K1 (DPU 1)
2.3.2. DPU zone Glavičina - K7 (DPU 6 - Izopur)
Pojedinačne građevine društvene namjene:
2.3.3. DPU vatrogasnog doma Hreljin
2.3.4. DPU vatrogasnog doma Škrljevo
Radi provođenja procedure izrade Prvih izmjena i dopuna PPU Grada Bakra, te
njegovog usklađenja s Uredbom o uređenju i zaštiti zaštićenog obalnog područja
mora, u proteklom se razdoblju nije pristupilo izradi dokumenata prostornog
uređenja navedenih pod 2.2.1. do 2.2.4., 2.3.1. i 2.3.2.
Isto tako, u ovom se razdoblju nije pristupilo izradi DPU 2.3.3. i 2.3.4.
budući da su Prvom Izmjenom i dopunom PPU Grada Bakra utvrđeni uvjeti za
neposredno provođenje Plana za gradnju pojedinačnih građevina društvene
namjene.
2.4. STAVLJANJE IZVAN SNAGE DOKUMENATA PROSTORNOG UREĐENJA
2.4.1. DPU povijesne jezgre Grada Bakra (»Službene novine« PGŽ broj 08/99).
Temeljem Programa mjera za proteklo razdoblje donesena je Odluka o
stavljanju izvan snage DPU povijesne jezgre Grada Bakra, koja je objavljena u
»Službenim novinama« PGŽ broj 30/03.
2.5. DRUGI DOKUMENTI
Stručne podloge
2.5.1. Stručne podloge o stanju okoliša
Od stručnih podloga o stanju okoliša predviđene su izrade raznih procjena
utjecaja na okoliš, te izvješća o stanju okoliša.
Prema PPU Grada Bakra izrada procjene utjecaja na okoliš predviđena je za
sve zahvate u prostoru iz Pravilnika o procjeni utjecaja na okoliš (»Narodne
novine« broj 59/00, 136/04 i 85/06).
Procjene utjecaja na okoliš koje je, temeljem Programa mjera za proteklo
razdoblje, trebalo izraditi kao stručne podloge nisu izrađene radi provođenja
procedure izrade Prvih Izmjena i dopuna PPU Grada Bakra, te njegovog usklađenja
s Uredbom o uređenju i zaštiti zaštićenog obalnog područja mora.
Sa ciljem analize stanja okoliša na najugroženijim dijelovima prostora Grada
Bakra izrađena su razne analize s izvješćima o stanju okoliša.
PROSTOR BIVŠE KOKSARE
Za kopneni i morski dio prostora bivše koksare u novije vrijeme izrađene su
slijedeće stručne podloge:
- Studija trenutnog stanja onečišćenja mora u Bakarskom zaljevu obzirom na
utjecaj rada Koksare Bakar (Eko projekt d.o.o. ožujak/travanj 2006.).
- Izvješće o stanju morskog dna uz obalu bivše kemijske sekcije Koksare
Bakar (APO d.o.o. prosinac 2005.).
- Izvješće o provedenom pilot projektu sanacije onečišćenog tla na
kemijskoje sekciji Koksare Bakar (APO d.o.o. prosinac 2005.).
- Izvješće o stanju okoliša u »Koksar« d.o.o. Bakar nakon razgradnje
procesne opreme - prijedlog postupka sanacije na sekciji kemije (APO d.o.o.
lipanj 2002.).
Kako navedene stručne podloge nisu obuhvatile sva prisutna zagađenja u
prostoru Koksare Bakar od strane Grada Bakra pokrenuta je izrada nezavisnog
mišljenja prema kojemu bi trebalo izvršiti dodatne analize postojećeg zagađenja
sa ciljem kvalitetne sanacije zagađenog kopnenog i morskog dijela prostora
Koksare Bakar.
LUKA ZA RASUTE TERETE
U suradnji sa Zavodom za javno zdravstvo u luci za rasute terete u tijeku su
pripremne radnje za postavu mjernog uređaja kako bi se utvrdio stupanj
onečišćenja zraka i mora, zbog nepravilnog skladištenja i neprimjerenog načina
rukovanja teretom.
Dobiveni rezultati ugraditi će se u Studiju sanacije onečišćenja na prostoru
Luke za rasute terete u Bakru.
INA - RAFINERIJA NAFTE
Za prostor INA - Rafinerija nafte - Urinj izrađuju se dvije Procjene
utjecaja na okoliš, i to za prostor hidrokreking kompleksa s pomoćnim
jedinicama, te podzemnog skladišta i opreme UNP (ukapljenog naftnog plina).
O Procjeni utjecaja na okoliš hidrokreking kompleksa i pomoćnih jedinica
provedeno je javno izlaganje.
Izrada Procjene utjecaja na okoliš podzemnog skladišta i opreme UNP je u
tijeku, a kao jedan od članova komisije za njezinu ocjenu je i predstavnik
Grada Bakra.
KAMENOLOM U ŠKRLJEVU
Za sanaciju prostora kamenoloma izrađen je Elaborat o sanaciji kamenoloma
Škrljevo br. 66/90 (Stjepan Grovinger dipl. ing. rud., svibanj 1990) i Dopunski
rudarski projekt sanacije kamenoloma Škrljevo (Kupro d.o.o. svibanj 1998.).
S obzirom na konstantno prašenje i stalne pritužbe građana u tijeku su
pripremne radnje za postavu uređaja za mjerenje zagađenja zraka. Nakon
dobivenih rezultata mjerenja propisati će se zaštitne mjere.
2.5.2. Konzervatorske studije dijela naselja Bakar oznake NA-11 i
Praputnjak oznake NA 61
Konzervatorske studije koje je, temeljem Programa mjera za proteklo
razdoblje, trebalo izraditi kao stručne podloge za izradu UPU naselja
registriranih kao povijesne graditeljske cjeline, nisu izrađene budući da se,
radi provođenja procedure izrade 1. Izmjene i dopune PPU Grada Bakra, te
njegovog usklađenja s Uredbom o uređenju i zaštiti zaštićenog obalnog područja
mora, nije pristupilo izradi predmetnih UPU.
Za izradu predmetnih konzervatorskih studija sklopljen je ugovor s Državnom upravom
za zaštitu kulturne baštine - Konzervatorskim odjelom u Rijeci.
2.5.3. Revizija rješenja o upisu u Registar kulturnih dobara za Etno zone
Bakarski prezidi i Praputnjak
Revizija granica zaštite etno zona koje je kao stručne podloge trebalo
izraditi, temeljem Programa mjera za proteklo razdoblje, nisu izrađene radi
provođenja procedure izrade Prve izmjene i dopune PPU Grada Bakra, te njegovog
usklađenja s Uredbom o uređenju i zaštiti zaštićenog obalnog područja mora.
Geodetske podloge
U prethodnom razdoblju je u digitalnom obliku, izrađen topografski plan u
mjerilu 1:1000 i ispitan interes zainteresiranih poduzetnika za slijedeće
dokumente prostornog uređenja:
- UPU 5 zone poslovne namjene Lunga - K8,
- UPU 15 zone Glavičina - K7,
- DPU 2 zone poslovne namjene Moravac - K2.
Informacijski sustav prostornog uređenja
Za potrebe trajnog praćenja stanja u području prostornog uređenja i izrade
izvješća o stanju u prostoru, jedinica lokalne samouprave treba voditi
informacijski sustav prostornog uređenja.
Informacijski sustav se uspostavlja sa svrhom cjelovitog upravljanja
zaštitom prostora, te radi izrade i praćenja provedbe Strategije prostornog
razvoja i Programa prostornog uređenja i drugih dokumenata prostornog uređenja.
Informacijski sustav temelji se na međusobno usklađenim i povezanim
registrima geodetskih, evidencijskih i drugih podataka, usklađenih sa
statističkim podacima.
Informacijski sustav sadrži registre podataka o prostoru i druge registre
podataka i informacija u vezi s prostornim uređenjem određenim u skladu sa
Zakonom.
Informacijski sustav sadrži osobito podatke i informacije o:
- stvarnom korištenju zemljišta prikupljene i obrađene u skladu s Zakonom i
posebnim propisima, te listom prostornih pokazatelja,
- osnovnoj namjeni prostora/površina određenoj u dokumentima prostornog
uređenja,
- uvjetima i ograničenjima korištenja prostora utvrđenih prostornim
planovima,
- javnoj, komunalnoj i drugoj infrastrukturi,
- upravnim i drugim aktima nadležnih tijela donesenim u svrhu provedbe
dokumenata prostornog uređenja,
- planovima i programima u izradi ili donesenim u svrhu zaštite prostora.
Nadležna upravna tijela jedinice lokalne samouprave i osobe koje obavljaju
poslove prostornog uređenja, sukladno Zakonu, dužni su međusobno izmjenjivati
podatke, a akte i druge prostorne podatke dostavljati u propisanom obliku, te
osigurati praćenje promjena međusobno povezanih prostornih podataka.
Iako su financijska sredstva osigurana u proteklom razdoblju, tek ove godine
započeti će se s provedbom procesa implementiranja geografskog informacijskog
sustava (u daljnjem tekstu: GIS), u rad gradske uprave.
Gradsko vijeće Grada Bakra je u siječnju 2007. godine donijelo Odluku o
pristupanju katastarskoj izmjeri u svrhu izrade katastra nekretnina.
Snimanje s pripremom terena za avio snimanje, te određivanje orjentacijskih
točaka za katastarsku općinu Bakar i dijelove katastarskih općina Kukuljanovo,
Škrljevo, Krasica, Praputnjak, Hreljin, Ružić Selo i Zlobin izvršiti će tvrtka
»Geodetski zavod« iz Rijeke temeljem sklopljenog Ugovora, a Državna geodetska
uprava osigurat će stručni nadzor.
Činjenica je da je to složen i dugotrajan, te organizacijski i stručno vrlo
složen proces, a iskustva zemalja koje već koriste prednosti ovog sustava
pokazuju da je vremenski horizont »konačnog cilja« u pravilu i do 10-tak
godina.
3. UREĐENJE I OPREMANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
3.1. Otkup i priprema zemljišta
- Nastavljeni su kontakti s Uredom za katastar i sudom za sređivanju
zemljišno - knjižne evidencije za k.o. Bakar, a vrše se i pripreme nastavak
aktivnosti;
- Izvršen je otkup zemljišta za potrebe;
- izgradnje groblja u Bakru,
- izgradnje i proširenja industrijske zone.
- izgradnje nerazvrstanih cesta i komunalne infrastrukture (u manjem
opsegu).
3.2. Objekti komunalne infrastrukture
Javne kolne i pješačke površine
- izgradnja nogostupa i ogradnih zidova u svim naseljima,
- izgradnja nove ceste u Bakru s kompletnom infrastrukturom,
- uređenje rive u Bakru,
- izgradnja autobusnog okretišta na Hreljinu,
- uređenje nerazvrstane ceste od Place do Dragisine,
- izrada projektne dokumentacije parternog uređenja ljetnje pozornice u
Bakru,
- izrada projektne dokumentacije za pristupni put Vatrogasnom domu na
Škrljevu,
- izrada projektne dokumentacije za izgradnju parkirališta Voj u Bakru,
- uređenje javne površine u naseljima: Okretište Podola Kukuljanovo, Pučka
šterna Škrljevo, Hroljevo Krasica.
Sportska igrališta
- uređeno školsko igralište na Kukuljanovu,
- uređeni sportski tereni na Hreljinu (tribine, pomoćno igralište i
boćalište),
- igralište Bakar - adaptacija krovišta svlačionica i društvenih prostorija,
- igralište Praputnjak - postavljena rasvjeta,
- igralište Zlobin - postavljena rasvjeta,
- uređenje prostorija i ograde na nogometnom igralištu Krasica,
- izrađena tehnička dokumentacije i ishođena dozvola za gradnju
polivalentnog igrališta Krasica.
Groblja
- proširenje groblja na Kukuljanovu, Škrljevu, Krasici i Praputnjaku
- izgrađeni i sanirani ogradni kameni zidovi na groblju Krasica
- postavljena javna rasvjeta na groblju Praputnjak
Uređenje elektroenergetskih objekata i javne rasvjete
Elektroenergetski objekti
U suradnji sa stručnim službama Grada Bakra HEP je poduzeo aktivnosti za
izgradnju novih trafostanica na području Grada Bakra radi kvalitetne opskrbe.
Javna rasvjeta
- uređenje javne rasvjete Nove ceste u Bakru,
- uređenje javne rasvjete od Veberove ulice do groblja,
- uređenje javne rasvjete okretište Podola na Kukuljanovu,
- proširenje javne rasvjete Randiška Višnjevica Krasica,
- proširenje javne rasvjete u svim naseljima, prema potrebama,
- Izrađena dokumentacija za niskonaponsku mrežu i javnu rasvjetu Plase,
- ugovorena izrada projektne dokumentacije za javnu rasvjetu uz glavnu
prometnicu u Industrijskoj zoni R-27.
Plinifikacija
- Zajedno s ostalom komunalnom infrastrukturom izgrađena plinska instalacija
Nove ceste u Bakru,
- Izrađena je Studija plinofikacije Grada Bakra, izrađeni idejni projekti i
zatražena lokacijska dozvola.
3.3. Izgradnja i uređenje građevina i uređaja vodopskrbe i odvodnje
- vodoopskrba naselja Zlobin,
- vodovod i kanalizacija Nove ceste u Bakru,
- u tijeku je izrada tehničke dokumentacije za vodoopskrbu naselja Plase i
Melnice,
- u tijeku su pripreme za izradu tehničke dokumentacije Kanalizacijskog
sustava otpadnih i oborinskih voda Grada Bakra (zajedno s K.D. Vodovod i
kanalizacija).
4. OCJENA PROVEDENIH MJERA I NJIHOVE UČINKOVITOSTI NA SVRHOVITO GOSPODARENJE
PROSTOROM
4.1. Prostorno-planska dokumentacija
Grad Bakar je donio Prostorni plan uređenja Grada Bakra kao temeljni i
obvezatan dokument koji određuje i usmjerava zahvate u prostoru.
Prostorni plan uređenja Grada Bakra usklađen je s odredbama Prostornog plana
PGŽ i Uredbom o uređenju i zaštiti zaštićenog obalnog područja mora.
Tijekom provedbe Plana ispostavili su se određeni problemi koje nije bilo
moguće predvidjeti tijekom njegove izrade i donošenja. Temeljem pojedinačnih
zahtjeva mogućih korisnika prostora počela se je iskazivati potreba za
izmjenama i dopunama prostornog plana.
Različiti aspekti razvoja Grada Bakra kao što su stanovanje, gospodarstvo,
malo poduzetništvo, sport i rekreacija i sl. - također su tijekom vremena u
kojem se PPU Grada Bakra primjenjuje doveli do potrebe da se uslijed bržeg
razvoja pojedini dijelovi Plana moraju izmijeniti i prilagoditi trenutačnim
potrebama kako bi Plan bio razvojni i stimulativan, a ne kočnica razvoja.
Iz navedenih razloga, idućem vremenskom periodu, potrebno je u cijelosti
analizirati PPU Grada Bakra, što podrazumijeva detaljnu analizu tekstualnog i
grafičkog dijela Plana.
Detaljno treba proučiti Odredbe za provođenje, kao i sve primjedbe koje su
do sada prikupljene od potencijalnih investitora koji ne mogu ostvariti svoje
namjere osnovom tog plana (do sada je zaprimljeno 80-tak zahtjeva za izmjenu
Plana).
Granice planiranih građevinskih područja treba prilagoditi postojećem stanju
što, uz određene manje korekcije koje neće značajno utjecati na osnovne
odrednice i površinu građevinskih područja, može značajno olakšati provedbu
Plana i mogućnost realizacije namjeravanih zahvata u prostoru.
Iz navedenih razloga Programom mjera za iduće četverogodišnje razdoblje
predvidjeti će se izradu izmjene i dopune PPU Grada Bakra i svih važećih
planova, budući bi njihova izmjena mogla biti uzrokovana izmjenom PPU Grada
Bakra ili nekim drugim razlozima koji se iskažu uslijed stanja u prostoru ili
drukčijih zahtjeva gradnje, a koji su prihvatljiviji i bolji.
UPU radne zone R-27 i R-29/I Kukuljanovo novijeg su datuma, no budući da su
prostorni planovi živi dokumenti koji prate razvoj i moraju biti u funkciji
razvoja svih aspekata društva i korisnika prostora, za očekivati je da će se u
idućem četverogodišnjem razdoblju iskazati potreba za izmjenom i dopunom i tih
planova.
Od detaljnih planova uređenja izrađen je samo DPU povijesne jezgre Grada
Bakra, ali je temeljem Programa mjera za proteklo razdoblje isti stavljen van
snage, budući da je prema odredbama PPU Grada Bakra za naselje Bakar, kao
centar jedinice lokalne samouprave, potrebno izraditi urbanistički plan
uređenja.
Kroz 2. izmjenu i dopunu PPU Grada Bakra. treba ispitati opravdanost
planiranja slijedećih građevinskih područja za izdvojenu namjenu;
- građevinskog područje za izdvojenu namjenu oznake K1- poslovne
zone Susanićevo, gdje gospodarski subjekti već postoje (Drvo-trgovina Karlovac
i dr.) ili postoji interes. Kako se planirana poslovne zona nalazi u
neposrednoj blizini Industrijske zone Kukuljanovo R-29 i R-27 i stambenog
dijela naselja Kukuljanovo, Vijeće Mjesnog odbora Kukuljanovo protivi se
izgradnji još jedne poslovne zone. Planirane poslovne djelatnosti trebalo bi
ograničiti samo na trgovinu i manje pogone obrtnika.
- građevinskog područja za izdvojenu namjenu oznake K3 - poslovne
zone Učivac (kamenolom), te odrediti uvjete i smjernice za sanaciju prostora,
- građevinskog područja za izdvojenu namjenu oznake K5 - poslovne
zone Montkemija, radi sanacije bespravnom gradnjom devastiranog obalnog pojasa,
- građevinskog područja za izdvojenu namjenu oznake K6 - zone
brodogradilišta Punta Križa, obzirom na činjenicu da je obalni dio pomorskog
dobra na neobjašnjiv način postao privatno vlasništvo.
- građevinskog područja za izdvojenu namjenu oznake K9, -
poslovne zone Lonja, odnosno ispitati mogućnosti za njezinu prenamjenu.
4.2. Bespravna izgradnja
Procjena je da je bespravna izgradnja u promatranom razdoblju zastupljenija
nego u prethodnom, ali s malim brojem slučajeva koji ne predstavljaju bitnu povredu
prostorne strukture. Većina nelegalne izgradnje odnosi se na rekonstrukciju i
gradnju građevina koje nisu izgrađene sukladno građevinskoj dozvoli, te
izgradnju gospodarskih i pomoćnih objekata, najčešće unutar građevinskog
zemljišta.
Bespravnoj izgradnji doprinosi zabrana gradnje u pojedinim zonama i
neažurnost građevinske inspekcije, koja izlazi na uviđaj samo po pismenoj
predstavci. Obzirom na kumulativni učinak bespravne izgradnje, Grad Bakar treba
kroz izradu planova prostornog uređenja stvarati uvjete za provedbu pozitivnih
propisa na terenu.
Primjeri bespravne gradnje - divlja suha marina u Bakru, u Nautičkoj ulici;
divlja marina na obalnom pojasu uz Montkemiju gdje je u znatnoj mjeri
devastirana obala izgradnjom nelegalnih priveza (molića); devastacija prostora
uz Pomorsku školu;
U zaštićenoj staroj jezgri grada Bakra imamo više primjera bespravne gradnje
kojom izgledom narušava sklad urbane cjeline. Nažalost, poneki takvi objekti
izgrađeni su uz odobrenje nadležnih službi što ukazuje na nejednak pristup i
kriterije.
4.3. Stručne podloge
Kao poseban problem u ovom Izvješću navodi se nedostatak potrebnih
topografsko-katastarskih podloga za izradu planova. Gradsko vijeće Grada Bakra
je 30. siječnja 2007. godine donijelo Odluku o pristupanju katastarskoj izmjeri
u svrhu izrade katastra nekretnina za naseljeno
područje katastarskih općina: Bakar, Kukuljanovo, Škrljevo,
Krasica, Praputnjak, Hreljin, Ružić Selo i Zlobin, od obalne crte do granice s
autocestom Rijeka-Zagreb te se od Državne geodetske uprave traži uvrštenje u
Program državne izmjere i katastra nekretnina kako bi se sredilo i uskladilo
stanje na terenu sa stanjem u katastru. U tom pogledu od Primorsko-goranske
županije i državnih službi očekuje se stručna i financijska pomoć.
Za realizaciju Planova mora se pristupiti imovinsko- pravnom sređivanju
zemljišta. Grad Bakar nema sređenu evidenciju zemljišta koje je u njegovom
vlasništvu, što je otežavajuća okolnost za razvoj i planiranje stambenih i
poslovnih zona s obzirom na iskazani interes. Stoga je potrebno započeti s
otkupom i okrupnjivanjem zemljišta formiranjem građevinskih čestica budući je
to osnovni preduvjet za brzu realizaciju zamišljene investicije i samim time
zadržavanje potencijalnih investitora.
Za pojedine zone potrebno je izraditi UPU te paralelno rješavati imovinske
odnose kao prioritet u slijedećem planskom razdoblju. Sve poslovne zone za koje
će Grad Bakar krenuti s otkupom zemljišta također zahtijevaju izradu projektne
dokumentacije i izgradnju komunalne infrastrukture, a realizacija će pratiti
dinamiku rješavanja imovinsko-pravne pripreme i izrade propisanog plana.
Takav sveobuhvatni zahvat Grad Bakar nije u mogućnosti samostalno
realizirati te će biti potrebna dodatno zapošljavanje stručnih kadrova za
pripremu investicije za čiju bi se realizaciju koristila potpora EU poticajnih
fondova za razvoj.
Stoga u idućem četverogodišnjem razdoblju, kao osnovni prioritet, treba
izvršiti otkup zemljišta kao osnovu stvaranja preduvjeta za ishođenje potrebne
dokumentacije za gradnju.
Analizom važeće prostorno planske dokumentacije i samog prostora na terenu,
može se zaključiti da je prostor Grada Bakra djelomično devastiran bespravnom i
nekontroliranom gradnjom, odnosno gradnjom koja narušava krajobrazne i
tradicionalne kriterije. Međutim, puno veći problem i devastaciju prostora
predstavljaju koridori tranzitne infrastrukture, od važnosti za Republiku
Hrvatsku, a koji mnogo više narušavaju vrijednosti prostora i prirode i
predstavljaju trajna ograničenja u razvoju i korištenju navedenog prostora.
Kada tome dodamo Luku za rasute terete Bakar, postrojenja Ina - Rafinerije
nafte kao i prostor Industrijske zone na Kukuljanovu dobivamo kompletnu sliku
devastiranog prostora područja Grada Bakra.
Komunalna infrastruktura, kao neophodni prateći dio razvoja Grada, se gradi,
održava ili rekonstruira prema godišnjim programima koje donosi Gradsko vijeće
Grada Bakra. U proteklom razdoblju rekonstruiran je velik broj nerazvrstanih
cesta s dijelom infrastrukture koja njima prolazi, uređene su javne površine u
pojedinim naseljima prema potrebi, te je pojedinačno, prema potrebi, rađena
rekonstrukcija komunalne infrastrukture na čitavom teritoriju Grada Bakra.
Nastavljena je izrada projektne dokumentacije kao i radovi na samoj izgradnji
vodovoda, kanalizacije, i javne rasvjete, ovisno o potrebama u svim naseljima.
4.4. Zaštita okoliša
S aspekta zaštite okoliša važno je napomenuti da se osim sadašnjih
zagađivača Luke za rasute terete, INE - Rafinerije nafte i kamenoloma na
Škrljevu, veće zagađenje može očekivati u incidentnim situacijama od građevina
koje su tranzitnog značenja, kao što su autocesta, brze ceste i ostale
prometnice, magistralna pruga, naftovodi i produktovodi, dalekovodi, koji
direktno ili indirektno narušavaju prirodne vrijednosti prostora i mogu
zagaditi okoliš.
Za ranije spomenute zagađivače sukladno Zakonima o zaštiti okoliša potrebno
je propisati mjere zaštite i ustrajati u njihovom provođenju te razmotriti
mogućnost uvođenja ekološke rente, a ubrana sredstva koristila za poboljšanje
ekoloških uvjeta našeg područja.
U proteklom razdoblju izvršena je sanacija mnogobrojnih divljih deponija na
našem području za što su utrošena značajna financijska sredstva, međutim nisu
postignuti očekivani rezultati. Za bolje rezultate trebala bi bolja edukacija
stanovnika kao i znatno postrožiti kazne za nesavjesne počinitelje.
Kao doprinos zaštiti okoliša uređeni su prostori za tri komunalna dvorišta
na kojima se otpad organizirano odlaže. Ipak, rješenje problema treba vidjeti u
izgradnji reciklažnog dvorišta koje je predviđeno na lokaciji Moravac na
Škrljevu, gdje bi se proizvodila sekundarna sirovina i na taj način stekla
višestruka korist - smanjio otpad na nelegalnim odlagališima i ponovno oporabio
otpadni materijal.
Daljnje ulaganje u izgradnju kanalizacije, ishođenje dokumentacije, briga o
postojećim vodotocima i sveobuhvatna briga o okolišu, način je i pokušaj da se
na lokalnom nivou spriječi zagađenje okoliša.
Sprječavanje zagađenja od građevina koje su od važnosti za Republiku
Hrvatsku je u nadležnosti države.
Prostor kemijskog postrojenja u sklopu bivše Koksare Bakar, po zagađenju na
kopnenom i morskom dijelu, proglašen je jednom od devet crnih točaka u državi.
Državnim programom je predviđena sanacija oštećenja iako još nije određen način
dekontaminacije. Za 2007. godinu iz Proračuna je za tu svrhu izdvojeno
18.000.000,00 kuna. Natječaj za sanaciju je proveden, ali izvođač radova na
sanaciji nije određen budući da je natječaj poništen.
Daljnjim provođenjem postupka sanacije prostora Koksare Bakar, a sa ciljem
kvalitetne sanacije zagađenog kopnenog i morskog dijela treba izvršiti
sveobuhvatnije, kvalitetnije i detaljnije analize postojećeg zagađenja od već
napravljenih.
Na prostoru Luke za rasute terete u Bakru dolazi do čestih zagađenja zraka i
mora zbog neprimjerenog načina rukovanja teretom i nepravilnog skladištenja.
Naime, ugljen se na skladišnim prostorima predviđenim za skladištenje željezne
rudače skladišti na način koji koji dovodi do samozapaljenja. Započeta mjerenja
u blizini mjesta zagađenja u suradnji sa Zavodom za javno zdravstvo, treba
nastaviti radi utvrđenja stupnja onečišćenja.
Tijekom godina prisutno je i kontinuirano zagađenje podmorja budući je
dubina mora smanjena za cca 4,0 metra (od 19,2 m na cca 15,0 m).
Svrha postave mjernih uređaja je dokazivanje postojanja zagađenja, kako bi
se prisililo korisnika prostora da zagađenje svede u zakonske okvire, čak i pod
cijenu zatvaranja pogona.
Dobiveni rezultati ugraditi će se u Studiju sanacije onečišćenja na prostoru
Luke za rasute terete u Bakru, koju treba izraditi radi provjere legalnosti
korištenja prostora i opreme, zbog revolta mještana, uslijed sve češćih
zagađenja i inertnosti nadležnih inspekcijskih službi.
Na prostoru INA - Rafinerija nafte planirana je izgradnja hidrokreking
kompleksa i pomoćnih jedinica.
Budući da je na području Urinja mjerenjima utvrđena III. kategorija zraka,
odnosno konstantno onečišćenje zraka, prema Zakonu o zaštiti zraka, ne može se
izdati lokacijska, građevinska niti uporabna dozvola za novi izvor onečišćenja,
niti za rekonstrukciju postojećeg, ukoliko se ne sanira postojeće onečišćenje.
Stoga je obveza INA - Rafinerija nafte da najprije dovede kakvoću zraka u
višu kategoriju, odnosno sanira postojeće onečišćenje.
Navedeno važi i za gradnju podzemnog skladišta i opreme UNP (ukapljenog
naftnog plina) u INA - Rafineriji nafte Urinj.
Iako je prema Elaboratu o sanaciji kamenoloma Škrljevo i Dopunskom rudarskom
projektu sanacije kamenoloma »Škrljevo«, sanacija kamenoloma trebala već odavno
biti završena, isti je i dalje u eksploataciji, te predstavlja velik problem u
zagađenju okoliša naselja Škrljevo, naročito pogona Hrvatskih željeznica
smještenih uz željezničku prugu Rijeka-Zagreb.
Sprječavanjem nekontrolirane gradnje i planiranjem prostora u smislu zabrane
gradnje koja će znatnije opterećivati prostor može se održati postojeće
zadovoljavajuće stanje okoliša.
5. SMJERNICE ZA IZRADU PROGRAMA MJERA ZA UNAPRJEĐENJE STANJA U PROSTORU ZA
RAZDOBLJE 2007. - 2010. god.
Za izradu Programa mjera za unaprjeđenje stanja u prostoru utvrđuju se
slijedeće osnovne smjernice:
- donijeti planirane Izmjene i dopune PPUG Bakra,
- donijeti prostorne planove planirane PPUG Bakra,
- donijeti dokumente čija je izrada inicirana od strane zainteresiranih
osoba,
- utvrditi potrebu sanacije stanja u prostoru,
- provoditi postupak zaštite prirodne i kulturne baštine,
- građevinsko zemljište imovinsko-pravno pripremati i komunalno opremati.
6. OBJAVA IZVJEŠĆA
Ovo Izvješće o stanju u prostoru objavit će se u »Službenim novinama« PGŽ i
stupa na snagu osmog dana od dana objave.
Jedinstveni upravni odjel Grada Bakra dužan je Ministarstvu i drugim
tijelima sukladno Zakonu dostaviti izvješće i njegove izmjene i dopune, u roku
od petnaest dana od dana objave u »Službenim novinama« PGŽ.
Klasa: 021-05/07-01/08
Ur. broj: 2170-02-01-07-11
Bakar, 27. rujna 2007.
GRADSKO VIJEĆE GRADA BAKRA
Predsjednik
Gradskog vijeća
Milan Rončević, v.r.